Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Utfordringen er at Høyre hvert eneste år har råd til å betale sine sponsorer med skattelette som har dokumenterte null effekter. Så Høyres bekymringer rundt å ikke ha råd er rent spill for galleriet.

    Høyre har også enorm god råd til å opprette direktørstillinger og betale millionlønninger(f.eks. NSB).
    Høyre har også enorm god råd til å bygge ut byråkrati i sitt evinnelige bestiller og utfører-system.
    Høyre har også enorm god råd der de forlanger at alle og enhver skal dokumentere sitt arbeid.

    Så når Høyre sier vi ikke har råd til velferd og anstendige lønninger, så er det regelrett løgn. Vi har god råd, men de prioriterer noe annet.
    Poenget med å bryte opp gamle strukturer, f eks innen samferdsel, er å kutte kostnader, øke kapasiteten / tilbudet og redusere CO2 avtrykket. Om de lykkes med dette så spiller direktørlønningene liten rolle. Det er ikke en økt kostnad i så måte.De nye strukturene har faktisk fått fart på moderniseringen, og mye ligger til rette for at togene kan ta unna mer av person- og godstrafikken på sikt. F.eks ved å oppgradere infrastrukturen kan godstog kjøre på natten (framfor at de driver med vedlikeholdsarbeid på sporene).

    På punkt 2 så er jeg enig. Det spørs om de er for idealistiske mht leverandør og bestiller rollene. Hvor mye penger skal vi bruke på at vi ikke har tillitt til hverandre? Det er faktisk endringer på gang her, som i det minste sikrer bedre samarbeid mellom partnene. Men husk at flere og flere leverandørtjenester krever mer og mer spesialistkompetanse i en raskt teknologisk utvikling, som det ikke er hensiktismessig å ansette da behovene er kortvarig. Langvrige kontrakter som f.eks. vask av tog kan derimot diskuteres, spesielt om det går utover arbeidsforholdene.

    Dokumentasjon av arbeid har en effekt. Folk gjør det de blir målt på, men kulturen i Norge har bare delvis plass til denne tankerekken. Det er mest brukt innen helse per i dag, og det kan diskuteres om det er riktig bruk. Eldre trenger omsorg og god mat, ikke kun piller og ferdigmat som eks.

    Min tilnærming til dette er at leverandører kan og bør brukes der hvor vi har behov for spesialkompetanse fra utlandet for å lykkes, og/eller på kortvarige tiltak (der hvor det ikke er lønnsomt eller formålstjenelig å ha faste ansatte i statlige eide selskaper). På langvarige kontrakter mht drift og vedlikehold bør staten gå foran med et godt eksempel mht lønn og arbeidsvilkår, eller at kravene i kontraktene til leverandørene strammes opp. Et tak på lederlønninger i statlige eide selskaper eller i offentlig sektor kan også ha en god signaleffekt, selv om det betyr mindre i kroner og ører.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    At forskjellene i Norge har økt behøver man neppe diskutere.
    Hva de 10% rikeste tjener i forhold til de 10% fattigste er irrelevant.
    Hva de 10% rikeste tjener og har i formue i forhold til medianen derimot, forteller en god del
    Og den øverste 1% har jo ikke bare dradd ifra, de har løpt kjappere enn Warholm!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det må vel være de 0.5 prosentene kutt i formueskatten som har sørget for dette spranget :D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.022
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje, men…

    Det var før Zoom-forelesninger egentlig ble en ting. Dette er symbolpolitikk, å ansette en haug administratorer på Nesna for å håndtere studenter som aldri setter sine ben der. Kunne like gjerne vært administrert fra hvorsomhelst.

    Jeg var en periode ansvarlig for et kurstilbud hvor studieadministrasjonen satt på Mauritius og studentene i Skandinavia. Etslags invertert badeseminar, funket som en kule. Jeg fant dessverre aldri godt nok påskudd til å reise dit på to ukers leverandørinspeksjon.


    Tja....







    "Selv om jubelen er stor på Nesna inneholder saken flere paradokser. Det kan leses som en dom over strukturreformen for høyere utdanning, som Arbeiderpartiet stilte seg bak i 2014. Det medførte en ytterligere spredning av det som har artet seg som en norsk universitetsepidemi de siste 15 årene.

    Det vil si at lokalpolitiske ambisjoner og jakten på universitetsstatus langt på vei har overskygget samfunnet reelle utdanningsbehov. Høgskolenes jordnære og regionale funksjoner ble fortrengt. Nesna gikk med i malstrømmen og ble sluset inn i det nye Nord Universitet, en halvt trøndersk og halvt nordnorsk konstruksjon som strever med kvalitetskrav."
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    alle høgskoler skulle bli universitet, fordi noen smartinger innbiller seg at det blir mer status og penger av det.

    Videreføring av mastersyken, kan vi si.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    alle høgskoler skulle bli universitet, fordi noen smartinger innbiller seg at det blir mer status og penger av det.

    Videreføring av mastersyken, kan vi si.
    Hva er mastersyken? Det er underskudd på kompetanse og folk med master i Oslo i alle fall :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Underskudd? næææh. bare en gjeng med late arbeidsgivere som tror at folk med kun bachelor er helt håpløse. Arbeidsoppgavene de har å tilby krever sjeldent en mastergrad, men det er enklere for ledelsen å ansette en fyr med mastergrad. Fyren har levert master, så da må han være flink... eller noe.

    Reslultatet er at folk tvinges til 2-3 år ekstra på universitetet for å få jobb.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Underskudd? næææh. bare en gjeng med late arbeidsgivere som tror at folk med kun bachelor er helt håpløse. Arbeidsoppgavene de har å tilby krever sjeldent en mastergrad, men det er enklere for ledelsen å ansette en fyr med mastergrad. Fyren har levert master, så da må han være flink... eller noe.

    Reslultatet er at folk tvinges til 2-3 år ekstra på universitetet for å få jobb.
    God erfaring trumfer ofte om man har master eller ikke, og MBA er nesten verdiløst her til lands - i motsetning til i USA som eks. Vi er ikke verst i klassen på "mastersyken" vil jeg si.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.022
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Hva er mastersyken? Det er underskudd på kompetanse og folk med master i Oslo i alle fall :)

    Det må være i Oslo. Ikke i distriktsnorge. Selv utkantkommuner er det gjerne 50+ søknader på stillinger som krever minimum mastergrad....
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er mange grunner til å ikke flytte til Oslo, for å si det forsiktig. Boligmarkedet er vel den aller største. Lønningene står ikke i stil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.384
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du fikk med deg hvem som sa dette, gjorde du ikke?
    Hans faglige interesser omfatter komparativ velferdspolitikk, fattigdom, politisk ideologi og politisk idéhistorie. Han har skrevet bøkene Work, oil and welfare (2008) og Solidarity in Europe. The history of an idea(2005).

    Han var nestleder i Sosialistisk Venstreparti fra 1975 til 1977.
    Disse fæle høyrefolkene, vettu.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    695
    Torget vurderinger
    1
    Nesna – «et universitet der ingen vil studere, 42 var det visst sist, med 69 lærere og 1600 innbyggere».

    Lykke til
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det må være i Oslo. Ikke i distriktsnorge. Selv utkantkommuner er det gjerne 50+ søknader på stillinger som krever minimum mastergrad....
    Ja det er muligens forskjell på master og master. Jeg tenker mest økonomi og ingeniørfag. Jeg tenker ikke så mye på det. Det er erfaring som teller. Jeg ser nesten ikke på vitnemål selv - vurderer ut fra erfaring. desto mer praktisk og hands on erfaring jo bedre. Rene akademikere er ofte ubrukelige med mindre de befinner seg på et universitet.

    Jeg lærte på en måte å lære ved å ta en master selv, men bruker mindre enn 2% av den faktiske kunnskapen i dag. Alt kommer fra erfaring.

    Dagens utdanningssystem er på mange måter utdatert og er ikke i sync med behovene - med noen unntak selvfølgelig. Men tradisjonene lever godt.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er mange grunner til å ikke flytte til Oslo, for å si det forsiktig. Boligmarkedet er vel den aller største. Lønningene står ikke i stil.
    Mye bra i Oslo - men også en del utfordringer. Har en drøm å selge alt å starte økologisk gård i trønderlag. Sikkert mye mer fornuftig enn å være hamster i hamsterhjul. Ikke minst få et ærlig arbeid.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nesna – «et universitet der ingen vil studere, 42 var det visst sist, med 69 lærere og 1600 innbyggere».

    Lykke til
    Mye symbolikk i dette og ikke minst Nordlandsbanen. Ikke bærekraftig. Bruk heller pengene på å styrke distriktene der det monner. Nord-Norge trenger bedre veier!
     
    • Liker
    Reaksjoner: mls

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kjære doktor, er du heltids politiker?

    Du er veldig flink til å IKKE svare på spørsmål du får. Og du er tilsvarende flink til å snakke rundt spørsmål uten å gi noe som helst fornuftig svar i forhold til det opprinnelige spørsmålet.

    Og selv om du antakelig ikke vil tro meg så er dette ikke et angrep på deg som person, men mere en konstantering av det faktum at du har alle forutsettninger til å være en vellykket rikspolitiker. Det er et talent som jeg ærlig talt er jævlig misunnelig på deg for at du har og ikke jeg!
    jeg svarer. du må bare lese det. hvor knekkpunktet skal ligge er ikke mitt anliggende. nok en gang:

    #8.222

    har lite med knekkpunkt å gjøre.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tja, de jobber kanskje for en teoretisk akademisk forestilling om hva som er vanlige arbeidstakeres interesser, men det ser jo ut til at vanlige arbeidstagere gir jevnt faen i hva Rødt holder på med. De som tiltrekkes av Rødts historiefortelling er unge urbane akademikere uten et eneste skift på smelteverk. Så kan man selvsagt mene at vanlige arbeidstakere i provinsen ikke vet sitt eget beste, stakkars, og at det er de revolusjonære kadrene med akademisk bakgrunn som må tale deres sak og fremføre deres egentlige interesser, men da er man fort ute på veldig tynn og stygg is.
    hvordan vil du overføre dette til forholdene over dammen; vet de sitt eget beste?
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nå er det vanlige statsråders tur | DN

    Sp-statsråd skjønner ikke alt pratet om vanlige folk, og Vedum henter en kommunikasjonsrådgiver til regjeringsapparatet. Det er endelig hverdag i regjeringskvartalet.

    ...


    – La meg først si at å få en diskusjon om hvem som er vanlige folk, er det by eller land, jeg synes det er en ganske meningsløs diskusjon. (...)

    – Jeg skal spørre på en annen måte da: Hvem er ikke vanlige folk?

    – Det er et godt spørsmål, hva slags debatt er det egentlig?

    Hvem sa dette på NRKs Politisk Kvarter? Kan det ha vært en frustrert Høyre-politiker? En oppgitt akademiker med tre generasjoners stamtavle fra en eplehage i Oslo? Øde Nerdrum?

    ...
    Du kan også få svaret her og nå. Den som var oppgitt over alt pratet om «vanlige folk» var Senterpartiets nye kommunalminister Bjørn Arild Gram. Før sin nye jobb var han styreleder i KS.

    ...
    Klima- og energiminister Espen Barth Eides (Ap) krumspring om bensinprisen sist uke er et godt eksempel. Barth Eide gjorde det klart at økte CO2-avgifter vil gjøre bensin og diesel dyrere. Men at andre avgiftskutt vil gjøre at den ikke blir så dyr som den kunne ha blitt. I tillegg kommer en geografisk differensiering som gjør at vanlige folk i noen deler av landet får billigere bensin og diesel enn vanlige folk andre steder.

    ...


    En annen gruppe som er utdefinert som vanlige folk er kommunikasjonsrådgivere. De slipper ikke inn departementsdørene hos Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Med mindre de har hatt kommunikasjons- og lobbyoppgaver hos store statlige selskaper som Equinor i noen år først. Slik som Vedums nye statssekretær Lotte Grepp Knutsen (Ap). En slik renselsesprosess gjør at selv en kommunikasjonsrådgiver blir vanlig nok. Å være styreleder i en interesseorganisasjon som blant annet jobber med å fremme medlemmenes saker til politikere, eller lobbyisme som det kalles, er også, som vi nå vet, greit.

    Vedum selv er så vanlig at han aldri har hatt noen vanlig heltidsjobb utenom politikken. Men kommunikasjon kan han, det skal han ha.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    @ RRR
    Nordlandsbanen?? Hva i all verden er det du har røyket?
    Bør vi fullføre tyskernes arbeid og plukke opp alle skinnene mellom Bodø og Trondheim?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.022
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    @ RRR
    Nordlandsbanen?? Hva i all verden er det du har røyket?
    Bør vi fullføre tyskernes arbeid og plukke opp alle skinnene mellom Bodø og Trondheim?

    Han mener nok Nord-Norge banen (les Tromsøbanen).
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    @ RRR
    Nordlandsbanen?? Hva i all verden er det du har røyket?
    Bør vi fullføre tyskernes arbeid og plukke opp alle skinnene mellom Bodø og Trondheim?
    Ikke røyket, skrev kun feil navn. De andre forstod hva jeg mente 😉
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nord trenger BÅDE vei og bane..... så enkelt er det...
    Jeg elsker tog og ja - det er åpenbart noe positivt med en bane til Tromsø, selv om alle utredninger slakter prosjektet mht kost/nytte. Men, ettersom penger er en knapp ressurs så mener jeg at det soleklart bør prioriteres ny vei og vedlikehold av vei, ikke minst ut til alle utkantstrøk mht folk og næringsliv. I tillegg overvurderer for mange hvor mye banen kommer til å brukes på gods.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.384
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hvordan vil du overføre dette til forholdene over dammen; vet de sitt eget beste?
    Godt spørsmål. :)

    Det er en del tegn i tiden der borte som kan utfordre troen på både mennesket og demokratiet, men jeg har ikke noe bedre alternativ heller. Det er også litt krevende å skulle mene at et parti som får ensifret oppslutning i valg skulle ha fasiten på hva som er interessene til 50-60 % av befolkningen. I så fall er de fryktelig dårlige til å kommunisere programmet sitt.

    Læringen fra USA er kanskje mest at man ikke skal la symbolpolitikk og stammetilhørighet bli hovedfokuset i politikken og fortrenge faktabasert diskusjon om hvordan politikken påvirker folk, enten de er «vanlige» eller ikke. Heller kjedelige politiske nerder som kan snakke en time i strekk om den iboende skjønnheten i skattesystemets delingsmodell enn karismatiske demagoger uten substans.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg elsker tog og ja - det er åpenbart noe positivt med en bane til Tromsø, selv om alle utredninger slakter prosjektet mht kost/nytte. Men, ettersom penger er en knapp ressurs så mener jeg at det soleklart bør prioriteres ny vei og vedlikehold av vei, ikke minst ut til alle utkantstrøk mht folk og næringsliv. I tillegg overvurderer for mange hvor mye banen kommer til å brukes på gods.
    utredningene totalslaktet E18 ut av Oslo som kommer til å koste 60 milliarder pluss, pluss. Likefullt bygges den. Norge ville vært bedre tjent med jernbane nordover til tromsø enn flott ny vei til Bærum slik at eiendomsspekulantene får drevet opp eiendomsprisene litt på huset sitt, fordi veien nå går i tunnel.

    Vi kan også ta de uvirksomme skattelettene til Høyre. Vi kunne ha bygget høyhastighetsbane mellom Bergen og Oslo for disse pengene. Men det er viktigere at laksearvinger kan kjøpe seg noen ekstra luksusbiler
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tenker at en Nordnorgebane er omtrent like verdifull og nyttig som fergefri E39... til under halvparten av prisen...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.022
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Nordnorgebanen er galskap. Utelukkende basert på prinsippet om at fordi andre har jernbane skal vi også ha det....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg tenker at en Nordnorgebane er omtrent like verdifull og nyttig som fergefri E39... til under halvparten av prisen...
    Jernbane innbyr til mer energigjerrig transport. Motorveier er ikke i nærheten.

    Jeg er ingen stor fan av Nordnorgebane, men jeg er for utvikling av jernbane. Vi bygger ut idiotiske og bakoverskuene veier. Jernbane er bedre.

    å bygge fergefri E39 uten å samtidig å bygge jernbane er rent idioti, men det står i ideologien til disse partiene at veier og fly er bra, jernbane er dårlig.


    Nei, jeg vil ikke ha fergefri E39 selv om de bygde jernbane samtidig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Er ikke så sikker på at jernbanen er svaret på alt. Fremover vil man få tungtransporten over på hydrogen eller annet utslippsfritt. En lastebil er evig mye mer fleksibel enn et tog.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå funker ARE - Arctic Rail Ekspress Narvik-Oslo på noe under ett døgn... hvordan ser dere for dere at det skal funke med lastebiler og vogntog?? Ernas våte drøm??

    Det er litt "morsomt" når søringene nærmest på autostart begynner å hyle om at alt som skal/kan foregå ute i distriktene er bare tull og ulønnsomt... det ble tidligere kalt for "samfunnsbygging", men det er vel snart ikke plass til mer av det i Oslo....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Bergensbanen kostet i sin tid et norsk statsbudsjett. Trokke det er en blåruss som ville gått for det idag.
    Men er vi gla for at vi har den?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn