Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uføretrygden er en av de tingene som skiller Norge fra andre land, og for de som trenger denne trygden skal det da bare mangle at de ikke skal få den... Bekymringen i dag er alle unge som havner på trygd. Selvsagt er det også unge som kvalifiserer på alle punkter, men for altfor mange er det i stor grad fordi de ikke makter å tilpasse seg samfunnet, - og noen som kanskje bare ikke vil... Det er nok langt fra helt enkelt å gjøre noe med problemet, uten at det går utover de som faktisk skal ha det......Det er en nokså utbredt myte at det bare er å stille hos doktoren å klage og jamre, så ordner det seg... Det er nok betydelig vanskeligere enn som så...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.462
    Antall liker
    17.195
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nytt «begrep» fra han som følger nøye med ble tatt i bruk under TV2’s intervju fra AP’s landsstyremøte i dag.
    De skal vinne velgere tilbake bl.a ved å føre en spennende politikk ?!?

    Er litt usikker på i hvilke politiske retning «spennende» er, så det blir det jo spennende å se da.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.659
    Antall liker
    85.154
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nytt «begrep» fra han som følger nøye med ble tatt i bruk under TV2’s intervju fra AP’s landsstyremøte i dag.
    De skal vinne velgere tilbake bl.a ved å føre en spennende politikk ?!?

    Er litt usikker på i hvilke politiske retning «spennende» er, så det blir det jo spennende å se da.
    De har tatt i bruk måker! 😁

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.042
    Antall liker
    6.295
    Ingvild Kjerkol har hyret inn den tidligere lederen av Felles klagenemnd, Marianne Klausen, som sin advokat mot Nord universitet. Klausen måtte i høst gå av som leder for Felles klagenemnd etter at det ble avslørt at hun var ulovlig oppnevnt.

    Magisk...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.973
    Antall liker
    19.833
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det vil vise seg om Støre har utviklet lederegenskaper eller ikke. Holder ikke pusten...
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.179
    Antall liker
    706
    Torget vurderinger
    1
    Smått fasinerende hvor lite relevant venstresiden er for unge menn under 30 år, måling mars 2024.

    unge menn.JPG
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.686
    Antall liker
    10.254
    Det vil vise seg om Støre har utviklet lederegenskaper eller ikke. Holder ikke pusten...
    Nja, det ser i det minste ut som om han er i ferd med å rydde opp blant undersåttene. Hun her har åpenbart ikke lenge igjen, om vi skal tolke dette bildet litt fritt:

    1712761406688.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.545
    Antall liker
    3.658
    Sted
    Sunnmøre
    Jepp, men partiene med størst kjønnsforskjell for de under 30 er:
    Frp, SV og MDG.
    Definitivt. For Ap og R er det derimot temmeleg likt. SV har vel alltid vore eit kvinneparti (det er ein eller annan halvkjendis som i lystig lag skal ha sagt “Eg kan ikkje stemma SV, eg er jo mann, for faen”).

    Veldig interessant måling, forresten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.295
    Definitivt. For Ap og R er det derimot temmeleg likt. SV har vel alltid vore eit kvinneparti (det er ein eller annan halvkjendis som i lystig lag skal ha sagt “Eg kan ikkje stemma SV, eg er jo mann, for faen”).

    Veldig interessant måling, forresten.
    Det er heller ikke i vinden å være i kategorien "mann, hvit, uten høyere utdannelse". At det vises i meningsmålingene er kanskje ikke så merkelig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.000
    Antall liker
    11.400
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Før itida var vel omtrent alle lærere venstrefolk... det var nærmest en identifikasjon av lærerstanden... i nyere tid har det vel vært mye SV, også blant menn....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.502
    Antall liker
    9.844
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nja, det ser i det minste ut som om han er i ferd med å rydde opp blant undersåttene. Hun her har åpenbart ikke lenge igjen, om vi skal tolke dette bildet litt fritt:

    Vis vedlegget 1014258
    Støre, rydde opp? OK, la oss se.

    "Rydde opp" i den forstand at tiden gjør sitt, den kjøper jeg. Noen særlig vilje til aksjon og handlingsvilje fra Jonas, vel...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    9.221
    Sandelson ser på den misforståtte snillismen...


     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.545
    Antall liker
    3.658
    Sted
    Sunnmøre
    Dette forklarar nok delvis kvifor Støre trengde tvingande ytre omstende for å avsetja Kjerkol.

    Pål Sture Nilsen, leiar Trondheim Ap.
    – Vi har mange gode folk i partiorganisasjonen. Går det en trønder ut, mener jeg det skal mye til for at det ikke skal komme en trønder inn.

