Klart det er forskjell på forbrytere, forbrytelser, og bakgrunnen til at det skjer.
Straff skal virke preventivt, være en straff for en ugjerning, men også beskytte andre mot å bli utsatt for noe lignende, som etter mitt syn er den viktigste delen.
Tidligere var samfunnet vårt mye mer basert på tillit, i dag sees man på som en idiot om man har tillit til sine medmennesker, det er nesten blitt sånn at det er lov å prøve seg, og er du så dum at du blir svindlet, så er det nesten nett til pass for naiviteten din.
Mye har endret seg de siste årene, hovedsakelig med bakgrunn i påvirkning utenfra. Samfunnet er blitt mye råere, forbrytelsene og volden grovere, politiet har ikke kapasitet til å ta seg av de småkriminelle for det er så mye alvorlig kriminalitet. Om jeg ikke akkurat setter pris på å bli overvåket så ser jeg ikke noe særlig alternativ, hvordan skal man forhindre terrorangrep uten å overvåke potensielle terrorister, hvordan skal man finne de potensielle terroristene uten å følge nøye med?
At man kan identifisere en forbryter fra en overvåkingsfilm hindrer ikke den forbrytelsen, men den neste samme person ville begått om han ikke ble tatt. Det er samtidig et troverdig vitne, vi har jo sett eksempler på folk som bli rått og brutalt nedslått, det er ikke lett å ro seg unna når fakta vises på film.
Jeg tror faktisk at mange ønsker strengere straffer og mer penger til politiet, hvor har du det fra at folk flest ønsker å ha det som i dag Deph?
Lever du i et fritt og åpent samfunn om du ikke lenger våger å gå ut på grunn av kriminalitet?