Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    "Låter best" er en subjektiv øvelse, ja, men det å få et utgangssignaler som er mest muig likt det opprinnelige inngangssignalet (dog forsterket noen trinn) bør de være kvalifisert for å uttale seg om. Noen av dem kan til og med regne seg til hva du må med lyden hvis du er misfornøyd med hvordan musikeren valgte å presentere seg.
    Jamen, du svarer jo ikke på noen av spørsmålene mine. Igjen: vi burde lytte til ingeniørene, var din formaning. Men HVILKEN av disse ingeniørene har rett så man bør lytte til vedkommende? For de er jo ikke enige seg imellom, og alle kan jo ikke ha rett. Hadde de vært det, så hadde bla hifimarkedet vært dødt og begravd for lengst.
    Joda, de er nokså enige. Et par vil det, og må det, alltid være, og noen er ikke en gang "ingeniører" om man ser nøye etter, men dette ligger på et såpass enkelt plan at du kan konsultere lærebøker i elektrinokk, eventuelt om vibrasjoner osv. Står det i lærebøker kan du regne med at alle er enige.
    "Nokså enige", altså. Da er det greit. Godt å vite at alle ingeniører innen samme fagfelt følger samme lærebok - "Den Læreboka". Den er vel skrevet av gud og er fasit for evigheten også. Ingen som kaller seg ingeniør må fravike den, komme med noe nytt eller prøve ut noe annet.

    Jeg mener altså at ingeniører ikke er enige seg imellom hvordan det problem skal løses. Så det er fåfengt og forsimpling å formane "du skal lytte til ingeniører", noe du gjorde. Jaja, jeg har ikke mer å tilføye.
    Dette blir bare rart. Jeg foreslår å søke etter komponenter som kun er utviklet av folk uten noe skolering innen elektronikk, mekanikk eller akustikk da denne kompetansen tydeligvis står i veien for et godt resultat. Det er ingeniører som konstruerer biler også og de er heller ikke støpt i samme form. Ei heller formgis bygg likt av arkitekter. Værsåsnill.... denne diskusjonen er nesten absurd.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tror heller problemet er at ens erfaringer bør stemme med teknologisk forfektelse for at det skal få fotfeste.
    Et eksempel er nettopp feiden rundt eq-effekt og kabler som roet seg noe når akademia ‘aksepterte’ at det er hørbar forskjell på kabler (og da snakker jeg ikke bare om disse 0.1dB sære eksemplene, men signifikant forskjell i mange sammenhenger) samtidig som at eq-forklaringen nettopp fylte dette gapet mellom emperi og akseptert elektrolære.
    Det er denne tilnærmingen vi alle bør jobbe etter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Jeg visste ikke at det hadde vært så stor avstand mellom teori og praksis der, men kvantifisering av teorien underbygget at dette kan forekomme og det var nok forsonende. Jeg tror mye av avstanden mellom partene like gjerne skyldes hvordan man leser motparten og hva man tror de andre mener. (Sett gjerne apostrofer der det passer)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg visste ikke at det hadde vært så stor avstand mellom teori og praksis der, men kvantifisering av teorien underbygget at dette kan forekomme og det var nok forsonende. Jeg tror mye av avstanden mellom partene like gjerne skyldes hvordan man leser motparten og hva man tror de andre mener. (Sett gjerne apostrofer der det passer)
    MEN SÅ DREIER DET SEG IKKE OM EQ- EFFEKTER DA!!!!
    NESTEN INGENTING I HIFI GJØR DET! OM ØRENE VIRKER!
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    "Låter best" er en subjektiv øvelse, ja, men det å få et utgangssignaler som er mest muig likt det opprinnelige inngangssignalet (dog forsterket noen trinn) bør de være kvalifisert for å uttale seg om. Noen av dem kan til og med regne seg til hva du må med lyden hvis du er misfornøyd med hvordan musikeren valgte å presentere seg.
    Jamen, du svarer jo ikke på noen av spørsmålene mine. Igjen: vi burde lytte til ingeniørene, var din formaning. Men HVILKEN av disse ingeniørene har rett så man bør lytte til vedkommende? For de er jo ikke enige seg imellom, og alle kan jo ikke ha rett. Hadde de vært det, så hadde bla hifimarkedet vært dødt og begravd for lengst.
    Joda, de er nokså enige. Et par vil det, og må det, alltid være, og noen er ikke en gang "ingeniører" om man ser nøye etter, men dette ligger på et såpass enkelt plan at du kan konsultere lærebøker i elektrinokk, eventuelt om vibrasjoner osv. Står det i lærebøker kan du regne med at alle er enige.
    "Nokså enige", altså. Da er det greit. Godt å vite at alle ingeniører innen samme fagfelt følger samme lærebok - "Den Læreboka". Den er vel skrevet av gud og er fasit for evigheten også. Ingen som kaller seg ingeniør må fravike den, komme med noe nytt eller prøve ut noe annet.

    Jeg mener altså at ingeniører ikke er enige seg imellom hvordan det problem skal løses. Så det er fåfengt og forsimpling å formane "du skal lytte til ingeniører", noe du gjorde. Jaja, jeg har ikke mer å tilføye.
    Da hadde det vært veldig fint om du påpekte disse dyktige ingeniørene som fant fram til løsninger innen dette feltet som strider mot lærebøkene, for de er ganske vanskelig å oppdage. Mest sannsynlig er at de enten presenterer kommersielt interessante produkter eller alternativer vitenskaper uten påviselige resultater. Det med "gud" er nemlig forbeholdt religioner. Vitenskap og teknologi har lyktes ved å høre på gode og godt underbygde argumenter. Ellers ville ikke tastaturet under fingrene dine eksistert.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Jeg visste ikke at det hadde vært så stor avstand mellom teori og praksis der, men kvantifisering av teorien underbygget at dette kan forekomme og det var nok forsonende. Jeg tror mye av avstanden mellom partene like gjerne skyldes hvordan man leser motparten og hva man tror de andre mener. (Sett gjerne apostrofer der det passer)
    MEN SÅ DREIER DET SEG IKKE OM EQ- EFFEKTER DA!!!!
    NESTEN INGENTING I HIFI GJØR DET! OM ØRENE VIRKER!
    Hva vet du om det som fremstår som vitenskapsfornekter i alt du skriver? Og hvorfor roper du?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    X

    X186841

    Gjest
    Hva sa du ? Ser litt dårlig også.

    Jeg visste ikke at det hadde vært så stor avstand mellom teori og praksis der, men kvantifisering av teorien underbygget at dette kan forekomme og det var nok forsonende. Jeg tror mye av avstanden mellom partene like gjerne skyldes hvordan man leser motparten og hva man tror de andre mener. (Sett gjerne apostrofer der det passer)
    MEN SÅ DREIER DET SEG IKKE OM EQ- EFFEKTER DA!!!!
    NESTEN INGENTING I HIFI GJØR DET! OM ØRENE VIRKER!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men i all verden. Man troller da ikke med capslock?
    Ja her er det bare å fortsette med livet i den virkelige verden og overlate alternativverdenen til dere andre. Skal prøve å ikke forstyrre dere mer, men kan ikke love det. Dere får ha en fortsatt fin kveld.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Men i all verden. Man troller da ikke med capslock?
    Ja her er det bare å fortsette med livet i den virkelige verden og overlate alternativverdenen til dere andre. Skal prøve å ikke forstyrre dere mer, men kan ikke love det. Dere får ha en fortsatt fin kveld.
    Alternativbransjen er ikkedokumenterbare påstander uten særlig belegg i vitenskapen. Det er nok du som representerer den siden min gode mann, siden du benekter all vitenskap rundt audio. Jeg mener å huske at du sa du var sivilingeniør en gang, vær så snill å si at det ikke stemmer da man ikke skal bruke beskyttede titler uten videre.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Så mye gnag og sinne for noen føtter man setter under komponentene sine om man ønsker. Mange her inne foretrekker visst å kaste bort masse tid på å pisse i motvind fremfor å spillemusikk, gått en tur i skogen eller testet ut om disse føttene tråden handler om fungerte godt for dem eller ikke.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke alle forunt å kunne gå tur i skogen, så jeg slenger med leppa her inne da det er det tidsfordrivet og sosiale samværet formen tillater. Tråden nærmer seg nå det absurde. Hører eller måler ingen innvirkning av føtter , men så har jeg heller ikke lagt ut en formue på svarte koner...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Ikke noe sinne her vaffal. Har sittet og kost meg med flere album i dag, men knottet litt i tillegg. Blir ikke sint av at noen lukker seg for anerkjent kunnskap basert på observasjoner av naturlover med tilhørende verktøy for beregninger av de samme. Kanskje litt oppgitt, men ikke noe som forstyrrer nattesøvnen. Tar litt tid å innse motivet bak ønsket om å ikke ville forstå noe man har som hobby/interesse, men finner nok et meget alternativt svar på det en dag.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Lurer på om det finnes en tilbørlighet mot eller en avvikende preferanse som heter ‘Nordost foot-fetish’?
    Isåfall kan vel oss Kone-eiere unnskyldes?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sinne? Neida. Ikke blødd neseblod, men bakt scones, spilt Quadrophenia og kikka etter Vespa på finn.no. Kanskje jeg skal ha en?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tar litt tid å innse motivet bak ønsket om å ikke ville forstå noe man har som hobby/interesse, men finner nok et meget alternativt svar på det en dag.
    For meg så trumfer faktisk mine opplevelser viljen til å forstå det som noen ganger er i direkte konflikt med min opplevelser. For noen så holder det å slå seg til ro med at ‘Jaja, jeg hører feil siden papiret og elektromekanikken sier noe annet’
    Men vi er skrudd sammen forskjellig så det må aksepteres at vi har en avvikende holdning til dette.
    Dette punktet går jo også i loop til stadighet.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men i all verden. Man troller da ikke med capslock?
    Ja her er det bare å fortsette med livet i den virkelige verden og overlate alternativverdenen til dere andre. Skal prøve å ikke forstyrre dere mer, men kan ikke love det. Dere får ha en fortsatt fin kveld.
    Alternativbransjen er ikkedokumenterbare påstander uten særlig belegg i vitenskapen. Det er nok du som representerer den siden min gode mann, siden du benekter all vitenskap rundt audio. Jeg mener å huske at du sa du var sivilingeniør en gang, vær så snill å si at det ikke stemmer da man ikke skal bruke beskyttede titler uten videre.
    Det er nok din side som benekter all vitenskap rundt audio. Du kan jo bare se hvor stor oppslutning "alternativteoriene" deres har uti den virkelige verden. Jo det stemmer at jeg er sivilingeniør.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Men i all verden. Man troller da ikke med capslock?
    Ja her er det bare å fortsette med livet i den virkelige verden og overlate alternativverdenen til dere andre. Skal prøve å ikke forstyrre dere mer, men kan ikke love det. Dere får ha en fortsatt fin kveld.
    Alternativbransjen er ikkedokumenterbare påstander uten særlig belegg i vitenskapen. Det er nok du som representerer den siden min gode mann, siden du benekter all vitenskap rundt audio. Jeg mener å huske at du sa du var sivilingeniør en gang, vær så snill å si at det ikke stemmer da man ikke skal bruke beskyttede titler uten videre.
    Det er nok din side som benekter all vitenskap rundt audio. Du kan jo bare se hvor stor oppslutning "alternativteoriene" deres har uti den virkelige verden. Jo det stemmer at jeg er sivilingeniør.
    Hvor er denne audio-vitenskapen dokumentert utenfor reklamemateriellet fra de mest sustepekte aktørene i bransjen?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Joda, de er nokså enige. Et par vil det, og må det, alltid være, og noen er ikke en gang "ingeniører" om man ser nøye etter, men dette ligger på et såpass enkelt plan at du kan konsultere lærebøker i elektrinokk, eventuelt om vibrasjoner osv. Står det i lærebøker kan du regne med at alle er enige.
    "Nokså enige", altså. Da er det greit. Godt å vite at alle ingeniører innen samme fagfelt følger samme lærebok - "Den Læreboka". Den er vel skrevet av gud og er fasit for evigheten også. Ingen som kaller seg ingeniør må fravike den, komme med noe nytt eller prøve ut noe annet.

    Jeg mener altså at ingeniører ikke er enige seg imellom hvordan det problem skal løses. Så det er fåfengt og forsimpling å formane "du skal lytte til ingeniører", noe du gjorde. Jaja, jeg har ikke mer å tilføye.
    Da hadde det vært veldig fint om du påpekte disse dyktige ingeniørene som fant fram til løsninger innen dette feltet som strider mot lærebøkene, for de er ganske vanskelig å oppdage. Mest sannsynlig er at de enten presenterer kommersielt interessante produkter eller alternativer vitenskaper uten påviselige resultater. Det med "gud" er nemlig forbeholdt religioner. Vitenskap og teknologi har lyktes ved å høre på gode og godt underbygde argumenter. Ellers ville ikke tastaturet under fingrene dine eksistert.
    Jajaja, poenget mitt er at det finnes forskjellige løsninger på samme problemet, men jeg har da ikke sagt at de nødvendigvis strider mot Læreboka. Spør du ingeniører om feks hvordan en bilmotor best kan bygges til et gitt formål - siden en "gluping" dro inn dette med motor - så er det jo ikke utenkelig at de kommer med forskjellige forslag, jfr Martin Schanke "sin" motor, som noen nevnte i et av innleggene (Og det skulle ikke forundre meg om fyrige Martin fnyser av andres løsninger, og mener at brorparten av ingeniørene er på jordet!). Men selvsagt - SELVSAGT - må de alle forholde seg til de samme naturlovene, alle som en.

    Har ikke mer å legge til eller fra, så over og ut om dette fra meg. Er ikke så utholdende på dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg har lurt på av og til er om de faste deltagerene på HFS også deltar på andre tilsvarende forum?
    Isåfall kan man vel ikke la være å merke forskjellen i attityde?
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Det meste som har med lyd å gjøre blir bare synsing.Slik er det med vinsmaking også og de fleste ting som ikke kan sanses med øynene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det meste som har med lyd å gjøre blir bare synsing.Slik er det med vinsmaking også og de fleste ting som ikke kan sanses med øynene.
    Enig men uenig. Hva man liker koker lett ned til synsing, smak og behag. Spørsmålet om hvorvidt det finnes hørbare forskjeller mellom x og y, eller om forskjellene er resultat av kostbare nødvendigheter er nok hakket mer etterprøvbart enn den enkeltes preferanser.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Biltema, kjøper fra forskjellige steder, sikkert fra de som til enhver tid tilbyr den laveste pris, og det er de ikke alene om.
    Hvis du kikker på ebay finner du akkurat samme greiene til en litt lavere pris uten Biltema merke på, vil du ha det enda billigere kan du kjøpe det på alibaba.

    Når det er sagt ville jeg neppe kjøpt signalkabler på Biltema selv, det er greit å ha litt kvalitet på kontaktene, Blue Jeans Cable har det som trengs.
    Koner hadde jeg kjøpt på Russiske datingsider om jeg var ute etter det.
    Føtter har jeg to av, hadde neppe klart å holde styr på flere.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.305
    Torget vurderinger
    49
    Alternativbransjen er ikkedokumenterbare påstander uten særlig belegg i vitenskapen. Det er nok du som representerer den siden min gode mann, siden du benekter all vitenskap rundt audio. Jeg mener å huske at du sa du var sivilingeniør en gang, vær så snill å si at det ikke stemmer da man ikke skal bruke beskyttede titler uten videre.
    Det er nok din side som benekter all vitenskap rundt audio. Du kan jo bare se hvor stor oppslutning "alternativteoriene" deres har uti den virkelige verden. Jo det stemmer at jeg er sivilingeniør.
    Hvor er denne audio-vitenskapen dokumentert utenfor reklamemateriellet fra de mest sustepekte aktørene i bransjen?
    Kanskje i de tusenvis av trådene rundt i verden der de hører forskjell, tom de med over middels høy intelligens og utdannelse :rolleyes:;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Men i all verden. Man troller da ikke med capslock?
    Ja her er det bare å fortsette med livet i den virkelige verden og overlate alternativverdenen til dere andre. Skal prøve å ikke forstyrre dere mer, men kan ikke love det. Dere får ha en fortsatt fin kveld.
    Alternativbransjen er ikkedokumenterbare påstander uten særlig belegg i vitenskapen. Det er nok du som representerer den siden min gode mann, siden du benekter all vitenskap rundt audio. Jeg mener å huske at du sa du var sivilingeniør en gang, vær så snill å si at det ikke stemmer da man ikke skal bruke beskyttede titler uten videre.
    Det er nok din side som benekter all vitenskap rundt audio. Du kan jo bare se hvor stor oppslutning "alternativteoriene" deres har uti den virkelige verden. Jo det stemmer at jeg er sivilingeniør.
    Da har vi neppe gått på samme skole. Kan ikke huske prislappteoremet eller mantraet om at ohms lov eller Maxwell var ferskvare og utgått på dato. Hvis det du sier stemmer opplever jeg din vitenskapelige tilnærming som meget alternativ.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Alternativbransjen er ikkedokumenterbare påstander uten særlig belegg i vitenskapen. Det er nok du som representerer den siden min gode mann, siden du benekter all vitenskap rundt audio. Jeg mener å huske at du sa du var sivilingeniør en gang, vær så snill å si at det ikke stemmer da man ikke skal bruke beskyttede titler uten videre.
    Det er nok din side som benekter all vitenskap rundt audio. Du kan jo bare se hvor stor oppslutning "alternativteoriene" deres har uti den virkelige verden. Jo det stemmer at jeg er sivilingeniør.
    Hvor er denne audio-vitenskapen dokumentert utenfor reklamemateriellet fra de mest sustepekte aktørene i bransjen?
    Kanskje i de tusenvis av trådene rundt i verden der de hører forskjell, tom de med over middels høy intelligens og utdannelse :rolleyes:;)
    Det siktes til vitenskap, ikke religion. Det forutsetter rasjonalitet og søken mot faktiske sannheter. En tryllekunstner kan gi nær alle tilstedeværende en opplevelse av noe umulig, uten at det blir mer sant av den grunn.

    Tror du forresten ikke at reelle forskjeller er hørbare dersom man har en relevant utdannelse/kompetanse? Det har jeg til gode å se noen mene når stråmannsargumentasjon fra de som synes det skal være slik er unntatt.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Noe alle DIY'ere world wide har erfart og vet er at materiallære utgjør forskjell i lydkvalitet. Ingen lærebøker tar for seg opplevd lydkvalitet vs. materialer i f.eks. motstander. Motstander av samme verdi men ulike materialer høres ulikt men måler det samme – i alle fall rent ohmsk.

    Tips fra Erno Borbely:
    EB-604/410 All-JFET Line Amp Starter Kit | audioXpress
    • For an all-out line amp, the best resistors are the Vishay S102s and the Caddock MK132s. Personally, I prefer the Caddocks, which seem to be more neutral than the Vishays

    • The Dale CMF-55 143 non-magnetic resistors are very good sounding, but using Caddocks MK-132 instead gives you even more resolution and dynamics. The most dramatic improvement would come from using a stepped attenuator at the input.

    Det er heller ikke så mange her inne som bruker attenuator lengre….det har gått av moten.


    Her inne gjelder ikke en observasjon hvis den ikke kan bevises.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Audioquest samarbeider med Cardas, bruker samme kobberverk.
    Det som Cardas eier, litt usikker på om Audioquest er blitt deleier eller bare kjøper råmaterialer av Cardas.
    Leste noe på hjemmesiden til Cardas men har dårlig husk.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    @Baard : Måler «det samme» mht hva ? Sjekk spesifikasjonene på noen av de motstandene. Sjekk også prisnivået når du først er i gang.

    Når det kommer til motstander så kan spørsmålene være under hvilke betingelser avviker motstanden fra angitt verdi? hvor stor presisjon? hvor mye støyer den (mer enn termisk støy)? hva er temperaturkoeffisienten? er den induktiv eller kapasitiv? Har den målbar forvregning (ppm / V)?

    Noe av dette er materailavhengig, men det er nødvendigvis ikke slik at materialer har en «egenlyd».

    EDIT at ingen lærebøker tar for seg «materiallyd» kan enkelt og greit skyldes at det enda ikke er funnet noen «materiallyd».

    DobbeltEDIT: om de nvente «andre-ordnes-parametrene» har betydning avhenger selvfølgelig helt av den konkrete bruken av motstanden : hvilken funksjon og hvilke arbeidsbetingelser har den, og hvor følsom/kritisk er kretsen ift variasjoner/avvik ? Dersom en ukritisk skal bruke 150 kr + mva pr motstand i en litt komplisert / omfattende krets så kan det bli unødig dyrt. Det kan kanskje ganges med 10 i utsalgsprisen.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Det kan nok stemme at lyden av motstand og alle parametre forbundet med dette ikke står i noen lærebøker. Det må jo bli en utfordring for noen som brenner for det. Det inngår liksom ikke i grunnteori el, men hører mer under spesialfordypning. Såpass smalt at man kan hoppe over en populærvitenskapelig fremstilling og gå rett på.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noe alle DIY'ere world wide har erfart og vet er at materiallære utgjør forskjell i lydkvalitet.
    Det tror jeg er en litt drøy påstand.
    Men denne påstanden i samme innlegg: 'Her inne gjelder ikke en observasjon hvis den ikke kan bevises' er neppe drøy.....
    Det ligger jo i begrepet. En observasjon er noe helt subjektivt. Og, ikke for å mate trollet, men tror du selv da, at absolutt alle DIY-ere i verden "vet" at materialet i motstander har hørbar betydning for lyden?

    Jeg brukte selv de "kuleste" Vishay/Dale, brune, milspec-mostandene da jeg bygget hodetelefonforsteker, fordi jeg er litt nevrotisk sånn og vil være sikker på å velge det beste, og siden sånt er gratis likevel. ...Men likevel.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Noe alle DIY'ere world wide har erfart og vet er at materiallære utgjør forskjell i lydkvalitet.
    Det tror jeg er en litt drøy påstand.
    Men denne påstanden i samme innlegg: 'Her inne gjelder ikke en observasjon hvis den ikke kan bevises' er neppe drøy.....
    Det ligger jo i begrepet. En observasjon er noe helt subjektivt. Og, ikke for å mate trollet, men tror du selv da, at absolutt alle DIY-ere i verden "vet" at materialet i motstander har hørbar betydning for lyden?
    Som du ser av linken så var utsagnet hentet fra et DIY magasin. Neste gang kan jeg ta forbehold om DIY'ere som ikke er oppdaterte eller ikke holder et abonnement. Sånn - ble det bedre for deg?
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    @Baard : Måler «det samme» mht hva ? Sjekk spesifikasjonene på noen av de motstandene. Sjekk også prisnivået når du først er i gang.

    Når det kommer til motstander så kan spørsmålene være under hvilke betingelser avviker motstanden fra angitt verdi? hvor stor presisjon? hvor mye støyer den (mer enn termisk støy)? hva er temperaturkoeffisienten? er den induktiv eller kapasitiv? Har den målbar forvregning (ppm / V)?

    Noe av dette er materailavhengig, men det er nødvendigvis ikke slik at materialer har en «egenlyd».

    EDIT at ingen lærebøker tar for seg «materiallyd» kan enkelt og greit skyldes at det enda ikke er funnet noen «materiallyd».

    DobbeltEDIT: om de nvente «andre-ordnes-parametrene» har betydning avhenger selvfølgelig helt av den konkrete bruken av motstanden : hvilken funksjon og hvilke arbeidsbetingelser har den, og hvor følsom/kritisk er kretsen ift variasjoner/avvik ? Dersom en ukritisk skal bruke 150 kr + mva pr motstand i en litt komplisert / omfattende krets så kan det bli unødig dyrt. Det kan kanskje ganges med 10 i utsalgsprisen.

    mvh
    KJ
    Mye editering her ja. Du kan jo selv se av linken hvordan kretsen er designet. Dette er solid engineering for et FET linjetrinn. At konstruktøren kommer med kommentarer på hvilke komponenter/motstander man bør implementere for optimal lyd bør være lærerikt for flere men i stedet begynner antydning om at kretsen er ufullstendig designet og derfor gjenstand for variasjoner. Du må gjerne kommentere linjetrinnet KJ.

    Pris har liten relevans for DIY - her bygges 1 og ikke 100. 50-100kr for motstandere i tilbakekoplingssløyfa og inngangstrinnet er overkommelig.
    The All-FET Line Amp | audioXpress
    Vis vedlegget 492457
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.762
    Antall liker
    716
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det faktisk slik at jeg har bakgrunn fra konstruksjon av elektronikk for såkalt "ekstreme miljøer", hvor bl.a. vibrasjon milevis utenfor det som bør forekomme i et gjennomsnittlig hjem eller "HiFi-hule"....... dersom det faktisk skulle være slik at sorte eller regnbuefargete koner skulle forbedre en elektronikkonstruksjon, så hører denne konstruksjonen hjemme på gjenvinning - enkelt og greit. Jeg driver ikke med audio som yrkesfagfelt, men med problemer som problemmessig ligger nært opptil - analogsignalerring har et felles problemsett, om det er audio, måleteknikk, såkalt medisinsk elektronikk, så er problemstilligene stort sett de samme. Jeg er nok blant de eldre her på HFS, og har også drevet med digitaloverføring både p å kabel og radio i en mannsalder... derfor blir mange av de "teorier" som presenteres her nokså ulogiske. er egentlig. Kabelbasert overføring av PCM er egentlig akkurat det samme, om det er audio eller andre målesignaler... Derfor min skepsis til all den kvasiteori og og merkelige forklaringer som ofte blir presentert....
    Snakk Norsk. Høyttalermerket PMC stoler mer på det menneskelige øret en måleinstrumenter og matematikk. Hvorfor har vi pianostemmere. Skal du avvise de preferansene de har, og si at det er Bias som ikke kan måles?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn