Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan iscenesette seg selv for å restarte karrieren, nå som "han Trond - en mann av folket":



    ...mens han i virkeligheten er en wannabe tafsehipster som har bodd på Løkka mesteparten av sitt voksne liv, og mesteparten av den tiden i gratis stortingsleilighet mens egen leilighet ble utleid og grodde millioner i verdi, alt mens han "pendlet" til bartebyen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Økonomisk kapital er ikke den eneste, og kanskje ikke en gang den viktigste, skillelinjen i samfunnet. Det er masse relativt klassiske arbeidere som tjener mer, til dels mye mer, enn akademikere.
    Jo, takk (sjølv gjekk eg frå skuleverket til akademia, og auken i kulturell kapital måtte eg betala godt for med økonomisk kapital). Har jobba saman med folk der gubben med mask&mekk/tip dreg inn minst det doble av det dei gjer med mastergrad.

    Då ser eg at eg rett og slett feillas innlegget ditt, eg byrja å tenkja på kva for venstrevridde i akademia du tenkte på. Elles lite usamd i den generelle karakteristikken av venstresida, og eg vil våga påstå at grunnen til at Moxnes-Raudt har tre-firedobla oppslutninga nasjonalt er nettopp at ein tok inn over seg dette (for dei spesielt interesserte: Magnus Marsdal var nok den aller viktigaste “ideologen” kring dette for ca tjue år sidan, då han gjorde Bourdieu sentral på norsk venstreside).

    Når det gjeld offentleg vs private barnehagar, tenkjer eg det er eit litt anna spørsmål. Det er klart at barnehageplassen i seg sjølv er det viktigaste for folk flest, men det kan jo ikkje diskvalifisera diskusjonen om korleis vi skal organisera slike ting i samfunnet meir overordna?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.152
    Antall liker
    20.007
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ta deg en bolle, du har sikkert råd til det.
    Problemet er ikke at noen i matkø sender penger hjem.
    Problemet er at stadig flere i verdens rikeste land er blitt avhengig av den type almisser.
    Nettopp! At det i hele tatt er slik at matkø, noe vi kjenner fra FØR Ap kom til makten i Norge, før sosialdemokratiet, er nødvendig igjen... Det er en fallitterklæring for Arbeiderpartiet. Og alle "Brenna" i partiet har skylden for partiets fall, velgermessig, ideologisk, moralsk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    020649cf-a714-437a-87e1-a2377fb4be0f.jpeg

    Som på attenhundretallet og som idag, de har jo ikke begrep om hvordan man bør kle seg.
    Skamme seg burde de!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Når det gjeld offentleg vs private barnehagar, tenkjer eg det er eit litt anna spørsmål. Det er klart at barnehageplassen i seg sjølv er det viktigaste for folk flest, men det kan jo ikkje diskvalifisera diskusjonen om korleis vi skal organisera slike ting i samfunnet meir overordna?
    Man kan jo mene sitt om det ene vs det andre men det er et greit eksempel på hvor fjern en ideologisk debatt må fortone seg for noen som først og fremst vil ha en barnehageplass et sted som er noenlunde praktisk rent logistikkmessig.

    Jeg drister meg til å tro at velgere flest er opptatte av hvilken grad politikere gjør noe, eller i det minste prøver eller later som de prøver, å gjøre noe med faktiske ting i folks liv. Jeg tror de fleste egentlig driter ganske tungt i ideologisk forpostfekting med liten til ingen praktisk betydning i dageliglivet.

    det politikere egentlig stort sett mener, men som de ikke kan si høyt, er at den virkelige verden er komplisert og består av mange til dels motstridende ønsker og ethvert tilsynelatende godt forslag kommer med en del bieffekter det ikke snakkes om men at folk flest ikke skjønner det. Det gjør heller ikke opposisjonspolitikere flest, eller de later i det minste som.

    dette er essensielt hva Støre sier når han sier st de følger nøye med på noe. For han kan ikke si hva han egentlig mener. Billig strøm til alt og alle krydret med litt arvesølv og folkets eiendom og den slags er lettere å selge. Det verste er at de fra feks Rødt som sier slikt faktisk genuint tror på dette selv. Det er blottlegging sv egen total mangel på forståelse for at ting faktisk er litt vasnkelig i den virkelige verden.

    Trond Giske slipper å forholde seg til slike trivialiteter og kan dermed fremstå som en stor og visjonær tenker. At noen går på det synes jeg er helt utrolig. Å være prinsipiell og tenke langsiktig å snakke i store ord er enkelt når det ikke har noen praktiske konsekvenser. Som om man må skrive en masteroppgave for å ha noe vettugt å si. Alle vet jo at tyngden til en masteroppgave måles i milligram - det inkluderer også min egen.

    som alle som har skrevet en master så visste også Giske svaret før han startet.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Ta deg en bolle, du har sikkert råd til det.
    Problemet er ikke at noen i matkø sender penger hjem.
    Problemet er at stadig flere i verdens rikeste land er blitt avhengig av den type almisser.
    Har du lest fafo rapporten Brenna viser til?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    Nå begynner jeg å bli lei av fattigmaset og matkøer og unger som ikke får feira jul slik unger bør.
    La oss diskutere riktige problemer, som de som fryser seg gjennom natta for å være først i køen til Polets Bordeaux slipp, eller køer for limited edition Louis Vuitton vesker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Nå begynner jeg å bli lei av fattigmaset og matkøer og unger som ikke får feira jul slik unger bør.
    La oss diskutere riktige problemer, som de som fryser seg gjennom natta for å være først i køen til Polets Bordeaux slipp, eller køer for limited edition Louis Vuitton vesker.
    De langt fleste som står i matkøer er flyktninger eller innvandrere. Vil du diskutere flyktningproblemer eller innvandringsprobelmer eller blir det for plagsomt og du vil heller fokusere på sekkebetegnelsen «matkøer» ?

    det er samme greia med (barne)fattigdom i Norge - det er først og fremst et probelm i innvandrerfamilier. Berøringsangst osv.

    har tanken streifet deg at det er fraksjoner i Norge som prøver å innbille folk st det primært er norske småbarnsfamilier som står i disse køene? De finnes nok, men det er en minoritet. De fleste er ikke norske og av de norske har de langt fleste ikke barn.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.653
    Antall liker
    10.214
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det skal Brenna ha, hun var overraskende tydelig i å adressere en bestemt gruppe som et potensielt problem. Problemstillingen rammer nok dessverre bredere, og er vel på linje med hva man ser i andre land. Mennesker med fulltidsjobb sliter med å få endene til å møtes.

    Eksport av norsk velferd er en egen, og viktig, diskusjon.

    Norsk fattigdom er en annen, og like viktig en. Og ikke minst reell.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    Norsk eksport av velferd, tror jeg er ganske marginalt i kroner.
    Norsk eksport av rikdom til land med gunstigere skatter tror jeg er noe større.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.152
    Antall liker
    20.007
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Norsk eksport av velferd, tror jeg er ganske marginalt i kroner.
    Norsk eksport av rikdom til land med gunstigere skatter tror jeg er noe større.
    Nå må du ikke ødelegge her, Hønnet. Fattige, innvandrere og alenemødre er selvsagt ALLTID problemet. De rike har sitt svare strev med å holde ut, stakkars.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.152
    Antall liker
    20.007
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At Afghanere, Syrere eller Somaliere sender penger til slektninger som har det værre enn dem, det må for faen slutte.
    Ja, det er en styggedom. Nesten verre enn å gi sine egne, hvite barn, en høvding for å gå på kino. Nesten, bare nesten. Hvor er vi på vei, når de mørkhudede tar seg den frihet å sende sine slektninger penger? Brenna vil nok mye heller at de kommer hit, slik at denne uhørte praksis tar slutt.

    Jeg minnes at Onkel i Amerika var tingen å ha, da denne ofte sendte penger hjem til gamlelandet. De døde ut, lynsjet og hengt i nærmeste amerikanske tre må vi sterkt regne med...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    At Afghanere, Syrere eller Somaliere sender penger til slektninger som har det værre enn dem, det må for faen slutte.
    Det må de selvsagt gjerne gjøre om de vil. Poenget til brenna var altså at det finnes andre grunner enn størrelsen velferdssatsene til at folk står i matkø. Men jeg registrerer at du ikke er spesielt villig til å røre i den materien. Synest du satsene burde være mye høyre slik at de kunne sende mer hjem. Eller kanskje ekstrasatser om msn har familie i utlandet for å kunne sende ekstra mye?

    jeg besøker også jevnlig nedpriset-hyllene til den lokale matbutikken. Hvilke konkulisjoner vil du dra fra det?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    Ja, det er en styggedom. Nesten verre enn å gi sine egne, hvite barn, en høvding for å gå på kino. Nesten, bare nesten. Hvor er vi på vei, når de mørkhudede tar seg den frihet å sende sine slektninger penger? Brenna vil nok mye heller at de kommer hit, slik at denne uhørte praksis tar slutt.
    Nu ved jei ikke helt hvad du sigter til med en høvding.
    Det eneste jei ved er at en Frogner tier har adskillige flere nuller end den gang jeg og Saabye vokste op blandt det bornerte borgerskab
    Og de eneste melaninrike vi møtte, underholdt oss med eksotisk musikk
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Nu ved jei ikke helt hvad du sigter til med en høvding.
    Det eneste jei ved er at en Frogner tier har adskillige flere nuller end den gang jeg og Saabye vokste op blandt det bornerte borgerskab
    Og de eneste melaninrike vi møtte, underholdt oss med eksotisk musikk
    Alt er relativt. I min profesjonelle verden betyr en hundrelapp hundre millioner
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    Det må de selvsagt gjerne gjøre om de vil. Poenget til brenna var altså at det finnes andre grunner enn størrelsen velferdssatsene til at folk står i matkø. Men jeg registrerer at du ikke er spesielt villig til å røre i den materien. Synest du satsene burde være mye høyre slik at de kunne sende mer hjem. Eller kanskje ekstrasatser om msn har familie i utlandet for å kunne sende ekstra mye?

    jeg besøker også jevnlig nedpriset-hyllene til den lokale matbutikken. Hvilke konkulisjoner vil du dra fra det?
    Jeg drar omtrent konklusjonen at det Brenna og mange andre driver med er nærmest en poverty shaming.
    Det burde en kommende stjerne i AP holde seg for god til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.152
    Antall liker
    20.007
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes, utrolig nok, noen av oss som faktisk syns det er helt greit at innvandrere i Norge sender noen av sine penger til slektninger, som har det enda tøffere enn de selv. Likevel er vi motstandere av en (manglende) politikk, som medfører behov for matkø. Det er nok uhyre vanskelig å forstå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Det finnes, utrolig nok, noen av oss som faktisk syns det er helt greit at innvandrere i Norge sender noen av sine penger til slektninger, som har det enda tøffere enn de selv. Likevel er vi motstandere av en (manglende) politikk, som medfører behov for matkø. Det er nok uhyre vanskelig å forstå.
    Der er da ingen som har sagt at de ikke er greit å gjøre. Det er kun påpekt at om man så vil så er gratis mat en helt rasjonell handling og ikke et tegn på at det er for lave satser i Norge.

    i innvandrerfamilier er det helt normalt å sende en god slump av nettoinntekten til hjemlandet. Det må de gjerne gjøre, men om man så gjør så kan man ikke klage på at ymse satser i Norge er for lave. Det gjør de vel heller ikke - nå prøver man å innbille folk at det er norske småbarnsfamilier som står i køene. De utgjør en svært liten andel om msn skal tro FAFO.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.152
    Antall liker
    20.007
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der er da ingen som har sagt at de ikke er greit å gjøre. Det er kun påpekt at om man så vil så er gratis mat en helt rasjonell handling og ikke et tegn på at det er for lave satser i Norge.
    Det er mange tegn på at satser er for lave, priser og renter for høye. Det spinnville, er at bortimot alt av det skyldes nettopp manglende politisk styring av strømprisene. Strømprisene er inflasjonsdrivende, noe som igjen er årsaken til høyere renter. Som igjen er årsaken til at stadig flere sliter økonomisk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    13.484
    Det er mange tegn på at satser er for lave, priser og renter for høye. Det spinnville, er at bortimot alt av det skyldes nettopp manglende politisk styring av strømprisene. Strømprisene er inflasjonsdrivende, noe som igjen er årsaken til høyere renter. Som igjen er årsaken til at stadig flere sliter økonomisk.
    Det er et under at du ikke har blitt hanket inn til staten eller norske økonomiske analysemiljøer. Du har jo svaret på alt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.152
    Antall liker
    20.007
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er et under at du ikke har blitt hanket inn til staten eller norske økonomiske analysemiljøer. Du har jo svaret på alt.
    At prisene på strøm er den viktigste årsaken til økt inflasjon, kan det neppe herske noen tvil om. Det medører økte produksjonskostnader, økte leiepriser, økte råvarepriser, økte transportutgifter, økte lønnskostnader. Og Norges bank styrer etter inflasjonsmål, med rentepolitikk som virkemiddel. Ergo er strømprisene hovedårsaken til økte renter, i Norge. Og økte strømpriser innenlands skyldes at politisk styring er fraværende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    Det er et under at du ikke har blitt hanket inn til staten eller norske økonomiske analysemiljøer. Du har jo svaret på alt.
    Men det forundrer meg overhodet ikke, at du ikke er hanka inn!
    En fyr fra Hades kunne kanskje vært hanka inn for å få fyr på Debatten i NRK
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.152
    Antall liker
    20.007
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men det forundrer meg overhodet ikke, at du ikke er hanka inn!
    Jo, fordi han, som våre styrende myndigheter, kun snakker om umuligheter, det uovertrufne marked og en passende dæsj med Russland. Med belærende arroganse. Han hadde sklidd rett inn i miljøet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    Det skjedde noe rundt 1980 eller der omkring.
    Med Gro og Reagan og hvem har du.
    Og la det være klinkende klart, som Gro sa, dette er en utvikling vi hverken kan eller vil stanse.
    Før styrte politikken markedet, av og til kræsja vi litt ut til venstre, med konsekvenser.
    For de fleste gikk det bra.
    Nå styrer markedet, og om vi havarerer i høyre grøftekant, får det drastiske konsekvenser for noen, men for de fleste av oss i den øvre middelklassen kommer det til å gå bra
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Norsk eksport av velferd, tror jeg er ganske marginalt i kroner.
    Norsk eksport av rikdom til land med gunstigere skatter tror jeg er noe større.
    Helt marginalt i kroner og øre er det nok ikke, kan jo gjerne legge merke til at Somalia som sender mest er den gruppen som har lavest sysselsetting i Norge. Hvis du mener at norske satser på diverse ytelser også skal dekke familie i u-land så er jo det helt fair, jeg er ikke enig.

    1000004412.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.361
    Sted
    Oslo
    Det der er jo bare en brøkdel av hva Kjell Inge har ført ut av landet.
    Av midler han ikke engang har skattet av.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Det der er jo bare en brøkdel av hva Kjell Inge har ført ut av landet.
    Av midler han ikke engang har skattet av.
    Nå er vel Røkke sine penger nettopp hans egne penger ikke fellesskapets, i tillegg er nok mesteparten av verdiene igjen i Norge. Aker er fortsatt et norsk selskap.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.653
    Antall liker
    10.214
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Trygemottakeres penger er vel også deres egne etter at de har mottatt dem.

    Det hadde vært interessant å høre hvilke tanker Brenna har rundt hvilke jobber disse menneskene burde skaffe seg. Sysselsettingsgraden i Norge er høy og arbeidsledigheten lav, så om hun har noen tanker om å skape nye arbeidsplasser er jo det interessant.

    Det er vel behov både nå og fremover innen helse- og omsorg såvel som skole, men begge krever utdanning som jeg tipper ikke så mange av f.eks somaliske innvandrere i matkø har.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    3.914
    Sted
    Sunnmøre
    Det hadde vært interessant å høre hvilke tanker Brenna har rundt hvilke jobber disse menneskene burde skaffe seg. Sysselsettingsgraden i Norge er høy og arbeidsledigheten lav, så om hun har noen tanker om å skape nye arbeidsplasser er jo det interessant.

    Det er vel behov både nå og fremover innen helse- og omsorg såvel som skole, men begge krever utdanning som jeg tipper ikke så mange av f.eks somaliske innvandrere i matkø har.
    Her trur eg (med vekt på verbet) at det er veldig stor skilnad på Somalia/Afghanistan på eine sida, og Ukraina/Syria på hi. Den siste kategorien har nok ofte ei slags høgare utdanning, men spørsmålet er om det er ei NOKUT ville sertifisert. I tillegg kjem språkproblema.

    Men eg tykkjer det er noko rart ved å skulle markera seg med “få (dei trygda, innvandrarar) ut i arbeid” akkurat no, når NB driv pengepolitikk for å få ned aktiviteten i økonomien. Sjølvsagt er det litt ulik tidshorisont her, eg ser den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn