Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.627
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De faktiske forhold er det jo ingen tvil om, men jeg tror det blåser sakte over. Dog - det hadde jo vært morsomt om Støre måtte ty til det skrittet å avskjedige Smiley.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.233
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tja, selv håper jeg at det ikke blåser over. Det er alt for alvorlig til det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.233
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er glemt i god tid før påske
    Eller Støre fortsetter og ikke se alvoret, mens Sp nekter å forhandle om budsjettet. Da har vi regjeringskrise. Sp er så forbanna, at det er en høyst reell mulighet.

Som Nettavisen avslørte fredag, fikk Trygve Slagsvold Vedum personlige garantier fra statsministeren før valget om at satsingene skulle videreføres. Dermed lot Sp også Ap fritt skryte av «deres politikk» i valgkampen.

"Personlige garantier". Sannelig ikke rart de er lynings forbannet.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.207
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fingerspitzgefühl kan ingen beskylde Støre eller Stoltenberg for å ha, men å gå derfra til bevisst løgn... "Dårlig kommunikasjon" avfeier Støre det med. Det reneste vås, selvsagt. Han visste utmerket godt hva statsbudsjettet inneholdt.

Dette har potensiale til å bli et sant helvete for Ap.
    Neida, kun på bøgda
    det er jo ikke så farlig, bare bygdedyr som virrer forvirret omkring på jakt etter studielånsstøtte som ikke lenger finnes
    og det bor det ikke så mange på fergekaiene til de tidligere gratisfergene heller

så egentlig ikke et stort problem, og det koster jo uhyrligheter; ca 1,1 milliard… alle skjønner jo at det er grov sløsing

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    poenget er vel ikke ferjene, men at de bevisst står der og lyver, og bruker dette for å snakke ned andre partier.
    og det var vel Ap som maset mest om desinformasjon i valgkampen, også er de noen forbanna løgnere selv.

Dog ikke uvanlig at politikere lyver, og derfor mener nok mange at dette er en ikke sak, det går nok over osv
    Det som hadde vært fint hadde vært hvis det for en gangs skyld fikk en konsekvens å lyve.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.708
    Torget vurderinger
    96
    Dette er grovt. Jeg vet ikke hvor mange mennesker disse to sakene berører, men det er ikke det viktige. De har altså stått og smilt og lovet ting de allerede visste de ikke skulle gjennomføre. Det er oppsiktsvekkende falskt spill. Veldig provoserende. Sylvi hadde jo helt rett.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.708
    Torget vurderinger
    96
    La oss for all del bestemme nasjonens neste fire år på ferjeprisen, passkontor knapt noen bruker og stidielån. Viktigere enn disse sakene kan vel knapt noe bli?
    Det er ikke viktigheten av sakene som er det essensielle. En så kynisk måte å føre folk bak lyset på, det er sjelden kost i norsk politikk. Dette er mye verre enn brutte valgløfter.
    Hvordan kan man stole på noe de kommer med fremover?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.440
    Torget vurderinger
    1
    Det som forundrer meg med politisk debatt er at det er helt umulig å forutsi reaksjonene på forhånd. Store endringer kan forbigås i stillhet, mens små bagateller kan utløse tidenes mediestorm. Selvfølgelig forstår jeg at hovedpoenget denne gangen er at Ap opplagt i lang tid har vært klar over dette og aktivt gått ut med en løgn, men dette er tross alt småpenger som kun har praktisk betydning for et fåtall. Jeg tipper at AP heller skulle ønske at de hadde frontet en reform som virkelig hadde betydning dersom de allikevel skulle få så mye pepper for noe.

Forøvrig er jo det eneste logiske at alle landets ferger hadde vært gratis som en del av veisystemet. Det vil vel i praksis kun bety at bompengene kunne vært økt med noen kroner og subsidiert fergene.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.550
    Torget vurderinger
    2
    Støre på politisk kvarter i morgen tidlig, da blir det flere beklagelser tenker jeg. Vi får aldri nok.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.233
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Støre og Stoltenberg har kun én eneste ting å gjøre; få det inn i budsjettet igjen.

Statsminister Jonas Gahr Støre snakket usant og førte velgerne bak lyset. Nå har han ikke annet valg enn å innfri egne løfter. Og det kjapt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.207
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smått utrolig politisk tabbe
    Smått utrolige bortforklaringer
    På nasjonal tv radio, ja i alle nyhetskanaler landet over

interessant å lese hvordan dette (bort)forklares og forsøkes glattet over
    minner mye om Melkøya og elektrifisering

utrolig skuffende

som skrevet tidligere
    de som håper, og trur, at konflikten, ja kampen, oslo mot resten går over må nok tru om igjen
    denne kommer mest sannsynlig til å leve i manns minne

og vil gi grobunn for videre utvikling av den konflikten

normalt ikke tilhenger av politisk bakspeil, men denne går rett inn

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.490
    Sted
    Market Snodsbury
    Det som forundrer meg med politisk debatt er at det er helt umulig å forutsi reaksjonene på forhånd. Store endringer kan forbigås i stillhet, mens små bagateller kan utløse tidenes mediestorm
    Godt poeng. 🎯

Og, dersom eg ikkje har bomma på tidslinja, måtte først VG og gjengen grava fram kva Støre og Vestre hadde sagt i valkampen før Sp verkeleg stod fram og harmdirrande forlangte knebøy.

Det smått interessante er at alle andre held kjeft, både til høgre og venstre.

Også: Fritt frå minnet kom “gratis ferje” opp som Sp-flesk i 2022 fordi ferjeprisane etter kvart hadde stige ganske heftig på fylkeskommunale ruter (fk har alltid litt lite pengar), og plutseleg slo Sp på stortromma og løyste det med GRATIS. Men påfølgjande problem.

Edit: Kjapt Google-søk gav denne

Ein ordentleg distriktspolitikk ville gjort noko fundamentalt med finansieringa av kommunane og fylkeskommunane, ikkje dilla med denne type tiltak.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.233
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det essensielle her, er at norges statsminister er fersket i bevisst løgn.

Det er ingen "feil, dårlig kommunikasjon". Det er bevisst løgn. Trodde han virkelig at han ville slippe unna med det?

• Liker
    Reaksjoner: MML

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.708
    Torget vurderinger
    96
    Godt poeng. 🎯

Og, dersom eg ikkje har bomma på tidslinja, måtte først VG og gjengen grava fram kva Støre og Vestre hadde sagt i valkampen før Sp verkeleg stod fram og harmdirrande forlangte knebøy.

Det smått interessante er at alle andre held kjeft, både til høgre og venstre.

Også: Fritt frå minnet kom “gratis ferje” opp som Sp-flesk i 2022 fordi ferjeprisane etter kvart hadde stige ganske heftig på fylkeskommunale ruter (fk har alltid litt lite pengar), og plutseleg slo Sp på stortromma og løyste det med GRATIS. Men påfølgjande problem.

Edit: Kjapt Google-søk gav denne

Ein ordentleg distriktspolitikk ville gjort noko fundamentalt med finansieringa av kommunane og fylkeskommunane, ikkje dilla med denne type tiltak.
    Det er en vesentlig forskjell på disse sakene og typisk valgflesk som forholdsvis enkelt kan bortforklares, uten det helt store rabalderet. Måten det har blitt gjort på. Svindel, løgn, bedrag og inkompetanse er dekkende ord.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uavhengig av div løgner, - så har fergeprisene ute i distriktene steget nokså dramatisk i løpet av de siste år, i takt med miljøkrav om el-ferger, gassdrift osv osv...
    I mange øysamfunn er det mange på begge sider som skal på jobb på andre sida...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.233
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Uavhengig av div løgner, - så har fergeprisene ute i distriktene steget nokså dramatisk i løpet av de siste år, i takt med miljøkrav om el-ferger, gassdrift osv osv...
    Nettopp. I Sverige er ferger en del av veinettet, altså gratis. Det er da pokker meg utrolig at innlysende ting skal være så forbannet vanskelig i Norge 🤷

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.336
    Sted
    Oslo
    Bomma der da.

Det ble feil. Sviktende informasjon, og er lei meg for det. Jeg føler at det er vanskelig, og ber om unnskyldning for det😎
    Har kjørt noe i Sverige og ferjene er stort sett meget korte distanser over en trang fjord eller lignende..
    Et sted tok det fem minutter, ferja hadde ikke rutetid men gikk når det var trafikk

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    klarer ikke å se forskjell på å betale for ferje og betale for veien.
    selvfølgelig skulle begge deler vært gratis siden vi betaler uhorvelige summer til staten hvert år som ikke går til vei eller ferje, men hvorfor skal akkurat ferje være gratis?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.233
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    selvfølgelig skulle begge deler vært gratis siden vi betaler uhorvelige summer til staten hvert år som ikke går til vei eller ferje, men hvorfor skal akkurat ferje være gratis?
    Fordi enkelte er helt avhengige av ferge, og det er en enorm ekstrabelastning økonomisk for de.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.436
    Torget vurderinger
    1

Kanskje fordi de ikke har subsidiert buss, jernbane, trikk, fly og hva fan vet jeg, slik som folk forventer ellers i landet. Jeg bor 100m i luftlinje fra fergeleie til et øysamfunn med 200 innbyggere med større verdiskapning per hode enn noen andre samfunn i Norge. Hvorfor i helvete skal de ikke få gratis ferge? Verken opera eller nasjonalteater (som de aldri benytter) får de ikke for sine betydelige skattepenger.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.490
    Sted
    Market Snodsbury
    For all del. Men dei i kort tid gratis ferjene har i stor grad vore fylkeskommunal veg, altså på det fylkeskommunale budsjettet. Når fylkeskommunen byggjer bruer og utvidar vegen, kostar det både innbyggjarar og heile fylket dyrt. Men ferja skal vera gratis, berre ho var lite nok brukt.

Eg skal vera den første til å seia meg einig i at ferje bør vera billig, og at fellesskapet bør ta ein stor del av infrastrukturen. Men, igjen, det å lappa med tilfeldige, veldig generøse statlege ordningar her og der, er ikkje god politikk.

FWIW bur eg i eit typisk ferjefylke, og betalar både ferjebilettar og bompengar. Sjeldan med glede.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.440
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje fordi de ikke har subsidiert buss, jernbane, trikk, fly og hva fan vet jeg, slik som folk forventer ellers i landet. Jeg bor 100m i luftlinje fra fergeleie til et øysamfunn med 200 innbyggere med større verdiskapning per hode enn noen andre samfunn i Norge. Hvorfor i helvete skal de ikke få gratis ferge? Verken opera eller nasjonalteater (som de aldri benytter) får de ikke for sine betydelige skattepenger.
    Utgifter til ferge kan man vel fortsatt trekke av på skatten? Det var i allefall slik den perioden jeg kjørte mye ferge. Og dersom disse 200 stykkene er så velstående er det vel kanskje ikke disse som har størst behov for statlige subsidier?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.645
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg syns både ferger kunne vært gratis, og at bomstasjoner kunne vært fjernet i hele landet. Det jeg alltid har lurt litt på er hvorfor ikke flere er irritert over at bomringen rundt Oslo fortsatt står der og at prisene bare øker, siden det ble lovet den gangen bompengene ble innført at de skulle fjernes når et-eller-annet var nedbetalt, som det ble for mange år siden allerede.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.052
    Jeg syns både ferger kunne vært gratis, og at bomstasjoner kunne vært fjernet i hele landet. Det jeg alltid har lurt litt på er hvorfor ikke flere er irritert over at bomringen rundt Oslo fortsatt står der og at prisene bare øker, siden det ble lovet den gangen bompengene ble innført at de skulle fjernes når et-eller-annet var nedbetalt, som det ble for mange år siden allerede.
    Hensikten med bomringen rundt Oslo er mellom annet å redusere biltrafikken, ikke å delfinansiere selve veiutbyggingen som gjerne er hensikten med bompenger utenfor byene. Det "nye" systemet som kom for noen år siden er i det minste mer logisk enn slik det var før - svigers bor på Østkandet basically der byen slutter (helt inntil Østmarka) de kunne før kjøre til sentrum uten å møte en eneste bomstasjon. Samme kunne man vel om man bodde på Grefsen mens vestfra traff man på bomringen ved Majorstuen sånn ca.

Det er noen år siden, med TØI estimerte at uten bompenger ville trafikken inn og ut av Oslo øke med 10-15%. Det er jo ikke dritmye, men det skal heller gjerne ikke så mye endring til før man går fra ikke kø til kø og fra kø til at ting står rimelig stille. At man ikke blir kvitt køer inn og ut av byer ved å bygge mer vei har man visst siden 70-tallet eller deromkring.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.645
    Sted
    Sølvbyen
    Hensikten med bomringen rundt Oslo er mellom annet å redusere biltrafikken, ikke å delfinansiere selve veiutbyggingen som gjerne er hensikten med bompenger utenfor byene. Det "nye" systemet som kom for noen år siden er i det minste mer logisk enn slik det var før - svigers bor på Østkandet basically der byen slutter (helt inntil Østmarka) de kunne før kjøre til sentrum uten å møte en eneste bomstasjon. Samme kunne man vel om man bodde på Grefsen mens vestfra traff man på bomringen ved Majorstuen sånn ca.

Det er noen år siden, med TØI estimerte at uten bompenger ville trafikken inn og ut av Oslo øke med 10-15%. Det er jo ikke dritmye, men det skal heller gjerne ikke så mye endring til før man går fra ikke kø til kø og fra kø til at ting står rimelig stille. At man ikke blir kvitt køer inn og ut av byer ved å bygge mer vei har man visst siden 70-tallet eller deromkring.
    Det har vært mye snakk om Oslopakke ditt og datt også, så at det skal finansiere veier er vel ikke helt usant. Men poenget mitt her var aller mest at sånn jeg husker det fra jeg var barn og bomringen ble innført, så ble det lovet dyrt og hellig at den skulle fjernes med en gang de hadde fått inn en viss sum penger. Men så stemte de for å la den bli stående isteden. Det synes meg som et mye større svik og løftebrudd en gratis ferge som diskuteres her nå.

Angående trafikk inn og ut av Oslo så er jo det noe som kanskje kunne vært gjort noe med ved å legge hovedveiene utenom Oslo, og et stykke utenfor. Jeg har fortsatt familie rett utenfor østkanten av Oslo omtrent der byen slutter som du sier, og hver gang jeg skal besøke dem har jeg lite annet valg enn å kjøre gjennom Oslo, men det er jo ikke noe jeg egentlig velger frivillig. Hadde det vært en vei uten bompenger som gikk utenom byen hadde jeg valgt den, selv om det hadde tatt 20 minutter lenger. Videre kunne nok mye av trafikken vært unngått hvis man istedenfor å bare gjøre det dyrt og vanskelig for bilister, heller gjøre det billigere og enklere å reise kollektivt. F.eks. med tog som går når de skal, og busser som ikke koster 5-600,- tur/retur hvis man skal inn til Oslo.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For all del. Men dei i kort tid gratis ferjene har i stor grad vore fylkeskommunal veg, altså på det fylkeskommunale budsjettet. Når fylkeskommunen byggjer bruer og utvidar vegen, kostar det både innbyggjarar og heile fylket dyrt. Men ferja skal vera gratis, berre ho var lite nok brukt.

Eg skal vera den første til å seia meg einig i at ferje bør vera billig, og at fellesskapet bør ta ein stor del av infrastrukturen. Men, igjen, det å lappa med tilfeldige, veldig generøse statlege ordningar her og der, er ikkje god politikk.

FWIW bur eg i eit typisk ferjefylke, og betalar både ferjebilettar og bompengar. Sjeldan med glede.
    Det er forsåvidt riktig, men påleggene om milljøvennlig ditt-og-datt er statlige, og som vanlig følger det ikke penger med statlige pålegg....

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.490
    Sted
    Market Snodsbury
    Angående trafikk inn og ut av Oslo så er jo det noe som kanskje kunne vært gjort noe med ved å legge hovedveiene utenom Oslo, og et stykke utenfor.
    Dette er eit notorisk problem her i landet, og inntrykket mitt er vi utmerker oss svært negativt jamført med alle andre land eg har køyrt bil i. Bergen, som vanleg, er om mogleg endå verre enn Oslo.

Eg trur ei av røtene er at vi alltid har rekna biltrafikk som nær-/lokaltrafikk, og eigentleg aldri planlagt eit riksdekkjande motorvegnett. Det har berre oppstått, stykkevis og delt. Topografien har sannsynlegvis også litt å seia.

Som alltid vil eg tilrå Ulrik Eriksen. Et land på fire hjul. Hvordan bilen erobret Norge (Res publica, 2020) når det er snakk om historia til biltrafikk i Noreg. Boka er polemisk, Eriksen er tydeleg anti-bilist, men han har likevel eit overordna blikk det kan vera lurt å få med seg (også om ein vil forstå logikken bak bompenge-ordningane som har vorte normalen på 2000-talet).

Sannsynlegvis kan ditt lokale bibliotek ordna med innlån;

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.052
    Det har vært mye snakk om Oslopakke ditt og datt også, så at det skal finansiere veier er vel ikke helt usant. Men poenget mitt her var aller mest at sånn jeg husker det fra jeg var barn og bomringen ble innført, så ble det lovet dyrt og hellig at den skulle fjernes med en gang de hadde fått inn en viss sum penger. Men så stemte de for å la den bli stående isteden. Det synes meg som et mye større svik og løftebrudd en gratis ferge som diskuteres her nå.
    Basert på Wikipedia startet man med bompenger i Oslo i 1990 og den skulle bort etter maksimalt 20 år. At den fortsatt står er først og fremst et eksempel på at 20 år er ganske lenge og man bør ikke basere seg veldig på at noen sier at ditt og datt skal skje eller ikke skje om 20 år. På de 20 årene som gikk så ble man eksempelvis langt mer opptatt av forurensing både lokalt og globalt og folketallet i Oslo vokste i en del år også svært raskt .

Det er uansett ikke de samme politikere som den ga sa den skulle bort som senere bestemte at den skulle bli stående. Synes det er litt underlig dersom man antar at noe bestemt for 20 år siden fortsatt skal være gjeldenede omtrent uansett hva som skjer i samfunnet.

Som et lite case in point - da Dronning Eufemias gate i Bjørvika ble prosjektert så var det visstnok ingen som tenkte å å tilrettelegge for sykkel der siden det ennå ikke var "a thing" i Oslo. Hele konsetpet med å sykle til jobben, da bortsett fra en del ivirige mosjonister, er altså temmelig nytt.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vel, bomstasjonen ved Kjelstad ble åpnet i -75 og lagt ned i 2001. Bomstasjonen i Sande ble åpnet i 2002 og tatt ned i 2013. Bomringen rundt Tønsberg ble tatt ned når prosjektet var nedbetalt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.233
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Stakkars Støre. Han er "lei seg for å ha villedet." Det gjør sikkert vondt for ham.

Han har ikke villedet, han har bevisst servert løgner. Løgner, Støre. En statsminister som driver med slikt har vi ikke bruk for.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.490
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er forsåvidt riktig, men påleggene om milljøvennlig ditt-og-datt er statlige, og som vanlig følger det ikke penger med statlige pålegg....
    Det er nok sant.

Eit annan moment er desse ferjeselskapa som driftar sambanda langs kysten. Torghatten er vel framleis kommunalt/fylkeskommunalt (?), medan Norled vart selt for fem år sidan til to fond (CapMed Infra og CBRE Caledon Capital Management). Det var ein eller annan med betre pengenase enn meg som nemnde noko om at infrastrukturdrift vart rekna som ei trygg og keisam investering.

Men, kor som er, det at takstane har auka mykje på kort tid kan godt vera eit argument for å ha regulerte takstar, og kanskje for auka overføringar også. Men det er eit stykke derifrå til gratis. Når ting er gratis, stimulerer det til ein heilt annan type forbrukaråtferd (alt anna likt) enn dersom det kostar litt, men ikkje så veldig mykje. Av og til er dette ønskt, men slett ikkje alltid.

Det går til dømes to ferjer frå sentrum bygda mi over fjorden til to småbygder i same kommune. Etter at persontrafikk med ferja vart gratis (pga AutoPASS), meiner eg å ha sett ein auke i talet på dei som set bilen frå seg på hi sida og tek ferja over. Positiv effekt er at dei ikkje bruker veg og parkeringsplass i sentrum. For meg ser det ut som om gratis i det tilfellet fungerer godt.

Kollektivtrafikken i Oslo (med dags/månadskort) er også ein variant av gratis. Det fører openbert til ein heilt del unyttig bruk av kollektivtrafikk (i mange tilfelle tek folk trikk/buss der dei gjerne kunne gått), men samtidig trumfar det at det alltid går ein «gratis» buss dei fleste kalkylar der bil kunne vera freistande.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.207
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, dette betyr i praksis, for de fleste, at man følger seg lurt av det politikere og off forvaltning til enhver tid prosederer

her er nytt eksempel

så kan godt noen glatte over og forklare

det kommer bare ikke til å gå inn
    Og blir det mange nok vil det ha en konsekvens
    Og det er jo godt synlig allerede nå

Det er som oftest folk flest som går til valgurnene…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn