Nordost Odin Digital

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Skink_123 skrev:
Nå kan de forklare hvorfor
Særlig. De har tydligvis gjort store fremskritt innen grunnforskningen i sjappa der de siste to årene. Det er jo søtt at samme lengdene låter best uavhengig av hva de kobles til. Det hadde vært litt mindre absurd om de hadde ment at det varierer fra oppsett til oppsett. Nå tenker jeg primært på analoge kabler.

Uavhenging av om man måtte like ledningene eller ikke er det for meg et komplett mysterium at noen kan tro på noe av det som kommer ut av munnen på fyren på en slik presentasjon. Demoen jeg var på er noe av det mest absurde teatret jeg har opplevd.

God helg!
Hvilken demo snakker du om?

N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
nb skrev:
Skink_123 skrev:
Særlig. De har tydligvis gjort store fremskritt innen grunnforskningen i sjappa der de siste to årene. Det er jo søtt at samme lengdene låter best uavhengig av hva de kobles til. Det hadde vært litt mindre absurd om de hadde ment at det varierer fra oppsett til oppsett. Nå tenker jeg primært på analoge kabler.

Uavhenging av om man måtte like ledningene eller ikke er det for meg et komplett mysterium at noen kan tro på noe av det som kommer ut av munnen på fyren på en slik presentasjon. Demoen jeg var på er noe av det mest absurde teatret jeg har opplevd.

God helg!
Det var en demo primært av nettkabler. Det var under en eller annen mini-messe OHFC hadde for tre-fire år siden, husker ikke helt når det var. Jeg prøvde å diskutere litt med han med utgangspunkt i hans egne påstander, det var komplett umulig. Jeg påpekte det fullstendig irrelevante i % av lyshastigheten signalet har (siden det jo uansett går tregere i resten av kjeden), samt den båndbredden han snakket så mye om. Han mente tydligvis at mest mulig Megaherz båndbredde er viktig når "der sker meget i musikken". Da er du rimelig på jordet for å si det mildt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.295
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
det ville vært dumt å ikke ha på seg stålhjelm og full rustning når man går inn i en hvilken som helst kabeldebatt.

pluss et automatvåpen som man kan bruke til å plafre løs på alt og alle som rører på seg eller ser ut som de har tenkt å åpne kjeften, naturligvis.
Du mener jeg forsøkte å lure ham inn i debatten uten beskyttelse...... ;D

Mvh
Roysen
hehe, valentino sverger uansett til skyttergrav og bakholdsangrep, han.
right, val?
88mm-fella er favoritten. ;D

Neida, egentlig ikke. Men å bli fortalt hva jeg hører liker jeg ikke. Foretrekker å høre med ørene jeg.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Skink_123 skrev:
nb skrev:
Skink_123 skrev:

God helg!
Det var en demo primært av nettkabler. Det var under en eller annen mini-messe OHFC hadde for tre-fire år siden, husker ikke helt når det var. Jeg prøvde å diskutere litt med han med utgangspunkt i hans egne påstander, det var komplett umulig. Jeg påpekte det fullstendig irrelevante i % av lyshastigheten signalet har (siden det jo uansett går tregere i resten av kjeden), samt den båndbredden han snakket så mye om. Han mente tydligvis at mest mulig Megaherz båndbredde er viktig når "der sker meget i musikken". Da er du rimelig på jordet for å si det mildt.
De har fått bedre på greie på hvorfor de siste 2 årene. Så vidt jeg har skjønt så er det og bedre å ha høy båndbredde i alle kabler, pga mekaniske krefter, men nok om det =)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
nb skrev:
Skink_123 skrev:

God helg!

Vel talt,

Men det er ting som tyder på at du har gått glipp av personlighetstesten til Scientologikirken. ;D Får du muligheten - og holder maska mens de forteller hva slags person duer - så garanterer jeg deg en opplevelse som langt overgår all kabelmystikk.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bx skrev:
nb skrev:
Skink_123 skrev:

God helg!

Vel talt,

Men det er ting som tyder på at du har gått glipp av personlighetstesten til Scientologikirken. ;D Får du muligheten - og holder maska mens de forteller hva slags person duer - så garanterer jeg deg en opplevelse som langt overgår all kabelmystikk.
Heha, de[Scientologikirken] er jo ikke en gang en kirke. Men nordost sine kabler er heldigvis fortsatt kabler :D

EDIT:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nordost er vel en kirke...? ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Skink_123 skrev:
Heha, de[Scientologikirken] er jo ikke en gang en kirke. Men nordost sine kabler er heldigvis fortsatt kabler :D
Jeg vet ikke om de fortsatt har kontor på Karl Johan. Men i hine hårde dager var det bare å rusle sakte nedover mot sentralstasjonen, kikke på alle mennesker, hus og vinderur - og generelt sett late som man aldri hadde sett en by før - så ble man hanka inn. Vi var to stykker. Han andre var dårlig pokerspiller og ga tydelig uttrykk for sin skepsis fra første stund. Gjett hvem som hadde det artigst ;D ;D ;D

Var dette off-topic? Kanskje.

Men hvis man møter kabelpredikanter med samme åpenhet....

... det er jo opp til enhver om man tar det som eventyrfortellinger eller ekte åpenbaringer.

V

vredensgnag

Gjest
Siegfried Linkwitz om innbilte effekter - men hva faen vet vel han om HiFi:

It's so easy in sound, to imagine things. As someone has said, if I suggest something that you are going to hear, if I give you a demo, and I tell you what you are going to hear, it's almost impossible for you not to hear what I told you that you are going to hear.
It's a thing that sales people in high-end audio stores use to great effect, to sell you cables and spikes, and all sorts of stuff.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bx skrev:
Skink_123 skrev:
Jeg vet ikke om de fortsatt har kontor på Karl Johan. Men i hine hårde dager var det bare å rusle sakte nedover mot sentralstasjonen, kikke på alle mennesker, hus og vinderur - og generelt sett late som man aldri hadde sett en by før - så ble man hanka inn. Vi var to stykker. Han andre var dårlig pokerspiller og ga tydelig uttrykk for sin skepsis fra første stund. Gjett hvem som hadde det artigst ;D ;D ;D

Var dette off-topic? Kanskje.

Men hvis man møter kabelpredikanter med samme åpenhet....

... det er jo opp til enhver om man tar det som eventyrfortellinger eller ekte åpenbaringer.
Hehe, de er der enda, leverte en pakke dit her om dagen ;P

Men om en IKKE blir fortalt hva som skal skje da? Og en merker forskjellen?

V

vredensgnag

Gjest
Skink_123 skrev:
Hehe, de er der enda, leverte en pakke dit her om dagen ;P

Men om en IKKE blir fortalt hva som skal skje da? Og en merker forskjellen?
Da er det kjempefint, og veien ligger åpen til en rekke topp hifi-investeringer.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Gago skrev:
Roysen skrev:
Gago skrev:
det ville vært dumt å ikke ha på seg stålhjelm og full rustning når man går inn i en hvilken som helst kabeldebatt.

pluss et automatvåpen som man kan bruke til å plafre løs på alt og alle som rører på seg eller ser ut som de har tenkt å åpne kjeften, naturligvis.
Du mener jeg forsøkte å lure ham inn i debatten uten beskyttelse...... ;D

Mvh
Roysen
hehe, valentino sverger uansett til skyttergrav og bakholdsangrep, han.
right, val?
88mm-fella er favoritten. ;D

Neida, egentlig ikke. Men å bli fortalt hva jeg hører liker jeg ikke. Foretrekker å høre med ørene jeg.
Der er vi virkelig fullstendig på linje Val!
Det er jo akkurat det som er den mannens demoteknikk, jeg blir uvel bare jeg ser´n.

Sist var i Munchen, samme spillet hver gang, prøver å få tilhørerne til å føle seg som idioter dersom de ikke hører det han hevder de bør høre, mange holder da kjeft, flere tror de er aleine (om ikke å høre forskjellene) og suggesjonen er et faktum.

Når det er sagt så må jeg ærlig innrømme at jeg bestemt mente å høre at Odin (ikke digital men IC) lød bedre enn Valhalla, ved en demo (medhan) for et par år siden (eller var det ett?) Da hadde jeg alle piggene ute i et forsøk på ikke å bli påvirket av alt fjaset hans.
Der og da syntes jeg at Odin lød bedre, men så synes jeg jo også da at Valhalla og noen av småsøsknene ofte(st) ikke lyder bra.

Jeg kan nok tro at Odin er bra kabler på like fot med f.eks. Bertram, men jeg bruker ikke pengene mine på de, da kjøper jeg heller Svanå Level2 eller kanskje man får level 3 for den prisen de tar for ht.kablene sine. ;D

Andre må gjerne prioritere anderledes.

Jeg tror nok jeg godt kunne brutt 5 siffergrensen for et par Bertram HT. kabler (dersom jeg hadde likt det jeg tror jeg ville ha hørt), men det er langt opp til 6 siffret beløp......... alt for langt :)

Digitalkabel har jeg kun en av, den kjøpte til og med jeg på CO ;D
Vel, jeg har jo et par tre optiske da, men de koster ikke mange hudrelappene.

Mvh.KW

N

nb

Gjest
KW skrev:
Det er jo akkurat det som er den mannens demoteknikk, jeg blir uvel bare jeg ser´n.

Sist var i Munchen, samme spillet hver gang, prøver å få tilhørerne til å føle seg som idioter dersom de ikke hører det han hevder de bør høre, mange holder da kjeft, flere tror de er aleine (om ikke å høre forskjellene) og suggesjonen er et faktum.
Jepp. Og når man tar tak i noe av det håpløst absurde han lirer av seg under demoene, så ser han litt overbærende på deg, og nekter å diskutere det. Forsåvidt fornuftig nok av han, for om man tenker seg om i ca to sekunder så skjønner man jo at de tekniske begrunnelsene han kommer med er helt meningsløse. Man trenger ikke en gang å kunne noesomhelst om elektronikk for å komme til den konklusjonen.

Han fortalte nøyaktig hva folk skulle høre og høre etter i de korte klippene han spillte, det er så elementært at folk ikke gjennomskuet det er helt utrolig. Men det funket, jeg tror jeg var den eneste i rommet som ikke vurderte det som fornålstjenelig å bruke mest mulig penger på en nettkabel.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
nb skrev:
KW skrev:

Jepp. Og når man tar tak i noe av det håpløst absurde han lirer av seg under demoene, så ser han litt overbærende på deg, og nekter å diskutere det. Forsåvidt fornuftig nok av han, for om man tenker seg om i ca to sekunder så skjønner man jo at de tekniske begrunnelsene han kommer med er helt meningsløse. Man trenger ikke en gang å kunne noesomhelst om elektronikk for å komme til den konklusjonen.

Han fortalte nøyaktig hva folk skulle høre og høre etter i de korte klippene han spillte, det er så elementært at folk ikke gjennomskuet det er helt utrolig. Men det funket, jeg tror jeg var den eneste i rommet som ikke vurderte det som fornålstjenelig å bruke mest mulig penger på en nettkabel.
Du befinner deg i en egen liga ;)

Spøk til side. Innenfor markedsføring er det meste lov. Jeg tar ALL markedsføring med en klype salt. Blir litt skrullete å dra på slike demoer for å vise hvor skapet skal stå.

Når det kommer til Nordost så har de en markant annen oppbygning på sine kabler enn de fleste. Faktisk er Nordost sine kablaturer stort sett de eneste jeg ALLTID hører forskjell på i sammenligningstester. Enten til det bedre eller til det verre.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.207
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Bare å levere en "75" ohms kabel med RCA-plugger, avslører mangelen på ingeniør-arbeid, og begynnelsen på markedsføring...

Arne K

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Cobra2 skrev:
Bare å levere en "75" ohms kabel med RCA-plugger, avslører mangelen på ingeniør-arbeid, og begynnelsen på markedsføring...

Arne K
å? her må du forklare, cobra2.
jeg trodde 75ohm for rca og 110ohm for xlr var standard for digitalkabler?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Vi snakker her om coax og da er den karakteristiske impedansen i stor grad knyttet til radius på lederen i senter vs radius ut til skjermen. RCA-kabelen er bygd som en coax, men dimensjonene er feil for å få til 75 ohm. Med en BNC-kopling kan man få til 75 Ohm tvers gjennom.

Hvis SPDIF-termineringen skjer med RCA så er den utenfor spec.

N

nb

Gjest
mutz skrev:
Spøk til side. Innenfor markedsføring er det meste lov. Jeg tar ALL markedsføring med en klype salt. Blir litt skrullete å dra på slike demoer for å vise hvor skapet skal stå.

Når det kommer til Nordost så har de en markant annen oppbygning på sine kabler enn de fleste. Faktisk er Nordost sine kablaturer stort sett de eneste jeg ALLTID hører forskjell på i sammenligningstester. Enten til det bedre eller til det verre.
Joda, selvsagt. Men når kunder/balder geniforklarer kablene med det samme våset, så er bevissthetsnivået temmelig lavt.

Jeg gikk ikke på demoen for å vise hvor skapet skulle stå, jeg var litt nysjerrig (og om man diskuterer materien, så hjelper det jo at man faktisk har hørt et komplett sett Valhalla o.l. ;) men hele seansen var - for meg - virkelig meningsløst lagt opp. Sikkert 10 personer inne på et av de minste rommene på OHFC og selv kisen som nærmest satt utenfor døren hørte selvsagt også med den største letthet hvor bra dette var. Nordost-Leif fortalte hele tiden akkurat hva man skulle "høre". Pluss det allerede påpekte fjaset om lyshastighet og båndbredde.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
nb skrev:
mutz skrev:

Joda, selvsagt. Men når kunder/balder geniforklarer kablene med det samme våset, så er bevissthetsnivået temmelig lavt.

Jeg gikk ikke på demoen for å vise hvor skapet skulle stå, jeg var litt nysjerrig (og om man diskuterer materien, så hjelper det jo at man faktisk har hørt et komplett sett Valhalla o.l. ;) men hele seansen var - for meg - virkelig meningsløst lagt opp. Sikkert 10 personer inne på et av de minste rommene på OHFC og selv kisen som nærmest satt utenfor døren hørte selvsagt også med den største letthet hvor bra dette var. Nordost-Leif fortalte hele tiden akkurat hva man skulle "høre". Pluss det allerede påpekte fjaset om lyshastighet og båndbredde.
Foresten, lest de nye testene som et engelsk firma har gjort på kablene/produktene til nordost? Dvs, måledata i deres favør.

N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
Foresten, lest de nye testene som et engelsk firma har gjort på kablene/produktene til nordost? Dvs, måledata i deres favør.
De kan godt måle utmerket. Spørsmålet er relevansen av det. 1 meter høyttalerkabel har halvparten så stor resistans som 2 meter høyttalerkabel om alt annet er likt. Relevans? Null og niks.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
[/quote]

[/quote]

Hvor finner jeg dem?

Topp Bunn