Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    Når vi er inne på ekstreme syn, det er jo litt merkelig at personer som hyllet sinnsyke massemordere som Stalin, Pol Pot, Mao osv. er tatt inn i varmen, mens andre som hyllet den sinnsyke massemorderen Hitler fortsatt er en pariakaste. Hva er egentlig forskjellen?
    En av dem bombet og drepte her.

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men NS var jo tidligere AP politikere, de støttet Hitler og derfor skjønner jeg ikke at Høyre siden er liksom de som så opp til Hitler.

Hitler hadde da sosialistisk politikk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:
    Men NS var jo tidligere AP politikere, de støttet Hitler og derfor skjønner jeg ikke at Høyre siden er liksom de som så opp til Hitler.

utdyp

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Smorte24 skrev:
    Jeg kan jo huske mange, jo veldig mange der han angriper personer skriftelig, både direkte og innderekte.
    Både direkte og indirekte personangrep? Spennende - sistnevnte kategori er da et fortolkningsspørsmål, går jeg ut ifra?

Hva om du simpelthen konsentrerte deg om å fremlegge dine synspunkter i en saklig debatt, fremfor å stille som overdommer når det gjelder andres innspill? Så kan debatten bølge frem og tilbake, med ulike utspill. Deltakernes stil og innsikt avgjør hvilken vekt man skal legge på innspillene, og for alt du vet får du vendt leserne over på din side, om du er overbevisende.

Men - neida - alltid dette "fy, han sier noe jeg gjerne skulle sluppet å lese, sensurér ham" ...
    Det er en gjennomgangsmelodi når "den kompakte majoritet" møter ubehageligheter.
    Tja, at han håpet jeg ble truffet av bil var jo veldig voksent.

Jeg ser ofte at han går langt over streken og at Bjørn er inne på postene hans og moderer de, men likevel kan Gjestemedlem skrive så mye han vil.

Roysen ble stengt ute fra forumet for langt mindre enn det Gjestemedlem har skrevet, som sagt det hjelper å være på samme side.

Hvor ble det av BBking eller hva han het?

S

Smorte24

Gjest
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:

utdyp
    Dette sier vel sitt

http://www.aera.no/hitler.htm

Det finnes og noen bøker ang dette.

Hadde det vært høyresiden så hadde jo innvasjonen av Polen blitt lagt ut på anbud, for å se hvem som kunne gjøre den billigste og beste jobben.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    [/quote]

Dette sier vel sitt

http://www.aera.no/hitler.htm

Det finnes og noen bøker ang dette.

Hadde det vært høyresiden så hadde jo innvasjonen av Polen blitt lagt ut på anbud, for å se hvem som kunne gjøre den billigste og beste jobben.

[/quote]

;D

S

Smorte24

Gjest
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:

utdyp
    Beklager det skulle være Bondepartiet og ikke AP politikere.

Men de hadde samme idelogi som Hitler, han hadde sosialistisk politikk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Smorte24 skrev:
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:
    vredensgnag skrev:

utdyp
    Beklager det skulle være Bondepartiet og ikke AP politikere.

Men de hadde samme idelogi som Hitler, han hadde sosialistisk politikk.
    Definer sosialistisk politikk. Og hvor vil du med dette

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:
    utdyp
    Hvilken del av navnet "Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei" er det du ikke forstår?
    Før 1945 ble ordet sosialist brukt av de merkeligste grupper. Politisk var de ofte svært langt fra hverandre, og uttrykket ble altså som kjent brukt også på det som politisk lå til høyre på kartet. NSDAP var uten tvil industrialistenes parti. De støttet ikke Hitler politisk før han fikk makten fordi de ønsket sosialisme. Ordet sosialisme hadde nesten ingen betydning før østblokken delvis definerte det fast. Kommunisme er noe annet. Det har blitt bundet opp til Marx direkte. Husk at Marx valgte å skape et nytt ord til sin ideologi fordi sosialisme kunne bety hva som helst i 1848. Og det var enda verre litt senere i historien. Derfor blir det å trekke fram ordet sosialisme ut fra partinavnet NSDAP meningsløst, for det var ingenting sosialistisk i deres politikk. Men, det var fascisme i form av aksetanken. Men der uopplyste personer i arbeiderklassen trodde at et klasseløst samfunn etter akse-tankegangen skulle være på deres premisser var en stor feiltakelse. Det klasseløse samfunnet Mussolini predikerte var jo egentlig kun en taktikk for å totalt kontrollere fagforeningene. At han var tidligere redaktør i kommunistavisen Avanti får være sin sak. Ekstremister synes ofte det er greit å skifte fra en ekstrem retning til en annen.

Det er forresten mulig at NSDAP var sosialistisk og nasjonalistisk under ledelse av Anton Drexler, men ikke etter at medlem nummer 555 fikk makten i partiet. For hvilken politikk de stod for i 1920 har jeg ikke satt meg inn i.

NS har jeg en gang skrevet en særoppgave om. De som stod bak dannelsen av partiet var som kjent en partiløs minister fra bondepartiregjeringen på starten av trettitallet. Han fikk med seg storbønder (som hadde bakgrunn fra samme parti og Høire), og noen kristenkonservative som kretset rundt det som rundt samme tid ble KrF. Grunnstammen bestod av medlemmer fra det dypt borgerlige Fedrelandslaget. Men fascistisk vil jeg protestere på at Fedrelandslaget var. Fascistene fra organisasjonen var nok ikke så mange, men ikke glem at NS aldri ble særlig store.

Yrkesgruppene som utgjorde den indre kjerne i NS var hovedsaklig advokater, revisorer, bedriftseiere, storbønder og en sirkusdirektør. Det siste nevner jeg bare fordi det er en herlig kuriositet.

Vi nordmenn kan faktisk være stolte over NS historie. Da krigen brøt ut var de faktisk for små til å registrere seg for valg, så partiet var strengt tatt ferdig og så godt som nedlagt. Medlemsmassen var 300 personer, og de som har studert valgbøkene fra hele trettitallet vet at partiet gikk fra minimalt til nesten ikke-eksisterende til slutt. De ville vært uten representasjon i noen kommuner hvis de hadde stilt til valg i et fritt Norge.

S

Smorte24

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Veldig bra Vredensgang, veldig bra.

For i det siste har vi fått mange rapporter om hvor bra det er i dette landet, alt fra billigste , bensin, mat, strøm og den beste behandlingen for de eldre.

Så takk skal du ha for at du postet den i AP tråden, den passer perfekt til å vise hvordan propoganda fungerer

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gubra skrev:
    Baluba:

En kommentar til det du skriver om intervjuer på begge sider av skillelinjen.
    Det kan godt være at "høyrefolk" er mer sensurkåte enn "venstrefolk", men de reaksjonene du beskriver kan jo også komme av at det er ganske vanlig for dagens Ap-folk å ha en fortid i en eller annen hjernedød kommunistorganisasjon fra 70-tallet. Derimot er det uvanlig, for å si det forsiktig, at "høyrefolk" har vært medlem av Norsk front ......
    Sigbjørn Johnsen var medlem av kommunistorganisasjoner? Han førte til samme reaksjon som en annen person som riktignok hadde bakgrunn fra en radikal studentorganisasjon for 40 år siden. Men artiklene handlet ikke om politikk, ei heller personenes fortid. Det ville vært unaturlig å ta det opp i den typen intervjuer, som i vårt internspråk kalles "mellom mennesker". Det dreier seg om gladsaker der personene uttaler seg om livet generelt og hvilke perspektiver de har på det i dag. Stilen er alt annet en konfrontasjon, for dette er av typen hyggejournalistikk. Det ville vært en helt annen type journalistikk som vi ikke driver med.

Men ikke tro at vi ikke driver med kritisk journalistikk. Vi har nok kritisert styresmaktene enn noe annet magasin i Norge, og gjør det hver måned. Faktisk i så stor grad at statsministeren personlig er tvunget til å lese det vi skriver, og vi får ofte telefon fra statsministerens kontor eller toppsjefer i departementet. Jeg er selv blitt korrigert av et departementsråd det siste halve året. Men det er sjelden at jeg får denslags henvendelser personlig, for det er normalt ikke min jobb å være kritiker.

Det som de sakene jeg omtaler her nevner dreier seg om en helt annen måte å fremstille politikere på enn den måten vi behandler dem på i øvrige sammenhenger. For noen ganger lar vi dem slippe til som mennesker på en hyggelig måte. Slik er nødvendig for å ha tillit også. Personkritikk er faktisk fy fy her på huset, og vi har aldri vært rammet av injurieloven eller PFU, samme hvor kritiske vi har vært. Vi er for seriøse til det, politisk nøytrale men kritiske, og 100 % saklige. Det er diskutabel saklighet å grafse i folks fortid for å sko selge mer.

Nei, det er med 100 % sikkerhet at det her dreier seg om at det er lettere å finne sinte folk på høyresiden. De sinte miljøene på den andre siden er så minimale at de ikke synes, og vi er neppe favorittlesestoffet til unge ML-ere.

S

Smorte24

Gjest
    baluba skrev:
    Gubra skrev:
    Baluba:

Det kan godt være at "høyrefolk" er mer sensurkåte enn "venstrefolk", men de reaksjonene du beskriver kan jo også komme av at det er ganske vanlig for dagens Ap-folk å ha en fortid i en eller annen hjernedød kommunistorganisasjon fra 70-tallet. Derimot er det uvanlig, for å si det forsiktig, at "høyrefolk" har vært medlem av Norsk front ......
    Sigbjørn Johnsen var medlem av kommunistorganisasjoner? Han førte til samme reaksjon som en annen person som riktignok hadde bakgrunn fra en radikal studentorganisasjon for 40 år siden. Men artiklene handlet ikke om politikk, ei heller personenes fortid. Det ville vært unaturlig å ta det opp i den typen intervjuer, som i vårt internspråk kalles "mellom mennesker". Det dreier seg om gladsaker der personene uttaler seg om livet generelt og hvilke perspektiver de har på det i dag. Stilen er alt annet en konfrontasjon, for dette er av typen hyggejournalistikk. Det ville vært en helt annen type journalistikk som vi ikke driver med.

Men ikke tro at vi ikke driver med kritisk journalistikk. Vi har nok kritisert styresmaktene enn noe annet magasin i Norge, og gjør det hver måned. Faktisk i så stor grad at statsministeren personlig er tvunget til å lese det vi skriver, og vi får ofte telefon fra statsministerens kontor eller toppsjefer i departementet. Jeg er selv blitt korrigert av et departementsråd det siste halve året. Men det er sjelden at jeg får denslags henvendelser personlig, for det er normalt ikke min jobb å være kritiker.

Det som de sakene jeg omtaler her nevner dreier seg om en helt annen måte å fremstille politikere på enn den måten vi behandler dem på i øvrige sammenhenger. For noen ganger lar vi dem slippe til som mennesker på en hyggelig måte. Slik er nødvendig for å ha tillit også. Personkritikk er faktisk fy fy her på huset, og vi har aldri vært rammet av injurieloven eller PFU, samme hvor kritiske vi har vært. Vi er for seriøse til det, politisk nøytrale men kritiske, og 100 % saklige. Det er diskutabel saklighet å grafse i folks fortid for å sko selge mer.

Nei, det er med 100 % sikkerhet at det her dreier seg om at det er lettere å finne sinte folk på høyresiden. De sinte miljøene på den andre siden er så minimale at de ikke synes, og vi er neppe favorittlesestoffet til unge ML-ere.
    Hvorfor er det flere sinte folk på høyresiden?

Blitz er da jo den værste av de alle og de stemmer ihvertfall ikke på høyresiden.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    baluba skrev:
    Gubra skrev:
    Baluba:

Hvor har jeg skrevet noe som helst om Sigbjørn Johnsen?
    Du skrev helt generellt om "høyre og venstre side" og jeg svarte helt generellt om det samme.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    baluba skrev:
    Gubra skrev:
    Baluba:

Hvorfor er det flere sinte folk på høyresiden?

Blitz er da jo den værste av de alle og de stemmer ihvertfall ikke på høyresiden.
    Beklager. Jeg skulle selvsagt nevnt at det er snakk om modne mennesker.

Det er nok en overdrivelse å skrive at folk på høyresiden er sintere, men min observasjon er at det finnes folk som blir så sinte på høyresiden hvis de ser en person de er uenige med bli intervjuet som privatperson i sitt favorittmagasin. Noen har vært abonnenter en god stund.

Men trykker vi en tilsvarende artikkel om en Høyre-politiker så skjer det ingenting. Ikke engang et leserinnlegg, og i alle fall ingen oppsigelser av abonnementet. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at høyreorienterte er sintere enn folk på venstresiden, men at det finnes sintere folk blant dem. La meg gjøre det klart at de tross alt er veldig få i vår sammenheng, selv om de er flere av dem. De er tross alt bare en håndfull personer blant anslagsvis 40-50.000 konservative/høyreorienterte abonnenter.

Det er bare det at de svært hissige personene åpenbart ikke finnes blant de som stemmer på Johnsen istedenfor Siv og Erna. Det er ingen sosialdemokrater (hovedsaklig) som generer et like stort sinne når magasinet de abonnerer på gir en de er politisk uenig med hele fire sider. I et 130 siders magasinet med relativt lite reklame. Ikke et leserinnlegg. Ikke en sint telefon, ingen mail eller snailmail. Absolutt ingen klager i det hele tatt.

Men det er klart at Benjamin Disraeli hadde tildels rett i at det finnes tre typer løgn. Det er bare det at testgruppene i denne undersøkelsen dreier seg om nærmere 100.000 abonnenter. Og det er bare abonnentene. Markedsundersøkelser for lesertall foretatt av bransjen indikerer mellom 300 og 400.000 lesere totalt.

La meg legge til at jeg ikke har annen befatning med den politiske journalistikken utover å kvalitetsjekke eldre tekster og å redigere for web. Jeg har andre fagområder journalistisk, og det er nok det jeg egner meg best til. Gravende politisk journalistikk er spennende, men jeg er for lat og vil ikke være personlig uengasjert på f.eks. fora eller Facebook. Jeg vokter meg vel for å begi meg ut på det jeg ikke egner meg til, eller der jeg føler en bias. Eneste jeg skriver av slikt er notiser som stort sett er kritiske til dagens administrasjon på et saklig grunnlag. Samt å videreføre deres utspill uten bias. Jeg er nok altfor rabiat på fritiden til å søke tyngde. ::)

N

Nifelheim

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Dobling av asylkostnadene på 4 år med denne regjeringen.

http://www.dagbladet.no/2011/06/07/nyheter/politikk/asylpolitikk/16824125/#comments_container

Økning av bistand penger har økt til himmels.

I 2007 var den på 20.8 og nå er den på 26 milliarder.

Økning på kultur fra 3.1 til 8.4 milliarder på 5 år.

Men viktig at vi kutter 500 millioner på sykehuset i Oslo.
    bistandpenger er å hjelpe folk på hjemlige trakter. Frp maser hele tiden om at vi må hjelpe folk der hjemme, men bistandspenger nekter de å gi. Hvordan skal man hjelpe dem om man ikke bevigler penger til dette? Tom retorikk er alt det er snakk om. Vi skal ikke hjelpe dem her, og ikke søren om vi skal hjelpe dem der heller.

Så når Norge hjelper dem der borte, så er ikke det godt nok. Aller helst skulle Norge brukt 0 kr på å hjelpe andre. 0 kr i Norge og 0 kr der ute. FrP maser om at folk skal integreres i Norge, men vil ikke bruke en eneste krone. FrP maser om at innvandrere skal kunne norsk, men de stenger skoletilbud i Oslo fordi det ble for populært(!). For mange mennesker ønsket å løre seg norsk. Derfor stengte FrP og co i Oslo ned tilbudet. FrP maser om å stille krav, men nekter å bidra til at kravene faktiskt kan bli oppfyllt. Frp stiller krav, men motarbeider at kravene kan bli innfridd. Det å stille krav er vel og bra, forutsatt at kravene faktiskt er oppnåelige.

Kultur.

Du har kanskje ikke fått med deg at folk som har noe å gjøre på, har interesser er friskere enn folk som ikke har det. Å bruke penger på kultur er faktiskt å investere penger i folkehelse. Har livet noe innhold så blir ikke folk syke. Har livet ikke noe innhold og du skal se at sykdommer får rotfeste.

Asyl
    Når Norge deltar i kriger ute i verden så er Norge ekstra forpliktet til å ta imot flyktninger. Og å ta imot flyktninger er å gjøre livet lettere for flyktninger som flykter fra forfølgelse.

Hvor mange liv forbedrer Norge ved å krige i Afganistan? Hvor mange liv har Norge forbedret ved å bombe Libya sønder og sammen. Dette er penger rett ut vinduet det og koster den norske stat langt mer enn å ta hånd om enkelte forfulgte mennesker. Å bruke penger på integrering er samfunnsøkonomisk svært fornuftig. For ikke å nevne mellommenneskelig fornuftig. Lediggang er roten til alt (v)ondt.

Istedenfor å klage på at Norge bruker penger på å gi folk innhold i livet sitt, mening i livet, så kan du klage på alle de milliardene Norge bruker på å ta fra folk nettopp dette.
    Nå kan det jo argumenteres for at når Norge tar livet av mennesker i afganistan og libya så er det ikke noe igjen å fylle innholdet i, men da glemmer man alle pårørende til vedkommende som døde. For ikke å nevne alle liv som har blitt ødelagt fordi en bombe eller soldat lemlestet dem? En fot mindre her og en arm mindre der.

heldigvis er det noen her som ser menneskene her i landet. Skulle ønske at det var flere som gjorde det, inkludert flere i den rødgrønne blokken. Kan vel starte med vår forsvarsminister.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    N

Nifelheim

Gjest
    http://www.dagbladet.no/2011/06/08/nyheter/politikk/asylbarn/asylmottak/innenriks/16838902/

Guttunger som stikker av fra asylmottaket stikker ikke av hvis de blir fratatt lommepenger på 120kr i uka. For en tankegang. Det at de stikker av er et symptom på et mer alvorlig underliggende problem. Å ta fra dem lommepenger løser absolutt ikke noe, bare potensielt øker dem.

Ja, AP gjør sitt for å komme med populistiske løsninger for å plukke stemmer fra FrP.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    1
    Slike små barn som dette

Underliggende problemer som tap inntekt av narkosalget….

Disse skulle selvsagt blitt plassert i interneringsleir i påvente av retur, så ja dette er nok et tåpelig forslag som vil ha null effekt, det samme vil det trolig ha på å ta velgere fra Frp

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Svært mange av de som kommer til Norge i dag havner i slike leirer. Asylmottakbransjen er faktisk i krise med en nedgang på mellom 40 og 50 prosent, noe som har utløst dramatisk arbeidsledighet blant de som har jobbet i bransjen. Utrolig, men sant. Sannsynligvis skyldes det at "internering" i slike leirer er blitt mer brukt av UDI. Tolkningen er min egen.

S

Smorte24

Gjest
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:

http://www.dagbladet.no/2011/06/07/nyheter/politikk/asylpolitikk/16824125/#comments_container

og hvor mye har budsjettene på Ullevål/rikshospitalet/OUS økt siden 2007
    Det vet jeg ikke, har du noen tall?

Men håper du tar med at i dag har det aldri vært flere ansatte i helsevesnet som er byråkrater.

Som Hanne Skartveit skrev i VG lørdag 4. juni, utrolig at det kom frem i VG, men noen ganger er de ikke så værst.

"Aldri har det vært flere helsebyråkrater enn i dag. Aldri har det vært flere direktører"

Så har vi alle disse helseforetakene også da, de er vel heller ikke gratis.

1 av 5 i helsevesenet er en byråkrat.

Så kan du også regne med veksten av befolkningen i Oslo siden 2007, den har vel økt betraktelig, regner med at per hode har nok ikke budjsettet økt så veldig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Smorte24 skrev:
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:

Men håper du tar med at i dag har det aldri vært flere ansatte i helsevesnet som er byråkrater.

Som Hanne Skartveit skrev i VG lørdag 4. juni, utrolig at det kom frem i VG, men noen ganger er de ikke så værst.

"Aldri har det vært flere helsebyråkrater enn i dag. Aldri har det vært flere direktører"

Så kan du også regne med veksten av befolkningen i Oslo siden 2007, den har vel økt betraktelig, regner med at per hode har nok ikke budjsettet økt så veldig.
    Det er ikke mangel på penger som er hovedproblemet for sykehusene. Det er nok som du selv er inne på ineffektivitet og dårlig organisering. FRP sin medisin mot dette er å dytte mere penger inn.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:
    65finger skrev:
    Smorte24 skrev:

Det er ikke mangel på penger som er hovedproblemet for sykehusene. Det er nok som du selv er inne på ineffektivitet og dårlig organisering. FRP sin medisin mot dette er å dytte mere penger inn.
    Fra Frp sitt program:

Helsepolitikk

Det er et offentlig ansvar at alle får tilgang til nødvendige helse- og omsorgstjenester. Fremskrittspartiet mener befolkningen har rett på nødvendig behandling i helse- og omsorgsinstitusjoner, hos allmennleger og spesialister. Vi vil sikre at pasientene har valgfrihet når det gjelder behandlingssted, slik at de selv styrer helsetjenestetilbudet. Dette gjøres ved at folketrygden betaler for behandling av pasienter basert på stykkpris - uavhengig av behandlingssted. Det skal heller ikke være et krav om at helse- og omsorgstjenester utføres i offentlig regi, men for offentlig regning.

Tilbud i utlandet skal kunne velges av pasienten dersom et tilbud om behandling i Norge ikke kan gis innen en gitt tidsfrist. Det er dessverre fremdeles slik at pasienter må stå i kø for å få behandling, også når det gjelder alvorlige lidelser og nødvendig omsorg. Køene viser at dagens helsevesen ikke klarer å dekke behandlingsbehovet i Norge.

Fremskrittspartiet har vært en pådriver for å få en statlig overtakelse av de offentlig eide sykehusene, og mener dette er viktig for å sikre en best mulig tjeneste. De regionale helseforetakene må fjernes, og erstattes av et statlig sykehusdirektorat som samler Norge til ett helserike. Finansiering av helse og omsorg er like viktig som barnetrygd, arbeidsledighetstrygd og sykelønn. På disse områdene er det et system med automatisk behovsstyrt betaling fra folketrygden. Fremskrittspartiet vil ha det samme systemet på helse, omsorg og sosiale tjenester. Juridiske rettigheter til hver enkelt kombinert med automatisk, behovsstyrt betaling fra staten. Vanskeligere er det ikke, uansett hva våre konkurrenter hevder.

Den rødgrønne regjeringen

• Har valgt ikke å benytte kapasiteten som private og ideelle behandlingssteder kan tilby. Dette medfører at de med tykk lommebok kan kjøpe seg ut av helsekøene, mens vanlige folk må stå i lange køer.

• Har økt egenandelene på helsetjenester hvert eneste år de har sittet i regjering.

• Har fjernet viktige funksjoner fra lokalsykehus, som fødeavdelinger og akuttmottak. Ett lokalsykehus lagt ned (Farsund i Helse Sør), to har mistet alle akuttfunksjoner (Florø i Helse Vest og Mandal i Helse Sør), fire har mistet den kirurgiske akuttberedskapen helt eller delvis (Lærdal i Helse Vest, Larvik i Helse Sør, Moss i Helse Øst og Mosjøen i Helse Nord), to har dessuten fått innskrenket fødetilbudet (Mosjøen i Helse Nord og Lærdal i Helse Vest).

• Har ført en politikk som har økt vedlikeholdsetterslepet på sykehusbygninger og medisinsk, teknisk utstyr.

• Har ikke rettet opp skjevfordelingen mellom de fire helseregionene.

• Sikrer ikke rehabilitering og opptrening til alle som trenger det.

• Har ikke fulgt opp sine løfter om å fjerne problemet med korridorpasienter på norske sykehus.

• Har ført en politikk som har bragt 20.000 nye mennesker i helsekø hvert år.

FrP vil

• At pasientene skal få reell valgfrihet og juridiske rettigheter. Det er behovet som skal utløse finansieringen.

• Ønsker likestilling av private og offentlige tilbydere av helsetjenester, og dermed la pasienten selv velge fritt mellom de ulike tilbudene.

• Ønsker å overføre finansieringsansvaret for helsetjenester til staten, slik at man får samlet Norge til ett helserike.

• Ønsker å slette deler av sykehusenes gjeld, for å bedre likviditeten og det økonomiske fundamentet. • Ønsker på sikt å legge ned de regionale helseforetakene og opprette et statlig sykehusdirektorat som skal ha ansvaret for sykehusene.

• Legge til rette for økt bruk av etterutdanning av hjelpepleiere, hjemmehjelpere og omsorgsarbeidere, slik at disse kan påta seg oppgaver som i dag er forbeholdt høyskoleutdannede.

• Øremerke 300 millioner kroner til rehabiliteringsformål, slik at kapasiteten hos både offentlige, private og ideelle institusjoner kan benyttes, og behovet for disse tjenestene dekkes.

• Ha fokus på sykehjemsbygging, og innrette investeringstilskuddet på en slik måte at det er lønnsomt for kommunene å bygge sykehjemsplasser.

• Justere ned egenandelstak 1 til 1500 kroner, fremfor en økning til 1780 kroner slik regjeringen har gjennomført.

• Øke satsingen på medisinsk forskning med til sammen 100 millioner kroner. Herunder vil diabetes-, demens-, kreft-, ADHD- og stamcelleforskning være prioriterte grupper.

• At eldre skal ha juridisk rett til sykehjemsplass når behovet oppstår.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    hvorfor ikke debattere utifra partiprogrammet, enn som smorte gjør sette det opp mot bistand og asylsøkere

S

Smorte24

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Smorte24 skrev:

bistandpenger er å hjelpe folk på hjemlige trakter. Frp maser hele tiden om at vi må hjelpe folk der hjemme, men bistandspenger nekter de å gi. Hvordan skal man hjelpe dem om man ikke bevigler penger til dette? Tom retorikk er alt det er snakk om. Vi skal ikke hjelpe dem her, og ikke søren om vi skal hjelpe dem der heller.

Så når Norge hjelper dem der borte, så er ikke det godt nok. Aller helst skulle Norge brukt 0 kr på å hjelpe andre. 0 kr i Norge og 0 kr der ute. FrP maser om at folk skal integreres i Norge, men vil ikke bruke en eneste krone. FrP maser om at innvandrere skal kunne norsk, men de stenger skoletilbud i Oslo fordi det ble for populært(!). For mange mennesker ønsket å løre seg norsk. Derfor stengte FrP og co i Oslo ned tilbudet. FrP maser om å stille krav, men nekter å bidra til at kravene faktiskt kan bli oppfyllt. Frp stiller krav, men motarbeider at kravene kan bli innfridd. Det å stille krav er vel og bra, forutsatt at kravene faktiskt er oppnåelige.

Kultur.

Du har kanskje ikke fått med deg at folk som har noe å gjøre på, har interesser er friskere enn folk som ikke har det. Å bruke penger på kultur er faktiskt å investere penger i folkehelse. Har livet noe innhold så blir ikke folk syke. Har livet ikke noe innhold og du skal se at sykdommer får rotfeste.

Asyl
    Når Norge deltar i kriger ute i verden så er Norge ekstra forpliktet til å ta imot flyktninger. Og å ta imot flyktninger er å gjøre livet lettere for flyktninger som flykter fra forfølgelse.

Hvor mange liv forbedrer Norge ved å krige i Afganistan? Hvor mange liv har Norge forbedret ved å bombe Libya sønder og sammen. Dette er penger rett ut vinduet det og koster den norske stat langt mer enn å ta hånd om enkelte forfulgte mennesker. Å bruke penger på integrering er samfunnsøkonomisk svært fornuftig. For ikke å nevne mellommenneskelig fornuftig. Lediggang er roten til alt (v)ondt.

Istedenfor å klage på at Norge bruker penger på å gi folk innhold i livet sitt, mening i livet, så kan du klage på alle de milliardene Norge bruker på å ta fra folk nettopp dette.
    Nå kan det jo argumenteres for at når Norge tar livet av mennesker i afganistan og libya så er det ikke noe igjen å fylle innholdet i, men da glemmer man alle pårørende til vedkommende som døde. For ikke å nevne alle liv som har blitt ødelagt fordi en bombe eller soldat lemlestet dem? En fot mindre her og en arm mindre der.

heldigvis er det noen her som ser menneskene her i landet. Skulle ønske at det var flere som gjorde det, inkludert flere i den rødgrønne blokken. Kan vel starte med vår forsvarsminister.
    Jøss skulle tro at FRP styrte alene i Oslo, kommunene får så lite penger av regjeringen spesielt de som ikke innfører kommunale eiendomskatt.

Når asylstrømmen har dobblet seg på 4 år, så sier det seg selv at kommunen ikke har råd til å opprettholde tilbudene de hadde.

Får noe tull at kulturen i Norge holder lenger liv i folk og minsker sykdommer.

Jeg skal være enig i med deg i en ting, og det er at vi aldri skulle gått i krig i Libya, dessverre så var FRP enig i dette også.
    Så de som er flyktninger fra Libya er vi pliktige til å hjelpe så lenge krigen varer, men når krigen er slutt så mp de sendes tilbake.

S

Smorte24

Gjest
    65finger skrev:
    hvorfor ikke debattere utifra partiprogrammet, enn som smorte gjør sette det opp mot bistand og asylsøkere
    Fordi det er en regel på hvor mye vi kan bruke av oljefondet, så det vil si at øker kostnadene et sted må de kuttes et annet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Smorte24 skrev:
    65finger skrev:
    Fordi det er en regel på hvor mye vi kan bruke av oljefondet, så det vil si at øker kostnadene et sted må de kuttes et annet.
    kutt kostnadene i helsesektoren. Efektiviser og rydd opp. mye mere varig

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    65finger skrev:
    kutt kostnadene i helsesektoren. Efektiviser og rydd opp. mye mere varig
    Noen av de sentrale delen av FRP sin helse/sykehuspolitikk er at pasienten skal få rettigheter på behandling innen gitte tidsfrister - og at hvis det offentlige ikke kan levere innen fristen så kan man gå til private - bli behandlet, og staten betaler.

Et godt eksempel er dette med å kjøpe folk ut av helsekøene....venstresiden kommer gjerne med argumentet om at " det er ikke så lett/det finnes ikke lettvinte løsnigner på kompliserte problemer"...vel det er jo prøvd ut ...

http://www.abcnyheter.no/node/94912

Regjeringens storsatsing «Raskere tilbake» skulle sikre at sykmeldte ble operert raskt og dermed hindre langtidssykefravær. Om lag 600 pasienter er hittil i år blitt behandlet på det private sykehuset Aleris i Oslo gjennom ordningen «Raskere tilbake».Nå stanses prosjektet.

Man kan sitere arbeidsministeren om ordningen "Han betegner «Raskere tilbake»- prosjektet som «ekstremt vellykket»

Hvor ofte hører man slik ordbruk om ordnigner i helsenorge....og dette er faktisk om å kjøpe folk ut av helsekøene....

Man kunne kanskje forvente at en slik ekstremt vellyket ordning ble videreført....., men nei. Kan noen være snill og forklare meg hvorfor ikke...?

Mvh
    OMF

N

Nifelheim

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Jøss skulle tro at FRP styrte alene i Oslo, kommunene får så lite penger av regjeringen spesielt de som ikke innfører kommunale eiendomskatt.
    Hvis du husker tilbake til regjeringen vi hadde før 2005, så vil du huske jern-Erna som til og med høyreordførere demonstrerte mot grunnen altfor lave overføringer ut til kommunene. Dagens regjering har gitt kommunene penger nok til leve og vel så det.

Kommuner får da ikke mindre penger fra staten om de ikke innfører eiendomsskatt. Kommunene har lokalt selvstyre, noe som medfører at de må prioritere. Kommunene må veie kostnader opp mot inntekter og sette tæring etter næring. Går inntektene ned så må de ganske enkelt enten kutte i tjenestene eller øke inntektene sine. Dette er kommunepolitkerne sitt ansvar å finne ut av. Vil de ikke ha eiendomsskatt så får de heller kutte i sykehjem, skole, sfo, øke avgifter, you name it. Det er et valg lokalpolitikerne må ta.

Og når det gjelder de som eier eiendom så skal ikke de klage i det hele tatt faktiskt. Først blir de subsidiert med skattefrag på boliglånet, deretter kan de skattefritt ta med seg verdistigningen, for ikke å nevne kunstig lav likningsverdi på boligen. At de enkelte nå klager over at de ut med en liten brøkdel av hva de har fått er bare gnål fra en gruppe som har det svært bra.

Smorte24 skrev:
    Når asylstrømmen har dobblet seg på 4 år, så sier det seg selv at kommunen ikke har råd til å opprettholde tilbudene de hadde.
    Antall asylsøkere har økt fra bølgedalen i 2004-2007 på ca 6500 og opp til 10.000 i 2010. Antall asylsøkere gjorde et lite byks i 2008, og har etter 2009 en nedadgående trend som fortsetter inn i 2011.

Trenden har etter 2009 vært klart nedadgående, så å skylde på asylsøkere er å feste påhengsmotor på robåten.

Kilde er statistikk og årsrapporter på www.udi.no

Fakta er at FrP snakker masse om at innvandrere må lære seg norsk, samtidig som FrP sitter med makta og kutter ut tilbudet der innvandrere kan lære seg norsk og integrere seg.

Smorte24 skrev:
    Får noe tull at kulturen i Norge holder lenger liv i folk og minsker sykdommer.
    Hadde du gidde å tatt et kort søk på søkeordene kultur og helse så ville du fått sett at det ikke er noe tull at folk får bedre helse av kultur. Første treff er følgende:
    http://www.forskning.no/artikler/2006/januar/1136903621.94

Smorte24 skrev:
    Jeg skal være enig i med deg i en ting, og det er at vi aldri skulle gått i krig i Libya, dessverre så var FRP enig i dette også.
    Så de som er flyktninger fra Libya er vi pliktige til å hjelpe så lenge krigen varer, men når krigen er slutt så mp de sendes tilbake.
    Ja, for når krigen er over så er infrastrukturen oppe og går igjen, dems loved ones er alle sammen mirakuløst i live, samfunnet på skinner, så det er bare å sende de tilbake. Dere får lov til å være her mens vi bomber hjemlandet deres sønder og sammen, lemlester folket fysisk og psykisk, men når vi er ferdig med å bombe landet deres så skal dere dra tilbake til ruinene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.629
    Nå er det vel ikke Regjeringen som bygger veier. Tror neppe det er noen der som vet hvordan en vei fundamenteres og bygges.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Nå er det vel ikke Regjeringen som bygger veier. Tror neppe det er noen der som vet hvordan en vei fundamenteres og bygges.

Glitrende logik, da er jo regjeringen helt perfekt, den håndhever ikke landets lover, inndriver ikke skatt og avgifter og legene har skylden for helsekøen ::)

N

Nifelheim

Gjest
    Roald skrev:
    Pink_Panther skrev:

Glitrende logik, da er jo regjeringen helt perfekt, den håndhever ikke landets lover, inndriver ikke skatt og avgifter og legene har skylden for helsekøen ::)
    Ikke noe i veien med den logikken. Regjering og Storting vedtar saker. Andre sørger for at sakene blir utført.
    Hvor en vei blir bygd, ned til siste stavtak har absolutt ikke noe i Stortinget eller regjeringen å gjøre.

Og nei, regjeringen håndhever så absolutt ikke landets lover. Regjeringen foreslår nye lover. Stortinget vedtar dem. Politiet håndhever dem og domsstolene dømmer dem.
    Regjeringen inndriver ikke skatt for det gjør kemneren.
    Helsekø vil det alltid være uansett hvor mye penger man bevilger. Spørsmålet er hvilke lidelser skal befinne seg i køa. Er det folk med beinbrudd eller er det folk med litt vondt i tåa? Du kan fjerne køa helt, men det fordrer overkapasitet, noe som koster svinaktig mye med penger som man kan bruke på andre ting som skolevesent, vedlikehold av skolebygninger, kommuneøkonomi, bygging av vei eller til og med skattelettelser.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Roald skrev:
    Pink_Panther skrev:

Hæææ? Den sammenhengen ser jeg ikke. Kanskje bare jeg som er trøtt??

Og ang. refereringen til bl.a. Frp-programmet; en ting er å skrive programmer, en heilt anna øvelse er å sette alle disse feite løftene ut i livet. Men at nasjonen har solide utfordringer innen skole, helse og eldreomsorg er utvilsomt riktig. Jeg er ikke av de som tror at hverken Høyre eller Frp løser dette på noen bedre måte enn den sittende regjeringen.

S

Smorte24

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Roald skrev:
    Pink_Panther skrev:

Ikke noe i veien med den logikken. Regjering og Storting vedtar saker. Andre sørger for at sakene blir utført.
    Hvor en vei blir bygd, ned til siste stavtak har absolutt ikke noe i Stortinget eller regjeringen å gjøre.

Og nei, regjeringen håndhever så absolutt ikke landets lover. Regjeringen foreslår nye lover. Stortinget vedtar dem. Politiet håndhever dem og domsstolene dømmer dem.
    Regjeringen inndriver ikke skatt for det gjør kemneren.
    Helsekø vil det alltid være uansett hvor mye penger man bevilger. Spørsmålet er hvilke lidelser skal befinne seg i køa. Er det folk med beinbrudd eller er det folk med litt vondt i tåa? Du kan fjerne køa helt, men det fordrer overkapasitet, noe som koster svinaktig mye med penger som man kan bruke på andre ting som skolevesent, vedlikehold av skolebygninger, kommuneøkonomi, bygging av vei eller til og med skattelettelser.
    Tror du virkelig på det du skriver?

Regjeringen har flertall, det regjeringen bestemmer seg for blir vedtatt.

Regjeringen er de som bestemmer hvor mye skatt vi skal betale,

Regjeringen er de som bestemmer budsjettene til f eks veier, sykehusdrift og innvandring.

Ved siste Bondevik regjering gikk helsekøene ned, de brukte faktisk mindre penger en dagens regjering, men den gangen var jo ikke hver 5 byråkrat i helsevesenet.

Hadde vel heller ikke disse helseforetakene som koster millioner, søsteren til Gro H Bruntland må jo ha en fin jobb.

S

Smorte24

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Roald skrev:
    Pink_Panther skrev:

Glitrende logik, da er jo regjeringen  helt perfekt, den håndhever ikke landets lover, inndriver ikke skatt og avgifter og legene har skylden for helsekøen  ::)
    Hæææ? Den sammenhengen ser jeg ikke. Kanskje bare jeg som er trøtt??

Og ang. refereringen til bl.a. Frp-programmet; en ting er å skrive programmer, en heilt anna øvelse er å sette alle disse feite løftene ut i livet. Men at nasjonen har solide utfordringer innen skole, helse og eldreomsorg er utvilsomt riktig. Jeg er ikke av de som tror at hverken Høyre eller Frp løser dette på noen bedre måte enn den sittende regjeringen.
    Men helsekøene ble mindre med Bondevik regjeringen, den har økt kraftig med denne regjeringen.

Så når det gjelder FRP sitt program så er det svada, men når det kommer til AP sitt så vil det bli slik.

Stemmer virkelig med lovnadene de kom med 05 og 09, det de lovet til veier,syke og til de eldre har vel gått opp i røyk, det har faktisk blitt mye dårligere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn