KrFU gjengen fortsetter bakover og vil ha alle andre med seg...
Fylkeslederen i Rogaland KrFU vil stenge Vinmonopolet og ølsalget i matbutikker på lørdager. – Naivt, svarer Frp.
www.aftenbladet.no
– Dette handler om at vi vil tilbake til en ansvarlig alkoholkultur som ikke handler om å drikke seg full, sier Magnus Ramsli Lomeland.
Han er leder i Rogaland KrFU, som har sendt et ganske kontroversielt forslag til landsmøtet i ungdomspartiet senere denne måneden:
De vil stenge alkoholsalget i matbutikkene og på Vinmonopolet i helgene.
– Vi ønsker at folk skal gå fra å drikke seg full til å ta et glass vin til middagen. Det er en alkoholkultur som vi kan bygge opp under, sier fylkeslederen og legger til:
– Jeg vil at foreldre skal bruke søndagen til å gå en søndagstur med ungene, i stedet for å sove ut rusen.
Lomeland er også kommunestyrerepresentant i Gjesdal.
Vil hindre spontankjøp
Lomeland viser til at
FHI har pekt på færre utsalgssteder som et viktig grep for å begrense alkoholkonsumet.
– Hvis vi stenger alkoholsalget i matbutikkene, må folk beregne hvor mye man
virkelig trenger i forkant, i stedet for å spontankjøpe i helgen.
Han viser til at 90.000 barn har foreldre med alkoholproblemer og at staten taper 100 milliarder kroner årlig i alkoholrelaterte skader og sykdommer, ifølge
Av og til.
– Men dere foreslår ikke å stenge kranene på utestedene, så de som går tom for alkohol underveis i helgen vil fortsatt kunne gå ut og kjøpe mer alkohol der?
– Dette forslaget handler om å begrense hvor mye som drikkes hjemme. Man kan sikkert se på tiltak for å begrense inntaket ute også, for eksempel ved å begrense antall enheter man kan gi, men det vil være enda mer drastisk.
– KrF har fått kritikk for å gå i en stadig mer konservativ retning. Er dette enda et steg i den retningen?
– Det kan sikkert oppfattes som konservativ politikk, men jeg mener dette er kristen nestekjærlighet i praksis. Dette er et signal til alle barna med foreldre som drikker for mye, om at de ikke er glemt, sier Lomeland.
Vårt Land omtalte saken først.
Frp: – Naivt
Frp-politiker Kristin Lode mener derimot at politikere ikke har noe med å detaljstyre når voksne folk skal kunne kjøpe alkohol.
– Det store problemet som KrF ignorerer, er at når man stenger det trygge alkoholsalget, så vil folk i stedet gå til hjemmebrent og farligere alkohol. Folk kommer uansett til å skaffe seg tilgang til alkohol i helgene. Dette er voksne folk, sier Lode.
Hun er derimot enig i utgangspunktet for forslaget, nemlig at Norge har utfordringer med alkoholkulturen.
– Men vi har større problemer enn mange land med mer liberale regler enn oss. Jeg mener derfor at det er naivt å tro at det vil hjelpe å gjøre ting strengere.
– 90.000 barn vokser opp med foreldre som sliter med alkohol. Er ikke det et argument for å gjøre alkohol mindre tilgjengelig?
– Jo, men problemet vil fortsette å vokse selv om man stopper salget i helgene. Det vil fortsatt være mulig å få tak i mye sterkere alkohol. Derfor må vi heller løse problemene enn symptomene. Da må vi gi de som har utfordringer hjelp og gode støtteordninger, mener Lode.
Ros fra Bollestad
Tidligere KrF-leder Olaug Bollestad applauderer KrFU for engasjement, men vil ikke gi en direkte støtte til forslaget.
– Jeg tror jeg ville gjort det jeg kunne for ikke å utvide åpningstidene, og legge mer til rette for alkoholfrie alternativer og alkoholfrie soner, pluss felles skjenketid for alle utesteder, med strengere sanksjoner om de ikke følges, skriver Bollestad i en sms.
– Så er det flott at ungdommen er opptatt av alkohol og skadevirkninger, fordi det ødelegger enkeltmennesker og familier, og koster samfunnet utrolig mye, legger hun til.
Av og til: – Ikke veien å gå
Forslaget får heller ikke støtte fra «alkovettorganisasjonen» Av og til.
De mener dagens alkoholpolitikk er ansvarlig nok.
– Det er flott med en debatt om hvordan vi kan redusere skadene av alkohol i samfunnet! Det sagt, tror vi nok ikke et så drastisk forslag som å stenge alkoholsalg nasjonalt er veien å gå, skriver generalsekretær Ragnhild Kaski i en e-post.
Hun er derimot tydelig på at de ønsker begrenset alkoholsalg rundt dager der barna skal stå i fokus.