På tur og reise Norwegian Air Shuttle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Smågutter. Christian bittar I deutsche bank fikk i sin tid 165 millioner dollar i bonus for sine heldige veddemål i det europeiske rentemarkedet. Kun for året 2008, altså. Ikke totalt.


    Despite his outsize bonuses, on several occasions he lobbied his boss to get a better pay deal. The trader, who has been described as soft-spoken, threatened to quit and join a hedge fund if his demands weren't met, according to a former colleague.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med etterlønnsavtalen til Schram. Dog er det noe koko når etterlønnen gjelder lenger enn han har jobbet.
    Går man inn i en så krevende og utsatt stilling uten noe som helt oppsigelsesvern og kan bli sparket på dagen, som han ble, da bør det betales godt.
    Hvem pokker trenger oppsigelsesvern når man har 36 normale årslønner i årsinntekt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder disse etterlønningene har jeg kun ett spørsmål: "Hvorfor pokker får jeg aldri tilbud om slike jobber?"
    Skulle gjerne forlatt skuta før jeg tiltrådte jeg hvis det var det om å gjøre!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Etterlønnsavtaler er prinsipielt problematiske. Vi vanlig dødelige har 3 eller 6 måneders oppsigelsestid, normalt sett med arbeidsplikt. Det er der for at vi skal få områdd oss og søke nye jobber. Og vi har én normal årslønn, der etterlønssklubben har mellom 2 og 100 sånne. Dersom de av en eller annen syk årsak ikke har saltet ned noen av de årslønningene, så finnes det vel NAV for dem også. Jeg mener, vi har hatt ex-ministre på NAV i dette landet, det er en nødvendig realitetsorientering for både den ene og den andre, det der. Det finnes ikke et menneske i dette landet som i fullt alvor kan mene at de er verdt mer i lønn enn omtrent det statsministeren har, det gir ingen fornuftig mening, for døgnet har bare 24 timer. Og selv toppledere sover av og til.
    Om Norwegians ansatte noen gang har hatt en solid grunn for å gjøre et aldri så lite opprør, så er det selvsagt av årsaker som dette her. Svært mange av de ansatte kommer aldri tilbake til Norwegian, og deres erfaring er for en stor del tilknyttet en bransje som vil være svært vanskelig i flere år framover. Det er dem som bærer byrdene her, ikke de nevnte anusaperturaer som kan legge seg om kvelden vel vitende om at de ikke behøver å gjøre et arbeidsslag mer i sitt liv, og fortsatt ha det komfortabelt som faen.
    Ja, jeg er forbanna.
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    ingen regnestykker i verden greier å får rasjonalitet inn i det der.

    og så snakkes det om oppsigelsesvern? hvorfor i all verden trenger et menneske et oppsigelsesvern av en slik karakter? grunnleggende sett for ikke å bli satt på bar bakke av uvesentligheter. men dette gjelder folk som allerede ligger på en seng i den økonomiske himmel. oppsigelsesvern er her på feil plass. de har ranet til seg en viktig sak for de som har vært utsatt, og gjort det til en ekstrainntekt for de som aldri var der.
    Sorry - massevis av rasjonalitet. Man må bare være litt oppmerksom på perspektivet. De nye store eierne (feks Geveran (J Fredriksen). Har foreløpig en urealisert gevinst på smått 800 millioner på redningsaksjonen av NAS, i likhet m alle nye aksjonærer som ble med på refinansieringen er avkastningen på noen uker nær 100%Foreløpig er samlet gevinst for de nye aksjonærene ca 6 milliarder. Jeg tror de nye eierne gjerne hadde satt av 30 mill - eller hva med 60 - hvis de hadde trodd at den sittende ledelsen kunne gjøre en forskjell.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Husker vi lærte på sos øk’n på videregående at «godene hoper seg opp». De som har mest fra før, skal få desto mer.

    Rart med det, men det er alltid de som har mest lønn i jobben fra før som skal få de høyeste bonusene og de beste etterlønnsavtalene.
    Men disse folka trenger det minst.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Husker vi lærte på sos øk’n på videregående at «godene hoper seg opp». De som har mest fra før, skal få desto mer.

    Rart med det, men det er alltid de som har mest lønn i jobben fra før som skal få de høyeste bonusene og de beste etterlønnsavtalene.
    Men disse folka trenger det minst.
    Det er jo ikkje så rart, dei er er flinke og gjer ein innsats. Dei som har lite løn er late og udugelege. Seier seg sjølv.

    Og det er jo tydeleg at folk som er så flinke at dei får sparken og må gå på dagen utvilsamt har gjort så god jobb at ein bonus på 11 millioner er no det minste ein kan forventa.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Merkelig kultur dette ja, vanskelig å svelge at slik er det
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    I Norwegian må dem betale godt for å beholde de dyktige folkene sies det.

    Men grunnen til at dem måtte ha statlig hjelp er at dem ekspanderte raskt og pådro seg mye gjeld. Pandemien kom på toppen.
    Opp gjennom historien har de selskapene som har bygd stein på stein og ikke hatt en for stor rentebærende gjeld, klart seg best gjennom kriser.
    Så dyktigheten blant toppene i Norwegian kan stilles spørsmål ved.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Den ekstreme risikovilligheten som kjørte Norwegian så grundig fast i gjeldsmyra var styrt av Bjørn Kjos i egenskap av grunder, eier og sjef.
    De ansatte lederne har nok mindre delaktige i situasjonen de er i.
    Husk at Schram ble ansatt først januar 2020 for å redde selskapet ut av miseren Kjos hadde styrt dem inn i.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Den ekstreme risikovilligheten som kjørte Norwegian så grundig fast i gjeldsmyra var styrt av Bjørn Kjos i egenskap av grunder, eier og sjef.
    De ansatte lederne har nok mindre delaktige i situasjonen de er i.
    Husk at Schram ble ansatt først januar 2020 for å redde selskapet ut av miseren Kjos hadde styrt dem inn i.
    Joda, er nok mye riktig det at det var Kjos som var arkitekten bak ekspansjonen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Sorry - massevis av rasjonalitet. Man må bare være litt oppmerksom på perspektivet. De nye store eierne (feks Geveran (J Fredriksen). Har foreløpig en urealisert gevinst på smått 800 millioner på redningsaksjonen av NAS, i likhet m alle nye aksjonærer som ble med på refinansieringen er avkastningen på noen uker nær 100%Foreløpig er samlet gevinst for de nye aksjonærene ca 6 milliarder. Jeg tror de nye eierne gjerne hadde satt av 30 mill - eller hva med 60 - hvis de hadde trodd at den sittende ledelsen kunne gjøre en forskjell.
    I saken med nevnte Bittar er det litt det samme. Vedkommende hadde, etter ryktene, temmelig på egen hånd (og med en del juks viste det seg senere) dratt inn ca 2 milliarder Euro for Deutsche Bank. Da er neste trinn i diskusjonen fordelingene av denne haugen. Det er nok av folk i sjappa som vil/skal ha sin del av kaka og det som er til overs går i praksis til bankens aksjonærer. Det litt spesielle er at Bittar er ganske langt nede i organisasjonskartet. Nå vet jeg fint lite om hvordan den tyske storbanken var organsiert den gang (eller nå) men jeg vil tippe at, dersom konsernsjefen er nivå 1 så er kanskje den omtalte fyren på nivå 4-5 eller deromkring.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sorry - massevis av rasjonalitet. Man må bare være litt oppmerksom på perspektivet. De nye store eierne (feks Geveran (J Fredriksen). Har foreløpig en urealisert gevinst på smått 800 millioner på redningsaksjonen av NAS, i likhet m alle nye aksjonærer som ble med på refinansieringen er avkastningen på noen uker nær 100%Foreløpig er samlet gevinst for de nye aksjonærene ca 6 milliarder. Jeg tror de nye eierne gjerne hadde satt av 30 mill - eller hva med 60 - hvis de hadde trodd at den sittende ledelsen kunne gjøre en forskjell.
    det hele avhenger altså av at børskursen ble endret?

    er det en grei sammenheng mellom kurs og ledelsen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    I dette tilfellet var det vel å unngå konkurs - altså tape stort sett alt
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Oslo
    Trodde jeg skulle si no her, men i tilfelle blir det bare sure oppstøt om grådige folk.
    Jeg lar det ligge!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    det hele avhenger altså av at børskursen ble endret?

    er det en grei sammenheng mellom kurs og ledelsen?
    De som i praksis betaler lønningene i en sjappe er eierene, altså aksjonærene. Dersom man er av en slik oppfatning at toppledelsen faktisk kan påvirke kursen, altså selskapets verdi, i betydelig grad så er det - sett fra eierne - omtrent ingen grense for hva man kan være vilig til å betale for noe slikt - som er hva Hønndjevelen er inne på. Om vi tar et stort norsk selskap - feks Orkla, som er en biteliten mygg i internasjonal sammenheng så er det i selskapet ca 1 milliard aksjer utestående og selskapet har en makedsverdi på ca 87 milliarder kroner. En handling som øker kursen med en krone er altså verdt rundt en milliard for eierne, eller mer enn hva Orkla kommer til å betale konsernsjefen sin de neste 60--70 årene sånn ca. Det motsatte gjelder rimelig nok også, altså om man gjør noe som viser seg å være mindre smart sett i ettertid.

    Om denne sammenhengen mellom børskurs og f.eks ledelsen er så klar eller ikke kan man selvsagt diskutere, men i en situasjon der de (store) eierne faktisk er av en slik oppfatning så er det ikke så rart at man kan være villig til å betale til dels svært mye om man mener det utgjør en vesentlig forskjell. Nå er det rimelig nok vanskelig å isolere dette eventuell bidraget ut fra den generelle stemningen i markedet, støy, irrasjonalitet blant investorer, bransjetrender og et lass med andre ting, men det ender forsåvit ikke på det prinsipielle.

    Man kan selvsgt angripe problemstillingen ved å se på ting som moral, rettferdighet, sosiale forskjeller og at gutte- og etter hvert kvinneklubben grei gjør det fint for hverandre osv, men det burde i det minste være mulig å se rasjonaliteten sett fra de som faktisk tar regninga - altså eierne. Om disse kunne fått det samme for en rimeligere penge er forsåvidt også en diskusjon. Peronslig er jeg litt ustikker på hvor mange som tar slike jobber pga betalingen, det kaster som regel ganske godt av seg å leve et mer anonymt liv et hakk eller to ned i organisasjonen også. Folk blir jo statsminister også og det kan jeg aldri tenke meg er pga lønna i alle fall.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Oslo
    Som venstrevridd, sossialist eller jævla kommunist, jeg har også sparepenger i aksjefond.
    Hvorfor? Jeg tror penga mine vokser bedre der.
    Er jeg hyklersk eller dobbeltmoralsk ? Helt sikkert!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Denne saken lukter herfra til månen, forsåvidt.


    Det blir verre. Ifølge selskapets nye styreleder Svein Harald Øygard kunne Schram og Karlsen velge mellom å få utbetalt kontanter eller aksjer i kapitalutvidelsen som skjedde rett før bonusforbudet ifølge Nybø ble opphevet. Hvordan det er mulig å ta stilling til spørsmålet om hvordan en bonus skal utbetales før det i det hele tatt foreligger en avtale om bonus, må det antagelig en høyt gasjert forretningsadvokat til for å svare på.

    Det er vanskelig å trekke en annen konklusjon enn at avtalen i realiteten ble inngått på et tidligere tidspunkt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg aldri skal fly med Norwegian, men....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Denne saken lukter herfra til månen, forsåvidt.


    Det blir verre. Ifølge selskapets nye styreleder Svein Harald Øygard kunne Schram og Karlsen velge mellom å få utbetalt kontanter eller aksjer i kapitalutvidelsen som skjedde rett før bonusforbudet ifølge Nybø ble opphevet. Hvordan det er mulig å ta stilling til spørsmålet om hvordan en bonus skal utbetales før det i det hele tatt foreligger en avtale om bonus, må det antagelig en høyt gasjert forretningsadvokat til for å svare på.

    Det er vanskelig å trekke en annen konklusjon enn at avtalen i realiteten ble inngått på et tidligere tidspunkt.
    Det er for dumt å skylde på grevlingen når du finner den på badet. Skyld på vedkommende som slapp den inn. Hvem var det som gjorde det mulig for Norwegian-toppene å ta ut bonuser? Jo, nettopp de myndighetspersonene som bestemte at disse vilkårene/kravene skulle fjernes.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Som venstrevridd, sossialist eller jævla kommunist, jeg har også sparepenger i aksjefond.
    Hvorfor? Jeg tror penga mine vokser bedre der.
    Er jeg hyklersk eller dobbeltmoralsk ? Helt sikkert!
    Selvsagt er du ikke hyklersk eller dobbeltmoralsk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Works as intended. En liten skjennepreken er verdt 22 millioner kroner.

    Hadde vi hatt en næringsminister som det var verdt å samle på så hadde hun satt klare grenser på hva de får lov til og ikke bare stolt blindt næringslivstoppene moralske kompass. Alle vet at det kompasset snurrer i alle retninger når noen setter en pose penger foran vedkommende.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Oslo
    Må jo sitere noe fra lenge siden:
    Jeg er ikke sint, bare veldig skuffet.
    Nevner ikke hvem, men ønsker noen under sperregrensen til høsten
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Må jo sitere noe fra lenge siden:
    Jeg er ikke sint, bare veldig skuffet.
    Nevner ikke hvem, men ønsker noen under sperregrensen til høsten
    Noen i den gjengen driver å ruller seg i tjære nå, venter bare på ett lass med fjær.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mange bedrifter har fått coronastøtte i en eller annen form og hvor mange har misbrukt støtten eller utbetalt bonuser ?

    Vi driver ikke å generealiserer her, gjør vi vel ?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Joda, men noen mener visst det er en naturlov at næringslivet jukser og lurer og trikser til seg penger uten hverken moral eller integritet og derfor må all uønskelig adferd forbys for alle.

    Hadde vi hatt en næringsminister som det var verdt å samle på så hadde hun satt klare grenser på hva de får lov til og ikke bare stolt blindt næringslivstoppene moralske kompass. Alle vet at det kompasset snurrer i alle retninger når noen setter en pose penger foran vedkommende.
    Det er for dumt å skylde på grevlingen når du finner den på badet. Skyld på vedkommende som slapp den inn. Hvem var det som gjorde det mulig for Norwegian-toppene å ta ut bonuser? Jo, nettopp de myndighetspersonene som bestemte at disse vilkårene/kravene skulle fjernes.
    Dette er generalisering av hele næringslivet på grunnlag av ett selskap som har dårlig moralsk kompass.

    Det må være slitsom å tro så dårlig om folk hele tiden.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvem snakker om forbud? Vi snakker om kontroll og reguleringer.

    Dingler noen 5 millioner foran enhver person med beskjed om at det ingen vil merke noe så er det bare et tidsspørsmål før vedkommende sier ja. Spørsmåler er ikke om vedkommende sier ja, men når.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Vel, dette er jo ikke et generelt problem, de aller fleste oppfører seg ikke som Norwegian-gjengen, men på seg selv kjenner man andre, Larson.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    selvfølgelig kjenner en andre på seg selv. hva annet er mulig, skal en kjenne nesten. spørsmålet er jo hva en gjør med denne kjennskapen. der er vi ikke alle like.
     

    Chila

    Medlem
    Ble medlem
    15.07.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    33
    Sted
    Oslo
    det hele avhenger altså av at børskursen ble endret?

    er det en grei sammenheng mellom kurs og ledelsen?
    Sier bare at du kan finne rasjonalitet avhengig av hvilke briller du har på. Hvis aksjonærene, som velger styret, som igjen honorerer toppledelsen, tror at fete bonuser og saftige gulrøtter kan bidra til økte aksjonærverdier, er det rasjonelt. Om det er klokt er jo en helt annen diskusjon, men rasjonaliteten ligger jo i at styret mener at dette var lurt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg aldri skal fly med Norwegian, men....
    Jeg skal😀 Fritidsreise mellom Harstad/Evenes og Oslo. 378,- hver vei.😀 Hvis eg for samme prisen skulle tatt hurtigbåten mellom Harstad og Tromsø, hadde eg blitt kasta av båten halvveis, for da var pengene brukt opp😀

    Har eg dårlig samvittighet? Overhodet ikke. Når MDG kommer på vippen til høsten blir dem å bruke det for alt det er verdt for å skru opp avgiftene på alt som er hyggelig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Oslo
    Rasjonaliteten ligger i at styret mener dette er lurt?
    At norske lærerstudenter må ha 4 i matte er så sin sak. Litt logisk sans er kanskje vel så viktig?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.793
    Sted
    Oslo
    Sier bare at du kan finne rasjonalitet avhengig av hvilke briller du har på. Hvis aksjonærene, som velger styret, som igjen honorerer toppledelsen, tror at fete bonuser og saftige gulrøtter kan bidra til økte aksjonærverdier, er det rasjonelt. Om det er klokt er jo en helt annen diskusjon, men rasjonaliteten ligger jo i at styret mener at dette var lurt.
    Rasjonaliteten ligger i at styret synes det er lurt.
    Det er jo omtrent like smart som AP politikeren på 50 tallet som sa at sosialisme er det AP til enhver tid står for
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tidligere CFO og nå CEO reddet NAS og flere arbeidsplasser. Lønnen og bonusen er høy ja, men han kan lett matche lønnen og vel så det hos en konkurrent. Kapitalisme slår veldig skeivt ut, men tatt i betraktning av at denne mannen har jobbet døgnet rundt med et stort press, så er ikke en lønn på 4 mil i året veldig mye i forhold til andre. Greit å nevne at han har reddet en god del norske arbeidsplasser. Bonusen kunne de ha spart seg i år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn