A Boy Named Sue skrev:
Men for å være litt seriøs. Tror ikke der er mange, om noen, toppidrettsutøvere som drikker de sports-drikkene de reklamerer for. Tror ernæring er en alt for viktig del av det å drive med toppidrett til at man kan gå rundt og tylle i seg slikt skvip.
Har lagt merke til at det alltid blir drukket fra "drikke-flasker" og jeg tror ikke de inneholder det som står på utsiden.
har ikke sett at noen som reklamerer for feks Redbull får stukket en boks i neven når de kommer i mål.
Må samtidig få sagt at jeg ikke skjønner alt oppstyret rundt Redbull og norske idrettsutøvere.
Jeg har vært toppidrettsutøver, og jeg og resten av gutta på laget var sponset av Maxim, som produserer sportsdrikk, energybars o.l. Vi var veldig glade for dette 'samarbeidet', produktene brukte vi ihvertfall flittig, både under trening, rett etter, og i mellom økter, og vi var godt fornøyd med merket.
Jeg tror det er praktisk å skille mellom energi- og koffeindrikker på den ene siden, og sportsdrikker på den andre. Sistnevnte, ihvertfall dagens modeller, er gjerne mye mer 'sammensatte', har god effekt på treningskvalitet, hvor mye trening man orker, og rekuperasjon, og nesten like viktig, de er lettfordøyelige. Red Bull, brukt som sportsdrikk (noe den ikke er), vil nok lett gi sure oppstøt fordi den er såpass søt. Den inneholder jo også kullsyre, noe som i treningssammenheng kan skape trøbbel for maven. I tillegg, siden den inneholder koffein, som virker dehydrerende, vil den etter hvert gjøre at musklene stivner og man opparbeider mer og mer melkesyre i musklene slik at man orker mindre og mindre. Derfor tror jeg at å drikke Red Bull rett etter en konkurranse eller hard treningsøkt vil ha en ganske så negativ effekt.
Nå er ikke jeg kjent med den faktiske årsaken til oppstyret rundt Red Bull og norske toppidrettsutøvere, men dersom det har noe med det jeg har skrevet ovenfor, så skjønner jeg godt kritikken. Red Bull er ikke sunt, men sportsdrikker er det.