Norske bruktpriser

O

om.s

Gjest
Noen gjør det. Men etter at jeg begynnte i bransjen er jeg likevel overrasket over hvor mange som ikke gjør det. Selv setter jeg det meget høyt når jeg skal ut å handle noe. Tenker da ikke bare på hifi, men spesialprodukter generellt.

mvh
Enig! for meg kan det synes merkelig at mange ikke ser fordelene med en god service og ett godt kundeforhold....

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.050
Jeg gir egentlig nøkken i hvor mange prosent jeg får i rabatt. Det er prisen jeg skal betale som gjelder. Hvis selger A står med et fett glis og sier jeg skal få 50 prosent rabatt på en pris av 50000 og selger B sier jeg får varen for 25000, uten mulighet for rabatt, kjøper jeg av B.
A inngir da et inntrykk av useriøsitet.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.376
Torget vurderinger
4
I market uten rabatt vil ingen ha lavest pris. Alt vil ha samme kalkyle og Rema 1000 vil ikke være billigere enn bensinstasjonene.
At alle kuinder får samme pris er jo greit så lenge de får rabatt. Der ingen får rabatt er jo et system uten konkuranse når det gjelder pris.
Det jeg tror du mener er et system der rabatten er inkludert i prisen. Det er jo forsåvidt greit; det var jo det Hi-Fi klubben gjorde i gamle dager.  
Du har misforstått det hele.

Rabatt i denne sammenheng er rabatt til oss forbrukere.
Butikker / butikkkjeder setter sine veil.priser basert på innkjøpspris og en avanse som skal dekke inn deres kostnader og fortjeneste. Denne kan og vil variere mellom de ulike butikkene. Fx er det ikke lov for importør/grossist å gå ut med veil.priser....det er ikke de som skal sette prisene i markedet...nettopp for å unngå konkurransehemmende føringer på butikkleddet (og altså like priser overalt).

Forøvrig er aldri rabatt inkludert i prisen...det er bullshit fra ende til annen når butikker påstår slikt for å fremstå som billige og for å holde forbruker fra å prute. Den prisen man setter er alltid utgangspunktet for en rabatt som skal trekkes fra. Dersom inget trekkes fra er der ingen rabatt. Alt annet er bare elementer i hvordan de beregner sin avanse...hvordan de skal dekke inn sine kostnader og fortjeneste. Dersom de påstår å ha lavere kostnader som skal dekkes fordi de selv utfører importjobben er så sin sak, men rabatt er det ikke !

For i størst mulig grad å gi oss forbrukere et oversiktlig marked bør det være denne veil. butikkprisen man konkurrerer med. Utstrakt bruk av rabatter til forbruker slik vi ser i bransjen nå bidrar til å gjøre prisbildet uoversiktlig. Et av de absolutte kriteriene for at et konkurransemarked skal fungere er er oversikt over tilbudene (dette er basic markedsøkonomi). Hvis ikke vet man ikke om man får en bra pris eller ikke. (At man selv evt. er fornøyd ift. produktets ytelse er en annen sak). Har man ikke mulighet til oversikt over markedet har man haller ingen mulighet til å vurdere tilbudet, - og ergo er det i prinsippet ingen reel konkurranse, men et spill for galleriet. Dermed ikke sagt at et marked ikke kan fungere med rabatter, men ikke i den grad at det fullstendig maskerer det reelle konkurransebildet.

Så kan man lure på hvorfor butikkene ser seg tjent med denne rabatteringen. Sannsynligvis en kombinasjon av 3 ting: 1) At den enkelte butikk tror de kan "forhandle" seg til bedre priser fra den enkelte forbruker enn om de satt en veil.pris for alle. 2) At den enkelte butikk tror den er bedre enn dens konkurrenter i dette gamet. 3) At den enkelte butikk ikke tør annet fordi "alle andre gjør det" og de er redde for å fremstå som dyrere enn de andre.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Her mener jeg meg å være ganske uenig! for meg er service og en form for oppfølging både viktig og riktig!!.
Mitt grelleste eksepel på slett og dårlig service er en episode for noen år siden da jeg skulle brenne av noen ti talls tusen kroner på en vinylrigg, jeg hadde sett meg ut hva som var interresant og kontaktet selger og hadde en viss dialog, men så ble det tyst, jeg ble nødt å ringe flere ganger for å forsøke å etablere en kontakt igjen med selger, men jeg ble dritt lei av å få be om å bruke mine egne penger, resultatet ble at man fant en annen og mye mer service minded forhandler og brukte noen tusener enn først tenkt, bla med tanke på den gode servicen og oppføgingen fra selger...

Så her er det ikke noen "briefe" motiver ute og går, men det er jo bare meg, hva andre har for motiver, se det får de stå for selv ;) .......

mvh
Hear hear!!

Topp Bunn