Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DMagnus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    90
    Antall liker
    39
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det kommer vel an på , hva annet du har prøvd da :) kanskje LOTTO gevinst kunne ordna det, eller du kunne ha funnet noen som var litt billigere og kanskje vert like bra(y)
    Haha jeg slutta og spille Lotto for noen år siden. Jeg kommer til å prøve Nordost Frey etter hvert, men jeg må betale høyttalerne mine først😊
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    konspirasjonsteorier? du mener at firmaer vil tjene så mye penger som mulig? så har du rett. gode nok LCR egenskaper koster ingenting.

    " The retail price is $54,999.99 for a 1.5 meter length.."

    hvordan kan noen forsvare denne prisen for høyttalerkabler?
    Jeg skjønner det. Tror Verastarr er en av få alternativer i no kompromise, super high end håndlaga klassen
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Vil anta at Odin Gold med forgylt kobber låter varmere og mer organisk enn nåværende versjoner i forsølvet kobber. (Sistnevnte har en tendens til å låte litt frempå og litt "hvitt".) Markedstilpasning?
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Gold kan jo kansje lyde en anelse varmere , men jeg har jo hørt stort sett samtlige Nordost modeller i forskjellige sammenhenger og har hatt og har Nordost den dag i dag , jeg mener at de er veldig detaljerte og åpne og lyder ikke spesielt frempå, men det er avslørende hvis noe er galt , kan god sammenlignes med Van Den Hul Colibri Pic-up :) (y)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Husker godt jeg sammenligna Blue Heaven LS mot Transparent Ultra XL. Ble overraska over at Transparent opplevdes som den lyseste av de.
    Frey 1 bruker jeg i dag i kombinasjon med Heimdall 2, og er superfornøyd med de. Presisjonen, helt uten bloating for å bruke et engelsk ord er av de viktigste egenskaper for meg. Bruker ikke Nordost nettkabler, men får veldig bra synergi med Shunyata.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.398
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    På tide å oppsummere dagene med testing av Tyr 2. Har tidligere hatt Frey 2 på hjemlån og testet de mot mine Audience Au24 SE. Forskjellene var der, men ikke sånn at jeg var solgt. Den største forskjellen var at Frey 2 ga et større og ryddigere lydbilde. Før jeg tok med meg Tyr 2 med på hjemlån så testet jeg de mot Frey 2 på OHC. Bare for å sjekke at det hadde noe for seg! Oppsettet vi spilte var Gryphon Diablo 120, Audiovector R6 Arrete og en Auralic streamer. Spilt mine 3-4 vanlige testlåter og så langt var alt som forventet, Tyr var litt bedre på det meste, men ikke sånn dramatisk mye bedre.

    Så kom vi til Dominique Fils-Aimé og låten Birds🙌 Da ble jeg sittende å tenke, jøss hva skjedde. Da åpnet det seg opp på en helt annen måte, separasjon mellom stemmer var en helt annen, lydbildet brettet seg ut og bassen ble enda mer naturtro. Til og med rommet vi spilte i ga klar tilbakemelding på at her var det forskjell. Når vi spilte med Frey 2 så hørte vi ikke noen ulyder i rommet, med Tyr2 så begynte den ene ruta å klirre. Trodde først det var lufttrykk utenfra, men nei. Spilte på samme volum hele tiden(y) Da måtte jeg bare ta de med med hjem å teste!

    For å oppsummere kort så er Tyr 2 mer raffinert over hele linjen, men det er tre ting som peker seg ut. Bedre oppløsning oppover. Høres på cymbaler og etterklangen henger enda litt lengre. Det er også litt mer trykk i bassen noe som gjør seg utslag i at det høres ut som f.eks bassist har litt hardere anslag mot stengene eller at trommeslager ”tramper" litt hardere på stortromma (høres nesten tydeligere ut på lavere volum). Disse to tingene er for meg ikke så viktig. Det som virkelig gjør Tyr 2 til en oppgradering i mitt oppsett er lydbilde. Alt vokser i bredde og dybde, mye enklere å se for seg illusjonen av en scene og musikerene. Det er stort og luftig med en separasjon av f.eks vokal duett eller solist og kor som jeg ikke tidligere har hatt. Når det gjelder Dominique Fils-Aimé og låten Birds så oppstod ikke den samme sensasjons opplevelsen her hjemme, men har erfart at på noen låter med dyp bass så kan jeg skru ned volumet et hakk før ting begynner å skrangle (f.eks Victor Wooten sin strengetøying på Béla Fleck & The Flecktones låt Flight og the cosmic hippo).

    97440E95-DC50-42ED-8538-182616350AA1.jpeg
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    På tide å oppsummere dagene med testing av Tyr 2. Har tidligere hatt Frey 2 på hjemlån og testet de mot mine Audience Au24 SE. Forskjellene var der, men ikke sånn at jeg var solgt. Den største forskjellen var at Frey 2 ga et større og ryddigere lydbilde. Før jeg tok med meg Tyr 2 med på hjemlån så testet jeg de mot Frey 2 på OHC. Bare for å sjekke at det hadde noe for seg! Oppsettet vi spilte var Gryphon Diablo 120, Audiovector R6 Arrete og en Auralic streamer. Spilt mine 3-4 vanlige testlåter og så langt var alt som forventet, Tyr var litt bedre på det meste, men ikke sånn dramatisk mye bedre.

    Så kom vi til Dominique Fils-Aimé og låten Birds🙌 Da ble jeg sittende å tenke, jøss hva skjedde. Da åpnet det seg opp på en helt annen måte, separasjon mellom stemmer var en helt annen, lydbildet brettet seg ut og bassen ble enda mer naturtro. Til og med rommet vi spilte i ga klar tilbakemelding på at her var det forskjell. Når vi spilte med Frey 2 så hørte vi ikke noen ulyder i rommet, med Tyr2 så begynte den ene ruta å klirre. Trodde først det var lufttrykk utenfra, men nei. Spilte på samme volum hele tiden(y) Da måtte jeg bare ta de med med hjem å teste!

    For å oppsummere kort så er Tyr 2 mer raffinert over hele linjen, men det er tre ting som peker seg ut. Bedre oppløsning oppover. Høres på cymbaler og etterklangen henger enda litt lengre. Det er også litt mer trykk i bassen noe som gjør seg utslag i at det høres ut som f.eks bassist har litt hardere anslag mot stengene eller at trommeslager ”tramper" litt hardere på stortromma (høres nesten tydeligere ut på lavere volum). Disse to tingene er for meg ikke så viktig. Det som virkelig gjør Tyr 2 til en oppgradering i mitt oppsett er lydbilde. Alt vokser i bredde og dybde, mye enklere å se for seg illusjonen av en scene og musikerene. Det er stort og luftig med en separasjon av f.eks vokal duett eller solist og kor som jeg ikke tidligere har hatt. Når det gjelder Dominique Fils-Aimé og låten Birds så oppstod ikke den samme sensasjons opplevelsen her hjemme, men har erfart at på noen låter med dyp bass så kan jeg skru ned volumet et hakk før ting begynner å skrangle (f.eks Victor Wooten sin strengetøying på Béla Fleck & The Flecktones låt Flight og the cosmic hippo).

    Vis vedlegget 755321
    Så den blir kvar?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.398
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    8A642D29-83B4-41F6-AAC9-A74D56FC6575.jpeg

    Etter å ha testet Tyr 2 tonearmskabel i forhold i Frey 2 er mine inntrykk at de generelt har ganske lik lydsignatur. D.v.s ikke mørekere/varmere eller kjøligere. Det er noen områder Tyr 2 skiller seg positivt ut i mine ører! Etter at jeg byttet til Gryphon riaa så ble diskanten mer tilbaketrukket og ikke så frisk. Med Tyr 2 så er diskanten friskere og mer ”utadvendt" igjen (litt uventet egentlig) uten at det på noen som helst måte blir slitsomt. Oppløsningen er tatt enda et hakk videre og det hele høres bare veldig bra ut! Det med diskanten var noe som jeg la merke til etter bare noen sekunder av første testlåt. Tyr 2 er også strammere nedover så den ekstra fyldigheten Gryphon riaaen gav har blitt mer kontrollert. Ellers har jeg notert meg at det er enda bedre separasjon og luft rundt instumenter og vokal(y)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Tyvärr kostar Odin tonarmskabel mer än en komplett spelare, men tyvärr än signalen känsligast i början av kedjan.😎
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Vil fortelle kort om opplevelse av Pulsar Points i titan utgave. Fikk tak i to sett brukt. Satte det ene settet under Burmester spiller. Da låt det kraftigere bass og bedre timing. Men litt «kunstig» lyd. Har eid Pulsar Points i aluminium før og de låter ikke fullt så bra som titan (litt skarpe). Men da jeg plasserte titan under Aavik rack der strømrenser står, ble alt riktig. Det er viktig med synergi i lyden! Derfor bruker jeg samme strømkabel til både forsterker og spiller. Bruker Supra sin jubileumsutgave med sølvbelagte ledere, den gir svært mye for pengene. Så når Pulsar Points nå står under både strømrenser og spiller, har jeg aldri hatt så god lyd før!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vil fortelle kort om opplevelse av Pulsar Points i titan utgave. Fikk tak i to sett brukt. Satte det ene settet under Burmester spiller. Da låt det kraftigere bass og bedre timing. Men litt «kunstig» lyd. Har eid Pulsar Points i aluminium før og de låter ikke fullt så bra som titan (litt skarpe). Men da jeg plasserte titan under Aavik rack der strømrenser står, ble alt riktig. Det er viktig med synergi i lyden! Derfor bruker jeg samme strømkabel til både forsterker og spiller. Bruker Supra sin jubileumsutgave med sølvbelagte ledere, den gir svært mye for pengene. Så når Pulsar Points nå står under både strømrenser og spiller, har jeg aldri hatt så god lyd før!
    Du som fikk de! Si i fra om du selger, jeg var akkurat for treg!

    om du har to single til overs eller bare 1 si i fra!
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det skal jeg tenke på! Forresten: Aavik rack er laget av Lars Christensen som jobbet for Nordost. De har en variant av Pulsar Points i aluminium som skrues inn i stolpene. Jeg satte så underdelene av titan-utgaven under disse. Fikk da 4 overdeler til overs. De plasserte jeg under PCen min. Det hjalp også! Så bare titan i seg selv forbedrer lyden kontra å ha PCen rett på bordet. 😊
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det skal jeg tenke på! Forresten: Aavik rack er laget av Lars Christensen som jobbet for Nordost. De har en variant av Pulsar Points i aluminium som skrues inn i stolpene. Jeg satte så underdelene av titan-utgaven under disse. Fikk da 4 overdeler til overs. De plasserte jeg under PCen min. Det hjalp også! Så bare titan i seg selv forbedrer lyden kontra å ha PCen rett på bordet. 😊
    kjører egen pc på pulsarpoints også! Sett alu underdel under titan topper
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei! Var inne på det med synergi i et tidligere innlegg. Jeg bruker kabler og vibrasjonsdemping fra like firmaer. Har Wireworld XLR og høyttalerkabler. Wireworld påengterer forresten at man bør ha signal- og høyttalerkabler fra samme merke. Bruker Supra SPC strømkabler på 2,0 m til spiller og forsterker. Har Eben Acoustics føtter under B&W høyttalere. De er egentlig identisk med Quasar Points fra Nordost da de er laget av Lars Kristensen. Under forsterker har jeg Sort Kone BC. Under spiller og rack med strømrenser har jeg nevnte Pulsar Points i titan. Altså nesten alt av underlag fra «Nordost». I tillegg bruker jeg Supra CAT8 som nettverkskabel. Skriver dette for å gi tips til andre om både gode produkter og også viktigheten av å velge samme merker for best mulig resultat!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Morsomt dette... hver gang det dukker opp en ny unyttig gimmick endrer lyden seg " som fra natt til dag"... hver gang.. og mange ganger...
    Hvordan og hva startet man med??? Lyd som fra en "6 transistor radio" fra 60-talet??
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Legger man alle disse tweakene oppå hverandre så kan man jo få godlyd ut av hva som helst virker det som.....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kanskje ikke så rart kanskje at en produsent (og selgere) sier at alt av kabler og duppeditter bør komme fra samme merke? Men burde ikke kontakter og terminaler på høyttalere og forsterkere også byttes da? Phonokontakter? Er loddetinnet av samme fabrikat? Høyttalerelementene? Treverk i høyttalere, platespillere og hifi-rack? Skruer og festemidler? «Fra synergi til symbiose»
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Men du har jo blandet merker.
    Jeg har lyttet meg fram til hva som passer best sammen. Supra er selv et merke som en fra Nordost anbefalte. De ligner i lyd og de nye Anniversary strømkablene kan sammenlignes med kabler til mange tusen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn