Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Off sektor drives av politiske vedtak. Disse vedtakene ble gjort for å sikre at viktige former for verdiskaping som ikke passer i et marked blir sikret. Helse, energi, tele, undervisning og infrastruktur (vei, vann, kloakk) som ikke fungerer riktig uten med -nettopp off styring. Så begynner noen (Reagan, Thatcher, Willoch -i 1980) et ideologisk korstog som slår ut i en merkelig måte å se på off sektor på.

    Suksesskriterier, konkurranseutsetting, new public management er det moderne språket (eller nytale som det het i "1984"). Helt malplassert i forhold til målene som disse virksomhetene har.

    I dag har vi et markedstilpasset helsetilbud der du kan fikse en kosmetisk operasjon på kort tid - om du har penger nok. Har du en kronisk lidelse, så er det ikke "marked" og dermed venter behandlingskøen.

    Vi du bli filmregissør, så er veiene mange, og høyskolene konkurrerer på antall studenter. I skolevesenet er suksesskriteriet antall studenter. Om du kan gjøre nytte for deg etterpå er ikke intressant, og lite nytte gjør de. Men samfunnet har kostet millioner av kroner på hver og en av disse filmregissørene.

    Joda, -veldig effektivt.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Har nåværende regjering redusert tilskuddene til kommunene? Overføringene er ikke øremerkede midler.
    Her er linken om øremerket tilskudd til kommunene:

    http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/nouer/1997/nou-1997-8/5/3.html?id=344057

    Det er så morsomt å høre regjeringen(det gjelder ikke bare denne regjeringen) si at de gjør så bra jobb når det går bra, som f eks med full barnehagedekning, men med engang det går dårlig så er det kommunene sin feil.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Gjest skrev:
    Off sektor drives av politiske vedtak. Disse vedtakene ble gjort for å sikre at viktige former for verdiskaping som ikke passer i et marked blir sikret. Helse, energi, tele, undervisning og infrastruktur (vei, vann, kloakk) som ikke fungerer riktig uten med -nettopp off styring. Så begynner noen (Reagan, Thatcher, Willoch -i 1980) et ideologisk korstog som slår ut i en merkelig måte å se på off sektor på.

    Suksesskriterier, konkurranseutsetting, new public management er det moderne språket (eller nytale som det het i "1984"). Helt malplassert i forhold til målene som disse virksomhetene har.

    I dag har vi et markedstilpasset helsetilbud der du kan fikse en kosmetisk operasjon på kort tid - om du har penger nok. Har du en kronisk lidelse, så er det ikke "marked" og dermed venter behandlingskøen.

    Vi du bli filmregissør, så er veiene mange, og høyskolene konkurrerer på antall studenter. I skolevesenet er suksesskriteriet antall studenter. Om du kan gjøre nytte for deg etterpå er ikke intressant, og lite nytte gjør de. Men samfunnet har kostet millioner av kroner på hver og en av disse filmregissørene.

    Joda, -veldig effektivt.
    "I dag har vi et markedstilpasset helsetilbud der du kan fikse en kosmetisk operasjon på kort tid - om du har penger nok. Har du en kronisk lidelse, så er det ikke "marked" og dermed venter behandlingskøen."

    Dette er vel regn løgn, du får beskjed om at det er lang ventetid men hvis du betaler av privat lomme så får du det med engang.

    På jobben min har vi forsikring at hvis du blir sjuk skal du ha behandling innen kort tid, det er ikke slik vi skal ha det i Norge, men vi har ikke lenger råd til å gi det tilbudet som folket trenger.

    Husker når jeg var et barn, hvis jeg var dårlig så var det å ringe til lege og innen 1-2 timer så var personen hjemme hos deg, nå er du heldig hvis det kommer en sykebil hvis du er alvorlig sjuk.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Du følger visst ikke helt med du, Smorte24.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Karma skrev:
    Mener du at samfunnet ikke normalt må prioritere mellom grupper av trengende?
    Politikere må alltid prioritere så lenge man har budgetter å forholde seg til. Men din argumentasjon gir bare mening så lenge det kun finnes to konkurrerende poster i budgettet. Men slik det jo ikke. Statsbudgettet inneholder svært mange poster og da blir det meningsløst å plukke ut to tilfeldige av dem og tro at det er noen nødvendig kobling mellom disse to postene. Og når de postene du velger er så til de grader basert på føleri og aversjoner mot grupper av andre mennesker, så blir det rett og slett urimelig og helt umulig å ta seriøst.

    Det blir like meningsløst som å hevde at DIN skolegang har kostet mange kreftpasienter livet fordi vi på grunn av DEG ikke hadde råd til å gi dem skikkelig behandling slik at de kunne levd i dag. Nå er jo skolegang viktig og alt det der... men hvordan føles det å ha så mange liv på samvittigheten DIN? Kommer du til å brenne til evig tid for dette Smorte?

     

    Vedlegg

    S

    Smorte24

    Gjest
    Gjest skrev:
    Du følger visst ikke helt med du, Smorte24.
    Så du nekter på at dette ikke er tilfelle at de får tilbud om lang ventetid eller betale og få det med engang?

    Nå skal jeg ut med hunden men i morgen skal jeg finne noen linker til deg som beviser dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Off sektor drives av politiske vedtak. Disse vedtakene ble gjort for å sikre at viktige former for verdiskaping som ikke passer i et marked blir sikret. Helse, energi, tele, undervisning og infrastruktur (vei, vann, kloakk) som ikke fungerer riktig uten med -nettopp off styring. Så begynner noen (Reagan, Thatcher, Willoch -i 1980) et ideologisk korstog som slår ut i en merkelig måte å se på off sektor på.

    Suksesskriterier, konkurranseutsetting, new public management er det moderne språket (eller nytale som det het i "1984"). Helt malplassert i forhold til målene som disse virksomhetene har.

    I dag har vi et markedstilpasset helsetilbud der du kan fikse en kosmetisk operasjon på kort tid - om du har penger nok. Har du en kronisk lidelse, så er det ikke "marked" og dermed venter behandlingskøen.

    Vi du bli filmregissør, så er veiene mange, og høyskolene konkurrerer på antall studenter. I skolevesenet er suksesskriteriet antall studenter. Om du kan gjøre nytte for deg etterpå er ikke intressant, og lite nytte gjør de. Men samfunnet har kostet millioner av kroner på hver og en av disse filmregissørene.

    Joda, -veldig effektivt.
    Kunne du ramse op et par tre tjenester som det offentlige tilbyr som du mener er et godt eksempel på hvordan offentlig drift skal virke....

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    I dag har vi et markedstilpasset helsetilbud der du kan fikse en kosmetisk operasjon på kort tid - om du har penger nok. Har du en kronisk lidelse, så er det ikke "marked" og dermed venter behandlingskøen.
    Vi kan jo gjette på hvem av sakene som er et offentlig ansvar og hvem av sakene som er mest alvorlig....hvorfor er det slik at det kun er tjenester som er offentlige som har disse milelange ventelistene....byggesøknader, asylsøknaer, hele NAV systemet, helsekøene, rettsvensenet, soningskøer osv osv osv.....

    Mvh
    OMF
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Karma skrev:
    Mener du at samfunnet ikke normalt må prioritere mellom grupper av trengende?
    Politikere må alltid prioritere så lenge man har budgetter å forholde seg til. Men din argumentasjon gir bare mening så lenge det kun finnes to konkurrerende poster i budgettet. Men slik det jo ikke. Statsbudgettet inneholder svært mange poster og da blir det meningsløst å plukke ut to tilfeldige av dem og tro at det er noen nødvendig kobling mellom disse to postene. Og når de postene du velger er så til de grader basert på føleri og aversjoner mot grupper av andre mennesker, så blir det rett og slett urimelig og helt umulig å ta seriøst.

    Det blir like meningsløst som å hevde at DIN skolegang har kostet mange kreftpasienter livet fordi vi på grunn av DEG ikke hadde råd til å gi dem skikkelig behandling slik at de kunne levd i dag. Nå er jo skolegang viktig og alt det der... men hvordan føles det å ha så mange liv på samvittigheten DIN? Kommer du til å brenne til evig tid for dette Smorte?

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjest skrev:
    I dag har vi et markedstilpasset helsetilbud der du kan fikse en kosmetisk operasjon på kort tid - om du har penger nok. Har du en kronisk lidelse, så er det ikke "marked" og dermed venter behandlingskøen.
    Denne kapasiteten kunne utmerket godt vært brukt til å behandle mer trengende pasienter med om helseforetakene hadde kjøpt operasjoner og behandlinger hos de private sykehusene med kapasitet. Men her skal det kuttes ned og skrenkes inn, og resultatet er at mange står i kø i mange år og venter på operasjoner fordi politiske myndigheter ikke vil betale for operasjonene men insisterer på at de de skal vente på tur i det offentlige samme hvor lang tid det tar, og gir en god faen i de menneskelige kostnadene dette innebærer for de som rammes.

    Dette er en helt reell situasjon for mange pasienter. Og det er kun politisk vrangvilje som gjør at folk må stå i kø, lang kø, i stedet for at man benytter seg av den kapasiteten som faktisk finnes på norske sykehus.

    Har du nok penger kan du alltid betale for deg om det er i Norge eller i andre land, men er du prisgitt å måtte stole på det offentlige helsevesenet så må man vente... lenge... og kaste bort mange år fordi noen politikere ikke er villig til å bruke private tilbud selv om det er stor mangel på kapasitet i de offentlige sykehusene.

    Jeg kjenner flere mennesker, vanlige arbeidere, som selv har tatt opp store lån for å finansiere operasjoner som koster 100-200.000 kr og som dekkes av det offentlige, men som er 2-3 års ventetid på fordi det er for liten kapasitet på offentlige sykehus.

    Så denne sosialistiske idealismen om at alt skal være offentlig rammer vanlige mennesker hardt og forringer deres livskvalitet.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Smorte24 skrev:
    Det virker som du ikke skjønner hva er budsjett er, la oss si at du driver et firma som kjøper inn hifi utstyr.

    Du har et budsjett på 200 000,- i mnd og har satt opp budsjettet slikt.

    1000 høytalere til 90 kr pr stk = 90 000,-
    1000 forsterkere til 70 kr = 70 000,-
    1000 cd spiller til 40 kr = 40 000,-

    Men du trenger 150 flere høytalere i løpet av mnd enn de 1000 du hadde planlagt, så hvor skal du hente de pengene fra uten å kutte ut innkjøp av cd spillere og forsterkere?
    Enten fra overskuddet på budsjettet mitt, som faktisk er på 250.000,- eller fra de 100 millionene jeg har på banken etter at jeg fant olje i bakgården

    Smorte24 skrev:
    Jeg skal være enig at i enkelte kommuner som har mye strøm inntekter har de eldre det bra, men staten har vel snakket om å ta inntektene selv fra strøm fra de kommunene, men flertallet av de gamle har det absolutt ikke bra.
    Hvordan vet du det? Det virker som du baserer deg på enkelthistorier og generaliserer basert på disse.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    ...
    Vi kan jo gjette på hvem av sakene som er et offentlig ansvar og hvem av sakene som er mest alvorlig....hvorfor er det slik at det kun er tjenester som er offentlige som har disse milelange ventelistene....byggesøknader, asylsøknaer, hele NAV systemet, helsekøene, rettsvensenet, soningskøer osv osv osv.....
    ...
    I mange tilfeller er kø samfunnsøkonomisk lønnsomt, av den usedvanlig enkle grunn at kostnadene knyttet til å redusere køene overgår verdverdsettingen av mindre kø. Det kan være både som marginalbetrakntning og evt ved betraktning av terskelkostnader. Et grunnleggende problem med mange slike ting er vanskeligheter og evt stridigheter knyttet til konkret verdsetting av nyttesiden av offentlige tjenester.

    mvh
    KJ
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    S

    Smorte24

    Gjest
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    Det virker som du ikke skjønner hva er budsjett er, la oss si at du driver et firma som kjøper inn hifi utstyr.

    Du har et budsjett på 200 000,- i mnd og har satt opp budsjettet slikt.

    1000 høytalere til 90 kr pr stk = 90 000,-
    1000 forsterkere til 70 kr = 70 000,-
    1000 cd spiller til 40 kr = 40 000,-

    Men du trenger 150 flere høytalere i løpet av mnd enn de 1000 du hadde planlagt, så hvor skal du hente de pengene fra uten å kutte ut innkjøp av cd spillere og forsterkere?
    Enten fra overskuddet på budsjettet mitt, som faktisk er på 250.000,- eller fra de 100 millionene jeg har på banken etter at jeg fant olje i bakgården

    Smorte24 skrev:
    Jeg skal være enig at i enkelte kommuner som har mye strøm inntekter har de eldre det bra, men staten har vel snakket om å ta inntektene selv fra strøm fra de kommunene, men flertallet av de gamle har det absolutt ikke bra.
    Hvordan vet du det? Det virker som du baserer deg på enkelthistorier og generaliserer basert på disse.
    Vet du hva jeg gidder ikke lenger å ofre mer tid på deg enn den posten, det er som å argumentere men en 6 åring.

    Her er hva som kommer til skje når man overstiger et budsjettet.

    http://e24.no/makro-og-politikk/article3764402.ece

    Mange gamle og syke har veldig dårlig råd i dag, hva tror du dette fører til?

    Pell deg i nesen og klø deg i ræva du, så kan du si at de rød/grønne er for folk flest ikke sant?

    Selvfølgelig baserer jeg meg på enkeltilfeller, en kommune som hvor de eldre har det godt er Fyringsdalen i Telemark, det er egentlig ikke noe særlig industri i bygda men de har mye strøm å selge.

    Så leser jeg og ser på nyhetene mye, der kommer det veldig ofte frem at de eldre har det ikke så bra i mange kommuner.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    OMF skrev:
    Kunne du ramse op et par tre tjenester som det offentlige tilbyr som du mener er et godt eksempel på hvordan offentlig drift skal virke....

    Mvh
    OMF
    det finnes da noen, OMF:
    - kemner/skatteinnkreving
    - NRK lisenskontor
    - Tollvesenet langs Norges grenser

    Disse er rimelig effektive, "døgnåpne" (Toll) og kjappe :)
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Det er derfor politikerne er på tinget, for å hjelpe det noske folk, det er ikke tilfeldig at de 2 siste avgåtte AP statsministere har eller har hatt en topp internasjonal stilling/verv.
    Dette er ikke nytt. Det finnes mange eksempler på norske toppolitikere som har fått utenlandske verv - vi kan jo begynne med Trygve Lie (Ap) - Fn's første generalsekretær :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Statsadministratoren var søt på Dagsrevyen i går - stemmen gikk i fistel på "nå får vi begge deler" -- og Ole Brum har det fortsatt fint i Norge.

    Ikke lenge før det blir gasskraftverk nå.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Statsadministratoren var søt på Dagsrevyen i går - stemmen gikk i fistel på "nå får vi begge deler" -- og Ole Brum har det fortsatt fint i Norge.

    Ikke lenge før det blir gasskraftverk nå.
    Det var en latterlig opptreden - var det Birgit Strøm som hadde dubbet Jensemann?
    (ja, jeg vet hun er død - trist - men dog....)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Smorte24 skrev:
    Vet du hva jeg gidder ikke lenger å ofre mer tid på deg enn den posten, det er som å argumentere men en 6 åring.
    Flott, jeg er nok ikke på ditt nivå med perler som "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?"
    Jeg håper å nå dit en gang men det må nok en lobotomi til for at så skal skje.

    Smorte24 skrev:
    Her er hva som kommer til skje når man overstiger et budsjettet.
    http://e24.no/makro-og-politikk/article3764402.ece
    Javel professor, kan dog ikke huske at jeg argumenterte jeg for høyere skattenivå.


    Smorte24 skrev:
    Mange gamle og syke har veldig dårlig råd i dag, hva tror du dette fører til?
    Dårlig råd i motsetning til når da? Nordmenn har mer penger enn noensinne, ikke minst pensjonistene. Du spyr ut av deg en masse sprøyt uten noe som helst belegg.

    Smorte24 skrev:
    Pell deg i nesen og klø deg i ræva du, så kan du si at de rød/grønne er for folk flest ikke sant?
    Jeg stemmer ikke på de rød/grønne så hvorfor skulle jeg si noe om de?

    Smorte24 skrev:
    Selvfølgelig baserer jeg meg på enkeltilfeller,
    Du har med andre ord ikke peiling på det du uttaler deg om

    Smorte24 skrev:
    Så leser jeg og ser på nyhetene mye, der kommer det veldig ofte frem at de eldre har det ikke så bra i mange kommuner.
    Javisst, det forekommer deg ikke at 'nyhetene' og avisene ikke har særlig interesse av å beskrive de eldre og syke som har det bra og får god behandling?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Supertramp skrev:
    OMF skrev:
    Kunne du ramse op et par tre tjenester som det offentlige tilbyr som du mener er et godt eksempel på hvordan offentlig drift skal virke....

    Mvh
    OMF
    det finnes da noen, OMF:
    - kemner/skatteinnkreving
    - NRK lisenskontor
    - Tollvesenet langs Norges grenser

    Disse er rimelig effektive, "døgnåpne" (Toll) og kjappe :)
    Sorry men du tar feil, Toll er ikke døgnåpent for lovlydige kunder som ønsker å betale de korekte avgifter til kongeriket ved grensepassering. Åpningstider ved grenseoverganger er typisk 07:00-08:00 til 18:00-20:00 på hverdager kortere på lørdag og gjerne helt stengt på søndag.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    å, så jeg kan kjøre over Ørje med bilen full av brennevin utenom disse åpningstidene.......

    :eek:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    .......................................... er ikke døgnåpent for lovlydige kunder som ønsker å betale de korekte avgifter til kongeriket ...............
    Som du kanskje ser av denne spesifiseringen så var det nok ikke det jeg sa!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kanskje et skudd for baugen for enkeltes verdiskapningsteorier:

    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3761913.ece
    Så er vi da tilbake ved det gamle jungelordet:

    Det finner tre typer løgn,
    1 løgn
    2 forbannet løgn
    3 statistikk


    Det forbauser ikke at Oslo blir fremstillt som mest verdiskapende når man ser på hvordan tallene framkommer:

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7243534


    Av og til virker det som vi har bare en dag i året :'( 1April

    Verdiskaping kan selvsagt være så mangt, foreslår at distriktene lønner de kriminelle riktig så godt dette vil få flere av dem til å yte litt for utkantstrøkene, man trenger selvsagt også en godt betalt advokat stand og tolketjeneste.

    Men helvete heller hvorfor være smålig jeg foreslår umiddelbart en tredobling av lønnsnivået i Norge samt at alle arbeidsledige får en eller annen tulle jobb, da vil jo alt ordne seg for landet og velstanden vil vokse til uante høyder
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    Vet du hva jeg gidder ikke lenger å ofre mer tid på deg enn den posten, det er som å argumentere men en 6 åring.
    Flott, jeg er nok ikke på ditt nivå med perler som "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?"
    Jeg håper å nå dit en gang men det må nok en lobotomi til for at så skal skje.

    Smorte24 skrev:
    Her er hva som kommer til skje når man overstiger et budsjettet.
    http://e24.no/makro-og-politikk/article3764402.ece
    Javel professor, kan dog ikke huske at jeg argumenterte jeg for høyere skattenivå.


    Smorte24 skrev:
    Mange gamle og syke har veldig dårlig råd i dag, hva tror du dette fører til?
    Dårlig råd i motsetning til når da? Nordmenn har mer penger enn noensinne, ikke minst pensjonistene. Du spyr ut av deg en masse sprøyt uten noe som helst belegg.

    Smorte24 skrev:
    Pell deg i nesen og klø deg i ræva du, så kan du si at de rød/grønne er for folk flest ikke sant?
    Jeg stemmer ikke på de rød/grønne så hvorfor skulle jeg si noe om de?

    Smorte24 skrev:
    Selvfølgelig baserer jeg meg på enkeltilfeller,
    Du har med andre ord ikke peiling på det du uttaler deg om

    Smorte24 skrev:
    Så leser jeg og ser på nyhetene mye, der kommer det veldig ofte frem at de eldre har det ikke så bra i mange kommuner.
    Javisst, det forekommer deg ikke at 'nyhetene' og avisene ikke har særlig interesse av å beskrive de eldre og syke som har det bra og får god behandling?
    Når du ikke skjønner at når en kostnad øker på et budsjett så blir det mindre på et annet budsjett da er det ikke noe poeng , da er du bare rett og slett dum.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Smorte24 skrev:
    Selvfølgelig baserer jeg meg på enkeltilfeller, en kommune som hvor de eldre har det godt er Fyringsdalen i Telemark, det er egentlig ikke noe særlig industri i bygda men de har mye strøm å selge.
    Hvor i Telemark er Fyringsdalen?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    Vet du hva jeg gidder ikke lenger å ofre mer tid på deg enn den posten, det er som å argumentere men en 6 åring.
    Flott, jeg er nok ikke på ditt nivå med perler som "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?"
    Jeg håper å nå dit en gang men det må nok en lobotomi til for at så skal skje.

    Smorte24 skrev:
    Her er hva som kommer til skje når man overstiger et budsjettet.
    http://e24.no/makro-og-politikk/article3764402.ece
    Javel professor, kan dog ikke huske at jeg argumenterte jeg for høyere skattenivå.


    Smorte24 skrev:
    Mange gamle og syke har veldig dårlig råd i dag, hva tror du dette fører til?
    Dårlig råd i motsetning til når da? Nordmenn har mer penger enn noensinne, ikke minst pensjonistene. Du spyr ut av deg en masse sprøyt uten noe som helst belegg.

    Smorte24 skrev:
    Pell deg i nesen og klø deg i ræva du, så kan du si at de rød/grønne er for folk flest ikke sant?
    Jeg stemmer ikke på de rød/grønne så hvorfor skulle jeg si noe om de?

    Smorte24 skrev:
    Selvfølgelig baserer jeg meg på enkeltilfeller,
    Du har med andre ord ikke peiling på det du uttaler deg om

    Smorte24 skrev:
    Så leser jeg og ser på nyhetene mye, der kommer det veldig ofte frem at de eldre har det ikke så bra i mange kommuner.
    Javisst, det forekommer deg ikke at 'nyhetene' og avisene ikke har særlig interesse av å beskrive de eldre og syke som har det bra og får god behandling?
    Når du ikke skjønner at når en kostnad øker på et budsjett så blir det mindre på et annet budsjett da er det ikke noe poeng , da er du bare rett og slett dum.
    Og når du tror at to ikke relaterte poster på budsjettet er direkte knyttet mot hverandre, hva er du da? Smart?

    Men heldigvis: http://www.udi.no/Nyheter/2010/markant-nedgang/
    Nå kan noen flere eldre og syke få leve.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Smorte24 skrev:
    Selvfølgelig baserer jeg meg på enkeltilfeller, en kommune som hvor de eldre har det godt er Fyringsdalen i Telemark, det er egentlig ikke noe særlig industri i bygda men de har mye strøm å selge.
    Hvor i Telemark er Fyringsdalen?
    Det ligger mellom Hauggrend og Veum/Øyane, og det heter Fyresdalen, beklager det, men jeg var der på seminar for 3 år siden på hytta til sjefen, lett å skrive litt feil.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Spiralis skrev:
    .......................................... er ikke døgnåpent for lovlydige kunder som ønsker å betale de korekte avgifter til kongeriket ...............
    Som du kanskje ser av denne spesifiseringen så var det nok ikke det jeg sa!
    for jeg tror du tar feil m.h.t. åpningstider:

    "Ørje tollkontor (E18)
    Døgnåpent alle dager
    Tlf. 69 36 22 00"


    Så da er det bare å svinge inn og benytte seg av det døgnåpnede kontoret og betale den rette avgift ....

    eller.....
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    HC skrev:
    Smorte24 skrev:
    Vet du hva jeg gidder ikke lenger å ofre mer tid på deg enn den posten, det er som å argumentere men en 6 åring.
    Flott, jeg er nok ikke på ditt nivå med perler som "Hvor mange flere eldre og syke må dø pga innvandringen?"
    Jeg håper å nå dit en gang men det må nok en lobotomi til for at så skal skje.

    Smorte24 skrev:
    Her er hva som kommer til skje når man overstiger et budsjettet.
    http://e24.no/makro-og-politikk/article3764402.ece
    Javel professor, kan dog ikke huske at jeg argumenterte jeg for høyere skattenivå.


    Smorte24 skrev:
    Mange gamle og syke har veldig dårlig råd i dag, hva tror du dette fører til?
    Dårlig råd i motsetning til når da? Nordmenn har mer penger enn noensinne, ikke minst pensjonistene. Du spyr ut av deg en masse sprøyt uten noe som helst belegg.

    Smorte24 skrev:
    Pell deg i nesen og klø deg i ræva du, så kan du si at de rød/grønne er for folk flest ikke sant?
    Jeg stemmer ikke på de rød/grønne så hvorfor skulle jeg si noe om de?

    Smorte24 skrev:
    Selvfølgelig baserer jeg meg på enkeltilfeller,
    Du har med andre ord ikke peiling på det du uttaler deg om

    Smorte24 skrev:
    Så leser jeg og ser på nyhetene mye, der kommer det veldig ofte frem at de eldre har det ikke så bra i mange kommuner.
    Javisst, det forekommer deg ikke at 'nyhetene' og avisene ikke har særlig interesse av å beskrive de eldre og syke som har det bra og får god behandling?
    Når du ikke skjønner at når en kostnad øker på et budsjett så blir det mindre på et annet budsjett da er det ikke noe poeng , da er du bare rett og slett dum.
    Og når du tror at to ikke relaterte poster på budsjettet er direkte knyttet mot hverandre, hva er du da? Smart?

    Men heldigvis: http://www.udi.no/Nyheter/2010/markant-nedgang/
    Nå kan noen flere eldre og syke få leve.
    Men det er forstatt dobbelt så mye som vi hadde i 2005, det var 3 ganger så mye i 2009 enn i 2005.

    Men vi får høre hvor problematisk det er at vi får flere eldre så har må det nye skatter til for å klare dette, men tre ganger så mange innvandrere er ikke noe problem.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    KJ skrev:
    OMF skrev:
    ...
    Vi kan jo gjette på hvem av sakene som er et offentlig ansvar og hvem av sakene som er mest alvorlig....hvorfor er det slik at det kun er tjenester som er offentlige som har disse milelange ventelistene....byggesøknader, asylsøknaer, hele NAV systemet, helsekøene, rettsvensenet, soningskøer osv osv osv.....
    ...
    I mange tilfeller er kø samfunnsøkonomisk lønnsomt, av den usedvanlig enkle grunn at kostnadene knyttet til å redusere køene overgår verdverdsettingen av mindre kø. Det kan være både som marginalbetrakntning og evt ved betraktning av terskelkostnader. Et grunnleggende problem med mange slike ting er vanskeligheter og evt stridigheter knyttet til konkret verdsetting av nyttesiden av offentlige tjenester.

    mvh
    KJ
    Jeg skal ikke nekte for at det kan finnes eksempler hvor det faktisk er lønnsomt med kø - fordi man ikke ønsker å bygge opp kapasitet pga en kortvarig stor etterspørsel og lignende.

    Men - jeg har store problemer med å skjønne at i de eksemplene jeg nevner - og spesiellt innen NAV/Helse/Asyl/bygg at det på noen som helst måte kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt at folk skal vente i månedsvis. MAn skal ikke versette folks ubehag spesiellt høy hvis man ikke skal finne det lønnsomt å avvikle soningskøene kjapt heller....

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kanskje et skudd for baugen for enkeltes verdiskapningsteorier:

    http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3761913.ece
    Så er vi da tilbake ved det gamle jungelordet:

    Det finner tre typer løgn,
    1 løgn
    2 forbannet løgn
    3 statistikk


    Det forbauser ikke at Oslo blir fremstillt som mest verdiskapende når man ser på hvordan tallene framkommer:

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7243534
    Dette er den eneste riktige måten å gjøre det på!

    Vi kunne jo gjerne spørre Brox om han mener det sdamme om helse som om kriminalitet. Hvis folk generellt blir sykere - så må vi utdanne flere leger og pleiere - det vil også øke verdiskapningen, det samme med psykisk lidelse, det samme med rusmisnrukere - flere rusmisbrukere vil gi høyere verdiskapning - osv osv osv. Eller hva om byråkratiet vokser til det dobbelte mens tjenestetilbudet er det samme...det skaper også verdiskapning.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Supertramp skrev:
    OMF skrev:
    Kunne du ramse op et par tre tjenester som det offentlige tilbyr som du mener er et godt eksempel på hvordan offentlig drift skal virke....

    Mvh
    OMF
    det finnes da noen, OMF:
    - kemner/skatteinnkreving
    - NRK lisenskontor
    - Tollvesenet langs Norges grenser

    Disse er rimelig effektive, "døgnåpne" (Toll) og kjappe :)
    Spørsmålet var rettet til Gjest - og det hadde jo vært å håpe at han greide å hoste opp noe er utover innkreving av skatter og avgifter....

    Mvh
    OMF
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.326
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Spiralis skrev:
    ...
    Det forbauser ikke at Oslo blir fremstillt som mest verdiskapende når man ser på hvordan tallene framkommer:
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7243534
    Dette er den eneste riktige måten å gjøre det på!

    Vi kunne jo gjerne spørre Brox om han mener det sdamme om helse som om kriminalitet. Hvis folk generellt blir sykere - så må vi utdanne flere leger og pleiere - det vil også øke verdiskapningen, det samme med psykisk lidelse, det samme med rusmisnrukere - flere rusmisbrukere vil gi høyere verdiskapning - osv osv osv. Eller hva om byråkratiet vokser til det dobbelte mens tjenestetilbudet er det samme...det skaper også verdiskapning.
    ...
    Problemet med betraktningen til Brox er at den er helt partiell. Den forutsetter at det er ledig kapasitet, slik at flere «ressurser» til f.eks. politi etc ikke «tar» «ressurser» fra andre områder. I de fleste tilfeller er det beskrankninger på ledig kapasitet slik at økt «produksjon» innen f.eks. politi nødvendig vis vil gi redusert «produksjon» et annet sted, og da har man en serie med komparative «utfordringer» - hva gir mest «avkastning» ?

    mvh
    KJ
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Supertramp skrev:
    Spiralis skrev:
    Spiralis skrev:
    .......................................... er ikke døgnåpent for lovlydige kunder som ønsker å betale de korekte avgifter til kongeriket ...............
    Som du kanskje ser av denne spesifiseringen så var det nok ikke det jeg sa!
    for jeg tror du tar feil m.h.t. åpningstider:

    "Ørje tollkontor (E18)
    Døgnåpent alle dager
    Tlf. 69 36 22 00"


    Så da er det bare å svinge inn og benytte seg av det døgnåpnede kontoret og betale den rette avgift ....

    eller.....
    ELLER.............!

    Har du tungt for det eller...?


    Spiralis skrev:
    Åpningstider ved grenseoverganger er typisk 07:00-08:00 til 18:00-20:00 på hverdager kortere på lørdag og gjerne helt stengt på søndag.
    "Typisk" slik det er brukt overfor i den sammenhengen det er brukt betyr at: "det vanligste er" / "det finnes unntak men det vanlige er" / "de fleste tollstasjoner har en slik åpningstid men det kan finnes noen med annen åpningstid". Er dette så vanskelig å forstå?

    Prøv å fortolle noe på Storlien grensestasjon på lørdag kveld! Til de som ikke vet det er Storlien den tollstasjonen man bruker ved transport fra Trøndelag til/fra Sverige/EU. Prøv å passere fra/til EU/Finland til/fra Norge eller i transit gjennom Norge til/fra Russland over Neiden grensestasjon en kveld. Kommer du med en trailer nyslaktet laks fra Kirkenes til grensa klokken 19:05 en lørdag kveld må du vente til klokka 12:00 søndag formiddag før du får passere. Denne laksen burde da helst ha vært langt nede i europa klokken 12:00 søndag, for den skal selges som fersk! Prøv å passere Storskog grensestasjon etter klokka 21:00 på kvelden. For de som ikke vet det er Storskog grensestasjoen mellom Norge og Russland, og der passerer det utrolig mange tonn varer. Det står gjerne kø (40-60 stk) av biler som venter på at grensa skal åpne om morgenen. Det passerer ca 120.000 personer, ca 110.000 tonn varer kommer inn over denne grensa, vi har vært oppe i ca 2300 trailere over grensa på et år og sist år var det 32.000 momsrefusjonskjema som ble stemplet. Dvs 32.000 forskjellige transaksjoner der en russisk besøkende hadde krav på refusjon av norsk moms. Selv med en slik trafikk finner ikke Tollvesnet det "lønnsomt" å holde døgnåpent på tollstasjonene.

    Noen som snakket om service, om å tilrettelegge for et næringsliv som skaffer nasjonen eksportinntekter? Tollvesnet gjør en nødvendig jobb, men så veldig "vellykket"? Nei ikke enig med deg.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Supertramp skrev:
    for jeg tror du tar feil m.h.t. åpningstider:

    "Ørje tollkontor (E18)
    Døgnåpent alle dager
    Tlf. 69 36 22 00"


    Så da er det bare å svinge inn og benytte seg av det døgnåpnede kontoret og betale den rette avgift ....

    eller.....
    ELLER.............!

    Har du tungt for det eller...?
    Det var da veldig - tungt for det?
    Jeg tok nå en telefon til nummeret du fikk - og hva svarte damen?
    "Vi har døgnåpnet - det er bare å komme innom med varene du vil fortolle - hele døgnet!"

    Hvorfor være frekk i kjeften - jeg kom med et eksempel på tilgjengelighet på et sted hvor svært mange østlendinger frekventerer grenseovergang.....

    Alt hadde selvfølgelig vært "som i himmelen" om Securitas eller andre private overtok den businessen også......

    nei, tenkt det tror jeg ikke
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Men Herregud meneske. Ja det finnes faktisk noen, men ikke flertall, døgnåpne tollstasjoner. Det har jeg aldri benektet for det er jeg veldig klar over. Det jeg sier er at det kan være vanskelig å benytte tollvesnets tjenster for lovlydige personer fordi det kan føre til utrolig lang venting eller lange omveier. Hvis man da ikke som deg bor i nærheten av Ørje eller nå engang skal passere over Ørje. Det er selvsagt lett og si at Tollvesenet er et godt eksempel på vellykket offentlig virksomhet hvis du bor slik til at du har vunnet i lotteriet og sogner til en av de ganske få døgnåpne tolstasjonene. Landet er faktisk "litt" større enn "Det Sentrale Østlandet". :p

    La Securitas overta? Nei hvorfor det? Blir ikke noe bedre av den grunn. Men Tollvesnet kunne ha vist såvidt stor respekt for sine kunders gjøren og laden at de var mer tilgjengelige. Som eksempel fiskeindustribedrifter som må kjøre "unødvendige" natt/helegdagsskift for at traileren skal kunne passere en obligatorisk tollstasjon før denne stenger. Når så i tillegg Mattilsynet har åpningstider som kolliderer med dette nattarbeidet gjør det offentlige det riktig så greit å være næringsdrivende i dette landet. Dette betyr ikke at private aktører vil være et plukk bedre enn de offentlige vi har i dag, men vår offentlige organ er der faktisk for å yte en smule service overfor sine kunder, oss! Det er det mange av dem som ikke gjør. Man ser på sine egne budsjett og sparepålegg uten å skjele et øyeblikk til hvorfor de er der og hvilken jobb de egentlig var satt til å gjøre. Det er ikke vellykket vriksomhet! Men noe argument for privatisering? Nei!
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Jeg bor ikke i/rundt Ørje eller på Østlandet - bare så det er sagt.

    Hva har lotteri med dette å gjøre, det skjønner jeg ingenting av. Mener du å si at man må ha vunnet i lotto for å gjøre opp for seg med varer man har kjøpt i utlandet?
    I så fall har man to valg:
    - la være å kjøpe i utlandet
    - la være å reise til utlandet

    Tollvesenet har slik jeg ser det en grei tilgjengelighet, litt for grei vil nok mange si.... (OSL, SVG, BGO, KRS, TRF..... flypassasjerene og fergepassasjerene)

    Viser Tollvesenets ansatte for lite respekt for reisendes gjøren og laden? Reisende som
    a) går på rødt for å tolldeklarere varer
    b) går på grønt med varer innenfor de kvoter og grenser som finnes

    Nei - det betviler jeg veldig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    KJ skrev:
    OMF skrev:
    Spiralis skrev:
    ...
    Det forbauser ikke at Oslo blir fremstillt som mest verdiskapende når man ser på hvordan tallene framkommer:
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7243534
    Dette er den eneste riktige måten å gjøre det på!

    Vi kunne jo gjerne spørre Brox om han mener det sdamme om helse som om kriminalitet. Hvis folk generellt blir sykere - så må vi utdanne flere leger og pleiere - det vil også øke verdiskapningen, det samme med psykisk lidelse, det samme med rusmisnrukere - flere rusmisbrukere vil gi høyere verdiskapning - osv osv osv. Eller hva om byråkratiet vokser til det dobbelte mens tjenestetilbudet er det samme...det skaper også verdiskapning.
    ...
    Problemet med betraktningen til Brox er at den er helt partiell. Den forutsetter at det er ledig kapasitet, slik at flere «ressurser» til f.eks. politi etc ikke «tar» «ressurser» fra andre områder. I de fleste tilfeller er det beskrankninger på ledig kapasitet slik at økt «produksjon» innen f.eks. politi nødvendig vis vil gi redusert «produksjon» et annet set, og da har man en serie med komparative «utfordringer» - hva gir mest «avkastning» ?

    mvh
    KJ
    Vel - det er en implikasjon....men den gjelder for alle offentlige tjenester.

    Selvsagt vil all slik statistikk ha svakheter. Men den største svakheten vil jo være at all offentlige tjenesteyting kun verdsettes til kostpris. Kort fortalt - en privat psykokolog vil ha en verdiskapning som er lik timesprisen han selger timene sine for (1000,-/time), mens en offentlige psykolog som produserer tilsvarende tjeneste kun vil ha ern verdiskapning som kostnaden ved å produsere den (500,-/t). En kan følgelig hevde at "reellt BNP" i Norge er en del høyere en statistikken viser. Slik vil det være alle steder, men forskjellen vil være større i land med stor offentlig sektor!

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn