Norsk RØR forening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Glemte vel å nevne at æ har en Conrad Johnson MV-52 stående som æ kjøpte full pakke rør hos Motron:ble NOS inn og driver RCA Cleartop og Blackplates + matchede Svetlana EL34,det var virkelig en revulosjon :eek: :eek: for å si det pent,var som å få ny forsterker,spiller ennu kanonbra,faktisk så har den kvaliteter som overgår ASL Monsoon-blokkene som æ bruker nu,syns faktisk mellomtonen er renere,dette har vel med rørkvaliteten å gjøre vil æ tru,har ikkje skiftet i ASL-ene. Totalt matcher de mitt system bedre med litt fetere lyd((KT88) og dobbel effekt(høytt er ganske slank og lite følsom 84dB) men av og til lurer æ :-\
    CJ`n er for øvrig til salgs ::)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil også være med om jeg får lov.
    12 rør som gløder for tiden. 1 i dac, 5 i pre og 6 i power.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    p406 skrev:
    Glemte vel å nevne at æ har en Conrad Johnson MV-52 stående som æ kjøpte full pakke rør hos Motron:ble NOS inn og driver RCA Cleartop og Blackplates + matchede Svetlana EL34,det var virkelig en revulosjon :eek: :eek: for å si det pent,var som å få ny forsterker,spiller ennu kanonbra,faktisk så har den kvaliteter som overgår ASL Monsoon-blokkene som æ bruker nu,syns faktisk mellomtonen er renere,dette har vel med rørkvaliteten å gjøre vil æ tru,har ikkje skiftet i ASL-ene. Totalt matcher de mitt system bedre med litt fetere lyd((KT88) og dobbel effekt(høytt er ganske slank og lite følsom 84dB) men av og til lurer æ :-\
    CJ`n er for øvrig til salgs ::)
    Morsomt, jeg har en mv 50.

    Håvard
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hei Roysen,tlf til Brynjar på Motron er 32 75 21 50,ring han for en hyggelig prat,var en trivelig kar å snakke med,han e vel den i dette landet som vet mest om rør har æ forstått,han kom nu med gode råd tel mæ i alle fall. Men bli vel ikkje billig førr dæ,ser du har på vei noen monster med 96rør :eek: :eek: :eek:
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig Haavard,fant bl.a. ut etter en samtale med Brynjar at de Svetlana som sto i var fake,var visst nok mye sånt ute og gikk..
     

    Kjappfot

    Medlem
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    30
    Antall liker
    0
    Plass til en til? Kun seks rør i drift her foreløpig, men er på jakt etter ny cd-spiller. Forslag?
     

    Samleren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    630
    Antall liker
    26
    Sted
    Bergen
    Heisann, blir gjerne med om nåløye kan passeres.

    16 rør i effekt, 4 rør i pre og 3 rør i RIAA masserer mine trommehinner akkurat nå. Har igrunnen stort sett spillt på rør siden barndommen for lenge lenge siden, med en kort mellomperiode med transistor. Har brukt opp 100vis av rør. Er jo greit å holde rørprodusentene i live. Har også rør i anlegg nr. 2 transistor i anlegg 3 og 4.

    Samleren
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er disse greiene med tall her ? Betyr vel ikke hvor mange en har...bare en trives med de en har ??? ;D...Eller er det bare sånn at vi må vise oss litt...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    HCS skrev:
    Hva er disse greiene med tall her ?
    Akkurat det er rimelig enkelt å svare på. Et tall representerer en gitt verdi, for eksempel er 4 det dobbelte av 2, 9 er tre ganger så mye som 3 og så videre, Den gangen jeg gikk på skole var det noe som het den lille multiplikasjonstabell. Hemmeligheten bak den var så enkel som å ha god hukommelse. Når skolemasteren forlangte et svar på 4x8 viste vi per hukommelse at akkurat det var 32.
    Tall kan egentlig være rimelig greie dyr. De vil deg sjeldent noe vondt.

    Jan E Veiset
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    jane skrev:
    HCS skrev:
    Hva er disse greiene med tall her ?
    Akkurat det er rimelig enkelt å svare på. Et tall representerer en gitt verdi, for eksempel er 4 det dobbelte av 2, 9 er tre ganger så mye som 3 og så videre, Den gangen jeg gikk på skole var det noe som het den lille multiplikasjonstabell. Hemmeligheten bak den var så enkel som å ha god hukommelse. Når skolemasteren forlangte et svar på 4x8 viste vi per hukommelse at akkurat det var 32.
    Tall kan egentlig være rimelig greie dyr. De vil deg sjeldent noe vondt.

    Jan E Veiset
    Takk for den opplysningen ;D. Men hva har antall rør med at en ønsker å være med i denne lille undergruppen her inne?? For min egen del har jeg ikke tellt rørene, det er LYDEN som teller.. Men det kan sikkert være gøy å vise til sin eminente hukommelse av de STORE tall for de gitte enheter av rør på sine lydprodukt... Det er jo noe enhver må kunne. Ihvertfall når en ikke ønsker å deklamere ifra multiplikasjons tabellen uten form og innehold til vanlig... :)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    jane skrev:
    HCS skrev:
    Hva er disse greiene med tall her ?
    Akkurat det er rimelig enkelt å svare på. Et tall representerer en gitt verdi, for eksempel er 4 det dobbelte av 2, 9 er tre ganger så mye som 3 og så videre, Den gangen jeg gikk på skole var det noe som het den lille multiplikasjonstabell. Hemmeligheten bak den var så enkel som å ha god hukommelse. Når skolemasteren forlangte et svar på 4x8 viste vi per hukommelse at akkurat det var 32.
    Tall kan egentlig være rimelig greie dyr. De vil deg sjeldent noe vondt.

    Jan E Veiset
    Takk for den opplysningen ;D. Men hva har antall rør med at en ønsker å være med i denne lille undergruppen her inne?? For min egen del har jeg ikke tellt rørene, det er LYDEN som teller.. Men det kan sikkert være gøy å vise til sin eminente hukommelse av de STORE tall for de gitte enheter av rør på sine lydprodukt... Det er jo noe enhver må kunne. Ihvertfall når en ikke ønsker å deklamere ifra multiplikasjons tabellen uten form og innehold til vanlig... :)

    Men det er jo noe med mange rør og store rør....! Hvis de i tillegg er sjeldne og edle..... :p :p
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dr.Evil skrev:
    ,


    Men det er jo noe med mange rør og store rør....! Hvis de i tillegg er sjeldne og edle..... :p :p


    ...og det har du rett i... ;). Bare ser ikke behovet for å proklamere antall. Men edle og sjeldne er jo bare spennede det... :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg må nok ta ansvaret for dette med telling av rør, HCS. Jeg kom i skade for å nevne antallet i mitt første innlegg her. Det var imidlertid IKKE for å sette igang en rørantallsfetish, altså. Det er som kjent ikke antallet det kommer an på, men hvordan du bruker dem........ :D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    impulse skrev:
    Jeg må nok ta ansvaret for dette med telling av rør, HCS. Jeg kom i skade for å nevne antallet i mitt første innlegg her. Det var imidlertid IKKE for å sette igang en rørantallsfetish, altså. Det er som kjent ikke antallet det kommer an på, men hvordan du bruker dem........ :D
    Rørantallfetishen klarte jeg og starte da jeg fulgte opp etter Impulse. ;);D ;D ;D
    Men mange mener jo at det er kvantiteten som betyr noe......... ::)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Continuo skrev:
    impulse skrev:
    Jeg må nok ta ansvaret for dette med telling av rør, HCS. Jeg kom i skade for å nevne antallet i mitt første innlegg her. Det var imidlertid IKKE for å sette igang en rørantallsfetish, altså. Det er som kjent ikke antallet det kommer an på, men hvordan du bruker dem........ :D
    Rørantallfetishen klarte jeg og starte da jeg fulgte opp etter Impulse. ;);D ;D ;D
    Men mange mener jo at det er kvantiteten som betyr noe......... ::)
    Størrelsen da?
     

    Vedlegg

    _Jan_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    267
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil også melde meg inn i Norsk RØR forening.. :)

    Jeg bestilte her om dagen et matchet par Telefunken E88CC Cca rør til dacen min.
    Håper bare ikke jeg har blitt lurt, alltid en liten risiko med ebay kjøp. Men har til nå bare posetive opplevelser, med å kjøpe på ebay.

     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Tenkte vi kunne prøve å få litt liv i denne tråden igjen :)



    Phillips Miniwatt ECC81 D-getter halo, 1947 produksjon. I aksjon :D

    Et rør som jeg synes låter flott i samarbeid med 12AU7A RCA ClearTop D-getter halo, 1960's
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hva med flere bilder folkens? Helt sikkert mange flotte fotogène rør der ute!! Ta fram stativet / kameraet og vis verden hvor vakkert rørutstyr også SER ut! :D :D

    Dr.Evil
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Melder meg på, har kommet noe hyggelig på plass! :)
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen i klubben, vi venter i spenning!!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Dr.Evil skrev:
    Velkommen i klubben, vi venter i spenning!!
    Takk! Nå begynner det virkelig å fungere her! Spiller`n skal en liten tur til USA i januar for mod. til siste utgave: NWO 3.0 GO, da blir det ny DAC, ny volumreg og div. moro, pluss at 6H30DR rørene blir byttet ut med ECC99. ;)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Nydelige bilder Audiomix!! Endelig får vi se et større bilde av godsaken :D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Dr.Evil skrev:
    Continuo skrev:
    Glemte og nevne at dette er en fin tråd!
    Kan bli innteresant og lærerik. :)

    I dacen min sitter 1 stk. 12AU7WA av typen RT.
    Det spiller stramt, dyp bass samt masse luft i toppen.

    Har vært inne på å prøve et annet rør, forslag?
    Kan ikke si at jeg er ekspert, men hos meg gjorde General Electric NOS (usikker årgang) underverker med musikk formidlingen i alle fall :) . Fikk dem anbefalt av en feinsmecker som bl.a. spiller på A.N. Ongaku. Det er vel i seg selv tillitsvekkende..... ;D ;)
    Da fulgte jeg din anbefaling om General Electric rør, det ble et GE 5963 og et RCA 5963.
    RCA har vel på sett og vis sin typiske klangegenskap, varm og fyldig!
    GE røret derimot har mye mer luft/oppløsning, er også varm, typisk rørlyd (dårlig ord) og en veldig bra mellomtone.

    Synes at det ble et løft lydmessig med GE røret, spiller samtidig på et par lånte RCA 6DJ8 i preen, som feitet opp lyden, Graafen heller litt mot det slanke.
    Siemens Halske rørene er nok likevel i en annen divisjon! ;)
     

    Hifi-Olsen

    Medlem
    Ble medlem
    26.03.2007
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Melder meg gjerne inn jeg også. Er i besittelse av 2 stk Sonic Frontiers monoblokker rør som jeg er meget fornøyd med. Rør er morro p.g.a. at man har så mange muligheter med å forme lyden med bytte av rørtyper o.s.v...
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår alle medsammensvorne!!
    Skal vi starte opp med noen brennende historier/erfaringer/bilder av vår glødende hobby? :D :D

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Endelig en klubb jeg kan være med i :D
    Ble litt stusselig uten klubb da jeg jeg solgte CJ...

    Har rør i alt utenom riia. Dvs. det er rør-riia i forforsterkeren, men jeg må få fingeren ut og skaffe meg en step-up først. Så inntil videre spiller ss-riiaen (men den spiller på en veldig rør-aktig måte altså ;D).

    300B har levd opp til forventningene, så til de grader!
    Så nå er det fire 300B, 2 5687, og 6 6992 i forsterkeriet.
    I cd-spilleren sitter det 2 siemens-halske 12AT7 (ecc81), og de er jeg fornøyd med.

    Noen som kjenner et 5687 rør som heter "National"?

    Noen som har tips til gode 5687 rør?
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Her melder jeg meg gjerne inn. Har i øyeblikket bare en CJ PV-14L2 med 6C4 rør, men rørsegmentet blir utvidet etter hvert.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Ja her sitter praten løst... ::)

    Kanskje vi burde burde skifte navn til "Norsk forening for rørentusiaster med skrivesperre" ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn