Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2020

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    TV2 melder nå at Odd Eiliv Fagermo blir trener for Vålerenga. En av årsakene er klubbens vilje til å satse på lokale talenter.
    5404021c-cd86-4277-aa97-12412efcf452.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Uten at jeg kjenner særlig godt til situasjonen i VIF så tenker jeg at de har gjort ett meget godt valg av ny trener. En mann med verdier og en solid meget god innsats i mange år for Odd.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og klanen er positiv, Fagermo gir mye av seg selv både i media og overfor supportere :D
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Veldig god trener tror jeg men han har hetset Molde, og det er ikke innertier her. Fint hvis Vålrengen kan hevde seg igjen, flere har prøvd men ikke helt heldig.
    Kanskje rett mann?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Et av mine favorittspørsmål til fotballdudes var hvilken europeisk hovedstad har ikke et lag i nasjonal toppdivisjon? Svaret pleide å være Berlin, men nå har Hertha Berlin vært i Bundesliga noen år så da gjelder ikke den lengre. Kanskje Vålerenga på ny kan gjøre dette spørsmålet aktuelt?

    Det andre favorittspørsmålet, som fortsatt står, er: Hvilket lag har vært i finalen i den gjeveste europeiske ligaen for klubblag, men aldri vunnet nasjonal toppserie?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    etter litt søk på internett ser jeg det er bayer leverkusen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    etter litt søk på internett ser jeg det er bayer leverkusen.
    Ja, men det er veldig får som klarer det uten internett. Første innsikt er at det pr. def må være fra Champions-League æraen siden man jo måtte vinne ligaen for å i det hele få delta i gamle dager.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    etter litt søk på internett ser jeg det er bayer leverkusen.
    Ja, men det er veldig får som klarer det uten internett. Første innsikt er at det pr. def må være fra Champions-League æraen siden man jo måtte vinne ligaen for å i det hele få delta i gamle dager.
    Min første tanke var liverpool, men så leste jeg spørsmålet på nytt og det sto finaledeltaker. Liverpool har jo ikke vunnet premier league, men de har vunnet ligaen før de rebrandet. Ergo må man lese spørsmålet litt bedre :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Hva med Nottingham Forrest. De var i finalen i 78/79 og 79/80.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Nytt spørsmål: Hvilket land ble EM i fotball, herrer, men var ikke kvalifisert til å være med der?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Det store spørsmålet er vel: Får han 5 år til å bygge et lag?
    Gjør han det kan dette bli riktig bra.
    Maser de om Champions League i 2021 er det dessverre bare en ny omdreining av samme skruen - nye koster uten en plan.
    Er ikke VIF-fan, men Oslo bør ha et eller to lag i toppen av norsk fotball.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nytt spørsmål: Hvilket land ble EM i fotball, herrer, men var ikke kvalifisert til å være med der?
    Danmark. Som vant EM i 1992, men de hadde ikke greid å kvalifisere seg på normal måte. Krig og elendighet på Balkan førte imidlertid til at danskene overtok Jugoslavias plass i turneringen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Det store spørsmålet er vel: Får han 5 år til å bygge et lag?
    Gjør han det kan dette bli riktig bra.
    Maser de om Champions League i 2021 er det dessverre bare en ny omdreining av samme skruen - nye koster uten en plan.
    Er ikke VIF-fan, men Oslo bør ha et eller to lag i toppen av norsk fotball.
    Jeg tror ikke man trenger 5 år på å bygge ett godt norsk lag som gjør det bra i Norge. I England.....ja, men der er kravet til enkeltspillere mye større. Ref Klopp sin oppbygging av Liverpool. I Norge kan man bare se til Bodø/Glimt og også hva Fagermo sa i går, at han skal få på plass treninga og infrastruktur rundt det å trene hardt først. Ingen nye spillere før det er på plass. Det er det samme som skjedde i Bodø. Det gikk ett år med mye uavgjort før det braka løs. I bunnen må det også ligge en god sportsdirektør og et bra akademi med unge spillere som kan ta steg. Alt dette tror jeg nå kan komme innen relativt kort tid i VIF. Det var hva jeg hørte i går.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Ja, kan være enig i det; men jeg tenker da lag i bredeste betydning.
    Nå kan det være at kulturen i VIF er god nok og at ungdomssatsningen er på stell.
    Da kan nok Fagermo gjøre alle fornøyde i løpet av 2-3 år.
    Historien har vel vist at kontinuitet er viktig.
    Det var mitt poeng :)


    Edit: Sa Fagermo at han ''skal få på plass treninga og infrastrukturen rundt det å trene hardt, først'' ???
    Er det en nyhet for VIF at om man skal vinne serien i Norge så må man trene hardt?? :confused:
    Hvordan i all verden kan Deila bli headhuntet til noe som helst? eller er det klubbkulturen det går på?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Ja, kan være enig i det; men jeg tenker da lag i bredeste betydning.
    Nå kan det være at kulturen i VIF er god nok og at ungdomssatsningen er på stell.
    Da kan nok Fagermo gjøre alle fornøyde i løpet av 2-3 år.
    Historien har vel vist at kontinuitet er viktig.
    Det var mitt poeng :)


    Edit: Sa Fagermo at han ''skal få på plass treninga og infrastrukturen rundt det å trene hardt, først'' ???
    Er det en nyhet for VIF at om man skal vinne serien i Norge så må man trene hardt?? :confused:
    Hvordan i all verden kan Deila bli headhuntet til noe som helst? eller er det klubbkulturen det går på?
    https://www.vg.no/sport/fotball/i/mRd9O1/fagermo-ny-vif-trener-jeg-var-sikkert-femtevalget

    Hør hva Fagermo sier om trening ca 8 til 9 minutter ut i pressekonferansen. (tredje video i linken)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    A-ha:cool:
    Jeg går rett i skammekroken :rolleyes:
    Syns Fagermo gir et godt inntrykk.
    Blir spennende å følge med fremover :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Ja, jeg tror også han er bra mann for VIF (dessverre, må jeg nesten si :) )
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Ja, jeg tror også han er bra mann for VIF (dessverre, må jeg nesten si :) )
    Vel, ja - enig; men allikevel!
    Hovedstaden bær ha et lag øverst i ligaen.
    Flest tilskuere, best økonomi, størst rekrutteringspotensiale ....
    Skulle være grei skuring å slå trønderne?

    men, men - så lenge Bodø/Glimt vinner serien i år så driter jeg vel i VIF :rolleyes::cool::cool:;)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    norsk fotball har ikke vært interessant på 20 år. de siste 10 år har vært direkte uinteressante. Semb og hans styre har vært en katastrofe for norsk fotball.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men nå blir det spennende igjen, Fagermo i VIF, en ny svenske i Særp og Bohinen i Ålesund. Blir bra det, og Brann lager alltid moro. Start er med igjen også.:)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    De siste årene har jo vært spennende når flere lag enn RBK kan kjempe om seriegull. Det som var trist før, at ett fotballlag klarte å dominere så mye, at de hadde så store ambisjoner i Europa som gikk utover den norsk serien. RBK ble jo tilslutt kjent som ett lag som var nesten umulig å komme seg ut av. Det er heldigvis ikke lengre aktuelt for unge ambisiøse spillere med gode rådgivere. Her må man komme seg til de de klubbene som kan forvalte og selge. Slik må det være både her i Norge og i de andre landene vi liker å sammenligne oss med. For oss som tilskuere er det heldigvis også spennende å følge nye unge talenter som også gjøre det bra etter at de har forlatt vår klubb. Og nye kommer hele tiden opp bare klubben drives godt og har sitt apparat i orden. Noe VIF nå ser ut til å strekke seg etter.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    norsk fotball har ikke vært interessant på 20 år. de siste 10 år har vært direkte uinteressante. Semb og hans styre har vært en katastrofe for norsk fotball.
    Etter min mening er det et grep man kan ta for å gjøre norsk fotball bedre og mer interessant - redusere antall lag. Det er åpenbart at Tippeligaen verken har økonomi eller talenter for å gjøre ligaen spennende. Samtidig har vi et klima i Norge som gjør det meningsløst å holde sesongen i gang fra påske til desember.

    8-10 lag ville gitt bedre og mer underholdene fotball, samtidig som publikum kanskje ville kommet dersom kampene stort sett hadde blitt spilt i sommertemperatur.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Etter min mening er det et grep man kan ta for å gjøre norsk fotball bedre og mer interessant - redusere antall lag. Det er åpenbart at Tippeligaen verken har økonomi eller talenter for å gjøre ligaen spennende. Samtidig har vi et klima i Norge som gjør det meningsløst å holde sesongen i gang fra påske til desember.

    8-10 lag ville gitt bedre og mer underholdene fotball, samtidig som publikum kanskje ville kommet dersom kampene stort sett hadde blitt spilt i sommertemperatur.
    Norsk fotball er jo økonomisk sunn. De eneste unntakene er de store lagene som normalt trekker mye tilskuere. Når disse gjør det dårlig så er løsningen altså at man skal redusere antall lag!! Eliteseriebarometret viser tydelig hvor effektive de små klubbene er i forhold til flere av de store. Poeng-per-million tabellen viser hvilke utfordringer vi står ovenfor. Når ett av lagene som topper både denne og den virkelige tabellen, Bodø/Glimt, viser frem så mange nye talenter så faller det argumentet helt bort det også. Talentene er der om klubbene tillater dem å blomstre frem.

    Og om man skal ha kriterier om sommertemperatur for å spille fotball så blir det ikke mange kampene på Aspmyra i fremtiden. Vi bor trossalt nord for polarsirkelen. Men det går kanskje an å droppe sommerferien for spillerne??


    https://www.vg.no/sport/fotball/i/Vbabal/paa-denne-eliteserien-tabellen-er-rosenborg-paa-bunn
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Tror du misforstår med vilje. At færre lag - dvs droppe de dårligste lagene - vil gi høyere nivå må vel være åpenbart? På samme måte mener jeg ikke at det må være skyfri himmel og 25 grader for å spille fotball, men færre lag ville selvfølgelig gjort at serien ikke hadde hatt noe behov for å starte i skisesongen og man kunne også avsluttet før julegavene skulle deles ut.

    "Poeng pr million" har jo ingen ting med dette å gjøre?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Joda, jeg er enig i at sesongen burde starte litt senere og slutte litt tidligere. Det er jo bare ha litt kortere sommerferie. I grunnen litt galskap å være i underholdningsbransjen, og ta ferie i høysesongen.

    Men hva som er på åpenbart med at å droppe de dårligste lagene - som vil gi høyere nivå, er ikke så åpenbart likevel om man ser på tabellen over år. Det vil bare medføre større uro i klubbkassene rundt omkring. Ikke akkurat hva norsk fotball trenger, selv om enkelt klubber absolutt trenger en "reset" av og til. Kanskje man burde legge økonomi til grunn i så fall. Jeg synes at en økonomiske tabell, "Poeng pr million", forteller ganske mye om klubbdrift som grunnlag for kvalitet over tid.

    Var det RBK's 286 mill eller B/G's 58 mill som satte nivået i 2019, underholdt oss, utviklet spillere? Hva med KBK's enda mindre pengesekk?
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tror du misforstår med vilje. At færre lag - dvs droppe de dårligste lagene - vil gi høyere nivå må vel være åpenbart? På samme måte mener jeg ikke at det må være skyfri himmel og 25 grader for å spille fotball, men færre lag ville selvfølgelig gjort at serien ikke hadde hatt noe behov for å starte i skisesongen og man kunne også avsluttet før julegavene skulle deles ut.

    "Poeng pr million" har jo ingen ting med dette å gjøre?
    Hva gjorde de under Semb. utvidet eliteserien, strammen inn i nedre divisjoner. Kanskje det var for mange lag i divisjon 2, man jammen-meg er det for mange lag i eliteserien også.

    Dansk fotball har løst det bedre. færre lag og 3 runder.

    Når nyopprykkede lag kjemper om medaljer og "resten" av lagene er i nedrykkssumpen så sier det sitt om nivået.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Danskene spiller 32 kamper mot våre 30 kamper i serien. De hadde 12 lag men utvidet til 14 på ett tidspunkt. Litt annet format altså, men ikke veldig ulikt. Vår egen Eliteserie ble meget spennende mot slutten i 2019. Nesten halve Norge var involvert i nedrykk, mens medaljene ikke var avgjort før på slutten.

    At lag med mindre økonomi kan være med å kjempe helt der fremme kan ikke være annet enn bra. Det betyr at fotball ikke går av seg selv, men man må jobbe for resultatene. Man ser det i andre store ligaer at noen enkelte lag kan gjøre store sesonger. Som regel er det en eller flere grunner til nettopp det. Flaks eller dårlige nivå er ikke grunnen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Topp underholdning er det i trønderhovedstaden også. Nå hører jeg at Koteng vil kjempe videre for å beholde plassen sin til tross for at valgkomiteen i desember sa «Med bakgrunn i hva styret selv etterlyser av kompetanse og ferdigheter for videre utvikling, samt hva vi ellers har hørt fra medlemmene, har valgkomiteen funnet kandidater som vi mener oppfyller disse kravene».

    Han sier lite om hvorfor han er best for jobben. Bare noe om manglende kontinuitet etter at flere har gått av. Jeg må si jeg er litt skeptisk. Hvilken kurs vil han styre RBK skuta etter?
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Manglende kontinuitet har vel vært ett gjennomgående problem i norsk forball, selv om det er bedringer å se.
    Om Koreng er rett mann for RBK aner jeg ikke, men han bør vel argumentete godt i og med at valgkomiteen vraker ham ved å sitere det sittende styret 🤗
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hvis Koteng ikke lykkes med å kuppe styret kan det hende jeg finner veien tilbake til Lerkendal.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva er det med Koteng og Rosenborg? Får litt sånn elefant i porselensbutikken inntrykk av gubben.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Valgkomiteen forsøker fortvilt å klistre plakat utenfor porselensbutikken med "elefanter må vente utenfor".
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    En fyr som behandler folk så dårlig bør ikke ha posisjoner hvor han har anledning til å behandle folk så dårlig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Koteng er den som gjennomfører det styret har bestemt. Han fronter de vanskelige sakene, uten at det nødvendigvis er han som har bestemt det. Han gjør jo bare det en styreleder skal - gjennomfører det styret sier. Selvfølgelig er han med på å sette dagsorden, men det er ikke han som bestemmer. Er det virkelig noen som tror at Koteng bare skalter og valter som han vil?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.282
    Den som gjennomfører det styret har bestemt er vell daglig leder, ikke styreleder. Koteng og styret er de som bestemmer mellom generalforsamlingene.

    Jeg har faktisk litt forståelse for Kotengs sine grep de siste årene. Han føler sannsynligvis at utviklingen i fotballen går litt fra dem. Som han sier, Fotballen har utviklet seg til å handle mye om fart og fysikk. Det toget kan vi ikke gå av. De fleste mennesker har et annet perspektiv på Rosenborg enn meg, sier Koteng.

    På en måte er Bodø/Glimt ett bevis på at Koteng har rett. VIF er også på vei i den retningen.

    Men metodene...….
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Koteng er den som gjennomfører det styret har bestemt. Han fronter de vanskelige sakene, uten at det nødvendigvis er han som har bestemt det. Han gjør jo bare det en styreleder skal - gjennomfører det styret sier. Selvfølgelig er han med på å sette dagsorden, men det er ikke han som bestemmer. Er det virkelig noen som tror at Koteng bare skalter og valter som han vil?
    For å si det sånn; det er lite som tyder på at han har vært uenig i noe han har gjennomført på vegne av styret. Det betyr naturligvis ikke at jeg mener at alt står bra til når det gjelder resten ar styret.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Joda. Daglig leder. Men Koteng fronter det styret bestemmer og får kjeften for det styret bestemmer. Men det er styret som bestemmer, ikke Koteng.
    I Ingebrigtsensaken besluttet styret å si opp trenerne. Skal man rive plasteret av raskt eller dra det langsomt av? De valgte å rive det av raskt. Koteng har vel sagt at han liker å gjennomføre det som blir bestemt så fort som mulig og ikke ser noen grunn til å tvære det ut. Det kan man jo være enig eller uenig i, men han er i hvert fall tydelig på det - gjennomføringskraft det har han.
    Jeg mener det var riktig å si opp Ingebrigtsen. Trenden var tydelig fallende, og spillet ble dårligere og dårligere uten at trenerne greide å ta tak i det. Jeg var på mange av kampene det siste året med Ingebrigtsen, og det var traurige greier de klarte å prestere. Til tross for at året med Horneland ikke var noe å rope så veldig hurra for (selv om de tok bronse i serien og kom seg ut i Europa) var det likevel langt bedre enn det laget drev på med under Ingebrigtsens siste år som trener.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Den som gjennomfører det styret har bestemt er vell daglig leder, ikke styreleder. Koteng og styret er de som bestemmer mellom generalforsamlingene.

    Jeg har faktisk litt forståelse for Kotengs sine grep de siste årene. Han føler sannsynligvis at utviklingen i fotballen går litt fra dem. Som han sier, Fotballen har utviklet seg til å handle mye om fart og fysikk. Det toget kan vi ikke gå av. De fleste mennesker har et annet perspektiv på Rosenborg enn meg, sier Koteng.

    På en måte er Bodø/Glimt ett bevis på at Koteng har rett. VIF er også på vei i den retningen.

    Men metodene...….
    Koteng har helt rett i det. Så hvorfar skal han da være styreformann?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn