Norske bruktpriser

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Noen har yttret meninger om at det norske bruktmarkedet er på grensen til "latterlig". Folk skal liksom ha ting gratis. Om man ser på bruktprisene kontra nypriser (listepriser) I Norge og USA så er det absolutt tilfellet. Bruktprisene er prosentvis mye lavere enn listeprisene her i landet enn i USA.

Men er det så rart da ? Jeg synes egentlig ikke det. Hvorfor så ? Jo for hvor mange betaler egentlig listepris for litt dyr hifi når de handler ? Det er ettervært blitt ganske opplagt for meg at i mange tilfeller er absolutt ikke listeprisene representative for hva som faktisk blir betalt for et produkt. Man ser skjelden, og aldri at folk sier hva de har betalt for et produkt. I frykt for å få mindre når de skal selge igjen ? Hvem vet.

Folk som kjøper utstyr i høyere prisklasse er jo somregel klar over dette. Så også ønsket om å få et realistisk avslag iforhold til faktisk pris. Derfor tror jeg markedet for brukt hifi er så presset på pris her i landet.

Jeg vurderte i høst et produkt hvor pris ikke var oppgitt. Jeg tok kontakt med forhandler og spurte om konkret pris. Svaret jeg fikk var "Hva vil du betale?", følelsen av at man var involvert i et bruktbilkjøp suste forbi i hodet. Det ble ingen handel der, jeg fikk rett og slett aldri noen pris. Og tro meg jeg hadde en anseelig bunke penger som brente for saken.

Man kan si mye om hifiklubben, men en ting er da fint med de. Produktene som selges der er somregel solgt til prisen som opplyses i listen. Så kan man jo spørre seg hva som er best måte å drive butikk på. En faktisk pris, eller en høy listepris og mye rabatt. Det siste kan under visse omstendigheter være i juridisk grenseland også.

( Nei jeg prøver ikke å lage bål i kveld, bare noen tanker jeg hadde ;) )
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Sitter med følelsen av det stikk motsatte. Ser stadig produkter på audiogon ned mot 1/5 av nypris. Hvor ofte skjer det i Norge.
Ta denne som eksempel:

Krell HTS 5.1 lightly used
Asking $1100.00 SOLD
New Retail $6500.00


Eller hva med en Kora preamp:

Kora Equinox
Asking $799.00
New Retail $2500.00
Condition 8/10
Days/Views 10 / 706


Ooops, denne da? Splitter ny Shanling!

Shanling CD-T300 220-240v
Asking $3300.00 obo
New Retail $7500.00
Condition 10/10
Days/Views 3 / 283

Ship cost Plus shipping
Ship from 50 lbs from Europe
Ship to Worldwide




Var nesten fristende å kjøpe... ;D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Man kan si mye om hifiklubben, men en ting er da fint med de. Produktene som selges der er somregel solgt til prisen som opplyses i listen. Så kan man jo spørre seg hva som er best måte å drive butikk på. En faktisk pris, eller en høy listepris og mye rabatt. Det siste kan under visse omstendigheter være i juridisk grenseland også.

Hi-Fi klubben er et dårlig eksempel da de har høy listepris og ingen rabatt. Hva som er fint med det fatter ikke jeg... :p
Rabatt er noe man forventer å få når kjøper et dyrt produkt rett over disk som kanskje ikke engang er lagervare. Dette er ren profitt for forhandler. Full pris betaler man dersom man får full service; installasjon, levering, prøvelytting hjemme med alternative komponenter.
Ser du på prisene i Norge for en rekke high-end produkter så er ikke nivået ublu sammenlignet med utlandet, særlig med tanke momsnivået og lønnsnivået her i landet. Altså er prisavslaget som regel reelt og ikke et produkt av opplåste veiledene priser.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hi-Fi klubben er et dårlig eksempel da de har høy listepris og ingen rabatt.  
Mulig, men enden på visa er nå uansett at vi alle vil kjøpe billig, og selge dyrt ;)

Man kan jo ramse opp en liste med produkter, og jeg tror ikke vi hadde funnet noen her som hadde betalt fullpris. Jeg er selvfølgelig ingen unntak selv. Og må medgi at jeg ikke har betalt fullpris for noen av mine ting.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
La meg bare tilføye at hvis noen ønsker å betale fullpris hos en forhandler som ikke gir full eller ekstra service. men bare ekspederer varen over disken, ja så er det et personlig valg. Om enn ikke et klokt et...
En av de største tragedier i Hi-Fi Norge er at B&W distribueres av Hi-Fi klubben. Med en hvilken som helst annen importør kunne salget av B&W i Norge ha vært fordoblet .
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
La meg bare tilføye at hvis noen ønsker å betale fullpris hos en forhandler som ikke gir full eller ekstra service. men bare ekspederer varen over disken, ja så er det et personlig valg. Om enn ikke et klokt et...
En av de største tragedier i Hi-Fi Norge er at B&W distribueres av Hi-Fi klubben. Med en hvilken som helst annen importør kunne salget av B&W i Norge ha vært fordoblet .
Ja klart, jeg har ingen problemer med å betale det, det koster for et produkt som leverer det jeg vil, og den servicen jeg forventer. Jeg prøver bare å belyse den usynelige siden av saken. Kanskje ikke alle har samme erfaringer som meg på området.

Når det gjelder B&W så tror jeg ikke det hadde vært tilfellet. HFK har god tilgjengelighet, jeg har hatt to modeller hjemme. Dog kjøpte jeg ingen av de. Hadde det vært en av de andre forhandlerne/importørene i Norge, som hadde stått for salg/distrubusjon ville jeg ikke hatt denne muligheten.
 

kn

Medlem
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
La meg bare tilføye at hvis noen ønsker å betale fullpris hos en forhandler som ikke gir full eller ekstra service. men bare ekspederer varen over disken, ja så er det et personlig valg. Om enn ikke et klokt et...
En av de største tragedier i Hi-Fi Norge er at B&W distribueres av Hi-Fi klubben. Med en hvilken som helst annen importør kunne salget av B&W i Norge ha vært fordoblet .
Hi-Fi Klubben er B&Ws 4. størrste distributør på verdensbasis.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Synes faktisk HiFi Klubbens policy om faste priser og ingen rabatter er herlig ryddig. Det finnes de der du får følelsen av at prisen avhenger av høyvekta på Moss. Om alle tilbyderene av et produkt hadde fikset å holde seg til en fast pris så hadde det vært veldig oversiktelig og greit for oss forbrukere å velge hvem vi skulle handlet hos.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Ser du på prisene i Norge for en rekke high-end produkter så er ikke nivået ublu sammenlignet med utlandet, særlig med tanke momsnivået og lønnsnivået her i landet. Altså er prisavslaget som regel reelt og ikke et produkt av opplåste veiledene priser.
Meg bekjent er prisavslaget kun reelt om produktet blir solgt for oppgitt veiledende pris. Om det aldri har blitt solgt til denne prisen. Er det meg bekjent ikke noe prisavslag, samt ulovelig markedsføring.
 
T

timc

Gjest
Rabatt er noe man forventer å få når kjøper et dyrt produkt rett over disk som kanskje ikke engang er lagervare. Dette er ren profitt for forhandler. Full pris betaler man dersom man får full service; installasjon, levering, prøvelytting hjemme med alternative komponenter.

Dette stemmer desverre ikke. For folk flest bryr seg fint lite om servicen de får. Eneste som står i hodet på dem er å kunne briefe ovenfor venner med et "godt kjøp" Med det mener jeg prismessig, Veil kontra kjøpesum, uten noe tanke for hva de faktisk får.

Mvh
 
T

timc

Gjest
Meg bekjent er prisavslaget kun reelt om produktet blir solgt for oppgitt veiledende pris. Om det aldri har blitt solgt til denne prisen. Er det meg bekjent ikke noe prisavslag, samt ulovelig markedsføring.

Det er vel ikke ulovlig akkurat, men det befinner seg helt klart i gråsonen.

En annen ting. Skal ikke veil. pris egentlig være den prisen som størsteparten av anntallet enheter blir solgt for? Lurer på definisjon her.

Mvh
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Hi-Fi Klubben er B&Ws 4. størrste distributør på verdensbasis.

Dete er jo fordi de er distributør i hele Norden.
 
T

timc

Gjest
Jeg mener at det er i forhold til folketall.

Og så til spørsmålet. Hvem skulle overta for å dobble salget?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Synes faktisk HiFi Klubbens policy om faste priser og ingen rabatter er herlig ryddig.

Hva er herlig med dobbel avanse? I gamle dager da Hi-Fi klubben ga kundene besparelsene i importleddet i form av lavere priser var det svært ryddig. Da fikk nemlig alle rabatt. Nå får ingen rabatt...


Om alle tilbyderene av et produkt hadde fikset å holde seg til en fast pris så hadde det vært veldig oversiktelig og greit for oss forbrukere å velge hvem vi skulle handlet hos

Så lenge denne prisen er rabbatert er det jo helt greit. Hvis alle priser slik som Hi-Fi klubben blir jo alt dyrere og hva som er så fint med fatter ikke jeg.
Dessuten er rabatter bra i konkurransesammenheng.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Og så til spørsmålet. Hvem skulle overta for å dobble salget?

En hvilken som helst seriøs importør som dermed kunne selge til alle Hi-Fi sjapper i Norge. Dermed kunne du velge din egen forhandler basert på service og pris. Veiledende pris blir ikke høyere da Hi-Fi klubben tar både importledd fortjenesete og forhandlerfortjeneste.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Veiledende pris kalkuleres vel utfra inkjøpspris fra Fabrikk/importør + normal fortjenste prosentsats (som er bransjeavhengig). I gamle dager var fortjenesten til F.eks bilforhandler ved ny bil 18%. Alt under dette var rabatt.
 
K

knutinh

Gjest
Hva skjedde med EC sin anseelse når de gikk ut av hifiklubben?

Jeg tror at hifiklubben har funnet en fornuftig mellomting mellom elkjøp og esoterisk hifi. For å tjene penger i Norge må man ha endel butikker rundt omkring, og dermed også selge konfirmasjonsanlegg.

Jeg har ikke noe forhold til om de tjener gode penger eller ikke, og om de er for dyre eller ikke. I en annen tråd var jo dette oppe. Hvis folk lytter og finner ut at høyttaleren er verdt 10.000,- så har det jo ingenting å si om avansen ligger i butikk, leverandør eller eksotiske råvarer?

Jeg er tviler på om B&W til 40.000,- er en veldig god butikk. De binder opp kapital, alltid en risiko for å brenne inne med gale modeller, etc. Dessuten er kundene flinke å sammenligne priser på sånne dyre ting.

På kabler kan man derimot ta 3x avanse uten at folk blunker. Så lenge "alle" gjør det siden det er en del av forretningsmodellen så er det ikke så lett å oppdage heller.

-k
 

kn

Medlem
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
11
Antall liker
0
Hva er herlig med dobbel avanse? I gamle dager da Hi-Fi klubben ga kundene besparelsene i importleddet i form av lavere priser var det svært ryddig. Da fikk nemlig alle rabatt. Nå får ingen rabatt...
Hvis alle priser slik som Hi-Fi klubben blir jo alt dyrere og hva som er så fint med fatter ikke jeg.
Virker på meg som du har et eller annet i mot Hi-Fi Klubben.
Hvor du får at HFK har dobbel avanse fra vet jeg ikke, men det er hvertfall direkte feil! Synes du skal ta å sammenligne prisene til HFK med resten av Europa og du vil bli meget overrasket over dine funn. Om du ser på www.denon.de vil bla. se at HFK ligger for det meste 8-20% under. Priser på LCD-skjermer er blandt de lavest i landet og konkurrerer også med flere av de større nettbutikkene her til lands.

Om vi ser på merker hvor HFK har tatt over som importør, er prisene blitt kraftig redusert. Sist ut er Thule, hvor prisene ble redusert med 23-47%.

btw: Må det ikke være bedre for en kunde å vite hva et produkt faktisk koster, fremfor å måtte forhandle med den som står der hver gang? Jeg gjør meg hvertfall noen tanker, når jeg kan få 25-30% avslag på et produkt uten videre. Hva om han som kommer etter meg får 40%? Tror jeg ville fått en liten sur smak i munnen av det. Tenk på den "stakkaren" som måtte betale full pris?


Jeg jobber i HFK, om det skulle være noen tvil om det.
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.441
Sted
Trondheim
Virker på meg som du har et eller annet i mot Hi-Fi Klubben.
Hvor du får at HFK har dobbel avanse fra vet jeg ikke, men det er hvertfall direkte feil! Synes du skal ta å sammenligne prisene til HFK med resten av Europa og du vil bli meget overrasket over dine funn. Om du ser på www.denon.de vil bla. se at HFK ligger for det meste 8-20% under. Priser på LCD-skjermer er blandt de lavest i landet og konkurrerer også med flere av de større nettbutikkene her til lands.

Om vi ser på merker hvor HFK har tatt over som importør, er prisene blitt kraftig redusert. Sist ut er Thule, hvor prisene ble redusert med 23-47%.

btw: Må det ikke være bedre for en kunde å vite hva et produkt faktisk koster, fremfor å måtte forhandle med den som står der hver gang? Jeg gjør meg hvertfall noen tanker, når jeg kan få 25-30% avslag på et produkt uten videre. Hva om han som kommer etter meg får 40%? Tror jeg ville fått en liten sur smak i munnen av det. Tenk på den "stakkaren" som måtte betale full pris?


Jeg jobber i HFK, om det skulle være noen tvil om det.

Gjesp........ingen tvil om det.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Virker på meg som du har et eller annet i mot Hi-Fi Klubben.
Hvor du får at HFK har dobbel avanse fra vet jeg ikke, men det er hvertfall direkte feil! Synes du skal ta å sammenligne prisene til HFK med resten av Europa og du vil bli meget overrasket over dine funn. Om du ser på www.denon.de vil bla. se at HFK ligger for det meste 8-20% under. Priser på LCD-skjermer er blandt de lavest i landet og konkurrerer også med flere av de større nettbutikkene her til lands.

Om vi ser på merker hvor HFK har tatt over som importør, er prisene blitt kraftig redusert. Sist ut er Thule, hvor prisene ble redusert med 23-47%.

btw: Må det ikke være bedre for en kunde å vite hva et produkt faktisk koster, fremfor å måtte forhandle med den som står der hver gang? Jeg gjør meg hvertfall noen tanker, når jeg kan få 25-30% avslag på et produkt uten videre. Hva om han som kommer etter meg får 40%? Tror jeg ville fått en liten sur smak i munnen av det. Tenk på den "stakkaren" som måtte betale full pris?


Jeg jobber i HFK, om det skulle være noen tvil om det.
Har trenden alltid vært at prisene har sunket? Vær ærlig nå. Hva ksotet en Thule 350 prosessor når "dere" tok over? Ikke under gammel veil. på 24990 ihvertfall, og ihvertfall ikke de konstruerte prosentsatsene rimeligere du presenterer her.
 
T

timc

Gjest
btw: Må det ikke være bedre for en kunde å vite hva et produkt faktisk koster, fremfor å måtte forhandle med den som står der hver gang? Jeg gjør meg hvertfall noen tanker, når jeg kan få 25-30% avslag på et produkt uten videre. Hva om han som kommer etter meg får 40%? Tror jeg ville fått en liten sur smak i munnen av det. Tenk på den "stakkaren" som måtte betale full pris?
Denne biten er jeg enig i. Resten, vel..........

Mvh
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Hvor du får at HFK har dobbel avanse fra vet jeg ikke, men det er hvertfall direkte feil!

Overhode ikke. Jeg snakker ikke om LCD skjermer men om HI-FI. På F.eks B&W tar Hi-Fi Klubben "dobbel" avanse. Når Klubben tok over B&W agenturet satte de ned prisene med rund 25% og var billig sammenlignet med resten av verden. Egenimport av B&W var ulønnsomt. Når B&W kom med nye modeller plusset klubben på de 25% de hadde gitt kundene tidligere uten å opplyse om dette: de reklamerte fortsatt med direkte til deg priser. Nå kan du spare omkring 30% på egenimport av B&W og Hi-Fi klubben er ikke lenge billigst på B&W. At Klubben kan være rimeligere på andre mere konkuranseutsatte produkter kan så være. Men reklamen om at produktene deres generelt selges billig er villedende.

btw: Må det ikke være bedre for en kunde å vite hva et produkt faktisk koster, fremfor å måtte forhandle med den som står der hver gang?
Er det bedre å betale dyrt enn å få rabatt? Jeg har problemer med denne logikken. Jeg kjøpte en støvsuger før jul. Den kostet tusen kroner på Elkjøp. Jeg fikk 100kr i rabatt ved disken uten å spørre. Burde jeg har skjelt ut ekspeditøren og spurt om hva varen virkelig kostet?

Jeg gjør meg hvertfall noen tanker, når jeg kan få 25-30% avslag på et produkt uten videre.
Gjør du deg ingen tanker når en kjede uten importledd tar samme pris som sammen vare gjennom importledd + forhandlerledd? Vil du gjerne betale 25-30% mer for varene?

Hva om han som kommer etter meg får 40%? Tror jeg ville fått en liten sur smak i munnen av det.

Du er altså villig til å betale opptil 30% mer for en vare for å hindre at noen annen for mer rabatt enn deg.
For ordens skyld er 25-40% uvanlig; vi snakker om 10-20%.

Tenk på den "stakkaren" som måtte betale full pris?

Hallo!! Hos Hi FI Klubben er alle stakkarer som må betale full pris hvis du kjøper B&W.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Norske bruktpriser er ikke så værst, men det er noenganger vanskelig å vite da prisene fra noen forhandlere varierer utifra dagsformen...
Ta en titt på audiogon så ser du at det er ikke noe bedre avanser for bruktselgere der borte.
At mange kjøpere i er i Norge er usedvanelig frekke eller ofte kommer med skambud eller spørsmål om dumme byttehandler irriterer meg veldig!
 
K

knutinh

Gjest
At mange kjøpere i er i Norge er usedvanelig frekke eller ofte kommer med skambud eller spørsmål om dumme byttehandler irriterer meg veldig!
Det er lov å prøve seg. I alle fall på mail, da er det bare å overse dem.

Jeg har noen ganger vært ille plaget ved salg på finn med 10-15 tlf på en kveld med folk som spør om fakta som er oppgitt i annonnsen, når det står uttrykkelig "mail foretrekkes". Det er litt irriterende.

-k
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg, derimot, liker skambud og forslag om innbytte.
et dårlig bud er bedre enn ingen bud. og det tar meg fem sekunder å svare nei, dersom jeg føler at det ikke er grunnlag for videre forhandlinger.
nå jeg selger dyre saker til noen titalls tusen, holder jeg døra oppe for å ta inn litt rimeligere saker i innbytte, som jeg så kan selge videre. hvis jeg sitter der og tviholder på pris, hender det ofte at jeg ikke får solgt.
derimot synes jeg folk bør respektere selgeren hvis han har satt "ferdigprutet", "ikke bud under...", etc.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Hva er herlig med dobbel avanse? I gamle dager da Hi-Fi klubben ga kundene besparelsene i importleddet i form av lavere priser var det svært ryddig. Da fikk nemlig alle rabatt. Nå får ingen rabatt...


Så lenge denne prisen er rabbatert er det jo helt greit. Hvis alle priser slik som Hi-Fi klubben blir jo alt dyrere og hva som er så fint med fatter ikke jeg.
Dessuten er rabatter bra i konkurransesammenheng.
Ingenting er herlig med dobbel avanse. Jeg synes ryddighet er herlig. Alle kunder får samme tilbud. Ingen får rabatt. Det ER ryddig. Liker man ikke prisene, handler man hos andre.
I et marked uten rabatter blir det enkelt å finne tilbyder med lavest pris.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
jeg, derimot, liker skambud og forslag om innbytte.
et dårlig bud er bedre enn ingen bud. og det tar meg fem sekunder å svare nei, dersom jeg føler at det ikke er grunnlag for videre forhandlinger.
nå jeg selger dyre saker til noen titalls tusen, holder jeg døra oppe for å ta inn litt rimeligere saker i innbytte, som jeg så kan selge videre. hvis jeg sitter der og tviholder på pris, hender det ofte at jeg ikke får solgt.
derimot synes jeg folk bør respektere selgeren hvis han har satt "ferdigprutet", "ikke bud under...", etc.
Hei!
Enig med deg (i det siste) og fint at jeg veit at du alltid er åpen for tilbud (skammelige sådanne)
Jeg kan jo nevne Rudi sin "påpasselighet" om hva han setter som minstepris ferdig prutet med beskjed om at han ikke vil ha andre forslag, og da synes jeg folk får respektere det.
Jeg har noen ganger latt være å gi mitt eget bud på ting jeg har kunnet tenke meg dersom jeg fikk det billig nok, fordi jeg har vært usikker på reaksjonen fra den eventuelle selgeren.
Så får jeg vel da heller gå å lure på hvorvidt noen andre kanskje fikk kjøpt produktet til en pris som kanskje også jeg kunne tenkt meg å gi ;)
Det er jo noen ganger en kanskje kunne tenkt seg å kjøpe (prøve) et produkt, som en i utgangspunktet ikke (egentlig) er på jakt etter, men likevel kunne tenkt seg å prøve/feile med og da er det jo kjekt å ikke tape for mye penger på et slikt "forsøk"
Jeg innbiller meg at det nettopp (til en viss grad) er slik du går frem ;)
Det er veldig greit å forholde seg til en "ferdig prutet" pris, men som sagt noe vanskeligere til en (oppgitt) pris uten tillegg av kom "med tilbud".

Mvh.KW
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes det er fint å få litt tilbake som en god kunde i form av rabatter. Alså at det er lettere å få rabatt når du har handlet endel der fra før.

HFK faste priser er noe som går i disfavør når jeg skal kjøpe et produkt.

Men jeg synes det er litt synd at mindre foretak i større grad "må" gi rabatter og få mindre avanse enn de store kjedene som har stort nok kundegrunnlag til å miste noen kunder av den grunn.
OHC er et unntak i så måte som tydeligvis tjener mye på sine kundegrupper (er ikke i samme grad avhengig av samme service som andre da).

Når det gjelder bruktpriser synes jeg etterspørsel/tilbud styrer dette godt nok.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg husker de gamle gode tider da hifi klubben vært stort og solgt produkter som kostett 300£ i England for 3000 norske kroner og husker godt da de solgt fex B&W Matrix 805 for 8000 kroner som kostet i England 1100£, eller en NAD218THX som hadde pris på 6000 kroner selv om den kostet i England 800£ og EC, Rega, Snell og Doxa hadde gode priser også..osv...osv....da de var en entusiastisk hifi butikken, men no er de bare dri........og nå kjøpper jeg ikke noe der. Jeg er ferdig der. :p
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.028
Antall liker
8.236
Torget vurderinger
1
Alle kunder får samme tilbud. Ingen får rabatt. Det ER ryddig. Liker man ikke prisene, handler man hos andre.
I et marked uten rabatter blir det enkelt å finne tilbyder med lavest pris.

I market uten rabatt vil ingen ha lavest pris. Alt vil ha samme kalkyle og Rema 1000 vil ikke være billigere enn bensinstasjonene.
At alle kuinder får samme pris er jo greit så lenge de får rabatt. Der ingen får rabatt er jo et system uten konkuranse når det gjelder pris.
Det jeg tror du mener er et system der rabatten er inkludert i prisen. Det er jo forsåvidt greit; det var jo det Hi-Fi klubben gjorde i gamle dager.
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Rabatt er en grei og riktig ordning når det kommer til trofaste storkunder som kommer tilbake til deg hele tiden. Skulle jo bare mangle. Enkelte firma som feks Wurth, gir opptil 70% rabatt hvis du kjøper litt og pruter på prisen. Dette blir da klart latterlig og forteller oss at utsalgsprisen sannsynligvis er kalkulert skyhøyt for å kunne gi disse rabattene. Selvsagt tjener de penger på det alikevel og heller ikke rent lite. Har importert en god del produkter fra bla Sverige, Tyskland, Holland, Italia mfl og der er tankegangen annerledes, dvs lavere fortjeneste men høyere volum. Er jo dette bla Shariff skorer på mht dekksalget sitt.
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
En hvilken som helst seriøs importør som dermed kunne selge til alle Hi-Fi sjapper i Norge. Dermed kunne du velge din egen forhandler basert på service og pris. Veiledende pris blir ikke høyere da Hi-Fi klubben tar både importledd fortjenesete og forhandlerfortjeneste.
Og hva vet du så om det?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Det er vel ikke ulovlig akkurat, men det befinner seg helt klart i gråsonen.

En annen ting. Skal ikke veil. pris egentlig være den prisen som størsteparten av anntallet enheter blir solgt for? Lurer på definisjon her.

Mvh
Det har vært gitt bøter, i endel saker angående dette. Elkjøp fikk i sin tid en i millionklassen. Om du studerer en elkjøp katalog vil du finne svert få om noen før eller veil. priser.

Markedsføringsloven
3.10 Veiledende pris er en pris som grossist, importør eller
produsent anbefaler at varen skal selges for fra detaljist til
forbruker. Veiledende priser kan bare brukes som
sammenligningsgrunnlag i markedsføringen dersom en ikke
uvesentlig del av omsetningen innen det aktuelle
markedsområdet skjer til veiledende priser.19
Begrepet ”ikke uvesentlig del” er ikke umiddelbart klart. FO
har antatt at betingelsen for å kunne prissammenligne med
veiledende priser, er oppfylt dersom minst 1/3 av omsetningen
innen det aktuelle markedsområdet skjer til veiledende priser.
Ved prissammenligning med veiledende priser må annonsør
kunne sannsynliggjøre at de veiledene priser er reelle,
alternative priser i markedet, dvs. både at leverandør/importør
faktisk stipulerer veiledende priser og i så fall at en ikke
uvesentlig del av omsetningen skjer til disse veiledende prisene
innen det aktuelle markedsområdet.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg mener at HIFI Klubbens problem er stor antall reklamasjoner på varer. Det er et haug av utstyr som liger der hver eneste dag og venter på reparasjon. Det koster sikert dem dyrt. Tror at de tenker, at det er bedre å selge noen få stk for veiledenge pris med relativt "stor" fortjeneste enn å selge ganske mange med liten fortjenneste og få mange igjen i reklamasjon.
 
T

timc

Gjest
Det har vært gitt bøter, i endel saker angående dette. Elkjøp fikk i sin tid en i millionklassen. Om du studerer en elkjøp katalog vil du finne svert få om noen før eller veil. priser.

Takker for oppklaring. Var noe slikt jeg trodde. 1/3 altså. En god del det ;)
 

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Innlegg
190
Antall liker
0
Er det forresten noen som vet hvorfor hifi klubben kuttet Snell? De hadde jo monopol i Norge, og det virker på meg som interessen var/er til stede i markedet.
 
O

om.s

Gjest
Dette stemmer desverre ikke. For folk flest bryr seg fint lite om servicen de får. Eneste som står i hodet på dem er å kunne briefe ovenfor venner med et "godt kjøp" Med det mener jeg prismessig, Veil kontra kjøpesum, uten noe tanke for hva de faktisk får.

Mvh
Her mener jeg meg å være ganske uenig! for meg er service og en form for oppfølging både viktig og riktig!!.
Mitt grelleste eksepel på slett og dårlig service er en episode for noen år siden da jeg skulle brenne av noen ti talls tusen kroner på en vinylrigg, jeg hadde sett meg ut hva som var interresant og kontaktet selger og hadde en viss dialog, men så ble det tyst, jeg ble nødt å ringe flere ganger for å forsøke å etablere en kontakt igjen med selger, men jeg ble dritt lei av å få be om å bruke mine egne penger, resultatet ble at man fant en annen og mye mer service minded forhandler og brukte noen tusener enn først tenkt, bla med tanke på den gode servicen og oppføgingen fra selger...

Så her er det ikke noen "briefe" motiver ute og går, men det er jo bare meg, hva andre har for motiver, se det får de stå for selv ;) .......

mvh
 
T

timc

Gjest
Jeg siktet her til folk flest, altså "mannen/kvinnen i gata" Jeg sier ikke at alle er slik.

Mvh
 
O

om.s

Gjest
Jeg siktet her til folk flest, altså "mannen/kvinnen i gata" Jeg sier ikke at alle er slik.

Mvh
Da stemmer det muligens bedre, den dedikerte HiFi entusiasten har man jo inntrykk av verdsetter god service og en etablert kontakt.

mvh
 
T

timc

Gjest
Noen gjør det. Men etter at jeg begynnte i bransjen er jeg likevel overrasket over hvor mange som ikke gjør det. Selv setter jeg det meget høyt når jeg skal ut å handle noe. Tenker da ikke bare på hifi, men spesialprodukter generellt.

mvh
 
Topp Bunn