Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke si at jeg har spesielt mye til overs for hverken standpunktene eller den generelle fremtoningen til Amrit Kaur, men Boot Boys? Den jamstillinga er vanskelig å ta særlig seriøst.

    Ellers får jeg litt følelsen av at den først og fremst skyldes hennes motstand mot våpenbistand til Ukraina, for det kan på meg virke litt som om også Russlandtråden har blitt et sted for selvradikalisering.
    Nei, faktisk ikke. Om jeg trodde det synspunktet hennes hadde noe potensiale for gjennomslag ville jeg nok argumentert mot det i stedet. Det standpunktet plantet via noen med innflytelse ville også utløst litt mistenksomhet til hvor dette egentlig kommer fra. Nå tar jeg akkurat det mer til orientering, siden det er så mye annet spinnvilt med det hun sier og står for. Mest «ja, selvsagt mener hun det også».

    Poenget er (fortsatt) at et demokratisk samfunn må kunne beskytte seg selv mot krefter som forsøker å avvikle det. Slike krefter kan komme fra ulike retninger. Hun her plasserer seg i det selskapet, sammen med islamister og neo-fascister. Detaljene i eksakt hvilket diktatur de ønsker å innføre kan være ulike, teokrati, kleptokrati eller «proletariatets diktatur», men det de har til felles er at de ønsker å avskaffe den liberale rettsstaten med voldelige midler og konsentrere makten i egne hender med gud, rase eller klasse som påskudd.

    Og i møte med sånne blir jeg litt gretten, uansett avskygning.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    det de har til felles er at de ønsker å avskaffe den liberale rettsstaten med voldelige midler
    Så du tenker at Amrit Kaurs voldspotensiale, eller voldspotensialet til Rød Ungdom under hennes ledelse, er på linje med det til Boot Boys eller ekstreme islamister? Seriøst?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du tenker at Amrit Kaurs voldspotensiale, eller det til Rød Ungdom under henne ledelse, er på linje med voldspotensialet til Boot Boys eller ekstreme islamister? Seriøst?
    Jeg kjenner henne ikke personlig, men hun virker ikke spesielt stor og sterk, så potensialet for gatevold er vel heller begrenset. Ikke helt sikker på den nestlederen hennes, derimot.

    Hvilke andre partier tror du ville sluppet unna med å ha voldsromantiserende anti-demokratiske personer i ledelsen for sin offisielle ungdomsorganisasjon? KrF?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Et demokrati som bruker antidemokratiske virkemidler for å beskytte selv er vel litt selvmotsigende?
    Enten så er det et demokrati der alle har en stemme eller så er det kvasi demokrati Der bare de rette stemmene blir får lov, er vel egentlig der vi er nå.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Jeg kjenner henne ikke personlig, men hun virker ikke spesielt stor og sterk, så potensialet for gatevold er vel heller begrenset. Ikke helt sikker på den nestlederen hennes, derimot.

    Hvilke andre partier tror du ville sluppet unna med å ha voldsromantiserende anti-demokratiske personer i ledelsen for sin offisielle ungdomsorganisasjon? KrF?
    Hva legger du i voldsromantiserende? Vold kan være nødvendig både for å styrte en samfunnsorden og for å opprettholde den (les: voldsmonopolet). Så man kan teoretisere både rundt revolusjon/vold som et nødvendig onde for å kaste den rådende samfunnsordenen og rundt statens voldsmonopol som et nødvendig onde for å opprettholde den, uten at det i seg selv er noe voldsromantiserende. Hvis du drømmer om å henge borgerskapet i lyktestolper er du derimot voldsromantiserende, eller hvis du får benner av tanken på at politiet stormer Blitzhuset med batonger og pepperspray og banker livsskiten ut av alle som er der. Det er voldsromantikk. For ikke å snakke om militær- og våpenonanien man ser i enkelte krigstråder. Og voldsromantikken finnes nok litt over alt.

    Og det er også forskjell på hva slags vold som anses som legitim og ikke. De fleste vil anse det som legitimt at politiet utøver vold for å få kontroll over opptøyer, for eksempel. Eller at en stat bruker vold for å forsvare seg mot en invasjon. Og noen anser det som legitim voldsbruk å kaste stein på politiet. Fordi de anser politiet som representanter for en undertrykkende samfunnsorden. Mens det kun er ytterst få som vil anse det som legitimt å drepe folk på grunn av hudfargen eller å putte minoriteter i utrydningsleirer. Så vold≠vold. Og ja, det er nok høyere aksept for revolusjonær vold enn det er for rasistisk vold og fascistisk vold. Fordi revolusjonær vold rettes oppover og anses som kamp mot undertrykkelse.

    Men nå er vel vi begge der at vi mener volden hører hjemme i et voldsmonopol, selv om vi ser litt forskjellig på hvordan det skal forvaltes. Og voldsmonopolet har organer som PST som monitorerer voldspotensialet til grupper utenfor voldsmonopolet. Og jeg har bare lest medienes sammendrag av deres årlige risikorapporter, men så vidt jeg har fått med meg er voldspotebsialet til både islamister og høyreekstreme formidabelt mye høyere enn det til noen venstreradikale lesesalrevolusjonære på Blindern.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, enig i det, men når jeg ser et gammelt spøkelse røre på seg igjen vil jeg gjerne at det tas seriøst før det får utvikle seg til noe langt verre. Det hjelper ikke hvor mange ganger Kommunistisk Enhet gjentar ordet «demokrati» i plattformen sin. I deres verden skal demokratiet forbeholdes de med rett klassebakgrunn, og de andre skal settes til side, om nødvendig med våpenmakt. Jeg er gammel nok til å ha sett den filmen før, her hjemme som komedie, i andre land som dyp tragedie. Reprise ikke nødvendig.

    Edit: Les gjerne formuleringene i Kommunistisk Enhets plattform en gang til, gjerne i parallell med tilsvarende rablerier på et QAnon-forum. Den gjengen fabulerer også om maktovertakelse med «nødvendige midler». Det er hvor spinnvilt dette tankegodset er. Eksempel:
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Jeg tror Kommunistisk Enhets evne til å utvikle seg er temmelig begrenset, siden antallet oppfatninger om hvordan Marx egentlig skal tolkes, synes å være omtrent likt antallet Marxister.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Indeed, spesielt når disputten dem imellom handler om hvem som er mest rettroende til manifestet anno 1848. Likevel, det er nokså typisk for ekstremistbevegelser. Ytre skrullinghøyre er også fragmentert i et utall varianter og trosretninger, kun med personkultusen for den store sol og evige leder Trump som lim. De skal heller ikke bagatelliseres, har det vist seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Du tenker altså på terrorisme? Jeg får ikke helt taket på hva dette "mye verre" egentlig er. Der har vi jo som nevnt PSTs årlige risikorapport. Og de som blir terrorister er også som regel folk med krigserfaring typ. IS-soldater, eller ensomme menn som ikke får seg noe og er sosialt isolerte. Hverken punkere/blitzere eller studentgrupper som har lest seg blinde på Marx passer inn i risikoprofilen for moderne terrorisme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg ser nok et potensiale for det. Det var slik det slo ut i Europa på 1970-tallet, med en blanding av bankran, kidnapping og mord på «klassefiender», og random terrorisme mot sivile.

    En av teoriene var at hvis man som selverklært bygerilja skjøt tilstrekkelig mange ganger mot tilfeldige personer på bussholdeplasser og selv unnslapp, så ville herskerklassen vise sitt sanne ansikt i form av drakoniske restriksjoner på vanlige folks frihet, hvilket nevnte folk ikke ville akseptere og i stedet reise seg i opprør mot klassejustisen, hvoretter revolusjonens kadre kunne tre frem fra skyggen og veilede det hele mot arbeiderstatens paradis. Ref Kommunistisk Enhets plattform. Dessverre for dem fungerte det ikke helt slik, og etter sovjetunionens kollaps forsvant merkelig nok det meste av finansieringen deres, men jeg har virkelig ikke noe behov for reprise av samme teori.

    «Mye verre» = dette:

    Dette er virkelig ikke noe man duller med på sofa-TV.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Studentopprørene i etterkrigstidens Vest-Tyskland og opprettelsen av Bader-Meinhof oppstod i et ganske annerledes samfunn og politisk klima enn det vi har Norge anno 2024. Og at Rød Ungdom skal mutere til et nytt RAF er nok veldig langt nede på listen over sikkerhetsmyndighetenes bekymringer. Og det er også et temmelig søkt argument å bruke mot Amrit Kaur som ny RU-leder. Litt som de som mener at Lan Marie Berg vil ta over landet og bli klimadiktator.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns det er temmelig søkt
    for øvrig står klimaaktivister høyt på listen til pst i sin sikkerhetsvurdering
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Studentopprørene i etterkrigstidens Vest-Tyskland og opprettelsen av Bader-Meinhof oppstod i et ganske annerledes samfunn og politisk klima enn det vi har Norge anno 2024. Og at Rød Ungdom skal mutere til et nytt RAF er nok veldig langt nede på listen over sikkerhetsmyndighetenes bekymringer. Og det er også et temmelig søkt argument å bruke mot Amrit Kaur som ny RU-leder. Litt som de som mener at Lan Marie Berg vil ta over landet og bli klimadiktator.
    Tja, der er vi muligens litt uenige. Ja, dagens samfunn er et annet, men like fordømt dukket dette spøkelset frem igjen etter flere tiår med «demokratisering» og generell strigling av Rødt som et noenlunde parlamentarisk parti. Dessuten er det (igjen) et potensiale for at utenforstående vil se seg tjent med å blåse litt på glørne hvis dette får tilstrekkelig fotfeste til å være noe å satse på.

    For protokollens del: Jeg synes Lan er dyktig. Ikke enig med henne i alt, men heller ikke spesielt bekymret med henne i byrådet.

    Trusselvurderingen:
    1713982242151.png

    1713982391025.png

    Et par uker etter at dette var publisert hadde altså et norsk ungdomsparti en nestleder som poserer med AK-47 på txitter-profilen sin og en ledelse som bekjenner seg til nevnte ideologiske overbevisning.

    Men, igjen, mest sannsynlige konsekvens av dette er at Rødt krymper og svekkes som gneldrebikkje i norsk politikk. «Avskaffe lønnsarbeid», ja… «Konfiskere all eiendom», hmmm… Hvorfor skal vi bry oss om hva slike mener om prisen på trikkebilletter?
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Ja, jeg ser nok et potensiale for det. Det var slik det slo ut i Europa på 1970-tallet, med en blanding av bankran, kidnapping og mord på «klassefiender», og random terrorisme mot sivile.

    En av teoriene var at hvis man som selverklært bygerilja skjøt tilstrekkelig mange ganger mot tilfeldige personer på bussholdeplasser og selv unnslapp, så ville herskerklassen vise sitt sanne ansikt i form av drakoniske restriksjoner på vanlige folks frihet, hvilket nevnte folk ikke ville akseptere og i stedet reise seg i opprør mot klassejustisen, hvoretter revolusjonens kadre kunne tre frem fra skyggen og veilede det hele mot arbeiderstatens paradis. Ref Kommunistisk Enhets plattform. Dessverre for dem fungerte det ikke helt slik, og etter sovjetunionens kollaps forsvant merkelig nok det meste av finansieringen deres, men jeg har virkelig ikke noe behov for reprise av samme teori.

    «Mye verre» = dette:

    Dette er virkelig ikke noe man duller med på sofa-TV.
    Noen brukte vel SOS Rasisme som finansiering alt for lenge.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.465
    Antall liker
    3.588
    Sted
    Sunnmøre
    så ville herskerklassen vise sitt sanne ansikt i form av drakoniske restriksjoner på vanlige folks frihet, hvilket nevnte folk ikke ville akseptere og i stedet reise seg i opprør mot klassejustisen,
    Dette er jo sjølvsagt ein heilt idiotisk idé, ikkje minst frå eit revolusjonært perspektiv, men oppi dette dreiv den italienske varianten av Stay Behind nærast ein tilsvarande strategi.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo sjølvsagt ein heilt idiotisk idé, ikkje minst frå eit revolusjonært perspektiv, men oppi dette dreiv den italienske varianten av Stay Behind nærast ein tilsvarande strategi.

    Ja, idiotisk, men det var teorien til disse «verdensfjerne akademikerne» i Rote Armee Fraktion. De hadde forlest seg på både Marx og Mao, og var sånn skrudd sammen at de gikk til handling også.
    One of the Maoist doctrines emphasized by the group was the importance of organizing political resistance to bourgeois society, and that armed struggle from the fringes of society will bring the revolution into mainstream society as well, with the bourgeois state revealing its oppressive apparatus by overreacting to fringe groups and their activities.[2] A contemporaneous critique of the Red Army Faction's view of the state, published in a pirate edition of Le Monde Diplomatique, ascribed to it "state-fetishism" – an ideologically obsessive misreading of bourgeois dynamics and the nature and role of the state in post-WWII societies, including West Germany.[18]
    McDevitt, Matthew (2019). Gewalt und Gedächtnis: An Examination of Gerhard Richter's 18. Oktober 1977 in Relation to the West German Mass Media. Trinity College Digital Repository. p. 20. Acting on Carlos Marighella's influential Minimanual of the Urban Guerilla and the Maoist tenet that bringing the armed struggle from the fringes of society to the center of the metropole is the necessary precondition for meaningfully altering the superstructure, the RAF attempted to aggravate the Federal Republic into overreacting, thus exposing the unrelenting and unsympathetic mechanisms of the state.
    Til sammenligning:
    1713990348832.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Definitivt, og det var faktisk litt nyttig å gå Rød Ungdoms studiesirkel i marxisme den gangen, sånn at man forstår hva alt pratet om «fundament» og «overbygning» handler om. Sun Tzu skrev noe om å «forstå din fiende».

    Riktig interessant ble det først da de forsto at jeg var formann i det lokale Unge Høyre. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn