På dagsnytt 18 var Sindre Finnes "lettet" over at det ikke ble noen etterforskning. Jeg fristes til å tenke at om han visste han hadde alt sitt på det tørre, ville han ønsket renvaskelsen en etterforskning ville gi, velkommen.
Tanken ligg nært.om han visste han hadde alt sitt på det tørre, ville han ønsket renvaskelsen en etterforskning ville gi
Omtrent alle med interesse for saken hadde tilstrekkelig presis informasjon til å kunne trekke en slutning, spesielt siden definisjonen du siterer ikke forutsetter at slutningen man kan trekke utfra informasjonen faktisk er korrekt. Det er når du tar for gitt at han fikk det som innsideinformasjon at forutinntattheten blinder deg. Eller kanskje du bare så gjerne ønsker det skulle være sånn? Ikke vet jeg.At Finnes fikk tilgang til informasjon som var tilstrekkelig spesifikke til at det kan trekkes en slutning tar jeg for gitt i saken om f.ex Hydroaksjene. Det faller inn under definisjon på presis informasjon som jeg og andre må forholde oss til.
Han tjente mye mindre for øvrig, ca 5-600k. Det er, i det aktuelle tidsrommet og hvor mye han har spillt med særdeles dårlig.Tenk om Finnes ikke hadde tjent et par skarve millioner på aksjene, men vært så dårlig på dette at han hadde tapt et par millioner?? Vi måtte virkelig vurdert å innføre apanasje for dronninggemalen. Ingenting er så trist som adelige som kommer i uløkka.
Det gjør han nok, men det er fordi saken er forskjellig. Han var selv statsråd, kunne ikke engang påstå at «jeg visste ikke».Tipper i hvertfall at unge Borthen Moe føler seg litt forskjellsbehandlet nå.
Ja, men kanskje ikkje uvesentleg for om Økokrim vil undersøkja saka. Dei har ikkje undersøkt om Finnes hadde innside-informasjon då han handla, berre sett at handlemønsteret ikkje i vesentleg grad har preg av at han har hatt privilgert informasjon.slik jeg har blitt forklart innsideregler er det forsåvidt uvesentlig om man har tjent eller tapt
Nei, det er sant. Økokrim påpekte også at dersom Finnes har hatt innsideinfo så foreligger det også et taushetsbrudd fra Erna.Ja, men kanskje ikkje uvesentleg for om Økokrim vil undersøkja saka.
Økokrim er kanskje opptatt av å følge spillereglene for politiet i Norge?Økokrim fant ingenting av interesse i Solberg-saken. Uten å ha snakket med ekteparet. Det er oppsiktsvekkende – Dagsavisen
Viktig å ikke plage folk med spørsmål.
Poenget er ikke hva folk tror - det er hvor vidt Sindre Finnes har drevet med innsidehandel eller ikke. Økokrim har kommet til at de ikke har funnet noe som tilsier dette og går følgelig ikke til det skritt å etterforske om så er tilfelle.sindre har bedrevet lobbyvirksomhet, satt opp lister om hvem som bør inn i styrer, har pratet poltikk i lange baner med Erna, og så tror en at det fins skott mellom fellene…
Det er det vel ingen som trur?så tror en at det fins skott mellom fellene
Prøv igjen.Sirkelargumentasjon. Man vil ikke spørre for da er det etterforskning. Og etterforskning kan ikke innledes før det foreligger konkrete funn. Som gjerne først kommer fram i forbindelse med en etterforskning...
For å snu på det: siden Finnes har gullende rent mel i posen, hvorfor ikke insistere på å bli etterforsket for å bli helt renvasket for alle mistanker?
Mistanken om innsidehandel kommer til å bli hengende ved ham, med rette eller ikke. Det ville Økokrim ha kunnet avgjort. Finnes er tydeligvis likevel mest fornøyd med at tvilen ikke blir fjernet. Hvorfor det, mon tro?
Økokrim kunne sjølvsagt gjort det politiet gjer for å bryta opp kriminelle nettverk som driv med vald, narko og køyrer rundt i alt for dyre bilar: Hengja på dei til det dukkar opp eitkvart som er grovt nok til å kvalifisera for eit langt opphald (“innganger”) bak lås og slå.For å snu på det: siden Finnes har gullende rent mel i posen, hvorfor ikke insistere på å bli etterforsket for å bli helt renvasket for alle mistanker?
Vi vet mye om hva som rører seg, men mangler ofte inngangen til å lage straffesaker, sier den erfarne politimannen. Politiet er normalt sett flinke til å skaffe seg disse inngangene, men det krever at vi er tett på miljøene over tid.
Mens i tråden argumenteres det for enda mer etterforskning for å vurder om man skal etterforske.Jon Petter Rui, jussprofessor ved Universitetet i Bergen sier at «undersøkelsene» Økokrim har gjort de siste ukene, ikke kan karakteriseres på noen annen måte enn en etterforskning.
![]()
Ekspert reagerer: - Forbudt
Økokrim får krass kritikk for sin framgangsmåte rundt undersøkelsene av Sindre Finnes' aksjehandler. - Ikke i samsvar med loven, mener jusprofessor.borsen.dagbladet.no
Du sirkelargumenterer. Jeg mener at basert på sakens omfang - avdekket av mediene da saken sprakk og i ettertid, samt de involvertes utsagn og oppførsel underveis - så skulle Økokrim ha åpnet etterforskning ganske straks. Finner Økokrim straffbare forhold så blir det straffesak av det. Tilliten til demokratiet styrkes.Finner man ikke det, så er ingen skade skjedd. Tvert i mot: Finnes frikjennes for mistanker og tilliten demokratiet styrkes da også. Konsekvensene for Solberg er en egen sak uavhengig av resultatet i Finnessaken.Prøv igjen.
du mener altså at politiet skal gå til de facto etterforskning for å vurdere om de skal etterforske og så mener du at politiet sirkelargumenterer?
Det er fullt lovelig å handle Hydro-aksjer generelt, også for Finnes. Også uansett hva kona måtte holde på med i regjeringen som er egnet til å påvirke aksjekursen til Hydro. Ektefelle/samboer til noen som er innsider er ikke selv innsider i kraft av å være gift med eller dele bolig med vedkommende.Om Hydrosaken.
Men saken om konsesjonen til det nye selskapet ble behandlet i statsråd, altså av statsministeren selv.
Økokrim ser ingen problemer med at Finnes handlet Hydroakser få dager før nyheten sprakk.
Du må nesten bestemme deg for om også mannen til en politiker du dypt og intenst hater også har visse grunnleggende rettigheter overfor politiet eller at han skal miste disse fordi det er en sak i media eller kanskje aller mest fordi du ikke tåler trynet på kona (logikken din, eller rettere sagt mangelen på den tilsier det siste).Du sirkelargumenterer. Jeg mener at basert på sakens omfang - avdekket av mediene da saken sprakk og i ettertid, samt de involvertes utsagn og oppførsel underveis - så skulle Økokrim ha åpnet etterforskning ganske straks. Finner Økokrim straffbare forhold så blir det straffesak av det. Tilliten til demokratiet styrkes.Finner man ikke det, så er ingen skade skjedd. Tvert i mot: Finnes frikjennes for mistanker og tilliten demokratiet styrkes da også. Konsekvensene for Solberg er en egen sak uavhengig av resultatet i Finnessaken.
Nå har vi det dårligste utfallet som tenkes kan og som er utgangspunktet for kommentaren jeg linket til: mistanken om at Økokrim har tatt beslutningen om ikke å åpne etterforskning på et veldig tynt grunnlag, subsidiært at man aldri ville åpne etterforskning. Sånt er ren gift for demokratiet. Ren gift! Det gir alle oss andre en ekkel følelse av at vi lever i et korrupt land som driver med demokratiske skinnmanøvre. Noe vi ikke bør ta lett på.
Det er et sammenfall i tid her, men Økokrim ser ikke at dette er noe å se nærmere på å lar saken blåse forbi. Det blir feil i forhold til andre saker som har vært og som kommer.Det er fullt lovelig å handle Hydro-aksjer generelt, også for Finnes. Også uansett hva kona måtte holde på med i regjeringen som er egnet til å påvirke aksjekursen til Hydro. Ektefelle/samboer til noen som er innsider er ikke selv innsider i kraft av å være gift med eller dele bolig med vedkommende.
Finnes har handlet Hydro-aksjer (eller derivater på Hydro) en rekke ganger. 549 ganger faktisk basert på oversiketen VG har laget. Det er vanskelg å se noen grunn til at Økokrim skal mene at akkurat et lite knippe av disse er potensiell innsidehandel.
Som jeg sa både i Hutifeldt-saken og denne: Det er ikke slik innsidehandel ser ut. Det er slik spillegalskap / underholdning ser ut.
Du kan nevne eksempler i fleng antar jeg?Det er et sammenfall i tid her, men Økokrim ser ikke at dette er noe å se nærmere på å lar saken blåse forbi. Det blir feil i forhold til andre saker som har vært og som kommer.
Jeg bad om eksempler - har du noen?De skjedde mens hans kone var Norges statsminister, de var langt mer omfattende enn Borten Moes og de har allerede bidratt kraftig til å bryte ned tilliten til våre politikere.
Det er derfor svært skuffende at Økokrim lar denne saken ligge. For en etterforskning ville langt være å foretrekke.
Av hensyn til demokratiet og aksjemarkedet.
Jeg har ikke noe spesielt emosjonelt forhold til Erna Solberg. Ikke en gang stemt Høyre ved ethvert valg.jeg har også i denne tråden sagt at jeg mener hun bør gå av.Weld: Å bli etterforsket er ikke det samme som å miste grunnleggende rettigheter! Det hersker stor forvirring om hva som har foregått, Finnes har beviselig løyet om en del grunnleggende forhold. Vi snakker ikke om en vanlig sak her. Ja, etterforskning ville vært bra for alle involverte og for oss andre.
Ta deg en bolle, dama du elsker får full seglføring til neste valg. Gå deg en tur ut og klem et tre.
Saken til Finnes er reltivt lik saken til mannen til Huitfeldt. At Finnes har handlet enormt mye mer og over et lengre tidsrom rokker ikke ved det prinsipielle i saken selv om Solberg har sittet på mer info enn Huitfeldt, både i kraft av å være statsminister og ikke bare utenriksminister og også fordi det har pågått over betydelig lengre tidsrom. Men antallet handler i seg selv er ikke noe som sier noe om innsidehandel (jeg vil påstå at om noe så er det absurde antall handler Finnes har gjort heller et eksempel på det motsatte, og det sier til en viss grad Økokrim også).De skjedde mens hans kone var Norges statsminister, de var langt mer omfattende enn Borten Moes og de har allerede bidratt kraftig til å bryte ned tilliten til våre politikere.
Det er derfor svært skuffende at Økokrim lar denne saken ligge. For en etterforskning ville langt være å foretrekke.
Av hensyn til demokratiet og aksjemarkedet.
Lagt under middelmådig, om jeg må be. Middelmådig ville pr. def være markedsavkastningen i det aktuelle tidsrom og den er langt høyere enn hva Finnes har oppnådd. Hadde han vært et fond hadde han vært nedlagt. Han ville tjent mye mer penger ved å ligge på sofaen og se i taket i åtte år.Som andre har påpekt er det enkelte transaksjoner som har framstår som smartere enn det man kunne forvente av en (etter ditt utsagn) høyst middelmådig akjsehandler.