Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den nærmeste lignende tilfellet jeg kan komme på må være da Stein Erik Hagen fortalte at han noen ganger overnatter i leiligheten i byen etter en sen kveld i stedet for å bli kjørt hele veien opp til villaen i Holmenkollen. Da ble han gjort grundig narr av.
    Jeg er dessuten ganske sikker på at Hagen eide den leiligheten selv, og at ikke f eks Orkla sponset en ekstra leilighet for ham i tilfelle det ble litt sent en kveld.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis leietaker har mindreårige barn er det faktisk mye mer komplisert å bli kvitt dem! Du må i verste fall skaffe familien et annet sted å bo!
    Regelen sier at oppsigelse fordi man behøver boligen selv er gyldig grunn, men også at det ikke skal være urimelig ovenfor leietaker. At man skal bo i leiligheten selv er såpass tungtveiende at det skal ganske mye til for at det skal settes til side som urimelig. Det kan tenkes at unntak finnes, men det kan ikke være hovedregelen at folk får gratis pendlerleilighet og samtidig tjener gode penger på utleie like i nærheten.

    Dessuten kommer det neppe helt som lyn fra klar himmel at noen blir valgt inn til Stortinget. Man skal inn på liste, lese meningsmålinger, drive valgkamp, og til sist bli valgt inn. Da skal det ikke så veldig mye planlegging til å passe på at eventuell utleie av en leilighet man eventuelt eier selv i nærheten av Stortinget har en husleiekontrakt med tydelig oppsigelsesklausul og en leietaker som er flyttbar.

    Ellers, om man leier ut på hjemstedet mens man har penderleilighet, Giske-style:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men da kritiserer du vel hele ordningen, ikke bare de som har brutt reglene/intensjonen.
    Ikke egentlig. Ordningen er der for at stortingsrepresentanter fra andre deler av landet skal ha et sted å bo i Oslo uten å pådra seg store kostnader. Erna Solberg og Sindre Finnes eier et hus i Bergen, men får også dekket en Oslo-leilighet av Stortinget. De ukependler. Det er slik ordningen er ment å virke, helt uproblematisk.

    Det jeg kritiserer her er tilfellene hvor vedkommende selv eier og leier ut en leilighet i Oslo i tillegg til boligen på hjemstedet, og likevel får dekket gratis pendlerbolig. De fleste av de seks navngitte tilfellene gjør nettopp det, og det er derfor de havnet i søkelyset nå. De har heller ikke oppgitt disse leilighetene til Stortingets administrasjon, fordi de «misforsto regelverket»/forsto at denne ekstrainntekten ikke var legit. For meg er ikke det OK i det hele tatt, men politiet får finne ut om det er straffbart, og skatteetaten får finne ut om inntektene er oppgitt og beskattet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For all del - jeg har ikke til hensikt å forsvare humbugen, da de fleste av disse tilfellene er helt bak mål.... men...
    Jeg kjenner flere som har leilighet i Oslo som rent investeringsobjekt, men som bor uti periferien. Om noen av disse ble valgt inn på Storinget for sitt distrikt, er det da logisk at vedkommende skulle tape 150-200.000 i året i leieinntekter for å bo i egen leilighet, og derved faktisk betale for å være representant? At denne gjengen ellers har rimelig godt betalt har faktisk ikke noe med saken å gjøre. Jobben omfatter også nokså ofte lange dager og sene kveldsmøter, så det er langt fra ikke alltid beint fram og åtte til fire..... Hvem eier forresten en bolig hvorsomhelst uten utgifter?
    Ordningen er faktisk helt grei, så lenge den praktiseres med et klart og logisk regelverk...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke egentlig. Ordningen er der for at stortingsrepresentanter fra andre deler av landet skal ha et sted å bo i Oslo uten å pådra seg store kostnader. Erna Solberg og Sindre Finnes eier et hus i Bergen, men får også dekket en Oslo-leilighet av Stortinget. Det er slik ordningen er ment å virke, helt uproblematisk.

    Det jeg kritiserer her er tilfellene hvor vedkommende selv eier og leier ut en leilighet i Oslo i tillegg til boligen på hjemstedet, og likevel får dekket gratis pendlerbolig. De fleste av de seks navngitte tilfellene gjør nettopp det, og det er derfor de havnet i søkelyset nå. De har heller ikke oppgitt disse leilighetene til Stortingets administrasjon, fordi de «misforsto regelverket»/forsto at denne ekstrainntekten ikke var legit. For meg er ikke det OK i det hele tatt, men politiet får finne ut om det er straffbart, og skatteetaten får finne ut om inntektene er oppgitt og beskattet.
    Jeg synes i grunn ikke det er så rart. En pendler er jo en som jobber et annet sted enn sitt bosted - og det sentrale her er jo at man ikke skal måtte betale for 2 ulike steder å bo.

    De samme forholdene dukker jo opp i skattereglene også - man kan få gratis bolig og reise til et sted man pendler uten at det utløser skatteplikt. Nettopp fordi man har ingen fordel av det . Jeg er bosatt i Bergen - om min arbeidsgiver ønsker at jeg skal jobbe på Oslo-kontoret, og tilbyr å dekke flybilletter og leilighet for meg i Oslo - så er det en ytelse jeg ikke behøver å skatte for. Jeg har jo ingen fordel av det heller - siden jeg fortsatt holder hus her i Bergen. Om jeg har en eller fem utleieleiligheter i Oslo, endrer ikke dette.

    Så er det selvsagt en diskusjon hva som klassifiseres som å holde hus et annet sted i landet - gutterommet hjemme hos mamma og pappa eller et rom hos Trond Giske er nok ikke tilstrekkelig. Men har du eget hus med familien din, så er du nok helt sikkert trygg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det ikke riktig helt samme regler da, for "representantpendlere" og vanlige pendlere... man kan jo faktisk lure på hvorfor...
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nå er du naiv.

    Fungerende moralsk kompass. Denne er alltid relativ i henhold til tiden du lever i. Hvis noen er gjennomkorrupt og slipper unna med det gang på gang, så senkes terskelen for at folk skal ta etter. Folk er da ikke dumme. Hvis de ser at ledelse og andre slipper unna med å ta friheter så vil flere også begynne å ta seg friheter. Dette er en slippery slope.
    Det er vel bare folk med dårlig moral og lite vett som kan si slikt. Har hatt med 100 vis av kunder å gjøre innen skatt og det var nok ikke over 10% som tenkte slik. De fleste ville gjøre opp for seg og fordømme de som drev med tusk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner flere som har leilighet i Oslo som rent investeringsobjekt, men som bor uti periferien. Om noen av disse ble valgt inn på Storinget for sitt distrikt, er det da logisk at vedkommende skulle tape 150-200.000 i året i leieinntekter for å bo i egen leilighet, og derved faktisk betale for å være representant?
    La oss si at vedkommende hadde en lønnsinntekt på 2 mill, men godtgjørelsen for stortingsrepresentant er like under 1 mill. Er det da logisk at vedkommende skal tape over en million i året på å være stortingsrepresentant, eller burde det inntektsbortfallet også vært kompensert av Stortinget?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er vel å dra det langt... da tar man et faktisk valg og bytter jobb, med alt det det medfører.
    Ja, inkluderer ikke det da også leieinntekter fra bolig. Er det forskjell på bortfall av lønnsinntekt og leieinntekt?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    For all del - jeg har ikke til hensikt å forsvare humbugen, da de fleste av disse tilfellene er helt bak mål.... men...
    Jeg kjenner flere som har leilighet i Oslo som rent investeringsobjekt, men som bor uti periferien. Om noen av disse ble valgt inn på Storinget for sitt distrikt, er det da logisk at vedkommende skulle tape 150-200.000 i året i leieinntekter for å bo i egen leilighet, og derved faktisk betale for å være representant? At denne gjengen ellers har rimelig godt betalt har faktisk ikke noe med saken å gjøre. Jobben omfatter også nokså ofte lange dager og sene kveldsmøter, så det er langt fra ikke alltid beint fram og åtte til fire..... Hvem eier forresten en bolig hvorsomhelst uten utgifter?
    Ordningen er faktisk helt grei, så lenge den praktiseres med et klart og logisk regelverk...
    Nei, det er ikke rimelig. Å leie ut sin eiendom i Norge er del av fri næringsutøvelse og ikke noe som kan pålegges betingelser som er ufornuftige. Det er urimelig å kreve at en stortingsrepresentant kaster ut leietakere fordi denne er blitt innvalgt.
    Men Asbjørn må gjerne få tro noe annet.

    Hele administrasjonsopplegget på Stortinget må ettergås grundig:


    Skjermbilde 2021-11-19 kl. 09.06.11.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    La oss si at vedkommende hadde en lønnsinntekt på 2 mill, men godtgjørelsen for stmatisk ned i lønnortingsrepresentant er like under 1 mill. Er det da logisk at vedkommende skal tape over en million i året på å være stortingsrepresentant, eller burde det inntektsbortfallet også vært kompensert av Stortinget?

    I sin tid, sånn omtrent da Fanden fikk på seg tøflene - mao lenge siden, sluttet Kåre Willoch sin jobb som "generalsekretær"/ adm,dir eller noe slik i Rederiforbundet og begynte sin mangeårige tjeneste som stortingsrepresentant. Hans arbeidsgiver, Rederiforbundet, mente at det var helt urimelig at han skulle gå så dramatisk ned i lønn så de kompenserte ham ved å betale ut diferansen. Hygelig arbeidsgiver!

    I dag ville man nok rope korrupsjon, men alt tatt i betraktning så kan man nok gå ut fra at at Willochs syn på redernes arbeidsvilkår ikke endret seg på grunn av denne utbetalingen.

    Men det er et smule problem at enkelte personer med høy inntekt avstår fra politisk karriere fordi det koster dem for mye i tapt inntekt. Resultatet er jo at vi blir sittende der med skjegget fullt av postkasser og i beste fall middelmådige politikere til å styre oss! Det er et anerkjent problem at særdeles få sentrale politikere har vært ute i arbeidslivet "på ordentlig"! Vært nødt til å gjøre jobben sin for å få penger til å sette mat på bordet. Også nødt til å jobbe for at arbeidgiver skal "overleve" slik at man har jobb også i morgen. Mange av disse broilere som sitter i ledende politiske jobber har aldri hatt et slik liv. De har alltid lekt seg gjennom livet, hatt lekejobber som ungdomssekretærer i partiet og siden andre partijobber. Eller så kommer de fra et meget skjermet offentlig arbeidsmarked. Som offetlig ansatt har du krav på permisjon for å skjøtte politiske verv. Ikke alle, ganske få egentlig, private arbeidsgivere har økonomi til å være så rause!

    Nei disse som har funnet seg en taburett i en ansamlig av politikere på kommune, fylkes eller stortingsnivå burde fått samme lønn som de hadde før de ble innvalgt. Ekstrautgifter må selvsagt dekkes og de som ikke har bopel i Oslo kan få en liten pendlerleilighet og et rekvisisjonshefte for billetter så de kan reise hjem til familien hver helg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være greit å kikke på representantenes yrkesbakgrunn. Da kan noen myter legges til side.

    Skjermbilde 2021-11-19 kl. 09.22.55.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke rimelig. Å leie ut sin eiendom i Norge er del av fri næringsutøvelse og ikke noe som kan pålegges betingelser som er ufornuftige. Det er urimelig å kreve at en stortingsrepresentant kaster ut leietakere fordi denne er blitt innvalgt.
    Men Asbjørn må gjerne få tro noe annet.

    Hele administrasjonsopplegget på Stortinget må ettergås grundig:
    Siden dagens regelverk tilsier at representanter som eier en leilighet i Oslo ikke kvalifiserer for pendlerbolig, og at fem av de seks som etterforskes nå er i trøbbel nettopp fordi de ikke har informert administrasjonen om at de eier noe i Oslo og har leid ut mens de selv har bodd gratis, mener du da at de gjeldende reglene burde lempes på og at pendlerbolig bør tildeles bare ut fra folkeregistrert adresse?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    I sin tid, sånn omtrent da Fanden fikk på seg tøflene - mao lenge siden, sluttet Kåre Willoch sin jobb som "generalsekretær"/ adm,dir eller noe slik i Rederiforbundet og begynte sin mangeårige tjeneste som stortingsrepresentant. Hans arbeidsgiver, Rederiforbundet, mente at det var helt urimelig at han skulle gå så dramatisk ned i lønn så de kompenserte ham ved å betale ut diferansen. Hygelig arbeidsgiver!

    I dag ville man nok rope korrupsjon, men alt tatt i betraktning så kan man nok gå ut fra at at Willochs syn på redernes arbeidsvilkår ikke endret seg på grunn av denne utbetalingen.

    Men det er et smule problem at enkelte personer med høy inntekt avstår fra politisk karriere fordi det koster dem for mye i tapt inntekt. Resultatet er jo at vi blir sittende der med skjegget fullt av postkasser og i beste fall middelmådige politikere til å styre oss! Det er et anerkjent problem at særdeles få sentrale politikere har vært ute i arbeidslivet "på ordentlig"! Vært nødt til å gjøre jobben sin for å få penger til å sette mat på bordet. Også nødt til å jobbe for at arbeidgiver skal "overleve" slik at man har jobb også i morgen. Mange av disse broilere som sitter i ledende politiske jobber har aldri hatt et slik liv. De har alltid lekt seg gjennom livet, hatt lekejobber som ungdomssekretærer i partiet og siden andre partijobber. Eller så kommer de fra et meget skjermet offentlig arbeidsmarked. Som offetlig ansatt har du krav på permisjon for å skjøtte politiske verv. Ikke alle, ganske få egentlig, private arbeidsgivere har økonomi til å være så rause!

    Nei disse som har funnet seg en taburett i en ansamlig av politikere på kommune, fylkes eller stortingsnivå burde fått samme lønn som de hadde før de ble innvalgt. Ekstrautgifter må selvsagt dekkes og de som ikke har bopel i Oslo kan få en liten pendlerleilighet og et rekvisisjonshefte for billetter så de kan reise hjem til familien hver helg.
    Jeg må si jeg er litt lei av dette "de har aldri hatt en ordentlig jobb" argumentet. Å være politiker er en jobb i seg selv, hvorfor skal man også på død og liv også ha jobbet som rørlegger, tannlege, bonde, lærer osv..
    Hvis jeg skal ha bilen på verksted så er det av null betydning om bilmekanikeren også har erfaring som revisor.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    ^ I tillegg er det ikke korrekt, om man ser på oversikten.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    ^ I tillegg er det ikke korrekt, om man ser på oversikten.
    Nei ikke et flertall, men det er vel ca. en tredjedel som ikke kan skifte dekk på en traktor, plombere en tann eller legge opp en elektrisk kurs og dermed ikke vet hvordan "vanlige folk har det".
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I det øyeblikk revisoren plutselig skal være med å lage regler og lover for bilmekanikere, er det vel en fordel at revisoren har skrudd litt sjøl, og gjerne opplevd å bli skitten på henda... eller??
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg må si jeg er litt lei av dette "de har aldri hatt en ordentlig jobb" argumentet. Å være politiker er en jobb i seg selv, hvorfor skal man også på død og liv også ha jobbet som rørlegger, tannlege, bonde, lærer osv..
    Hvis jeg skal ha bilen på verksted så er det av null betydning om bilmekanikeren også har erfaring som revisor.
    Jeg synes det er helt greit at de folkevalgte ikke kun er politiske "broilere", som aldri har hatt et annet arbeidsforhold. Årsaken er enkelt det at erfaring og referanse ikke er noen ulempe.
    I ditt verksted-eksempel ville det nok hatt en smule betydning dersom "mekanikeren" tidligere kun har jobbet som revisor og nå ble satt til å diagnostisere og utbedre feil ABS-systemet ;) .
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    I det øyeblikk revisoren plutselig skal være med å lage regler og lover for bilmekanikere, er det vel en fordel at revisoren har skrudd litt sjøl, og gjerne opplevd å bli skitten på henda... eller??
    Politikere er med på å lage regler og lover for alle yrkesgrupper, så det blir vanskelig å ha erfaring fra alt. Hvis de skal formulere regler for bilmekanikere så har de rådgivere og eksperter de kan konsultere.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg synes det er helt greit at de folkevalgte ikke kun er politiske "broilere", som aldri har hatt et annet arbeidsforhold. Årsaken er enkelt det at erfaring og referanse ikke er noen ulempe.
    I ditt verksted-eksempel ville det nok hatt en smule betydning dersom "mekanikeren" tidligere kun har jobbet som revisor og nå ble satt til å diagnostisere og utbedre feil ABS-systemet ;) .
    Ja, men en at bilmekaniker kun har yrkeserfaring som bilmekaniker understøtter egentlig mitt poeng.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Oppskrift for politikere:
    1. Finn ut hvor du bor
    2. Finn ut hvor lagt det er til stortinget
    3. Er det mindre enn 40 km, søk IKKE om pendlerbolig
    4. Forsto du ikke dette, still IKKE til stortingsvalg
    5. Anskaffer du ny bolig, gå til punkt 1.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Vi er vel alle enige om at vi ikke er fan av oppdrettspolitikere, men samtidig er det jo ikke bra om vi blir ledet av en gjeng rørleggere, murere og togkonduktører, for hva kan vel de liksom ? På den andre siden er det jo helt håpløst med virkelighetsfjerne professorer fra Blindern som knapt har løftet nesa opp fra bøkene. For ikke å snakke om disse som kaller seg rådgivere, kommunikasjonseksperter og så bortetter. Men, værst er nok likevel rikingene for de MÅ jo ha svin på skogen og tenker bare på egen lommebok.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt av problemet med de siste par stortingspresidentene ser snarere ut til å være at de har vært nokså middelmådige backbenchers som har fått vervet for lang og tro tjeneste heller enn for å være kvalifisert. Det er ikke at de mangler erfaring utenfra politikken, men det er at de ikke er spesielt gode politikere, og at vervet som stortingspresident har blitt ansett som "mostly harmless" parkering. Det holder ikke lenger.

    Jeg håper neste stortingspresident er en tungvekter med både integritet og autoritet, ikke bare enda en noksagt som ingen har hørt om tidligere. Det handler til sist om Stortingets egen autoritet og institusjonelle selvbilde vs andre statsmakter. Stortingspresidenten er folkets fremste tillitsvalgte og nest etter Kongen i rang, ikke bare en hvilken som helst møteleder.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Jeg synes i grunn ikke det er så rart. En pendler er jo en som jobber et annet sted enn sitt bosted - og det sentrale her er jo at man ikke skal måtte betale for 2 ulike steder å bo.

    De samme forholdene dukker jo opp i skattereglene også - man kan få gratis bolig og reise til et sted man pendler uten at det utløser skatteplikt. Nettopp fordi man har ingen fordel av det . Jeg er bosatt i Bergen - om min arbeidsgiver ønsker at jeg skal jobbe på Oslo-kontoret, og tilbyr å dekke flybilletter og leilighet for meg i Oslo - så er det en ytelse jeg ikke behøver å skatte for. Jeg har jo ingen fordel av det heller - siden jeg fortsatt holder hus her i Bergen. Om jeg har en eller fem utleieleiligheter i Oslo, endrer ikke dette.

    Så er det selvsagt en diskusjon hva som klassifiseres som å holde hus et annet sted i landet - gutterommet hjemme hos mamma og pappa eller et rom hos Trond Giske er nok ikke tilstrekkelig. Men har du eget hus med familien din, så er du nok helt sikkert trygg.
    Men hva er et bosted? Gjennomgangsmelodien i mange av disse sakene er at man tar med seg hele familien til offentlig bolig og i praksis ikke pendler.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ikke så vanlig.... jeg kjenner faktisk et par eks representanter. og såvidt jeg vet er det meste anse som hybellleiligheter...
    Er vel alltids plass til partner for en liten periode, - men ikke så veldig stor plass i de tilfellene jeg kjenner..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    – President, du lyver!
    – Nei, jeg gjør ei!

    Aftenposten:
    Hansen har tidligere sagt til Adresseavisen at hun har «reist jevnlig» til Trondheim.

    En gjennomgang av reiseregningene viser at de fleste oppførte stortingsrepresentantene fra Trøndelag hadde mellom 30 og 50 pendlerreiser fra høsten 2016 til høsten 2017. Det var det siste året Eva Kristin Hansen hadde gratis pendlerbolig.

    Hun er oppført med null pendlerreiser i denne perioden. Likevel fortsatte hun å disponere den gratis pendlerboligen i Oslo.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Hege Ulstein i Dagsavisen:

    Tilbake til lunsjbordene i stortingskantina. Som på de fleste arbeidsplasser, snakker også de som er valgt inn eller er ansatt på Stortinget om hvordan de har det på jobben. «Der sitter de og prater om dette. Hvordan de skal tilpasse seg for å få mest mulig ut av de ulike ordningene. Det er dessverre ikke enkeltpersoner, men kulturen som er råtten», ble jeg fortalt denne uka, av en som har fått nok. Dette gjelder helt sikkert ikke alle. Men det er slike lunsjsamtaler som gjør at en ukultur blir normalisert og spredd.
    ...
    I løpet av denne uka har vi oppdaget at stortingsdirektøren ikke ville gå inn i en alvorlig sak. At visepresidenten bagatelliserte den og ikke forsto Riksrevisjonens rolle. At flere parlamentariske ledere delte ut tillit på autopilot, uten å ta seg bryet med å sjekke om den var fortjent.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Spot on kronikk:



    Jeg er litt uenig med Skartveit; tilliten er langt mindre enn man tror.
    Når man ser hvordan politikere har svindlet med relativt små beløp og ting som er relativt lett kontrollerbart og transparent, kan man undres over hvordan de samme menneskene reagerer på påvirkning fra de med mye penger og/eller multinasjonale selskaper; mao korrupsjon. Vi har eksempler på politikere som oppfordret folk til lovbrudd for tekkes interessene til multinasjonale selskaper, som vi vet bruker millioner av dollar for påvirke besluttningstagere i en rekke (siviliserte) land. Man kan undres,...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Jeg tror ditt særdeles mørke bilde av tingenes tilstand ikke deles av veldig mange.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Spot on kronikk:



    Jeg er litt uenig med Skartveit; tilliten er langt mindre enn man tror.
    Når man ser hvordan politikere har svindlet med relativt små beløp og ting som er relativt lett kontrollerbart og transparent, kan man undres over hvordan de samme menneskene reagerer på påvirkning fra de med mye penger og/eller multinasjonale selskaper; mao korrupsjon. Vi har eksempler på politikere som oppfordret folk til lovbrudd for tekkes interessene til multinasjonale selskaper, som vi vet bruker millioner av dollar for påvirke besluttningstagere i en rekke (siviliserte) land. Man kan undres,...
    Din tillit er lavere enn gjennomsnittet, er vel heller kontentan av dette. Og det har den alltid vært.
    Jo, dette er et sunt raseri, og nå MÅ noen rydde opp!!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Din tillit er lavere enn gjennomsnittet, er vel heller kontentan av dette. Og det har den alltid vært.
    Jo, dette er et sunt raseri, og nå MÅ noen rydde opp!!

    Det har du helt rett i. Min tillit er nærmest ikke-eksisterende. Såpass lav at dette knapt engasjerer meg noe særlig og var som forventet. Mao man får bekreftet sin lave tillits berettigelse etter disse sakene. Omtrent slik som folk har det i banana republic.
    Mitt tillitt forvant som dugg for solen da jeg engang overhørte en 10 minutters samtale mellom fire politikere fra et parti som visstnok er opptatt av arbeidsfolks kår. Utrolige holdninger og mangel på bakkekontakt. Så denne mangel på dømmekraft disse politikerne viser forundrer meg ikke. Lever i sin egen priviligerte boble.
    Man kan spørre om hvordan rekrutteringen av politikere foregår, og hvilke menneskelige egenskaper man må ha for å komme fram i dette systemet. Og om disse egenskapene er noe vi som samfunn er tjent med at politikere skal inneha...
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    De koronapermiterte skal ikke få feriepenger (så langt rakk koronadugnaden), men stortingspolitikerne har likegodt bevilget seg dobble feriepenger. Det forundrer vel ingen? Venter spent på neste "avsløring"....
    Kleptokratiet lever i beste velgående....


     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare noe jeg innbiller meg, eller har AP helt sluttet å snakke om "vanlige folk" de siste par ukene?

    "Vanlige folk" retorikken var nødvenig for å demme opp for velgerflukten til SP og SV; spesielt i distriktene. Ingen grunn til å tro at det var ektefølt, desverre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn