Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Han har ikke gitt seg helt enda

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Han har ikke gitt seg helt enda

    Her snakker vi om skikkelig god bruk av politisk kapital fra en dreven strateg. /s Han ble rundlurt av Erna i 2018 og bør jo snart selv innse fadesen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da gjenstår bare å få KrF under sperregrensa ved neste korsvei.
    De blir ikke savnet. Et parti som baserer politikken på ikke-etterprøvbare religiøse åpenbaringer burde ikke eksistere, langt mindre ha reell makt.

    Men jeg synes det begynner å bli lenge siden Larson har kritisert Sylvi Listhaug. Det er tydeligvis langt bedre med en opposisjon som baserer seg på FrPs stemmer for å få igjennom saker enn at en regjering gjør det. ;)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvordan var det at opposisjonen nok en gang ryddet opp i regjeringens fadeser, Asbjørn? Høyre stemte jo for dette her sammen med Venstre. Eneste Høyremannen med baller nok til å gå imot KrF var overgriperen Tonning-Riise. Hva forteller det deg? Og hva sa høyrerepresentanten fra talerstolen? Vi har ikke penger til dette, sa han. Dette går utover budsjettet. Kvinners informasjons- og råderett over egen kropp må være innstrammet grunnet budsjett. De kjenner til få andre argumenter enn penger i den leiren.

    Det var 2 partier som virkelig ønsket forbud. De har 27 stemmer i Stortinget. Allikevel fikk de oppimot 80 stemmer.

    Må man selge kvinnekroppen for å være stasminister, anse den som solgt. Hilsen Erna og Høyre. FrP kom på bedre tanker
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Knefallene for KrF har irritert meg så lenge jeg har interessert meg for politikk. Endelig i regjering, og så må vi føre en politikk jeg er mot. F...n også. Det var derfor en flertallsregjering av H, V og FrP var og er mitt foretrukne alternativ, men velgerne ville det ikke slik.

    Jeg fulgte ikke stortingsdebatten, så jeg kan ikke kommentere hvem som sa hva fra talerstolen. Hvis du fulgte den: Hva sa Heidi Nordby Lunde? Jeg ser ikke helt for meg at hun anser dette som et budsjettspørsmål. At de fleste av Høyres representanter fulgte regjeringen og regjeringsplattformen er vel ikke så veldig overraskende. Å holde ord er også viktig.

    Hvis representantene hadde blitt stilt fritt ville formodentlig ca halvparten stemt med opposisjonens forslag. At Tonning-Riise valgte å bryte ut sier ikke så mye mer enn at han uansett er ferdig i politikken, så han behøver ikke bry seg om regjeringsplattform og partipisk.

    Kan vi notere deg som nyfrelst Sylvi-fan med dette? Du levnet jo ikke henne mye ære tidligere, så vidt jeg husker, men nå som hun har kommet på bedre tanker?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke alle som er nyfrelste Sylvi-fan


     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kan vi notere deg som nyfrelst Sylvi-fan med dette? Du levnet jo ikke henne mye ære tidligere, så vidt jeg husker, men nå som hun har kommet på bedre tanker?
    Kan du slutte å leke idiot, asbjørn. Det kler deg ikke.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    "You can fool some of the people all the time.
    And you can fool all the people some of the time.
    But you can't fool all the people all the time."

    Her har han kjent sin besøkelsestid, endelig.


    Skjermbilde 2020-05-27 kl. 16.17.10.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Og hvor skal han da bli fylkesmenneske? Fylkesmann er som vi vet en "ulovlig" tittel da den er kjønnsdiskriminerende!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Om noe, har vel Røe Isaksen avslørt en merkelig mangel på innsikt i både næringsliv og arbeidsmarked, og i Kunnskap smiler de fortsatt.

    Dagsavisen er slemme og tar utgangspunkt i Marie Antoinettes "Qu'ils mangent de la brioche" - la dem spise kake - i en kommentar om ministerens manglende forståelse for hvordan arbeidsmarkedet fungerer.


    Man kunne jo for eksempel sett for seg at Nav, i stedet for å finregne på inntektsgrunnlag for siste og tre siste år, bare kunne se på siste lønnsslipp og si: OK, det er grunnlaget for dagpengene dine. Kjapt og enkelt. Siden både Nav og ansvarlig statsråd hele tida snakker om hvor mange som søker og hvor vanskelig alt er, mener jeg.

    «Fornye, forenkle og forbedre» offentlige tjenester, het det jo i Høyre for noen år siden. «Nye ideer og bedre løsninger» ble vi også lovet. Men et slikt system ville fordret tillit til folk, og det er å be om for mye.

    Den tilliten kan vi bare ha til bedrifter.

    På portalen kompensasjonsordning.no, som Skatteetaten har opprettet for næringslivet, står det at bedrifter ikke trenger å legge ved dokumentasjon til søknaden, bare om de blir bedt om det.

    De loves svar på søknaden umiddelbart, «men det kan ta inntil tre uker». I verste fall, altså. Hvis søknaden godkjennes, er pengene på konto «innen 2–3 virkedager». For slik må det nesten være når Louis Vuitton, Gucci-eiere og Oslo Plaza trenger penger.


    imageroe.jpg
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    sånn går det når Erna tvinger introverte til å danse på Stortingsplassen :p


    Ellers kan jeg se for meg at dette er en forsinket sparken etter korrupsjonen. Han får selv lov til å trekke seg ved et passende øyeblikk. Å la det gå en måned og si at han ikke tar gjenvalg koster Høyre mye mindre enn å sparke han fra posisjonen. Og vi alle vet jo at båten må rokkes minst mulig.

    Gir også et innblikk på hvorfor han ikke ville gi jernet der. Han visste han var på vei ut. og dansen var noe han ble tvunget til å gjøre uten noen oppside for han selv.

    Dog på den andre siden. Ingenting får konsekvenser, så neppe. Han oppdaget trolig at karrierestigen plutselig ble brattere og fant ut at han kunne benytte seg av nettverket han har latt seg smure til med statens penger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om noe, har vel Røe Isaksen avslørt en merkelig mangel på innsikt i både næringsliv og arbeidsmarked, og i Kunnskap smiler de fortsatt.

    Dagsavisen er slemme og tar utgangspunkt i Marie Antoinettes "Qu'ils mangent de la brioche" - la dem spise kake - i en kommentar om ministerens manglende forståelse for hvordan arbeidsmarkedet fungerer.
    Det var nok mye armer og bein da det smalt, men det fremstår som ganske åpenbart at ingen kom på å spørre NAV om de faktisk var i stand til å utbetale penger til horder av søkende i løpet av en uke-fjortendager.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Knefallene for KrF har irritert meg så lenge jeg har interessert meg for politikk. Endelig i regjering, og så må vi føre en politikk jeg er mot. F...n også. Det var derfor en flertallsregjering av H, V og FrP var og er mitt foretrukne alternativ, men velgerne ville det ikke slik.

    Jeg fulgte ikke stortingsdebatten, så jeg kan ikke kommentere hvem som sa hva fra talerstolen. Hvis du fulgte den: Hva sa Heidi Nordby Lunde? Jeg ser ikke helt for meg at hun anser dette som et budsjettspørsmål. At de fleste av Høyres representanter fulgte regjeringen og regjeringsplattformen er vel ikke så veldig overraskende. Å holde ord er også viktig.

    Hvis representantene hadde blitt stilt fritt ville formodentlig ca halvparten stemt med opposisjonens forslag. At Tonning-Riise valgte å bryte ut sier ikke så mye mer enn at han uansett er ferdig i politikken, så han behøver ikke bry seg om regjeringsplattform og partipisk.

    Kan vi notere deg som nyfrelst Sylvi-fan med dette? Du levnet jo ikke henne mye ære tidligere, så vidt jeg husker, men nå som hun har kommet på bedre tanker?
    Relativt nylig at hun har kommet på bedre tanker tydeligvis :
    https://www.smp.no/nyheter/2020/05/...-kunstig-befruktning-til-enslige-21886169.ece

    "Om det blir slik at Frp stiller med alle sine representanter, varsler nå Listhaug at hun vil stemme mot partiprogrammet.

    – Jeg stemmer i tråd med det jeg mener, om jeg stemmer, sier Listhaug"
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hun sa også dette etterpå;

    "Frps nestleder Sylvi Listhaug valgte derimot å holde partilinjen. Hun tror at press fra KrF før avstemningen kan ha snudd holdningen til mulige støttespillere fra Frp.

    – Jeg tror at alle de truslene som kom fra KrF underveis her, har bidratt til å gjøre ganske mange i Fremskrittspartiet sinte. Man har drevet et spill for å få folk til å stemme imot og støtte sitt eget forslag, og det har nok mange reagert på både her og ute i partiet, sier Listhaug til NTB.

    Hun sier at hun ikke ser bort ifra at det kan ha påvirket enkelte Frp-ere."


     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Endel freppere kan være underlige, men de da tross alt ikke en lydig og forskremt sosialistisk saueflokk og en og annen kan finne på å være frittenkende. Det er nå en gang bare slik.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hun sa også dette etterpå;

    "Frps nestleder Sylvi Listhaug valgte derimot å holde partilinjen. Hun tror at press fra KrF før avstemningen kan ha snudd holdningen til mulige støttespillere fra Frp.
    Påstår å ha stemt mot egen samvittighet i partilojalitetens navn også.
    Frp-nestlederen sier at det ikke var med lett hjerte hun stemte for ting hun selv er imot, men siden det lå an til å bli en tett votering, var det riktig å stemme for det Frp har vedtatt på sitt landsmøte.
    Noen i KrF må forklare meg hvorfor det skulle være viktig og riktig at FrP'ere fulgte egen samvittighet foran partiprogrammet, mens folk i H og V for all del skulle sette egen overbevisning til side og stemme i overenstemmelse med regjeringsplattformen. Fra min fjerne fortid på søndagsskole på bedehus mener jeg å huske at det var en del ord og uttrykk derfra som kommer til anvendelse i slike situasjoner. KrF kommer ikke til å bli savnet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Moderat entusiasme fra ansatte i Equinor før lønnsforhandlingene gitt hva man får betalt for å tape et par av de virkelig store hundrelappene der i gården.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Påstår å ha stemt mot egen samvittighet i partilojalitetens navn også.


    Noen i KrF må forklare meg hvorfor det skulle være viktig og riktig at FrP'ere fulgte egen samvittighet foran partiprogrammet, mens folk i H og V for all del skulle sette egen overbevisning til side og stemme i overenstemmelse med regjeringsplattformen. Fra min fjerne fortid på søndagsskole på bedehus mener jeg å huske at det var en del ord og uttrykk derfra som kommer til anvendelse i slike situasjoner. KrF kommer ikke til å bli savnet.
    KrF minnet vel Høyre og Venstre om hva som var avtalen for å få KrF på dems side. Abort og bioteknologi. Erna har videre gått ut og sagt at de regjerer på Granavolden-avtalen, selv om FrP har sagt den ikke gjelder. (Idioti fra KrF og Venstre å fronte FrP-politikk). Så der har du grunnen til at KrF gikk ut. Ropstad spilte seg selv opp i pølseboden. Den historiske muligheten var å havne godt under sperregrensen.

    Synes du har litt høye forventninger til bedehusene. Det er ikke nestekjærlighet som er viktigst, men kynisk makt.

    Enig i at mørkemann-KrF ikke vil bli savnet. Røykeloven derimot var veldig bra fra KrF. Og verdivalg som ikke tilhører 1800-tallet er fortsatt viktig. Dessverre så har Ropstad prioritert å dra 1800-tallet til 2020 og heldigvis mislyktes totalt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Nå vil de jo senke sperregrensen. Det er er nok "takk for innsatsen" fra Erna!



    Edit: Typo
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes du har litt høye forventninger til bedehusene. Det er ikke nestekjærlighet som er viktigst, men kynisk makt.
    Ja, jeg vet. Det var kanskje en grunn til at jeg nærmest marsjerte ut av bedehuset, meldte meg ut av Kirken, Den Norske, og inn i Humanetisk Forbund så snart jeg var gammel nok til å bestemme det selv. Dobbeltmoral er ikke dobbelt så bra som alminnelig moral.

    Der jeg kommer fra var det en gang strengt forbud mot ølsalg i butikk. Det hadde moralens voktere bestemt. Man måtte sette seg i Ascona'en og kjøre til nabokommunen der det var ølutsalg. Der var det bare lov å kjøpe hele kasser. Så kjørte man hjem igjen med bakfjæringen på gjennomslagsklossene. Hvis man ikke satset på hjemmebrent eller stupøl, da. Etterhvert startet man Unge Høyre-forening og forlangte folkeavstemning om butikksalg av øl, hvilket alkoholloven åpnet for. Utfallet ble jo som man kunne forvente. Massivt flertall for alt som loven tillot. Etterhvert kom det polutsalg også. Folkehelsen ser ikke ut til å ha tatt skade av det, men det var mye lokal husflid som nå ser ut til å være nærmest utdødd. De fleste KrF'erne også.

    Mitt forhold til KrF er ikke så veldig forskjellig fra dette:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Under sperregrensen betyr ikke nødvendigvis at man blir kvitt dem, de kan enda få distriktsmandat men de får ikke ta del i utjevningsmandatene. Husker jeg feil når jeg minnes at Venstre kom under sperregrensen men likevel ble med i regjering? Mener at de hadde flere statsråder enn rep på tinget?

    Ellers så tror jeg Ropstad ordner dette helt på egen hånd.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Under sperregrensen betyr ikke nødvendigvis at man blir kvitt dem, de kan enda få distriktsmandat men de får ikke ta del i utjevningsmandatene. Husker jeg feil når jeg minnes at Venstre kom under sperregrensen men likevel ble med i regjering? Mener at de hadde flere statsråder enn rep på tinget?

    Ellers så tror jeg Ropstad ordner dette helt på egen hånd.
    Det var 2001 det. Venstre fikk 2 direktemandat og 3 statsråder. Bondevik 2 hvor sjefen sjøl syntes det var stas å få medaljer og ordener fra utlandet. De satte jo pris på jobben hans. Første og siste gang det ble gjort. Og til slutt så opprettet han en godt betalt arbeidsplass for seg selv slik at han kunne "gå av med pensjon". Erna holder på med noe av det samme der hun donerer 1 milliard skattekroner til Clinton-stiftelsen og Rød-Larsen.

    36,9-fadesen fra jagland ga oss den situasjon. Gode Jagland som ikke skjønte at man kan ikke true seg til makt i lengden. Fungerte én gang og ble en katastrofe den andre.

    Vi blir nok aldri kvitt KrF, for de vil få direktemandat fra Agder-valgkretsene og kanskje rogaland, men Ropstad blir vi nok kvitt fra Stortinget i 2021.

    De må gjerne senke sperregrensen. Gå gjerne ned til 2 % slik at spillet om sperregrensen blir uvesentlig. Slik at folk slutter å stemme taktisk begge veier.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ernas herrer klarer ikke å la en god krise gå fra dem, så de kjører på i klartekst.

    Det burde ikke være noen tvil om hvem Høyre kjemper for. Arbeideren (etter at Erna hevdet det i 2013)? Øvre middelklasse? Du har blitt grådig lurt hvis du tror det.
    Det er de få personene med næringsformue som Høyre kjemper med nebb og klør for.

    Kan ikke la en god krise gå fra dem. Formueskattekutt lå også i Høyres første og helt tafatte pakke.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Erna ble utfordret til å gi et utsagn om hva som skjer i USA og tråkker solid i salaten. Hun viser hvem hun er og hva hun står for.

    "politiet slår hardere ned på minoritetsbefolkningen enn andre i USA, rett og slett fordi de også har vært involvert i mer kriminalitet, sier Solberg"

    Presiseringern etter at reaksjonene kom hjelper ikke mye heller.


    Hvis noen tror at HRS får statsstøtte kun grunnet FrP, så tro om igjen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Kunne jo begynt med en forklaring men den var ikke til deg. Jeg kunne sikkert sitert Erna sine uttalelser....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Blir du syk fordi du stresset helsa av deg da du måtte ta vare på din demente far da staten nektet og du ikke hadde samvittighet til å la være? Synd for deg, staten vil ikke hjelpe deg heller. ( Blir du ikke frisk på 3 år så er det viljen din som er problemet.)

    Dette er fremtiden for velferdsnorge i Høyres øyne. steg for steg, skritt for skritt skal velferden privatiseres til pårørende. Neste steg i å svekke velferden er kommunalisering.

    et utdrag:
    I saksdokumentene fra min kommune står det at min demente far fikk mindre hjelp fra det offentlige fordi jeg var nabo og ble vurdert som svært «tilgjengelig». Jeg opplevde at byrden ble lagt på meg som pårørende, og at jeg ble presset inn i en omsorgsrolle.

    Min far gikk for å ta bussen til jobb midt på natta, i bare underbuksa og ei skjorte. Jeg levde i konstant angst for å finne ham død ute. Jeg var akuttpersonale 24 timer i døgnet. Det var ut og inn av sykehus, hjerteinfarkt og besvimelser. Sykehuset signaliserte klart behov for institusjonsplass.

    Jeg tryglet om mer hjelp, men nei. Sykemelding var ikke til å unngå. Etter lang tids sykefravær ble jeg «enig» med min arbeidsgiver om å avslutte arbeidsforholdet.

    Etter oppsigelsen nektet NAV meg stønad i en lang periode. Dermed forsvant oppsparte midler. Da far døde, konkluderte tilsynsmyndighetene med at han ikke hadde fått forsvarlig hjelp.

    Dermed sitter jeg igjen med skyldfølelse. I ettertid har jeg fått flere psykiatriske diagnoser som har ført meg til å være kvalifisert arbeidsufør. I årevis levde jeg med kronisk søvnunderskudd kombinert med konstant frykt i en knugende beredskapsmodus.



    Ingen kommer fra noe slikt med helsen i behold.

    Jeg har muligens noen timer seint på dagen der jeg fungerer. Nettene består av mareritt. Selv etter mange års behandling forstår ikke hjernen min at beredskapssituasjonen ikke lenger er reell. Resultatet er i tillegg kronisk utmattelse.

    Så kom lovendringen om karenstid i AAP-ordningen. Nå må også jeg gå et helt år uten inntekt. Politikerne har bestemt at NAV-klienter blir fortere friske dersom de forespeiles å miste velferdsytelsene sine.

    Jeg kan garantere at det er en gigantisk feilslutning.

    Siden jeg eier egen bolig, sier NAV at den må selges og overskuddet brukes opp før sosialstønad kan gis. Det er ingen arv å ta av. Banken sa nei til å refinansiere fordi jeg er på arbeidsavklaringspenger. Hadde jeg hatt en uføretrygd, hadde de sagt ja fordi dette vurderes som mer stabil inntekt.

    I utgangspunktet var jeg en fullt arbeidsfør person som bidro til fellesskapet, men jeg blir altså fratatt fast jobb, helse og hus og hjem. Åtte år av livet mitt er borte, og jeg får ikke engang lov til å bli sosialklient.

    I tillegg må jeg over flere år gjennom det ene NAV-tiltaket etter det andre før jeg får søke om ufør.

    Den virkelige hensikten er å håndheve den allmektige arbeidslinja; å bevise at situasjonen ikke har gjort meg syk nok til å bli ivaretatt av velferdssystemet videre.



     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tull og tøys, regjeringen var tidlig ute og tenkte bedre føre var enn etter snar. Og disse kan komme til nytte til vinteren når det kommer en ny smittebølge, kjølig vær og norsk inneklima vinterstid er perfekte forhold for C19.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn