Kan muligens nevne at av mine tre barn er det hun som går skift på fabrikk som tjener best, ikke iOS app-programmereren eller hun som er Chief Marketing Officer.
Tror det er et sentralt poeng her å skille mellom å tjene godt og å tjene mye. Som jeg en gang kommenterte for en av mine dagtidsansatte kolleger i samme lønnsramme. Når jeg går natt lille julaften og julaften så kommer jeg hjem ca. 0800 på julaften, legger meg, står opp, knipser sukaten ut av øya, spiser en bit ribbe til frokost, og drar tilbake på jobb. Jeg synes ærlig talt at det fortjener en slant i tillegg.
Dessuten tenker jeg vi kan tenke litt på alder. Jeg har ikke gått natt etter 50, fordi det rett og slett ikke er bra for helsa. Det viser seg på lønnsslippen. Skift mellom dag og kveld kuker til døgnrytmen mer enn nok, og jeg bruker fortsatt en god del av fritiden min til 'jet lag'. For ikke å snakke om at veldig mye sosial aktivitet foregår i min arbeidstid, og at jeg enten må bytte vakter til noe som forverrer døgnrytmeforstyrrelsene, bruke ferien min til kortvarige prosjekter, eller rett og slett gå glipp av ting.
Spørsmålene blir da litt i retning av om skift og turnus lar seg drive til pensjonsalder, og om en eventuell overgang til dagtidsarbeid vil innebære inntektstap eller høyere lønnet arbeid.
Ellers melder Rambøll følgende tall for min yrkesgruppe etter en undersøkelse: 9% har symptomer som oppfyller diagnosekriteriene for PTSD, 12% for depresjon, 19% for angst, 36% høyt nivå av somatiske plager, og jeg finner ikke igjen tallene for utmattelse men det var vel rett rundt halvparten om jeg ikke husker feil.
Lønnsmessig ligger man en del under median før tillegg, en del under snitt med tillegg i 3-skift og helligdager. Dette er forresten basert på hva jeg har, med snart maks ansiennitet, om man hadde regnet inn tallene tallene fra ungdommen, så hadde nok gapet vært større.
Etter 8 år med ABE, så må jeg melde at jeg egentlig ikke synes godt om Erna. Den nye regjeringen har dessverre ikke klart/gidda å snu trenden (er vel opptatt med å omorganisere andre deler av sitt ansvarsområde slik at alle offentlige tjenester finnes i hvert sund og på hvert nes). Tilleggsbevilgningene rakk omtrent til å dekke økningen i strømregningene (arbeidsgiverens, ikke de ansattes).