Musikk og Hi-Fi Norske Fidelity

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Audio begynte som et nokså frittalende butikkorgan hos Audioscan, der blant annet Anders Rosness var primus motor for nysatsningen. Opphavet var der, før det var det faktisk ikkeno.

Norge hadde jo et par blader før den tid (bl.a. Puls Hifi), men ingen av dem er egentlig forgjengere for Audio.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar, Håkon. Men jeg mener å huske at det i tidenes morgen var et blad som het Lyd og Bilde, der en person ved navn Tryti var redaktør. :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Joda, det var et blad ved navn Lyd og bilde, men det var ikke relatert til Audio og Fidelity.

Lyd og Bilde dekka et mye større spekter, med surre-rundt, kameraer, tv osv. Resultatet ble også at det var mye mindre grundig.

Johan-Kr
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tror Steinar mente et blad mye lenger tilbake i tid enn det Lyd&Bilde som vi er vant med i dag...
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Kanskje det var bladet Audio-Video (med forbehold om at jeg husker tittelen rett). Ble utgitt av Benova. En av skribentene er kjent som Stig Arne Skilbrei ;)
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Takk for svar, Håkon. Men jeg mener å huske at det i tidenes morgen var et blad som het Lyd og Bilde, der en person ved navn Tryti var redaktør. :)
Jens Tryti var vel med på starten av Audio. Hadde hele samlingen av Audio og nesten hele fidelity. Hadde det ikke vært for at bladene nå er resirkulert til annet papir kunne jeg sjekket dette . Husker ikke så mye fra tiden før dette, når det kommer til norske blader. Da gikk det i dansk High fidelity
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Steinar har rett -det var eit blad som heitte "Lyd og bilde", lenge før det noverande. Faktisk før Jens Tryti erklærte Audio for uavhengig frå Audioscan. Det var også eit som heitte "Hifi og Elektronikk". Så hadde vi "Puls Hifi", som eg skreiv litt for, heilt til eg vart tvangsomsett til bokmål... det gjekk inn i musikkavisa "Puls" etter at dei fann ut at hifi vart for ressurskrevjande. Audio Video kom deretter (Tore Holter var redaktør, og var ikkje klar over at det gamle namnet "Lyd og Bilde" i mellomtida hadde vorte ledig. Så noverande L&B dukka raskt opp som ein konkurrent. Audio heldt det gåande ganske lenge, til det vart kjøpt opp, og Knut Vadseth starta Fidelity. Resten av soga kjenner de.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Så hadde vi "Puls Hifi", som eg skreiv litt for, heilt til eg vart tvangsomsett til bokmål... det gjekk inn i musikkavisa "Puls" etter at dei fann ut at hifi vart for ressurskrevjande.
Ah, Puls Hifi, ja... Foreldrene mine hadde et sett av de Puls Monitorene, som ble lansert som et byggeprosjekt i det bladet.

Jeg på min side, laget meg et sett av de tilhørende PulsWooferne som kom som et senere prosjekt. 2x260 liter transmisjonslinje med 12-13" driver gjør vei i vellinga...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det var faktisk et blad som het "Lyd&Bilde" lenge før det nåværende, ca 1981-83. Husker de publiserte noen artikler om CD-mediets fortreffelighet, signert Svein Erik Børja.
 
M

MusicBear

Gjest
Steinar har rett -det var eit blad som heitte "Lyd og bilde", lenge før det noverande. Faktisk før Jens Tryti erklærte Audio for uavhengig frå Audioscan. Det var også eit som heitte "Hifi og Elektronikk". Så hadde vi "Puls Hifi", som eg skreiv litt for, heilt til eg vart tvangsomsett til bokmål... det gjekk inn i musikkavisa "Puls" etter at dei fann ut at hifi vart for ressurskrevjande. Audio Video kom deretter (Tore Holter var redaktør, og var ikkje klar over at det gamle namnet "Lyd og Bilde" i mellomtida hadde vorte ledig. Så noverande L&B dukka raskt opp som ein konkurrent. Audio heldt det gåande ganske lenge, til det vart kjøpt opp, og Knut Vadseth starta Fidelity. Resten av soga kjenner de.

Husker godt Tore Holter, han var vel ikke akkurat i sin egen drømme-sandkasse med lydutstyr som lekeapparater. Men desto bedre på foto, om han måtte føle seg negativt omtalt :)
 
M

MusicBear

Gjest
Steinar har rett -det var eit blad som heitte "Lyd og bilde", lenge før det noverande. Faktisk før Jens Tryti erklærte Audio for uavhengig frå Audioscan. Det var også eit som heitte "Hifi og Elektronikk". Så hadde vi "Puls Hifi", som eg skreiv litt for, heilt til eg vart tvangsomsett til bokmål... det gjekk inn i musikkavisa "Puls" etter at dei fann ut at hifi vart for ressurskrevjande. Audio Video kom deretter (Tore Holter var redaktør, og var ikkje klar over at det gamle namnet "Lyd og Bilde" i mellomtida hadde vorte ledig. Så noverande L&B dukka raskt opp som ein konkurrent. Audio heldt det gåande ganske lenge, til det vart kjøpt opp, og Knut Vadseth starta Fidelity. Resten av soga kjenner de.

Hvorfor sendte jeg ikke deg en PM før jeg lot Widerøe fly meg ned til København, nå sist fredag. Med påfølgende messebesøk på et stort flott Hilton hotell liggende inntil Kastrup, med masse fine demorom, smørrebrød med så mye på der skal bruges på et smørrebrød + ekte dansk øl valgfritt fra grønn flaske eller blankpolert tappetut betjent av bartender i blendahvit skjorte. Hadde vært en oase for både ørene & magen din, med påfølgende skriverier på Audiophil.no

Tja, var det nærmere 15 år siden nå? Som dere selv hadde hi-fi messe i selveste Bergen? Fikk for øvrig akutt hukommelsessvikt fra hele (!) den helgen, av mange erklært ingredienser i og/eller mengder Hansa drikk. Når jeg tenker meg om.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Steinar har rett -det var eit blad som heitte "Lyd og bilde", lenge før det noverande. Faktisk før Jens Tryti erklærte Audio for uavhengig frå Audioscan. Det var også eit som heitte "Hifi og Elektronikk". Så hadde vi "Puls Hifi", som eg skreiv litt for, heilt til eg vart tvangsomsett til bokmål... det gjekk inn i musikkavisa "Puls" etter at dei fann ut at hifi vart for ressurskrevjande. Audio Video kom deretter (Tore Holter var redaktør, og var ikkje klar over at det gamle namnet "Lyd og Bilde" i mellomtida hadde vorte ledig. Så noverande L&B dukka raskt opp som ein konkurrent. Audio heldt det gåande ganske lenge, til det vart kjøpt opp, og Knut Vadseth starta Fidelity. Resten av soga kjenner de.

Husker godt Tore Holter, han var vel ikke akkurat i sin egen drømme-sandkasse med lydutstyr som lekeapparater. Men desto bedre på foto, om han måtte føle seg negativt omtalt :)
Hehe. Ja jeg husker ham også godt, fra den gangen han overtok magasinet "fotografi" etter entusiasten Knut Førsund. Sistnevnte gapte kanskje over litt for mye, da han lanserte reisemagasinet "Reiseglede", trykket på fint papir og med flotte bilder. Og medarbeiderne ble sendt på reise til mange spennende steder. Det magasinet kan ikke ha vært billig å produsere.

Så da gikk det vel ad undas.
 
Topp Bunn