Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.861
    Sentrale folk i regjeringen kommer seg ikke ut av kontorene fordi dørlåsene er elektriske.
    Samme med folk som er innelåst i leilighetene sine som har elektriske låser.
    Mase folk står i heiser.

He he, kanskje Rema 1000 reklamen for noen år siden «Ooupen Up» har større relevans enn vi liker å tro.
    «Det enkle er ofte det beste».

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.433
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det at nær hele Spania er uten strøm, et av de mest velutviklede land i europa, og at dem foreløpig ikke har en idé om årsaken unntatt mulig cyberangrep, det må være en tankevekker for oss.
    Her hjemme greide Bane Nor helt fint å stenge ned togtrafikken i hele landet på første juledag pga en defekt router, uten å ofre hverken passasjerer eller beredskap en tanke. Tilsynsrapporten tyder på at vi fort ville få store problemer om det var et angrep. «Nei, det scenariet står det ingen ting om i planverket, og da får togene bare stå inntil videre. Tryggest slik. Kan ikke avvike fra planen.»

1745848927839.png

1745857412817.png

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.467
    Torget vurderinger
    0
    Litt om hvordan vi har stilt oss i dagens samfunn:

Er dette å anse som en early warning?
    Er redd for at det kan være noe slikt. En liten og "vennlig" beskjed om at hvis ikke "dere" kutter ut innblandingen deres i vår lille "spesialoperasjon"
    i kampen mot "nazismen"!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nå svært lite, om noe, som tyder på at dette er et resultat av noen form for "aksjon", men det viser jo med all tydelighet hvor sårbare moderne samfunn er blitt. I nyhetssendinger blir det feks vist til at omtrent ingen informasjon kommer ut til almuen, ettersom alle mooderne kommunikasjonssystmer er nede, - bortsett fra noe sporadisk info via FM-radio.. som våre kjære folkevalgte også vedtok å legge ned - for "å spare penger"... FM var blitt for dyrt å drifte, var beskjeden fra DAB-lobbyen.. Siden man også har revet eller avhendet store deler av infrastrukturen, så blir det i alle fall dyrt nok å reetablere et beredskapsnett....
    Omtrent alt i dag er bygd rundt nettverkskommuniasjon, - radio, telefon, TV, betalingsterminaler - omtrent alt vi tar i, i hverdagen.....
    Noen som i fullt alvor innbiller seg at dette blir tatt tak i fra politisk hold..????

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.861
    Her hjemme greide Bane Nor helt fint å stenge ned togtrafikken i hele landet på første juledag pga en defekt router, uten å ofre hverken passasjerer eller beredskap en tanke. Tilsynsrapporten tyder på at vi fort ville få store problemer om det var et angrep. «Nei, det scenariet står det ingen ting om i planverket, og da får togene bare stå inntil videre. Tryggest slik. Kan ikke avvike fra planen.»

Vis vedlegget 1117535

Vis vedlegget 1117569
    Hittil så skal vistnok den mest plausible forklaringen være at spesielle atmosfæriske forhold slo ut strømnettet i hele fastlands-Spania. Nei, vi snakker ikke om en solstorm som er den mest sannsynlige atmosfæriske hendelsen som kan gi samme resultat.

Jeg vedder på at hvis du for 1 måned siden hadde fremlagt et type scenario hvor denne type «spesielle atmosfæriske forhold» skulle gi sånne konsekvenser, da ville nok konklusjonen blitt en sannsynlighet tilsvarende ikke-eksisterende.

Så får vi etterhvert se hva konklusjonen blir på årsaken(e) til strømbruddet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.433
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den sannsynligheten var nok en god del større enn null. Det er veldig begrenset overføringskapasitet ut og inn av Iberia, så hvis strømnettet der først overbelastes av en eller annen grunn og går ut av sync er det godnatt.

Det er gode grunner til at Skandinavia ikke setter seg selv i samme situasjon, og de grunnene heter ikke SP eller motvind.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.861
    Den sannsynligheten var nok en god del større enn null. Det er veldig begrenset overføringskapasitet ut og inn av Iberia, så hvis strømnettet der først overbelastes av en eller annen grunn og går ut av sync er det godnatt.
    Min hypotese mot 0-scenarioet var at hvis dette var en reel mulighet at dette kunne skje, så ville dem 1)sannsynligvis ikke med viten og vilje sette seg selv i en så sårbar situasjon. 2) ha en type back-up løsning på plass hvis situasjonen skulle inntreffe.

Men kanskje jeg er naiv? Kanskje vi lever i en fordekt virkelighet hvor veldig få har interesse av å løfte frem i dagslyset den store sårbarheten vi lever i?
    Kanskje det er økonomiske interesser som hindrer oss å iverksette nødvendige tiltak, at vi lever i en tilstand av «..håper på det beste, det har jo gått bra hittil».

Når det gjelder Norge tror jeg nok det stemmer at vi er mindre sårbar for total mørkelegging mht hvordan nettet vårt er bygd opp.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.433
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min hypotese mot 0-scenarioet var at hvis dette var en reel mulighet at dette kunne skje, så ville dem 1)sannsynligvis ikke med viten og vilje sette seg selv i en så sårbar situasjon. 2) ha en type back-up løsning på plass hvis situasjonen skulle inntreffe.

Men kanskje jeg er naiv? Kanskje vi lever i en fordekt virkelighet hvor veldig få har interesse av å løfte frem i dagslyset den store sårbarheten vi lever i?
    Kanskje det er økonomiske interesser som hindrer oss å iverksette nødvendige tiltak, at vi lever i en tilstand av «..håper på det beste, det har jo gått bra hittil».

Når det gjelder Norge tror jeg nok det stemmer at vi er mindre sårbar for total mørkelegging mht hvordan nettet vårt er bygd opp.
    ACER har advart operatørene lenge. Det har vært nære på før.

Men så er det alltids noen populister som ser Acer som selveste Dyret i Åpenbaringen og insisterer på å leve etter Karius’ og Baktus’ devise «Ikke gjør som morra di sier, Jens». For hva vet vel eksperter og fagfolk om sånt når Sannheten finnes i de alternative kommentarfeltene?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel der som her, - og med det meste annet... max profitt trumfer altfor ofte sikkerhet og beredskap, - som koster penger...

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.269
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg setter penga mine på at det er en eller småskurk som bare har sagt "næh, det går sikkert bra. Kan ikke ta sorgene på forskudd heller." og så dokumentert at alt er i skjønneste orden, tatt bonus til seg selv og gått til lunsj.
    Dette har blitt gjentatt i årevis, slik at når man til slutt begynner å se at alvorlige problemer er nærstående, så kan man ikke gjøre noe fordi løftet blir så stort og kostbart, og da kniper man øynene igjen, håper på det beste, og tenker at man bare kan slutte på dagen dersom det går galt.

• Liker
    Reaksjoner: ePi

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.484
    Sted
    Bergen
    Litt om militærteknologi og avhengighet/uavhengighet
    Vive la France
    På med litt nukes, Champagne, Bordeaux... ja the real deal... med Cognac

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.113
    En liten ulempe er at hullspiss ammo er at den ikke er så effektiv mot body armour.
    Og sånn i all stillhet er det aller meste av ammo beregnet til bruk i krig slik konstruert at den "toppler" (begynner å dreie om tverraksen)
    når den treffer folk. Dette forårsaker faktisk større skader enn en vanlig hullspiss eller Dumdum kule vil gjøre.

Kort fortalt ble dumdum kuler "oppfunnet" av engelskmennene tidlig på 1890 tallet ved arsenalet i Dumdum i India. Grunnen var at soldatene klaget over at den britiske 303 ammoen ikke var effektiv nok. De mente at denne nye patronen var mye dårliger enn den gamle .577/450 Martini Henry patronen. Tyskerne mente at disse nye kulene var så inhumane at de burde forbys, hvilket de ble i henhold til Haag konvensjonen av 1899. England og USA mente at alternativet som var .577/450 Martini Henry patronen var mye mer inhuman, men de ble nestemt.

Og så når det gjelder det meste av krigføring var jo oppfinnsomheten stor og man utviklet kuler som er tyngre bak (bly) og betydelig lettere i snuten (tre plast etc ) som da altså toppler når de treffer.

Eventuelle feil her blir sikkert korrigert av Berxter, som vet minst like mye om dette som meg.
    Det er en utbredt myte at prosjektiler for militær bruk er konstruert for å kolbutere ved anslag/treff. De er derimot konstruert med optimale ballistiske egenskaper som prioritet, men tilpasset produksjonstekniske detaljer - kost/nytte.

Som kuriosa kan nevnes at V2 rakettens utforming er en oppskalering av et 7.92 mm prosjektil. Likeledes verdens første overlydsfly det amerikanske Bell X-1 tok modell av et cal .50 (12.7mm) prosjektil.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.467
    Torget vurderinger
    0
    @ Elmer.

Nå skal jeg ikke gi meg ut på hvordan "vår" ammo fungerer. Offisiellt er den uansett innafor Haag konvensjonen.
    Men jeg har den tvilsomme gleden det er å inneha en Ruger Mini30 i kaliber 7,62x39. Dette er et kaliber som IKKE
    brukes av vestlige forsvar. Muligens med unntak for enkelte spesielle spesialavdelinger. Finland benyttet det tidligere,
    men nå er de også over på .224 (5,56) balletten de også. Med unntak for diverse reservistavdelinger. Finland skroter
    nemlig ikke gammelt utstyr så lenge det kan gjøre en nytte for seg.

Men tilbake til min erfaring med denne ammoen. Jeg har både benyttet Sellier & Bellot ammo og russisk militærammo.
    Den tsjekiske fungerte greit nok, men den russiske var "interessant". Dels var presisjonen med denne "noe tvilsom" i
    forhold til at jeg brukte den til konkurranseskyting, ( ja Rugeren er heller ikke plagsomt imponerende i så måte ) og jeg
    skal love deg at den "kolbuterte" som du kaller det. Det var nok at den traff pappskiva. Det ble testet med flere
    pappskiver etter hverandre og hullene i første skive var greie, runde hull, men deretter var det mye rart å se. Dette var
    "standard issue" som kom i hermetikkbokser med 720 skudd i hver. Hvor tilsiktet dette var aner jeg selvsagt ikke. For
    den del kan det skyldes generell lav kvalitet på produksjonen.

Når det gjelder "vår side" så har jeg også 5,56 ammo som disintegrerer når den treffer. Hvor humant det er kan man jo
    selvsagt undres over, jeg er heller ikke sikker på om slik ammo brukes av militære styrker. Politi i ulike land benytter det
    i allefall for at ikke kuler skal plystre gjennom flere hus før de treffer en uskyldig sivilist.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.244
    Hva er hovedoppgaven til kula? Bør den drepe eller bare skade slik at den trufne må tas hånd om av medsoldater og helsepersonell i felt.?
    Jeg mener å huske fra offisers-kurs at det siste var mest ønskelig og en taktisk fordel.
    Militæret har vel redusert kaliber også fra 308 Win til 223 Win. Soldater kan skyte bedre med mindre rekyl.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Krig er nå en gang krig, med det som følger med... men jeg mener å huske at .45 ACP ble utviklet for Filippinene, da den hadde mer "stopping power" som det het... nå har vel moderne ammo betydelig større hastighet en eldre ammo, så det er vel noe der...

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.669
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje endå viktigare, dei kan ha med seg meir ammunisjon.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.467
    Torget vurderinger
    0
    Ideelt sett har Stein helt rett. Den gangen vi hadde antipersonellminer i Norge husker jeg at "skimina", treboks med liten ladning, hadde til hensikt å sprenge bort beinet til han som gikk på mina. Da ville nemlig både han som ble skadet og de 4 som måtte frakte kompisen til sykehus tatt ut av kampen. Nå ser vi at
    russerne løser dette effektivt. De skyter den skadde slik at han ikke må fraktes til sykehus. På mange måter veldig rasjonellt og personelløkonomisk. Men en smule brutalt må man kunne mene.

USA brukte .38 Special på Filipinene men de oppdaget at lokale helter som var dopet på alskens "magiske" preparater ikke helt forsto at de faktisk, for all practical purposes, var døde men fortsatte å skyte tilbake. Det var da man bestemt seg for å bruke .45ACP. Stor tung kule som ikke gikk så fort men den var
    uansett så massiv at den hadde det som ble omtalt som "stopping power". .38 Special ble etterhvert far til 357 magnum, men før den ble aktuell til militære formål hadde 9mm Parabellum erobret tronen som det "ultimate" militære pistolkaliber. Personlig foretrekker jeg 45 ACP framfor 9mm i de konkuranser der det er mulig. Dette fordi .45acp har en behageligere rekyl enn 9mm.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.348
    Litt lett oppsummert; usikkerhet
    Et militært fagfelt som nå er skikkelig skikkelig
    Greit nok at det er stor usikkerhet nå om hva som skjer om 2-3 år, men jeg håper virkelig ikke de samme som nå er usikre mente å ha en krystallkule som fungerte la oss si 2-3 år frem i tid i f.eks 2020 eller 2021. Som et mer uskyldig eksempel var det neppe velig mange selskaper som hadde noe særlig om "internet" i sin 5-års tidshorisont tidlig på 90-tallet.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.484
    Sted
    Bergen
    Greit nok at det er stor usikkerhet nå om hva som skjer om 2-3 år, men jeg håper virkelig ikke de samme som nå er usikre mente å ha en krystallkule som fungerte la oss si 2-3 år frem i tid i f.eks 2020 eller 2021. Som et mer uskyldig eksempel var det neppe velig mange selskaper som hadde noe særlig om "internet" i sin 5-års tidshorisont tidlig på 90-tallet.
    Mange var ganske så sikre på hva som ville skje mht krig og fred å sånn, men de var jo bare busemenn, og aldri i noe flertall, i tillegg rimelig introvert
    Ganske mange så også hva internett var, kunne bli, og utfordringene med nettet, men det var jo bare dataidioter, og dataidiotene ble, og blir jo, fort radikalisert og fant seg til rette med cola og pizza, t-skjorter og sandaler ..

felles: type outkast blant det store flertallet i befolkningen i den vestlige verden, for ikke å snakke om u-land der man vel den dag i dag vil bli demonisert…

ting tar tid, for noen…

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.348
    Mange var ganske så sikre på hva som ville skje mht krig og fred å sånn, men de var jo bare busemenn, og aldri i noe flertall, i tillegg rimelig introvert
    Ganske mange så også hva internett var, kunne bli, og utfordringene med nettet, men det var jo bare dataidioter, og dataidiotene ble, og blir jo, fort radikalisert og fant seg til rette med cola og pizza, t-skjorter og sandaler ..

felles: type outkast blant det store flertallet i befolkningen i den vestlige verden, for ikke å snakke om u-land der man vel den dag i dag vil bli demonisert…

ting tar tid, for noen…
    Når det er mange som mener ett eller annet om noe så tilsier store talls lov at noen i ettertid vil ha truffet temmelig bra med sine spådommer om nesten hva det skal være, tidvis også på utfall men ikke begrunnelse. Utover det er riktig nok konsensustenking ganske utbredt, "fordelen" med det er at man da ser litt mindre teit ut om man tar feil, for da har "alle" andre også gjort det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.068
    Sted
    Sunnmøre
    Når det er mange som mener ett eller annet om noe så tilsier store talls lov at noen i ettertid vil ha truffet temmelig bra med sine spådommer om nesten hva det skal være, tidvis også på utfall men ikke begrunnelse.
    Ja, det er ein av mine kjepphestar. Det å tippa rett om eit eller anna i framtida betyr ikkje at analysen i samtida var spesielt genial eller innsiktsfull.

Når det gjeld Internet og sånn, fascinerande kor mange av dei ulike (og motstridande) analysane og spådomane som vart rette samtidig.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.404
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo dessverre en av kjepphestene til alternativbevegelsen og tenke-sjæl-folket også. Man viser til Galileo, Nikolai Tesla og en håndfull andre som en gang har hatt rett i noe og underslår glatt de tusener på tusener som har gått rett på snørra.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.068
    Sted
    Sunnmøre
    Det er jo dessverre en av kjepphestene til alternativbevegelsen og tenke-sjæl-folket også. Man viser til Galileo, Nikolai Tesla og en håndfull andre som en gang har hatt rett i noe og underslår glatt de tusener på tusener som har gått rett på snørra.
    :unsure:

Hm. Veit ikkje om eg formulerte meg uklart, men påstanden min er (fuzzy nok) vel at veldig breie spådomar om framtida ikkje nødvendigvis seier noko særleg om innsikta i analysane, uavhengig av utfallet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.404
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Neida, jeg skulle valgt andre eksempler (nok å ta av).

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.068
    Sted
    Sunnmøre
    Neida, jeg skulle valgt andre eksempler (nok å ta av).
    Nei, dei er for så vidt gode, men var td Churchill ein genial utanrikspolitisk strateg på 1930-talet sjølv om han såg at Nazi-Tyskland var potensielt ein farleg krigsmakt? Var det feil under den kalde krigen å anta at det kunne verta krig mellom NATO og Warszawapakta? Var det svermeri i 1992 å tru at post-Sovjet Russland kunne verta eit normalt europeisk land?

Det er vel det at eg er litt oppteken av at folk kan ha tenkt fornuftig, sjølv om dei, til sjuande og sist tok feil, og at det interessante er korleis dei tenkte, ikkje kor presis krystallkula var.

(Svara mine på mine eigne retoriske spørsmål er forresten nei, nei og kanskje, men det er ikkje hovudpoenget).

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da Gorbatsjov gikk av i -91, var det vel ikke utenkelig at Russland kunne bli et "normalt" land... men så tok vodkaen over, og deretter stormannsgalskapen...
    Resten av historen kjenner vi...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.404
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Slett ikke utenkelig i - 91, men i etterpåklokskapens grelle lys så var det vel nær sagt umulig. I dag, med det vi nå vet om den russiske psyken, fremstår historien som den faktisk eksisterer mer eller mindre som en uunngåelighet.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.484
    Sted
    Bergen
    Landminer ja, blir sikkert ikke så mange land igjen på den avtalene etter hvert, bortsettfra Norge sjølsagt

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.113
    Landminer ja, blir sikkert ikke så mange land igjen på den avtalene etter hvert, bortsettfra Norge sjølsagt
    Det disse landene i Europa snakker om er f.eks å minelegge utvalgte øde områder som grenser mot Tsar Putlers rike, og da med stridsvognsminer . Disse krever et mye større trykk for å utløses enn personellminer. Minefeltene vil nok i tillegg bli tydelig merket. Samt det vil være presise minekart for evt senere rydding.

Det er noe helt annet enn moskovittenes taktikk. Hvor det minelegges i "hytt og pine" også under tilbaketrekning i sivile områder, i rent terrorøyemed. Man snakker om flere milloner russiske miner på ukrainsk jord.

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.113
    Det er heftig virksomhet fra de aktuelle kandidater ifm med vårt kommende fregattkjøp. For noen dager siden var franskmennene på besøk, og nå britene for n`te gang for å "gjøre seg lekre". Avgjørelsen kommer i år, kanskje før Stortingsvalget blir det sagt.

Uansett hvem det blir så vil Kongsberggruppen få en "solid bit of the cake" , som de sier på bøgda.

1746872811895.png
    1746872864103.png

Kongsberg Gruppen inngår avtale med britiske BAE om å styrke forsvarssamarbeid

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Apropos beredskap så virker det mest sannsynlige nå at vi rammes av solstormer til liten eller medium grad.

en trafostasjon har omtrent 3mnd leveringstid under normale markedsforhold.
    håper Støre og gjengen bestiller et antall som matcher antallet kritiske trapper og lagrer dem off the grid langt inni et fjell.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.113

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.484
    Sted
    Bergen
    ..

en trafostasjon har omtrent 3mnd leveringstid under normale markedsforhold.
    ..
    Det er skikkelig lenge siden.. i dag må du nok regne opp mot 4 år plus for de skikkelige transformatorene
    Så har du tilgang til 3 mnd leveringstid, kjøp alt du får for du vil bli steinrik på resale

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Porsgrunn
    Det er skikkelig lenge siden.. i dag må du nok regne opp mot 4 år plus for de skikkelige transformatorene
    Så har du tilgang til 3 mnd leveringstid, kjøp alt du får for du vil bli steinrik på resale
    Jobber på Dolwin 5 som skal omforme vekselstrømmen fra vindmøller om til likestrøm fra offshore vindparker i Tyskland. Hvis det ble skader på de store transformatorene måtte vi regne med minst 3 år for å få tilsendt større reservedeler.

Leste for noen år siden om hvis det kom en solstorm på nivå med den i 1859 (Carrington event) over Nord-Amerika kunne det ta flere ti år å få alt opp å gå igjen. Fant ikke den påstanden igjen når jeg letet litt på nettet, men en undersøkelse fra 2013 beregnet et skadeomfang på 600 til 2600 milliarder dollar i USA alene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn