Politikk, religion og samfunn Norsk helsevesen - dårligst i verden, eller?

N

nb

Gjest
La oss, rent hypotetisk anta at enhver lege som gjorde en fatal feilvurdering - en tabbe eller noe annet alvorlig feil mistet jobben sin.
Hvor mange leger hadde det da vært igjen her i landet?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Problemet er vel heller at de alltid tåkelegger og nærmest aldri innrømmer tabbene og feilene.

Sist redigert:

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø
La oss, rent hypotetisk anta at enhver lege som gjorde en fatal feilvurdering - en tabbe eller noe annet alvorlig feil mistet jobben sin.
Et meget sterkt poeng, men det gjør ikke feildiagnostisering mindre tragisk. Jeg har alltid akkorder å forholde meg til på jobb hvor det ikke bare er tempoet men også kvalitet som måles. Er det dårlig utført håndtverk risikeres det trekk for oppretting. Kanskje kan noe lignende vurderes i legebransjen? De (relativt få) kirurgene jeg har hatt den glede å konversere har gitt inntrykk av flere likheter mellom bransjen min og bransjen deres enn jeg liker å tenke på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
For oss på hfs er det ingen ting her i landet som er bra nok, så det er rart om vi skulle være fornøyd med helsevesenet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Et meget sterkt poeng, men det gjør ikke feildiagnostisering mindre tragisk. Jeg har alltid akkorder å forholde meg til på jobb hvor det ikke bare er tempoet men også kvalitet som måles. Er det dårlig utført håndtverk risikeres det trekk for oppretting. Kanskje kan noe lignende vurderes i legebransjen? De (relativt få) kirurgene jeg har hatt den glede å konversere har gitt inntrykk av flere likheter mellom bransjen min og bransjen deres enn jeg liker å tenke på.
Enhver lege som feildiagnostiserer, bør tas ut av drift inntil sjangsen for gjentakelse, er eliminert. Det kalles for læring av egne og andres feil. "Learning by doing" blir litt for risky innen det yrket, IMO. Så dårlig med leger er det ikke i kongeriket! lite Vi andre som tabber oss ut, har som regel mulighet til å rette opp feilen. Har man ampurtert feil fot, eller røska ut feil organ, er det ikke alltid like lett å rette opp i sånt.

En pilot som tilfeldigvis havner i Alta i stedet for Tromsø, får neppe prøve på nytt, sånn helt uten videre - eller....??

N

nb

Gjest
Det er ganske lett å feildagnostisere regner jeg med. Det vanligste er tross alt at pasienten lider av noe vanlig. Aller vanligste er kanskje forrsten at vedkommende ikke er særlig syk en gang og trenger bare å kule den et par-tre dager så er alt vel.

Det er ganske mange som dauvver på norske sykehus, det burde muligens vært ikke fullt så mange (det blir også stadig færre visstnok), men dette er ikke akkurat en eksakt vitenskap. Det ligger i sakens natur at det er noget risikabelt å bli innlagt f.eks. Da jeg ble sendt videre til Ullevål fra legevakten med jentungen kommenterte vakthavende tørt at legevakten i Oslo er det enkeltstedet i byen hvor det er størst sjanse for å bli smittet av ett eller annet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
House feildiagnostiserer hele tiden. Men det går bra til slutt :rolleyes:

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Det er ganske lett å feildagnostisere regner jeg med.
Ja, det er det sikkert. Men vi oppsøker da ikke lege og betaler for å bli feildiagnostisert. Det greier vi da like bra selv og til og med gratis. :confused:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
En pilot som tilfeldigvis havner i Alta i stedet for Tromsø, får neppe prøve på nytt, sånn helt uten videre - eller....??

Du skulle bare visst.........................................:rolleyes:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein bør vel heve listar for feilvurderingar mange stadar. Spesielt der liv og helse står i fare. Kva med mekanikarar? Burde ikkje dei ha ei rutinemessig sertifisering med minst like høg frekvens som EU-kontrolla på køyretøya dei skrur på?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Har en del erfaring med helsevesen før og nylig.

I 1975 ble jeg liggende på sykehus ca ei uke grunnet skuddskade av alle ting.
Ungdommelige uforsiktighet av en venn.

Lå på en storsal ved ett lokalsykehus.
Hadde vel plass til 20 pasienter+++

Rommet ble etterhvert fylt opp, da det kom inn noen fra en fiskebåt? som havarerte ved Bjørnøya.

Det jeg husker var en rekke pleiere som vasket pasienter som var sengeliggende både morgen og kveld - det hadde de tid til.
Dette pasienter som ikke var i stand til dette selv.

( Forøvrig lå det en med brukket ben i stekk i nabosenga, han reiste hjem etter ett par dager, for så å komme tilbake med nytt brukket ben.
Han hadde greid å brekke det andre benet også ).

2003 ble jeg lagt inn på ett Universitetssykehus etter 4-5 dager på ett lokalsykehus + noen dager med en meget stor operasjon på Regionsykehuset.

Var ikke i stand til å gå - fikk utlagt stomi og itlagt dren for urin fra blære til en pose....

Ved ett besøk reagerte de på fargen i urinposen - spurte meg så når dennne pose ble sist byttet.
Ikke byttet etter at jeg kom inn på universitetssykehuset sa jeg som sant var, og det var 3 uker siden.

Legene som gikk visittur på morgenen så rart på hverandre uten å si noe.
Kunne gå opp til ei uke før jeg fikk hjelp til ansiktsvask, osv.

Var innlagt tilsammen ca 46 dager første gang på disse 3 sykehus tilsammen.

Grunnen var en infeksjon av typen de kaller kjøttetende bakterier.
Gikk løs på underhuden og fikk koldbrann.

Stomi ble lagt tilbake etter ca 1,5år, uten at de sjekket om grunnen til infeksjon var leget - fikk problemer igjen, store problemer.
Problemer som førte til ca 50 - 80 innleggelser med narkose + en rekke innleggelser forøvrig.

Hudtransplasjoner og ca 400 sting etter operasjoner ble resultatet.
Foruten varig uføre...

Det jeg synes er forskjellen er en mye travlere hverdag på sykehus nå - i forhold til tidligere.
Sykepleiere har ikke tid til helt påkrevet pasientpleie.

Mye av tiden bruker de og leger på å føre journaler og papirarbeide.

Ved mine sykehusbesøk - sistnevnte merket jeg stadige innsparinger - på den minste ting.
Dette i slutten av Bondevik regjeringens styre.

Måtte selv ha med bandasjer, sårrens som klorhexid osv til sykehuset.
De hadde plutselig ikke råd til å levere ut slikt til min reise hjem.

Rett som det var kunne det lekke sårvæske, blod osv fra sår på vei hjem fra sykehuset, som innbefattet 2 fly, drosje og buss.

Ved akutt sykdom må man til sykehus - ingen vei utenom.
Men det kan være ett sjansespill for mange.

Mitt tilfelle er ikke blandt de promiller som VG og dagbladet har hatt reportasje om.

Riktignok ringte en advokat meg for å spørre meg om han kunne bruke min sak angående sendrektighet når det gjaldt Norsk pasientskade i forhold til VG.
Vet ikke om så ble gjort - men det måtte advokat til for å få fart i sakene.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.040
Torget vurderinger
2
1. Hjerteinfarkt på 80 år gammel velfungerende parkinson pensjonist som klarer seg hjemme med kone med kognitiv svikt
2. Sendt på sykehus etter påtrykk fra familien.
3. Etter et par timer på storbyens sykehus med bekreftet hjertinfarkt blir han transportert 2 timers reise til nabobyen fordi sykehuset i storbyen ikke har lov av helsebyråkratene til å utføre uteblokkings /bypassoperasjoner.
4. 4 stents/utblokkinger settes inn.
5.Pga infarktet inntrer hjertesvikt, lungesvikt og nyresvikt
6 Overført intensiv avdeling og lagt i respirator. Lungebetennelse
7. Etter profesjosnkamp overført fra hjerteavdeling/intensiv til nevrologisk avdeling. Sykehuset ignorerer familiens protester
8. Insulin behandling under respiratorbehendling fortsettes feilaktig på nevrologisk avdeling- Oppdages av familien ,ikke av sykehuset ,Legens kommentar er at "det er jo så mye papirer å lese, ingen rekker å lese journalene'".
9. Pasienten får insulinsjokk og går i koma.
10. Penicillin behandling stoppes feilaktig til tross for stigende CRP og økende feber. Dette oppdages av familien og fastelege må gripe inn og kreve adekvat behandling
11. Ny lege på vakt beordrer pasient tilbake til intensiv/hjerteavdeling.
12 Hjertestans på intensiv avdeling. Hjertet startes igjen.
13. Pasient ubevisst, og får CT som viser et mulig gammelt slag.
14. Pasint stabilisert og skrives ut, TIL TROSS FOR BEVISSTLØSHET. Legevenn av familien på sykehuset får han overført til geriatrisk avdeling istedet.
15 Pasienten har ikke fått parkinsonmedisin på to uker og er preget/lammet av dette. Det tar familien en uke å få sykehuset til å gjenoppta en passende dosering av parkinsonmedisin.(ingen leser jo journalen fra innkomst)
16. Lungebetennelse er over og og organsvikt reversert. Pasient kan ikke gjøre rede for seg og "sover 23 timer i døgnet". Utskrives til korttidsopphold på sykehjem
17. På sykehjemet oppdager familen at det ikke føres logg over væskeinntak eller ernæring på en 100% pleietrengende pasient. Pasienten har visstok drukket 1 glass vann på to døgn. To pleiere på vakt på 20 pasienter kan umulig gi tilstrekkelig behandling og pleie. Familien krever hjelp fra tilsynslege,men sykehjemmet har ikke tilsynslegepå vakt i helger, da er det legevakten som gjelder.
18.Behandling mot dehydrering og ernæringsvikt igangsettes. Pasient har nå vært flyttet/omplassert 9 ganger på 4 uker, og hver gang må familen "lære opp" det nye personalet.
19. Pasient gikk på do med hjelp og rullator for første gang. Kan fortsatt ikke samtale mer enn enkle svar på spørsmål,hjerneskade eller bare utmattet?. Sengeliggende.
20 Utskriving ,hjem til halvdement kone med ny operert kne, utsatt en uke - etter møte med familien.
Godt nyttår Helsenorge....

Regner med at vi ikke er den eneste familien som opplever dette?
Balle

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Det finnes en myriade av skrekkeksempler, MEN helsevesenet som sådant er slett ikke dårlig. Problemet er at det blir ikke bedre enn det nivået som leveres av den dårligste utøveren man treffer i en bestemt sak. Og man mangler helt klart systemer som "tar vare på" avvikene og sørger for at de ikke gjentas! Dette er det mest alvorlige delen av det, ikke at en 80 år gammel pasient feilbehandles. At 80 åringen feilbehandles er selvsagt ille for 80 åringen og hans pårørende, men det katastrofale er at denne 80åringen mest sansynlig ikke blir den siste som utsettes for akkurat det samme fra akkurat de samme folkene, og DET er utilgivelig!

Helsevesnet burde lære av luftfart der vi har rapporteringssystemer som sørger for at feil avdekkes og repareres uten at man nødvendigvis er ute etter å straffe noen. Når frykten for straff fjernes er det mye lettere å få avdekket hva som virkelig hendte. Folk forklarer seg sannferdig istedet for å justere forklarigen for å unngå straff. Et annet problem er de "politiske" ansettelsene som foregår i helseledelsene. Som "takk for jobben" vil jo enhver helsetopp avslutte ethvert intervju som dreier seg om feilbehandling eller kapasietesproblemer med: "Det var ingen fare for liv og helse". Den dagen helsebyråkratene frigjør seg fra politikerne og sier rett ut at "dette er det beste vi klarer med de tildelte midlene!" vil muligens noe skje. Men det vil neppe skje for en helsetopp som banner i kirken på slikt vis blir ikke gammel i jobben!

Dette ikke sagt for å forsvare "det bestående", men som et forsøk på å forklare..................

Forøvrig har jeg min egen lille skrekkhistorie om legers tro på egen ufeilbarlighet. Hjemme på perm fra førstegangstjeneste ble jeg veldig syk, influensasymptomer og ekstremt høy feber, opp mot 42. Legevakten ble tilkalt, kom så, konstaterte influensa/kraftig forkjølelse, skrev regning og skulle gå. Da ringte min storebror "Overlegen" helt tilfeldig. Han spurte min mor om det kunne være meningitt og hva legen hadde sagt om det. Legen ble spurt og svarte at det "går ikke meningitt i Trondheim nå!". Bror ber om å få snakke med legen og finner fort ut at han ikke hadde gjort noen undersøkelser i retning av meningitt, "da det ikke er nødvendig". Bror blir irritert og ber ham gå opp og sjekke dette, hvilket legen nekter. Legevaktlegen får da beskjed om at hvis han ikke gjør det vil broder bestille ambulanse og legge meg inn på sykheuset på egen "regning og risiko", og hvis det skulle vise seg å være meningitt ville han, i kraft av å være "innefor systemet" som overlege, forfølge saken hos helsemyndighetene til denne turnuskandidaten ikke fikk lov til å praktisere i Norge!! Det skremte gutten til å gå opp til meg igjen og han oppdaget at nakken min var stiv som en påle! Sykebil ble tilkalt, jeg mistet bevisstheten på vei ut i bilen, blålys til sykehus og der slår flaksen inn ved at mottakende lege akkurat hadde skrevet ferdig sin doktorgradsavhandløing om meningitt. Han visste hva han skulle gjøre og kastet ikke bort tid på prøvetaking men satte inn store mengder antibiotika umiddelbart. Jeg lå i koma i drøyt en uke før jeg våknet. I følge sykehuslegen hadde jeg overlevd på grunn av usansynlig flaks. Hadde jeg kommet til sykuset 20 minutter senere vill jeg ikke ha overlevd! Da ville infeksjonen ikke latt seg slå tilbake. Dere var altså kun tyve minutter fra å slippe mine tidvis provoserende sleivspark her inne!!:rolleyes:

Men flaks er en grei "egenskap" å ha med seg i livet på de fleste områder.

Solskinnshistorien var da datter trynet på sykkel og kom inn til vårt lokalsykehus med store skader i munn og hake. Vi har selvsagt ikke den slags spesialister "på huset" normalt, men akkurat den dagen var det en svensk vikarlege som tok imot jentungen. Hun jobbet 6-8 timer for å rette opp disse skadene og det på en best mulig måte for å unngå arr og merker. Legen skulle egentlig reise tilbake samme dag men flyturen ble utsatt til neste dag og jentungen er i dag helt uten arr eller merker etter denne ulykken. Legen var en vikar som til daglig jobber på Karolinska i Stockholm som kjevekirurg. Som Sevrin Suveren sier: "Flaks!"

Men summen er faktisk det jeg startet med, helsevesenet er ikke bedre en de mennesker ( en spesialist på meningitt og en svensk kjevekirurg ) man treffer på. Totalt sett er det ikke så helt ille, men det ville ha gjort mye om man bare ville innrømme at feil skjer og at pasienter settes i fare på grunn av lite gjennomtenkte sparepakker og gigantomani. Hadde man så fulgt opp innrømmelsene med programmer for å kunne unngå gjentagelser av gamle feil ville vi kommet i mål.

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Men summen er faktisk det jeg startet med, helsevesenet er ikke bedre en de mennesker ( en spesialist på meningitt og en svensk kjevekirurg ) man treffer på. Totalt sett er det ikke så helt ille, men det ville ha gjort mye om man bare ville innrømme at feil skjer og at pasienter settes i fare på grunn av lite gjennomtenkte sparepakker og gigantomani. Hadde man så fulgt opp innrømmelsene med programmer for å kunne unngå gjentagelser av gamle feil ville vi kommet i mål.

En foreleser jeg hadde var sosialantropolog og hadde studert det fenomenet der en del. Han hadde ikke så mye pent å si om den delen av norsk helsevesen, for å si det forsiktig. Han sammenlignet med flybransjen og offshore (om jeg husker riktig) hvor det er en ekstrem sikkerhetskultur og alle ulykker og nesten-ulykker blir undersøkt opp, ned og i mente for å se hva som gikk galt og hva som kunne vært gjort annerledes i håp om at det samme ikke skjer en gang til.

Mine erfaringer med norsk helsevesen er stort sett positive, utover at jeg synest det er en tilnærmet total mangel på respekt for andre folks tid, men det kan jeg leve med siden jeg oppsøker det ytterst sjelden.

Eneste gang det har vært noe drama kom ambulansen 8 minutter etter at jeg ringte, og det må man kunne si er akseptabelt;)

Sist redigert:

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.430
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Neppe dårligst i verden. Heller blant de beste.

Å organisere noe så stort som et lands helsevesen i vår tid, der "alt" er mulig (diagnostisering opg behandling) hvis det finnes ressurser og "alle" er pasienter dersom man legger lista for utrednings- og behandlingsbehov lavt nok er ingen enkel sak. Man har kanskje ikke funnet den optimale modellen i Norge i dag, men at norsk helsevensen er under u-landsnivå, og rett og slett elendig: Mener trådstarter eller noen andre virkelig det? Sånn på ordentlig?

Fornuftug innlegg.
Norsk helsevesen er neppe dårligst i verden!
Faktisk tror jeg at norsk helsevesen er ganske høyt oppe.
Men om norsk helsevesen er så godt som det burde og kunne være, det er et annet spørsmål....
Man kan kanskje heller spørre om norsk helsevesen er "godt nok"?

Og jeg tror ikke helsevesenet skiller seg nevneverdig fra andre norske vesen, jfr tråden om norsk grunnskole....

mvh
Proffen

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Mine opplevelser med norsk helsevesen er høyst variable, fra imponerende bra til farlig dårlig.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Fikk beskjed etter en stomi operasjon om at det var viktig at jeg kom meg opp fra senga og gikk litt i gangen ved hjelp av rullator sammen med sykepleier/hjelpepleier, jeg var samtidig under behandling for leukemi og var svak. Dette var tidlig desember 2009, problemet var at pleierne aldri hadde tid til å assistere meg, selv om legene mente at dette var meget viktig. Fikk rask kursing av stomisykepleier en gang før overføring til annen avdeling pga. leukemibehandlingen, der fikk jeg reise fra jul etter den ene raske kursingen fra eksperten, så er vel egentlig selvlært når det kommer til stell av stomi.

Ellers er mye avhengig av de personene som skal yte tjenestene er noen bad eggs over alt og noen som er helt fantastiske... Er desverre slik at noen er helt clueless og heller ikke spør andre om hjelp når de skulle hatt det.
Man er desverre avhengig av å følge med selv eller ha nære pårørende som er istand til det, jeg holdt nesten på å få feil cellegift intravanøst et par ganger pga. vikarlege som hadde rotet i datasystemet for bestilling av mine doser, min faste behandlende lege slet mye med å få dette rettet opp. Heldigvis fulgte jeg med og var klar over hva og når jeg skulle ha dosene...

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Problemet er denne selvmanipuleringa flere og flere norske lønnsmottakere driver med i stort monn, og verstingene er dessverre de man forventer å få hjelp hos.
Flere og flere offentlige ansatte går bredt ut og skal ha oss andre til å tro at de kan gjøre en bedre jobb hvis de får mer i lønn. Ok.. Da setter man opp lønna deres! Hva skjer? Jo, Staten bruker pr i dag så mye på å lønne disse folka at det går utover arbeidsplassene deres, men dette skjønner ikke de som maser om mer lønn. I stedet maser de om mer i lønn og argumenterer med at det vil bli bedre på arbeidsplassene deres om de får mer i lønn...........
For tjue år siden var Vik kommune, der jeg holder hus, landets beste kommune å bo i og rådmannen tjente bare litt mer enn folk flest. I dag tjener rådmannen 800.000 og vi bor i landets største hengemyr. Rådmannen er i disse dager på fottur i Sør-Amerika. For tjue år siden dro daverende rådmann ut med tresnekka og fisket på Sognefjorden når han fikk vinterferie. Han som var rådmann mellom disse to gamblet bort penger og Terrasaken var et faktum. På gamlehjemmet har de ikke aktivitetsstue for de eldre, for de som jobber der stikker jo av med alle pengene som lønn! Hver gang jeg er innom dette gamlehjemmet nede i bygda her må jeg leite meg halvt ihjel for å finne en ansatt. Hvor tror dere de befinner seg? Jo, på ett eller annet kontor eller pauserom mens flere av de eldre må underholde seg selv. Tross 3 leger delt på 2.800 innbyggere har den ene fastlegen kø på 400 pasienter, den andre er totalt ubukelig og den tredje er der ikke mer enn et halvt år da dette er en turnipskandidat.. Men lønn skal de ha!

Topp Bunn