Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den generelle problemstillingen til Forsvar er, som alle som vil se kan se i dag, den lange tiden det tar å
    - lære opp folk (ref KNM og Sola)
    - anskaffe materiell, hhv lov om offentlige anskaffelser (fordi byråkratene ikke tør eller vil) og produksjonskapasitet som de samme byråkratene har vært aktiv med å bygge ned gjennom å ikke kjøpe materiell jevnt og trutt. Dette er ikke slik de ulike FSJene ville, nær sagt fra dag 1. Men slik er det blitt på tross av FSJ anbefalinger. Slikt sett kan man nå si at den til enhver tid sittende FSJ sitter lagelig til når det blir blodig alvor, han har jo ikke gjort jobben sin.

Dermed er vi der at uforstandige og kunnskapsløse politikere og embetsverk gjennom sine valg har valgt bort forsvar og beredskap gjennom de ca siste 40 år. Også vil man at de samme skal ha enda større detaljstyring av Forsvaret.

ja ja sier jeg, igjen jeg tror ikke det funker, og selv om de har vist at de ikke duger kjører de på som om intet har skjedd.

og folket jubler kanskje, endelig kvitt de udugelige offiserene.

evig eies kun et dårlig rykte

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en liten mistanke om at dette er nok et forsøk på å sørge for at man ikke har slike hersens ledende offiserer som kommer med meninger som strider mot politikernes hodeløse påfunn, på samme vis som opplegget med å samlokalisere forsvarsstaben og forsvarsdepartementet.

Johan-Kr
    Dersom man fra tidlig 90 tall hadde fulgt FJS' årlige faglige anbefalinger hadde vi vært på et helt annet sted en i dag. Sjølsagt, når FSJ år etter år blir slått tilbake ift sine faglige anbefalinger sier det seg selv hvordan kursen uvilkårlig blir justert nedover. Det finnes absolutt ingen som finner det givende å bli oppfattet som den som hele tiden, år etter år, bærer dårlige nyheter til myndighetene ved ministeren.

Men fasiten står der for alle å se, og da angriper vi FSJs uavhengighet og henger ham til tørk

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.823
    Nok et bevis på samarbeidet UK - Norge. I dag ligger RFA (Royal Fleet Auxiliary) Poseidon på havna i Bergen. Kjøpt inn bygd om og utrustet i 2023, pga den Russiske invasjonen i 2022.

"RFA Proteus is the first of a new generation of survey and surveillance ships harnessing leading-edge technology and dedicated to monitoring underwater in areas of UK sovereign interest."

Bildet er ikke Bergen havn !
    1767115592652.png

RFA Proteus | Royal Navy

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    FD seier rekruttering, og eg ser at Kristoffersen uttalte seg positivt.
    ..
    FD sier, FSJ følger på, tror man at han idag har noe valg? Han vet jo hva som kommer. Akkurat i den situasjonen blir, og nå er, FSJ i en underlegen posisjon kan man si. Litt sånn menig på nytt.

Som sagt, det er allerede et fungerende åremålssystem i Forsvaret. Rekruttering kan i Forsvaret faktisk kun komme innenfra eller ser man for seg at Fru Hansen fra Stiklestad skal komme inn fra sidelinjen som en ny General siden man taler om rekruttering.? Det blir jo ikke færre eller flere Generaler, jeg foretrekker av åpenbare grunner Admiraler, i Forsvaret selv om man prater om rekruttering.

Som man ser, ting tar tid, og slik er det med det meste av forsvarsmateriell. Det er altså ikke mye bruk og kast i normal modus, ei heller finnes det leverandører på hvert gatehjørne. Man må pleie leverandørene vel over tid for å ha noen i dårlige tider, slik som nå.
    Fregatt hadde vi på 60 tallet, 70 tallet, 80 tallet, 90 tallet (jeg var med på å oppgradere de gamle fregattene, anskaffet på 60 tallet fra da et gavmildt usa som skjønte behovet for fred å sånn, slik at de kunne fungere til de da nye fregattene var operative, og jeg var med på starten av anskaffelsene av de da nye fregattene)
    Poenget med dette er ikke for å skryte, men for å vise hvor gammelt det er og hvor nytt det er. Det er litt som uttrykket "Kongen er død, leve Kongen"

Men teknologisk stor forskjell innvending, og tildels utvendig.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nok et bevis på samarbeidet UK - Norge. I dag ligger RFA (Royal Fleet Auxiliary) Poseidon på havna i Bergen. Kjøpt inn bygd om og utrustet i 2023, pga den Russiske invasjonen i 2022.

"RFA Proteus is the first of a new generation of survey and surveillance ships harnessing leading-edge technology and dedicated to monitoring underwater in areas of UK sovereign interest."

Bildet er ikke Bergen havn !
    Vis vedlegget 1170397

RFA Proteus | Royal Navy
    Her kan man anta store syneriger når dette samarbeidet får lov til å gå og utvikle seg.
    Det koblet opp mot olje/gass og deres behov for beskyttelse og overvåkning så blir dette et skikkelig spennende fagområde. Det blir nok ikke økonomisk smal-hans med det første så unge HEN kan få nok av spennende fagfelt både innenfor forsvar og leverandørindustrien, i mange år.
    Norge er jo såvidt jeg vet i verdenstoppen mht undervannsteknologi innen dettte området. Men jeg tar stort forbehold; innen disse fagfeltene så er de, naturlig nok, ikke så snakkesalig utenom "flokken".

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.970
    Sted
    Market Snodsbury
    Som sagt, det er allerede et fungerende åremålssystem i Forsvaret. Rekruttering kan i Forsvaret faktisk kun komme innenfra eller ser man for seg at Fru Hansen fra Stiklestad skal komme inn fra sidelinjen som en ny General siden man taler om rekruttering.?
    Sjølvsagt kan det berre koma innanfrå, så vi må jo tru at dei potensielle nye generalane finst i sjiktet der ein normalt ville fylt vakante stillingar. Slik eg las intervjuet med FSJ handlar det om at dei generalane som allereie skal ha ei stilling som krev generalkompetanse no kan halda fram å ha slike mykje lenger enn før. Litt som køen framfor badet om morgonen når ein familie får tenåringar.

Den sivil-byråkratiske kontrollen vil jo i stor grad henga på kven som innstiller på kven som skal «beskikkast» til dei nemnde åremål.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt OT, men også relevant ift diskusjon om kunnskap og kapasitet i forsvarsrelaterte saker
    På lik linje med mye annet, det kan balle skikkelig på seg når vettløse politikere og embedsverk igangsetter…
    Stikkord her er
    langsiktighet, veldig lang langsiktighet, langt utenfor det som «normale» folk utsetter seg for
    SamfunnsKritisk infrastruktur slik som transport; vei, jernbane, flyplass, fartøy, havner, bruer, ferger, ..
    Kraftforsyning, strømnett
    Matforsyning
    Lokale og internasjonale leveranser/leverandører/kontrakter

Det meste av det Forsvaret bedriver med berører i veldig stor grad det sivile samfunnet. Dermed kan mye virke tregt og kanskje uforståelig som igjen kommer av mye sakshandsaming med mange berørte parter som skal si sitt i et demokrati.
    Forsvaret er altså ikke plassen for kjappe løsninger i full fart
    Unntatt i konflikt og krig, men da skal det jammen skje NO.

Edit, et annet fagområde der Forsvaret hadde rimelig god kontroll, jeg husker godt diskusjonen om nødnettet…
    Eller skjebnen til kystradarene…
    Eller kystfortene som nå kunne vært godt benyttet til sivil beredskap av ymse slag…

For enhver konsulent som kommer inn i Forsvaret med gode råd og omstilling er det kun en ting som gjelder; follow the money

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.592
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt ros på slutten av året, se til Finland
    Rekk opp hånda de som tror at noe tilsvarende noen gang vil skje i Norge?

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.823
    Litt ros på slutten av året, se til Finland
    Rekk opp hånda de som tror at noe tilsvarende noen gang vil skje i Norge?
    Ganske forstemmende. Vi hadde tilfluktsrom til å huse Norges halve befolkning. Tilstand og oversikt på disse tilfluktsrommene er heller laber.
    Men jeg har et av de 100m fra der jeg bor, iflg en kommuneansatt som jeg traff sa han at det var byens beste. Han hadde slikt i sin fagportefølje.

Påbud (som vi hadde) om tilfluktsrom i alle større nybygg er på vei tilbake.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn