Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.227
    Nå er det vel strengt tatt ikke vært endelig avklart i Norsk (eller Europeisk?) rett om norsk praksis faktisk har vært i strid med EØS-avtalen. Høyesterett har hatt kun en av sakene, men den gjaldt kun straffeutmålingen og ikke om det var ulovlig i seg selv.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er jo domstolene som egentlig har skylden, da de i praksis ikke har vurdert sakene, men bare gjort det NAV har sagt. De skal jo selvfølgelig gjøre sin egen vurdering, og ikke bare høre på den ene parten i saken.
    Problemet er vel at forsvarerne også har lagt navs tolkning til grunn, derfor er vel i realiteten ikke dette spørsmålet særlig prøvd i domstolene
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Hva er viktig for demokrati? Hvor høyt kommer åpenhet rundt prosesser på den listen? Rimelig høyt ikke sant?

    Lovtekster skal nå skrives på anbud(!!!), og vi skal ikke få innsyn i prosessen heller.

    Dette er ideologi på stereoider fra Høyre. Siste i rekken av hva Høyre unntar fra offentligheten.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest

    Hva er viktig for demokrati? Hvor høyt kommer åpenhet rundt prosesser på den listen? Rimelig høyt ikke sant?

    Lovtekster skal nå skrives på anbud(!!!), og vi skal ikke få innsyn i prosessen heller.

    Dette er ideologi på stereoider fra Høyre. Siste i rekken av hva Høyre unntar fra offentligheten.
    Det leses som sinnssvakt!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er viktig for demokrati? Hvor høyt kommer åpenhet rundt prosesser på den listen? Rimelig høyt ikke sant?

    Lovtekster skal nå skrives på anbud(!!!), og vi skal ikke få innsyn i prosessen heller.

    Dette er ideologi på stereoider fra Høyre. Siste i rekken av hva Høyre unntar fra offentligheten.
    Du la merke til at Næringsdepartementet har en statsråd fra Venstre, ikke sant? Bortsett fra det er jeg enig i at dette ser merkelig ut.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og du tror at lille Venstre ville fått lov til dette om ikke Erna og Høyre syntes det var en god ide?

    Regjeringen begrenser informasjonsflyten til sine kritikere. Hva kritikerne ikke vet, kan de ikke kritisere. Den beste måten for "ikke-rokk-båten"-Erna å ri av en storm er at det ikke blir noen storm.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er dette så merkelig?
    Noen skriver utkast til et lovverk (antar det er kompetente folk) og politikerne bearbeider utkastene til lovforslag.

    Kjenner til en sak der en enkeltperson står bak hele lovverket om avtaler og annen forretningsjuss i et seriøst land i Europa
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hvorfor er dette så merkelig?
    Noen skriver utkast til et lovverk (antar det er kompetente folk) og politikerne bearbeider utkastene til lovforslag.

    Kjenner til en sak der en enkeltperson står bak hele lovverket om avtaler og annen forretningsjuss i et seriøst land i Europa
    Byråkratene skriver lovforslag. De er det ganske mange av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og du tror at lille Venstre ville fått lov til dette om ikke Erna og Høyre syntes det var en god ide?
    Tror kanskje ikke alle detaljer i en anbudskonkurranse eller en forespørsel om innsyn nødvendigvis må avgjøres av statsministeren før statsråden i respektive departement kan ta stilling til den. Noe må jo statsrådene få bestemme selv også.

    Det merkelige er at hele lovforslaget tilsynelatende settes ut på anbud, heller enn at det er dept'et som gjør jobben med bistand fra innleid hjelp om nødvendig. For meg ser dette mer ut som noe Venstre kunne funnet på enn noe embedsmanns-Høyre ville funnet naturlig.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal lover respekteres må vi stole på at de forvaltes av folkevalgte. Ikke dermed gitt at konsulentene er inkompetente eller ville gjort en dårligere jobb en de folkevalgtes eget byråkrati, men det er ikke det det dreier seg om. Dette er et erkeeksempel på det liberalistiske Venstre som godt illustrerer hvorfor jeg aldri vil ta i partiet med en ildtang en gang.

    Forøvrig er det sterkt når representantskapet i NB så sterkt kritiserer sentralbanksjefen. På grensen til uhørt faktisk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det skal jo fortsatt på høring, komitebehandles, lages proposisjon, opp i statsråd og vedtas i Stortinget til slutt
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det skal det. Mange saker med habilitetsoroblematikk skal også gjennom runder med behandling uten at habilitetsoroblematikken forsvinner av den grunn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Må det være tillatt å minne om at salig Bismark sa noe om pølser og lover?

    "Den som vet hvordan lover og pølser blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn."
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Forøvrig er det sterkt når representantskapet i NB så sterkt kritiserer sentralbanksjefen. På grensen til uhørt faktisk.
    Vi får se om det er noe ryggrad i partiet Høyre. Tangen er uegnet som oljefondssjef grunnet hans forbindelser. Hans interessekonflikter er ikke eliminert. Sentralbanksjefen har omgått loven i sin starstruck-het da han unnlot å informere statsråden. Hele prosessen står til stryk, noe som bør koste Olsen hans jobb. Det hjelper heller ikke deres sak at det første de gjorde var å endre lovteksten fra "skal" til "bør"

    Tangen-saken stinker og Norges Bank er i ferd med å skufle vekk enorm mengde med tillit.

    Men Tangen er en av Høyres egne, en representant for kapitalen, så det gjenstår Høyre står opp og gjør det rette. Jeg holder ikke pusten. Der i gården får ingenting konsekvenser.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Den tidligere rådgiveren til statsministren er beinhard
    gleder med til de rødgrønne danner ny regjering med støtte fra FRP, den blir tøff Larson
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se om det er noe ryggrad i partiet Høyre. Tangen er uegnet som oljefondssjef grunnet hans forbindelser. Hans interessekonflikter er ikke eliminert. Sentralbanksjefen har omgått loven i sin starstruck-het da han unnlot å informere statsråden. Hele prosessen står til stryk, noe som bør koste Olsen hans jobb. Det hjelper heller ikke deres sak at det første de gjorde var å endre lovteksten fra "skal" til "bør"

    Tangen-saken stinker og Norges Bank er i ferd med å skufle vekk enorm mengde med tillit.

    Men Tangen er en av Høyres egne, en representant for kapitalen, så det gjenstår Høyre står opp og gjør det rette. Jeg holder ikke pusten. Der i gården får ingenting konsekvenser.
    Har aldri vært noe partipolitisk ved den saken. Du kan heller se hva Julie Brodtkorb skriver og sier. Hun er høyredame så det rekker, oppnevnt som representant for Høyre som Stortingets vaktbikkje, og da er det kanskje mer naturlig å ta hennes standpunkt som representativt for hva Høyre mener om akkurat det. Samme som alle andre partier, forøvrig. Du kan også se hva jeg (i all beskjedenhet) har skrevet om saken, og kanskje regne med at mine politiske ryggmargsreflekser ennå ikke er helt i utakt med partiets, de heller.

    Hva man velger å gjøre med det er en annen historie, men jeg tror kanskje jeg ville startet med å sparke sentralbanksjefen. Sentralbanken skal være nokså uavhengig fra politisk overstyring i rentebeslutninger etc, men dette er noe annet. Det er ikke OK å opptre på tvers av lover, regler og forskrifter og nærmest peke nese til Stortinget og finansministeren når det påpekes.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Med tanke på regjeringssjefens historikk der ingenting får konsekvenser og hennes overivrige innsats for kapitaleiere og generell nepotisme så har jeg null tiltro tiltro til at Tangen-ansettelsen blir stanset. Det måtte i så fall bli opp til opposisjonen. Det er opp til FrP, men med en partileder som lot seg smøre av en milliardær... Holder ikke pusten der gitt. Ja, Erna tillot at hennes finansminister ble smurt. Null konsekvenser.

    Erna har også full tillit til enda en minister som personlig smurte seg selv på statens regning for Tangens skyld. Så hun skal sette foten ned? Tror det ikke før jeg får se det.


    edit:
    Ja, Julie Brodtkorb er Høyre-menneske, men med tanke på Høyres seneste historikk så blir dette noen kritiske ord og så kjører vi full gass på. Ingen konsekvenser er Høyres økenavn under Erna.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Larson mener vi må se om det er ryggrad i partiet Høyre. Vel jeg vil ikke holde pusten mens vi venter.
    Men man kan selvsagt hevde at det er en form for ryggrad å gå i mot all anstendighet og det som folk flest vil oppleve som fornuft og moral!


    Har man blitt tatt med hånden i kakeboksen burde man ikke få som oppgave å vokte den etterpå, men det er kun min mening da!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker ikke at fyren er tilbake med ansvar for offentlige penger, men ser jo at det er Bård Vegar Solhjell som har ansatt ham. Ansettelser i et direktorat forelegges nok ikke statsministeren til forhåndsgodkjennelse, det heller. Jeg kan ikke huske navnet Solhjell fra min tid i Høyre. Mon tro om ikke Solhjell representerte et annet parti en gang? Et parti hvor alle dyr er like, men noen dyr etc?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er fortsatt tullete at han fikk fortsette i UD etter å blitt dratt hjem etter ørene, med ambassadørlønn. Her er vel ingen bedre enn andre. Men Bård Vegard burde følge med sentralbanksjefen ut døra for horrible ansettelser
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe godt oppslagsverk over norske skandaleansettelser?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Larson mener vi må se om det er ryggrad i partiet Høyre. Vel jeg vil ikke holde pusten mens vi venter.
    Men man kan selvsagt hevde at det er en form for ryggrad å gå i mot all anstendighet og det som folk flest vil oppleve som fornuft og moral!


    Har man blitt tatt med hånden i kakeboksen burde man ikke få som oppgave å vokte den etterpå, men det er kun min mening da!
    Perfekt ansettelse. Han har førstehands erfaring på hvordan man skal svindle, så da må jo han være perfekt kandidat til å stanse svindlere. /s


    Gutteklubben grei... null konsekvenser. Du får bare millionlønn et annet sted som straff når du blir ferska med hånda i honningkrukken, frem til noen mener at nå har det gått lang nok tid og nå er det på tide å glemme alt sammen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er slik nettverk fungerer.
    før i tiden var det lojalitet til institusjoner.
    nå er institusjonene bare midler for nettverksfolka.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.002
    Antall liker
    6.221
    Larson mener vi må se om det er ryggrad i partiet Høyre. Vel jeg vil ikke holde pusten mens vi venter.
    Men man kan selvsagt hevde at det er en form for ryggrad å gå i mot all anstendighet og det som folk flest vil oppleve som fornuft og moral!


    Har man blitt tatt med hånden i kakeboksen burde man ikke få som oppgave å vokte den etterpå, men det er kun min mening da!
    "NRK rapporterer nå at Traavik har fått en ettertaktet jobb som avdelingsdirektør i Norad, som er underlagt UD og som ledes av SV-politiker Bård Vegard Solhjell."

    Solhjell sier at Traavik var den beste kandidaten.

    – Jeg gleder meg til å få han til Norad, sier den tidligere SV-nestlederen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    " Regjeringa mener at folk må ta ansvar sjøl. "

    Rent idioti fra regjeringen. En rekke mennesker gir allerede blanke i karantenen, og nå skal folk ikke en gang registreres på grensen.

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Har sett gult ambulansefly de siste 3 kvelder. Hvordan har det gått med Babcock, fungerer det eller gikk det til helvete, slik det var spådd?? Har ikke sett noe nytt på lang tid.
    Kanskje det var en annen tråd.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Babcock tapte i tingretten i vår, - den nye kontrakten ble ansett som en virksomhetsoverdragelse..... etter det har jeg ikke sett noe..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    da babcock ikke klarte å levere flytjenester og forsvaret måtte stille opp med helikoptere (som yter vesentlig lavere kvalitet enn ambulansefly) så bestemte forsvarsministeren, hviss kone har venninner inn i babcock-systemet, at staten skal ta den regningen.

    Har hørt lite etter at babcock tapte rettssaken.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Må nesten gratulere Høire med denne fadesen her. Først å sette det ut til det private var unødvendig, men sånn er det i klassisk Høire-stil. Offentlig-privat samarbeid. Å privatisere offentlige tjenester står utrolig sterkt hos dem.

    Hva med å kvalitetssikre bittelitt, Sanner?

    Du fremstår som et enormt naut der du valgte Tangens advokatfirma til å avgjøre om du har lovgjemmel til å avsette Tangen..

    Forrige uke uttalte juseksperter seg til Aftenposten/E24 om hvordan Finansdepartementet kan instruere Norges Bank i ansettelsen. Finansdepartementets jurister, derimot, avviste at de har den muligheten. De får nå støtte av Arntzen de Beches advokat.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Men det fungerer med Babcock nå altså og det er det viktigste.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Flere som får med seg siste akt av Ways of Seeing?

    Litt av en finale så langt. Samrøre mellom ministere/statssekretærer, rasistblogger(HRS), planting av historier til media og first house-representanter.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vil fortsette

    Bent Høie ønsker å fortsette som helse- og omsorgsminister dersom de borgerlige partiene vinner valget neste høst, skriver Dagens Medisin. Høie ble for to år siden utnevnt til Fylkesmann i Rogaland, og han har permisjon fra stillingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.227
    Vil fortsette

    Bent Høie ønsker å fortsette som helse- og omsorgsminister dersom de borgerlige partiene vinner valget neste høst, skriver Dagens Medisin. Høie ble for to år siden utnevnt til Fylkesmann i Rogaland, og han har permisjon fra stillingen.
    Da tipper jeg han kommer til å gå av rimelig kort tid etterpå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: mls

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Fylkesmann, det er den tittelen som Svarstad Haugland ønsker å bytte til det kjønnsnøytrale "Guvernør"?

    Når Bent Høye tiltrer blir vel han "guvernante" da skulle jeg tro?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fylkesmann, det er den tittelen som Svarstad Haugland ønsker å bytte til det kjønnsnøytrale "Guvernør"?

    Når Bent Høye tiltrer blir vel han "guvernante" da skulle jeg tro?
    Kommer vel an på om daily "butt plug" er tjenesteutstyr eller ikke....
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Næringslivet som ble lagt på offertavlen i juni.

    Folk må ofre julebordet, fordi enkelte så forutsigbart bare måtte reise på ferie i juli. Faren var jo over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn