Norge - et sted hvor lovløsheten rår?

J

Jurassic

Gjest
I dagens samfunn har bare de "bemidlede" klagerett så la oss få et overvåkningssamfunn som kan undertrykke folk enda mere.

Ikke ofte jeg føler jeg kan være enig i Slubberts skriverier eller at jeg gidder å engasjere meg her på OT men i dette tilfellet er jeg det.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Ett overvåkningssamfunn er noe eg absolutt ikkje vill ha. Personlig syns hadde eg blitt krenka vist eg viste blei konstant overvåket, og eg ville ikkje følt meg "fri"

Syns også dette med overvåkningssamfunn er ganske så feig, det er så lite handlingskraftig. Då blir det jo slik at ein "venter" på at noe skal skje, og når det gjør det så drar "vi" ut og fengsler dei som har utført ein kriminell handling.
Tenkt vist vert gatehjørne hadde vert overvåket, då hadde vi ikkje hatt politi ute i gatene, vi kunne jo bare gått gjennom videotapen og sett kva som skjedde, og då handlett etter at den kriminelle handligen var utført.

Det eg prøver å si med dette er at for å få bort med ugang og kriminalitet så må vi forebygge, staten/enkeltmennesker må vere der før noe skjer, "se at dette her kommer til å gale med tiden", og hjelpe, vise annsvar!! Og vist det skulle skje noke så skal politiet vere der, dei må vere ute på veien/ i gatene (desverre så er de ikkje alltid det)!!!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Eg tykkjer at det er komfortabelt, når eg ein sjeldan gong tek buss nattestider, at eit kamera fylgjer med kva som skjer frå minutt til minutt. Det er mange nok som hamnar på akutten, om ikkje eg og mine skal hamne der og.
Årsak til Slubbert, men vi som bur i det fleirkulturelle helvetet som Oslo har vorte, treng all den hjelp vi kan få.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Så lenge vi mennesker er utstyrt med fri vilje og at vi ønsker å leve i mest mulig fred og fordragelighet, burde vi sett at dette kom; Generell overvåkning. Den som ikke ser dette...nei, jeg skal ikke være noe moralist.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Voldtekt er et stygt overgrep.
Når vi ser på statistikkene ser det ikke ut for at samfunnets straffereaksjoner hjelper heller.

Kanskje er det på tide å prøve noe nytt.
Er en person blitt kastrert, så er neppe voldtekt noe som vil skje igjen?

Men så har vi falske anmeldelser, i en slik sammenheng er de et alvorlig problem.
Det er vel på sett og vis et værre overgrep å bli kastrert som følge av en falsk anmeldelse.
Så kan vi si at om en mann har begått tre voldtekter, hvorav de to første straffes med fengsel, og ingen bedring er å spore.
Da er det på tide å gjøre et slikt tiltak. Overgriperen har jo på en måte "bevist" at fengsel ikke hjelper.

Slike tanker hører aldri jeg om når jeg leser aviser og hører nyheter.
Er det meg som har tippet over?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kjemisk kastrasjon er vel brukt i noen sammenhenger, men kun frivillig foreløbig.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kabeldragern skrev:
Så lenge vi mennesker er utstyrt med fri vilje og at vi ønsker å leve i mest mulig fred og fordragelighet, burde vi sett at dette kom; Generell overvåkning. Den som ikke ser dette...nei, jeg skal ikke være noe moralist.
Vi lar oss jo frivillig overvåke konstant ;)

Mobiltelefonen kan spores nårsomhelst, hvor du beveger deg og hvor du stopper kommer tydelig frem. I tillegg har vi millioner av private web-kamera som ligger ute på nettet. Klart de også er mulige å benytte seg av ved overvåking.
Så hvorfor klage og male fanden på veggen over et kamera på bensinstasjonen, i bussen mv.?

Tanken på å bli overvåket er lite hyggelig, men samtidig er det også betryggende å vite at om noen skulle rane meg så vil de kunne bli filmet, og dermed også straffet før de raner meg igjen.
Det forestår meg også sannsynlig at forbrytere holder litt igjen om de vet at de antakelig blir filmet...

K

knutinh

Gjest
Dersom vi hadde objektive, rasjonelle og trivelige ledere og byråkrater så kunne sikkert overvåkingssamfunnet ha fungert for mange av oss. Men etterkrigstidas overvåkning av alle som ikke stemte AP viser at slike verktøy vil bli misbrukt.

Mye kriminalitet blir gjort av folk som kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen (eller er ruset eller i ubalanse). Det er ikke sikkert at disse gjør en rasjonell vurdering av sjansen for å bli fanget på tape - i det tilfellet har vi null preventiv effekt.

Mye terrorisme blir gjort av smartinger som uten problemer omgår sikkerhetstiltakene våre.

Mens hvermannsen må lide seg igjennom stadig mer sikkerhet og overvåkning som i stor grad er til irritasjon, og i verste fall misbrukes mot ham.

-k

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For en gangs skyld må jeg si meg 110% enig med Slubbert.
Kan ikke forstå de som føler seg bekvemme med økt overvåking, både på den ene eller andre måten. Et land som England, med verdens største tetthet av overvåkningskamera (over 5 millioner). Er det noe mindre kriminalitet der? Kun en sovepute for de som tror på det. De som vil begå lovbrudd gjør det anyhow. Tilbake sitter en igjen med fine instrumenter for de som vil misbruke de.
Hva med å gå et skritt videre? Obligatoriske DNA-prøver av alle innbyggere i landets innbyggere i en sentral DNA-bank. Må jo for staten være en fin måte for Staten å beregne fremtidige sykeutgifter og andre eventualiteter. Hvorfor ikke gi disse opplysningene videre til f.eks forsikringsselskaper, det må jo være praktisk for de også. Kanskje en liten microchip implantert hos alle ved fødsel. Greit å kunne tracke hvor hver enkelt innbygger er. Det må jo føre til økt trygghet.
And so on.......

Vet dere forresten hvem som sitter på filmrettighetene til boken "1984" ::) ::) ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
knutinh skrev:
Mens hvermannsen må lide seg igjennom stadig mer sikkerhet og overvåkning som i stor grad er til irritasjon, og i verste fall misbrukes mot ham.

-k
Jeg er helt enig i dine og Slubberts betraktninger vedr. overvåkning og politisamfunnet, men hva er alternativet? Skal samfunnet være mest mulig en arena uten ordensmaktens tilstedeværelse, må alternativet være personlig bevæpning, og det er ikke ønskelig.
Troen på det gode i mennesket er bortkastet tankegods.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
USA er vel ein av dei demokratidefinerte nasjonane der det er størst fridom til å ha våpen for privatpersonar, og det fungerer vel etter måten dårleg, når vi ser kor mange som vert skotne...
Det er ein balansegang her så vel som i andre samanhengar, tenkjer eg. Ein bør prøve å unngå både blind vald og sanselause samfunnspsykosar...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.161
Torget vurderinger
1
Likevel, så drepes det nesten like mye folk her i landet, som i USA, hvis man ser det i forhold til befolkningen.

Mvh. Bjørn

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.161
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
bjornh skrev:
Likevel, så drepes det nesten like mye folk her i landet, som i USA, hvis man ser det i forhold til befolkningen.

Mvh. Bjørn
Ehh... ca 6 ganger så mange i USA i forhold til befolkningen, for å være litt mer spesifikk... ::)

http://www.guncite.com/gun_control_gcgvinco.html

Honkey
Hvis du ser antall drap pr. 100 000 innbyggere så ligger den i USA på ca. 4.7 drap pr. 100 000 innbyggere, i Norge (og stort sett i Norden forøvrig) så ligger den på ca. 4.5 drap pr. 100 000. Så det er ikke så stor forskjell. Det mest brukte drapsvåpen i Norge, er tradisjonelt nok kniv. Så det ligger vel i folkesjela, det og.

Mvh. Bjørn

S

Slubbert

Gjest
bjornh skrev:
Hvis du ser antall drap pr. 100 000 innbyggere så ligger den i USA på ca. 4.7 drap pr. 100 000 innbyggere, i Norge (og stort sett i Norden forøvrig) så ligger den på ca. 4.5 drap pr. 100 000. Så det er ikke så stor forskjell. Det mest brukte drapsvåpen i Norge, er tradisjonelt nok kniv. Så det ligger vel i folkesjela, det og.
4.5 pr. 100.000, det blir 45 pr. million, vi er fire og en halv millioner...det var altså 202 drap i Norge i fjor? Jøss, flere enn jeg husker.

Når det er sagt, man skal ikke lenger enn til Polen for å finne mordrater som er høyere enn i USA.

Det bør nok fortsatt være nødvendig å registrere skytevåpen og forby salg til folk med voldelig rulleblad, men et totalforbud vil på den annen side innebære at kun forbrytere har evnen til å forsvare seg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Honkey-Chateau skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Ehh... ca 6 ganger så mange i USA i forhold til befolkningen, for å være litt mer spesifikk... ::)

Honkey

Mvh. Bjørn
Dette skulle tilseie at vi her i landet har ca 200 drap i året....stemmer det? Er evt grunnen at ikkje kniv, men bil det mest brukte drapsvåpenet? Då må folkesjela etterrøykjast grundig...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:
Honkey-Chateau skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

Honkey

Mvh. Bjørn
Dette skulle tilseie at vi her i landet har ca 200 drap i året....stemmer det? Er evt grunnen at ikkje kniv, men bil det mest brukte drapsvåpenet? Då må folkesjela etterrøykjast grundig...
Stemmer overhodet ikke! Se min link lengre opp. I fjor hadde vi 32 drap. Alle oppklart.

Honkey

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.795
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ifølge statistikken som var gitt, har Norge 0,97 drap pr. 100.000 (tall fra 93), mens USA har 5,7 drap pr 100.000 (97-tall).

Det som er interessant å se, er at Norge har nesten like mye skytevåpen (32 % av husholdningene) som USA (39% av husholdningene), mens %-andelen av drap gjort med skytevåpen er mye lavere. I Norge, så er 1/3 av drapene gjort med skytevåpen, mens i USA, så er det nesten 2/3.

Nå må det ikke stikkes under en stol, at antallet våpen pr husstand, antakeligvis er vesentlig høyere i USA enn i Norge, selv om Kristian Valen nok ødelegger statistikken for Norges del ;D

Det må og sies at når USA oppdaga at 90% av forbrytelsene gjøres av 10% av forbryterne (eller noe sånt), og gjorde tiltak mot det (3 strikes, you're out), så sank kriminaliteten drastisk. Oslo har gjort noe av det samme i tiltaket mot s.k. "Hyperkriminelle".

Johan-Kr

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ble det ikke for noen år siden tatt radikale grep i New York, som senket drapsraten radikalt?
Mener å huske at den sank til under norsk nivå. Det kan være at jeg husker feil, men det er det sikkert noen av dere som vet.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Ble det ikke for noen år siden tatt radikale grep i New York, som senket drapsraten radikalt?
Mener å huske at den sank til under norsk nivå. Det kan være at jeg husker feil, men det er det sikkert noen av dere som vet.
Jo de hadde et prosjekt med nulltoleranse for alt de ikke likte. De bøtela og satt folk i fengsel for selv den minste ubetydelige forseelse, og skapte en stemning av overvåkning og frykt. Men etterhvert gikk den synlige kriminaliteten ned. Om det var verdt prisen er det svært delte meninger om.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Fenalaar skrev:
Ifølge statistikken som var gitt, har Norge 0,97 drap pr. 100.000 (tall fra 93), mens USA har 5,7 drap pr 100.000 (97-tall).
Tallene var gamle, men i Norge har vi ikke hatt økning i antallet drap i denne perioden, med unntak av en liten bølge ved milleniumskiftet, om jeg husker sånn passe feil.

Honkey

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.161
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
bjornh skrev:
4.5 pr. 100.000, det blir 45 pr. million, vi er fire og en halv millioner...det var altså 202 drap i Norge i fjor? Jøss, flere enn jeg husker.

Når det er sagt, man skal ikke lenger enn til Polen for å finne mordrater som er høyere enn i USA.

Det bør nok fortsatt være nødvendig å registrere skytevåpen og forby salg til folk med voldelig rulleblad, men et totalforbud vil på den annen side innebære at kun forbrytere har evnen til å forsvare seg.
Jeg skal komme med en rettelse til meg selv: den kriminalstatistikken jeg refererte fra var nok basert på litt dårlig hukommelse fra kriminalsosiologi fra noen år tidligere:

Hvis vi ser på statistikken, så lå antallet drap normalt på begynnelsen av 1970-tallet på mellom 21-27, med en topp i 1979 på 45 drap i Norge, en ny topp i 1986 med 55 drap og igjen en ny topp på 55 drap i 1991.

Så, med korreksjon til meg selv, så var drapsraten pr. 100 000 innbyggere i 1991 på ca. 1.2 drap (befolkningen var vel på 4,3 millioner). I 2006 var det en nedgang til 29 drap, og med ca. 4,6 millioner innbyggere var det ca. 0,6 drap pr. 100 000 det året. Så, rundt regnet har det på 1990-tallet fram til i dag (med unntak av 1991) vært 28-44 drap årlig i Norge. Man kan da si at vi har en drapsrate på rundt 0,8-0,9 person pr. 100 000, noe som ikke er så verst. Noen linker: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1492091.ece og Seventh United Nations Survey of Crime Trends and Operations of Criminal Justice Systems, covering the period 1998 - 2000 (United Nations Office on Drugs and Crime, Centre for International Crime Prevention): http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_percap-crime-murders-per-capita og litt befolkningsstatistikk fra Statistisk Sentralbyrå: http://www.ssb.no/norge/bef/

Det omtrent like mange drap i Danmark som i Norge pr. år. Finland er vel verstingen i Norden, og verstingen i Vest Europa med 3,24 drap pr. 100 000 i 1994, 2,83 drap pr. 100 000 i perioden 1998-2000. Nest verst er Skottland i Vest Europa: http://www.guardian.co.uk/crime/article/0,2763,1578388,00.html

Til sammenlikning har man i USA en høyere drapsrate som i 1994 var på ca. 9 drap pr. 100 000 -imidlertid, var antallet drap i 1999 5,7 pr. 100 000 i følge denne statistikken: http://thegreenman.net.au/mt/archives/000055.html -siden år 1999 har drapsraten ligget på 5,5-5,7 drap pr. 100 000 innbyggere årlig: http://www.disastercenter.com/crime/uscrime.htm

Mvh. Bjørn

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Mye bra statistikk her som kan brukes og misbrukes til å si det meste...

Denne er jo interessant:

http://www.nationmaster.com/graph/cri_adu_pro_percap-crime-adults-prosecuted-per-capita

Den viser at det er 20 ganger mer sannsynlig at politiet og myndigheter finner en eller annen forbrytelse å sikte deg for hvis du er i USA som hvis du er i Norge.

En naturlig følge av det privatiserte fengselsvesenet?

Tar man med denne: (Viser at USA har desidert flest mennesker i fengsel av noe land i verden. Over 2 millioner fanger.)

http://www.nationmaster.com/graph/cri_pri-crime-prisoners

Så danner det seg fort et dystert bilde av vår venn på den andre siden av havet.

De topper også soleklart fanger per capita.

http://www.nationmaster.com/graph/cri_pri_per_cap-crime-prisoners-per-capita

Gøy med statistikk :)

Er du født i USA er det langt over 10 ganger så stor sjanse for at de hiver deg i fangehullet som hvis du var i Norge.

Så "Land of the Free" er en sannhet med sterke modifikasjoner...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Personlig synes jeg det er flott at kriminelle havner der de hører hjemme, nemlig i fengsel.
At du tolker dette faktum som en bakdel, og ikke en fordel, er forunderlig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Personlig synes jeg det er flott at kriminelle havner der de hører hjemme, nemlig i fengsel.
Enig.

Jeg vil mye heller treffe en politimann når jeg vandrer hjem alene en mørk kveld enn en raner/draps-voldtektsmann...

Heller en politimann for mye enn enn kriminell, jeg skjønner virkelig ikke tankegangen til alle her..

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Er du født i USA er det langt over 10 ganger så stor sjanse for at de hiver deg i fangehullet som hvis du var i Norge.
Du vet at de langt fleste sitter der som følge av "the war on drugs"? Det er en forfeilet og immoralsk krig som også Norge er med på. Og jmfr. "narkotikatråden" har den bred støtte også her.

Ellers er det vel bare å forvente at verdens mest heterodyne samfunn har mer kriminalitet enn verdens mest homogene og konforme. Men det faktum at Norge har en svært lav "incarceration rate" er prisverdig, selv om mobben vil ha den opp hver gang en skumling dukker opp i media.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Komponenten skrev:
oddgeir skrev:
Enig.

Jeg vil mye heller treffe en politimann når jeg vandrer hjem alene en mørk kveld enn en raner/draps-voldtektsmann...

Heller en politimann for mye enn enn kriminell, jeg skjønner virkelig ikke tankegangen til alle her..
Stor forskjell på en synlig politimann her og der, kontra den nesegruse aksepten for å la seg bli overvåket i alle bauger og kanter, ikke minst elektronisk. Hvis du har vært i London noengang (har vært der over 50 ganger selv), så legg merke til alle overvåkningskameraer neste gang. Har ikke tenkt over det før et par år siden, men etter at jeg ble obs på hvor mange det faktisk det er i UK, må jeg si jeg fikk en rimelig klam følelse. Føler meg ihvertfall ikke noe tryggere der enn endel langt mer dodgy steder jeg har vært i.

Vet ikke kriminalraten i London, men at den skal være lav i forhold til antall "survilance cameras" tviler jeg sterkt på.

J

Jurassic

Gjest
oddgeir skrev:
Litt av et menneskesyn du har...
Kan du utdype hvorfor kriminelle hører hjemme i fengsel?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
oddgeir skrev:
Det motsatte av en fordel er en ulempe. Bakdel er noe du sitter på.

Synes forøvrig det hadde vært bedre om kriminelle hadde fått et tilbud om rehabilitering som dugde. Oppfølging etter soning kan også være en tanke. Kriminelle er antagelig til forveksling lik alle oss andre - medmennesker med andre ord. Holder de to typene fra Baneheia utenom - jeg er ikke bedre.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.521
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
oddgeir skrev:
Litt av et menneskesyn du har...
Kan du utdype hvorfor kriminelle hører hjemme i fengsel?
Hva menneskesyn har du da?

Du må da tilhøre venstresiden, de kriminelle har selvsagt ingen fri vilje og all dritten de utfører er selvsagt samfunnet sin skyld.
Når skal media vise realistiske bilder av noen voldsoffer eller noen gode artikler om langtids følgende av vold/voldtekt? Flere av disse sliter med følgene mye lenger enn gjerningsmennene tilbringer tid i fengsel.

Om jeg skulle velge hvem samfunnet først skulle bruke tid på rehabilitere…………..

Det virker som om du tilhører den gruppen som først personliggjør forbrytelsen når det kommer til gjerningsmannen.

Mvh Roald

G

Gjestemedlem

Gjest
Roald skrev:
Du må da tilhøre venstresiden, de kriminelle har selvsagt ingen fri vilje og all dritten de utfører er selvsagt samfunnet sin skyld.
Når skal media vise realistiske bilder av noen voldsoffer eller noen gode artikler om langtids følgende av vold/voldtekt? Flere av disse sliter med følgene mye lenger enn gjerningsmennene tilbringer tid i fengsel.
Det er mange som fortjener å sitte både vel og lenge i fengsel. Men at alle som noen gang har forbrutt seg mot det politikerene har vedtatt til enhver tid høre hjemme i fengsel til evig tid er neppe særlig nyansert om ikke annet.

Har man gjort noe galt skal man gjøre opp for dette, gjerne ved å sone i fengsel. Men når de er ferdig med deg er de ikke lenger forbrytere med mindre de gjør noe nytt som ikke er tillatt.

Hvis man bare har brukt tiden på å straffe og hundse disse er det som å slippe en skambanket rotweiler løs i en barnehage når de en gang slippes ut igjen.

Om jeg skulle velge hvem samfunnet først skulle bruke tid på rehabilitere…………..
De aller fleste som blir dømt for noe, selv de mest bestialske mordere skal jo slippes ut når straffen deres er ferdig. Og da er det rimelig mye bedre hvis man har klart å forberede dem på livet utenfor murene på en slik måte at de kan fungere i samfunnet igjen og at sjansen for at de gjør noe nytt fælt er minst mulig.

Men ikke alle kan rehabiliteres. Man ser det tydeligst på mentalt forstyrrede mennesker og mennsker som forbryter seg utifra deres forstyrrede seksualdrifter. Overgripere og voldtektsmenn er vel av de mest notoriske gjenngangerene her. Og hvis er dømt for gjentatte forhold eller blir straffet for noe slikt på ny bør de holdes under et eller annet oppsyn resten av livet.

Det virker som om du tilhører den gruppen som først personliggjør forbrytelsen når det kommer til gjerningsmannen.
Det er nok mange som gjør et eller annet ulovlig som følge av omstendigheter, uaktsomhet eller i affekt. Ting de sikkert angrer på siden og som ikke nødvendigvis medfører noen fare for gjentagelse. De skal straffes for sine forbrytelser, men det trenger ikke ødelegge resten av livet deres heller. Selv om de har gjort nå fælt mot noen andre som de må slite med, er det ikke sikkert at det gjør det hele så mye bedre at forbryteren aldri kan bli rehabilitert og få gjøre opp for seg heller. For mange går de hatefulle tankene om gjerningsmenn og trangen til straff og pine for disse over med tiden. Og de også trenger å komme seg videre. Men ser dette i mange saker der offeret eller pårøende har behov for å komme seg videre i livet og ikke lenger bruke energi på å tenke på hva som skjer med gjerningsmannen senere.

Men noen mennesker kan bare ikke slippes ut, og bør holdes på lukkede avdelinger eller i sikring til de sitter i rullestol. Men å ønske at alle som handler imot politikerenes forbud og påbud skal behandles slik, fører ikke noe godt med seg for noen.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.521
Torget vurderinger
1
Men at alle som noen gang har forbrutt seg mot det politikerene har vedtatt til enhver tid høre hjemme i fengsel til evig tid er neppe særlig nyansert om ikke annet.
Er da ikke snakk om evig tid, men en tid som står mer i forhold til lovbruddet og i forhold til andre lovbrudd.

Hvis man bare har brukt tiden på å straffe og hundse disse er det som å slippe en skambanket rotweiler løs i en barnehage når de en gang slippes ut igjen.
Ser ikke hvordan dette har sammenheng med Norske fengsler ???

De aller fleste som blir dømt for noe, selv de mest bestialske mordere skal jo slippes ut når straffen deres er ferdig
Dette er det vel delte meninger om.

For mange går de hatefulle tankene om gjerningsmenn og trangen til straff og pine for disse over med tiden. Og de også trenger å komme seg videre.
Litt enkelt :mad: jeg snakker om frykten for å bevege seg utendørs, muligheten til et normalt forhold til det motsatte kjønn,at det er tankene om hevn som er offerene sin byrde blir bare kjempebom.

Hva med å slutte å unnskylde handlinger, de fleste forbrytelser er utført som følge av en plan. Jeg tror de fleste kriminelle vet utmerket godt at det de gjør er både galt og straffbart, de gir bare f...

Mvh Roald

K

knutinh

Gjest
Roald skrev:
Hva med å slutte å unnskylde handlinger, de fleste forbrytelser er utført som følge av en plan. Jeg tror de fleste kriminelle vet utmerket godt at det de gjør er både galt og straffbart, de gir bare f...
Jeg tror du blander "unnskylde" med "analysere". Det er veldig viktig at vi forstår hvorfor kriminalitet begås. Hvis vi antar at all kriminalitet begås av en grunn så kan det å finne denne grunnen ikke frikjenne vedkommende fra moralsk og juridisk ansvar, siden det ville frikjenne alle.

Det er interessant hvordan oppklaringsprosent og straffer påvirker handlingsmønster. Jeg tror at for f.eks planlagte ran så er strafferamme en faktor i hvorvidt man gjennomfører eller ikke. Dersom du er en knarker som må ha dop så tror jeg at du begår innbrudd uavhengig av om du må sone 3 mnd eller 12. For de som skyter elskern til kona så tror jeg strafferamme er uten betydning.

For mange overgripere så tror jeg at det å bli tatt i seg selv ansees som "slutten på livet", og at det er uinteressant om straffen blir 5 eller 10 år (når man bestemmer seg for å begå overgrepet). Dersom oppklaringsraten økes, slik at man stadig ser likesinnede eksponert i media og dømt, så tror jeg kanskje at det kan ha en viss preventiv virkning.

Jo mer "kynisk" og rasjonell forbryteren er, jo større sjanse for at de vurderer sjansen for å bli tatt og konsekvensen av å bli dømt opp mot "nytteverdien" av å begå kriminaliteten. Jo mer ruset, affektert, uintelligent forbryteren er, jo større sjanse for at andre virkemidler er mer effektive til å endre adferd.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Roald skrev:
De aller fleste som blir dømt for noe, selv de mest bestialske mordere skal jo slippes ut når straffen deres er ferdig
Dette er det vel delte meninger om.
Du kan gjerne ønske deg dødsstraff eller strenge sharialover. Men det er en ganske stor enighet om at dagens system er mer ønskelig. Så du kan like godt forholde deg til dette og innse at de aller fleste som blir straffet blir sluppet fri når de har sonet ferdig. Det er naturlig å bli opprørt over fæle forbrytere med man kan ikke bare fjerne problemmenneskene slik de var så flinke til i mange østblokkland og søramerikanske militærdiktaturer.

Litt enkelt :mad: jeg snakker om frykten for å bevege seg utendørs, muligheten til et normalt forhold til det motsatte kjønn,at det er tankene om hevn som er offerene sin byrde blir bare kjempebom.
Verden er en skummel plass med mange farer som lurer: Kriminelle, bilister, fullemenn, lurendreiere, ukjente menn av tvilsomt opphav, forbrytere, edderkopper og åpne plasser. Men det er ikke sikkert man skal forlange at staten og politiet skal rydde vekk alle disse fra jordens overflate slik at du selv føler deg bedre til mots.

Det er da ingen som unskylder kriminelle handlinger. Gjør man noe galt og blir dømt for dette skal man straffes. Ingen uenighet i det. Men jeg ser en slik flørting med totalitære og ekstreme modeller som noe som hører gjemme i Sovjetunionen, Saudi Arabia, Iran og Nord Korea, og ikke i et fritt og åpent samfunn som vi selv nyter godt av å leve i.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Klart det er forskjell på forbrytere, forbrytelser, og bakgrunnen til at det skjer.
Straff skal virke preventivt, være en straff for en ugjerning, men også beskytte andre mot å bli utsatt for noe lignende, som etter mitt syn er den viktigste delen.
Tidligere var samfunnet vårt mye mer basert på tillit, i dag sees man på som en idiot om man har tillit til sine medmennesker, det er nesten blitt sånn at det er lov å prøve seg, og er du så dum at du blir svindlet, så er det nesten nett til pass for naiviteten din.
Mye har endret seg de siste årene, hovedsakelig med bakgrunn i påvirkning utenfra. Samfunnet er blitt mye råere, forbrytelsene og volden grovere, politiet har ikke kapasitet til å ta seg av de småkriminelle for det er så mye alvorlig kriminalitet. Om jeg ikke akkurat setter pris på å bli overvåket så ser jeg ikke noe særlig alternativ, hvordan skal man forhindre terrorangrep uten å overvåke potensielle terrorister, hvordan skal man finne de potensielle terroristene uten å følge nøye med?

At man kan identifisere en forbryter fra en overvåkingsfilm hindrer ikke den forbrytelsen, men den neste samme person ville begått om han ikke ble tatt. Det er samtidig et troverdig vitne, vi har jo sett eksempler på folk som bli rått og brutalt nedslått, det er ikke lett å ro seg unna når fakta vises på film.

Jeg tror faktisk at mange ønsker strengere straffer og mer penger til politiet, hvor har du det fra at folk flest ønsker å ha det som i dag Deph?
Lever du i et fritt og åpent samfunn om du ikke lenger våger å gå ut på grunn av kriminalitet?

Topp Bunn