På tur og reise Norwegian Air Shuttle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    De sista kommentarerna borde väl egentligen vara i en mer ägnad tråd, som den stora flytråden, men helt generellt om fuel planning så gäller följande för europeiska flygbolag;

    Basic planning =

    - Taxi fuel
    - Trip fuel
    - Contingency fuel (5% av trip fuel)
    - Alternate fuel (fuel till alternativplassen)
    - Final reserve fuel (30 min flygning på 1500ft)
    - Additional fuel (if required)
    - Extra fuel (commanders discretion)

    Så finns det fler planeringsvarianter runt detta, men detta är alltså helt standard som alla förhåller sig till.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Går ikke helt veien for SAS om dagen. Kursen er ned 99.25% fra toppen i 2007. Eller ned 83% fra før corona om man vil holde seg litt mer til moderne tid.

    De som har greie på det mener at akjsen fortsatt er komisk overpriset (ref tilsvarende diskusjon rundt Norwegian). Om/når det kommer en emisjon og restrukturering av gjelden kommer aksjene til å bli tilnærmet verdiløse.

    De som husker at kursen på Norwegian lenge lå rundt 40 et sted (var vel 300 på det høyeste) tenker at det kanskje ikke har vært SÅ ille siden aksjen handles til rundt 11 kroner nå. Men da glemmer man å justere for at det nå finnes enormt mange flere akjser. Justert for dette lå kursen rundt 125 da denne tråden ble startet i juni 2020. Eller litt over 8000 på toppen i 2018.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Går ikke helt veien for SAS om dagen. Kursen er ned 99.25% fra toppen i 2007. Eller ned 83% fra før corona om man vil holde seg litt mer til moderne tid.

    De som har greie på det mener at akjsen fortsatt er komisk overpriset (ref tilsvarende diskusjon rundt Norwegian). Om/når det kommer en emisjon og restrukturering av gjelden kommer aksjene til å bli tilnærmet verdiløse.

    De som husker at kursen på Norwegian lenge lå rundt 40 et sted (var vel 300 på det høyeste) tenker at det kanskje ikke har vært SÅ ille siden aksjen handles til rundt 11 kroner nå. Men da glemmer man å justere for at det nå finnes enormt mange flere akjser. Justert for dette lå kursen rundt 125 da denne tråden ble startet i juni 2020. Eller litt over 8000 på toppen i 2018.
    Problemene med SAS er dype og strukturelle. De har en forretningsmodell som ikke fungerer i dag. De tilbyr i praksis ikke stort mer enn de selskapene som ber om mindre penger for billettene til de samme destinasjonene. Faktisk tilbyr SAS mindre i dag, dem er rett og slett ikke til å stole på. Jeg var i Kroatia nå nylig, og han ene i reisefølget kom to dager senere enn planlagt pga plutselig kansellerte avganger med SAS.

    Forretningsmarkedet er mye skrumpet inn, dermed hjørnesteinen i SAS. Noen-og-30 fagforeninger i SAS stikker kjepper i hjulene for en effektiv og kostnadseffektiv drift.
    Så kan godt hende at SAS aksjen er overpriset mht fremtidsutsiktene for SAS.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Så kan godt hende at SAS aksjen er overpriset mht fremtidsutsiktene for SAS.
    Før det siste fallet var det noen som regnet ut at med et forventet resultat av restrukturering (konvertering av gjeld til aksjer osv) så prises egenkapitalen, på dagens aksjekurs, til 120-130 milliarder eller var det var. Samme greia skjedde til slutt med Norwegian, var stort sett kun småsparere og privatpersoner som ikke skjønte noesomhelst som handlet i Norwegian-aksjen.Resultatet ser man jo nå, de som satt med Norwegian hele veien tapte omtrent alle pengene selv om det sikkert var noen som klarte å tjene på de ville bevegelsene som var der. Men erfaringsmessig taper de langt fleste som driver med slikt etter hvert.

    Poengt er at det i slike rstruktureringer blir utstedt enromt mange nye aksjer. Siden verdien av selskapet er uendret så må nødvendigvis hver eksisterende aksje bli mye mindre verdt. Sammenligninger med kurser før blir også feil siden man ikke sammenligner med like mange aksjer utestådene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Før det siste fallet var det noen som regnet ut at med et forventet resultat av restrukturering (konvertering av gjeld til aksjer osv) så prises egenkapitalen, på dagens aksjekurs, til 120-130 milliarder eller var det var. Samme greia skjedde til slutt med Norwegian, var stort sett kun småsparere og privatpersoner som ikke skjønte noesomhelst som handlet i Norwegian-aksjen.Resultatet ser man jo nå, de som satt med Norwegian hele veien tapte omtrent alle pengene selv om det sikkert var noen som klarte å tjene på de ville bevegelsene som var der. Men erfaringsmessig taper de langt fleste som driver med slikt etter hvert.

    Poengt er at det i slike rstruktureringer blir utstedt enromt mange nye aksjer. Siden verdien av selskapet er uendret så må nødvendigvis hver eksisterende aksje bli mye mindre verdt. Sammenligninger med kurser før blir også feil siden man ikke sammenligner med like mange aksjer utestådene.
    Samme blir jo med SAS, gjeld skal konverteres til egenkapital, det skal utstedes mange nye aksjer og verdiene utvannes. Hvem de nye eierne blir, se det kan man ikke vite i dag.

    Norwegian har jeg tro på nå. Virker som de gjorde de rette grepene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    SAS og fagforeninger…jeg skrev noen-og-30. Men det var vel tidligere i historien. Nå er de nede i «kun» 14.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Norwegian har jeg tro på nå. Virker som de gjorde de rette grepene.
    Skal ikke skryte på meg noe særlig kompetanse på restruktureringer av konkurscase, men det var en flyanalytiker som uttalte seg i DN for litt siden. Bak mur, men de viktigste punktene er med under


    Statlig krisehjelp for to år siden besto i hovedsak av gjeld. Og en misbrukt sjanse til å få et konkurransedyktig SAS, mener analytiker Jacob Pedersen.


    SAS har endt opp i situasjonen etter å ha dratt på seg mer gjeld under koronapandemien. I dag har SAS cirka 40 milliarder svenske kroner i rentebærende gjeld. I tillegg har det syv–åtte milliarder svenske kroner i form av hybridkapital – en form for egenkapital med faste rentebetalinger.

    Mange, som Pedersen, mener selskapet forspilte en mulighet til å få på plass en reell refinansiering under pandemien:

    – SAS hadde muligheten til å gjøre en ordentlig refinansiering, og den ble forspilt i bunn og grunn da det i stedet fikk fly videre. Det er veldig irriterende for skattyterne at politikerne ikke satte strengere krav til hvordan SAS skulle se ut etter refinansieringen
    .


    Under refinansieringen for to år siden fikk selskapet en pakke på 14 milliarder svenske kroner, uten at det ble stilt krav om milliardkutt i gjeld og kostnader.

    – Løsningen ble en katastrofe for selskapet, sammenlignet med det å lage et konkurransedyktig SAS. Man pisset i buksene. Det ble varmt, men altfor fort kjølig igjen, sier Pedersen.

    Analysesjefen peker på tidligere konsernsjef Rickard Gustafson, som gikk av i fjor.

    – Man misset på sjansen, og løsningen ble forhastet. Ledelsen skulle ha laget nye avtaler med de ansatte. Ledelsen skulle gått til de ansatte og sagt: Hør her, vi er konkurs. Så skulle man gått til leasinghusene og sagt det samme: Vi er konkurs, og dere kan glemme å få igjen pengene deres


    Pedersen peker på en annen feil SAS-ledelsen gjorde, og det var å sparke de lavest lønnede samtidig som de dyreste ansatte ble beholdt.

    – Det er aldeles ergerlig, fordi det gjør noe med dagens konkurransesituasjon at man ikke laget et konkurransedyktig SAS den gang.

    ...


    Forvalter Philippe Sissener er blant dem som stusser over den høye prisingen:

    – Prisingen er veldig, veldig rar. I slike refinansieringer er det ofte slik at aksjonærene sitter igjen med to til fem prosent av aksjene, og det skulle tilsi at SAS prises til 130 milliarder kroner. For å si det sånn, SAS er ikke verdt 130 milliarder kroner.

    ...
    Tross tirsdagens fall gjør SAS’ aksjekurs i disse dager samme øvelse som Norwegian-kursen gjorde rett før refinansieringen var på plass i fjor. Prisingen var da hinsides alle skolebøkers lærdom – før aksjonærene ble pulverisert kort tid etter.

    – Jeg skjønner ikke helt at det skjer igjen og igjen, alle vet jo hva som kommer nå. Det må en massiv refinansiering på plass i SAS, sier Sissener.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Pilotforeningene i SAS tar sin del av ansvaret for å redusere køene ved europeiske flyplasser om dagen.

    SAS-piloter varsler streik | DN


    Dagens Nyheter skriver at rundt 900 piloter i Skandinavia kan gå ut i streik fra 29. juni. Torsdag ettermiddag leverte den svenske pilotforeningen sitt streikevarsel etter at forhandlingene mellom SAS-ledelsen og pilotene har strandet.

    SAS Pilot Group (SPG), som er en sammenslutning av pilotforeningene i Skandinavia, skriver i en pressmelding at tarifforhandlingene med SAS-ledelsen ble brutt i mars da det ble fremlagt et krav om om 30 prosent nedgang i villkår.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Pilotforeningene i SAS tar sin del av ansvaret for å redusere køene ved europeiske flyplasser om dagen.

    SAS-piloter varsler streik | DN


    Dagens Nyheter skriver at rundt 900 piloter i Skandinavia kan gå ut i streik fra 29. juni. Torsdag ettermiddag leverte den svenske pilotforeningen sitt streikevarsel etter at forhandlingene mellom SAS-ledelsen og pilotene har strandet.

    SAS Pilot Group (SPG), som er en sammenslutning av pilotforeningene i Skandinavia, skriver i en pressmelding at tarifforhandlingene med SAS-ledelsen ble brutt i mars da det ble fremlagt et krav om om 30 prosent nedgang i villkår.
    Kan vel like gjerne si at det er bedriften SAS som påtar seg å legge ned hele selskapet. Måten de behandler egne ansatte der i gården for tiden, har kanskje ikke livets rett, når det kommer til stykket. Norwegian, Norse og Flyr klør nok i fingrene for å overta de mest innbringende rutene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Tja, bedriften tjener jo ikke penger, og har ikke gjort det på lang tid. Hvis pilotene mener de får det bedre i norwegian eller ryanair så er det bare å kjøre på
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Tviler på at det blir pilotstreik i slutten av juni. Da skjønner jo alle at SAS er ferdig som selskap, hvis streiken skulle vare i ukesvis. Pilotene vet jo utmerket godt at dem ikke får det noe bedre hvis dem må bytte label på uniformene til Norwegian, Flyr, eller noe annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kan vel like gjerne si at det er bedriften SAS som påtar seg å legge ned hele selskapet. Måten de behandler egne ansatte der i gården for tiden, har kanskje ikke livets rett, når det kommer til stykket. Norwegian, Norse og Flyr klør nok i fingrene for å overta de mest innbringende rutene.
    Skal ikke påstå å følge SAS spesielt nøye, men det har vel vært hevdet i 20 år at kostnadene deres er altfor høye sammenlignet med konkurrentene. Uten statlige redingsaksjoner opp gjennom årene så ville de sikkert vært konkurs opptil flere ganger. Det har vært snakket en del om at de ørten fagforeningene i SAS har spekulert i at de statlige eierene alltids vil spytte inn mer penger i sluket, men denne gangen har de muligens forregnet seg nå som den svenske stat sa nei. Og går de konk er alle uten jobb relativt fort. Det ble også av noen partier ivret stort for at den norske stat burde stille opp, men regjeringen sa nei til de og har vel solgt seg helt ut av SAS for en tid tilbake. Norwegian brukte i det minste anledningen under pandemien for å gjenoppstå som noe som ser ganske liv laga ut.

    Bjør Kjos sa vel en gang for ca 10 år siden at selv dersom ingen i SAS fikk lønn i det hele så ville de fortsatt ha høyere kostnader pr passasjersetekilometer enn Norwegian.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Sett i lys av pandemien og den nye hverdagen til næringslivet, så var nok satsinga på den kundegruppa ganske skivebom
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Da stiller den danske stat opp ser det ut til. Aksjen opp 40% etter nyheten.

    Fra kommentatoriet var det større sannsynlighet for at den danske stat sa ja (de skal ettergi noe gjeld og øke eierandelen gjennom å sprøyte inn mer egenkapital så vidt jeg forstår) da SAS er mye mer sentral for dansk luftfart enn hva den er for norsk eller svensk.

    Regjeringen har visstnok også engasjert et meglerhus for å se på muligheten for at den norske stat skal komme tilbake på eiersiden. Den nyheten er riktig nok over en uke gammel.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Regjeringen har visstnok også engasjert et meglerhus for å se på muligheten for at den norske stat skal komme tilbake på eiersiden. Den nyheten er riktig nok over en uke gammel.
    LO som har gitt Støre beskjed om å skaffe norske SAS-ansatte flygere bedre forhandlingskort ?

    Vanligvis er sier man at mannskapet gikk ned med skuta, men i SAS sitt tilfelle er det vel mer snakk om mannskapet som tar med seg skuta ned i dypet. Da er det jo klart at den rødgrønne regjeringen må lenge seg fast til masta....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    LO som har gitt Støre beskjed om å skaffe norske SAS-ansatte flygere bedre forhandlingskort ?

    Vanligvis er sier man at mannskapet gikk ned med skuta, men i SAS sitt tilfelle er det vel mer snakk om mannskapet som tar med seg skuta ned i dypet. Da er det jo klart at den rødgrønne regjeringen må lenge seg fast til masta....
    Synes du overforenkler.
    SAS har gitt sine flyvere rettigheter i kontrakts form, nå flykter de fra kontraktene, oppretter datterselskaper med unordiske vilkår, og ber mangeårig ansatte søke seg jobb på nytt, uten garantier for annet enn at om de får seg jobb, så er den uten ansienitet og med mye dårligere betingelser enn de har hatt.
    De ansatte har på sin side tilbudt seg å diskutere nåværende vilkår med felles forståelse av behov for innsparinger, men har blitt avvist.

    SAS driver rådrift og viser null respekt for sine egne ansatte, med rettssaker og streiketrusler som følge. Man høster som man sår.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    SAS driver rådrift
    Ikke særlig vellykket siden de blør penger og normalt ville vært konk opptil flere ganger de siste 20 årene. Også nå er mest sannsynelig all egenkapitalen tapt for eksisterende eiere og aksjen reelt verdiløs.

    Av en eller annen grunn, som jeg ikke skal mene noe om siden jeg ikke kan spesielt mye om det, har de statlige eierene vist en stor vilje til å holde et selskap som åpenbart ikke har vært liv laga gående i lang tid. Det blir neppe særlig aktuelt for private å skyte inn mer penger før det gjøres ett eller annet fundamentalt med misforholdet mellom kostnader og inntekter i SAS.

    Norge solgte seg ut for 4(?) år siden, like fullt går det SAS-flyvninger til og fra norske flyplasser mange ganger om dagen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Grunnlønn vil jeg tro.
    Søsteren min er sykehuslege. Hun er også ganske glad i å snakke om grunnlønn. Hennes faktiske lønn ligger skyhøyt over denne selvsagt. Det medfører rimelig nok en del ulemper, men det er vanskelig å ta de spesielt alvorlig når hun offisielt tjener X mens realiteten er ca 2X når alt kommer til alt.En betydelig del av differansen mellom grunnlønn og faktisk lønn kommer fra ymse "ulemper" som hun gladelig påtar seg fordi det er ekstremt godt betalt. F.eks å ta en ekstravakt i helg elller høytid (husker ikke detaljene - det er lenge siden hun forklarte det for meg).

    Fra 2019


    I SAS, Norwegian og andre selskaper varierer pilotlønnen mye fra nyansatte til erfarne piloter – og utviklingen følger en bestemt «stige». SAS-stigen har 28 trinn og slutter på rundt én million kroner for en styrmann og rundt 1,3 millioner kroner for en kaptein. Om diverse tillegg regnes med, kan kapteinslønnen passere to millioner kroner årlig.

    Pilotene reagerer også på en uholdbar turnusordning og at de fleste pilotene ikke har noen kontroll på når de skal jobbe.

    – I verste fall risikerer de å jobbe syv helger på rad, sto det i en pressemelding fra pilotene denne uken.

    På andre områder slipper pilotene betydelig billigere unna:

    • En SAS-pilot jobber cirka 179 dager årlig i snitt, mot vel 220 dager i året for vanlige arbeidstagere.
    • Piloter kan ifølge regelverket sitte bak spakene maks 900 timer årlig. SAS klarer bare å nå cirka 690 timer årlig i snitt per pilot. Det tilsvarer 58 timer i måneden i snitt.

    Skal ikke påstå å vite mye om lønningene for piloter i Skandinavia, men det er et slags generelt fenomen at dersom lønnen er høy nok så oppstår kampen fort på andre arenaer - som ferie, fri, arbeidstid osv. Dette er ting man fort gir balla i når man er ung, ikke har familie og har få forpliktelser, men som blir viktigere etter hvert. Det skal ikke undervurdes hvor mye mer fleks en del "white collar" - jobber har fått etter coronatiden når det plutselig har blitt ganske stor åpning for delvis hjemmekontor mange steder. Nå fremstår det som nær selvsagt mens det for tre år siden var helt utenkelig. Jeg har hjemmekontor ca en gang i uka nå, pre-covid hadde jeg totalt 1 dag på 18 år.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Grunnlønn vil jeg tro.
    Svaret kom fra fack representant (selv pilot) på intervju nyhetsmorgen TV4.
    Jeg har selv en grunnlønn og leve av, noen av mine kollegaer som vil/kan jobbe mye "overtid" tjener betydlig mere.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Å være ansatt dreier seg alltid om mye mer enn lønn.
    Jeg har aldri jobbet noe annet enn normal kontortid + en og annen sen kveld innimellom, men uten å ha erfaing med det selv har jeg stor forståelse for folk som jobber skift, turnus, er borte lenge i strekk osv er svært oppdatte av denne delen av en arbeidsavtale. Og mer jo eldre man blir og jo mer forpliktelser man har ift familie og annet.

    Tipper også det er ganske guffent over tidd å jobbe et sted hvor det omtrent hele tiden er snakk om kutt, problemer, dårlig lønnsomhet osv og sikkert også en gnagende usikkerhet på hvor trygg jobben egentlig er og om den fortsatt er der om et år eller to.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Søsteren min er sykehuslege. Hun er også ganske glad i å snakke om grunnlønn. Hennes faktiske lønn ligger skyhøyt over denne selvsagt. Det medfører rimelig nok en del ulemper, men det er vanskelig å ta de spesielt alvorlig når hun offisielt tjener X mens realiteten er ca 2X når alt kommer til alt.En betydelig del av differansen mellom grunnlønn og faktisk lønn kommer fra ymse "ulemper" som hun gladelig påtar seg fordi det er ekstremt godt betalt. F.eks å ta en ekstravakt i helg elller høytid (husker ikke detaljene - det er lenge siden hun forklarte det for meg).
    Tydelig at du ikke husker alle detaljene eller at dette er svært lenge siden. I et stort lønnsoppgjør for ca 20 år siden, gikk Legeforeningen med på fjerne helligdagstillegg generelt i bytte mot lønnsløft for yngre leger. Dvs at ingen leger, verken på sykehus eller i vanlig legevakt har noe tillegg for helg eller andre "røde" dager. Jeg har flere ganger vært den dårligst betale personen til stede ved slike heldige anledninger. Det kan være attraktivt å ta vakante vakter ved tilstedevakt, men dette er jo uansett overtid på overtiden. Forøvrig gikk streiken i 2018 på nettopp denne ordningen: Man ønsket å gå over til å beregne total vaktbelastning pr år i stede for per vaktperiode, slik at man kunne bli pålagt å ta slike vakante vakter uten ekstrabetaling dersom man totalt ikke fikk flere vakter pr år.

    Enkelte kan sikkert tjene 2x grunnlønn, men snittet for overleger med grunnlønn på ca 840 000 ligger på 1,2 inkludert alle tillegg (2020). Dersom man tjener 1,7 har man jobbet umenneskelig mye. Selv om legene har unntak fra vanlig AML, vil det allikevel ikke være lovlig å jobbe så mye hos samme arbeidsgiver.

    Grunnlønnen fremkommer av denne oversikten: https://www.legeforeningen.no/jus-o...ehus/offentlige-sykehus/minimumslonn-sykehus/

    Det er klart at dersom tilleggene er formidable, kan det være problematisk å snakke om "grunnlønn", men dette er jo egentlig eneste måten å sammenlikne epler og epler.
    *
    Fra min tid i Forsvaret er nok disse tankene mer korrekt. Der kunne diverse tillegg komme opp i 3x grunnlønn avhengig av hva de forskjellige aktivitetene var definert som. Allikevel følte man jo at uansett definisjon var jo arbeidet det samme.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535

    Høres ut som en dårlig deal for meg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Enkelte kan sikkert tjene 2x grunnlønn, men snittet for overleger med grunnlønn på ca 840 000 ligger på 1,2 inkludert alle tillegg (2020). Dersom man tjener 1,7 har man jobbet umenneskelig mye. Selv om legene har unntak fra vanlig AML, vil det allikevel ikke være lovlig å jobbe så mye hos samme arbeidsgiver.
    Ja, høres noenlunde kjent ut for totalen (hun er overlege). 2x var litt for dramatic effect, skal jeg innrømme. Tror diffen var større prosentvis da hun var yngre, men ikke sikker. Hvor mange timer hun jobber pr. år aner jeg ikke. Jobber ikke privat på si.

    Uansett er det veldig stor forskjell på å tjene 840k eller 1.2 mill, det tilsvarer 17- 20k i måneden avhengig av skatt ekstra utbetalt. Når man oppgir hva man tjener i en jobb så synes jeg vel man bør oppgi hva man tjener og ikke en grunnlønn når det er stort sprik mellom de to. Eller sagt på en annen måte - man kan ikke vise til den lavere grunnlønnen og så deretter slenge på ulempene som man får betalt for og som gjør at man tjener betydelig mer.

    Mer on topic - om man ser på lønn i ulike yrker hos SSB så ligger flygere nær toppen for bransjer i Norge. Et av relativt få områder hvor snittet er over 1 million. Her, som i andre temmelig høytlønnede jobber, er det nok svært store individuelle variasjoner.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1

    Høres ut som en dårlig deal for meg.
    Enig. Han glemmer imidlertid PUA: Arbeidsgiver rett til å pålegge 2,5 timers ekstra pr uke før man trenger å gå med på frivillig UTA utover dette. Frivillig burde egentlig stått i hermetegn da det er svært upopulært både hos ledelse og kolleger for de som nekter dette. Videre arbeidskarrieren vil ofte lide av dette.

    Uansett er det ikke synd på legene, men ut fra arbeidsbelastningen er ikke dette fett. En sykepleier som jobber like mye vil sannsynligvis tjene minst like godt.

    Det samfunnsmessige problemet er jo at det er stadig høyere etterspørsel etter private helsetjenester og her er lønnen en helt annen. Om man har en etterspurt kompetanse kan man tjene omtrent det samme på å jobbe en dag pr uke. Denne utvikling er svært negativ da man nærmer seg et todelt helsevesen med stormskritt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Nei synd er det ikke, men hadde disse skarpe hjernene brukt 7 år på å utdanne seg til noe annet ville de sansynlig hatt betraktelig høyere lønn enn dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mer on topic - om man ser på lønn i ulike yrker hos SSB så ligger flygere nær toppen for bransjer i Norge. Et av relativt få områder hvor snittet er over 1 million. Her, som i andre temmelig høytlønnede jobber, er det nok svært store individuelle variasjoner.
    Det er jo bra for fagskoleutdanning, de andre vi snakker om har vel 6 år høyere utdanning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nei synd er det ikke, men hadde disse skarpe hjernene brukt 7 år på å utdanne seg til noe annet ville de sansynlig hatt betraktelig høyere lønn enn dette.
    Tja - søsteren min er ikke fryktelig skarp. Ikke i nærheten av å komme inn på medisin i Norge - hun hadde rundt 5 i snitt fra videregående så studerte i Tyskland. Noe som for øvrig i følge henne er/var mye mer krevende enn i Norge pga hvordan det hele er organisert. Pensum er rimelig nok mye det samme siden kroppen er den samme i Tyskland og Norge.

    Jeg kjenner ganske mange som har studert medisin. Flinke og flittige på gymnaset men «skarp hjerne» er ikke det første jeg tenker på. Heller målrettet og arbeidsvillige. Muligens noe anekdotisk men det mest påfallende var en tidlig ide om å skulle komme inn på medisin og arbeidsinnsats deretter. Og om det ikke gikk så ble det samlet billige vekttall (gjerne to årsstudium på ett år) for å konkurrere i en annen kvote. Søsteren min hadde ideen men ikke innsatsen. I klassen til min eldste datter (går i 7.) er det en person som SKAL på medisin. Planen er allerede lagt og valgbart fremmedspråk er tysk for å gjennomføre plan B om vedkommende ikke kommer inn i Norge. Da skal det studeres i Tyskland.

    Jeg hadde svært gode karakterer på videregående og fikk ganske mange ganger spørsmål ala «da skal du vel studere medisin»? Svært vanskelig å komme inn, men å gjennomføre ser ut til å være greit overkommelig.

    Bodde i kollektiv er par år med denne fyren. Han hadde definitivt en «skarp hjerne». Har aldri snakket med han etter at vi bodde sammen, men i følge kona til en kompis av meg som studerte medisin sammen med han er dette en av stjernene innen medisin i Norge. Og han har gått all-in på jobb og fag.


    Det er ikke så mye man kan utdanne seg til høyere lønn i Norge. De høyeste lønningene i det norske arbeidslivet finner man stort sett innen finans/juss og sikkert en og annen ingeniør. Det krever en del flaks og/eller manøvrering å havne i slike posisjoner - eller så må man bare være flink og villig til å prioritere jobb. På noen områder gjør man et valg om å gå mer eller mindre all-inn for jobben (typisk forretingsadvokatfirmaer, investeringsbankvirksomhet en del juss innen det offentlige). Man trenger "kun" å tjene ca 1.2 mill i året for å være blant de 10% best betalte i Norge. Det er mye der mange jobber topper ut for de fleste - det være seg i privat eller offentlig sektor. Her finner man altså åpenbart også en rekke flygere gitt hva snittlønnen for det yrket faktisk er.

    De langt fleste etter norske forhold høyt betalte jobber kommer med en del ulemper, selv om typen ulemper kan variere ganske mye avhengig av hva man driver med. Kombinasjonen av høy lønn, normal arbeidstid og generelt ordnede arbeidsforhold er ikke spesielt vanlig.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Mye sant i dette. Uansett er det vist at planmessighet er det personlighetstrekket som har best prediktiv verdi for hvordan man lykkes i livet (både jobb og privat). Jeg var noen år i Forsvaret i en liten avdeling med hard seleksjon og erfaringen derfra viste at dette stemmer godt. En gjenganger at de som endte opp der hadde nettopp denne egenskapen og i ettertid har de fleste lykkes svært godt også på helt andre områder.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Tja, uansett hvordan man vrir og vender på det har de aller fleste leger svært gode karakterer og en arbeidsinnsats/moral utover normalen. Om dette hadde vært applikert til som du sier jus, finans eller en del av konsulentbransjen er det stor fare for at lønna hadde vært en god del høyere enn 1.2 etter 17 år i arbeidslivet. 1.2 millioner er ikke spesielt høy lønn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Bare sånn for sammenligningen så kan jo de som gidder se litt nærmere på lønnsnivået i SAS konsernledelsen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Bare sånn for sammenligningen så kan jo de som gidder se litt nærmere på lønnsnivået i SAS konsernledelsen.
    Utover at det eventuelt gjør noe med ansattes forhandling- og kompromisssvilje så er det vanskeliig å se at det først og fremst er der skoen trykker for et selskap som har tapt 2.5 milliarder kroner de siste to kvartalene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ingen som har lært av norwegian altså, de kommer til å bli utvannet
    Screenshot 2022-07-19 092222.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Flyr er også opp på børsen. Flere analytikere har skrevet at å investere i Flyr, det er som å kaste penger ned i et stort dypt hull, de blir borte og du ser dem aldri igjen.
    Den enkleste måten man kan bli millionær i Norge på er å starte med en milliard og begynne flyselskap!

    Jeg satt med en stor eierandel i Norving for noen år tilbake, berget pengene før konkursen men ikke særlig mere. Dårlig avkasting for å si det slik! Hadde også eierandeler i to fly som var leid ut til samme selskapet. Det gikk noe bedre, mest takket være en skatteendring i
    forhold til komandittselskaper. Men som generell regel videre i livet har jeg holdt mine penger laaaangt unna luftfart!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Prosentregning er gøy. I alle fall gøyere enn å være aksjonær i Flyr.

    Om man kjøpte en aksje ved børsnoteringen i mars i år så hadde man i går tapt 95% av investeringen. Av de resterende 5% så er 55% borte i dag tidlig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Skjønner ikke at folk putter penger i flyselskap, det er vel bare en liten håndfull på globen som tjener penger
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn