Norge, et skatteparadis!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Mantraet "konkurransesituasjonen" inntar nok en gang maktens korridorer og regjeringens fohandlingsrom. Rederiene skal unntas atter nye regler, de skal nå nær totalt slippe å bidra til fellesskapet.
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.3407032

Er det noen mening i at Norges "stolte tradisjoner som sjøfartsnasjon" skal gi store firmaer paradisiske tilstander på skatteseddelen? Er noen som helst rimelighet i at de skal kunne surfe på høykonjunkturbølger ende inn i i banken og regjeringens maktapparat uten at noen sier fra når det er nok? Kan vi ikke like godt si at ALLE firmaer og ALLE folk kan få slippe skatt av "konkurransemessige årsaker"? Blårussen er i ferd med å ta siste stikk!

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Mantraet "konkurransesituasjonen" inntar nok en gang maktens korridorer og regjeringens fohandlingsrom. Rederiene skal unntas atter nye regler, de skal nå nær totalt slippe å bidra til fellesskapet.
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.3407032

Er det noen mening i at Norges "stolte tradisjoner som sjøfartsnasjon" skal gi store firmaer paradisiske tilstander på skatteseddelen? Er noen som helst rimelighet i at de skal kunne surfe på høykonjunkturbølger ende inn i i banken og regjeringens maktapparat uten at noen sier fra når det er nok? Kan vi ikke like godt si at ALLE firmaer og ALLE folk kan få slippe skatt av "konkurransemessige årsaker"? Blårussen er i ferd med å ta siste stikk!

Honkey
Man kan jo lue på hva i all verden vi skal med en norskflagget flåte i det hele tatt hvis ikke det skal betales skatt for overskuddet slik som alle andre bedrifter i Norge. Det er jo ikke mange nordmenn som jobber på skip i utenriksfart lenger heller. En 2 - 3 offiserer er vel oftest maks på et skip.

Har vi da noe å tape på at de kanskje flagger ut annet enn prestige og nasjonalfølelse?

Det er vel andre skatter og avgifter som er bedre å senke enn den rederne må betale?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
Blårussen er i ferd med å ta siste stikk!

Honkey
Jeg lurer på hvem som skulle ha erstattet økonomene. Journalistene? ;D

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Du verden, tror dere at Norsk skipsfart kun bidrar med et par arbeidsplasser pr skip......... ???

O

OivindJ

Gjest
KnB skrev:
Du verden, tror dere at Norsk skipsfart kun bidrar med et par arbeidsplasser pr skip......... ???
Vanskelig å skape noe uten å bidra med noe, men dem som sitter hjemme og klager over hvor urettferdig verden er har ikke fått med seg det.

P

Parelius

Gjest
Jeg skulle vel greid å spa opp en del arbeidsplasser jeg også, fikk jeg skattefritak for virksomheten.

Det jeg ikke forstår er rasjonalet bak det hele.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jeg er selv reder og vi må nå bare takke og bukke viss de gjør det enklere å drive og utvikle firmaet,men helt ærlig forstår jeg meg ikke på denne regjeringen....
Får bare håpe at denne saken endelig fører til at de må gi seg! SV kan da vel ikke gå med på et sånt forslag vel ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
EU-tilpassing kalles dette, i følge nyhetene har de bare lagt seg på EU-nivå.

I følge lederen for rederiforbundet var avtalen som er inngått elendig fordi de skal betale ned 14 milliarder i gjeld og 7 til miljøtiltak for å oppnå dette, hun regnet med at skipsfart i Norge nå er over og ut...

O

OivindJ

Gjest
Komponenten skrev:

I følge lederen for rederiforbundet var avtalen som er inngått elendig fordi de skal betale ned 14 milliarder i gjeld og 7 til miljøtiltak for å oppnå dette, hun regnet med at skipsfart i Norge nå er over og ut...
Da blir vel de røde endelig fornøyde nå da.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
OivindJ skrev:
Komponenten skrev:

Da blir vel de røde endelig fornøyde nå da.
Det eg lurer på, er i kva grad desse såkalla arbeidsplassane som skipsreiarane påstår at dei skapar, generer verdiar innanlands? Gjer dei ikkje det, "seglar dei sin eigen sjø" uansett....

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:

Skal norges rikeste mennesker betale gjelden sin, fy for en urett. Godt du vet å prioritere, moralisere i det uendelige over at noen personer i norges dårligst betalte yrke med utenlandsk opprinnelse til og med ikke betaler hele skatten sin er følgelig en førsteprioritet. Kostelig konsekvent.

Rederiforbundet sier det er slemt, beste kilde i saken.

Arg
Atle K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
The Atl skrev:
Komponenten skrev:

Skal norges rikeste mennesker betale gjelden sin, fy for en urett. Godt du vet å prioritere, moralisere i det uendelige over at noen personer i norges dårligst betalte yrke med utenlandsk opprinnelse til og med ikke betaler hele skatten sin er følgelig en førsteprioritet. Kostelig konsekvent.

Rederiforbundet sier det er slemt, beste kilde i saken.

Arg
Atle K

Nå er ikke jeg leder i rederiforbundet, du trenger ikke tillegge meg deres meninger, det var bare en saksopplysning.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.875
Norge er i ferd med å bli et skatteparadis for de med penger og makt. Se bare på Diffen, Diffen Jr. og Diffa. De får ikke engang lov til å betale det de skylder, enda de gjerne vil.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
oddgeir skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
"Blårussen" er ikke særlig til økonomer. "Blåruss" brukes (oftest) om de som har et år på BI, -de såkalte bedriftsøkonomene. Dette handler om en bedrifts økonomi - sk mikroøkonomi.

Så har vi sosialøkonomene, som skulle hett samfunnsøkonomer. Denne disiplinen handler om å styre et lands økonomi - sk makroøkonomi.

Siv er diplomøkonom, dvs 3 år på BI.
Jens har embedseksamen i sosialøkonomi, dvs 6 år på sosialøkonomisk institutt.

Vi vet hvem som kan styre landet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
oddgeir skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
"Blårussen" er ikke særlig til økonomer. "Blåruss" brukes (oftest) om de som har et år på BI, -de såkalte bedriftsøkonomene. Dette handler om en bedrifts økonomi - sk mikroøkonomi.

Så har vi sosialøkonomene, som skulle hett samfunnsøkonomer. Denne disiplinen handler om å styre et lands økonomi - sk makroøkonomi.

Siv er diplomøkonom, dvs 3 år på BI.
Jens har embedseksamen i sosialøkonomi, dvs 6 år på sosialøkonomisk institutt.

Vi vet hvem som kan styre landet.

Det må du jaggu fortelle.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
NEI NU VA´ DU SMART! NU VA´ DU JÆVLI´ SMART!

;D

Topp Bunn