Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hvis vi trenger flere leger og sykepleiere er det vel en fordel å utdanne dem? Må da være bedre enn å utdanne flere kunsthistorikere og kjønnsforskere....
    Norge har masser av sykepleiere som av en eller annen grunn har valgt å forlate yrket permanent eller midlertidig. Ti år etter ferdig utdannelse har 20% forlatt helsetjenesten. Noe av dette er grunnet fødselspermisjon, etter-/videreutdannelse osv, men det er et høyst reelt frafall og en ikke ubetydelig andel vurderer til enhver tid å slutte i "bransjen" grunnet misnøye.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hallo vi trenger da dikt forståere og kjønnsidentitetsforskere

    Men trenger vi flere? Folk skal få lov til å studere hva de vil, men det er vanskelig å komme inn på legestudiet. Jeg er ikke sikker på om toppkarakterer i alle fag, samt statusen ved et eksklusivt studium gir bedre leger....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Men trenger vi flere? Folk skal få lov til å studere hva de vil, men det er vanskelig å komme inn på legestudiet. Jeg er ikke sikker på om toppkarakterer i alle fag, samt statusen ved et eksklusivt studium gir bedre leger....
    Er det nødvendig her å merke innlegg m ironi, tror de jeg følger har litt sans
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel to eksempler av selvstendig næringsdrivende og ikke så veldig relevant til lønn og arbeidstakere.

    Drosjesjåfører er ikke selvstendig næringsdrivende. Drosjeeierne er (de opplever det samme). Mange av de som kjøre anleggsmaskinene er ikke selvstendige næringsdrivende. Har møtt flere som har sluttet og begynt å studere.
    Selv som selvstendig næringsdrivende får man lønn. Statistikken viser ikke hvor mye man må jobbe for lønna i forhold til tidligere. Når politiske krefter åpner for at grupper skal få det værre, og det er gjerne de som er nederst på rangstigen, så får de stå for det i det minste - men som regel er de blindet av ideologisk blodtåke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Drosjesjåførene f.eks. For å nevme noen.Maskinentrepenører som får stadig kortere prosjekter der de må konkurrere mot useriøse østeuropeiske aktører som driter i HMS og det meste annet. Etc....
    OK, så var det tallene. Hvor mye tjente en ansatt drosjesjåfør som inngår i Oslo Taxi i 1981 og hvor mye tjener en slik nå? Hva med en maskinfører ansatt i et entreprenørfirma? Vis oss fakta, enten det er nominelle eller reelle årslønner eller lønn pr arbeidet time.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Drosjesjåfører er ikke selvstendig næringsdrivende. Drosjeeierne er (de opplever det samme). Selv som selvstendig næringsdrivende får man lønn. Statistikken viser ikke hvor mye man må jobbe for lønna i forhold til tidligere. Når politiske krefter åpner for at grupper skal få det værre, og det er gjerne de som er nederst på rangstigen, så får de stå for det i det minste...
    Om fattig folk tjener dårligere, jobber de mer,. Om rik folk skatter mindre jobber de mer.
    I bakvendt land kan alt gå an!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    OK, så var det tallene. Hvor mye tjente en ansatt drosjesjåfør som inngår i Oslo Taxi i 1981 og hvor mye tjener en slik nå? Hva med en maskinfører ansatt i et entreprenørfirma? Vis oss fakta, enten det er nominelle eller reelle årslønner eller lønn pr arbeidet time.
    En anekdote, riktig nok fra Fredrikstad, men det finnes en del artikler i samme gate

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    OK, så var det tallene. Hvor mye tjente en ansatt drosjesjåfør som inngår i Oslo Taxi i 1981 og hvor mye tjener en slik nå?
    Kontakt Oslo Taxi. Hvor mye en drosjesjåfør tjener avhenger av hvor mye vedkommende jobber. Tror du vil slite med å finne meningsfull statistikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kontakt Oslo Taxi. Hvor mye en drosjesjåfør tjener avhenger av hvor mye vedkommende jobber. Tror du vil slite med å finne meningsfull statistikk.
    Ikke så veldig vanskelig å finne om man vil. Det er du som påstår noe, så det er du som får finne belegg for påstandene dine.

    Jeg finner tall som dette, og det er ikke mye støtte for påstanden din der heller. Median lønn for heltidsansatte buss- og drosjesjåfører:
    1634507716298.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Norge har masser av sykepleiere som av en eller annen grunn har valgt å forlate yrket permanent eller midlertidig. Ti år etter ferdig utdannelse har 20% forlatt helsetjenesten. Noe av dette er grunnet fødselspermisjon, etter-/videreutdannelse osv, men det er et høyst reelt frafall og en ikke ubetydelig andel vurderer til enhver tid å slutte i "bransjen" grunnet misnøye.


    Da må man gjøre yrket mer attraktivt. Har sagt det før; hele lønnsdannelsen bør revideres. Mennesker samfunnet er helt avhengige av behandler vi dårlig, mens en rekke "tullejobber", eller mindre viktige jobber, er godt betalte. Det samme gjelder overskuddskompetanse; dvs de jobbene der det er kloremerker på ytterdørene av kompetente folk som vil inn. Ingen grunn til å betale skyhøye lønninger for kompetanse det finnes overskudd av. Dagens lønnstruktur er ikke tilpasset dagens virkelighet....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så veldig vanskelig å finne om man vil. Det er du som påstår noe, så det er du som får finne belegg for påstandene dine.

    Jeg finner tall som dette, og det er ikke mye støtte for påstanden din der heller.
    Tallene sier ingenting om hvor mye folk må jobbe for lønna. Og hvem er det der? Bussjåfører? Togførere?
    Det er kanskje ikke belegg godt nok at folk må plyndre søppelbøtta?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    En ide jeg har lekt med er følgende : En bedrift, foretak sykehus whatever ansetter noen på deltid /%stilling
    Om de da var pliktig til å betale lovpålagte overtids tillegg for Xtra timer, ville noen kanskje vurdert heltid isteden?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En ide jeg har lekt med er følgende : En bedrift, foretak sykehus whatever ansetter noen på deltid /%stilling
    Om de da var pliktig til å betale lovpålagte overtids tillegg for Xtra timer, ville noen kanskje vurdert heltid isteden?
    Det er masse folk som ikke vil jobbe heltid, noe fagforeninger later som ikke eksisterer. Grunnene kan være mange - få familekabalen til å gå opp, trenger egentlig ikke pengene, vil ha mer fritid og sikkert en hel del andre ting. Dessuten er det matematisk umulig å få en sykehusturnus til å gå opp med bare heltidsstillinger, det er det altfor mange vikarierende hensyn som hindrer, det skal tas hensyn til alt mulig og en logisk output fra dette er en hel del deltidsstillinger.

    Som nevnt tidligere er min samboer (ikke sykepleier, riktig nok) en som havner i denne statistikken. Hun jobber, mot arbeidsgivers vilje, 93.7% stilling som da er sommertid i staten hele året. Det gjør hverdagen litt enklere og vi trenger ikke lønna fra de siste 6.3% så da ble valget ganske enkelt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Det er masse folk som ikke vil jobbe heltid, noe fagforeninger later som ikke eksisterer. Grunnene kan være mange - få familekabalen til å gå opp, trenger egentlig ikke pengene, vil ha mer fritid og sikkert en hel del andre ting. Dessuten er det matematisk umulig å få en sykehusturnus til å gå opp med bare heltidsstillinger, det er det altfor mange vikarierende hensyn som hindrer, det skal tas hensyn til alt mulig og en logisk output fra dette er en hel del deltidsstillinger.

    Som nevnt tidligere er min samboer (ikke sykepleier, riktig nok) en som havner i denne statistikken. Hun jobber, mot arbeidsgivers vilje, 93.7% stilling som da er sommertid i staten hele året. Det gjør hverdagen litt enklere og vi trenger ikke lønna fra de siste 6.3% så da ble valget ganske enkelt.
    At folk ikke vil jobbe heltid er helt greit. Problemet er de mange som trenger heltid og ikke får det.
    Som ansatt i Oslo Sporveier m tøff forening, vi jobba Ikke ute uten nødvendig arbeidstøy bekosta av bedriften.
    I dattera mi sin barnehage, samme arbeidsgiver måtte de selv bekoste ute tøy.
    Mulig kvinner ikke har vært så tøffe i trynet som menn, i forhandlinger
    Idag når alle tror de kan leve av youtube.com og tiktok og hva veit jeg, ikke undervurder faggforeninga!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Drosjesjåfører er ikke selvstendig næringsdrivende. Drosjeeierne er (de opplever det samme). Mange av de som kjøre anleggsmaskinene er ikke selvstendige næringsdrivende. Har møtt flere som har sluttet og begynt å studere.
    Selv som selvstendig næringsdrivende får man lønn. Statistikken viser ikke hvor mye man må jobbe for lønna i forhold til tidligere. Når politiske krefter åpner for at grupper skal få det værre, og det er gjerne de som er nederst på rangstigen, så får de stå for det i det minste - men som regel er de blindet av ideologisk blodtåke.
    Det er ikke så lett å følge argumentene dine her.
    Du nevner entreprenører, men så er det plutselig maskinfører du snakker om - den ene er arbeidsgiver og den andre er arbeidstaker - relativt viktig forskjell i din argumentasjon. Når det gjelder maskinførere er helt sikker på at de ikke har hatt lønnsnedgang i perioden du påstår, men dokluemnter gjerne det.

    Drosjenæringen er et rot, men den er vel ikke spesielt plaget av sosial dumping er den?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke så lett å følge argumentene dine her.
    Du nevner entreprenører, men så er det plutselig maskinfører du snakker om - den ene er arbeidsgiver og den andre er arbeidstaker - relativt viktig forskjell i din argumentasjon. Når det gjelder maskinførere er helt sikker på at de ikke har hatt lønnsnedgang i perioden du påstår, men dokluemnter gjerne det.

    Drosjenæringen er et rot, men den er vel ikke spesielt plaget av sosial dumping er den?

    Jeg mente maskinfører opprinnelig. Men det har grunnen lite med saken å gjøre. Folk opplever at de blir ansatt på korte prosjekter. For så å være uten jobb en periode. De opplever press pga av anbud og useriøse aktører.
    Drosjenæringa har vært utsatt for sosial dumping i en årrekke. Her er det to faktorer; innvandring av mennesker som er villige eller nødt til til å selge sin arbeidskraft billigere enn den gjengse nordmann. Det gjør at flere biler er ute og kjører til enhver tid enn det ellers ville ha blitt og som kjemper om de samme kundene.
    Frislippet som regjeringa har innført.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg mente maskinfører opprinnelig. Men det har grunnen lite med saken å gjøre. Folk opplever at de blir ansatt på korte prosjekter. For så å være uten jobb en periode. De opplever press pga av anbud og useriøse aktører.
    Drosjenæringa har vært utsatt for sosial dumping i en årrekke. Her er det to faktorer; innvandring av mennesker som er villige eller nødt til til å selge sin arbeidskraft billigere enn den gjengse nordmann. Det gjør at flere biler er ute og kjører til enhver tid enn det ellers ville ha blitt og som kjemper om de samme kundene.
    Frislippet som regjeringa har innført.
    Det er en rekke yrker som blir presset av anbudskonkurranser, og da av seriøse aktører som driver globalt. Utbygging av samferdsel er et eksempel. Der kommer yrkesfaglige og ingeniører inn via store kontrakter, og nordmenn blir presset ut, både grunnet pris og kompetanse på stadig mer moderne teknologi.

    De beste betalte jobbene blir mer og mer kontraktsforvaltning - ikke helt ulikt Qatar der de tar inn utenlandsk arbeidskraft. Vi må få flere kloke hoder over på reell verdiskapning og økt eksport, og bort fra direkte og indirekte forvaltning av oljepenger.

    Store arbeidsgivere i Norge står i fare for å forsvinne grunnet en veldig behagelig hverdag og lite nyskapning. Eksempler er Telenor og DnB. Modernisering og ny teknologi som for lengst er adoptert av utenlandske aktører ligger bakpå i Norge, heldigvis med noen unntak, men neppe godt nok i lengden.

    Svaret for å hindre økte forskjeller er å sikre bærekraftige jobber i Norge over tid, og at vi har konkurransedyktige produkter å selge til utlandet. Da har vi også råd til velferd. Å omfordele gamle penger i Norge blir som å pisse i buksa. Formueskatten utgjør en svært liten andel av inntektene i bingen. Fokuset fra Rødt og SV er derfor feil mht å få ned forskjellene, selv om de har rett i at vi bør ha råd til å hjelpe de som trenger det mest. Men de svarer ikke på hvor vi skal ta pengene fra når vi over tid må prioritere mye hardere uten de enorme oljeinntektene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mente maskinfører opprinnelig. Men det har grunnen lite med saken å gjøre. Folk opplever at de blir ansatt på korte prosjekter. For så å være uten jobb en periode. De opplever press pga av anbud og useriøse aktører.
    Drosjenæringa har vært utsatt for sosial dumping i en årrekke. Her er det to faktorer; innvandring av mennesker som er villige eller nødt til til å selge sin arbeidskraft billigere enn den gjengse nordmann. Det gjør at flere biler er ute og kjører til enhver tid enn det ellers ville ha blitt og som kjemper om de samme kundene.
    Frislippet som regjeringa har innført.
    Så rart. Anekdoter finnes, men du mener SSB juger om lønnsutviklingen i disse bransjene?

    1634532901187.png
    1634533016979.png
    Legg gjerne merke til at dette er median lønn for både hel- og deltidsansatte. Vanlige arbeidstakere.

    Prøv igjen: Hvilke grupper mener du har fått lønnsnedgang 1981-2021?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så rart. Anekdoter finnes, men du mener SSB juger om lønnsutviklingen i disse bransjene?

    Vis vedlegget 756074
    Vis vedlegget 756075
    Legg gjerne merke til at dette er median lønn for både hel- og deltidsansatte. Vanlige arbeidstakere.

    Prøv igjen: Hvilke grupper mener du har fått lønnsnedgang 1981-2021?
    Det er åpenbart i Oslo at det er flere taxier som står stille, og at prisene har gått ned. Oversikten viser at lønnsutviklingen har stagnert for sjåfører siden 2019, som da også stemmer overens med observasjonene. Akkumulerte tall tilbake i tid viser heller ikke nødvendigvis en god prognose for framtiden, selv om vi ser en stagnasjon her.

    Dette blir litt som Høyres argument om at gjennomsnittlønningen i Norge er god, som et argument for at det ikke er markant økte forskjeller i Norge. Et slikt snittall viser derimot ikke hvem som har gått ned og hvem som har gått opp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er åpenbart i Oslo at det er flere taxier som står stille, og at prisene har gått ned. Oversikten viser at lønnsutviklingen har stagnert for sjåfører siden 2019, som da også stemmer overens med observasjonene. Akkumulerte tall tilbake i tid viser heller ikke nødvendigvis en god prognose for framtiden, selv om vi ser en stagnasjon her.
    Ja, tallene viser ingen lønnsvekst for medianen i denne yrkesgruppen 2019-20. Nedre kvartil har derimot økt også dette året, sjekk gjerne selv. Men påstanden fra Voff var ikke at lønnsveksten har stagnert for dette ene året, eller at en prognose for neste år viser nedgang, men at mange grupper har opplevd en lønnsnedgang mellom 1981 og 2021. De tallene vil jeg gjerne se.

    Det er ikke OK å bare finne på sine egne «fakta» og forvente å bli tatt seriøst.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos folk som møter sine egne valgtaler i døren allerede på vei inn til kontoret:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Fakta er omtrent like velkomment i disse diskusjonene som i alternativbransjen, har jeg skjønt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Apropos folk som møter sine egne valgtaler i døren allerede på vei inn til kontoret:
    Men, det er jo ikke noe problem ettersom vedkommende kun har vært lobbyist for olje og gassbransjen den siste tiden :) Det kan jo umulig være noen interessekonflikter mellom Equinor og Finansdepartementet... nei vent litt..

    Dessuten er Knutsen utdannet sosiolog, ikke økonom. De er jo mindre slemme, så dette må gå bra.

    Vedum har møtt seg selv i døren også mht Ullevoll sykehus og Andøya. De fikk derimot oppheve Viken og beholde et badestudie.

    Knoll og Tott kommer til å gi oss en del underholdning framover.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I Drammen brukte man 500 mill på lokalisering av det nye sykehuset og valgte den nest verste lokasjonen av 5 mulige.

    Forøvrig bygges det nå på ustabil grunn: SS "Gigantic".

    EDIT:
    Den langt beste lokasjonen ville vært på Gilhus (tidligere Dyno) men siden det ligger i lLer ville ikke Tore Tosk (konstant uening og overkjørende ift Lillesøsteren i Lier) og hans kumpaner ha noe av det. Nei, bruk heller skohornet og velg den minst egnede eiendommen man kan finne. Dessuten kunne det koste 80 mill å rense grunnen for miljøgifter på Gilhus (formodentlig). Det samme ble vel tilfellet der de havnet nå.... +500 mill senere. Setningsskader er allerede påvist i grunnflaten på det nye bygget.

    I tillegg raserte man en del av Drammens mest markante industrihistorie: National Industri/ABB. Jevnet med jorden i et sving. Det er bare en ting å si: Helvete.
    433DA127-A6C3-4C94-B99B-03CBBDEAA9F5.jpeg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men, det er jo ikke noe problem ettersom vedkommende kun har vært lobbyist for olje og gassbransjen den siste tiden :) Det kan jo umulig være noen interessekonflikter mellom Equinor og Finansdepartementet... nei vent litt..

    Dessuten er Knutsen utdannet sosiolog, ikke økonom. De er jo mindre slemme, så dette må gå bra.

    Vedum har møtt seg selv i døren også mht Ullevoll sykehus og Andøya. De fikk derimot oppheve Viken og beholde et badestudie.

    Knoll og Tott kommer til å gi oss en del underholdning framover.
    Nå går det vel også fram av artikkelen at hun ikke har jobbet innen PR det siste året. Noe Vedum har lagt til grunn som et kriterium.

    Ingen stor sak, men nå må ikke du også havne i sekken med de uredelige. Den er stor nok, uten deg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja, tallene viser ingen lønnsvekst for medianen i denne yrkesgruppen 2019-20. Nedre kvartil har faktisk økt også dette året, sjekk gjerne selv. Men påstanden fra Voff var ikke at lønnsveksten har stagnert for dette ene året, eller at prognosen for neste år viser nedgang, men at mange grupper har opplevd en lønnsnedgang mellom 1981 og 2021. De tallene vil jeg gjerne se.

    Det er ikke OK å bare finne på sine egne «fakta» og forvente å bli tatt seriøst.

    Lies, damned lies and statistics. Statistikken sier ingenting om hvor mye folk må jobbe for den samme lønna i forhold til foregående år. Det forteller heller ikke om alle de som forsvinner fra disse yrkene fordi de ganske enkelt ikke ikke vil eller kan jobber mer. De som har minst i utgangspunktet er nødt til jobbe mer for å få endene til å møtes, eller finne seg noe annet å gjøre eller NAV.
    Drosjesjåfører kan jobbe 90 timers uke. De kan til og med oppnå økt lønn fra ett år til neste ved å jobbe så mye. Men de dauer gjerne når de er i 50-åra....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå går det vel også fram av artikkelen at hun ikke har jobbet innen PR det siste året. Noe Vedum har lagt til grunn som et kriterium.

    Ingen stor sak, men nå må ikke du også havne i sekken med de uredelige. Den er stor nok, uten deg.
    Joda, ser den - Vedum har påpekt at det må være karantene på 1 år, og det er riktig at han tekniskt sett ikke har brutt med dette. Men, om man ser på hensikten eller formålet ved å ha karantene på PR-bransjen, for å hindre åpenbare interessekonflikter - så bryter han med dette prinsippet ved å slippe til en lobbyist fra Equinor rett inn i Finansdepartementet. Det er ingen stor sak, foruten at Vedum selv har gjort det til en stor sak, og Norge er såpass lite land at vi ser interessekonflikter hele tiden. Det er en slags korrupsjon, bare at man blir betalt med stillinger og innflytelse, og denne synden er så klart tverrpolitisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lies, damned lies and statistics. Statistikken sier ingenting om hvor mye folk må jobbe for den samme lønna i forhold til foregående år. Det forteller heller ikke om alle de som forsvinner fra disse yrkene fordi de ganske enkelt ikke ikke vil eller kan jobber mer. De som har minst i utgangspunktet er nødt til jobbe mer for å få endene til å møtes, eller finne seg noe annet å gjøre eller NAV.
    Drosjesjåfører kan jobbe 90 timers uke. De kan til og med oppnå økt lønn fra ett år til neste ved å jobbe så mye. Men de dauer gjerne når de er i 50-åra....
    Det finnes tall for arbeidstider også, f eks i ILO KILM-databasen eller hos SSB.
    1634553025426.png

    Du er fortsatt hjertelig velkommen til å faktabelegge påstanden din. Det er ingen som motsier deg på at enkelte taxisjåfører har fått det tøft de siste par årene, men din påstand var at mange grupper har opplevd en lønnsnedgang mellom 1981 og 2021. I virkelighetens verden har det vært en massiv økning i reallønn og en betydelig reduksjon i normalarbeidstid i mellomtiden. 37,5 timers arbeidsuke ble innført i 1986. Gro-dagen kom i 1981 og femte ferieuke i 2000. For vanlige arbeidsfolk.

    Det er ikke sånn at du bare kan forkaste fakta og statistikk du misliker og finne opp dine egne «alternative fakta» i stedet. Da havner du fort i dårlig selskap.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Lies, damned lies and statistics. Statistikken sier ingenting om hvor mye folk må jobbe for den samme lønna i forhold til foregående år. Det forteller heller ikke om alle de som forsvinner fra disse yrkene fordi de ganske enkelt ikke ikke vil eller kan jobber mer. De som har minst i utgangspunktet er nødt til jobbe mer for å få endene til å møtes, eller finne seg noe annet å gjøre eller NAV.
    Drosjesjåfører kan jobbe 90 timers uke. De kan til og med oppnå økt lønn fra ett år til neste ved å jobbe så mye. Men de dauer gjerne når de er i 50-åra....
    Det er jo ikke løgner, det er faktiske tall. Men, de forteller ikke hele sannheten, om det er det du mener, og når man i tillegg akkumulerer tallene på tvers av alle typer yrkessjåfører så ser det bedre ut vs. å kun se på Taxi-næringen. SSB sine kategorier er også litt utgått på dato, noe jeg selv merker når jeg selv skal trekke ut erfaringer fra dem.

    Akkurat dette med Taxi har interessert meg, og jeg har spurt opptil flere Taxi-sjåfører om ståa i Oslo de siste årene. Noen klager på latterlige lave lønninger, tvangarbeid (med trussel om å bli kastet ut, type Uber). Andre melder om at det er nok oppdrag så lenge man faktisk jobber proaktivt, vs. å parkere i en Taxi-kø. Desto høyere fastlønn, jo mer avislesning i taxikø kunne en uber black sjåfør melde, slik at de gjør seg selv overflødige over tid. Det som redder Oslo Taxi er kontrakter med skoler, bedrifter etc, men bare så lenge det varer. Før eller siden blir de byttet ut med noen som kan levere billigere, eller er mer tilgjengelige.

    Uansett, min vurdering av næringen er at den er blitt for liberal. Jeg tenker det tryggere å kjøre med noen som faktisk har fått opplæring og som har forsikringer på plass om ulykken skulle skje. Ettersom man ikke tar Taxi hele tiden, så tenker jeg at betalingsvilligheten også er noe høyere enn det Uber legger opp til i dag. Men alt dette er subjektivt ut fra min egen situasjon så klart.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke løgner, det er faktiske tall. Men, de forteller ikke hele sannheten, om det er det du mener, og når man i tillegg akkumulerer tallene på tvers av alle typer yrkessjåfører så ser det bedre ut vs. å kun se på Taxi-næringen. SSB sine kategorier er også litt utgått på dato, noe jeg selv merker når jeg selv skal trekke ut erfaringer fra dem.
    Det jeg mener er at statistikk kan leses og tolkes på flere måter og at ikke nødvendigvis forteller hele historien.
    Tror at enkelte bør snakke med folk i utsatte bransjer, slik jeg har gjort, i stedet for å lese statistikk som man vil. Et sikkert tegn på at arbeidsforhold og lønn forverrer seg er når etniske nordmenn skyr bransjer og yrker. Du kan være sikker på et det er fordi disse ikke holder tritt med samfunnet forøvrig.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg mener er at statistikk kan leses og tolkes på flere måter og at ikke nødvendigvis forteller hele historien.
    Tror at enkelte bør snakke med folk i utsatte bransjer, slik jeg har gjort, i stedet for å lese statistikk som man vil. Et sikkert tegn på at arbeidsforhold og lønn forverrer seg er når etniske nordmenn skyr bransjer og yrker. Du kan være sikker på et det er fordi disse ikke holder tritt med samfunnet forøvrig.....
    Bedundrer utholdenheten din.

    Du er nå rett i kjernen på hva Høyre hverken evner eller vil forstå. Kun tall og statistikk, der alt dette mangler.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Lies, damned lies and statistics. Statistikken sier ingenting om hvor mye folk må jobbe for den samme lønna i forhold til foregående år. Det forteller heller ikke om alle de som forsvinner fra disse yrkene fordi de ganske enkelt ikke ikke vil eller kan jobber mer. De som har minst i utgangspunktet er nødt til jobbe mer for å få endene til å møtes, eller finne seg noe annet å gjøre eller NAV.
    Drosjesjåfører kan jobbe 90 timers uke. De kan til og med oppnå økt lønn fra ett år til neste ved å jobbe så mye. Men de dauer gjerne når de er i 50-åra....
    Husker en historie fra 90tallet, en drosje eier hadde i alle år oppgitt ca 150 k i året, det ble godkjent.
    Da ha han ett år oppga ca30k, sa ligning sjefen : Da måtte vi ta ham.
    Mange myter om drosje kusker, de fleste jeg kjenner er hardt arbeidende redelige folk.
    Når det gjelder håndverkere, kjenner jeg en del som har gått på en smell om de har jobba mye svart, og plutselig trenger NAV ytelser.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har null sympati med håndverkere som jobber svart og som møter seg selv i døren når de må forholde seg til Nav.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror at enkelte bør snakke med folk i utsatte bransjer, slik jeg har gjort, i stedet for å lese statistikk som man vil. Et sikkert tegn på at arbeidsforhold og lønn forverrer seg er når etniske nordmenn skyr bransjer og yrker. Du kan være sikker på et det er fordi disse ikke holder tritt med samfunnet forøvrig.....
    Mulig det, men på hvilken måte blir dine anekdotiske observasjoner etter å ha pratet med en taxisjåfør til noe representativt for «vanlige arbeidstakere»? Da tror jeg kanskje SSB’s statistikkbank gir et riktigere bilde av hvordan det står til i kongeriket.

    Uansett, nå lovet jo AP å reversere taxireformen i løpet av sine første 100 dager, så problemet må vel anses som løst. Eller?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det jeg mener er at statistikk kan leses og tolkes på flere måter og at ikke nødvendigvis forteller hele historien.
    Tror at enkelte bør snakke med folk i utsatte bransjer, slik jeg har gjort, i stedet for å lese statistikk som man vil. Et sikkert tegn på at arbeidsforhold og lønn forverrer seg er når etniske nordmenn skyr bransjer og yrker. Du kan være sikker på et det er fordi disse ikke holder tritt med samfunnet forøvrig.....
    Jeg tror svaret ligger i å gjøre begge deler. Statistikk forteller ikke hele historien, men nå diskuterte dere faktisk lønnsnedgang over flere år. Trenden er at denne har gått opp, men slik jeg leser poenget ditt så er det for mange som likevel faller i fra. Trenden viser også at lønningene har stoppet opp for yrkessjåfører. Dette er en global trend. Den store skrekken i USA er at "alle" hvite sinte menn, som ofte livnærer seg som sjåfør, mister jobbene sine til autonome biler. Da kommer nok Trump eller Ted raskt tilbake.

    Det Høyre har konkludert med er at vi ikke har råd til å subsidere yrkesgrupper over statsbudsjettet, og åpner opp for selvsendige næringsdrivende som må arbeide mer, som er bedre enn at de går på NAV. Kostnadene med alle de nye landsmenn er skyhøye, og spesielt sett over flere generasjoner. Vi tiltrekker oss for lite arbeidskraft fra andre vestlige land, og har for høye kostnader med nye landsmenn. Det er veldig kynisk å si, men det er en realitet. Tanken er vel å gi dem arbeidserfaring slik at man over tid får fast jobb og/eller holde dem unna NAV.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Utfordringen er at Høyre hvert eneste år har råd til å betale sine sponsorer med skattelette som har dokumenterte null effekter. Så Høyres bekymringer rundt å ikke ha råd er rent spill for galleriet.

    Høyre har også enorm god råd til å opprette direktørstillinger og betale millionlønninger(f.eks. NSB).
    Høyre har også enorm god råd til å bygge ut byråkrati i sitt evinnelige bestiller og utfører-system.
    Høyre har også enorm god råd der de forlanger at alle og enhver skal dokumentere sitt arbeid.

    Så når Høyre sier vi ikke har råd til velferd og anstendige lønninger, så er det regelrett løgn. Vi har god råd, men de prioriterer noe annet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det hele koker egentlig ned til dette;

    De kan si og vise til hva de enn vil; vi ser likevel på hva de gjør- og følgene av det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det Høyre har konkludert med er at vi ikke har råd til å subsidere yrkesgrupper over statsbudsjettet, og åpner opp for selvsendige næringsdrivende som må arbeide mer, som er bedre enn at de går på NAV. Kostnadene med alle de nye landsmenn er skyhøye, og spesielt sett over flere generasjoner. Vi tiltrekker oss for lite arbeidskraft fra andre vestlige land, og har for høye kostnader med nye landsmenn. Det er veldig kynisk å si, men det er en realitet. Tanken er vel å gi dem arbeidserfaring slik at man over tid får fast jobb og/eller holde dem unna NAV.
    Ja, det blir jo interessant å se om finansminister Vedum har tenkt å åpne pengesekken på vidt gap for alskens gode formål. Så langt har de vel bestemt å gjenopprette diverse offentlige stillinger på Nesna, en høyskole uten studenter, og bruke et utall millioner på å bryte opp sammenslåtte fylker for å ende opp med to eller tre ganger så mange fylkeskommunale direktører for alt. Det blir nok bra, skal dere se.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Lærer og sykepleierutdanning i distriktsnorge må da være en god idè med tanke på rekruttering i yrker der vi visstnok trenger mye mere folk?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lærer og sykepleierutdanning i distriktsnorge må da være en god idè med tanke på rekruttering i yrker der vi visstnok trenger mye mere folk?
    Kanskje, men…
    Kun 21 studenter hadde Nesna som sitt fysiske daglige studiested. De andre 409 var skrevet inn på samlingsbaserte studier og var bare innom campus noe rundt 20 dager årlig.
    Det var før Zoom-forelesninger egentlig ble en ting. Dette er symbolpolitikk, å ansette en haug administratorer på Nesna for å håndtere studenter som aldri setter sine ben der. Kunne like gjerne vært administrert fra hvorsomhelst.

    Jeg var en periode ansvarlig for et kurstilbud hvor studieadministrasjonen satt på Mauritius og studentene i Skandinavia. Etslags invertert badeseminar, funket som en kule. Jeg fant dessverre aldri godt nok påskudd til å reise dit på to ukers leverandørinspeksjon.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn