Norske Jazzmusikere

fireman

Fersking
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1
Antall liker
0
Vi er så heldige å ha en god del MEGET dyktige Norske jazzartister her på berget. Mange av disse er opptatt av god lydkvalitet på sine utgivelser, heldigvis for oss som kaller oss audiofile.

Jeg er veldig glad i jazz, alt fra "New Orleans Jazz" til mer eksperimentelt materiale, og elsker å gjøre "impuls-kjøp" av mer eller mindre kjente artister. Jeg vil her nevne NOEN artister jeg setter veldig høyt:

Jan Garbarek,.... er vel kanskje "kongen" av de norske jazzartistene. Hvem kjenner ikke til noe av hans verker? Jeg har mange av hans utgivelser, og det er ren sjelebot å sette på noen av hans plater nå i vintermørke tider. Vil spesielt fremheve utgivelsene: "Rites", Visible World" og "I Took Up The Runes". Nå er det sikkert en del som vil si at Jan Garbarek heller mer mot "World" genren enn mot jazz, og det kan nok være riktig, men her er det tynne skiller og jeg vil absolutt karakterisere ham som JAZZ-musiker!

Arild Andersen,.... står nok også frem som en av landets mest markante størrelser innen jazz. Måten han trakterer bassen på kan gi frysninger på ryggen for dem som liker denskags, og her føler jeg meg hjemme. Skulle jeg anbefale en utgivelse, vil jeg si: "Hyperborean".

Kjetil Bjørnstad,.... "Water Stories" er en spennende reise i landskaper, og måten Kjetil "fører vognen" på er fantastisk. Piano spillet er veldig bra, lydbilder og komposisjoner er en helhet hele platen gjennom!

Bugge Wesseltoft,.... enda en artist men ikke kan komme forbi om man skal nevne Norske jazzartister. Jeg har av en eller annen grunn satt hans: "New Conception Of Jazz" veldig høyt. Her eksperimenterer han med lydbilder og effekter på en måte som gjør det hele til en reise i lydbilder og stemninger.

Bodil Niska,.... ta en lytt til hennes: "First Song", og jeg vil garantere deg en hyggelig opplevelse. Hennes måte å håndtere saxofonen på er eksepsjonell, anbefales sterkt!

Nils Petter Molvær,.... går det heller ikke an å forbigå. De fleste audiofile med sans for jazz har sikkert platen "Khmer" i samlingen. Fantastisk lyd og fremragende musikk, heller vel mot det eksperimentelle til tider!?

Silje Nergaard,.... ung, vakker, melodiøs,.... det kan settes mange lapper på denne artisten som leverer litt mer "pop'aktig" jazz. Stemmen er hennes fremste instrument, og for de som ikke har hørt hele platen "At First Light", gå ut og kjøp!!!

Jazzland, Hilde Hefte, Terje Gewelt, ...... det er helt sikkert veldig mange fler som kunne kommet med her, og til tider er det vanskelig å sette alle inn i båsen som jeg kaller "jazz", for meg er dette et vidt begrep!

Håper jeg med dette har vist LITT av hva jeg liker, og at noen av dere der ute kan komme med anbefalinger av MER jeg burde ha med i samlingen min!
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Bjørn Berge er heller ikke og glemme. Det er 1 stk. Bjørn Berge i bandet, samt 1 stk. 12 strenger, og Bjørn Berge er såpass dyktig på Gitar, at det høres ut som det er 3-4 på gitar der til tider. Lydbildet kan bli litt aggresivt første/andre gangen du hører plata, men det er bare vår venn Bjørn som spiller såpass fort at du ikke rekker og registrere altsom skjer i første omgang.

Han har også lagt på en meget spesiell vokal på denne plata.

Ganske så rå om jeg skal beskrive den.

Den plata, Bjørn Berge med String Machine anbefaler jeg på det aller sterkeste.

McLaren
 

JB

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
19
Antall liker
1
Bugge Wesseltoft,.... enda en artist men ikke kan komme forbi om man skal nevne Norske jazzartister. Jeg har av en eller annen grunn satt hans: "New Conception Of Jazz" veldig høyt. Her eksperimenterer han med lydbilder og effekter på en måte som gjør det hele til en reise i lydbilder og stemninger.

Jazzland, Hilde Hefte, Terje Gewelt, ...... det er helt sikkert veldig mange fler som kunne kommet med her, og til tider er det vanskelig å sette alle inn i båsen som jeg kaller "jazz", for meg er dette et vidt begrep!
Når man da er innom Bugge og Jazzland vil jeg skyte inn Beady Belle. Synes plata hennes er utrolig god å lytte til. Veldig utenlandsk innspirert og synes det funker bra for henne.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
To nye album her, det ene er Chet Baker med Embrace Me, nydelig, rolig, vakker vinterjazz....Perfekt til rørforsterkere og andre anlegg med varm og god lyd....

Eva Cassidy er en klassiker det og. Singer/Songwriter er sjangeren hennes, og den som ikke har denne plata (Eva Cassidy, songbird, har bare en ting og gjøre.

Løpe og kjøpe den!

McLaren
 

Finn_Magne

Medlem
Ble medlem
21.01.2004
Innlegg
15
Antall liker
2
Ser at vi har ganske lik smak, Fireman.
Både "Khmer", "I Took Up The Runes" og "Hyperborean" er blandt mine norske Jazz-favoritter.

Vil ellers nevne "Fairytales" med Radka Toneff/Steve Dobrogosz. Hennes tolkning av "The moon is a harsh mistress er STOR. Som en parantes kan nevnes at  Pat Metheny og Charlie Haden leverer en minst like god tolkning (men helt akustisk) på plata "Beyond the Missoury Sky".

Den mest spilte norske plata hos meg er Ole Paus : "Hva hjertet ser". Den er innspilt i Chile og har meget god lyd. Man kan selvfølgelig diskutere om dette er jazz, men god musikk er det uansett! Den er egentlig litt i samme gate som platene til Odd Børretzen/Lars Martin Myhre, to plater som har vært mye på spilleren de siste årene.

Siden vi er i det poetiske hjørnet, vil jeg nevne plata "Noe som har hendt" med Dronning Mauds Land.
Sett på nr 4: "Ikke sett noen spor". Ikke jazz i det hele tatt. Men du verden så vakkert og stemningsfullt! En av de beste norske tekstene som det er satt melodi til etter min mening.  8)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Kjøpte "På den ene siden" med Odd Børretzen idag. Kostet 40 kroner på Platekomaniet. Meget artig musikk. det førtse sporet er radioteater som varer i 20 min, men fra spor 2 og utover er det bare snask.

Noen som har noen adre plater av Børretzen uten om På den ene siden, vintersang eller noen ganger er det alright de kan anbefale?

McLaren
 

Ruch

Fersking
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
2
Antall liker
0
Jeg vil gjerne trekke frem Petter Wetttre - noe av det "hippeste" av jazzmusikk nå. Ellers er Silje Nergaard, Jan Garbarek, Arild Andersen, The Real Thing og Hot Club De Norvege favoritter blant norsk jazz. Forresten, noen som husker hva den platen med Jan Erik Vold og Chet Baker het?
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Den heter "Blåmann! Blåmann!", opprinnelig utgitt på Hot Club Records. Den er også utgitt på en dobbelCD på Lydbokforlaget i samarbeid med Hot Club Records med tittelen "Volds voice". Den andre CD'n i lydboka heter "Pytt pytt blues" og er også tidligere utgitt på Hot Club Records. Dette er en dobbelCD som anbefales på det varmeste!!

Jeg vil gjerne trekke frem Petter Wetttre - noe av det "hippeste" av jazzmusikk nå. Ellers er Silje Nergaard, Jan Garbarek, Arild Andersen, The Real Thing og Hot Club De Norvege favoritter blant norsk jazz. Forresten, noen som husker hva den platen med Jan Erik Vold og Chet Baker het?
 

Steinj

Medlem
Ble medlem
25.04.2006
Innlegg
23
Antall liker
2
Anbefaler Tord Gustavsen Trio og Helge Lien Trio

Mvh,
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
ser at ingen har nevnt sigurd køhn quartet, de gutta spiller engasjerende.

Siris svale band med blackbird har omsider funnet sin plass i hylla. Var ikke så rent enkel å få tak i da de har mer eller mindre sluttet å trykke den. Niska kan fixe det meste hun ;D
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Den heter "Blåmann! Blåmann!", opprinnelig utgitt på Hot Club Records. Den er også utgitt på en dobbelCD på Lydbokforlaget i samarbeid med Hot Club Records med tittelen "Volds voice". Den andre CD'n i lydboka heter "Pytt pytt blues" og er også tidligere utgitt på Hot Club Records. Dette er en dobbelCD som anbefales på det varmeste!!
Er det på disse platene hvor herr Vold prater om brostein etc? Mener å ha hørt dette på vinyl hos min søster men er rimelig usikker.
 
T

theStig

Gjest
Et par "glemte" karer i Norsk jazz er Bjarne Nerem og Egil Kapstad. Bjarne lever ikke lengre, og det gjør ikke selskapet som ga ut platene heller (Gemini), så hvor lett det er å få fatt i skivene vet jeg ikke. Uansett anbefales Egil Kapstads plate "Gemini". Tror han fikk spellemannspris for den faktisk. Bjarne Nerem ga også ut ei meget fin plate som heter "More than you know".
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Noen som har noen adre plater av Børretzen uten om På den ene siden, vintersang eller noen ganger er det alright de kan anbefale?

McLaren
Jeg har et spolebåndopptak med Børretzen hvor han tolker/beskriver Billie Holliday.
Dette er fra en cd utgitt av NRK, med bra lyd.

BR

Forøvrig må man absolutt ikke glemme norges største jazzsangerinne; Karin Krog.
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
497
Antall liker
77
Jeg har et spolebåndopptak med Børretzen hvor han tolker/beskriver Billie Holliday.
Dette er fra en cd utgitt av NRK, med bra lyd.

BR

Forøvrig må man absolutt ikke glemme norges største jazzsangerinne; Karin Krog.
Beat me to it ;)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Sidsel Endresen bør ikke glemmes............
 
O

om.s

Gjest
Vi er så heldige å ha en god del MEGET dyktige Norske jazzartister her på berget. Mange av disse er opptatt av god lydkvalitet på sine utgivelser, heldigvis for oss som kaller oss audiofile.


Kjetil Bjørnstad,.... "Water Stories" er en spennende reise i landskaper, og måten Kjetil "fører vognen" på er fantastisk. Piano spillet er veldig bra, lydbilder og komposisjoner er en helhet hele platen gjennom!

Henger du på The Sea og The Sea II, samt The River her så har du en meget spennende reise.

The Sea er forøvrig en av mine absolutte favoritter, en av tre på en øde øy skiver.....

mvh
 
T

Thomas1

Gjest
Bjørn Vidar solli må jo nevnes. gruppen heter vel sollid.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Solveig Slettahjell kan bare ikke utelates, hør på hennes "silver" og forstå det.
 

Kaffekopp

Medlem
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Bjørn Vidar solli må jo nevnes. gruppen heter vel sollid.
Hei, så etter den plata en stund til jeg glemte den! Hvor får jeg tak i den?

Ellers slenger jeg meg på mange av forslagene som allerede er gitt:

Nils Petter Molvær : Solid Ether
Nils Petter Molvær : Khmer
Solveig Slettahjell : Slow motion orchestra
Jan Garbarek : Officium
Jan Garbarek : Mnemosyne
Sigurd Køhn Quartet (RIP) : This place
Tord Gustavsen Trio : The Ground
Tord Gustavsen Trio : Changing places

Jeg er ganske fersk innen jazzens verden, men av det jeg har hørt, har jeg stortrives med mesteparten av norsk jazz! Har også noen plater med Terje Rypdal, Knut Reiersrud og Bugge Wesseltoft.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
DAChild skrev:
Sidsel Endresen bør ikke glemmes............
Amen! Sidsel og Bugge sammen er strålende saker. Det mer eksperimentelle stoffet kan bli litt i drøyeste laget for meg. Men deres versjoner av Paul Simons '50 ways to leave your lover', Neil Youngs 'birds', Aretha-klassikeren 'Chain of fools', og 'Trying times' (husker ikke opphavet her) er gull, gull, gull!

Ellers må jeg trekke fram Audun Kleive, en av verdens mest spennende trommeslagere i mine ører. Han spiller genialt med Terje Rypdal på Chaser, Blue, og The singles collection, og selvsagt med JØKLEBA.

Mens jeg er i gang med vokalistene... Glem ikke Live Maria Roggen fra Come Shine, og Kristin Asbjørnsen fra KRØYT og Dadafon. Spesielt KRØYT er herlig. One heart is too small og Low er plater dere må eie.
 

#arald

Medlem
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
theStig skrev:
Et par "glemte" karer i Norsk jazz er Bjarne Nerem og Egil Kapstad. Bjarne lever ikke lengre, og det gjør ikke selskapet som ga ut platene heller (Gemini), så hvor lett det er å få fatt i skivene vet jeg ikke. Uansett anbefales Egil Kapstads plate "Gemini". Tror han fikk spellemannspris for den faktisk. Bjarne Nerem ga også ut ei meget fin plate som heter "More than you know".
Jeg har reklamert for buikken i en annen tråd, men Bjarne Nerems, og resten av Geminikatalogen finner du her:
http://db.cadencebuilding.com//publ..._count=0&sort_order=description&Search=Search

#arald
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.046
Torget vurderinger
32

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Mer kjent for sin humor, men han må nevnes. Hans livslange drøm som gikk i oppfyllelse i siste liten. Ekte vare.

 

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg vil minne om DAG ARNESEN`s mange glimrende plater.

Ellers har jeg en plate som heter DON`T EXPLAIN med SUSANNE FUHR, ODD BØRRETZEN, DAG ARNESEN og OLAF KAMFJORD.

Olllie
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Slettahjell ruler (all time favorite, silver er best, men det er mange andre flotte låter også: good rain!)
Jøkleba
Kristin Asbjørnsen med Nymark Collective
Cutting Edge (lua av for kua: 10 poeng bare for låttittel)
Radka selvfølgelig, udødelig tross alt
 
Topp Bunn