G
Gjestemedlem
Gjest
Mange arabere har jo derimot en tendens til full runde med håndhilsing hver eneste gang de treffer noen de kjenner.
|
Jeg tror jeg var forholdsvis klar, både i siste og tidligere innlegg, at det ikke er den daglige hilsingen som er problemet.Her må man holde tungen rett i munnen. Vi er alle enige om at det er skrullete å ikke ville ta sine kvinnelige kolleger i hånden av slike årsaker (egentlig er det vel en stakkarsliggjøring av seg selv og egen viljestyrke). Men vi kan ikke sparke folk for å ha skrullete ideer så lenge man gjør jobben sin og ideene ikke får andre uttrykk enn måten man hilser på folk. Dette gjelder selvsagt om håndhilsnekten gikk andre veien også.Problemet er at han prinsipielt ikke vil gjøre denne høyst normale gesten fordi han anser sine kvinnelige kolleger som seksuelle fristelser. Avslaget til en utstrakt hånd er respektløst i seg selv, begrunnelsen desto verre i det han definerer kolleger som seksuelle objekter og setter sine personlige religionsutøvelse foran respekt for sine kolleger. Jeg har full forståelse om kollegene finner det problematisk å pleie normal kollegial og sosial omgang med vedkommende.
Er det da han eller kollegene som ikke fungerer sosialt ?
Hva om situasjonen var snudd på hodet ?
En av kollegene nektet å hilse på han fordi han var mannlig muslim ? Mannlige muslimer har jo tydeligvis en tendens til å anse kvinner som farlige seksuell fristelser og man vil jo ikke forlede noen inn i fristelsen...
Du kan ikke redusere det "å fungere sosalt" til håndtrykkhilsen. Et håndtrykk er en bagatell sammenlignet med den daglige praten med kolleger. Fungerer man sosialt der er måten man hilser på neglisjerbar, vil jeg anta. På de fleste arbeidslasser er det vel uvanlig å håndhilse på kolleger til stadighet. Normalen er, i mine kretser i hvert fall, at håndhilsing skjer når man møter nye kolleger og i helt spesielle situasjoner.
De har skjønt at ved å kjøre på med niqab, burka og religiøse lover og regler så slipper de å arbeide og havner på sosiale stønader, dette i kombinasjon med kontantstøtte og barnetrygd er en fantastisk gavepakke som trekker enda flere hit.Så nå er det tilbake til NAV?! Vi står i fare for å ende opp med en ultraortodoks uproduktiv lavkaste som bruker hele sin til på å være middelaldersk religiøse og samtidig forsørges av samfunnet mens de produserer avkom og isolerer seg. Bare vent.
De er allerede så mange at det ikke nytter å friste dem med at Saudi-Arabia er stedet for dem...
Eller så sier du til din svigermor at du spiste før du kom, så du takker nei til middag.Jeg tror jeg var forholdsvis klar, både i siste og tidligere innlegg, at det ikke er den daglige hilsingen som er problemet.Her må man holde tungen rett i munnen. Vi er alle enige om at det er skrullete å ikke ville ta sine kvinnelige kolleger i hånden av slike årsaker (egentlig er det vel en stakkarsliggjøring av seg selv og egen viljestyrke). Men vi kan ikke sparke folk for å ha skrullete ideer så lenge man gjør jobben sin og ideene ikke får andre uttrykk enn måten man hilser på folk. Dette gjelder selvsagt om håndhilsnekten gikk andre veien også.Problemet er at han prinsipielt ikke vil gjøre denne høyst normale gesten fordi han anser sine kvinnelige kolleger som seksuelle fristelser. Avslaget til en utstrakt hånd er respektløst i seg selv, begrunnelsen desto verre i det han definerer kolleger som seksuelle objekter og setter sine personlige religionsutøvelse foran respekt for sine kolleger. Jeg har full forståelse om kollegene finner det problematisk å pleie normal kollegial og sosial omgang med vedkommende.
En av kollegene nektet å hilse på han fordi han var mannlig muslim ? Mannlige muslimer har jo tydeligvis en tendens til å anse kvinner som farlige seksuell fristelser og man vil jo ikke forlede noen inn i fristelsen...
Du kan ikke redusere det "å fungere sosalt" til håndtrykkhilsen. Et håndtrykk er en bagatell sammenlignet med den daglige praten med kolleger. Fungerer man sosialt der er måten man hilser på neglisjerbar, vil jeg anta. På de fleste arbeidslasser er det vel uvanlig å håndhilse på kolleger til stadighet. Normalen er, i mine kretser i hvert fall, at håndhilsing skjer når man møter nye kolleger og i helt spesielle situasjoner.
Dersom du møter en ny kollega ved å avvise en fremstrakt hånd og begrunner med at kollegaen er kvinne og dermed en seksuell fristelse større enn man kan styre seg for, vel da kan man i grunn bukke, nikke, smile så mye man vil etterpå uten at det gjør så mye fra eller til.
Det er som å si til sin fremtidige svigermor at kjøttkakene dine smaker dritt, men for å være hyggelige spiser jeg dem likevel. Det noen anstrengte familiemiddager fremover uansett hvor mange kjøttboller du spiser.
Og hvorfor, kjære Deph, mener du at det er vi som bor i utkantstrøkene skal belemres med slike "ikke fungerende persjonasjer". Har vi det ikke ille nok slik vi har det??En del av det viktige med skolegang, utover rene fag, er jo å lære om hvordan de norske samfunnet er og hvordan man skal oppføre seg her i landet. Det er ikke noe man kan overtalte til islamister.
Det naturlige, om man ikke kan returnere mannen.. det er ikke alltid det er reklamasjonsrett på muhamedanere, er å tilby ham jobb på et dekkskifteverkstet eller en besinstasjon i utkantstrøkene.
Du mener dere har det ille nok med dere selv ?Og hvorfor, kjære Deph, mener du at det er vi som bor i utkantstrøkene skal belemres med slike "ikke fungerende persjonasjer". Har vi det ikke ille nok slik vi har det??En del av det viktige med skolegang, utover rene fag, er jo å lære om hvordan de norske samfunnet er og hvordan man skal oppføre seg her i landet. Det er ikke noe man kan overtalte til islamister.
Det naturlige, om man ikke kan returnere mannen.. det er ikke alltid det er reklamasjonsrett på muhamedanere, er å tilby ham jobb på et dekkskifteverkstet eller en besinstasjon i utkantstrøkene.
Fordi jeg mener det i tillegg til å kraftig begrense tilstrømmingen, at byrdene fordeles ut over landet. Små grupper og familier i lokalsamfunn vil mye fortere lære seg hvordan man skal oppføre seg i Norge og kan være en berikelse. Spesielt for fraflytningstruede lokalsamfunn.Og hvorfor, kjære Deph, mener du at det er vi som bor i utkantstrøkene skal belemres med slike "ikke fungerende persjonasjer". Har vi det ikke ille nok slik vi har det??En del av det viktige med skolegang, utover rene fag, er jo å lære om hvordan de norske samfunnet er og hvordan man skal oppføre seg her i landet. Det er ikke noe man kan overtalte til islamister.
Nei vi har det greit med oss selv, det er alle disse byfolkene som kommer og skal løse "problemer" som vi faktisk ikke har, men som de er overbevist om at vi har. Det er de vi "har det ille med"!Du mener dere har det ille nok med dere selv ?Og hvorfor, kjære Deph, mener du at det er vi som bor i utkantstrøkene skal belemres med slike "ikke fungerende persjonasjer". Har vi det ikke ille nok slik vi har det??En del av det viktige med skolegang, utover rene fag, er jo å lære om hvordan de norske samfunnet er og hvordan man skal oppføre seg her i landet. Det er ikke noe man kan overtalte til islamister.
Vi er flere som har sagt til deg at i enkelte tilfeller, så er en jobb avhengig av det og dermed er det ikke lenger en bagatell. Enda så velger å fortsette ditt korstog. Hvorfor?Selvsagt, men om man hilser på noen folk med et håndtrykk og noen med et hei og et vink, med et hei og et bukk, med thailandsk bukk eller hva det nå kan være, må da være helt greit. Det er en bagatell, og helt irrelevant som en avgjørende vurdering av skikkethet for å kunne fungere sosialt og å fungere som lærer.
Goggen mener altså det er «samhandling og høflig» å forskjellsbehandle far og mor på foreldremøtet, med eleven/barnet tilstede, med den begrunnelsen at han blir fristet om han tar mor i hånden.Er vel primært klasseforstanderen som har faste møter med foreldre. Og igjen, vil jo anta at han er høflig og hilser på alternative måter. Vil også være naturlig at han sier at han av personlige overbevisningsgrunner ikke kan håndhilse. Snodig vil det være selvsagt, men avgjørende (om han utøver lærergjerningen godt) er det ikke.
Muligens ikke helsesøster, men PP tjenesten. Og det er mye av det; mye mer enn vi skulle tro.Nå er vel ikke en ansatt ved skolen med på elevens møter med helsesøster, så det er vel ikke det store problemet.
Hva om en etnisk nordmann tar avstand fra likestillingen, og forlanger tilsvarende spesialbehandling av kona?Goggen mener altså det er «samhandling og høflig» å forskjellsbehandle far og mor på foreldremøtet, med eleven/barnet tilstede, med den begrunnelsen at han blir fristet om han tar mor i hånden.Er vel primært klasseforstanderen som har faste møter med foreldre. Og igjen, vil jo anta at han er høflig og hilser på alternative måter. Vil også være naturlig at han sier at han av personlige overbevisningsgrunner ikke kan håndhilse. Snodig vil det være selvsagt, men avgjørende (om han utøver lærergjerningen godt) er det ikke.
Det er uhørt som andre sier her.
Var denne til meg? Isåfall må du forklare hva du mener?Hva om en etnisk nordmann tar avstand fra likestillingen, og forlangerl tilsvarende spesialbehandling av kona?Goggen mener altså det er «samhandling og høflig» å forskjellsbehandle far og mor på foreldremøtet, med eleven/barnet tilstede, med den begrunnelsen at han blir fristet om han tar mor i hånden.Er vel primært klasseforstanderen som har faste møter med foreldre. Og igjen, vil jo anta at han er høflig og hilser på alternative måter. Vil også være naturlig at han sier at han av personlige overbevisningsgrunner ikke kan håndhilse. Snodig vil det være selvsagt, men avgjørende (om han utøver lærergjerningen godt) er det ikke.
Det var til den det måtte interessere, et supplement til det du skrev.Var denne til meg? Isåfall må du forklare hva du mener?Hva om en etnisk nordmann tar avstand fra likestillingen, og forlangerl tilsvarende spesialbehandling av kona?Goggen mener altså det er «samhandling og høflig» å forskjellsbehandle far og mor på foreldremøtet, med eleven/barnet tilstede, med den begrunnelsen at han blir fristet om han tar mor i hånden.Er vel primært klasseforstanderen som har faste møter med foreldre. Og igjen, vil jo anta at han er høflig og hilser på alternative måter. Vil også være naturlig at han sier at han av personlige overbevisningsgrunner ikke kan håndhilse. Snodig vil det være selvsagt, men avgjørende (om han utøver lærergjerningen godt) er det ikke.
Jeg skjønner godt den bekymringen.Nå er vel ikke en ansatt ved skolen med på elevens møter med helsesøster, så det er vel ikke det store problemet.
Problemet er først og fremst det signalet det sender til elevene - jenter er fristerinner og sexobjekter og underordnet mannen. Jenter skal dekke seg til slik at mannen ikke blir fristet. Man kan ikke berøre dem, selv ikke på hånden, for da kan mannen bli fristet. Hvis noe skjer, er det jentens skyld. Det bygger opp under det synet andre innvandrergutter på skolen allerede har lært hjemmefra og de ser at det aksepteres i det norske samfunnet. Slikt skal ikke aksepteres!
Læreren er faktisk, skal i alle fall være det, en rollemodell. Jeg hadde blitt rimelig pissed om en av mine barns lærere ga dem slike impulser. ( At kvinner er mindreverdige, at leverpostei er "galt" etc. )Og det er jeg enig i. Det har jeg skrevet flere ganger. Men det er ikke avgjørende å håndhilse i læreryrket, som er det vi diskuterer her.
'Og likevel aksepteres det at prester i den norske kirke selv skal få velge hvem de ønsker å arrangere vielse for. Det må de gjerne gjøre, men da er det ikke lenger noen norsk kirke, og menighetene får finansiere sin virksomhet som andre private bedrifter.Læreren er faktisk, skal i alle fall være det, en rollemodell. Jeg hadde blitt rimelig pissed om en av mine barns lærere ga dem slike impulser. ( At kvinner er mindreverdige, at leverpostei er "galt" etc. ).
Betyr det at det hadde vært greit hvis en lærer gjorde det samme, altså ikke håndhilste på kvinner, men ikke oppga en grunn? Eller begrunnet det med noe annet?Læreren er faktisk, skal i alle fall være det, en rollemodell. Jeg hadde blitt rimelig pissed om en av mine barns lærere ga dem slike impulser. ( At kvinner er mindreverdige, at leverpostei er "galt" etc. )Og det er jeg enig i. Det har jeg skrevet flere ganger. Men det er ikke avgjørende å håndhilse i læreryrket, som er det vi diskuterer her.
Hadde da ikke rektor/skolesjefen i kommunen tatt affære overfor vedkommende lærer tror jeg at jeg ville ha opprettet "privat straffesak" mot rektor og skolesjefen for "grov uforstand i tjenesten"!
Det hadde kostet noen kroner men ville nok vært verd det.
Helt enig!'Og likevel aksepteres det at prester i den norske kirke selv skal få velge hvem de ønsker å arrangere vielse for. Det må de gjerne gjøre, men da er det ikke lenger noen norsk kirke, og menighetene får finansiere sin virksomhet som andre private bedrifter.Læreren er faktisk, skal i alle fall være det, en rollemodell. Jeg hadde blitt rimelig pissed om en av mine barns lærere ga dem slike impulser. ( At kvinner er mindreverdige, at leverpostei er "galt" etc. ).
Interessant spørsmål, men svaret er i utgangspunktet NEI! Jeg ville gitt ham plusspoeng i margen om han sa at han var en gjennomført drittsekk som hadde aversjon mot "normal" høfflighet og dannelse. Det ville ha vært en forfriskende forklaring, men jeg ville ilkevel ikke hatt ham som en "forbildefigur" for barn.Betyr det at det hadde vært greit hvis en lærer gjorde det samme, altså ikke håndhilste på kvinner, men ikke oppga en grunn? Eller begrunnet det med noe annet?Læreren er faktisk, skal i alle fall være det, en rollemodell. Jeg hadde blitt rimelig pissed om en av mine barns lærere ga dem slike impulser. ( At kvinner er mindreverdige, at leverpostei er "galt" etc. )Og det er jeg enig i. Det har jeg skrevet flere ganger. Men det er ikke avgjørende å håndhilse i læreryrket, som er det vi diskuterer her.
Hadde da ikke rektor/skolesjefen i kommunen tatt affære overfor vedkommende lærer tror jeg at jeg ville ha opprettet "privat straffesak" mot rektor og skolesjefen for "grov uforstand i tjenesten"!
Han var en rollemodell for barn. Klarer du ikke å fatte hva det innebærer?Eller så sier du til din svigermor at du spiste før du kom, så du takker nei til middag.Jeg tror jeg var forholdsvis klar, både i siste og tidligere innlegg, at det ikke er den daglige hilsingen som er problemet.Her må man holde tungen rett i munnen. Vi er alle enige om at det er skrullete å ikke ville ta sine kvinnelige kolleger i hånden av slike årsaker (egentlig er det vel en stakkarsliggjøring av seg selv og egen viljestyrke). Men vi kan ikke sparke folk for å ha skrullete ideer så lenge man gjør jobben sin og ideene ikke får andre uttrykk enn måten man hilser på folk. Dette gjelder selvsagt om håndhilsnekten gikk andre veien også.Problemet er at han prinsipielt ikke vil gjøre denne høyst normale gesten fordi han anser sine kvinnelige kolleger som seksuelle fristelser. Avslaget til en utstrakt hånd er respektløst i seg selv, begrunnelsen desto verre i det han definerer kolleger som seksuelle objekter og setter sine personlige religionsutøvelse foran respekt for sine kolleger. Jeg har full forståelse om kollegene finner det problematisk å pleie normal kollegial og sosial omgang med vedkommende.
Dersom du møter en ny kollega ved å avvise en fremstrakt hånd og begrunner med at kollegaen er kvinne og dermed en seksuell fristelse større enn man kan styre seg for, vel da kan man i grunn bukke, nikke, smile så mye man vil etterpå uten at det gjør så mye fra eller til.
Det er som å si til sin fremtidige svigermor at kjøttkakene dine smaker dritt, men for å være hyggelige spiser jeg dem likevel. Det noen anstrengte familiemiddager fremover uansett hvor mange kjøttboller du spiser.
Det naturlige er vel at han høflig avslår håndtrykk med f.eks: "Av personlig årsaker kan jeg ikke trykke din hånd, men hyggelig å treffe deg".
Hva tror du? Det praktiseres jo fra bla skilandslaget at de ikke håndhilser og klemmer midt i høysesongen.Betyr det at det hadde vært greit hvis en lærer gjorde det samme, altså ikke håndhilste på kvinner, men ikke oppga en grunn? Eller begrunnet det med noe annet?Læreren er faktisk, skal i alle fall være det, en rollemodell. Jeg hadde blitt rimelig pissed om en av mine barns lærere ga dem slike impulser. ( At kvinner er mindreverdige, at leverpostei er "galt" etc. )Og det er jeg enig i. Det har jeg skrevet flere ganger. Men det er ikke avgjørende å håndhilse i læreryrket, som er det vi diskuterer her.
Så håndhilsing på kvinner er et absolutt krav? Man kan være vennlig, hyggelig og en glimrende lærer faglig/pedagogisk, men håndhilser man ikke på kvinner, uavhengig av grunn, er det kroken på døra?Interessant spørsmål, men svaret er i utgangspunktet NEI! Jeg ville gitt ham plusspoeng i margen om han sa at han var en gjennomført drittsekk som hadde aversjon mot "normal" høfflighet og dannelse. Det ville ha vært en forfriskende forklaring, men jeg ville ilkevel ikke hatt ham som en "forbildefigur" for barn.Betyr det at det hadde vært greit hvis en lærer gjorde det samme, altså ikke håndhilste på kvinner, men ikke oppga en grunn? Eller begrunnet det med noe annet?Læreren er faktisk, skal i alle fall være det, en rollemodell. Jeg hadde blitt rimelig pissed om en av mine barns lærere ga dem slike impulser. ( At kvinner er mindreverdige, at leverpostei er "galt" etc. )Og det er jeg enig i. Det har jeg skrevet flere ganger. Men det er ikke avgjørende å håndhilse i læreryrket, som er det vi diskuterer her.
Hvorfor en slik iver etter å forsvare slike holdningerEr vel primært klasseforstanderen som har faste møter med foreldre. Og igjen, vil jo anta at han er høflig og hilser på alternative måter. Vil også være naturlig at han sier at han av personlige overbevisningsgrunner ikke kan håndhilse. Snodig vil det være selvsagt, men avgjørende (om han utøver lærergjerningen godt) er det ikke.
Jeg tror sånn generelt at profeter har litt trangerer kår i dag enn på den tiden.Dette avsnittet er jo en grei oppsummering av hvor idiotisk verdensbildet er:
I dag i 2018 har vi flatskjermer hengende på veggene, og mobiler og iPad i hånda. Alt er skapt av "de vantro", men vi muslimer kjøper og må ha de nye modellene. Vi hører på musikk, ser på pornofilmer, går på kino, og spiser hamburger. Hvis Muhammed hadde levd i dag ville han nok vært opptatt av å forby mange andre ting enn håndhilsing