Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.202
    Sted
    Ein knaus oppi lida
    Frå annan tråd, tek denne her fordi det er lite Russland-spesifikt:

Erna er mer og mer en klamp om foten for Høyre.
    Eg trur, eller: tippar. Om det ser ut som eg vinglar, er det fordi eg skiftar meining.

Høgre er ombord i ein plan som vart tenkt rundt kommunevalet 2023, då Høgre var det suverent største partiet, FrP på veg opp (det er ikkje første gongen dei har vore så store som no, det var dei også rundt 2010) og både Ap og Sp på veg ned.

Premisset i den planen: at partiet har (minst) fire veldig dyktige unge/middels unge politikarar, men ingen av dei har/hadde autoritet nok til å vera ein samlande partileiar og statsministerkandidat (kanskje Søreide, men ho er kanskje for sam.pol.-nerd til å vera statsminister).

Altså skulle Erna, både av eigen vilje og til hjelp for Høgre, vera bauta, statsministerkandidat og garantist for stabil borgarleg styring. Dei andre skulle få spelerom til å markera seg, og eit byte av partileiar kunne skje i ro og mak(t) fram mot 2029. Den planen var så god (gjeve oppslutnad) at H bestemte seg for å ikkje endra på noko då Finnes-saka slo inn, rett etter kommunevalet 2023. Umiddelbart såg ikkje saka ut til å gje utslag på meiningsmålingane, og doxa er at slike skandalar går over.

No (sumaren 2025) er saka stein daud. Det ho gjorde var å ta Erna bort frå rolla som «opposisjonsleiar». Frå å vera bauta vart ho heilt usynleg, ikkje berre tilbaketrekt. Det var sikkert planlagt at ho skulle gje rom til NK-ane, men dei kunne ikkje ta all den plassen. I staden fekk Frp/Listhaug plass. Og det var vanskeleg for henne å få tilbake i ein posisjon der ho hadde (eigarskap til) noka anna sak enn at ho vil verta statsminister til hausten. Det er ein posisjon som er lettare å ta når du har over tretti prosent oppslutnad enn når du har under tjue.

Ap fekk også merksemd, i negativ forstand (Giske og andre kupp-makarar). Så gjorde Støre ein politisk manøver nesten teke ut House of Cards: kasta ut Sp/Vedum, fekk Stoltenberg attende og lanserte politiske løysingar. Det er slik ein statsminister kan gjera for å få media, men som ikkje er like lett for ein mindretalsopposisjon. Rett nok går ikkje alt like bra. Skatteforliket til Stoltenberg vart kjapt skote ned, og matvarepris-utspelet nyleg var ikkje veldig spenstig. Men Norgespris ser ut til å gå gjennom, og utanrikspolitisk går det jo også greitt, ser det ut som.

(I tillegg ser det ut som om kampanjane mot formueskatt, lakseskatt og exit-skatt meir eller mindre har fisla ut i sanden. Vipps. Kvar i all verda vart det av dei?)

I retrospekt. Det beste for Høgre hadde vore om Erna gjekk tvert i 2023. Då kunne ein av dei andre teke over, og vore «opposisjonsleiar» no (sannsynlegvis Bru: Frølich har -ch i etternamnet og ser ut som han handlar kleda sine på Savile Row og køyrer e-type, Asheim har for Oslo Vest-vibbar og Søreide har nok mest lyst til å vera utanriksminister att).

Så eg må gje @Mar-a-Lago Club litt rett, sjølv om eg protesterte då ha sa "Finnes" for ei lita stund sidan.

Valgforskere skjønner ikke Høyres dårlige oppslutning. ¿Que? Erna/Sindre.

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.487
    Torget vurderinger
    1
    ^Mye bra tankegods her, men fortsatt 3,5 måned til valgdagen, og man må vel forvente at H prøver noen nye grep. Mange løp som avgjøres først på oppløpssiden.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.969
    Sted
    Oslo
    Nestemann ute, og helt sikkert ikke siste, med handa i honning krukken og gode honorarer ved siden av stortingslønna, innvandreren selv ikke Sylvi har noe vondt å si om: Abid Raja

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.500
    Torget vurderinger
    0
    At man bruker å få betalt for å holde foredrag er vel ganske akseptert? Så her ser jeg ikke mye å kritisere Abid for.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.202
    Sted
    Ein knaus oppi lida
    At man bruker å få betalt for å holde foredrag er vel ganske akseptert? Så her ser jeg ikke mye å kritisere Abid for.
    I utgangspunktet einig. Det er mogleg å konstruera innvendingar (jf Blabla-saka), men det framstår for meg hypotetisk og søkt.

Ein ting kunne sjølvsagt vera å nekta stortingsrepresentantane å ekstra løn/inntekter utover stortingsløna, blankt. Høyrest litt overilt ut.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    683
    Denne er fin. Det er godt hu ikke er i NAV systemet, da hadde a vel blitt sperra inne.

Jeg har dessverre oppdaget at e-posten jeg var helt sikker på at jeg hadde sendt til min komitéleder og komitéråd, aldri ble sendt. Jeg skrev klar en e-post om styrevervet i Norlandia om kvelden 14. november i fjor, men har klart det kunststykket å bare sende den til meg selv, skriver Helleland i en e-post til VG.

– Dette betyr at jeg ikke har orientert komiteen min, slik jeg trodde jeg hadde gjort, skriver hun videre.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Holmestrand
    Habilitet er tydeligvis ikke veldig høyt prioritert i Høyre...
    Dette er tydeligvis godkjent av Erna!

Som sagt:
    Ikke veldig høyt prioritert:
    • Linda Hofstad Helleland (H) har innrømmet at hun aldri varslet stortingskomiteen om sitt styreverv i et barnehageselskap, selv om hun tidligere påsto det.
    • Helleland sendte e-posten kun til seg selv, ikke til komitéleder Hege Bae Nyholt (R).
    • Helleland har beklaget feilen, og Erna Solberg støtter beklagelsen.
    Dette er ikke en beklagelse, hun har bevisst unnlatt å informere, og har blitt tatt, og da "beklager" hun.
    Tydeligvis så er Erna u
    middelbart klar til å "håndtere" situasjonen,
    men ikke på et vis som innebærer integritet, bare Høyres vanlige vis når det gjelder å ta "ansvar".
    Det vi andre kaller bortforklaringer.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.984
    Torget vurderinger
    2
    Denne er fin. Det er godt hu ikke er i NAV systemet, da hadde a vel blitt sperra inne.

Jeg har dessverre oppdaget at e-posten jeg var helt sikker på at jeg hadde sendt til min komitéleder og komitéråd, aldri ble sendt. Jeg skrev klar en e-post om styrevervet i Norlandia om kvelden 14. november i fjor, men har klart det kunststykket å bare sende den til meg selv, skriver Helleland i en e-post til VG.

– Dette betyr at jeg ikke har orientert komiteen min, slik jeg trodde jeg hadde gjort, skriver hun videre.
    Enten det er master oppgaver, leiligheter, skatt, styrer etc., hvor ofte stemmer det første de sier med virkeligheten? Alle spaserer rett inn i gjørma først for så å prøve og berge stumpene med svære beklagelser.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.848
    Sted
    Holmestrand
    Jeg sender også epost kun til meg selv av og til, fort gjort å gjøre feil. Jeg blir temmelig overrasket når jeg mottar den, men også det går fort i glemmeboka.
    Jeg gjør også slike feil, men når jeg sender epost av betydning så verifiserer jeg at den er korrekt mottatt.
    Hvilket er avsenders ansvar.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.500
    Torget vurderinger
    0

Det er virkelig ikke lett!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.456
    Det er virkelig ikke lett!
    I utgangspunktet så tror jeg ikke på denne bortforklaringen, men det har forsåvidt skjedd meg en del ganger at jeg har skrevet eposter som jeg finner ut aldri ble sendt eller gjort alt klart for ett eller annet og så sikkert blitt distrahert og ikke utført siste og avgjørende steg (i min verden trykke på "book deal" - knappen") men for hennes vedkommende er det jo veldig beleilig at en slik faux pas angivelig skjedde akkurat her.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    683
    – Jeg har gått ut og lagt meg dønn flat. Det lønner seg å koble til hodet før en åpner kjeften. Dette ble sagt som en litt flåsete kommentar, sier Jensen til VG og legger til:

– Spør du meg har det blitt storm i et vannglass.

Sist redigert:

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    683
    – Erna Solberg er norgesmester i å ikke forstå interessekonflikter. Hun ville ikke klart å oppdage en økonomisk interessekonflikt på sitt eget soverom, og det mener jeg ikke som et språklig bilde, sier Kristjansson til NRK.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.260

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    683
    Nå vil Bjuland ha mer kristendom i skolen. Kristne verdier er bedre enn andre mener han. Jeg håper sånne kristne mørkemenn som han får minst mulig makt.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.984
    Torget vurderinger
    2
    Ja leste intervjuet med han i Aftenbladet i dag, fyren er et gufs. Men det er tydelig at han er en som KrF kjører opp og frem for tiden, han dukker også opp i debattprogrammer som D18 av og til, da særlig når det diskuteres noe om andre sine rettigheter etc., da prøver han så godt han kan og pakke inn fordommene sine, synes ikke han er spesielt god til det. Men synes det er greit at han profileres, han er mørkere enn en italienskbrent espresso og kommer neppe til å hente nye velgere til partiet. Det er i hvert fall håpet her jeg sitter.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    683
    – Sindre kommer helt sikkert til å dukke opp i valgkampen! Han har fått seg Erna-skjorte, klar til å stille til innsats han også, sier Solberg.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.969
    Sted
    Oslo
    VG nå:
    Veitrafikkloven:
    Horn skal kun brukes for å avverge fare i trafikken, annen bruk er ulovlig.
    Den bælstore blå Erna bussen kjører rundt med: "Tut for ny regjering"
    Og med inhabilitet og Corona tiden i minne,
    Kan vi avskrive Høyre som et lov og orden parti?

Sist redigert:

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    346
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    1
    VG nå:
    Veitrafikkloven:
    Horn skal kun brukes for å avverge fare i trafikken, annen bruk er ulovlig.
    Den bælstore blå Erna bussen kjører rundt med: "Tut for ny regjering"
    Og med inhabilitet og Corona tiden i minne,
    Kan vi avskrive Høyre som et lov og orden parti?
    Har man ikke annet å henge seg opp i, er livet jammen stusselig.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.969
    Sted
    Oslo
    Har man ikke annet å henge seg opp i, er livet jammen stusselig.
    Ja huff, henge seg opp i at politikere oppfordrer til ulovlige handlinger, det får være grenser for hva vi kan forvente av våre politikere
    Neste blir vel "Fyr en feit for Simen Velle"

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.180
    Torget vurderinger
    1
    Nå har de vel vist lenge at det håpet er gått ut på dato, ja til mer direktedemokrati

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    683
    👏

For KrFU ser det ut til at «kristne verdier» handler om å begrense kvinners rettigheter, diskriminere innvandrere og å forby Pride-flagget i skolen.

Det er noe parodisk i hvor langt KrF har beveget seg bort fra idealene de en gang sto for.

Nestekjærlighet og solidaritet er byttet ut med fremmedfrykt og mistenkeliggjøring.

Politikken er blitt kald, avvisende og ekskluderende – og Bjuland har bidratt til det.

Han mener at Norge har blitt et fritt, lykkelig og rikt land fordi vi er kristne.

Du er ikke god fordi du er kristen.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.969
    Sted
    Oslo
    👏

For KrFU ser det ut til at «kristne verdier» handler om å begrense kvinners rettigheter, diskriminere innvandrere og å forby Pride-flagget i skolen.

Det er noe parodisk i hvor langt KrF har beveget seg bort fra idealene de en gang sto for.

Nestekjærlighet og solidaritet er byttet ut med fremmedfrykt og mistenkeliggjøring.

Politikken er blitt kald, avvisende og ekskluderende – og Bjuland har bidratt til det.

Han mener at Norge har blitt et fritt, lykkelig og rikt land fordi vi er kristne.

Du er ikke god fordi du er kristen.
    I hele min tid har KrF vært en blanding av mørkemenn og nestekjærlighet.
    Noen som husker Kåre Kristiansen?
    Min favoritt grafitti fra 80tallet var: Samma hvem som vinner, bare Kristiansen forsvinner
    For meg; like greit at hardlinerne overtar

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.202
    Sted
    Ein knaus oppi lida
    For meg; like greit at hardlinerne overtar
    Eg trur (pun intendert) at KrF har tatt steget ganske langt bort frå statskyrkja, KFUK/KFUM og Vårt Land, og over i den delen av kristenfolket som nærast er som ein subkultur å rekna.

Eg tykkjer jo det er interessant («inkje menneskeleg skal vera meg framand», som den litterære Jesus-figuren kanskje kunne sagt, men som visstnok kjem frå ein romersk dramatikar før hans tid), men skal vedgå at eg opplever det som djupt skremmande.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.969
    Sted
    Oslo

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.396
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^^Begrunnelsen for et slikt vedtak er at det er viktig at de som representerer partiet bidrar til et konstruktivt debattklima og at det er partiets holdninger som formidles. Det var det ikke i dette tilfellet, sier Skogman til NRK.

Right...
    🤥

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.456

fun fact for de som ikke er så kjent med Black Debbath: Vokalisten, Lars Lønning, er sønn av tiligere Høire-politiker Inge Lønning.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn