Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Er dette greit i år 2020?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ligna på Aristoteles og 🤔

    Sant nok, men mye mindre sympatisk. Det er pave Urban II for de som måtte lure; en av kristendommens minst tiltalende figurer. Men Deus Vult! trumfer jo medmenneskelighet og sånn så det holder. Slakt dem heller ned for fote, så sorterer St. Peter dem ved porten.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Shit hva dyktige ni er på at hitta skit, undrar om ikke det finns nått under era egna tofflor?...tar nog heller en halv galen pinsepastor framfør er, fega ordgytare som ni er :cool:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Og for ordens skyld , glad kristen kan jeg nok knapt kalles, eller holder med de for den saks skyld...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil beskrive norges lover som menneskeskapte....
    Ja, de er skrevet av mennesker, men en del prinsipper tar utgagnspunkt i de10 bud i bibelen som er skrevet av Gud selv, Israels Gud som heter Jehova, dårlig oversatt fra Hebraisk.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Før i Europa: 1.Gud - 2. Pave - 3. Konge - 4. Adel - 5. Almuen - 6 Vitenskap
    Nå i Europa: 1. Vitenskap - 2. Almuen - 3. Adel- 4. Konge - 5 Pave - 6. Gud
    Framgang eller?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    De troende argumenterer ikke. Sier at ting bare er slik og deres tro er hevet over bevisbyrder.
    Men da må nesten du bevise at Gud aldri har grepet inn i et eneste menneskes liv noen gang i løpet av historien. Og at det aldri har skjedd en overnaturlig hendelse på jorden noen gang.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Neida, det må man ikke. Per definisjon kan en negativ eller fraværet av noe ikke bevises og det er derfor den som hevder at noe eksisterer eller skjer som avkreves bevis.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Men da må nesten du bevise at Gud aldri har grepet inn i et eneste menneskes liv noen gang i løpet av historien. Og at det aldri har skjedd en overnaturlig hendelse på jorden noen gang.
    Overnaturlig er et begrep som ikke gagner den som søker sannhet. I de mørke rom, tenner kunnskapen lys, og dermed fjernes behovet for spekulative forklaringer, som har vært brukt for å befeste alskens uverifiserbare tolkninger. Nå er det heldigvis ikke mange som velger å stole på mirakelmenn, åndefjernere, ........
    Det var bedre vilkår for dette før, men det finnes dessverre altfor mange som fremdeles utnyttes av sjarlataner.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Overnaturlig er et begrep som ikke gagner den som søker sannhet. I de mørke rom, tenner kunnskapen lys, og dermed fjernes behovet for spekulative forklaringer, som har vært brukt for å befeste alskens uverifiserbare tolkninger. Nå er det heldigvis ikke mange som velger å stole på mirakelmenn, åndefjernere, ........
    Det var bedre vilkår for dette før, men det finnes dessverre altfor mange som fremdeles utnyttes av sjarlataner.
    Men kan du bevise at det ikke fins en usynlig åndelig "realitet/verden" som påvirker mennesket og eller som mennesket kan utnytte for å få makt over andre?
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Et eksempel på corona-tråden er at flere støtter tiltaket om munnbind i Norge, der det med våre smittetall ikke har noe effekt - om man legger studier til grunn. Men, så lenge vi føler oss bedre med munnbind har det bred opplslutning, selv om tallgrunnlaget tilsier noe helt annet.
    Hvilke studier er dette?

    Bare ser mange større studier og artikler konkluderer med noe annet og jeg finner det underlig at Norge skal være så avvikende. Men blir nysgjerrig.


    Men den hittil mest omfattende gjennomgangen av forskningen har samlet resultatene fra 172 vitenskapelige artikler om virkning mot SARS-CoV-2 og 44 studier av virkningen mot lignende virus som MERS og SARS.

    Konklusjonen er klar: En maske reduserer risikoen for å bli smittet med korona med gjennomsnittlig 85 prosent.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men kan du bevise at det ikke fins en usynlig åndelig "realitet/verden" som påvirker mennesket og eller som mennesket kan utnytte for å få makt over andre?

    Hva er egentlig meningen med disse poengløse spørsmålene? Når det ikke kan bevises at noe eller noen ikke eksisterer, hvorfor fortsette å spørre?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men kan du bevise at det ikke fins en usynlig åndelig "realitet/verden" som påvirker mennesket og eller som mennesket kan utnytte for å få makt over andre?
    Nei. Kan du bevise at det ikke finnes grønne frosker på månens bakside?

    Alle forsøk på å demonstrere en slik overnaturlig åndeverden og overnaturlige evner har enten blitt avslørt som juks og fanteri, eller har mislyktes totalt når noen skal demonstrere magiske evner under kontrollerte forhold. Hvor mange forsøk behøves for å si at det etter all sannsynlighet ikke finnes noe slikt som du nevner? Det er heller ingen romsonder som har sendt hjem nærbilder av grønne månefrosker. Ennå.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvilke studier er dette?

    Bare ser mange større studier og artikler konkluderer med noe annet og jeg finner det underlig at Norge skal være så avvikende. Men blir nysgjerrig.


    Men den hittil mest omfattende gjennomgangen av forskningen har samlet resultatene fra 172 vitenskapelige artikler om virkning mot SARS-CoV-2 og 44 studier av virkningen mot lignende virus som MERS og SARS.

    Konklusjonen er klar: En maske reduserer risikoen for å bli smittet med korona med gjennomsnittlig 85 prosent.
    Norge har operert med 40%, mens en dansk studie operer med null effekt. Vi vet allerede at dette er omdiskutert internt i FHI.


    Alt dette er avhengig av smittetrykket - der noen studier viser til at smittetrykket må være høyt før maske har en effekt. Det er derfor rimelig å si at munnbind på nåværende tidspunkt har mest symboleffekt i Norge - men er en påminnelse hver dag på st vi står oppe i en vanskelig situasjon og må holde avstand.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Ps.
    Var det ikke Tomas av Aquino som den gang da, brukte sine intellektuelle evner på å bevise Guds eksistens.
    For spesielt interesserte kan jo et studie i temaet ha noe for seg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er derfor rimelig å si at munnbind på nåværende tidspunkt har mest symboleffekt i Norge...
    Beklager OT

    Jeg har problemer med å skjønne dette. Vi har en verdensomspennende metastudie med gjennomgang av totalt 216 studier som viser at masker høyst sannsynlig gir en signifikant grad av beskyttelse og en studie som kanskje konkluderer motsatt. Til tross for den åpenbare ubalansen i bevismateriale velger du å vekte den ene studien til himmels og konkludere kun på dens grunnlag.

    Hva i himmelens navn ( :giggle: ) er logikken bak det?

    /OT
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Beklager OT

    Jeg har problemer med å skjønne dette. Vi har en verdensomspennende metastudie med gjennomgang av totalt 216 studier som viser at masker høyst sannsynlig gir en signifikant grad av beskyttelse og en studie som kanskje konkluderer motsatt. Til tross for den åpenbare ubalansen i bevismateriale velger du å vekte den ene studien til himmels og konkludere kun på dens grunnlag.

    Hva i himmelens navn ( :giggle: ) er logikken bak det?

    /OT
    Det ble etterspurt et eksempel på en studie som viser det motsatte - derfor postet jeg en av dem som er diskutert på corona-tråden.

    Det opereres med forskjellige tall på beskyttelse, og FHI har selv operert med rundt 40%, i tillegg til interne diskusjoner i FHI - samt at flere studier er mangelfulle med for lite data. På korona tråden er det også diskutert dette med effekt ift smittetrykket.

    Videre - det er også en forskjell på hvor mye det beskytter deg selv vs andre - der studiene også spriker. Det er derfor rimelig å si at munnbind inngår i et føre var prinsipp - men at det er avstand som virkelig gjør forskjellen.

    Grunnlaget for å innføre munnbind er derfor usikkert
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg dette begynner å gli ut kraftig. Bruker vi munnbind mot kristendom nå, var det så farlig? Tror ( ;)) jeg venter på vaksinen!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Men kan du bevise at det ikke fins en usynlig åndelig "realitet/verden" som påvirker mennesket og eller som mennesket kan utnytte for å få makt over andre?
    LES:
    Neida, det må man ikke. Per definisjon kan en negativ eller fraværet av noe ikke bevises og det er derfor den som hevder at noe eksisterer eller skjer som avkreves bevis.
    Nei. Kan du bevise at det ikke finnes grønne frosker på månens bakside?

    Alle forsøk på å demonstrere en slik overnaturlig åndeverden og overnaturlige evner har enten blitt avslørt som juks og fanteri, eller har mislyktes totalt når noen skal demonstrere magiske evner under kontrollerte forhold. Hvor mange forsøk behøves for å si at det etter all sannsynlighet ikke finnes noe slikt som du nevner? Det er heller ingen romsonder som har sendt hjem nærbilder av grønne månefrosker. Ennå.
    Jeg ser frem til bevisene dine rundt mirakler og overnaturlige hendelser.
    DET blir spennende lesestoff.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hva synes du om dommen i slutten av programmet? Etter min mening må dommeren være kjøpt og betalt av Jehovas Vitne.
    Den var i høyeste grad overraskende for meg.
    Men jeg tror årsaken var hva denne rettssaken egentlig dreide seg om. Den dreide seg altså ikke om at dama åpenbart hadde vært utsatt for en voldtekt, men om en religiøs klubb selv skal få bestemme hvem de vil ha med på klubbmøtene. Så jeg tror nok at med det perspektivet, blir det underordnet for dommerne om det er rettferdig eller ikke, sier klubbledelsen at "vi vil ikke ha deg med", så er det sånn reglene er. Derfor antar jeg at dommen gir en viss mening, selv om det for normalt tenkende mennesker framstår så sjukt og hyklersk som det går an.

    Det setter igjen fingeren på dette med parallellsamfunn, der kvinner har å holde kjeft og sørge for å ikke bli voldtatt i søvne. Det er en drittklubb, jeg synes det er forferdelig at noen vil være med der i det hele tatt, men folk har lov til å velge seg inn i sånt. Og klubben har lov til å nekte folk medlemskap, uansett grunn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men da må nesten du bevise at Gud aldri har grepet inn i et eneste menneskes liv noen gang i løpet av historien. Og at det aldri har skjedd en overnaturlig hendelse på jorden noen gang.
    Dette er den sedvanlige kortslutningen.
    Før jeg behøver å bevise at noe ikke har skjedd, må jeg produsere en påstand om at det ikke eksisterer. Vi ikke-religiøse produserer ikke denne påstanden, vi sier derimot at den som påstår at et eller annet finnes / har skjedd, har bevisbyrden. Inntil et slikt bevis, eventuelt en rekke tunge indisier, fremlegges, ser vi få eller ingen grunn til å forholde oss til det.

    Ta gjerne eksempelet med kornsirkler. Disse finnes uomtvistelig, og de er særdeles spennende for både troende og ikke-troende. Men hvem lager dem? De som fremlegger påstanden om at utenomjordiske besøker jorden for å stemple sine kunstverk i våre kornåkere, må underbygge/bevise sin påstand, for at den skal stå til troendes. Inntil de beviser at det er noe som ikke er menneskeskapt, må vi anta at dette er noe som lages av kreative mennesker. Men hva hver og en av oss tror om saken, er irrelevant for hva virkeligheten egentlig er.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Åndenes umakt/Bare tull/Hva skal jeg finne på i dag/Synsepartuljen. Styk det som ikke passer.
    Hadde de enda klart å komme opp med noe som helst riktig i programmet Åndenes Makt, så skulle jeg tatt det litt mere seriøst...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er redd Allah har presset seg inn et sted der.
    Hvis man tar med østeuropa, så får man paven på 3 plass og Gud på 4 plas
    LES:



    Jeg ser frem til bevisene dine rundt mirakler og overnaturlige hendelser.
    DET blir spennende lesestoff.
    Det er ganske nonsjalant å påstå at mennesket alene står bak all ondskap og urettferdighet i verden. Når vi er inne på religioner og hva som foregår i RELIGIØSE sekter av ren ondskap, så strekker ikke menneskets fantasi til alene for å finne på all galskapen. Jeg kaller det for " RELIGIØS ånd" og det er ikke av det gode. Nå må du ikke få hetta fordi det er helt vanlig å si at ting er gjort i god eller dårlig ånd i daglilivet.
    Religiøs ånd sier det samme som alle religiøse: Du er utenfor, jeg er innenfor eller omvendt. Manipulering og trussel mot dom og seksuell kontroll, undertrykkelse ved hjelp av bibelvers, er helt vanlig. Domsutvalg i en såkalt kristen menighet er så langt unna kristne verdier det går ann å komme.
    For meg er det ikke viktig med bevis for eller imot at Gud fins ved hjelp av vitenskap. Vitenskapen har sine svakheter den også for eksempel noe så banalt som at det ikke går ann å dele et tall på 0. Gud er ånd og kan ikke forklares med vitenskapelige modeller. Han åpenbarer seg igjennom den hellige ånd og hvis man søker, så finner man, det handler om relasjon, ikke tung vitenskaplig bevisføring, selv om den også fins i intelligent design, men jeg liker ikke bananaman som er en av frontfigurene der.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tullprat. Er det noe mennesket har til fulle bevist gjennom historien så er det at man ikke behøver religionen for å utføre de mest utstuderte grusomheter, den er bare den aller beste unnskyldningen for å gjøre det.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn