Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Nå har vel karen flytta til Sveits, ingen utbytteskatt og minimal formuesskatt.
    Men fortsetter likevel det enkelte kaller "tapping" av selskapets verdier, og som visstnok skal være en grunn til ikke å bo i Norge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det skjønner jeg og, men du kan gjerne ta et glidende gjennomsnitt på utbyttene til Røkke og sammenligne med formuesskatten, så ser vi jo om det er formueskatten som presser opp utbytte. Jeg tror ikke det er tilfelle.

    Når det er sagt, så er kanskje nåværende sats litt høy.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Det skjønner jeg og, men du kan gjerne ta et glidende gjennomsnitt på utbyttene til Røkke og sammenligne med formuesskatten, så ser vi jo om det er formueskatten som presser opp utbytte. Jeg tror ikke det er tilfelle.

    Når det er sagt, så er kanskje nåværende sats litt høy.
    Siden vedkommende nå har flyttet så spiller det vel ikke så mye rolle hva du eller jeg tror. Flyttingen er helt åpenbart skattemotivert og at den kom nå er neppe tilfeldig.

    siden nåværende sats nå er «litt høy» hvorfor da denne harseleringen med det? Folk flyttet ikke i hopetall for et par år siden - nå gjør de det. Du har jo synes gnålet omformueskatt er barnslig og syting hele tiden. Noen grunn til at pipen har en litt annen låt nå? Hva ville vært passe sats? Nå er provenyet borte for alltid- synes du det endrer på saken? Da må vel satsene bli enda høyere da for at inntjeningen til det offentlige skal bli upåvirket?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Hvordan gikk det med Bø forresten?
    Der var det jo både flott natur, rike fiskemuligheter og potensiale for næringsutvikling.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har jo synes gnålet omformueskatt er barnslig og syting hele tiden. Noen grunn til at pipen har en litt annen låt nå? Hva ville vært passe sats? Nå er provenyet borte for alltid- synes du det endrer på saken? Da må vel satsene bli enda høyere da for at inntjeningen til det offentlige skal bli upåvirket?
    Det var da voldsomt - dårlig dag?

    Men, jeg har ofte tatt en titt på tallene på de sakene som er løftet frem - og har argumentert her at jeg synes eksemplene i liten grad illustrerer at formueskatten gjør at selskaper bukker under osv. Det gjelder de 50 000,- hun Nygaard må betale og de 8000,- som pensjonisten med nedbetalt enebolig til 10 mil må betale.

    Hvor mye blir provenyet fra formueskatten om den fjernes? Det er vel den relevante størrelsen å sammenligne med når det er snakk om utflytting?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    og har argumentert her at jeg synes eksemplene i liten grad illustrerer at formueskatten gjør at selskaper bukker under osv.
    Det har vel ikke vært snakk om å bukke under akkurat pga formueskatten. I den grad næriingsvirksomhet går over ende så er det neppe formueskatten som er grunnen i særlig mange tilfeller. Men skatten gjør noe med viljen til å investere og hva som investeres i.

    Hvor mye blir provenyet fra formueskatten om den fjernes? Det er vel den relevante størrelsen å sammenligne med når det er snakk om utflytting?
    Fjernes den helt blir den rimelig nok null. Men i Norge er satsen såpass høy og vektingen av ulike formuesobjekter så vilkårlig at den helt åpenbart påvirker kapitalallokering. Det er også av den grunn skatteutvalget foreslår å redusere satsen betydelig, øke bunnfradraget kraftig samt fjerne alle særverdsettelser. Dette gjelder fremfor alt bolig. I Norge er det skattemessig mer attraktivt å investere i egen bolig og hytte enn næringsvirksomhet og inntil nylig var også sekundærboliger skattemessig svært gunstig, nå er det riktig nok langt på vei fjernet. Systemet gir også incentiver for å investere i ting som er skattemessig lavt verdsatt, som f.eks unotert næringseiendom.

    For øvrig er det, for de som stikker til Sveits, gjerne ikke formueskatten som er det viktigste, men signalene om Exit-skatt og at fritaksmodellen er i spill - noe som forsåvidt var i luften før nåværende regjering. Det er over tid bygget opp store urealiserte gevinster i holdingselskaper og disse kan realiseres skattefritt om man forlater landet. Verdien av dette er veldig mye større enn hva formueskatten utgjør. Det har blitt hevdet at uten formueskatt ville Norge vært et av verdens største skatteparadiser siden det i praksis er mulig å utsette en skatteregning for alltid så lenge man har stor nok formue og ikke trenger å ta ut mye av den til privat forbruk hvert år.

    De politiske signalene fra regjeringen har også vært svært tydelige på retningen selv om det nå virker som de er i ferd med å innse at de har gjort et politisk mageplask og prøver å drive en viss skadebegrensning.[/QUOTE]
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det har vel ikke vært snakk om å bukke under akkurat pga formueskatten. I den grad næriingsvirksomhet går over ende så er det neppe formueskatten som er grunnen i særlig mange tilfeller. Men skatten gjør noe med viljen til å investere og hva som investeres i.
    I grunn enig med det meste du skriver her.

    Men - det har altså vært litt snakk om å bukke under - og det er den type overdrevne argumenter jeg har kommentert.

    Fra artikkelen jeg kommenterte:
    Jeg planlegger å bidra med mye mer, om bedriften min overlever. Mens jeg for øyeblikket henter vekstkapital til bedriften i et knallhardt kapitalmarked, og kan bli nødt til å ta opp ekstra lån på leiligheten, blir jeg i omfordelingens navn belønnet med et skattekrav på femti tusen for en formuesverdi som ikke er reell.

    BT sine kommentarer:
    Screenshot 2023-03-24 at 08-40-23 Politikk religion og samfunn - Nok et genialt trekk av de rø...png

    Screenshot 2023-03-24 at 08-41-46 Politikk religion og samfunn - Nok et genialt trekk av de rø...png

    Screenshot 2023-03-24 at 08-42-28 Politikk religion og samfunn - Nok et genialt trekk av de rø...png
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    I grunn enig med det meste du skriver her.

    Men - det har altså vært litt snakk om å bukke under - og det er den type overdrevne argumenter jeg har kommentert.

    Fra artikkelen jeg kommenterte:
    Jeg planlegger å bidra med mye mer, om bedriften min overlever. Mens jeg for øyeblikket henter vekstkapital til bedriften i et knallhardt kapitalmarked, og kan bli nødt til å ta opp ekstra lån på leiligheten, blir jeg i omfordelingens navn belønnet med et skattekrav på femti tusen for en formuesverdi som ikke er reell.

    BT sine kommentarer:
    Vis vedlegget 904891

    Vis vedlegget 904892

    Vis vedlegget 904893
    At en stor andel grynderbedrifter ikke overlever de første 5 årene er et faktum.
    At en ekstra skattebyrde i denne perioden bidrar negativt er et faktum.
    At en stor andel ville bukket under uansett er det naturligvis ingen tvil om.
    Poenget er at man med fordel kunne smidd skattesystemet slik at det ikke har slike uheldige virkninger.
    Dette er det ene problemet. Det andre er at det er en ulempe for norske bedrifter å ha norske eiere kontra å ha utenlandske eiere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    At en stor andel grynderbedrifter ikke overlever de første 5 årene er et faktum.
    Og slik skal det jo være. Det er på ingen måte et problem - det betyr at det er god konkurranse i markedet.

    At en ekstra skattebyrde i denne perioden bidrar negativt er et faktum.
    Formueskatten skiller seg vel ikke nevneverdig fra andre skatter, avgifter og pålegg som en grunderbedrift må dekke. Det hadde sikkert vært flere som greide seg om de slapp med lavere arbeidsgiveravgift, kortere betalingsperiode ved sykelønn, at oppsigelsestiden i AML var kortere, om det var mindre strenge krav til GDPR.

    Jeg tror vel at formueskatt er et ganske lite problem de første 5 årene.

    Poenget er at man med fordel kunne smidd skattesystemet slik at det ikke har slike uheldige virkninger.
    OK - hvordan ville du endret systemet for å få samme proveny uten uheldige virkninger?

    Det andre er at det er en ulempe for norske bedrifter å ha norske eiere kontra å ha utenlandske eiere.
    Joda, men jeg greier ikke helt å se problemet.
    Norske borgere - må betale formueskatt uansett om de invsterer i norske eller utenlandske selskaper - så det har ingen vridning for investeringsviljen til nroske investorer.
    For utenlandske borgere - så betaler de jo ikke formueskatt hverken for norske eller utenlandske selskaper. Så det blir jo ikke noe mer attraktivt for de å invester i Nroge - selv om norske eiere betaler formueskatt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men det er nokså attraktivt for en norsk gründer å selge til en utenlandsk eier som slipper å betale formueskatt og derfor slipper å regne inn den kostnaden, ikke behøver å ta ut like mye utbytte, og kan beholde mer penger i selskapet for å finansiere raskere vekst. Bedriften er helt enkelt mer verdt for en utenlandsk eier enn for en norsk.

    Start opp, selg ut, betal skatteregningen, flytt til Sveits, ta med resten av pengene.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Og slik skal det jo være. Det er på ingen måte et problem - det betyr at det er god konkurranse i markedet.


    Formueskatten skiller seg vel ikke nevneverdig fra andre skatter, avgifter og pålegg som en grunderbedrift må dekke. Det hadde sikkert vært flere som greide seg om de slapp med lavere arbeidsgiveravgift, kortere betalingsperiode ved sykelønn, at oppsigelsestiden i AML var kortere, om det var mindre strenge krav til GDPR.

    Jeg tror vel at formueskatt er et ganske lite problem de første 5 årene.


    OK - hvordan ville du endret systemet for å få samme proveny uten uheldige virkninger?


    Joda, men jeg greier ikke helt å se problemet.
    Norske borgere - må betale formueskatt uansett om de invsterer i norske eller utenlandske selskaper - så det har ingen vridning for investeringsviljen til nroske investorer.
    For utenlandske borgere - så betaler de jo ikke formueskatt hverken for norske eller utenlandske selskaper. Så det blir jo ikke noe mer attraktivt for de å invester i Nroge - selv om norske eiere betaler formueskatt.
    Problemet er at de rikeste flykter landet og skatteinntektene her går ned i stedet for opp.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bedriften er helt enkelt mer verdt for en utenlandsk eier enn for en norsk.
    Ja, men det er alle andre bedrifter i verden også - så jeg ser ikke den helt store faren for alle utlendinger skal komme til Norge for å kjøpe opp bedrifter.

    Og siden tematikken akkurat nå er grunderbedrifter, og den omtalte skatteregningen var på 50 000,- så synes jeg det er litt prematurt på flytte til Sveits.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Problemet er at de rikeste flykter landet og skatteinntektene her går ned i stedet for opp.
    Ja, det er et problem for de som er steinrike - altså over 1 MRD i formue.

    Men om man fjerner formueskatten som jeg forstår at du vil - så blir det vel heller ingen skatteinntekter - så hva er egentlig som går tapt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er alle andre bedrifter i verden også - så jeg ser ikke den helt store faren for alle utlendinger skal komme til Norge for å kjøpe opp bedrifter.

    Og siden tematikken akkurat nå er grunderbedrifter, og den omtalte skatteregningen var på 50 000,- så synes jeg det er litt prematurt på flytte til Sveits.
    Om skatteregningen er 50000 er det 1 % av beløpet over 3,4M. Altså er bokført verdi noe sånt som 50k x 100 + 3,4M = 8,4M. Markedsverdien av et selskap er gjerne vesentlig høyere enn bokført, gjennomsnittlig ca 2x i Norge, mer for vekstselskap, og enda mer utenlands. Typisk prising på amerikanske selskap er 3,3x gjennomsnitt, 4-5x for tech. Hvis forretningsplanen er god, lønnsomhet og videre vekst kan forventes: Ved å selge til et internasjonalt venture-selskap burde hun kunne få et sted rundt 30-40 MNOK. Deretter kan hun betale de 50k (+skatt på fortjenesten) og flytte til Sveits med resten. Det bør være nok penger til å sende et takkekort til Innovasjon Norge, eller hvem det nå var som finansierte oppstarten.

    Det er hva dagens incentiver legger opp til. Start opp, selg til utenlandske eiere, betal skatteregningen, flytt til Sveits med resten. Man må nesten gå ut fra at disse incentivene er gjort slik fordi det er hva regjeringen vil at folk skal gjøre.

     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om skatteregningen er 50000 er det 1 % av beløpet over 3,4M. Altså er bokført verdi noe sånt som 50k x 100 + 3,4M = 8,4M. Markedsverdien av et selskap er gjerne vesentlig høyere enn bokført, gjennomsnittlig ca 2x i Norge, mer for vekstselskap, og enda mer utenlands. Typisk prising på amerikanske selskap er 3,3x gjennomsnitt, 4-5x for tech. Hvis forretningsplanen er god, lønnsomhet og videre vekst kan forventes: Ved å selge til et internasjonalt venture-selskap burde hun kunne få et sted rundt 30-40 MNOK. Deretter kan hun betale de 50k (+skatt på fortjenesten) og flytte til Sveits med resten.
    Jada, helt enig i dette. Men hun betaler altså bare 50 000,- i formueskatt. Så jeg ser ikke det helt store insentivet her.

    Men - om hun gjør som du sier - la oss si hun selger for 35 MNOK - så må hun betale 37,8% skatt på gevinsten - det utgjør 13,2 millioner. Også sparer hun selvsagt 50 000,- i formueskatt. Jeg tenker hun bor i Norge neste år også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er 50000 (etter utbytteskatt) som hun må ta ut av en bedrift som fortsatt er i oppstartsfase og ennå ikke tjener penger. Bedriften er mer verdt for alle andre enn de som har adresse i Norge. Do the math.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Ja, det er et problem for de som er steinrike - altså over 1 MRD i formue.

    Men om man fjerner formueskatten som jeg forstår at du vil - så blir det vel heller ingen skatteinntekter - så hva er egentlig som går tapt?
    Utbytteskatten, bl.a.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Jada, helt enig i dette. Men hun betaler altså bare 50 000,- i formueskatt. Så jeg ser ikke det helt store insentivet her.

    Men - om hun gjør som du sier - la oss si hun selger for 35 MNOK - så må hun betale 37,8% skatt på gevinsten - det utgjør 13,2 millioner. Også sparer hun selvsagt 50 000,- i formueskatt. Jeg tenker hun bor i Norge neste år også.
    Sist jeg sjekka var skatten på aksjegevinster 22%, de 37.8% er skatt på utbytte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Økt til 37,8 % nå, tydeligvis. Flå de rike, og alt det der.
    Skatt på aksjegevinst skattlegges i utgangspunktet som alminnelig inntekt (skatteprosenten er 22 prosent). Men denne satsen ganges med en oppjusteringsfaktor fastsatt av Stortinget. For 2022 var oppjusteringsfaktoren 1,6 (som gir en skatt på 35,2 prosent), mens for 2023 er den på 1,72 (som gir en skatt på 37,8 prosent).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Sist jeg sjekka var skatten på aksjegevinster 22%, de 37.8% er skatt på utbytte.
    Utbytteskatten er (eller var i alle fall) satt slik at det stort sett gikk ut på ett totalt sett om man tok ut penger i form av utbytte eller som lønn fra et selskap (som da reduserer skattesatsen i selskapet). Usikker på om den sammenhengen fortsatt gjelder like godt etter at utbytteskatten ble økt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er 50000 (etter utbytteskatt) som hun må ta ut av en bedrift som fortsatt er i oppstartsfase og ennå ikke tjener penger. Bedriften er mer verdt for alle andre enn de som har adresse i Norge. Do the math.
    Regner du et avkastningskrav på 10% så blir firmaet da 500 000 mindre verdt - så forskjellen blir da 35 millioner vs 35,5 millioner.

    Men igjen - for utlendinger så er ikke norske investeringer noe mer attraktive enn alle andre land i verden. Det er vel ikke noe stort problem at utlendinger kjøper opp alle selskaper i Norge?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Utbytteskatten er (eller var i alle fall) satt slik at det stort sett gikk ut på ett totalt sett om man tok ut penger i form av utbytte eller som lønn fra et selskap (som da reduserer skattesatsen i selskapet). Usikker på om den sammenhengen fortsatt gjelder like godt etter at utbytteskatten ble økt.
    Nei, i Vedums stadige anfall av «handlekraft» har han rotet til hele den symmetrien. Plutselig lønner det seg noe voldsomt å drive skattetilpasning igjen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Norge bør reforhandle skatteavtalen med Sveits | DN


    I 2010 ble Norge og Sveits enige om å fjerne kildeskatten på utbytte som betales fra et norsk selskap til et sveitsisk selskap.

    Utbytte kan derfor sendes skattefritt fra et norsk selskap til et sveitsisk selskap.

    Deretter kan den sveitsiske aksjeeieren ta ut utbytte fra det sveitsiske selskapet enten ved å selge aksjene skattefritt eller betale ti prosent i utbytteskatt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Norge bør reforhandle skatteavtalen med Sveits | DN


    I 2010 ble Norge og Sveits enige om å fjerne kildeskatten på utbytte som betales fra et norsk selskap til et sveitsisk selskap.

    Utbytte kan derfor sendes skattefritt fra et norsk selskap til et sveitsisk selskap.

    Deretter kan den sveitsiske aksjeeieren ta ut utbytte fra det sveitsiske selskapet enten ved å selge aksjene skattefritt eller betale ti prosent i utbytteskatt.
    Tror også noe av greia med Svetis er at de faktisk har formueskatt (men mye lavere enn i Norge) så derfor slipper man å betale det til Norge. Dersom man flytter til et annet land som ikke har formueskatt så betaler man formueskatt til Norge i fem år så vidt jeg har forstått opplegget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En ting er forsvarsutgifter som andel av BNP (som varierer med oljeprisen), men regjeringen har i det minste kontroll på forsvarsbudsjettet som andel av statsbudsjettet. Og AP/SP responderte på fullskala krig i Ukraina med å redusere den andelen fra 4 til 3,8 %. Burde vært doblet.

    1679731656758.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Groruddalen. Av alle steder. Jan Bøhlers SP får 1,7 %, og AP er klart mindre enn H.
    Oslo Høyres byrådslederkandidat viser oss en meningsmåling fra Groruddalen, utført av Respons Analyse.

    Den viser at Høyre for første gang er det største partiet i selve grunnfjellet i Arbeiderpartiet, som Groruddalen tradisjonelt blir ansett som:
    • Ap fikk ved kommunevalget i 2019 30,8 prosent oppslutning i Groruddalen. På målingen nå får de 24,2.
    • Høyre fikk 16,2 prosent for fire år siden. Nå får de 27,6.

    – Ap har hatt et dundrende flertall i Groruddalen i mange tiår og har vært større enn Høyre etter andre verdenskrig. Dette er et politisk jordskjelv som inspirerer oss voldsomt, sier Lae Solberg.

    – Vi har nå tro på at vi kan vinne Groruddalen. Mange opplever at det har blitt veldig dyrt i hverdagen og at det er krevende å få endene til å møtes. Mange er blant annet oppgitt over svikten i eldreomsorgen i Oslo. De ønsker et alternativ, sier han.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Ja av og til lønner det seg å holde kjeft, har ikke spesielt store forventninger om at de ville gjort så mye annerledes, samme eu holdningen, like panisk for co2 og Erna virker nesten enda ivrigere på å industrialisere Norsk natur og Oslo høyre har vel også uttalt at de ikke skal reversere galskapen til mdg, eneste som mangler er at de støtter innføring av 20kmt i hele Oslo.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med all retorikken om "vanlige folks tur", "flå de rike" osv var det vel en nokså opplagt strategi å sitte stille i båten, vente på at uforutsette komplikasjoner skulle dukke opp, spørre hvordan AP/SP hadde tenkt å løse dette, da, og regne med at de meget omtalte vanlige folk ikke liker å bli lurt. Det gjør de ikke, og det hele gikk ganske fort.

    Man skal heller ikke se bort fra at den lojale opposisjon ikke er spesielt ydmyk ovenfor et AP/SP som oppleves som å ha jukset til seg makten ved å love gull og grønne skoger mot bedre vitende. Det er noen almenpreventive hensyn her, og SP på 1,7 % i Jan Bøhlers egen dal bør understreke det poenget ganske tydelig.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.161
    Antall liker
    8.922
    Med all retorikken om "vanlige folks tur", "flå de rike" osv var det vel en nokså opplagt strategi å sitte stille i båten, vente på at uforutsette komplikasjoner skulle dukke opp, spørre hvordan AP/SP hadde tenkt å løse dette, da, og regne med at de meget omtalte vanlige folk ikke liker å bli lurt. Det gjør de ikke, og det hele gikk ganske fort.

    Man skal heller ikke se bort fra at den lojale opposisjon ikke er spesielt ydmyk ovenfor et AP/SP som oppleves som å ha jukset til seg makten ved å love gull og grønne skoger mot bedre vitende. Det er noen almenpreventive hensyn her, og SP på 1,7 % i Jan Bøhlers egen dal bør understreke det poenget ganske tydelig.
    Det eneste som mangler nå er at Jonas står på det kommende landsmøtet og forteller delegatene hvordan de skal stemme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, han følger nok utviklingen i nestlederstriden like nøye som alt annet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ap har kollektivt stengt seg inne i en boble utenfor vanlige folks rekkevidde, og valgkveget stikker som lemen over kanten i troen på at bobla erna administerer er noe annet. et demokrati uten demos.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ap har kollektivt stengt seg inne i en boble utenfor vanlige folks rekkevidde, og valgkveget stikker som lemen over kanten i troen på at bobla erna administerer er noe annet. et demokrati uten demos.
    Kanskje de heller innser at når alle brutte løfter skrelles bort er politikken omtrent det samme brede norske konsensus, men at det går an å administrere den langt bedre enn å følge enhver situasjon nøye eller å forsøke å flire bort ethvert problem som ikke kan reverseres?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den gjorde det, og noe av det første AP/SP gjorde var å ta bort kravet om effektivisering i tillegg. Den øker ikke noe langsommere nå. Et offentlig byggeprosjekt i Norge koster ca tre ganger mer enn et tilsvarende i Finland.
    Apropos de brutte løfter: Hva sa AP/SP om antall kommunikasjonsrådgivere og konsulenter før valget? Hva gjorde de selv etter valget?

    Edit: Lars Nehru Sands analyse av ønsket om Ernas hånd på rattet i stedet for Støre & Vedum:
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Den forrige regjeringen prioriterte ikke forsvaret. matberedskap eller annet livsnødvendig bedre enn nåværende regjering
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn