|
Eller Støre fortsetter og ikke se alvoret, mens Sp nekter å forhandle om budsjettet. Da har vi regjeringskrise. Sp er så forbanna, at det er en høyst reell mulighet.Det er glemt i god tid før påske
Neida, kun på bøgdaFingerspitzgefühl kan ingen beskylde Støre eller Stoltenberg for å ha, men å gå derfra til bevisst løgn... "Dårlig kommunikasjon" avfeier Støre det med. Det reneste vås, selvsagt. Han visste utmerket godt hva statsbudsjettet inneholdt.
Dette har potensiale til å bli et sant helvete for Ap.
Det er ikke viktigheten av sakene som er det essensielle. En så kynisk måte å føre folk bak lyset på, det er sjelden kost i norsk politikk. Dette er mye verre enn brutte valgløfter.La oss for all del bestemme nasjonens neste fire år på ferjeprisen, passkontor knapt noen bruker og stidielån. Viktigere enn disse sakene kan vel knapt noe bli?
Godt poeng.Det som forundrer meg med politisk debatt er at det er helt umulig å forutsi reaksjonene på forhånd. Store endringer kan forbigås i stillhet, mens små bagateller kan utløse tidenes mediestorm
Det er en vesentlig forskjell på disse sakene og typisk valgflesk som forholdsvis enkelt kan bortforklares, uten det helt store rabalderet. Måten det har blitt gjort på. Svindel, løgn, bedrag og inkompetanse er dekkende ord.Godt poeng.
Og, dersom eg ikkje har bomma på tidslinja, måtte først VG og gjengen grava fram kva Støre og Vestre hadde sagt i valkampen før Sp verkeleg stod fram og harmdirrande forlangte knebøy.
Det smått interessante er at alle andre held kjeft, både til høgre og venstre.
Også: Fritt frå minnet kom “gratis ferje” opp som Sp-flesk i 2022 fordi ferjeprisane etter kvart hadde stige ganske heftig på fylkeskommunale ruter (fk har alltid litt lite pengar), og plutseleg slo Sp på stortromma og løyste det med GRATIS. Men påfølgjande problem.
Edit: Kjapt Google-søk gav denne
![]()
Gjorde fergene gratis: Det var bare én ting de glemte
Folk jublet da regjeringen innførte gratisferger på flere fergesamband, men i Lofoten fortviler lokalbefolkning og næringsliv.www.nettavisen.no
Ein ordentleg distriktspolitikk ville gjort noko fundamentalt med finansieringa av kommunane og fylkeskommunane, ikkje dilla med denne type tiltak.
Nettopp. I Sverige er ferger en del av veinettet, altså gratis. Det er da pokker meg utrolig at innlysende ting skal være så forbannet vanskelig i NorgeUavhengig av div løgner, - så har fergeprisene ute i distriktene steget nokså dramatisk i løpet av de siste år, i takt med miljøkrav om el-ferger, gassdrift osv osv...
I mange øysamfunn er det mange på begge sider som skal på jobb på andre sida...
Sverige de tusen øyers land?Nettopp. I Sverige er ferger en del av veinettet, altså gratis. Det er da pokker meg utrolig at innlysende ting skal være så forbannet vanskelig i Norge![]()
Bomma der da.Sverige de tusen øyers land?
Ferje til Gotland ganske heftige priser
Har kjørt noe i Sverige og ferjene er stort sett meget korte distanser over en trang fjord eller lignende..Bomma der da.
Det ble feil. Sviktende informasjon, og er lei meg for det. Jeg føler at det er vanskelig, og ber om unnskyldning for det![]()
Fordi enkelte er helt avhengige av ferge, og det er en enorm ekstrabelastning økonomisk for de.klarer ikke å se forskjell på å betale for ferje og betale for veien.
selvfølgelig skulle begge deler vært gratis siden vi betaler uhorvelige summer til staten hvert år som ikke går til vei eller ferje, men hvorfor skal akkurat ferje være gratis?
klarer ikke å se forskjell på å betale for ferje og betale for veien.
selvfølgelig skulle begge deler vært gratis siden vi betaler uhorvelige summer til staten hvert år som ikke går til vei eller ferje, men hvorfor skal akkurat ferje være gratis?
For all del. Men dei i kort tid gratis ferjene har i stor grad vore fylkeskommunal veg, altså på det fylkeskommunale budsjettet. Når fylkeskommunen byggjer bruer og utvidar vegen, kostar det både innbyggjarar og heile fylket dyrt. Men ferja skal vera gratis, berre ho var lite nok brukt.Uavhengig av div løgner, - så har fergeprisene ute i distriktene steget nokså dramatisk i løpet av de siste år, i takt med miljøkrav om el-ferger, gassdrift osv osv...
I mange øysamfunn er det mange på begge sider som skal på jobb på andre sida...
Utgifter til ferge kan man vel fortsatt trekke av på skatten? Det var i allefall slik den perioden jeg kjørte mye ferge. Og dersom disse 200 stykkene er så velstående er det vel kanskje ikke disse som har størst behov for statlige subsidier?Kanskje fordi de ikke har subsidiert buss, jernbane, trikk, fly og hva fan vet jeg, slik som folk forventer ellers i landet. Jeg bor 100m i luftlinje fra fergeleie til et øysamfunn med 200 innbyggere med større verdiskapning per hode enn noen andre samfunn i Norge. Hvorfor i helvete skal de ikke få gratis ferge? Verken opera eller nasjonalteater (som de aldri benytter) får de ikke for sine betydelige skattepenger.
Budsjettforhandlinger før budsjettforhandlinger er vel et nytt fenomen.Da konmer det vel samme krav fra Rødt og MDG snart.
![]()
Budsjettfloke utløser kravkrig mot regjeringen
Dersom statsministeren gir etter for Senterpartiets ultimatum før budsjettforhandlingene, krever SV det samme.www.nrk.no
Hensikten med bomringen rundt Oslo er mellom annet å redusere biltrafikken, ikke å delfinansiere selve veiutbyggingen som gjerne er hensikten med bompenger utenfor byene. Det "nye" systemet som kom for noen år siden er i det minste mer logisk enn slik det var før - svigers bor på Østkandet basically der byen slutter (helt inntil Østmarka) de kunne før kjøre til sentrum uten å møte en eneste bomstasjon. Samme kunne man vel om man bodde på Grefsen mens vestfra traff man på bomringen ved Majorstuen sånn ca.Jeg syns både ferger kunne vært gratis, og at bomstasjoner kunne vært fjernet i hele landet. Det jeg alltid har lurt litt på er hvorfor ikke flere er irritert over at bomringen rundt Oslo fortsatt står der og at prisene bare øker, siden det ble lovet den gangen bompengene ble innført at de skulle fjernes når et-eller-annet var nedbetalt, som det ble for mange år siden allerede.
Det har vært mye snakk om Oslopakke ditt og datt også, så at det skal finansiere veier er vel ikke helt usant. Men poenget mitt her var aller mest at sånn jeg husker det fra jeg var barn og bomringen ble innført, så ble det lovet dyrt og hellig at den skulle fjernes med en gang de hadde fått inn en viss sum penger. Men så stemte de for å la den bli stående isteden. Det synes meg som et mye større svik og løftebrudd en gratis ferge som diskuteres her nå.Hensikten med bomringen rundt Oslo er mellom annet å redusere biltrafikken, ikke å delfinansiere selve veiutbyggingen som gjerne er hensikten med bompenger utenfor byene. Det "nye" systemet som kom for noen år siden er i det minste mer logisk enn slik det var før - svigers bor på Østkandet basically der byen slutter (helt inntil Østmarka) de kunne før kjøre til sentrum uten å møte en eneste bomstasjon. Samme kunne man vel om man bodde på Grefsen mens vestfra traff man på bomringen ved Majorstuen sånn ca.
Det er noen år siden, med TØI estimerte at uten bompenger ville trafikken inn og ut av Oslo øke med 10-15%. Det er jo ikke dritmye, men det skal heller gjerne ikke så mye endring til før man går fra ikke kø til kø og fra kø til at ting står rimelig stille. At man ikke blir kvitt køer inn og ut av byer ved å bygge mer vei har man visst siden 70-tallet eller deromkring.
Det er forsåvidt riktig, men påleggene om milljøvennlig ditt-og-datt er statlige, og som vanlig følger det ikke penger med statlige pålegg....For all del. Men dei i kort tid gratis ferjene har i stor grad vore fylkeskommunal veg, altså på det fylkeskommunale budsjettet. Når fylkeskommunen byggjer bruer og utvidar vegen, kostar det både innbyggjarar og heile fylket dyrt. Men ferja skal vera gratis, berre ho var lite nok brukt.
Eg skal vera den første til å seia meg einig i at ferje bør vera billig, og at fellesskapet bør ta ein stor del av infrastrukturen. Men, igjen, det å lappa med tilfeldige, veldig generøse statlege ordningar her og der, er ikkje god politikk.
FWIW bur eg i eit typisk ferjefylke, og betalar både ferjebilettar og bompengar. Sjeldan med glede.
Dette er eit notorisk problem her i landet, og inntrykket mitt er vi utmerker oss svært negativt jamført med alle andre land eg har køyrt bil i. Bergen, som vanleg, er om mogleg endå verre enn Oslo.Angående trafikk inn og ut av Oslo så er jo det noe som kanskje kunne vært gjort noe med ved å legge hovedveiene utenom Oslo, og et stykke utenfor.
Basert på Wikipedia startet man med bompenger i Oslo i 1990 og den skulle bort etter maksimalt 20 år. At den fortsatt står er først og fremst et eksempel på at 20 år er ganske lenge og man bør ikke basere seg veldig på at noen sier at ditt og datt skal skje eller ikke skje om 20 år. På de 20 årene som gikk så ble man eksempelvis langt mer opptatt av forurensing både lokalt og globalt og folketallet i Oslo vokste i en del år også svært raskt .Det har vært mye snakk om Oslopakke ditt og datt også, så at det skal finansiere veier er vel ikke helt usant. Men poenget mitt her var aller mest at sånn jeg husker det fra jeg var barn og bomringen ble innført, så ble det lovet dyrt og hellig at den skulle fjernes med en gang de hadde fått inn en viss sum penger. Men så stemte de for å la den bli stående isteden. Det synes meg som et mye større svik og løftebrudd en gratis ferge som diskuteres her nå.
Det er nok sant.Det er forsåvidt riktig, men påleggene om milljøvennlig ditt-og-datt er statlige, og som vanlig følger det ikke penger med statlige pålegg....