Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror at Erna begikk politisk harakiri da hun gikk ut og ba om en ny EU debatt, ie. at vi skal melde oss inn.
    Mange av de som har ( i følge meningsmålerne ) sagt at de vil stemme H er nok ganske mot EU, og disse vil
    nok IKKE stemme på H nå. Hvis FrP er "smarte", tviler vel sterkt, så vil de spisse partiet som anti-EU parti fram
    mot neste Stortingsvalg. Så får vi se om vi får en "lilla" regjering etter neste valg Frp og SV?? 😂 😂
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har jo H ment hele tiden, så det er ikke noen stor bombe der. Men jeg ser at SP gikk etter den ballen med en gang. Det er vel omtrent det eneste som kan berge dem fra sperregrensen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.116
    Antall liker
    9.429
    Det har jo H ment hele tiden, så det er ikke noen stor bombe der. Men jeg ser at SP gikk etter den ballen med en gang. Det er vel omtrent det eneste som kan berge dem fra sperregrensen.
    Det var vel Listhaug som løp fortest etter den ballen. SP har tradisjon for å være mot EU.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvis man ikke måler absolutt alt i NOK kw/t så har vel knapt en EU debatt vært mer på sin plass en nå, f.eks så er Bidens America First program og sikkerhetssituasjonen i Europa 2 veldig gode grunner
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man ikke måler absolutt alt i NOK kw/t så har vel knapt en EU debatt vært mer på sin plass en nå, f.eks så er Bidens America First program og sikkerhetssituasjonen i Europa 2 veldig gode grunner
    Stemte mot EU sist, snakk om å vera ein lauk!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det har jo H ment hele tiden, så det er ikke noen stor bombe der. Men jeg ser at SP gikk etter den ballen med en gang. Det er vel omtrent det eneste som kan berge dem fra sperregrensen.
    Men hvorfor sende en lissepasning til SP sånn rett før et valg (?)
    Sett fra høyresiden så har de gjort det meste rett de siste par årene: Sittet stille i båten & holdt kjeft...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.271
    Antall liker
    9.104
    En sak der Jonas og Erna er helt enige så det hadde blitt en artig debatt slik ståa er nå.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.229
    En ting er forsvarsutgifter som andel av BNP (som varierer med oljeprisen), men regjeringen har i det minste kontroll på forsvarsbudsjettet som andel av statsbudsjettet. Og AP/SP responderte på fullskala krig i Ukraina med å redusere den andelen fra 4 til 3,8 %. Burde vært doblet.

    Vis vedlegget 905327
    Den skal vel reverseres til før Erna nivå.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.271
    Antall liker
    9.104
    Men hvorfor sende en lissepasning til SP sånn rett før et valg (?)
    Sett fra høyresiden så har de gjort det meste rett de siste par årene: Sittet stille i båten & holdt kjeft...
    Tipper Erna har funnet ut hvordan hun kan ta en Erna i denne saken, altså få oss inn uten å spørre folket først og derfor ble litt ivrig. Bare vinne i 2025 først.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når ideologien om å stoppe private organisasjoner blir viktigere enn å gi brukerne et tilbud:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    0
    Noen prinsipper må da selv politikere som sitter i regjering ha! Skulle da tatt seg ut om de måtte møte seg selv i døra fordi de ga støtte til
    tilbud som ikke er offentlige. Og dessuten så gjelder det jo "bare" rusmisbrukere, totalt unyttige individer! Nei send dem i gasskammeret!
    Det verste er at det muligens ville vært mere humant enn det man driver med i dag!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Da er de i gang.

    Bekreftet: Det blir storstreik
    Meklingen mellom LO og NHO har brutt sammen. Det betyr at 22.947 LO-medlemmer tas ut i streik. Industrigiganter, ferger, bryggerier og polet-leverandører er blant dem som rammes.


    Det var LO som sa nei til Riksmeklerens skisse. NHO godtok forslaget.

    – Denne streiken er ene og alene NHOs ansvar. Vårt hovedkrav var økt kjøpekraft for alle våre medlemmer. Det var NHO ikke villig til å innfri. Topplederne har bevilget seg store lønnstillegg, men velger å avspise norske arbeidstakere med smuler, sier Peggy Hessen Følsvik.

    Hun legger til:

    – Mange bedrifter går veldig godt og overskuddene er høye. Norske bedrifter har aldri vært mer lønnsomme. Vi skal selvsagt ha vår del av kaka, sier LO-lederen.
    Ene og alene NHOs ansvar når det var LO som sa nei til riksmeglerens forslag. Jeg følger ikke helt resonnementet, men det er sikkert ikke meningen heller.

    LO vil ha sin del av kaka når bedriftene går godt, men som økt fastlønn, ikke som variable bonus når det går bra, hvilket de avskyr, og som er den viktigste delen av topplederes økte kompensasjon de siste par årene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.135
    Antall liker
    7.766
    Sted
    Oslo
    Da er de i gang.

    Bekreftet: Det blir storstreik
    Meklingen mellom LO og NHO har brutt sammen. Det betyr at 22.947 LO-medlemmer tas ut i streik. Industrigiganter, ferger, bryggerier og polet-leverandører er blant dem som rammes.




    Ene og alene NHOs ansvar når det var LO som sa nei til riksmeglerens forslag. Jeg følger ikke helt resonnementet, men det er sikkert ikke meningen heller.

    LO vil ha sin del av kaka når bedriftene går godt, men som økt fastlønn, ikke som variable bonus når det går bra, hvilket de avskyr, og som er den viktigste delen av topplederes økte kompensasjon de siste par årene.
    Kjære @Trane siden du tydeligvis vet mye om lønnsdannelsen til ledere:
    Vis meg en statistikk over lederes faste lønn de siste 10åra og deres variable bonuser.
    Og ta gjerne med de bonusene som ledere får når bedriften ikke går så godt, eller sluttpakkene de får når de er nødt til å forlate jobben.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.739
    Antall liker
    13.230
    Vis meg en statistikk over lederes faste lønn de siste 10åra og deres variable bonuser.
    Svaret på det vil nok skuffe deg, det er betydelig mindre enn hva man skulle tro, månedlønn pr år for administrerende direktører i privat sektor og offentlig eide foretak. Tall fra SSB

    1681762016948.png

    Imidlertid er det i denne gruppen svært stor spredning i feiltet og noen ligger veldig langt over snittet som da også medøfer at det er en god bråte som ligger under. Yrkesgruppen som helthet har ikke noen oppsiktsvekkende høy lønn, det er en god del andre grupper som tjener ca det samme eller mer enn dette også. Man leser gjerne om de som er toppsjef i de store børsnoterte selskapene i avisen, men man hører ikke så mye om de som er adm. dir. i mindre virksomheter landet rundt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.663
    Antall liker
    1.905
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er snodig, ut i fra de tallene der er det neppe nok til villa og direktørbil
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Kjære @Trane siden du tydeligvis vet mye om lønnsdannelsen til ledere:
    Vis meg en statistikk over lederes faste lønn de siste 10åra og deres variable bonuser.
    Og ta gjerne med de bonusene som ledere får når bedriften ikke går så godt, eller sluttpakkene de får når de er nødt til å forlate jobben.
    Man trenger verken være Sherlock Holmes eller statistiker i SSB for å vite at en vesentlig andel av topplederes kompensasjon de siste par årene skyldes ulike resultatbaserte bonus- og opsjonsordninger. At en del bonusavtaler også gir utbetalinger tross manglende resultat er ikke poenget her, ei heller sluttpakker. Det er bare din generelle frustrasjon over hva du oppfatter som urettferdig. (For all del, jeg fornekter ikke at det er dårlig innrettede bonusordninger der ute.) LO og lederne i de ulike fagorganisasjonene har gjentatte ganger brukt store bolde bokstaver i media når de har brukt bonusutbetalinger for å posisjonere seg før dette oppgjøret. De har selv vært overtydelige når de har brukt topplederes utbetalinger "nå som norsk næringsliv går så det suser", og veldig tydelig eksemplifisert med oljesektoren, når de argumenterer for sine krav. Det er ikke jeg som trekker inn dette. Det er LO.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    De som ikke vet at det må slipes kniver for å skjære. Sa " skjæra " .
    Alle må opp selv om de rike blir flere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om å følge sin egen situasjon nøye:
    Som en kork som flyter retningsløst på havet. Det kan gå hit, og det kan gå dit. Litt avhengig av hvordan vinden (og meningsmålingene) blåser.

    Uten at det ser ut som noen har en tanke eller en plan.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Bra at det blir ruskevær på landsmøtet.

    Lurøy Aps ordførerkandidat mener det er uaktuelt at Arbeiderpartiets toppledelse skal bestå av fire østlendinger – deriblant to mangemillionærer.
    – Feil retning for partiet, tordner det fra kystkommunen.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kan bli tricky for Hadia Tajik, hun som allerede ønsker comeback tross hvor fryktelig lei seg hun var da hun trakk seg for bare et drøyt år siden.

    Giske derimot er visst tiltenkt å tilhøre pariakasten for livet for sine forseelser.

    Noen ganger kan knallhard maktkamp slå uheldig ut.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hun har rett, men personlig syns jeg det er litt merkelig at det fokuseres så ensidig på strømprisene som en problemfaktor når flere har fått dobbelt så dyre lån etter renteoppgangene. Strømstøtten tar mye av brodden på strømprisen, men hvor er rentestøtten?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Rentestøtten er vel der i form av skattefradrag, til en viss grad i det minste. Av de som regnes som fattige antar jeg at andelen med stor gjeld ikke er så stor, i alle fall ikke boliggjeld.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.483
    Antall liker
    35.344
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hun har rett, men personlig syns jeg det er litt merkelig at det fokuseres så ensidig på strømprisene som en problemfaktor når flere har fått dobbelt så dyre lån etter renteoppgangene. Strømstøtten tar mye av brodden på strømprisen, men hvor er rentestøtten?
    Poenget med renteøkning er jo å inndra pengemengde og kjøpekraft som en tilsiktet del av pengepolitikken, så en «rentestøtte» over statsbudsjettet betyr at finanspolitikk og pengepolitikk kommer i åpen konflikt med hverandre. Vel skal Norges Bank være uavhengig fra politisk press, men om regjeringen innførte en «rentestøtte» for å motvirke sentralbankens pengepolitikk tipper jeg den ville økt styringsrenten såpass kraftig at nødvendige eksempler ble statuert.

    Med andre ord: Rentestøtte skjer ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Poenget med renteøkning er jo å inndra pengemengde og kjøpekraft som en tilsiktet del av pengepolitikken, så en «rentestøtte» over statsbudsjettet betyr at finanspolitikk og pengepolitikk kommer i åpen konflikt med hverandre. Vel skal Norges Bank være uavhengig fra politisk press, men om regjeringen innførte en «rentestøtte» for å motvirke sentralbankens pengepolitikk tipper jeg den ville økt styringsrenten såpass kraftig at nødvendige eksempler ble statuert.

    Med andre ord: Rentestøtte skjer ikke.
    Jeg vet det. Poenget mitt var at det er et ensidig fokus på strømpriser som det største problemet for folks økonomi om dagen, mens renteøkningene jo er mye mer graverende for alle som har en eller annen form for gjeld.

    Edit: en måte å sørge for at renteøkningen ble mer treffsikker ville jo vært om man fastsatte renter utfra gjeldsbyrde og inntekt. Da ville den både hatt ønsket effekt, og den ville fordelt byrdene jevnere.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    1,5% renteøkning tilsvarer ca 30.000 for et lån på 2 mill... uten strømstøtte ville vel mange får en god del mer enn dette i økning på strømmen..
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.738
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Rødt er vel Rødt og ikke blant de rødgrønne, men endelig har de nå kollektivt sett tatt til vettet med ja til våpenstøtte til Ukraina.

    Alle er selvsagt ikke fornøyd:

    – Jeg sier nei fordi våpen forlenger lidelsene og piner befolkningen i Ukraina unødvendig.

     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet det. Poenget mitt var at det er et ensidig fokus på strømpriser som det største problemet for folks økonomi om dagen, mens renteøkningene jo er mye mer graverende for alle som har en eller annen form for gjeld.

    Edit: en måte å sørge for at renteøkningen ble mer treffsikker ville jo vært om man fastsatte renter utfra gjeldsbyrde og inntekt. Da ville den både hatt ønsket effekt, og den ville fordelt byrdene jevnere.
    Hvem skal i såfall sette renter ut i fra gjeldsbyrde og inntekt? Dette roper i såfall på tilpassing av inntekt og annen opportunistiske atferd. Det er vel en grunn til at renter ses på som en risikopremie fra långiver side.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn