Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.742
    Sted
    Market Snodsbury
    Du har rett, fullstendig mangel på fingerspitzgefühl. Han burde hatt langt flere samtaler med partiene på forhånd, blitt ordentlig kjent med smertegrenser.
    Eg trur Ap (og meir Stoltenberg enn Støre) på førehand hadde bestemt seg for å vera knallharde. Dei la fram eit budsjett som ikkje gav veldig mykje til auka velferd, kommunane eller klima. Så var det opp til støttepartia å fordela sin pott (som var rekna inn).

(Ap la altså fram «rådmannens budsjettframlegg», om ein vil)

Sett frå Ap: Vi kan styra med dette Stortinget, men vi vil gjera det på vår måte. Vi kan ikkje la andre pressa oss mot våre «smertegrenser», og bryr oss heller ikkje om kvar dei andre sine slike går, men at dei kan forhalda seg til realitetane.

Ryk regjeringa, så vert det blame-game mellom SV/MDG og Ap. Om noko kan ein seia at Sp/R forstod realitetane betre enn dei to som braut, og skjønar at kolera er å føretrekkja framfor pest.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Oslo
    Ryk regjeringa, så vert det blame-game mellom SV/MDG og Ap. Om noko kan ein seia at Sp/R forstod realitetane betre enn dei to som braut, og skjønar at kolera er å føretrekkja framfor pest.
    Pest dreper kjapt og effektivt og så kommer samfunnet seg, kolera kan et samfunn slite med i årevis
    NPM koleraen har vi slitt med i årevis

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.339
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Amatørskap, fra både Støre, Stoltenberg, SV og MDG. Begynte med løgn og bedrag i valgkampen fra Støre/Stoltenberg, og siden fortsatte det bare. Nedleggelse av Etikkrådet, knallhard i forhandlingene. En arroganse uten like. Og SV/ MDG slukte både agn, krok og søkke.

Det er nesten så jeg håper de stemmer i mot budsjettet. Da er vi kvitt både Støre (på litt sikt) og Stoltenberg (umiddelbart).

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.159
    Det kunne sikkert vært det, i England på sekstitallet fikk folk briller på det offentlige, og de billigste inntatningene.
    Det var litt skam å bruke de helt til Lennon begynte med NHS brillene og plutselig var det fashion.
    Nå får man brukelige briller for en tusenlapp hos Specsavers, de fleste klarer det, tannbehandling kan bli betraktelig dyrere.
    England er fremdeles på 60-tallet; der er optikerbransjen beskyttet uten fri konkurranse. Om flybagasjen forsvinner og du står uten linser så får ikke kjøpt linser noensted. Men det var en avsporing.

Tror du briller til en tusenlapp hos Specsaver passer alle, feks en ungdom som spiller fotball 3 dager i uka? Hva med ei som driver med svømming?

Europris selger forøvrig en tannbørste til 5,90,-. De fleste klarer det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.742
    Sted
    Market Snodsbury
    Og SV/ MDG slukte både agn, krok og søkke.
    Det eg ikkje skjønar er det taktiske spelet frå SV. Dei gjekk bort frå strategien i valkampen (ultimatum om Oljefondet/Gaza). Alle som hadde røysta SV pga det (eller sa dei hadde gjort det, heldigvis vanskeleg å dokumentera), vart sure. Så forhandlar dei så knallhardt at dei speler seg ut over sidelinja.

Men det vert interessant kva som skjer no.

Det kan fort verta eit mæh, men det kan også gje Erna/Sylvi eit slags fleirtal, eller eit brot på borgarleg blokk (og dimed slutt på «venstresida» som politisk eining) eller tre år med fullstendig politisk kaos.

Finurleg.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Oslo
    England er fremdeles på 60-tallet; der er optikerbransjen beskyttet uten fri konkurranse. Om flybagasjen forsvinner og du står uten linser så får ikke kjøpt linser noensted. Men det var en avsporing.

Tror du briller til en tusenlapp hos Specsaver passer alle, feks en ungdom som spiller fotball 3 dager i uka? Hva med ei som driver med svømming?

Europris selger forøvrig en tannbørste til 5,90,-. De fleste klarer det.
    Har noen noen gang foreslått at tannbørster skal være gratis?
    Og hos Specsavers får du kjøpt linser både online og i butikk i England, så skjønner ikke helt det poenget ditt.
    Forøvrig er brodder fritt i salg, allikevel blir du godt ivaretatt gratis i helsevesenet om beinet ditt ryker på glatta.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.159
    Har noen noen gang foreslått at tannbørster skal være gratis?
    Og hos Specsavers får du kjøpt linser både online og i butikk i England, så skjønner ikke helt det poenget ditt
    Barn og unge får tannbørster og -krem gratis hver konsultasjon de er forplikta til å delta på.

Jeg som nordmann får ikke kjøpt linser i UK over disk eller nett uten UK-registrert synstest.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.204
    Pest dreper kjapt og effektivt og så kommer samfunnet seg, kolera kan et samfunn slite med i årevis
    NPM koleraen har vi slitt med i årevis
    Dersom man skal velge mellom pest og kolera er valget kolera. Det er lett å behandle - man skal bare drikke like mye vann (bladet med sukker og salt ser det ut til) som det renner ut bakveien. Da fortrinnsvis et annet vann enn det man fikk kolera fra i utgangspunktet.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.973
    Torget vurderinger
    2
    Tone Sofie Aglen;

Av dem som er mest unnskyldt, er Miljøpartiet De Grønne. Det er forståelig at en helt ny stortingsgruppe med betydelig hybris vil prøve å sette hardt mot hardt i klimasaken. Selve saken med stor S, utfasing av oljen.

Problemet er at man må ha ligget under en stein, eventuelt være ihuga klimaentusiast for å i det hele tatt tenke at det er mulig. Ikke bare er det et massivt flertall på Stortinget for å videreføre aktiviteten. Hele norsk økonomi er så innvevd i olje at få vil anse det som forsvarlig å endre politikk i en sen nattetime i budsjettforhandlingene.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.742
    Sted
    Market Snodsbury
    Kolera. Det er lett å behandle
    Hugsar eg likte The Ghost Map (Steven Berlin Johnsen, 2006) om det siste store kolera-utbrotet i London (Broad Street-utbrotet).

Ein av dei få gongane eg hadde «trigger warnings» då eg underviste i historie på vgs, var forresten då eg viste fram foto av folk med byllepest. Den andre gongen var då eg las opp skildringa av ei avretting i Frankrike på 1700-talet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.339
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Da det lørdag ble klart at MDG brøt forhandlingene med regjeringen, ble det kort tid etter meldt om at SV gjorde det samme. Så kom det en kontrabeskjed: SV hadde likevel ikke brutt forhandlingene.

- SV har ikke forlatt forhandlingene. Vi mener det er grunnlag for å forhandle videre og har gitt regjeringen klar beskjed om det. Ansvaret her ligger på Arbeiderpartiet. Viljen til å komme andre partier i møte på viktige saker har ikke vært stor nok, men det er fortsatt tid til å få i havn i et budsjett med flertall bak seg. Det må det jobbes for nå. Vi ber om at forhandlingene fortsetter, sa partileder Kirsti Bergstø i Vandrehallen lørdag kveld.

Etter det Dagbladet kjenner til handlet forvirringen om at Arbeiderpartiet satte strek.

De ga beskjed til SV om at de ville legge fram en budsjettenighet lørdag kveld og at SV måtte stille seg bak denne eller ikke.

SVs svar var at de ville forhandle videre - noe som i praksis betyr et foreløpig nei

....

Med andre ord så brøt visst ikke SV likevel. Derimot var det AP som nektet å forhandle mer. Kaoset er altså komplett.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.093
    Torget vurderinger
    1
    Mye kjekkere å diskutere slikt hvis noen har gjort noe galt, ikke sååå interessant når det er pga at man ikke liker noen..
    Billig stråmannstaktikk overtar gjerne når man går tom for saklige argumenter.

Denne saken har vært førstesidestoff i alle landets aviser inneværende uke, og redaksjonene stiller seg jevnt over meget kritisk til hva som har skjedd.
    Ikke minst at Statsforvalteren for Agder, Gina Lund, har sett gjennom fingrene med det hele. Hun er selvsagt også Ap-dame. Statsforvalteren ble varslet to ganger om saken, men valgte ikke å påklage dispensasjonsvedtaket. Statsforvalterens handlemåte i så henseende blir av jus ekspert Winge karakterisert som «grov tjenesteforsømmelse».

Men pytt sann, dette er jo ingen ting å bry seg om. At Regjeringen Støre ikke står ved sine valgløfter begynner vi å bli vant med.

Forøvrig har jeg ikke noe forhold til Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Vet knapt hvem hun er. Jeg reagerer på hykleriet i forhold til hennes eget partiprogram. Forbudet i strandsonen skal gjelde for hvermandsen, men ikke Ap sine egne ministre. Hvis man ikke ser det kritikkverdige i dette, så har man store røde skylapper.

Rent personlig er jeg enig med Trygve Hegnar i Finansavisen. Hytta ligger på en knaus hvor folk ikke ferdes. Reglene kunne ha vært oppmyket og tillatt utbygging som dette.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Oslo
    Billig stråmannstaktikk overtar gjerne når man går tom for saklige argumenter.

Denne saken har vært førstesidestoff i alle landets aviser inneværende uke, og redaksjonene stiller seg jevnt over meget kritisk til hva som har skjedd.
    Ikke minst at Statsforvalteren for Agder, Gina Lund, har sett gjennom fingrene med det hele. Hun er selvsagt også Ap-dame. Statsforvalteren ble varslet to ganger om saken, men valgte ikke å påklage dispensasjonsvedtaket. Statsforvalterens handlemåte i så henseende blir av jus ekspert Winge karakterisert som «grov tjenesteforsømmelse».

Men pytt sann, dette er jo ingen ting å bry seg om. At Regjeringen Støre ikke står ved sine valgløfter begynner vi å bli vant med.

Forøvrig har jeg ikke noe forhold til Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Vet knapt hvem hun er. Jeg reagerer på hykleriet i forhold til hennes eget partiprogram. Forbudet i strandsonen skal gjelde for hvermandsen, men ikke Ap sine egne ministre. Hvis man ikke ser det kritikkverdige i dette, så har man store røde skylapper.

Rent personlig er jeg enig med Trygve Hegnar i Finansavisen. Hytta ligger på en knaus hvor folk ikke ferdes. Reglene kunne ha vært oppmyket og tillatt utbygging som dette.
    Ok, om svigerfaren din gjør et eller annet, så skal du stå til rette for det? Det er jo det du hevder, om du i det hele tatt har satt deg inn i saken.
    Enten syns du å rette baker for smed er riktig, eller så heller du til at synden skal hjemfares familier i generasjoner.
    Svigerfaren søkte, vet ikke når, og fikk i mars innvilget søknaden.
    I oktober ble hytta overført til mannen til Nessa.
    Skal noen kritiseres så er det det den Frp ledete kommuneadministrasjonen i Farsund.
    Og jeg er helt enig, Frp og Høire ledete kommuner er alt for slepphendte med slike dispensasjoner.
    @Pedal, nicket ditt passer bra til MdG, stå på for grønne og pedal løsninger du også.

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.093
    Torget vurderinger
    1
    De prøver å få gjennomslag for noe som de stort sett er alene om på stortinget, jeg synes det er en aning sleipt og litt gissel over det. De kan være enige om budsjettet til hele landets befolkning hvis de får gjennomslag for den ene saken sin, det blir for dumt.
    MDG er et parti med én sak. Klimaet. Verdens undergang er nær, og Norge må gå foran med et godt eksempel for resten av verden. Økonomisk ruin NÅ! -At disse fanatikerne vil står på kravet burde ikke komme som noen overraskelse på Støre. Denne gjengen her nøyer seg ikke med å være stemmekveg i Tutti-Frutti.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.973
    Torget vurderinger
    2
    Kari Trestakk eller Kari Bremnes?
    Og er du sikker på at ikke sønnen til en fetter av Mimir også stormet banen,
    Hyttevedsjøen Kari var en av dem, det sa hun selv på levende TV, ellers så var det ikke lett å holde kontrollen men tipper at Mimir m/familie var utpå, ikke til å stole på disse stalinistene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn