Politikk, religion og samfunn Norsk/nordisk kultur, skikk og væremåte; hvor går grensen?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Fant ingen tråder der dette passet inn, så:

Hvem må/bør tilpasse seg?

Skal vi for enhver pris tilpasse oss alle/veldig mange kulturelle og reiligøse skikker og væremåter?
Eller bør vi kunne kreve at de som blir norske statsborgere tilpasser seg oss?

En sak som har kommet opp nå er denne:
https://www.nrk.no/norge/nektet-a-handhilse-pa-kvinner-_-fikk-ikke-fortsette-i-jobben-1.14156671
– Folk tror det er fordi jeg ser ned på kvinner, men jeg prøver ikke å være kjip med noen i det hele tatt. Tanken er å skape færre fristelser. Min forståelse av islam er at dette er et forbud fra Profeten – fred være med ham – og da følger jeg det.

Er det legitimt å mene at et handtrykk vil skape fristelser?
Er ikke religion en privatsak og bør i minst mulig grad komme frem i jobb sammenheng og i offentligheten?
Hvilke andre tilsvarende religiøse/kulturelle forskjeller godtar vi i det norske samfunnet i dag?

Jeg er nysgjerrig på hva folket mener og jeg godtar ikke ja/nei svar, men det må begrunnes.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis jeg skulle mistet jobben for å la vær å ta noen i hånden når jeg er på jobb så hadde jeg mistet den mange ganger.
Jeg legger begge armene bak på ryggen og nikker istedenfor.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Hvis jeg skulle mistet jobben for å la vær å ta noen i hånden når jeg er på jobb så hadde jeg mistet den mange ganger.
Går det ann å spørre hvorfor?

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Vi kan jo se på hvordan norsk ungdom har oppført seg på den greske øya Ios denne sommeren; norsk sommerfyll-kultur på sitt verste.
Og så kan vi si at et sted midt i mellom det og han lærerfyren i Oslo, er "normalen".

Kanskje....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Går det ann å spørre hvorfor?
Det er i ly av mitt yrke.
Håndtrykk blir ofte brukt for å oppnå enighet og ofte er jeg uenig så da trekker jeg elegant hendene bak på ryggen og avviser vedkommende med et nei.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.358
Sted
Trondheim
Jeg ser ikke noe problem i at man ikke håndhilser, men begrunnelsen som nevnes av denne muslimske lærervikaren er jo helt bak mål. Hvis muslimske menn er så (unnskyld uttrykket) primitive at det å ta en dame i hånda skal skape fristelser sier det ganske mye om den islamske kulturen. Ønsker vi virkelig å importere et slikt syn?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
0
I Norge har det i mange hundre år vært vanlig å hilse med håndtrykk. mer elle mindre "omfattende" med en eller begge hender. Jo nærere relasjon jo mere "intimt" håntrykk.
Vikingene i likhet med romerne ( grekerne/persere vet jeg ikke?? ) Hadde som skikk å vise sin tomme høyre håndflate med fingrene pekende opp. Da signaliserte de følgende: Vi kjenner ikke deg, men vi kommer i fred og bærer ikke våpen mot deg. En knuttet neve eller en skjult håndflate var et stridssymbol.

Å heve hånden med håndflaten mot den man hilser og fingrene pekende opp er en hilseform som gikk brutalt "av moten" i 1945, av naturlige årsaker.

Selv en uskyldig hilsen som "Vær hilset I Nordlandets arbeidende menn" blir gjerne misforstått i dag. Sist jeg prøvde meg på den kom det kjappt "Erru nazi eller...?" Og så er det alle de som har bitt sure fordi en "kontormann/hvitsnipp" antyder at de ikke jobber for lønna. Man må vel bare resignere og innse at Petter Dass har falt ut av folkeskolens pensum!

Så i dag innskrenker jeg meg til å holde fram hånden som et sivilisert uttrykk for at man er vennlig innstillt og ønsker å hilse på en fredelig måte. Hvis den andre da demonstrativt holder hendene bak ryggen og derved avviser min hilsen så blir jeg om ikke fornærmet så i alle fall ganske så avvisende selv og vil se på denne Griffenfeld med stor skepsis. Muligheten for at vi i forhandlinger skulle nå enighet ville uansett være sterkt forringet. Jeg ville nok ha oppnådd mere enn det jeg hadde planlagt da jeg kom til møtet for å komme fram til "enighet" etter å ha bli møtt på en slik måte.

En som avviser min utstrakte hånd og som i stedet holder sin hånd på hjertet ville jeg også galant kutte ut i forhold til videre kontakt. Jeg er så opplyst at jeg vet dette er noe enkelte islamister bruker og det gjør nok ikke saken noe bedre. I hans kultur er det slik at man ikke håndhilser. Ofte begrenset til at menn ikke tar kvinner i hånden men mellom er det ofte så "intim" hilsing, kyssing og klemming at man skulle tro man var kommet til til årsmøtet i en homseklubb! Slik jeg ser det viser dette hulheten i hele basisen for dette "forbudet" mot å ta folk i hånden. En muslim som ikke tar meg i hånden sier ganske enkelt: "Du er "kuffar", du er ikke muslim, du er et annenrangs menneske og jeg hever meg over deg i så stor grad at jeg ikke vil hilse på deg!"

Ut i fra ovenstående er det lov å tolke meg dithen at jeg mener man skal følge dette rådet: "When in Rome do as the Romans"

Av visse årsaker så reiser jeg ikke til der disse som ikke tar folk i hånden bor! :cool:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Vi kan jo se på hvordan norsk ungdom har oppført seg på den greske øya Ios denne sommeren; norsk sommerfyll-kultur på sitt verste.
Og så kan vi si at et sted midt i mellom det og han lærerfyren i Oslo, er "normalen".

Kanskje....
Personlig tror jeg, og jeg understreker tror, at dette ikke reflekterer dagens russ. Dette er etter det jeg har hørt, to rivaliserende busser som visstnok alltid har vært i tottene på hverandre. Utover det er jeg helt enig, det er finnes sider ved den norske "kulturen" som ikke er verdt så mye, rølpefylla er en av de.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Så da er det kanskje en riktig avgjørelse å gi denne vikaren sparken, da det å ikke handhilse kan gi slike signaler?

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Da nordmenn generelt utøver en dårlig hånd hygiene etter toalett besøk så holder jeg meg unna håndhilsing.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er vel bare en konkret ting å feste problemet på. Dersom religion i 2018 i Norge styrer såpass mye av adferden/livet ditt at du ikke kan håndhilse på en person av motsatt kjønn så kan jeg ikke se at du kan fungere i en rolle i en barneskole.

Etter min mening burde det være forbud mot alle former for religiøse plagg/ritualer og symboler for alle offentlige ansatte.

Mvh
OMF

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Da nordmenn generelt utøver en dårlig hånd hygiene etter toalett besøk så holder jeg meg unna håndhilsing.
Hva er det som får deg til å trekke den konklusjonen?
Er det noen statistiske beviser som skulle tilsi at nordmenn er verre enn noen andre?
Skrev jeg at nordmenn er verre enn andre?
Nei, men måten du skrev på kan tolkes dit hen.
Du svarte ikke på det jeg spurte om, hva er det som får deg til å trekke en slik konklusjon?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
Det er vel bare en konkret ting å feste problemet på. Dersom religion i 2018 i Norge styrer såpass mye av adferden/livet ditt at du ikke kan håndhilse på en person av motsatt kjønn så kan jeg ikke se at du kan fungere i en rolle i en barneskole.

Etter min mening burde det være forbud mot alle former for religiøse plagg/ritualer og symboler for alle offentlige ansatte.

Mvh
OMF
I utgangspunktet enig, men da må vi nok gjøre om en del uniformer og kanskje også noen skikker. Spørsmålet blir da, siden vi i utgangspunktet er et kristent land, et veldig sekulært sådann, skal vi endre på det som har vært skikk og bruk og de symboler vi har brukt i årtier?

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Hva er det som får deg til å trekke den konklusjonen?
Er det noen statistiske beviser som skulle tilsi at nordmenn er verre enn noen andre?
Skrev jeg at nordmenn er verre enn andre?
Nei, men måten du skrev på kan tolkes dit hen.
Du svarte ikke på det jeg spurte om, hva er det som får deg til å trekke en slik konklusjon?
Du tar en sveip og kikker rundt deg neste gang du er på et toalett på en flypålass, jernbanestasjon, resturant, på jobben etc. så vil du skjønne.

Ellers så er åpningsinnlegget dårlig, det burde vært opplyst at man har dokumentasjonsplikt for opplevelser og erfaringer.

https://www.kk.no/helse/vasker-ikke-hendene-etter-dobesok-67765652

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.358
Sted
Trondheim

Kanskje....
Personlig tror jeg, og jeg understreker tror, at dette ikke reflekterer dagens russ. Dette er etter det jeg har hørt, to rivaliserende busser som visstnok alltid har vært i tottene på hverandre. Utover det er jeg helt enig, det er finnes sider ved den norske "kulturen" som ikke er verdt så mye, rølpefylla er en av de.
Fra Aftenposten i dag:

"Talspersonen opplyser til Aftenposten at 18-åringen angivelig ikke skal ha kjent den aktuelle Oppegård-russen fra før. Opplysninger som er fremkommet i mediene om tidligere rivalisering mellom de to spesifikke russebussene, medfører ikke riktighet, ifølge ham."

Politiet sier at Oppegård-russen er verre enn andre russ.

"Jeg vil påstå at vi har ekstra mye å gjøre med Oppegård-russen, ja. Vi hadde det i fjor og også med forrige kull, sier Fossum."

https://www.aftenposten.no/norge/i/...kan-fa-alvorlige-konsekvenser-a-holde-pa-sann

Jeg synes det er pinlig når russeformannen ved Oppegård sier at det trengs to parter for å krangle, når det som har skjedd er:

"Slåsskampen som fant sted 1. august, hvor en 18-åring fra Eikeli brakk benet på to steder og fikk en skulder ut av ledd etter å ha blitt angrepet av flere personer, beskrives som svært dramatisk av flere vitner Aftenposten har vært i kontakt med. En 17-åring fra Bærum forteller at en gjeng på mellom 10 og 20 gutter skal ha løpt etter 18-åringen, slått og sparket ham mens han lå nede på bakken. Personene bak angrepet skal ha vært Oppegård-russ."

Langt unna opprinnelig tema nå, men norsk "festkultur" (og russefeiring) er definitivt ikke noe vi skal være stolte av.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Avskilt bussene om det finnes den minste lovmessige smutthull for å gjøre det. Det vil løse problemet for mange år fremover.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/mener-det-er-greit-a-ikke-handhilse-pa-kvinner-1.14157360

– Greit å ikke hilse på kvinnelig kolleger, sier likestillings- og diskrimineringsombud, Hanne Bjurstrøm til Vårt Land.
Til avisen sier Bjurstrøm at vi må være åpne for andre måter enn å håndhilse.
– Selvfølgelig skal man behandle kolleger med respekt, men det er det mange måter å gjøre på. Man kan for eksempel også se i øynene og nikke til personen, i stedet for å håndhilse, sier hun til Vårt Land.

Er det greit?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.358
Sted
Trondheim
Jeg synes det er greit. Men det er ikke greit hvis den andre strekker fram armen for å håndhilse og du nekter å gjøre det.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Å ikke ta i mot en utstrakt hånd er en avvisning. Ferdig snakka.

At argumentet er ens religionsutøvelse betyr at vedkommende setter egen religion fremfor møtet med sine medmennesker. Det er jo også et valg, men da kan man ikke forvente å bli tatt i mot med åpne armer heller. Da har man selv valgt å ta avstand.

At det religiøse argumentet er at et håndtrykk med en kvinne er en potensiell fristelse som må unngås betyr at vedkommende seksualiserer en hver kvinne han måtte møte. Dersom man aksepterer det argumentet har man også akseptert det generelle argumentet om at kvinner er en fristelse som menn ikke kan forventes å styre seg for, men derfor må skjermes for. Det samme generelle argumentet som ligger til grunn for at kvinner skal kle seg tekkelig for ikke å friste menn, at kvinner skal te seg "anstendig" for ikke å friste menn, og som ender i at det er kvinners ansvar ikke å friste menn og at det egentlig er deres egen skyld dersom menn går over streken.
Nå sier jeg ikke at fyren er en potensiell overgriper, men at det religiøse argumentet for ikke å håndhilse på kvinner er en direkte hån mot kvinner.

Fyren er selvsagt i sin fulle rett ikke å håndhilse på kvinner, men det betyr ikke at han skal forvente å gjøre det uten konsekvenser.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I Europa, iallfall i dei landa der eg har opphelde meg noka lengd, er handhelsing vanleg. Nordmenn er kanskje mellom dei mest reserverte på dette feltet. Lærarar brukar ofte å skape relasjon og "sjå" elevane ved å handhelse på dei, spesielt fyrste skuledag.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
I Europa, iallfall i dei landa der eg har opphelde meg noka lengd, er handhelsing vanleg. Nordmenn er kanskje mellom dei mest reserverte på dette feltet. Lærarar brukar ofte å skape relasjon og "sjå" elevane ved å handhelse på dei, spesielt fyrste skuledag.
Hvordan og hvor ofte varierer mye. Nordmenn er veldig uformelle (kan oppfattes uhøflige) og håndhilser lite. I mange tilfeller kun første gang man treffer en person. Noen ganger håndhilses det formelt, andre ganger kameratslig. Noen håndhilser jeg kameratslig på hver gang vi treffes, andre aldri.
En ting er likevel likt, - å ikke ta i mot den utstrakte hånden er en avvisning. Det er et tydelig signal om hva man mener om den andre.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.458
Sted
Ytterst i havgapet...
Hele russebusskulturen er så til de grader komplett idiotisk, at det nesten burde være forbudt ved lov. De aller færreste setter vel spørsmålstegn ved å ta en fest eller tre, men dette har fått utvikle seg så langt at det rett og slett er en skamplett for den øvrige delen av norsk ungdom. Det er jaggu ikke ofte jeg gremmes over å være norsk, men dette er et av tilfellene...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Så da er det kanskje en riktig avgjørelse å gi denne vikaren sparken, da det å ikke handhilse kan gi slike signaler?
Hvilke signaler?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.508
Sted
Liten by

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.231
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Når du er ny i et land er du som gjest å regne og da forventes det at man oppfører seg i henhold til landets skikker, kultur og væremåte.
Etter noen år så finner man ut hva som det er viktig å gjøre og hvordan man oppfører seg uten å gå helt i baret. Nok av nordmenn som er idioter på tur både i Europa og Asia. Men det er på samme måte med andre også. Kinesere på tur til Thailand får en informasjonsbrosjyre ved ankomst som forteller skikk og bruk. Det er ikke innafor å sette seg på huk å late vannet midt i veien. På samme måte forventer jeg at de som kommer til Norge ikke provoserer oss med å ikke håndhilse på kvinner og forlange at de skal dekke seg til med niqab eller burka.
Dette har vi diskutert i det vide og det brede i en annen tråd. Det handler om å respektere sitt nye hjemland. Punktum.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
0
Når du er ny i et land er du som gjest å regne og da forventes det at man oppfører seg i henhold til landets skikker, kultur og væremåte.
Etter noen år så finner man ut hva som det er viktig å gjøre og hvordan man oppfører seg uten å gå helt i baret. Nok av nordmenn som er idioter på tur både i Europa og Asia. Men det er på samme måte med andre også. Kinesere på tur til Thailand får en informasjonsbrosjyre ved ankomst som forteller skikk og bruk. Det er ikke innafor å sette seg på huk å late vannet midt i veien. På samme måte forventer jeg at de som kommer til Norge ikke provoserer oss med å ikke håndhilse på kvinner og forlange at de skal dekke seg til med niqab eller burka.
Dette har vi diskutert i det vide og det brede i en annen tråd. Det handler om å respektere sitt nye hjemland. Punktum.
Nei nå! Stille krav?? Nå er du urimelig!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvilke signaler?
Nettopp.
Du må ha qoutet feil tror jeg.

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.140
Sted
Oslo
Må da være helt greit å la være å ta folk i hånden hvis en ikke ønsker det. Det avgjørende blir jo hvordan man foretar "avvisningen". Hvis man høflig sier at man har en overbevisning som gjør at man ikke tar folk i hånden, så får man godta det. Man kan selvsagt mene at personen er rar/snurrig osv, men det er noe annet enn å tvinge/straffe folk for noe de bør få lov til å bestemme selv.

Det er for eksempel personer som har irrasjonell frykt/fobi for bakterier som ikke vil ta folk i hånden, så dette er ikke nødvendigvis begrenset til religiøse overbevisninger. Men merkelig hvordan liberale hensyn plutselig forsvinner når (tilsynelatende liberale) ateister skal omtale folk med andre overbevisninger.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.342
Torget vurderinger
1
Så diskriminering av kvinner er greit så lenge det er religiøst begrunnet?
(Forutsatt at handlingen er utført av personer vi ser på som så stakkarslige at vi ikke stiller samme krav som til "hvite" mennesker).

• Liker
Reaksjoner: OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
0
(Forutsatt at handlingen er utført av personer vi ser på som så stakkarslige at vi ikke stiller samme krav som til "hvite" mennesker).
De lave forventningers rasisme!

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Må da være helt greit å la være å ta folk i hånden hvis en ikke ønsker det. Det avgjørende blir jo hvordan man foretar "avvisningen". Hvis man høflig sier at man har en overbevisning som gjør at man ikke tar folk i hånden, så får man godta det. Man kan selvsagt mene at personen er rar/snurrig osv, men det er noe annet enn å tvinge/straffe folk for noe de bør få lov til å bestemme selv.

Det er for eksempel personer som har irrasjonell frykt/fobi for bakterier som ikke vil ta folk i hånden, så dette er ikke nødvendigvis begrenset til religiøse overbevisninger. Men merkelig hvordan liberale hensyn plutselig forsvinner når (tilsynelatende liberale) ateister skal omtale folk med andre overbevisninger.
Godt å se at du omtaler religion i samme kategori som sykdom.

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.140
Sted
Oslo
Selvsagt ikke, men å bli tatt i hånden er ikke noen menneskerett akkurat. Mener du virkelig at dette er diskriminering og at man bør kunne tvinge folk til å ta andre i hånden?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.358
Sted
Trondheim
Ja, i dette tilfellet er det vel det? Han nekter å ta kvinnelige kollegaer i hånden fordi de oppfattes som kjønnsobjekter (fristerinner) og at å ta dem i hånden vil kunne friste ham til å ha seksuelle fantasier om dem. Hvis ikke det er kvinnediskriminerende vet ikke jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Når store helt og ledestjerne her i livet er en pedofil massemorder fra steinalderen burde man jo ikke fått lov til å jobbe med barn i det helt tatt, helt uavhengig av håndhilsing og forhold til leverpostei.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg synes det er uproblematisk at man av personlige grunner ikke håndhilser om det er smittsomsykdom, fysiske hanicap eller skikk og bruk. Jeg synes at årsaken til lærerens motvillighet til å håndhilse er vanskeligere å godta fordi det strider mot grunnlegende menneskesyn og likestilling fordi den norske skole har en oppdragerrolle i samfunnet. Jeg ser for meg flere og større problemer enn det å håndhilse i rollen som lærer. Hvis man ikke ønsker å håndhilse, hvor god er man da til å legge sine religiøse overbevisninger bort ellers i skolehverdagen?

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.140
Sted
Oslo
Ja, i dette tilfellet er det vel det? Han nekter å ta kvinnelige kollegaer i hånden fordi de oppfattes som kjønnsobjekter (fristerinner) og at å ta dem i hånden vil kunne friste ham til å ha seksuelle fantasier om dem. Hvis ikke det er kvinnediskriminerende vet ikke jeg.
At man behandler kvinner og menn ulikt er ikke nødvendigvis diskriminering. Det handler om å forskjellsbehandle mht goder, posisjoner o.l. Unnlater man å ansette kvinner (uten saklig grunn), gir kvinner lavere lønn osv. så snakker vi diskriminering. Det er ikke diskriminering å ha separate toaletter, å ha frisørsalonger for kvinner osv. osv.

Topp Bunn