    Ser at mange spår ein enkel rokade med Vestre som ny helseminister og Tuva Moflag inn som næringsminister, delvis fordi ho er finanspolitisk talsperson og fordi det bør inn ei kvinne pga kjønnsbalanse.

    Vi kunne sjølvsagt spekulert på om Støre gjerne ville teke inn Hadia, og det trur eg han hadde hatt lyst til, men det hadde vore eit massivt in-your-face til Trøndelag og LO, og eg trur neppe han vurderer at dagsforma er heilt der, 17 prosent og alt. Å ta inn Giske ville sannsynlegvis irritera AUF og veldig mange damer i Ap noko grenselaust, og dessutan utløyst eit behov for å byta ut ein uskuldig mann (Aasland eller Nygård) med ei kvinne. Dessutan er det ingenting som tyder på at Støre har særleg lyst til det.

    Dette vert ikkje keisamt med det første.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.295
    Støre på sitt beste | DN

    ...

    Det fungerte godt. Statsministeren lar ikke partipolitiske hensyn stå i veien for viktige prinsipper og ansvar. Han sørget for at Kjerkol fikk en fair og korrekt behandling. Han sto selv frem og tok ansvaret for beslutningen han hadde fattet. Dette var Støre på sitt beste.

    Skandaler, juks og regelbrudd får konsekvenser. Og det er han som bestemmer.

    Den som ikke forstår det, ser verden gjennom brilleglass påsmurt et tykt lag partifett. Støre bryr seg ikke om interne partikonsekvenser, den evige, lavintense borgerkrigen i Ap eller den merkelige logikken om at enkelte fylker er så mektige at deres politikere er uavsettelige. Ofte kan man lure på om Støre egentlig bryr seg om Arbeiderpartiet i det hele tatt. Han virker ofte underveldet av partiets evne til å utforme og praktisere politikk. Og rekken av statsråder som har mistet jobben på grunn av rent amatørskap gjør at man kan forstå det.

    Ap har lange tradisjoner for å være et selvhevdende og selvopptatt parti. I flere miljøer brukes det mer tid på interne maktkamper og konflikter enn på velgere og samfunn. Når den interne partilogikken kolliderer med det resten av Norge oppfatter som sunn fornuft, skjer det mye rart. Arbeiderpartiet kan ha harmoniske landsmøter med trampeklapp og brede smil, mens oppslutningen raser nedover på utsiden. Dette er noe av forklaringen på at partiet virker helt maktesløse og idéfattige i møtet med sin egen nedtur.

    Støre ser ut til å ha skjønt at det Arbeiderpartiet han leder er ute av stand til å vinne et valg. Selv ikke LOs medlemmer gidder lenger å stemme på Ap i noe særlig omfang. Den siste tiden har derfor Støre og hans stab forsøkt å bygge opp Støre selv til en mulig valgvinner. Kanskje etter inspirasjon fra Erna Solberg som har lykkes med å gjøre seg selv til Høyres fremste ressurs. Man stemmer ikke lenger på Høyre, man stemmer på Erna.

    En myndig, alvorlig og mektig Støre virker nå som partiets siste håp for valget til neste år. Arbeidet med å flytte oppmerksomheten fra partiet til «Jonas» er i full gang. Under Aps landsstyremøte denne uken var det så mange bilder av partilederen som ble vist under talen, at jeg et øyeblikk lurte på om vi skulle gå rett fra tale til en diger militærparade på Youngstorget.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.659
    Antall liker
    85.154
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Krokodilletårene kom som perler på en snor i dag og for en gangs skyld, kudos til Støre!

    Rykker Trond Giske nærmere en ministerpost, håper ikke det! 😱
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har noen fått med seg en begrunnelse for hvorfor hun i utgangspunktet valgte å gå igang med en master (?)
    Som politikker, hva skulle hun med den ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.295
    Har noen fått med seg en begrunnelse for hvorfor hun i utgangspunktet valgte å gå igang med en master (?)
    Som politikker, hva skulle hun med den ?
    Som sagt: mindreverdighetskompleks. Eneste forklaring jeg kan komme på. Giske, en annen godt voksen masterstudent, måtte i det minste ha noe å drive med og virker som å ha gjort ærlig og i det minste lett interessant arbeide. Hørte han på en podcast og ha la ikke skjul på hvor tankegodset kom fra (der var ikke han selv men boken «road to somewhere».) han anvendte det på AP og norske forhold - fair game.

    Kjerkhol tror jo at de har forsket på ordentli’. Det har de ikke. De har klippet og limt og spydd ut selvsagtheter for å få seg en grad å smykke seg med. Jeg synes deg er merkelig at Ingen har problematisert om det å grave seg ned i et ekstremt snevert tema og skrive om det i et nær teatralsk språk er kontraproduktivt for en minister som tross alt har «litt» større ansvarsområde enn bruk av digitale tjenester i hjemmesykepleien.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kan hvem som helst kontakte et universitet og si "jeg ønsker å ta en master i xxxx" og det blir akseptert (?)
    Er det ingen formelle krav til de som blir akseptert inn i et masterprogram (?)
    Uten av å sjekket dette, så ville jeg ha trodd at det er noen formelle krav for å kunne bli akseptert inn i et masterprogram (?)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.295
    Kan hvem som helst kontakte et universitet og si "jeg ønsker å ta en master i xxxx" og det blir akseptert (?)
    Er det ingen formelle krav til de som blir akseptert inn i et masterprogram (?)
    Uten av å sjekket dette, så ville jeg ha trodd at det er noen formelle krav for å kunne bli akseptert inn i et masterprogram (?)
    Man nå normalt ha en bachelor eller hva det heter nå. Dvs man kan ikke begynne rett på en master (antar jeg, det er 100 år siden jeg drev med dette). I Norge skal også "lavere grad" typisk være hovedsakelig innenfor noe direkte relevant, dette litt i motsetning til f.eks i USA.

    En del steder er det også karakterkrav fra lavere nivå, dvs at ikke alle som vil nødvendigvis kommer inn på master. Selv gikk jeg på et lukket løp så det handlet bare om å komme inn i første omgang og så bestå underveis og til slutt så fikk man en master, ingen utsiling sånn sett underveis.

    Kjerkhol har tidligere studert informatikk og psykologi, om hun har tatt flere fag på si før denne famøse, nå ikke-eksisterende masteren, aner jeg ikke. Mastergrad består gjerne også av noen fag som man må anta at hun har bestått før faktisk oppgave skrives.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.606
    Antall liker
    35.539
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan hvem som helst kontakte et universitet og si "jeg ønsker å ta en master i xxxx" og det blir akseptert (?)
    Er det ingen formelle krav til de som blir akseptert inn i et masterprogram (?)
    Uten av å sjekket dette, så ville jeg ha trodd at det er noen formelle krav for å kunne bli akseptert inn i et masterprogram (?)
    Nei, det kan man ikke. Det er ikke så mange åpne studier hvor enhver som oppfyller kvalifikasjonene bare kan melde seg opp. Et master-program er et flerårig utdannelsesløp hvor selve masteroppgaven er en liten del. Det er formelle opptakskrav, konkurranse om å få en av studieplassene, et kursprogram som må bestås, semesteroppgave som må skrives og godkjennes, før man bruker det siste halvåret eller så på masteroppgaven.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Så hvis jeg forstår dette riktig, så har hun en bakgrunn med informatikk og psykologi før hun tok en (nå underkjent) master i Helseledelse (?) med tema hentet fra primærhelsetjenesten (?)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    Så hvis jeg forstår dette riktig, så har hun en bakgrunn med informatikk og psykologi før hun tok en (nå underkjent) master i Helseledelse (?) med tema hentet fra primærhelsetjenesten (?)

    Skjønner ikke hva "Helseledelse" som fag(?) har på et Universitet å gjøre. Til nød på en høyskole, eller kanskje en husmorskole...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.295
    Skjønner ikke hva "Helseledelse" som fag(?) har på et Universitet å gjøre. Til nød på en høyskole, eller kanskje en husmorskole...
    Kunnskapsledelse.

    Det er neppe noen andre enn de som skriver artikler for hverandre men ingen andre som skjønner heller.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.059
    Torget vurderinger
    23
    Det coole er jo at hun hadde både fått (og beholdt) jobben uten den famøse masterhistorien....
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kunnskapsledelse.

    Det er neppe noen andre enn de som skriver artikler for hverandre men ingen andre som skjønner heller.
    Jeg trodde det var Helseledelse, helseledelse kan en vel koble til noe reelt.

    Men "kunnskapsledelse", jeg klarer ikke umidelbart å forstå hva det skulle innebære.

    Og hvordan en master i kunnskapsledelse med basis i primærhelsetjenesten skal understøtte henne som minister hvor spesialisthelsetjenesten er i fokus, det er litt uklart for meg.
    Er det noen som vet om primærhelsetjenesten sorter under helse og omsorg eller under kommunaldepartementet (?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn