Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    .. og vil man betale mest mulig for disse illusjonene trår man ikke feil med en Odin, der er den jo nesten på topp :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Husk på at lyd, som lyd, ikke eksisterer. Det er trykkendringer i luften som overføres via trommehinnen til små hår inne i det indre øret som sender små elektriske signaler til hjernen som så tolker det som lyd. "Hvis et tre faller i skogen og det er ingen til stede, lager det da lyd?" - Nei det gjør ikke det. Lyden oppstår inne i hodet vårt. Så det er opplagt at det er mange ting som kan påvirke lyden vi "hører", men de er nesten alle psykiske. Luftfuktighet og høy/lavtrykk vil kunne påvirke hvordan trykkendringene sprer seg i luften, og det vil dermed påvirke trykkbølgene som treffer trommehinnen, men selve lyden vi hører genereres av hjernen når den tolker signalene fra det indre øret. Utformingen av det ytre øret (vi er alle forskjellige der - jeg får f.eks. aldri ørepropper til å sitte, de faller alltid ut) og hvordan det fanger opp trykkbølgene og sender dem videre til trommehinnen vil påvirke lyden. Så dagsform, hva slags stemning vi er i, hva vi forventer å høre etc... påvirker det vi hører. Kabler? Not so much.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Skal ikke dra dette for langt i en Nordost tråd, men siden vi er litt inne på det; man burde da enkelt kunne måle seg fram til hvorfor en cd spiller har andre perspektiv egenskaper enn en annen ved å måle fasedreininger og avvik i frekvensgang m.a.o.? Eller vil variabler som forskjellige former av støy kanskje også spille inn? Noe kabler jo ikke er immune overfor.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Nei det lar jeg ikke stoppe meg. Vi vet alle at det er forskjeller i perspektivegenskaper på alt hifi utstyr, men kan det måles? Jeg påstår at det er det på kabler også, kan du motbevise det med målinger? Tror jeg sier takk for meg i dag.
    Perspektiv er en illusjon som oppstår i hodet vårt når vi hører lyd fra (minst) to lydkilder (stereo). Dette kan manipuleres med panorering, fasedreining og tildels med EQ. I tillegg kommer akustiske påvirkninger etter at lyden har forlatt høyttalerne. Om en kabel skal påvirke dette, så må den nødvendig vis påvirke noen av faktorene over. Kanskje mest plausibelt med fasedreining eller EQ? Den påvirker iallefall ikke panorering eller akustikk. Hvis en kabel gir annerledes perspektiv en annen, så må minst en av dem ikke fungere etter hensikten.

    Siden illusjonen oppstår i hodet vårt, kan det jo forklaringen like gjerne ligge der som i kabelen. Det gjør det også vanskelig å måle. Dette er min lekmannsforståelse av saken, men vis meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg er her for å lære. Hvis man virkelig ønsker å lære noe om emnet, går det an å starte her:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound
    https://nn.wikipedia.org/wiki/Psykoakustikk
    Skal ikke dra dette for langt i en Nordost tråd, men siden vi er litt inne på det; man burde da enkelt kunne måle seg fram til hvorfor en cd spiller har andre perspektiv egenskaper enn en annen ved å måle fasedreininger og avvik i frekvensgang m.a.o.? Eller vil variabler som forskjellige former av støy kanskje også spille inn? Noe kabler jo ikke er immune overfor.
    Les nøye innlegget til JENO over! Veldig mye foregår inni hodet og ingen skal ta fra deg det! MEN I det en kabel er god nok og oppover blir det vanskeligere og vanskeligere å skille dem fra hvarandre ved å lytte. Spesielt hvis du skal lytte til en kabel deretter bytte til en annen. Jeg har testet en del compact kassetter i det siste og selv her (med til tider stor forskjell fra kilde til opptak) er det vanskelig å skille lydkvaliteten fra hverandre, men hvis jeg bruker REC monitor funsjonen er det mye lettere. Bytte frem og tilbake mellom kilde og opptak mange ganger for å høre forskjell.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    3.730
    Et litt mer jordnært spørsmål :) Jeg har en Heimdall 2 strømkabel, som nå ligger på Torget. Den har en "figure 8" kontakt i apparatenden og det har jeg ikke lenger bruk for. Jeg har spurt hificenteret om muligheten for å bytte apparatkontakt, men det er "umulig" fordi et eller annet magisk da ville gå tapt :)

    Jeg har et pragmatisk forhold til kabler, men kjøpte denne fordi den ga hørbart bedre lyd i riaaen jeg da skulle bruke den til (og morsomt nok veldig synlig bedre bilder via apple-tv).

    OHC sa også at denne kabelen ikke egnet seg som strømkabel til min kraftforsterker (McIntosh mc2000 130w rør), men var best egnet for kilder, preamper osv.

    Hva mener Nordost-ekspertene om dette? Særlig det siste finner jeg vanskelig å forstå. Noen som har erfaringer?

    Er klar over at hvis jeg skifter apparatkontakt, går sikkert bruktprisen til h....., men funker kabelen på powerampen er jo ikke det noe problem. Jeg har bare en kilde, en Lumin x1 og den har separat powersupply, så der er ikke behovet for superkabel så stort.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Nei det lar jeg ikke stoppe meg. Vi vet alle at det er forskjeller i perspektivegenskaper på alt hifi utstyr, men kan det måles? Jeg påstår at det er det på kabler også, kan du motbevise det med målinger? Tror jeg sier takk for meg i dag.
    Perspektiv er en illusjon som oppstår i hodet vårt når vi hører lyd fra (minst) to lydkilder (stereo). Dette kan manipuleres med panorering, fasedreining og tildels med EQ. I tillegg kommer akustiske påvirkninger etter at lyden har forlatt høyttalerne. Om en kabel skal påvirke dette, så må den nødvendig vis påvirke noen av faktorene over. Kanskje mest plausibelt med fasedreining eller EQ? Den påvirker iallefall ikke panorering eller akustikk. Hvis en kabel gir annerledes perspektiv en annen, så må minst en av dem ikke fungere etter hensikten.

    Siden illusjonen oppstår i hodet vårt, kan det jo forklaringen like gjerne ligge der som i kabelen. Det gjør det også vanskelig å måle. Dette er min lekmannsforståelse av saken, men vis meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg er her for å lære. Hvis man virkelig ønsker å lære noe om emnet, går det an å starte her:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound
    https://nn.wikipedia.org/wiki/Psykoakustikk
    Skal ikke dra dette for langt i en Nordost tråd, men siden vi er litt inne på det; man burde da enkelt kunne måle seg fram til hvorfor en cd spiller har andre perspektiv egenskaper enn en annen ved å måle fasedreininger og avvik i frekvensgang m.a.o.? Eller vil variabler som forskjellige former av støy kanskje også spille inn? Noe kabler jo ikke er immune overfor.
    Les nøye innlegget til JENO over! Veldig mye foregår inni hodet og ingen skal ta fra deg det! MEN I det en kabel er god nok og oppover blir det vanskeligere og vanskeligere å skille dem fra hvarandre ved å lytte. Spesielt hvis du skal lytte til en kabel deretter bytte til en annen. Jeg har testet en del compact kassetter i det siste og selv her (med til tider stor forskjell fra kilde til opptak) er det vanskelig å skille lydkvaliteten fra hverandre, men hvis jeg bruker REC monitor funsjonen er det mye lettere. Bytte frem og tilbake mellom kilde og opptak mange ganger for å høre forskjell.
    Sorry, er der jeg må skuffe littegrann. Jeg har definitivt ikke noe problem med å høre forskjell på kabler i høy prisklasse heller, og det er ingen forskjell som oppstår i hodet mitt. Må også skuffe med å kunne gi noen målbare bevis på dette. Men den er nå definitivt der.

    Hvorfor er det slik at det hersker bred konsensus blant oss "kabeltroende" om at Heimdall 2 er en mer fyldig lydende kabel enn den første versjonen? Ikke bare noen som mener det, alle som har gjort sammenligningen slår fast det.
    Hvorfor hersker det bred konsensus om at Nordost's runde signalkabler er litt mykere i toppen enn deres gamle flatline serie? Det var også kabler som ikke var gratis akkurat.

    Nei, jeg står på mitt. Forskjellen jeg hører er ikke og kan umulig være i mitt hode, spesielt m.t.p. folks sammenfallende konklusjoner rundt f.eks. det jeg har skrevet her. Kan dra dette eksempelet mye lenger om jeg drar inn andre kabelmerker.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Et litt mer jordnært spørsmål :) Jeg har en Heimdall 2 strømkabel, som nå ligger på Torget. Den har en "figure 8" kontakt i apparatenden og det har jeg ikke lenger bruk for. Jeg har spurt hificenteret om muligheten for å bytte apparatkontakt, men det er "umulig" fordi et eller annet magisk da ville gå tapt :)

    Jeg har et pragmatisk forhold til kabler, men kjøpte denne fordi den ga hørbart bedre lyd i riaaen jeg da skulle bruke den til (og morsomt nok veldig synlig bedre bilder via apple-tv).

    OHC sa også at denne kabelen ikke egnet seg som strømkabel til min kraftforsterker (McIntosh mc2000 130w rør), men var best egnet for kilder, preamper osv.

    Hva mener Nordost-ekspertene om dette? Særlig det siste finner jeg vanskelig å forstå. Noen som har erfaringer?

    Er klar over at hvis jeg skifter apparatkontakt, går sikkert bruktprisen til h....., men funker kabelen på powerampen er jo ikke det noe problem. Jeg har bare en kilde, en Lumin x1 og den har separat powersupply, så der er ikke behovet for superkabel så stort.
    Fins sikkert flere meninger om dette. Men jeg tror nå at hvis man klarer å gjøre en god jobb så gjør ikke det noe negativt med prestasjonen til kabelen. Men; det kommer til å ødelegge bruktverdien reellt. Folk er ofte litt skeptiske til slikt og kjøper da heller en som er fabrikkterminert.

    Heimdall burde ha et tverrsnitt som passer til annet enn signalkilder og pre amper. Den med normal kontakt har iallefall det.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    OHC sa også at denne kabelen ikke egnet seg som strømkabel til min kraftforsterker (McIntosh mc2000 130w rør), men var best egnet for kilder, preamper osv.

    Hva mener Nordost-ekspertene om dette? Særlig det siste finner jeg vanskelig å forstå. Noen som har erfaringer?
    Kommer helt an på strømtrekket i din forsterker.
    Iflg. NO sine sider så er det 16 AWG x3 ledere. Det er ca 1.3mm2 tverrsnitt pr. leder.
    Tro det eller ei, men faktisk mindre tverrsnitt enn 99% av alle gratis kabler der ute. Du får ikke akkurat mye for pengene sånn sett.
    En strømkabels hovedoppgave er nettopp det å levere tilstrekkelig strøm (nødvendig) til komponenten.
    Sånn sett og om du absolutt må holde deg til NO så er nok Red Dawn et bedre valg da det teknisk sett er en bedre kabel til dette formålet. (større tverrsnitt/mindre tap).

    Mitt råd: Selg den du har, ikke reterminer da det ikke har noe for seg og du ruinerer eventuell andrehånds verdi.
    Bruk noe "standard" (3x1.5mm2 3x2.5mm2) til du finner ut av hva du ønsker på powerampen, NO eller noe annet. Youre choice :)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da har det kommet en prisjustering på NordOst, hvor økningen ser ut til å ligge på inntil 20%.

    For eksempel koster Heimdall 2 XLR 1M nå kr. 10.790, mens høyttalerkabler i samme serie (2x2M) har økt til 21.590. Da jeg kjøpte mine for fem år siden kostet de hhv. kr. 5.995 og 13.495...

    NrdOst_2020.jpg
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Kan ikke forstå at det var nødvendig. Den prisøkningen henger ikke med i generell prisøkning. Men, det fins andre bra kabler også, f.eks Wireworld. Nye series 8 der gir enormt mye for pengene i de lavere prisede kablene, men skal ikke si for mye om det her.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte på det samme - det spørs vel om de henter hjem mer penger på dette. Forrige justering fra produsenten, som er temmelig nøyaktig fem år siden, kom tross alt samtidig med kronekursens markante fall. Det ga en økning på opptil 50% på enkelte produkter.

    Jeg er fortsatt NordOst-venn, men sortimentet deres er ikke nødvendigvis spekket med kanonkjøp... ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Sikkert et meningsløst dumt spørsmål, men hva er det egentlig vi ser på bildet? Et fancy miksebord?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Når en betaler de summene som Nordost tar for sine kabler, så bør de være «bruksklare» ut av esken :unsure:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "2" iterasjonen. Brenner den kablene inn bedre enn første generasjon eller er det bare flere muligheter (kabeltyper) som kan brennes inn.
    Ser det er mulighet for innbrenning av nettverkskabler bl.a.
    Skjermbilde 2020-12-01 kl. 11.55.23.png
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Bare og GOOGLE I vei for alle pesimister og kabel skeptikere
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Skal en brenne inn kabler er det forbrenningstoalett som er det mest praktiske.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Maskinen sender visst komplekse signaler gjennom kablene over tid. Litt som å koble dem til anlegget og spille musikk altså :unsure:
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Litt frustrerende at enkelte som ikke forstår eller ønsker å forstå gjør narr av andre som faktisk oppfatter kabler og utstyr rundt det som en faktor som gjør at et anlegg kan få ut mer av sitt potensialet.
    At enkelte ikke hører det betyr ikke at det faktisk at det ikke er tilfelle. Folk skal få være uenig, men gi katta å latterlig gjøre andre av den grunn.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Litt frustrerende at enkelte som ikke forstår eller ønsker å forstå gjør narr av andre som faktisk oppfatter kabler og utstyr rundt det som en faktor som gjør at et anlegg kan få ut mer av sitt potensialet.
    At enkelte ikke hører det betyr ikke at det faktisk at det ikke er tilfelle. Folk skal få være uenig, men gi katta å latterlig gjøre andre av den grunn.
    Husk at latterliggjøring er en hersketeknikk. Så da kan man spørre hva er det som gjør at noen føler de trenger hersketeknikker i debatter.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Er superfornøyd med Frey 1 og Heimdall 2 her. Nøytrale og lar elektronikken komme fram med sine kvaliteter.
    Den erfaringen jeg har er at det er et klart skille når man tar steget opp til Norse-serien,
    men i det systemet jeg testet så matchet Heimdall 2 bedre enn Tyr 2.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Den erfaringen jeg har er at det er et klart skille når man tar steget opp til Norse-serien,
    men i det systemet jeg testet så matchet Heimdall 2 bedre enn Tyr 2.
    Enig i det. Jeg likte godt Blue Heaven LS også, men Frey / Heimdall byr på mer av alt.

    Match er alfa og omega.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Enig i det. Jeg likte godt Blue Heaven LS også, men Frey / Heimdall byr på mer av alt.

    Match er alfa og omega.
    Det jeg erfarte var at når jeg gikk fra Blue Heaven til Heimdall, så ble lyden mer åpen og uanstrengt, og dette merker man godt over tid.
    Tilvenning til lyd er en ting, og det jeg opplevde var at mye av lyttetrettheten forsvant.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Har fundert på slike selv. Men endel sier at de er for lyse i signaturen. Hva syns du?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil heller si at de åpner opp lyden enda mer og da må lyden nødvendigvis bli lysere. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg brukt Frey hele veien, men nå bruker jeg Heimdall fra vegg til QRT QX 4 og Frey fra QRT QX 4 til QRT QBASE 8 . Til effektforsterker og pre/dac bruker jeg en god Soundstring kabel til ca 4000kr stk og det funker meget bra. Alle...til og med hørselshemmede kan høre at lyden her er MYE bedre enn den var med billige kabler og uten QRT QX4 og QBASE
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil heller si at de åpner opp lyden enda mer og da må lyden nødvendigvis bli lysere. Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg brukt Frey hele veien, men nå bruker jeg Heimdall fra vegg til QRT QX 4 og Frey fra QRT QX 4 til QRT QBASE 8 . Til effektforsterker og pre/dac bruker jeg en god Soundstring kabel til ca 4000kr stk og det funker meget bra. Alle...til og med hørselshemmede kan høre at lyden her er MYE bedre enn den var med billige kabler og uten QRT QX4 og QBASE
    Tror att du skall testa att ha Frey först.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn