Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.469
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Dette kunne jeg virkelig tenkt meg å høre en gang. Du får si ifra hvis du tar med deg anlegget til Trondheim en dag ;).

    vredensgnag skrev:
    Som nevnt tidligere er dette høyttalere som man plasserer der de arbeider best, og så setter man lyttestolen i forhold. Og kanskje er det en regel vi burde følge generelt? I stedet for å anse lytteposisjonen som gitt (ofte diktert av husets fører med ansvar for innredning).
    Dette stemmer med mine egne små erfaringer. Det eksperimenteres ikke ofte nok med lytteposisjon. Selv om man ender opp med å plassere "nye" høyttalere i samme posisjon som de gamle sto så er det ikke gitt at beste lytteposisjon er den gamle også.
    Mine opplevelser med dipoler i heimen (Gradient basser, Quad 2905 og Magnepan 1.7) lærte meg at optimal plassering er mere kritisk med tanke på lytteposisjon enn høyttalerplassering.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    oyvjorge skrev:
    Tror jeg blir litt Gradientfan etter å ha lest i denne tråden. Har et litt vanskelig rom (til det kjedsommelige). Det forsterker bassen, særlig rundt ca 100hz og roter til mellomtonen. Kan G Revolution løse den oppgaven montro? Ser at noen har problemer også, men mest med fraværende bass? De ht jeg har nå kan nivået senkes eller økes et hakk og er dessuten veldig stramme, så jeg vil nødig miste dem uten å få en fullgod eller bedre erstatning.
    Jeg har eid et par Revolution MKII i en 4-5 år nå. Han jeg kjøpte dem av hadde dem i en murkjeller, og brukte en Shanling CD-100 og en svær BAT-effektforsterker. Da jeg flyttet dem hjem til mitt laftede hus og slang på min elektronikk reagerte jeg umiddelbart på hvor likt det låt hos meg som hos selger. Erfaringene mine fra andre høyttalere er helt annerledes. De endrer seg så mye i grunntone-bildet når de flyttes fra rom til rom. Revolution gir deg lyden med svært lite av rommet. Det virker litt naturstridig, men bør oppleves, og særlig dersom du har et rom du sloss med.

    Men jeg ville absolutt ha fått en prøvelytt på en eller annen måte, siden du fortsatt er svært fornøyd med dine høyttalere.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei, Gradientvenner!
    Sitter i skrivende stund og hører på Keith Jarretts Kølnkonsert, via et par "innlånte" finner.
    Har jobbet litt med fintuning i form av plassering nå i kveld, og lurer i den sammenheng på følgende: Er Gradienter "veldig" kilne på plassering og toe-in?
    Som de står nå, er det mindre toe-in enn jeg har vært vant til med andre høytalere.
    Har forøvrig over metern til bakvegg og over halvmetern til sidevegg, så de hensynene skulle være ivaretatt.

    Blir spanande å se hvor dette bærer hen...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Et annet spørsmål ifbm utprøvingen av Gradientene her i heimen er som følger:
    Favoriseres gjengivelsen av at høytalerne matches mot forsterkeri som ikke har samme varme signaturen? Eller er det mer "likegyldig" hvilken forsterker man parer Gradientene med?
    Spør fordi jeg kanskje er på gli ifht å tenke et evt effektforsterkerbytte, fra en noget varmtlydende BAT VK200 til noe som er mer "lystklingende"/analytisk...men bare kanskje altså..... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da melder jeg meg herved inn i gjengen av fornøyde Gradient-eiere.
    Overtok i dag Orsos Revolution mk2-par, siden han skal over til noe litt annerledes... ;D
    Har brukt noen sene kveldstimer siste uken til å bli kjent med lyden i kjellerstuen, og så langt sitter jeg bare og koser røven av meg. Og når jeg "for alvor" kommer igang, vil det nok bli enda et par steg opp på hifi- og musikkskalaen. Men får ta en ting om gangen, ellers blir man jo aldri ferdig...

    Noen der ute som har gjort seg erfaringer mht demping under topp- og basseksjonene? Bruker pr nu vibrapods mellom topp- og basseksjonen, og Sonic Design dempeputer under basseksjonen, som igjen står på steinplater.
    Tenker jo f eks at der er en del høytalere som responderer positivt på bruk av Soundcare-føtter...
    Og hva med f eks å bruke Sonic Design dempeputer all over?
    Eller bør jeg vurdere spikes av noen type noen av stedene.
    Og hva bør jeg evt vurdere å montere under steinplatene som høytalerne står på?
    Vet at Clasern har noen gummidempematter til bruk industrielt, som både er såpass myke og såpass harde at de bør kunne ha potensiale som dempematter med god effekt?

    mvh
    Proffen
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer og velkommen i gjengen, Proffen! (og kondolerer til orso hehe)

    Eg har budsjettløsning med Tema Isolator som fungerer ok.

    Det beste jeg har hørt her er kombinasjon av BCD cones, Isonoder og Holfi The Magician under seksjonene (dvs, det er mulig The Magician kun ble brukt under toppseksjonen, hugsar ikkje heilt sikkert), samt platformene han benytter under bunnseksjonen. Dette var heime hjå PM Audio. Min løsning fungerer sånn passe. PM Audios løsning fungerer derimot særdeles effektivt og lineært mhp vibrasjonsdemping / resonanskontroll!!

    Ellers har fleire her i "klubben" erfaring med ulike former for underlag.

    Trur ikkje spikes er vegen å gå (sjølv om Revolution originalt vart (blir?) levert med dette.

    Nyt musikken!

    Mvh. Karl
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får pent takke for meg som Gradient eier i denne omgang. Gradient Revolution har vært en høyttaler som har gitt meg veldig mange fine stunder. Jeg kjøpte de som en midlertidig løsning, og vurderte til slutt og beholde de i anlegg nr. 3/på hytten og var usikker på om jeg ville selge de. De er ikke uten kompromiss, men er en flott musikkgjengiver som frigjør seg fra rommet i større grad enn mange andre høyttalere og hvor man blir sittende å høre på musikk framfor høyttalere. De vokste helt klart mye med akustiske tiltak og jobbing med plassering, men man kan si at de står mer på egne bein i motsetning til mange dynamiske høyttalere som ofte er helt avhengig av mye tiltak for i det hele tatt å kunne låte bra. Registrerte f.eks at de endret seg veldig lite i frekvensresponsen i bassen ved litt flytting. Hvem vet, ikke umulig at jeg blir Gradient eier igjen senere. :)

    Jeg brukte aldri steinplatene. Merket at bassen hadde godt av å komme litt høyere, men i forhold til min sittehøyde så kom øvre seksjon for høyt og lydbildet ble svevende et godt stykke over ørehøyde som ble litt merkelig. Men skulle jeg ha brukt platene, så hadde nok kun holdt meg til demping mellom høyttalerne. Det er her man først og fremst stopper resonansene. Jeg tviler på at man trenger noe ytterligere demping under steinhellene foruten møbelfilt som er veldig praktisk til å skyve på de og unngå riper. Ytterligere demping under platene vil løfte høyttalerne enda mer og da bør det nok passe med ørehøyden. De måler best on-axis.
    Spikes har jeg for min del ikke tro på til tregulv. Det gir bare mer resonanser.

    Uansett tror jeg det er langt mer å hente på akustiske tiltak enn å eksperimenter med ulike dempematerialer under toppseksjonen. Grunnen til at man hører forskjell kan ha vel så mye sammenheng med at man endrer høyden og da blir refleksjonsmønsteret fra rommet litt forskjellig. Ville ha holdt meg til myk avkobling og heller brukt pengene på et par absorbenter.
    Dagens akustikk forkynnelse fra orso.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Så den i Stereophile. Det har vært en del kommentarer på Whatsbest om den fenomenale lyden hos Gradient, med Revolution og med 12" bass.
    Orso gjør nok en bom der. ;D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Well, jeg regner nå med at Orso har rimelig god kontroll på det han driver med, selv om han gjør det på en annen måte enn undertegnede ville gjort.
    Selv er jeg stadig mer tilfreds, og ser bare mer og mer frem til den dag hvor alt står som jeg har planlagt...
    Har så langt bare gjort meg litt kjent med lyden og gjengivelsen, og legger merke til nye momenter for hver gang jeg setter meg i sweetspot...
    På en måte minner Gradientene meg om Larsen; de er meget lette å like, og jeg vil hevde at lyttetretthet neppe vil inntreffe med noen av dem koblet opp.
    Når det gjelder overgangen fra Larsen 6 til Gradient, er den markant!
    Gradient gjør det meste meget bra, og både bedre og ulikt ifht Larsen. Gradient er retten og sletten en mer komplett formidler enn Larsen er! Synes derfor det er litt "merksnodig" at de ikke er mer utbredt her til lands enn de ser ut til å være. Det er jo tross alt ikke grisedyre saker, og de produseres i et av våre naboland. Blir jo nesten litt som å undre seg over hvorfor BKS ikke har blitt "større" enn de ble...

    Er rimelig spent på hvordan de vil låte når alt er ferdig om en stund!..... ;D

    mvh
    Proffen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skal jeg være dønn ærlig så tror jeg Gradient Revolution primært sliter med lav blingfaktor. Det er en høyttaler.

    Samtidig har man ikke kommet med oppgraderinger av Revolution siden 2005. Andre 'oppgraderer' så de har en nyhet å sende til testing en gang i året. Gradient er på tredje utgave etter 'himmelen alene vet hvor mange år. De sorterte ut noen detaljer til MkII, her tror jeg det skjedde litt. Så lagde de nok '05 først og fremst fordi SEAS sluttet å produsere 17cm-kurven til coaxelementet. Jeg tror svingsystemet i elementet er mer eller mindre identisk. Et eller annet sted langs veien ble komponentkvaliteten i delefilteret forbedret.

    Alt etter minnet, og med demensforbehold.

    I tillegg er det nok et problem med importør og eneste forhandler i Kristiansand, i et land hvor direkteimport er normen. Det må jo bli sånn at ingen andre tar dem inn på bekostning av sine egenimporterte høyttalere.

    Det Gradient har levd på i Norge er rett og slett egne kvaliteter, og Pauls nesten ufeilbarlige evne til å levere klasselyd på messe (der alle andre leverer kasselyd ;)).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et lite tillegg, forresten:

    Her er dagens portefølje:

    http://www.gradient.fi/Gradient/Products.html

    -Evidence
    -Helsinki
    -Revolution/Revolution Active
    -Diverse løsninger for å integrere Gradients dipolare bassmodul med andre høyttalere

    Og dett var dett...

    20 sider vennetråd er egentlig ikke så lite hvis man bryter det ned på antall modeller. De andre vennetrådene sprer seg gjerne over mange flere modeller og mange flere 'oppgraderinger'.
     

    GSH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    5
    Melder meg på som venn her jeg også. Spiller på tiden på ett par Revolution mkII, litt uvant da jeg er vant til mer fysiskt lydtrykk, men de har så mange andre kvaliteter at dette er noe jeg lett kan leve uten.

    Gradient er rett og slett en super musikkformidler.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser fram til å høyra Gradient Revolution IV!

    Pm Audio

    Det gler meg å sjå at endringane ift tidlegare modell(ar) dels går på det mekaniske mhp redusert vibrasjon og resonsansar.

    Når det er sagt må eg berre beklage at eg ikkje er meir aktiv på forumet/vennetråden siste årene. Brukar heller ledig tid til å lytte til musikk via Gradient Revolution!

    Vive la révolution!

    Mvh. Karl
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan vise et par frekvensrespons målinger av mine tidligere Gradient Revolution MKII. Godt behandlet rom, men trangt og ussymetrisk som man kan til en viss grad se på bildene. Alikevel målte de overraskende jevnt der og det er helt klart en stor styrke med Gradientene. Bortsett fra et par diper, så holder de seg innenfor ca. 5 dB med 1/24 glatting og det er meget bra. Spesielt under slike forhold med bl.a. skråtak bak og foran lytteposisjon. I et bredere rom med normal tak vil de nok måle enda jevnere. Vanlige kasse høyttalere har som regel mye større avvik.

    Hvis man skal sette fingeren på noe, så må det være at de enten kunne ha falt litt mer ned mot diskanten eller vært noe mer heving i bassen.
    Et par dB mangler det kanskje på en mer ørvennlig og vanligvis foretrukket respons. Men det kan man jo gjøre noe med dersom man går over til aktiv deling. En MiniDSP og et par tårn med 15" basser hadde gjort seg. Koster jo ikke mye heller om man går DIY veien (med eller uten bistand). :)
     

    Vedlegg

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Ja så kom Danmark også med ;-)

    Ja jeg har selv spillet på Gradient Rev. Aktiv nogle mdr. nu er er selv mere end tilfredst for de spiller musik og efter jeg har læst denne tråd igennem .. har jeg vundet lidt med hensyn til lyden lidt mere vinkling og dæmpning af bassen har løftet lyden

    IMG_3374.jpg


    Mit opsæt består af

    Primare Pre 32 med mediemodul til streaming
    2xPrimare A33.2 Effekt 2x120W den ene skiftet ud på prøve med en Primare A32 250W
    HT kabel er kimber Monocle XL 17 fod med wbt stik cu skal deles så jeg får samme kabel både til top og bund

    rummet som spilles i er 23 M2 dæmpet med tykt velur tæppe skrå lofter og asymetrisk vægge

    Så nu er jeg lidt spændt på om jeg kan høre en forbedring med kraftiger effekt på bassen

    mvh
    Henrik
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    610
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Jeg er ute etter Gradient subber så hvis det er noen som skal selge eller kjenner noen som skal selge så send meg en pm!
    kan også være interessert i et sett med topper også, hvis prisen er riktig.

    mvh
    plinius
     

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Så har jeg fået mine to Primare A32 koblet til mine Gradient wow det er godt
    IMG_3391.jpg

    Min effelt set fra siden monteret med Kimber Monocle XL HT Habel
    A32 fra siden.jpg
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vår (Gradient m.m.) forhandler og importør PM Audio fyller 16 år i år!!
    Gratulerer, Paul m/familie.

    Ny heimeside: PM Audio (under arbeid foreløpig)
    Retter herved ein stor takk for fantastiske produkter og hyggeleg service!

    Mvh. Karl
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    @LydKarl: Pen utstyrsliste du har der...SAT Phonofx/Rega Planar 3 og Glider...må jo bare låte kult på Gradienten, det..Har eid en av de første SAT Phonofix i Norge før...havna i Larvik i sin tid..kjøpte du din der?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen der ute som har synspunkter mtp hvor mye toe-in eller ikke som funker best med Revolution?

    mvh
    Proffen
     

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Noen der ute som har synspunkter mtp hvor mye toe-in eller ikke som funker best med Revolution?

    mvh
    Proffen
    Jeg har gennem lang tid spillet med en toe-ie på 8 cm målt mellem de to foreste spike, men er end op med i dag at have 7.5 cm da det giver det bedste i mit lille rum....

    men jeg ved at andre som bruger højttalerne i en normal stue uden skrå lofter har mindre
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er egentlig vanskelig å si noe om. Jeg har mine pekende rett mot ørene, og omtrent likesidet trekan mellom lytteposisjon og høyttalere. Frekvensresponsen er ganske lik on- og off axis, det er bare mindre lyd of axis. Så, jo mindre toe in, jo mer reflektert lyd fra sideveggene. Jeg kan ikke si annet enn 'prøv deg fram'.
     

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Det er egentlig vanskelig å si noe om. Jeg har mine pekende rett mot ørene, og omtrent likesidet trekan mellom lytteposisjon og høyttalere. Frekvensresponsen er ganske lik on- og off axis, det er bare mindre lyd of axis. Så, jo mindre toe in, jo mer reflektert lyd fra sideveggene. Jeg kan ikke si annet enn 'prøv deg fram'.
    hvor stor afstand har du mellem dine højttaler også gerne afstanden til side og bagvæge, jeg synes det er ret vigtig med samme afstand til bagvæg i mit steup

    mvh
    Henrik
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mellom høyttalerne er det ca. 2,80, høyttaler til sidevegg ca. 0,60, høyttaler til bakvegg ca. 1.10. Rommet er ca. 4x7 med takhøyde på 2,40.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikveld skal jeg leke meg litt med høytalerplassering, tenkte jeg...
    Gleder meg ikke spesielt, men det kan jo være interessant å prøve seg frem litt.
    Blir neppe de store forskjellene mht hvordan det står i skrivende stund.
    Mulig jeg flytter de enda litt lengre fra bakvegg, og siden prøver meg frem mht toe in.
    Avstanden til sidevegg tror jeg at jeg ikke gjør så mye med...

    mvh
    Proffen
     

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Mellom høyttalerne er det ca. 2,80, høyttaler til sidevegg ca. 0,60, høyttaler til bakvegg ca. 1.10. Rommet er ca. 4x7 med takhøyde på 2,40.
    Vi har næsten samme mål jeg har 112 til bagvæg og 77 side væge rummer er 400 bred bag højttalerne og 500 bag lytte position

    Loft defuser...jpg



    bagsiden.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg gjort en liten endring mht høytalerplassering.
    Målt fra bakvegg til bakerste del av basen er det nå 110 cm. (dro høytalerne ca 10 cm lengre fra bakvegg)
    Fra sidevegg til det fremste, nest ytterste hjørnet er det nå 60 cm. (flyttet høytalerne ca 5 cm lengre fra sidevegg)
    Mellom høytalerne er det da ca 150 cm. Toe in er på 6,5 cm.... (anelsen mindre toe in nå enn før...)
    Avstand fra høytalere er ca 225 cm.
    Bak lytteposisjon er det drøyt 200 cm fritt leide....
    Bør jeg vurdere å flytte noe ytterligere? Bør det være mer luft mellom høytalerne? Bør jeg sitte nærmere, lengre unna?

    Rommet er forøvrig 6,25 m langt og 3,32 m bredt...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Sorry, Proffen. Her må du nok stole på egne ører.
    Jupp, det er vel det eneste som funker.
    Lurer på å dra høytalerne 20 cm lengre fra bakvegg....men da begynner det å nærme seg limit for hva jeg får til, mtp døren som helst skal kunne åpnes....
    Da begynner det å nærme seg at jeg også kan koble monoblokkene rett i veggen, i stedet for å bruke padde.....
    Tror jeg tramper i gang med det samme, jeg...
    Tenker dog at avstanden mellom høytalerne jaffal ikke bør være mindre enn halvannen meter....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da ble det ca 140cm fra bakvegg, beholdt 60cm til sidevegg. Nå skal jeg jukke til "riktig" toe in...
    Da gidder jeg ikke mer i kveld.
    Avstander som gjelder pr nu er da flg:
    Bakvegg:140cm
    Sidevegg:60cm
    mellom høytalerne ca 150cm
    fra høytalere til sweetspot ca 225cm
    Toe in = 6,5cm....

    Må nok til og flytte på div ting i morgen og, ja....som ikke har med selve anlegget å gjøre....bl a en cd-karusell, samt ting som ikke har noe i kjellerstuen å gjøre i utgangspunktet....
    Dessuten ser jeg at jeg kommer til å trenge noen litt mindre stive nettkabler til monoblokkene.....den ene ble stående ok, men den andre ser litt villfaren ut....

    Foreløpig gevinst? Tja, si det, mer luft i lydbildet kanskje....må tune inn ørene når jeg er mer i lyttemodus

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Da ble det ca 140cm fra bakvegg, beholdt 60cm til sidevegg. Nå skal jeg jukke til "riktig" toe in...
    Da gidder jeg ikke mer i kveld.
    Avstander som gjelder pr nu er da flg:
    Bakvegg:140cm
    Sidevegg:60cm
    mellom høytalerne ca 150cm
    fra høytalere til sweetspot ca 225cm
    Toe in = 6,5cm....

    Må nok til og flytte på div ting i morgen og, ja....som ikke har med selve anlegget å gjøre....bl a en cd-karusell, samt ting som ikke har noe i kjellerstuen å gjøre i utgangspunktet....
    Dessuten ser jeg at jeg kommer til å trenge noen litt mindre stive nettkabler til monoblokkene.....den ene ble stående ok, men den andre ser litt villfaren ut....

    Foreløpig gevinst? Tja, si det, mer luft i lydbildet kanskje....må tune inn ørene når jeg er mer i lyttemodus

    mvh
    Proffen
    Det vil være fint om du kunne lægge lidt billeder ind :)

    Jeg havde som dig oplevelsen af mere luft mere naturlighed i mellem tone og diskanten da jeg havde trukker mine højttaler længerfrem, jeg trode enelig det var pga af mine skrå lofter......Jeg vil lige prøve igen når jeg er hjemme fra Nordsøen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Bilde tatt med iphone tilsier noe sånt som det her....bildet tatt fra ca 1m bak sweetspot.
    Høytalerne i kroken bak til høyre skal bort, samme gjelder krakken midt på bildet....

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Jeg tror du har go lyd med alt den luft rundt HT hvor gamle er dine Højttaler ?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror du har go lyd med alt den luft rundt HT hvor gamle er dine Højttaler ?
    Alder på høytalerne tør jeg ikke si noe sikkert om, all den tid jeg kjøpte dem på børsen....
    Skal prøve meg litt frem med ulike høytalerplasseringer fremover våren...
    Fikk tips om at det burde være minimum 90cm fra bakvegg og 50cm fra sidevegg. Nå har jeg litt mer til sidevegg, og ganske mye mer til bakvegg. Det burde holde...
    Neste blir å flytte på godstolen frem og tilbake, for å se hvor den bør stå....

    mvh
    Proffen
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Hvordan spiller Mk3 passiv på lave nivåer ? Er oppløsning og tonal balanse på høyden, eller må man dra på litt for å få til dette?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn