Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke visste jeg at disse justisministrene som kom og gikk, at de var selve statsministerlivet.

    FrP er 80% merkelapper og 20% politikk. Kanskje fordi de har skjønt at deler av velgergrunnlaget har et kort oppmerksomhetsspenn.

    PS: Jeg tror for øvrig ikke at alle de punktene Vedum trekker frem er FrP politikk, men regjeringspolitikk. Det kommer han nok til å oppleve selv også. Ca 50/50 mellom Vedum og regjeringen i disse punktene etter min mening, så jeg er nok ganske plassert i sentrum av norsk politikk.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sylvi synes forøvrig problemet med Frp er at de ikke har ført Frp politikk. Ikke rart velgerne er forvirret.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Så Vedum synes at problemet med FrP er at de ikke fører Sp-politikk?

    Nei. Poenget er at FRP ikke er for "folk flest" slik de fremstiller seg som....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Ok. Jeg er ikke sikker på hvem denne folk flest er, så jeg skal ikke krangle på den.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Folk flest er åpenbart ikke de samme som vanlige folk. Vanlige folk er SP og Ap.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Ok. Jeg er ikke sikker på hvem denne folk flest er, så jeg skal ikke krangle på den.
    Vi har jo vært innom hvem dette er tidligere i tråden, "folk flest" utgjør, overraskende nok, en svært liten del av befolkningen. Man skulle tro det var minst halvparten, men slik er det åpenbart ikke.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Finnes det et eget parti for oss uvanlige folk?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Som spiralis så tydelig etterlyste så er her en kommentar fra en kommentator. :cool:


    Fryktelig mye er fryktelig galt i verdens beste land, ifølge Frp-leder Sylvi Listhaug.


    – Norge har ikke en egen atmosfære, minnet den nyvalgte Frp-lederen Sylvi Listhaug oss om i sin første tale som partileder. Altså har det lite for seg å drive med dyr og upopulær symbolpolitikk i Norge mens Kina bare fortsetter å pøse ut CO2 i atmosfæren.

    Men om vi ikke kan skryte av en egen atmosfære, kan vi i alle fall prøve å unngå at noen skal få fatt i pengene våre.

    Fremskrittspartiets drømmesamfunn er nemlig proppende fullt av meget kostbare velferdsreformer, ambisiøse samferdselsprosjekter - og sterkt reduserte skatter og avgifter. Løsningen? Steng grensene for flyktninger og asylsøkere, og kutt kraftig i bistandsbudsjettet. Og slutt med å kaste milliarder etter «kultureliten».

    Kulturkrigen
    Talen til Listhaug viste en leder som på den ene siden ønsket å favne bredt, altså med en utstrakt hånd til den delen av partiet som ønsker mest mulig individuell frihet og en minst mulig stat, samtidig som hun naturligvis måtte appellere til sin base: Den delen av partiet som vil ha både individuell frihet OG en voldsom offentlig pengebruk til fordel for norske nordmenn i Norge (og Spania).

    Klimasaken har for lengst blitt en arena der den pågående kulturkrigen kjempes. Mange på rødgrønn side bruker klima som et påskudd for å gjennomføre sine våte drømmer om tvang og ensretting, mener Listhaug, og hun er ikke alene om det. Høyrepopulister over hele verden bruker nøyaktig de samme argumentene.

    Senterpartiet fisker selvsagt i den samme dammen, og så langt med større suksess på meningsmålingene.

    Farvel, kompromisser
    Listhaug nevnte knapt de nesten åtte årene med Fremskrittspartiet i regjering med et ord i talen. Til tross for at partiet fikk gjennomslag for mye, er det ikke tiden for å minnes kompromisser og realpolitikk. Nå er tiden for å rendyrke Frp-politikk. For både Listhaug og resten av partitoppene er smertelig klar over at det nok vil ta en stund før Frp kommer i posisjon igjen.

    Brobygging skal byttes ut med tydelig avstand til de andre partiene, slik at Frp kan komme sterkere tilbake i lokalvalgene i 2023 og stortingsvalget i 2025.

    «Vi» og de andre
    Koronapandemien og de stengte grensene har midlertidig fratatt Frp et av partiets sikreste kort, spørsmålet om asylsøkere, flyktninger og innvandrere. Men Listhaug vet jo godt at det bare er et spørsmål om tid før dette endrer seg. 80 millioner mennesker er på flukt i verden, og en dag øker trykket på grensene til den rike delen av Europa på ny.

    Da kan det jo være en løsning å gi våre nye landsmenn skylda for pandemien i mellomtiden?

    La gå at det er en grov forenkling å skylde ensidig på høyt smittetrykk i innvandrertette bydeler. Men så lenge det er en kjerne av sannhet der, er det en altfor god sjanse til å la den gå fra seg. Den kritthvite gjengen som brant munnbind foran Stortinget ble derimot ikke nevnt. Det er ikke tilfeldig.

    Listhaug trekker selvsagt fram Danmark, der Socialdemokratene har innført en blåkopi av Frps norske innvandringspolitikk og så langt har hatt suksess hos velgerne med det. Og hun og Frp har helt rett i at dagens asylsystem ikke fungerer. Det bør bli mindre tilfeldig hvem som får opphold.

    Listhaugs mange stikk til FN, EU og andre overnasjonale organer føyer seg også glatt inn i trenden, der overnasjonalitet og traktater betraktes som et angrep på suverenitet og folkestyre. Igjen: Her fisker Frp og Sp i samme elva.

    Heiagjeng for olja
    Ett av partiets sterkeste kort er oljepolitikken. I likhet med Senterpartiet kalkulerer Frp med at så lenge olje- og gassindustrien er landets overlegent viktigste næring, vil det være stemmer å hente på å erklære seg som landets mest oljevennlige parti.

    Denne iveren gjør at partiet også - som vanlig - er villig til å se gjennom fingrene med at massive statlige tiltakspakker for å hjelpe oljeselskapene egentlig bryter med partiets liberalistiske grunnsyn. Det er forskjell på subsidier, må vite.

    Uansett, det vil utvilsomt finne gehør hos en god del velgere at Frp sier rett ut at vi skal fortsette å lete etter og produsere olje og gass så lenge noen vil kjøpe. Faren er at denne stivnakkede holdningen gjør at Norge blir enda mer sårbart for en plutselig kollaps i etterspørselen, for eksempel når EUs nye og strenge klimakrav blir gjennomført.

    Frp sier også tydelig nei til elektrifisering av sokkelen, altså planen om å kutte utslipp ved å erstatte gasskraftverkene på plattformene med elektrisk strøm fra land. Partiet har selvsagt skjønt hvor upopulære de landbaserte vindparkene er.

    Klimasosialistene
    MDG-ere og andre klimaforkjempere er vannmeloner. Grønne utenpå, men røde inni. Denne floskelen har ikke Listhaug klekket ut selv, men den tydeliggjør hvordan Frp skal kjempe: Ved å stemple klimatiltak som sosialisme og overformynderi.

    Og igjen har hun et poeng. For det er langt fra sikkert at inngripende tiltak som rammer den enkeltes valgfrihet er den beste veien til målet. Pisk og gulrot (som i elbil-politikken) kan fungere bedre enn bare pisk (forbud mot dieselbiler, straffeavgift på drivstoff og flyreiser).

    Med Listhaug som leder er Fremskrittspartiet nærmest overkvalifisert til å hevde seg i dagens polariserte og polariserende debattklima. Men hun og Frp har sterkere konkurranse enn før.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214


    Nå har hemmeligholdet gått fra regjeringen til Stortingspresidenten.

    All makt i denne sal, ble det sagt for en stund siden. Nå er presidenten mest opptatt av makta til regjeringen.

    Kan vi få stemt ut disse som insisterer på hemmelighold fortere enn svint.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Vi har jo vært innom hvem dette er tidligere i tråden, "folk flest" utgjør, overraskende nok, en svært liten del av befolkningen. Man skulle tro det var minst halvparten, men slik er det åpenbart ikke.

    Folk flest er de som ikke profiterer på høyrepolitikk, og det er majoriteten av befolkningen.....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    her kan vi lese om norsk idioti som heter jernbanereform. Det er nå umulig å planlegge bemanning, fordi man aner ikke om man vinner anbud. Så man er kontinuerlig underbemannet.

    Skal man flytte på togsett så risikerer man å måtte kontakte 3 forskjellige firmaer.



    Når en alltid må konkurrere for å få oppdrag, blir det vanskelig å planlegge bemanning. Marginene er så små at man ikke tar sjansen på å ha litt ekstra mannskap for å ta unna toppene. Vi har fått beskjed om at nye hybridtog skal innfases på Trønderbanen, og at de gamle sliterne BM92 skal fases ut. På grunn av anbudsutsetting av vedlikeholdet på de nye settene, må arbeidsstokken nedbemannes da vi ikke vet om vi vinner anbudet på vedlikehold av de nye togsettene. Det er en håpløs og usikker – og unødvendig situasjon for dem som er involvert.

    Oppdelinga av jernbanesektoren har ført til at Bane Nor bygger verkstedhaller der de mener det er mest hensiktsmessig uten mulighet for innspill fra dem som skal bruke verkstedet. Innimellom kan det virke som at kommersielle hensyn på eiendomsutvikling veier tyngst. Norske Tog eier togene, og avstanden mellom togeier og vedlikeholdsutøver blir lang når et jernbaneselskap (Vy, GoAhead, SJ) er mellomledd. Dette fører til at alt blir en røre om hvem som skal betale og bestemme vedlikehold og ombygginger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    her kan vi lese om norsk idioti som heter jernbanereform. Det er nå umulig å planlegge bemanning, fordi man aner ikke om man vinner anbud. Så man er kontinuerlig underbemannet.
    Sunn fornuft har ingen plass i høyres ideologiske blodtåke...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok bare et tidsspørsmål før lokførere leier seg ur på timebasis fra eget selskap.....og legges ut på auksjon. Hvem har laveste pris på avgang kl 12.15 til Hamar den 6 juni?
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel et bra stykke igjen til russerne har den kapasitet de hadde på 70 og 80-tallet, så det er jo absolutt mulig å snu denne problemstillingen p åhodet... kanskje at de seinere års avvik fra den opprinnelige nasjonale "doktrinen" om militær aktivitet i nordområdene, slik det ble praktisert fram til rundt 2000, delvis er årsak til oppbygginga av russisk aktivitet..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Alt denne regjeringen tar i blir kaos og rot. Jernbanereformen er en ulykke for landet og arbeidstakere og publikum.
    Den ideoligiske outsourcingen er bare idioti, og vi ender med amerikanerisering av arbeidslivet hvor alle ansatte blir temporære innleid bruk og kast arbeidskraft

    Det er kun en eneste grunn til å stemme Høire nå , arveskatten og formueskatt. Frykter hva takstene blir når melonene fra MDG og de helrøde Rødt og SV tar over. AP og SP alene kan man tåle men fanatikere som hater alle med bil og egen bolig kan gjøre mye galt
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg skulle veldig gjerne ha betalt millioner i arveskatt og ikke minst mange titalls tusen i formueskatt. Da haddet jeg hatt det fett da.


    La oss si jeg har 5 millioner i aksjeformue. Det ville gi meg en likningsformue på 2,75 mill. Etter bunnfradrag på 1,5 mill blir det 1,25 mill. 0,85 % av det gir meg 10.625 kr å betale i formueskatt.

    Børsene har steget rundt 10 % i år, så jeg ville ha maktet å ta ut den lille summen fra aksjesparekontoen. Selv i de få årene med børsnedgang ville jeg ha maktet det.


    Folk med formue her til lands har råd til å bidra. Og hvis de føler de ikke har råd, så kan de tenke på de som ikke har formue i det hele tatt og se hvor heldige de faktisk er.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle veldig gjerne ha betalt millioner i arveskatt og ikke minst mange titalls tusen i formueskatt. Da haddet jeg hatt det fett da.


    La oss si jeg har 5 millioner i aksjeformue. Det ville gi meg en likningsformue på 2,75 mill. Etter bunnfradrag på 1,5 mill blir det 1,25 mill. 0,85 % av det gir meg 10.625 kr å betale i formueskatt.

    Det er da ingenting. Mindre enn hva pendlerne har fått i årlig skatteskjerpelse med denne regjeringen. Men som kjent er pendlerne sjelden høylønnte.......
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.748
    Sted
    Oslo
    Som en av kjendis rikingene sa: formuesskatt, alternativet er verre.
    Riktignok var hans formue stort sett i belånt eiendom.
    Blikke mye skatt av sånt
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    7.748
    Sted
    Oslo
    Skulle ønske jeg fikk lov til å kjøpe sykehus leiligheter til halvparten av markedspris.
    Men sorry, jeg har ikke OBOS sjefen på speed dial
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Arveskatten er et utmerket redskap til omfordeling. Så må detaljene selvsagt utformes på en fornuftig måte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    La oss si jeg har 5 millioner i aksjeformue. Det ville gi meg en likningsformue på 2,75 mill. Etter bunnfradrag på 1,5 mill blir det 1,25 mill. 0,85 % av det gir meg 10.625 kr å betale i formueskatt.
    Skjønner forsåvidt poenget ditt, men det er ikke nødvendigvis slik det funker i praksis.

    For de langt fleste som har formue (og i alle fall de som har 5 mill i aksjeformue) så er bunnfradraget fort i større eller mindre grad "brukt opp" på bolig og/eller andre aktivaklasser. Siden de fleste i Norge eier en bolig og drar nytte av den skattemessige gunstige behandlingen av spesielt primærbolig så bør i alle fall noe av bunnfradraget allokeres dit dersom ligningsverdi er høyere enn gjelden. Man har uansett kun ett bunnfradrag og du kan ikke i sin helhet allokere det til en bestemt aktivaklasse, da går i så fall formueskatten på andre (primærbolig, hus, hytte, sekundærbolig, penger i banken, rentefond, whatever) opp siden det ikke er mer bunnfradrag igjen.

    Altså blir skatten på disse 5 mill et sted mellom dine 10.625 og 23.375. Mye? Lite? Problem? Ikke? Men uansett i realiteten potensielt over dobbelt så høy som ditt maks tendensiøse eksempel. Uten fradrag for "arbeidende kaptial" kunne den blitt maks 42.500 (0.85% av 5 mill). 50.000 om AP får viljen sin og sikkert mye mer om SV og/eller Rødt får stor inflytelse på dette.

    For å spørre på en annen måte: Hvor stor synes du formueskattesatsen i Norge burde være? Burde det være noen forskjell mellom ulike aktivaklasser? Noen grunn til å behandle bolig, og spesielt primærbolig så ekstremt gunstig? Burde den vært progressiv? Hvor stor ligningsformue bør man i så fall ha før høyere satser begynner å slå inn.

    Fryktelig mange i Norge har i realiteten en betydelig formye i form av bolig men betaler ingen formueskatt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det med bolig er godt eksempel. Har du bolig til 5 mill, så vil likningsverdien være ca 1,2 mill. Du har gjerne 2-3 mill i lån på den. Du har allerede 2 mill til gode før bunnfradraget slår inn.

    Det er en grunn til at statsministere med sin fete lønn har 0 i formue. De tar opp lån og investerer og betaler ingenting i formueskatt. Formueskatt er noe enkelte pensjonister betaler da de ikke er i stand til å skatteplanlegge.

    Kanskje vi skal tette noen hull? Jeg synes det er tull og tøys at en tidligere minister med minst 3-4 utleieboliger skal stå der med null i formue.

    Forskjellene øker her til lands. Noe må gjøres.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Forskjellene øker her til lands. Noe må gjøres.
    Som sagt er det mest effektive i så måte et saftig krakk i alt av aktivaklasser. En litt uheldig bieffekt er at mange vil bli arbeidsledige og en hel del vil få sin oppsparte egenkapital utradert og kanskje bli gjeldsofre, men formueulikheten vil i det minste minke.

    Så lenge man har positiv avkastning så er det ikke så lett å se hvordan man skal forhnder økende forskjeller med mindre man tar en Rødt og konfiskerer privat eiendom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    for noe sprøyt.
    Hva er sprøytet? Så lenge man har positiv realavkastning etter skatt har man eksponensiell vekst. Det er simpel matematikk. Ingen ting er som et realt krakk for å barbere finansformue.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Preiket ditt om krakk.

    Så en justering f.eks. tilbake til hvor Norge befant seg før Erna delte ut milliarder til sine venner vil medføre krakk? Jommen sa jeg smør.

    Ingen her som snakker om å konfiskere privat eiendom, så hvorfor tar du det opp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Preiket ditt om krakk.

    Så en justering f.eks. tilbake til hvor Norge befant seg før Erna delte ut milliarder til sine venner vil medføre krakk? Jommen sa jeg smør.

    Ingen her som snakker om å konfiskere privat eiendom, så hvorfor tar du det opp.
    Det som selges inn som en politikk som skal redusere (formues)ulikhetene i Norge er jo noe helt annet. Om vi har som grunnantagelse at aktivapriser over tid har en positv avkastning så er det eneste man faktisk diskuterer hvor positiv den andrederiverte skal være. Om man tar to personer med ulikt utgangspunkt, og på toppen av det fort ulik spare/investeringsevne, så vil, så lenge priser stiger forskjellene bare øke og øke. Om man f.eks øker inntekts- og/eller formueskatt så er det eneste som skjer at man har beremset litt hvor fort ulikheten øker, men den øker fortsatt. Om man øker formueskatten litt eller endrer litt satsene for toppskatt gjør altså ikke noe med de fundamentale underliggende forhold Det burde ikke væe en spesielt kontroversiell påstand.

    Jeg har aldri sagt at noe vil føre til et krakk - nå dikter du fælt. Jeg har sagt at et saftig krakk (eller konfiskering av privat eiendom) er hvordan man får kraftig redusert ulikhet i formue på.

    Som nevnt tidligere, noen dager i mars og april i fjor så ble formuesulikheten i Norge dramatisk redusert. Jeg tviler på veldig mange synes det var spesielt behagelig. Det gikk forsåvidt overraskende fort over.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    De som har lite, bekymrer seg ikke om finanskrakk.
    Det gjør de som har allt og fremdeles bekymrer seg.🤔
    Det er først og fremst de som er gearet, altså har belånt som bekymrer seg. Det gjelde f.eks stort sett alle husholdninger som nylig har kjøpt en bolig. Skal lite til før de er under vann på verdi vs gjeld. Og heller ikke så mye før gjelden blir vanskelig å betjene.

    Har man ikke gjeld eller lite gjeld kommer man stort sett aldri en posisjon der man må selge og da er der stort sett bare å vente.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn