Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.143
    Sted
    Market Snodsbury
    Vi kan komme i den situasjonen at SP skifter side. En regning bestående av Høyre, SP, KrF og Venstre. Da kan vi også komme i den interessante situasjonen at Erna Solberg blir statsminister, samtidig som hun går av som leder i Høyre.

For SP er det jo langt fra uhørt å skifte side...
    Eg trur verdiforlik med høgresida om droger og innvandring bryr Støre midt bak. Den einaste måten han kan trua Støre til konsesjonar, er om han kan etablera ein reell sjanse for å stø eit H/Frp-budsjett, og dimed regjering.

Det har Toppe sagt ganske klart nei til, og det trur eg, med god grunn. Eg trur Ap er beste sjansen til å oppnå ein politikk som gagnar Sp. Det er stor sjanse for at det ville kløyvd Sp å prøva på noko slikt.

Ja: Ein avtale med H/Frp hadde vore frekkaste trekket i norsk politisk historie dei siste tjue åra, men dei gidd ikkje inngå ein avtale for at han skal få ein betre hjå Støre.

Avtale med R, MDG, SV og Frp om å utreia eit alternativ til Helseføretaka: heilt sikkert irriterande for Ap. Kva har han tenkt å gjera? La vera å gå med på eit slikt framlegg i byte mot eitt eller anna? Det ville sett veldig dumt ut.

Eg trur Vedum står åleine på vippehuska utan at nokon eigentleg har lyst til å koma bort. «Eg tok ho først, og dei som gjev meg alle klinkekulene kan få vera med! Kom an då? Halvparten? Ein disco?»

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.150
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sp har gang på gang vist at de er like trofaste som flatlusa, så jeg blir overhodet ikke overrasket om de skifter side.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo litt ulogisk at SP som i utgangspunktet var en "fagforening" for selveiende bønder bytte side til sosialistene. Småbønder stemte SP og storbønder stlemte Høyre i gamle dager. De små var medlemmer i "Norges bonde og småbrukarlag" og de store i "Bondelaget". Og ikke å forgelmme at "Bondepartiet" hadde stor "lekkasje" til NS der i første halvdel av 40 årene, hvilket var ganske logisk tatt i betraktning at mye av ideologien hos de virkelige yttre høyrekreftene på den tiden. ( Nå diskuteres det tidvis ganske heftig om facisme/nazisme er yttre høyre eller yttre venstre, men la nå det lige nå.)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.829
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er vel noe man kan unne seg som sentrumsparti, å gå litt begge veier. Det er ikke så lenge siden Bondevik I, tross alt.

Ikke at jeg ser Sp og H skal klare å forenes om hverken kommunestruktur, politi eller havbruksskatt. Eller strøm for den del.

Sp og Frp derimot kunne kanskje forenes i nasjonalpopulismen.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.042
    Torget vurderinger
    2
    Eg tykkjer journalist-analysen om at ho skal få øva seg på det parlamentariske spelet høyrest plausibel ut?
    Ja, det er fremtiden man tenker på her vil jeg tro, etter år med en mann på topp i AP så er det nok klart for en kvinne igjen etter hvert vil jeg tro når Jonas gir seg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.143
    Sted
    Market Snodsbury
    Not. Hun fremstår som litt enkel. Se følgende sitat.
    Dersom vi ikke har formuesskatt, så kan man for eksempel ikke få arbeidsledighetstrygd dersom man blir arbeidsledig
    Ja, det er noldus-argumentasjon på bhg-nivå (minner om Vedum, eller då Mjøs Persen då ho sa at straumprisen var uproblematisk, for det betydde brillestøtte).

Eg trur ikkje ho er ein genial leiar for Ap, men Støre er sannsynligvis nøydd til å la henne ha den erfaringa ho treng for å kunna verta det.

Parlamentarisk leiar for Ap er sannsynligvis meir kulissejobb?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.829
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Støre må jo ha tro på henne, for det må bli en krevende jobb å samle et flertall bak seg de kommende fire år med Sp, SV og Rødt. Med mindre han vil hun skal
    mislykkes, hun var vel med på notene under det mislykkede "kuppforsøket" mot Støre.

Vi får se, til slutt er det vel fittefuten fra Nidaros som drar det lengste strået igjen. :)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.143
    Sted
    Market Snodsbury
    Skjønner henne godt, en ting er å være minister, en annen ting å være en backbencher i det som så ut til å være i opposisjon.
    Spesielt med barn og familie i Stavanger
    Hugsar det var litt skriveri om dette i førre periode, mange flinke folk med regjeringserfaring som takka nei til å stå listene. Forklaringa var at det å sitja på Stortinget i opposisjon eigentleg var ein ganske traurig jobb om ein hadde betre ting å ta seg til

Som nokon var innom, var det @weld77, tru: dersom du har sjanse til karriere på eit anna felt, kan den fort forsvinna om du bruker for mange år på å sitja på Stortinget.

Men eg lurer på om denne typen karriereplanlegging, der stortingsplass eigentleg ikkje er bra/viktig nok, kan vera med på å forklara problema både H og Ap (og Frp?) har med arverekkja.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.857
    Som nokon var innom, var det @weld77, tru: dersom du har sjanse til karriere på eit anna felt, kan den fort forsvinna om du bruker for mange år på å sitja på Stortinget.
    Jeg sa vel noe slikt, ja. Det er ikke veldig mye som tyder på at det å ha vært lenge i politikken, selv på høyt nivå, gjør det spesielt enkelt å finne seg en god jobb etterpå, da med mindre man er attraktiv nok til å få noe internasjonalt, nok kontakter til å bli statsforvalter eller vil selge sjela si og kontaktnettet.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.894
    Sted
    Oslo
    Jeg sa vel noe slikt, ja. Det er ikke veldig mye som tyder på at det å ha vært lenge i politikken, selv på høyt nivå, gjør det spesielt enkelt å finne seg en god jobb etterpå, da med mindre man er attraktiv nok til å få noe internasjonalt, nok kontakter til å bli statsforvalter eller vil selge sjela si og kontaktnettet.
    Så du tror Broch og Mehl melder seg på NAV med det første?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.042
    Torget vurderinger
    2
    Ca. halve stortinget er nye folk etter valget samt at ganske mange av dem er unge så noen ser på dette som en mulighet for et eller annet..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn