noob spørsmål

Weedian

Medlem
Ble medlem
05.06.2020
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Trondheim
Hei... har en Yamaha AS-501 Reciever. Har før brukt en audio techinca noob platespiller. skal oppgradere nå. Det jeg er usikker på er dette med innebygd RIAA forsterker i platespilleren. Som jeg forstår trenger jeg ikke dette, med denne forsterkeren. er det noe fordel å ha det innebygd i platespilleren? er det noen fordel å ha en esktern riaa forsterker i tilleg til den jeg har i forsterkeren? har jeg overkomplisert hele greia?hjelp
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.759
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei... har en Yamaha AS-501 Reciever. Har før brukt en audio techinca 60x noob platespiller. skal oppgradere nå. Det jeg er usikker på er dette med innebygd RIAA forsterker i platespilleren. Som jeg forstår trenger jeg ikke dette, med denne forsterkeren. er det noe fordel å ha det innebygd i platespilleren? er det noen fordel å ha en esktern riaa forsterker i tilleg til den jeg har i forsterkeren? har jeg overkomplisert hele greia?hjelp
Det spørs på hva du har tenkt å oppgradere til, og hva slags budsjett du har. Måtte google AS 501, og det viste seg at den har en innebygget mm-riaa. Hvis du kommer til å gå for en mm-pu på din neste platespiller, er den sikkert grei nok.

Ellers vil vel de fleste etter hvert gå over til en separat riaa, om ikke annet fordi du da kan ha litt mer valgfrihet ift. pu. Men det koker stort sett ned til penger, og hvor langt du tenker å kjøre oppgraderingen.

Mvh
 

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Hei! :D Gratulerer med god Yamaha forsterker- der har du mye godlyd for pengene- og mange tilkoblingsmuligheter.

Du kan med fordel slå av riaa trinnet på AT’en og koble den i phono inngangen på forsterkeren 👍 Hadde gått for det.

Edit: ser at tkr svarte samtidig og tok med det med oppgradering. Hvis du vurderer en platespiller i dyrere prisklasse hadde jeg anbefalt separat riaa.
 
Sist redigert:

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Innlegg
201
Antall liker
246
Sted
Lillestrøm
Hei, Weedian.

Dette kommer helt an på hvilken kvalitet og hvilket prisnivå du vil legge deg på når det kommer til RIAA-trinn. Har du et eksternt trinn, bruker du ikke det som er innebygd i forsterkeren din, da kobler du bare inn på en annen (linje) inngang fra det ekterne RIAA-trinnet. Innebydge RIAA-forsterkere i platespillere er jo mindre vanlig, og er relativt sjelden, så når du kjøper deg ny spiller er dette trolig ikke aktuelt.

Eyvind

edit: ser det kom utfyllende svar allerede. Lykke til!
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Innebydge RIAA-forsterkere i platespillere er jo mindre vanlig, og er relativt sjelden, så når du kjøper deg ny spiller er dette trolig ikke aktuelt.
Det er svært vanlig på nye innstegsmodeller slik at unge mennesker kan overføre skivene via USB.....til MP3
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
Som du skjønner av svarene har de fleste av oss som driver med dette RIAA korreksjon i et eget trinn, vi har forforsterkere og effektforsterkere og tilogmed egne bokser for strømforsyning til de forskjellige. Det blir mange bokser. Og ledninger.

Men det du spør om er om det er en fordel å ha RIAA-trinnet integrert i platespilleren. Svaret må være; bare hvis du vil ha færrest mulig bokser.
Hvis du har RIAA trinnet separat, eller integrert i forsterkeren ( som du tydeligvis har ) står du fritt til å skaffe deg en ordentlig god spiller på bruktmarkedet. Der er det mulig å gjøre kanonkjøp i alle prisklasser for tida.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Weedian: Det er noen få gode produsenter som også tar innebygget RIAA alvorlig. Velger du en Rega Plus, dyrere Denon DP eller større Teac med Sumiko pickup, får du en gjennomtenkt en. Men fordelen med RIAA i spiller er ene og alene muligheten for bruk på forsterker UTEN RIAA. Ellers er den et kompromiss. Som generell regel , anbefaler jeg å separere de seksjonene, og med den receiveren du har kommer du lenger med en standard Rega Planar. For eksempel 1 eller 2👍 Og seinere en Fono fra samme kanten, da..enten MM eller MC utgave. Dyrt er det heller ikke, ift hva du får..Jeg har nettopp sett en demobrukt Planar 1 på Oslo City under to tusen..Ny koster den 4200..Ellers bør du ta deg en tur innom ei viss forretning i Bassengbakken..der får du kompetent assistanse i ditt lokalområde. Og både Argon og Pro-Ject har også spillere som kunne passe deg😊
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har en platespiller med innebygd RIAA, men husker det var en stor og lett hørbar oppgradering når jeg gikk over til separat RIAA for en del år siden. Så solgte jeg den separate, og kjøpte en integrert forsterker med innebygget RIAA, og merket egentlig ingen nedgradering fra den separate til den innebygde.

Men de som sitter i platespillere er nok veldig enkle greier, aller mest ment til at man skal få brukt spilleren selv om man ikke har et dedikert RIAA trinn i forsterker eller egen boks. Kan gi masse musikk og lytteglede for det, da.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Men de som sitter i platespillere er nok veldig enkle greier, aller mest ment til at man skal få brukt spilleren selv om man ikke har et dedikert RIAA trinn i forsterker eller egen boks. Kan gi masse musikk og lytteglede for det, da.
RIAA er egentlig veldig enkle og billige greier, men som alt innen Hai-Fai er noen produsenter flinkere til å lage fine bokser med litt flere komponenter og selge det som "gull"...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
RIAA er egentlig veldig enkle og billige greier, men som alt innen Hai-Fai er noen produsenter flinkere til å lage fine bokser med litt flere komponenter og selge det som "gull"...
Men vi kan sikkert være enige i at det er forskjell på en enkel OP-amp eller lite kretskort som sitter i en platespiller, og et mer seriøst layout i eget kabinett med egen strømforsyning? Både med tanke på støy, headroom, og lydkvalitet.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
RIAA er egentlig veldig enkle og billige greier, men som alt innen Hai-Fai er noen produsenter flinkere til å lage fine bokser med litt flere komponenter og selge det som "gull"...
Da kan vi like gjerne si:

ELEKTRONISK LYDFORSTERKNING er egentlig veldig enkle og billige greier, men som alt innen Hai-Fai er noen produsenter flinkere til å lage fine bokser med litt flere komponenter og selge det som "gull"...
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Jeg har en platespiller med innebygd RIAA, men husker det var en stor og lett hørbar oppgradering når jeg gikk over til separat RIAA for en del år siden....
Men hvor er den mest avgjørende oppgraderingen?
Her er en tydelig vurdering av hvor utrolig mye man kan oppleve uten at det koster skjorta.... (y):coffee:

 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Men hvor er den mest avgjørende oppgraderingen?
Her er en tydelig vurdering av hvor utrolig mye man kan oppleve uten at det koster skjorta.... (y):coffee:

Tja. Pickup har veldig mye å si, men jeg opplevde stor oppgradering den gangen jeg gikk fra billig spiller med innebygd RIAA til separat RIAA og skikkelig drivverk med samme pu. Så en stor oppgradering igjen med bedre pu.

Nåer jeg tilbake på billig spiller og rimelig pu, men det er mest fordi jeg ikke spilte nok vinyl til å forsvare prisen på det jeg hadde. Også hadde jeg det kanskje mer moro med vinyl når jeg bare hadde billige greier.
 

Weedian

Medlem
Ble medlem
05.06.2020
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Trondheim
takk for svar folkens. har oppgradert platespillern til en project evo. Tor jeg har bestemt meg å ta i bruk ett eksternt riaa trinn med tubes. :)
 
Topp Bunn