Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg blir både trist og forbanna. Det er to ferske eksempler fra min hjemkommune (Lindesnes ). Det ene er den gigantiske utrullingen av marslandskap som foregår nå - byggingen av nye E18 mellom KRS og Stavanger.
    Utbyggingen av E18 mellom KRS og Stavanger har enorm samfunnsnytte. At de tekniske kravene til en høyhastighets motorvei i 2024 fører til store inngrep i naturen er en liten kostnad i denne sammenhengen. Men når det er sagt, at jernbanesporet på den samme strekningen har blitt nedprioritert i mange år er derimot både trist og gjør meg forbanna. Deler av strekningen er fra krigen. Utbyggingen av E18 er sannsynligvis siste spikeren i kisten for denne jernbanestrekningen og de tilhørende fraktterminalene. Deriblant den relativt nye og store terminalen på Ganddal.

    Og nå sist vedtaket om å sprenge vekk et svært stykke flott skjærgårdsnatur (Sodevika i Mandal) for industri man håper skal komme - det er ingen som har meldt sin interesse så langt. I landbruksminister Pollestad sin ånd !
    Bertelsen og Garpestad fra Egersund skal stå for utbyggingen. TT fra Mandal vil ikke "ta" i det prosjektet. Hva man måtte mene om havvind betyr lite når landets regjering er fast bestemt på å nå sine klimamål.. og bedre sin egen samvittighet.

    1710927412144.png
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate

    I går samlet han tre statsråder med ordre om å endre dagens russetid.

    – Nå har jeg gitt et klart oppdrag til mine statsråder: Russetiden slik den har utviklet seg til å bli – skal endres, sier Støre til VG som omtalte saken først.


    Jøss, det var da veldig til handlekraft. 😳👍🏻

    Skal bli spennende om det omsettes i faktiske tiltak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Han bekrefter vel bare nok en gang sitt syn på ytringsfriheten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    går samlet han tre statsråder med ordre om å endre dagens russetid.

    – Nå har jeg gitt et klart oppdrag til mine statsråder: Russetiden slik den har utviklet seg til å bli – skal endres, sier Støre til VG som omtalte saken først.
    De rødgrønne dyrker sin populæritet blant unge, mannlige velgere.
    IMG_1142.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    De rødgrønne dyrker sin populæritet blant unge, mannlige velgere.
    Det er sjølvsagt begrensa kva regjeringa kan gjera for å styra russetida, sjølv om skulane med fordel kan la vera å ta eit einaste omsyn til elevar som har tenkt å bruka innspurten på vgs til å vera idiot, og politiet gjerne kan vera veldig lite forståingsfulle når uniformert ungdom driv med misferd.

    Edit: Den observante lesaren vil sikkert innvenda at eg er inkonsekvent når det gjeld dette med skuledisiplin og politimakt. Pluss i margen.

    Dette er faktisk noko elevane på vgs må ta ansvar for sjølv. Det ser jo ut som det er noko på gang, sjølv om det tek tid.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Hmmm, nå kom jeg til å tenke på «Lord of the Flies».
    Ja, det er jo det russetida er resultatet av. Du har rett i det. Samtidig er russen 18-19 år gamle, og det er vanskeleg å direkte forby dei å vera idiot. Men, som eg skreiv, det er mogleg å gjera det klinkande klart at russetida ikkje inneber straffefritak for noko som helst. Her skal Ottar ha kred for å prøva.

    Samtidig, så kan skulane slutta å stilla seg i forhandlingsposisjonar med russen, og foreldre som er delaktig i å finansiera dette, burde slutta. Finst det kanskje nokre lover mot organisert kriminalitet vi kunne bruka?

    Men, med dette på plass er det berre ungdomen som kan bestemma korleis dei vil feira at dei er ferdig med grunnutdanninga si.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    -Å uffe seg over dagens ungdom er en gammel øvelse:

    Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker...
    (Sokrates 400 f.k.)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    -Å uffe seg over dagens ungdom er en gammel øvelse:

    Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker...
    (Sokrates 400 f.k.)
    Jau då. Og ikkje var eg russ sjølv heller. Gregers Gram måtte derimot gå sisteåret omatt fordi han var oppteken med russefeiring.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jo Vegdirektoratet bestemt seg for å gjøre noe effektivt i forhold til neste års russebusser. Det er for kort tid til å gjøre regelendringer i forhold til dette årets russebusser.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Man koker suppe på spiker, det kan da ikke være en overraskelse/en nyhet at disse to ikke fikk seg tyngre verv?


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Man koker suppe på spiker, det kan da ikke være en overraskelse/en nyhet at disse to ikke fikk seg tyngre verv?


    Kjeppjag de ut i ekte jobber, i det private, hvor de må vise til resultater i en eller annen form.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Man koker suppe på spiker, det kan da ikke være en overraskelse/en nyhet at disse to ikke fikk seg tyngre verv?


    Klart begge stilte seg til rådighet og ønsket seg nye toppverv. 🤦🏻‍♂️Selvkritikk og refleksjon er kanskje noe både Ap og andre partier burde satse litt på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er tydeleg at ære ikkje speler noka rolle.
    Man tror det knapt når man ser det, men, nei, det ble ikke publisert 1. april.
    Advokat Marianne Klausen, som i høst måtte gå av etter å ha blitt ulovlig oppnevnt som leder av klagenemnda for studenter, er nå hyret inn av Aps helseminister Ingvild Kjerkol for å forsvare henne mot anklagene om juks.
    Hva er det Kjerkol tror hun holder på med?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Nå er det vel alles rett å ta en sak inn for domstolen hvis man føler seg feilbehandlet?
    Tror også det gjelder om man er dømt i og av media.
    🙂
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    3.739
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Da var da enda bra at hun ikke siterte seg selv.
    Heldig for henne at hun har råd til dyre advokater.
    Tror ikke hun som ble dømt i høyestrett for å ha sitert seg selv hadde de samme juridiske kontakter eller økonomiske muskler.
    Men la nå univeritetet få avgjøre om det er plagiat eller ikke. Dette er ikke en sak for domstolene
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Men la nå univeritetet få avgjøre om det er plagiat eller ikke. Dette er ikke en sak for domstolene
    Eg trur ikkje Kjerkol har teke det til retten enno? Førebels er det vel “berre” at ho skal la Klausen, som inntil ho gjekk av var tydeleg på at her skulle ingen potensielle juksemakarar gå fri, tala si sak i klageutvalet til Nord universitet?

    Med atterhald om at eg forstår saksgangen rett her, og at ho stoggar før ho når EMD.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Det er tydeleg at ære ikkje speler noka rolle.

    En helseminister som ikke engang klarer å føre sin egen sak for en "sensur kommisjon" ved universitetet?
    Ikke rart helseforetakene kan kjøre sitt eget løp!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men å leie inn den vanærede tidligere lederen for klagenemda som advokat, hun som hadde «av med hodet hennes!» som leveregel ovenfor andre studenter og som selv var ulovlig oppnevnt?
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    3.739
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Saken er ikke engang ferdigbehehandlet, men det er vel best å være juridisk skarpskod
    "Neste uke skal nemnda for studentsaker ved universitetet behandle saken hvor Kjerkol er klaget for å ha jukset og plagiert deler av teksten i sin masteroppgave".
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    TV2 har litt meir, men dette var kanskje det mest interessante: at Klausen skal hjelpa Kjerkol å argumentera mot ein presedens ho sjølv har skapt (altså: cold case-plagiatsaker).

    Klausen ledet selv Felles klagenemnd da nemnda i 2020 behandlet en sak som har flere likhetstrekk med Kjerkol sin.

    TV 2 fortalte i februar om saken der en student fikk sin masteroppgave gjenopptatt med anklager om juks ett år etter at oppgaven var godkjent. Den gang fastholdt Klausen og nemnda vedtaket om å annullere oppgaven og utestenge studenten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Men å leie inn den vanærede tidligere lederen for klagenemda som advokat, hun som hadde «av med hodet hennes!» som leveregel ovenfor andre studenter og som selv var ulovlig oppnevnt?
    Husk at det er folk flest sin tur nå. Tipper Støre er godt over middels irritert
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243


    «Hyttebyggingen må strammes inn, mener regjeringen». Slik lød NTBs omtale da regjeringen rett før påske la fram forslag til nye retningslinjer for «arealbruk og mobilitet» etter plan- og bygningsloven.

    Forståelsen av planen som nå er ute på høring, var altså at Arbeiderpartiet/Senterpartiet-regjeringen vil stramme inn hyttebyggingen i norske kommuner. Blant annet var ønsket at det skulle bli vanskeligere å bygge ut nye hyttefelt. Kommunene måtte ta mer hensyn til klima og energi. Budsjettpartner SV har sågar foreslått forbud mot nye hyttefelt.

    ...

    Likevel brukte Senterpartiet og finansminister Trygve Slagsvold Vedum påsken til å spre et helt annet budskap. Stikk motsatt, faktisk: «Bygg flere hytter», siteres han på i VG i et helt overlagt utspill i hyttehøytiden. Finansministeren skal ifølge avisa være lut lei kritikk av norsk hytteutbygging. Mens regjeringen han sitter i, og er nestleder for, altså skal «stramme inn».

    ...
    Vedums bevisste hytteutspill styrker kanskje Senterpartiets grep om egen base av mektige jordeiere i distriktene og bønder med utmark, men bidrar ikke til å trygge publikums oppfatning om en regjering som har kontroll.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Da var da enda bra at hun ikke siterte seg selv.
    Heldig for henne at hun har råd til dyre advokater.
    Tror ikke hun som ble dømt i høyestrett for å ha sitert seg selv hadde de samme juridiske kontakter eller økonomiske muskler.
    Men la nå univeritetet få avgjøre om det er plagiat eller ikke. Dette er ikke en sak for domstolene
    Nei den regninga har Nord Universitet sagt de skal ta . Skrutvinga for politikerforakt får stadig nye omdreininger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nei den regninga har Nord Universitet sagt de skal ta . Skrutvinga for politikerforakt får stadig nye omdreininger.
    Det er slik reglene er



    I følge universitets- og høyskoleloven § 4—8 nr. 5. og § 4—9 nr. 6 er universiteter og høgskoler forpliktet til å betale advokatutgifter for studenter. Dette omfatter saker hvor det innstilles/vedtas utestenging ved fusk og politiattestsaker med merknad.

    Kommunikasjonssjef Andreas Førde ved Nord universitet bekrefter overfor Khrono tirsdag kveld at universitetet vil dekke Kjerkols advokatutgifter etter gjeldende satser.

    Advokatutgiftene skal ifølge loven dekkes etter sats for offentlig salær, som er på 1215 kroner per time fra 1. januar 2024. Det er ikke noe tak på antall timer.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Det er slik reglene er
    Kommunikasjonssjef Andreas Førde ved Nord universitet bekrefter overfor Khrono tirsdag kveld at universitetet vil dekke Kjerkols advokatutgifter etter gjeldende satser.
    Denne saka er jo finurleg:

    Men i en sms sent tirsdag kveld opplyser advokat Marianne Klausen til Khrono at Kjerkol betaler advokatutgiftene sine selv.
    Jaja. Det hadde ikkje eg hatt råd til etter at eg leverte hovudfagsoppgåva mi, iallfall.

    Det er vel gjerne regelen at ein har litt praksis som dommar (kanskje også statsadvokat, eg veit ikkje) før ein vert forsvarsadvokat, men den einaste i heile verda som ikkje ser at dette er vanvittig umusikalsk og dårleg PR, må vel vera Kjerkol?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Denne saka er jo finurleg:



    Jaja. Det hadde ikkje eg hatt råd til etter at eg leverte hovudfagsoppgåva mi, iallfall.

    Det er vel gjerne regelen at ein har litt praksis som dommar (kanskje også statsadvokat, eg veit ikkje) før ein vert forsvarsadvokat, men den einaste i heile verda som ikkje ser at dette er vanvittig umusikalsk og dårleg PR, må vel vera Kjerkol?
    Det er kanskje ikke mer komplisert enn at hu advokatdama ikke er spesielt interessert i å jobbe for offentlige satser.

    Jeg lurer på hva Kjerkhol har røyka.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Likevel brukte Senterpartiet og finansminister Trygve Slagsvold Vedum påsken til å spre et helt annet budskap. Stikk motsatt, faktisk: «Bygg flere hytter», siteres han på i VG i et helt overlagt utspill i hyttehøytiden. Finansministeren skal ifølge avisa være lut lei kritikk av norsk hytteutbygging. Mens regjeringen han sitter i, og er nestleder for, altså skal «stramme inn».
    Tre kommentarer:
    1. Atter et eksempel på hvor vaklevoren Støres mindretallsregjering er.

    2. Vedum er desperat. Etter tidenes valgkamp-bløff, har han nå gått fra hero til zero på meningsmålingene. Leter desperat etter markeringssaker, for å berge seg over sperregrensen til Stortingsvalget 2025.

    3. For øvrig er jeg enig med han akkurat i denne saken: Vi er få mennesker i et langstrakt land. Geografien med dype fjorder og høye fjell, er perfekt for friluftsliv. Hyttetomtenes andel er ubetydelig og kan måles i promiller. Hyttenæringen holder liv i distriktsnorge, som ellers koster oss milliarder av kroner årlig over statsbudsjettet. Hytteferie er en urnorsk tradisjon, og har en sentral rolle i svært mange nordmenns liv. Friluftsliv er berikende på kropp og sjel. Eldrebølgen, pensjonistene med mye fritid og vår største aldersgruppe, får helsebringende mosjon.
    Hyttelivet er kvalitetstid for familien. De tre generasjonene samles i ferier og høytider.

    Miljømessig er det bedre med kortreist innlandsferie, enn chartertur til Kanariøyene. Moderne teknologi gjør hyttelivet energivennlig. Folk kjører el-bil t/r. Termostaten demper strømforbruket hjemme, mens man ringer hytta varm i helgene.

    Denne iveren etter å avnorske fedrelandet og vår kultur er fullstendig misforstått. Det pågår en urbanisering, hvor det bygges i høyden. Folk stues inn i trange byleiligheter uten bodplass. P-plasser og adgang til egen bilbruk strupes. Folk skal chille i byen og drikke billig øl, hilsen MDG.
    Ønsker du ut i naturen, får du nøye deg med en dagstur med Holmenkollbanen, i flokk med alle andre.
    Emo-venstre er i ferd med å redusere nordmenn til viljeløse zombies. Vi dras inn i en statskontrollert Matrix-tilværelse.

    Fy Faen. Det er til å spy av.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo mer urbant det blir rundt byen jo lengre unna ønsker jeg å flytte.
    Joda kult å gå pub til pub i Oslo eller ta en tur på et museum
    Men bo der.. No way
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sentralistene blant oss argumenterer jo stadig for hvor idiotisk det er å drive distriktene, og at alle burde sentraliseres - for det blir jo såååå mye billigere...
    Jeg har aldri hørt de samme beskrive hverken hvordan man mener folket skal bo og leve, og slett ikke hvor og hvilke jobber som skal være tilgjengelig...

    På slutten av 80-tallet var jeg i Oslo på et møte oppunder jul... jeg hadde da noen venner som bodde ute i Sylling, og skulle bli hentet dit for middag... ved avkjøringa til Asker sto det minst en kilometer med osende kø og ventet... da slo det meg - at her skal jeg ALDRI bo... NEVER!!!! :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn