Norsk AKG K701 forening avd. Trøndelag og den øvrige verden...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Jeg søker medlemsskap i foreningen. Har ikke mottatt noe som helst, men K701 er bestilt!
    Det samme er HA 160D!

    Om jeg gleder meg? eh, ja! :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Har lest litt her, men er det noen gode alternativer til DAC/Hodeamp til under 4000,- utover Nuforce HDP som kan drive K701 bra? Mine har ligget på lager en stund nå, men ønsker å ha en forsterker til dem og gjerne en fornuftig DAC inkludert.
    Hva med å kjøpe en Lovely Cube (Lehmann Black Cube kopi) og en eller annen seperat dac?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er ikke så bevandret i headfi-markedet, men Schiten er bedre?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Uten at jeg har noen grunn for å vite "fasiten", men personlig ville jeg selv ha valgt Shiit Asgard fremfor Matrix selv. Asgard får jo rimelig god kritikk rundt omkring.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er Schiit et seriøst firma? Jeg prøvde å bestille en men fikk beskjed i Paypal om at adressen selger oppgav ikke matchet min adresse. I e-posten jeg fikk da jeg registrerte meg på siden fikk jeg advarsel på i Gmail da det skulle komme fra en Gmail-konto, en Google mente den ikke gjorde det. Ble litt skeptisk der...

    Var jo en ok pris, håper den ikke blir for varm i bruk (klasse A) om jeg får bestilt en.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Har hatt meget god erfaring med Schiit på mail, og for meg fremstår de seriøst. Det er jo også flere gode referanser på dem, både her i landet og internasjonalt, så det burde vel ikke være noe problem.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Etter flere forsøk så fungerte plutselig skjemaet. Snodige greier. 1 stk. Asgard bestilt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Var jo en ok pris, håper den ikke blir for varm i bruk (klasse A) om jeg får bestilt en.
    De fleste ordentlige hodetelefonforsterkere og forforsterkere er i klasse A uten at det blir noen stor varmeutvikling av den grunn. Effekten er jo ganske lav.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Noen ord om Asgard fra Admin på head-fi.org:

    PROS:
    So far, it easily and very nicely drives all low-impedance full-size headphones I tried with it (SHURE SRH840, Grado HF-2, Grado HF-1, Grado GS-1000, Sennheiser HD380 Pro) very nicely.
    It also drives the Sennheiser HD600/650 very nicely. The Sennheiser HD800 (which I find to be very amp-picky) is also nicely compatible with the Asgard--that pairing (HD800/Asgard) makes a very nice budget rig (if you can call any rig with a $1400 headphone in it "budget").
    The sound signature is on the smooth side, which I like--still detailed, but on the smoother side. It has a nice sense of ease with pretty much everything I've plugged into it. If you want analytical, look elsewhere.
    The Asgard has nice jump--it hasn't felt underpowered at all. In fact, the Asgard seems to me to have ample reserves of power for most of what we'd use it for (normal non-K1000 headphones). I've not yet driven it to where it loses any poise--keep in mind that I don't listen loud, so my testing in this regard has been rather transient. I haven't tried it with my AKG K340 yet, which I've found to be a challenging headphone to drive.
    It is quiet with all full-sized headphones I've tried with it.
    It's $249.00.

    CONS:
    It can drive my custom IEMs, but the isolation of the IEMs (plus their sensitivity), does reveal some of the Asgard's self-noise, however low-level. In short, it's not as quiet as most of the good portable amps I've tried with the same IEMs. Still, the noise is low-level enough that the Asgard is still very listenable with IEMs. (But don't make it your first choice of amp if driving UE18 Pros or JH13 Pros is your primary thing.)
    It runs hot. This doesn't personally bother me, but some consider that a con, so I thought I'd mention it. If you ordered the Asgard and the heat surprises you, you must've ordered it without seeing their website, as they make clear mention of the copious heat.
    The Asgard emits a very mild mechanical hum (from the transformer interacting with the chassis). I didn't even notice it until I moved my rig from my work office to my home office (the latter having less ambient noise). It is very mild, very low level--from where I sit, my laptop's fan kicking up masks it. The quieter your listening environs, the more likely you are to hear it (obviously). I want to emphasize that it's mechanical, and does not come through the output (you won't hear it through the headphones). I'm not bothered by it; but I think part of that is tempered by the low price, and the Asgard's performance otherwise so far.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Ettersom dette er en K701 tråd; Asgard gir K701 skikkelige baller uten at det høres ut som noe annet enn K701. Lyden ligner veldig på det jeg har hørt fra andre kl A MosFet forsterkere, en litt kremete, glatt, og innbydende mellomtone og topp med krisphet og glød. Bunnen har langt mer trykk enn andre forsterkere jeg har prøvd med K701, og det virker også som grunntoneområdet får mer kropp og fylde. En del av dette kan selvfølgelig være avhengig av hvilken DAC som brukes, men jeg tror likevel dette er en type lyd som de aller fleste vil like.

    Brum.
    Asgard har en svak mekanisk trafobrum. Jeg pleier å ha den stående i vertikal posisjon uten å ha montert de medfølgende gummiføttene, og hvis det er helt stille i rommet kan jeg så vidt høre det på en snau meters avstand. Hvis jeg setter noe under som isolerer mot bordplata blir det helt tyst. Sånn sett ikke noe problem for meg.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Anonym skrev:
    Hva med andre merker?
    Andre hodetelefoner mener du? Jeg har kun K701, K271, og HD600. HD600 spiller faktisk ok rett ut av MacBook Pro'en, men blir etter min mening litt for "daue" med Asgard. K701 derimot er en kjempematch. Dette kan også være litt avhengig av hvilken DAC du bruker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:
    Hva med andre merker?
    Andre hodetelefoner mener du? Jeg har kun K701, K271, og HD600. HD600 spiller faktisk ok rett ut av MacBook Pro'en, men blir etter min mening litt for "daue" med Asgard. K701 derimot er en kjempematch. Dette kan også være litt avhengig av hvilken DAC du bruker.
    Spør ikke etter andre hodetelefoner men etter andre hodetelefonforsterkere.
    Virker som Schiit er det store om dagen, savner sammenligningen mot andre forsterkere til lik pris.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Anonym skrev:
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:
    Hva med andre merker?
    Andre hodetelefoner mener du? Jeg har kun K701, K271, og HD600. HD600 spiller faktisk ok rett ut av MacBook Pro'en, men blir etter min mening litt for "daue" med Asgard. K701 derimot er en kjempematch. Dette kan også være litt avhengig av hvilken DAC du bruker.
    Spør ikke etter andre hodetelefoner men etter andre hodetelefonforsterkere.
    Virker som Schiit er det store om dagen, savner sammenligningen mot andre forsterkere til lik pris.
    OK. Jeg har ikke prøvd noen i samme prisklasse som Asgard, men flere i langt høyere prisklasse. Ingen av dem jeg har prøvd har hatt riktig synergi med K701, - i hvertfall ikke slik jeg liker det. Har også prøvd et par rørforsterkere, men jeg synes ikke K701 passer med rør i det hele tatt. Det meste av det jeg har prøvd har til forveksling vært veldig likt, men Asgard er den eneste jeg har hørt som virkelig rister liv i K701.

    Det finnes selvfølgelig veldig mange jeg gjerne skulle ha prøvd, men interessen har egentlig dabbet av etter at jeg kjøpte Asgard. Tror heller jeg skal bestille en Bifrost DAC i stedet. Skulle ikke forundre meg om disse gutta kan DAC også.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kryssposter dette innlegget her:

    CDWMcInSpots skrev:
    AKG K 701: Komfortproblemer

    Det er rart at ingen har svart og hjulpet borge ved å henvise til innleggene om komforttiltak i AKG K 701-tråden.

    borge skrev:
    Jeg har akkurat fått meg et par AKG701, men de er litt stramme over hodet. Er det andre som har det problemet? Finnes det en fiks for dette? En offisiell variant hadde vært bra, men om nødvendig kan jeg mekke litt.

    Børge
    borge skrev:
    K701 har en ytre bøyle som klemmer klokkene inn mot ørene. Den er helt grei. Men den har en indre bøyle også, og den lar deg flytte stasen opp og ned på hodet. Mine klokker får jeg ikke langt nok ned. De klemmer på øreflippen og lager hakk i hodebunnen samtidig.

    Det er noen mothaker på den ytre bøylen som stopper den indre. Hvis jeg kunne flytte mothakene opp, hadde mye vært gjort. Men jeg vil ikke klemme hardt på dem før jeg vet om det er lurt.

    Børge
    Denne problembeskrivelsen er nærmest identisk med min egen. Les følgende innlegg:
    Komforttiltakene virker fremdeles utmerket.

    Disse komforttiltakene er meget enkle og rimelige (for mange i praksis gratis). De kan (formodentlig) utføres selv av personer med meget dårlige anlegg for praktiske aktiviteter.

    Det har vært noen innlegg om temaet senere i samme tråd.

    Loevhagen lanserte to andre komforttiltak:


    Jeg tittet på AKG K 601-hodebåndforslaget da det ble presentert av Loevhagen og tråden det var dokumentert i. Byttingen var så langt jeg forstod relativt fiklete hvis man kun har to hender til rådighet. Et hodebånd for AKG K 601 er en reservedel, og hvis jeg husker rett, koster det derfor en del.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    magb skrev:
    Hei, har et spørsmål angående innspilling.

    Fikk Akg k701 i posten for et par dager siden og er kjempefornøyd, men det sies jo at de trenger endel innspilling. Setter på spotify radio når jeg ikke er hjemme, men hvor høy bør jeg spille?

    Lavt volum vil vel føre til mye lenger innspillingstid. Tåler de fint å stå på maks lyttevolum feks? Altså det høyeste jeg er borti mens jeg bruker de. Høyere? lavere? =)
    Om Innspilling av komponenter.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jeg kryssposter dette innlegget her:

    CDWMcInSpots skrev:
    Etter at jeg fikk utbedret AKG K 701s komfortproblemer, har jeg hørt en del på den i det siste med flere gode, men (noe) forskjellige, hodetelefonforsterkere: SPL Phonitor, Grace Design m903, Burson Audio HA-160D og Burson Audio HA-160.

    Det synes rimelig klart at AKG K 701 vokser med (for)bedre(t) forsterkning. Hvor går egentlig grensen for denne hodetelefonen? Spesielt for musikksjangre og ensembletyper den er velegnet for?

    VilhelmW har tidligere skrevet om sine erfaringer med AKG K 701 og beyerdynamic T 1 drevet av Lehmannaudio Black Cube Linear.
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    VilhelmW har skrevet at han liker AKG K 701 meget godt for klassisk musikk spilt av små ensembler selv om han mener at beyerdynamic T 1 er en teknisk bedre hodetelefon. For de fleste andre sjangre og ensembletyper foretrakk han (da han skrev dette) beyerdynamic T 1.
    [...]
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen AKG`ere der ute som kan si noe om inntrykk og opplevelser med K272?

    Det er jo lukkede AKG`er, som jo ellers er mest kjent for sine halvåpne varianter....

    mvh
    Proffen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    AKG har kommet med K550 som er en lukket toppmodell, veiledende er den 700 sek dyrere enn K272
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Proffen skrev:
    Noen AKG`ere der ute som kan si noe om inntrykk og opplevelser med K272?

    Det er jo lukkede AKG`er, som jo ellers er mest kjent for sine halvåpne varianter....

    mvh
    Proffen
    K272 er ingen erstatning for K701 for å si det sånn. Hva skal du bruke dem til? Via ekstern DAC og forsterker, eller rett fra PC?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ayaboh skrev:
    Proffen skrev:
    Noen AKG`ere der ute som kan si noe om inntrykk og opplevelser med K272?

    Det er jo lukkede AKG`er, som jo ellers er mest kjent for sine halvåpne varianter....

    mvh
    Proffen
    K272 er ingen erstatning for K701 for å si det sånn. Hva skal du bruke dem til? Via ekstern DAC og forsterker, eller rett fra PC?
    Tanken var jo å bruke de via egen headamp...og de blir da nr 4 i rekken av komaklokker... ;D Og lukkede AKG`er har jeg ikke prøvd ut tidligere...

    Synes faktisk det er litt moro med hodetlf, selv om det blir ein schmule anders enn ånklie apekister...

    mvh
    Proffen
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Proffen skrev:
    Tanken var jo å bruke de via egen headamp...og de blir da nr 4 i rekken av komaklokker... ;D Og lukkede AKG`er har jeg ikke prøvd ut tidligere...


    mvh
    Proffen
    OK. Har et sett hvis du er intr.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.555
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ayaboh skrev:
    Proffen skrev:
    Noen AKG`ere der ute som kan si noe om inntrykk og opplevelser med K272?

    Det er jo lukkede AKG`er, som jo ellers er mest kjent for sine halvåpne varianter....

    mvh
    Proffen
    K272 er ingen erstatning for K701 for å si det sånn. Hva skal du bruke dem til? Via ekstern DAC og forsterker, eller rett fra PC?
    Sitter med et par AKG K400, et par K240 og et par Audio Technica ATH M50....
    Hvordan tror du K272 står seg ifht disse?
    Opplever kanskje at K400 er den minst kvalifiserte av disse, mens M50 og K240 er ganske forskjellige...

    mvh
    Proffen
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Proffen skrev:
    ayaboh skrev:
    Proffen skrev:
    Noen AKG`ere der ute som kan si noe om inntrykk og opplevelser med K272?

    Det er jo lukkede AKG`er, som jo ellers er mest kjent for sine halvåpne varianter....

    mvh
    Proffen
    K272 er ingen erstatning for K701 for å si det sånn. Hva skal du bruke dem til? Via ekstern DAC og forsterker, eller rett fra PC?
    Sitter med et par AKG K400, et par K240 og et par Audio Technica ATH M50....
    Hvordan tror du K272 står seg ifht disse?
    Opplever kanskje at K400 er den minst kvalifiserte av disse, mens M50 og K240 er ganske forskjellige...

    mvh
    Proffen
    Har egentlig bare lyst til å trekke frem ATH M50. Hvis du liker disse ville du sikkert ikke likt K701. K272 Mk2 er en mellomting mellom disse, men heller mer i retning K701 enn M50. Jeg ville valgt K272 hver dag fremfor M50.

    Hvis du altså liker M50 men kunne tenke deg litt mer nøktern lyd vil jeg anbefale deg å prøve Fostex T50RP. En imponerende bra hodetelefon spesielt når du tar prisen i betraktning. Enkel modding er også mulig, ref. hodetelefontråden her på sentralen. Fungerer veldig bra også uten ekstern forsterker.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Proffen skrev:
    Noen AKG`ere der ute som kan si noe om inntrykk og opplevelser med K272?
    Jeg har K272HD K701 og K240 og foretrekker dem i den rekkefølgen.

    K272 fokuserer på mellomtone, synes jeg, og de er svært behagelige å lytte til. Detaljene i musikken er lett tilgjengelig, samtidig med at de ikke er så pågående i sin detaljrikdom som K240 kan være. 701 er mindre behagelig å ha på, den har et lysere og luftigere lydbilde, og litt mindre bass kanskje.
     

    Slowrider

    Medlem
    Ble medlem
    20.05.2011
    Innlegg
    23
    Antall liker
    103
    Hei
    Tenkte jeg fikk søke medlemskap i denne gruppa, er nylig blitt eier av K701 jeg også
    Sett i lys av etterpåklokskap, hvilken forsterker er dere ihuga 701 eiere fornøyd med? Har vurdert Schiit og Little Dot.
    Bruker en Argon nå, men lite fornøyd med den.....
    Ser at det er lenge siden det har vært noe fart i denne tråden, men håper på et svar allikevel :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Søker medlemskap her, satser på det holder med nylig innkjøpt Q701?
    Stiller samme spørsmål, hvilke forsterkere/dac bruker dere?

    Mvh
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Da jeg hadde K701 brukte jeg de med Stello DP200 hjemme (Stello er/var modulbasert så hodetelefonforsterkeren i den er en HP100) og Kingrex DAC og QED MB45 forsterker hvis jeg var på jobb.
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    LD Mk3 fungerte flott med min K701

    Se an hva du liker med lyden i de, smått farget rørlyd kan være flott - om det er det man er ute etter.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd Asus Essence på disse?

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn