Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Den døra ble stengt av UDI rundt 2002 med bedre prosesser rundt behandling av disse asylsøknadene så tallene er små og sakene er gamle. Selvom noen hundre har jukset med sine søknader kan jo dette umulig være rett prioritering av offentlige ressurser, spesielt hvis man som flere professorer og forståsegpåere hevder at man vil tape disse sakene i retten..
    Tja .. om noen juridiske mediahorer kommer med uttalelser skal man ikke ta spesielt alvorlig.

Her er en konkret nylig sak. Ganske identisk med den som florerer i sosiale medeier nå.

Utvist Ap-politiker har reist fra Norge - Dagbladet
    Den saken ble vel aldri prøvet rettslig og er således ikke et argument for noe som helst

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den døra ble stengt av UDI rundt 2002 med bedre prosesser rundt behandling av disse asylsøknadene så tallene er små og sakene er gamle. Selvom noen hundre har jukset med sine søknader kan jo dette umulig være rett prioritering av offentlige ressurser, spesielt hvis man som flere professorer og forståsegpåere hevder at man vil tape disse sakene i retten..
    Tja .. om noen juridiske mediahorer kommer med uttalelser skal man ikke ta spesielt alvorlig.

Her er en konkret nylig sak. Ganske identisk med den som florerer i sosiale medeier nå.

Den saken ble vel aldri prøvet rettslig og er således ikke et argument for noe som helst
    Til denne mannens forsvar skal det gis en viss honnør for å med frivillighet forlate Norge når hans bedrageri ble avslørt, og ikke ytterligere belaste fellesskapet med ekstremt kostbare rettsaker som ikke tjener andre enn gullforgylte kjendisadvokater.

Han var en bedrager og en svindler, men han tok det tross alt som en mann og tok ansvar da han ble avslørt. Det gir plusspoeng i min bok. De som ynker og klager og presser frem en tåre i offentlighet for å appellere til godhetspossørene og ytterligere tapper fellesskapets midler til det siste fortjener på ingen måte samme respekt.

Denne politikeren hadde litt ryggrad og stolthet tross alt, i motsetning til andre som åler seg rundt på sosiale medier om dagen for å påkalle medynk og tilgivelse for å kunne fortsette sitt bedrageri.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Nå har ikke jeg sett skjemaene som kreves for å få norsk statsborgerskap, men vil jo tro at det er såpass detaljert at man må skrive hvilket statsborgerskap man har fra før.

Man blir neppe statsløs hvis man er rfra Djibouti og sier opp et statsborgerskap i Somalia...? Så, hvis faktum er at man er fra et annet land enn det man har oppgitt - så har man vel neppe fra sagt seg noe statsborgerskap i dette landet..?

Mvh
    OMF

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Liten by
    Listhaug er i ferd med å bli Norges svar på Trump!

Dette er en tullesak som aldri burde vært oppe. Bruke penger på å få ut en som er velfungerende i det norske samfunnet er så søkt som det kan få blitt!
    Denne og andre ligndende saker må UDI ta på sin kappe.

Bruk heller pengene på å få systemer til å ta alle de som ikke burde komme inn nå. Det har rent for mye vann under brua nå...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt før - dette har fint lite med Listhaug å gjøre. Politikere har ikke adgang til å gå inn i enkeltsaker.

Dette er en sak som startet i UDI en god stund før Listhaug ble statsråd, og er et resultat av vedtak i stortinget lenge før det igjen.

Johan-Kr

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Dagbladet bringer her litt nye opplysninger i saken.

Derfor tror ikke norske myndigheter på historien til Mahad (30) - Dagbladet

UNE har imidlertid et trumfkort i ermet. De har nemlig børstet støv av vitnemål 30-åringens egne foreldre kom med for over ti år siden.
    Etter at Mahamud kom alene til Norge i 2000, søkte nemlig faren hans og flere andre familiemedlemmer familiegjenforening med sønnen i Norge
    I den forbindelse ble de intervjuet av UDI. I Intervjuet sier Mahamuds far selv til UDI at hans sønn er fra Djibouti. Intervjuet sår også usikkerhet om
    hvorvidt Mahad faktisk heter det han har opplyst til norske myndigheter. Faren kaller han nemlig et annet navn i intervjuet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dersom det ikke er mulig å behandle pseudosomaliere med ulik samfunnsnytte ulikt (fredelig, skattebetalende spesialist vs. trygdet, khattyggende jihadist) så er saken mot bioingeniøren en uunngåelig konsekvens av gjennomgangsprosjektet. Om Stortinget ønsker et lovverk som legger betydelig vekt på hvor samfunnsnyttig en person er kan det bare vedta et slikt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Listhaug er i ferd med å bli Norges svar på Trump!

Dette er en tullesak som aldri burde vært oppe. Bruke penger på å få ut en som er velfungerende i det norske samfunnet er så søkt som det kan få blitt!
    Denne og andre ligndende saker må UDI ta på sin kappe.

Bruk heller pengene på å få systemer til å ta alle de som ikke burde komme inn nå. Det har rent for mye vann under brua nå...
    Og skulle UDI vinne frem blir vedkommende gående i Norge som statsløs borger. To mulige utfall i saken: tap og tap. Makan til dusteri fra statsråden.

FrP er ikke kjent for god ressursbruk. Listhaug har satt 200 saksbehandlere til å se på gamle saker som denne.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Listhaug er en fantastisk dame. Hun bærer alle landers beskyldinger på sine skuldre, og gjør det med et smil.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Bioingeniøren kom til Norge som 14 åring. Ikke så lett å ta ansvar for sine handlinger som barn. Han fungerer jo godt i det norske samfunnet og skal altså miste sitt norske statsborgerskap etter så mange år... Dette er feil bruk av ressurser.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    De må gjerne vise ut AP-politkere. Men bioingeniører bør få bli. De trenger vi jo.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Liten by
    Symbolpolitikk?

KOMMENTAR: - Dieselbilforbud det stinker av - DinSide

Vi hyller virkningsfulle tiltak til det beste for befolkningen. Men for at dieselbilforbudet ikke skal bli oppfattet som symbolpolitikk som griper så til de grader inn i folks hverdag, må effekten kunne dokumenteres.For tiltak med store konsekvenser for befolkningen og lite effekt på luftkvaliteten, vil på sikt skade miljøsaken.
    Derfor må det i det minste forventes at de lokale myndighetene ikke legger lokk på den saken.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Liten by
    De må gjerne vise ut AP-politkere. Men bioingeniører bør få bli. De trenger vi jo.
    Til og med AP politikere trenger vi! ;)
    Vi trenger i det hele tatt mennesker som lever etter de samme normer og regler som oss, ikke de som hele tiden prøver å motvirke normer og regler!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Til og med AP politikere trenger vi! ;)
    Vi trenger i det hele tatt mennesker som lever etter de samme normer og regler som oss, ikke de som hele tiden prøver å motvirke normer og regler!
    Enig i det siste, men AP-politikerne lever jo ikke en gang etter de samme normene som de selv prakker på oss.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Spøk til side. Naturligvis trenger vi gode politkere i alle partier. Vi trenger gode mennesker også, bioingeniører som rengjørere. Det vi ikke trenger er bløffmakere, som ødelegger for reelle flykninger og som gjør mye negativt for holdningene folk har mot flyktningene. Nissen på lasset.

Hvis det viser seg at den som blir tatt som bløffmaker ikke er det så må det naturligvis rettes opp i feilen. Hvis ikke så må man ta stilling til om det er greit å bløffe seg til opphold dersom man skikker seg bra. Er det? Er det greit at en lykkejeger tar plassen til noen som flykter med fare for sitt liv?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Liten by
    Spøk til side. Naturligvis trenger vi gode politkere i alle partier. Vi trenger gode mennesker også, bioingeniører som rengjørere. Det vi ikke trenger er bløffmakere, som ødelegger for reelle flykninger og som gjør mye negativt for holdningene folk har mot flyktningene. Nissen på lasset.

Hvis det viser seg at den som blir tatt som bløffmaker ikke er det så må det naturligvis rettes opp i feilen. Hvis ikke så må man ta stilling til om det er greit å bløffe seg til opphold dersom man skikker seg bra. Er det? Er det greit at en lykkejeger tar plassen til noen som flykter med fare for sitt liv?
    Når det tar UDI så lang tid å finne det ut, når det viser seg at de er "fornorsket" såpass at de faktisk bidrar til et bedre samfunn og når det viser seg at blandt annet Listhaug setter så mye ressurser på det som er en fillesak, så ja! Da er det greit!
    UDI roter og bruker for lang tid, dermed ødelegger de livene til disse menneksene.
    Disse det er snakk om er rotfestet nå at det vil bety å ødelegge disse livene enda mere!
    Bruk heller tid og penger på å stoppe de som kommer nå! Det er ihvertfall min mening og jeg har enda ikke hørt et argument som får meg til å vurdere annerledes. MEn det kan selvsagt komme opp ting jeg ikke vet per dags dato.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Når det tar UDI så lang tid å finne det ut, når det viser seg at de er "fornorsket" såpass at de faktisk bidrar til et bedre samfunn og når det viser seg at blandt annet Listhaug setter så mye ressurser på det som er en fillesak, så ja! Da er det greit!
    UDI roter og bruker for lang tid, dermed ødelegger de livene til disse menneksene.
    Disse det er snakk om er rotfestet nå at det vil bety å ødelegge disse livene enda mere!
    Bruk heller tid og penger på å stoppe de som kommer nå! Det er ihvertfall min mening og jeg har enda ikke hørt et argument som får meg til å vurdere annerledes. MEn det kan selvsagt komme opp ting jeg ikke vet per dags dato.
    Gjelder dine synspunkter kun bioingeniøren, eller alle andre også. Det er jo ofte referert at det er snakk om godt over 100 - og jeg mener at jeg også har sett tallet 500.

Mvh
    OMF

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Liten by

Gjelder dine synspunkter kun bioingeniøren, eller alle andre også. Det er jo ofte referert at det er snakk om godt over 100 - og jeg mener at jeg også har sett tallet 500.

Mvh
    OMF
    Dette må gjelde alle som lever og virker på en positiv måte i Norge i dag og som UDI ikke har klart/kunnet/villet få ut før. Holder man seg innefor normer, lover og regler, så bør det telle! Noe annet er ikke humant.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Dette må gjelde alle som lever og virker på en positiv måte i Norge i dag og som UDI ikke har klart/kunnet/villet få ut før. Holder man seg innefor normer, lover og regler, så bør det telle! Noe annet er ikke humant.
    Jeg blir litt forvirret her....
    Så dersom de ikke virker på en positiv måte -så kan de altså sendes hjem igjen...? Feks hvis de er uføre, uten arbeid - så kan vi sende de hjem.

Jeg har også litt probleme med å knytte kommentaren "Holder man seg innenfor normer, lover og regler"....Saken som diskuteres er jo nettopp at man har løyet, og tatt plass i et system som er forbeholdt de svakeste...

Mvh
    OMF

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.471
    Sted
    Liten by

Mvh
    OMF
    Jeg blir litt forvirret her....
    Så dersom de ikke virker på en positiv måte -så kan de altså sendes hjem igjen...? Feks hvis de er uføre, uten arbeid - så kan vi sende de hjem.

Jeg har også litt probleme med å knytte kommentaren "Holder man seg innenfor normer, lover og regler"....Saken som diskuteres er jo nettopp at man har løyet, og tatt plass i et system som er forbeholdt de svakeste...

Mvh
    OMF
    Jeg kan ikke hjelpe deg om du er forvirret. Søk heller trøst og hjelp andre steder.

C

cruiser

Gjest
    I prinsippet så er jeg enig med både OMF og deph.. spørsmålet er hvor mye ressurser vi skal sette inn mot en liten gruppe og hva konsekvensene blir av å ha en gjeng mennesker uten arbeid og rettigheter gående i Norge. Når landet UDI hevder de tilhører ikke vedkjenner seg dette og tar dem imot blir de statsløse

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.746
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I prinsippet så er jeg enig med både OMF og deph.. spørsmålet er hvor mye ressurser vi skal sette inn mot en liten gruppe og hva konsekvensene blir av å ha en gjeng mennesker uten arbeid og rettigheter gående i Norge. Når landet UDI hevder de tilhører ikke vedkjenner seg dette og tar dem imot blir de statsløse
    Nå vet vi vel egentlig ikke så veldig mye om hva de ulike landene vedkjenner seg og ikke. Av alle disse sakene er det jo bare den ene siden av saken til bioingeniører som er delvis kjent - og i artikkelen i Dagbladet så står det jo at de mistenker at navnet han har oppgitt er feil, og at statsborgerskap følgelig er uavklart. Jeg synes vel heller ikke hans egen forklaring om at han investerer i et transportselskap i nabolandet, at en kompis av han synes han var en så fin fyr at han brukt hans navn og bilde en facebookprofil, at hans egen far trolig var dement på grunn av slag da han uttalte seg om sønnen og at han var så skarp at han fikk en sekser i fransk første år osv er bunnsolid.

Jeg skjønner heller ikke helt at ressursbruken er så voldsom. Vi fikk vel over 30 000 asylsøkere i 2015, og over 150 000 de siste 10 årene. Er 200 årsverk for å sørge for skikkelig saksbehandling mye....Bedre kapasitet på saksbehandling vil jo gi større trygghet for at de avgjøresler er riktig.

Mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner heller ikke helt at ressursbruken er så voldsom. Vi fikk vel over 30 000 asylsøkere i 2015, og over 150 000 de siste 10 årene. Er 200 årsverk for å sørge for skikkelig saksbehandling mye....Bedre kapasitet på saksbehandling vil jo gi større trygghet for at de avgjøresler er riktig.

Mvh
    OMF
    De 200 ansatte beholdes primært som beredskap i tilfelle en ny bølge, i mellomtiden leter de etter personer som har oppgitt gale opplysninger for til dels lenge siden. Dette kan vel også ses som trening og drilling og kompetansebevaring i påvente av nye ankomster. Merkostnaden ved prosjektet er derfor kanskje svært liten.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    skikkelig saksbehandling? saksbehandlingen er unnagjort for lengst og nå skal disse 200 personene gå gjennom disse tidligere sakene med lupe for å finne feil. Og feil vil de finne for de har politikere heseblesende i øret. 200 årsverk. Det er over 100 millioner på å grave i gamle saker hvor målet er politisk symbolpolitikk og middelet destruksjon av liv. Bruk ressursene på integrering heller.

Saken handler om rettssikkerhet, menneskesyn og prioriteringer. Listhaug stiller svakt på alle punktene.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    skikkelig saksbehandling? saksbehandlingen er unnagjort for lengst og nå skal disse 200 personene gå gjennom disse tidligere sakene med lupe for å finne feil. Og feil vil de finne for de har politikere heseblesende i øret. 200 årsverk. Det er over 100 millioner på å grave i gamle saker hvor målet er politisk symbolpolitikk og middelet destruksjon av liv. Bruk ressursene på integrering heller.

Saken handler om rettssikkerhet, menneskesyn og prioriteringer. Listhaug stiller svakt på alle punktene.
    Siden du tar opp kostnadssiden: En deportert gjennomsnittsdjiboutier ville alternativt hatt en betydelig kostnad hvert år i hele sin levetid. Du skal ikke se bort fra at prosjektet er bedriftsøkonomisk svært lønnsomt, selv om man regner alle kostnadene ved de 200 ansatte som bortvelgbare.

Dessuten er det vel ikke slik at penger brukt på integrering gir så mye av det. "Vi må ha fullt trykk på integrering" hører man stadig som et mantra, men jeg har til gode å få dokumentert eller sannsynliggjort at ressurskrevende integreringsprosjekter fungerer særlig godt. Og jeg mener ikke at jeg selv er noe mer mottagelig for den gode vilje og innsats enn den jevne innvandrer. Min mor har forsøkt å gjøre meg snill og god i 46 år, men jeg er fortsatt en usympatisk og kranglete misantrop. Blir bare verre og verre faktisk.

• Liker
    Reaksjoner: BT

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Når du ikke får deportert vedkommende blir hele saksgangen bare patetisk. De blir statsløse.

Listhaug har satt 200 flere saksbehandlere til å ta produktive, skattebetalende, sårt trengte mennesker og gjøre de om til hjemløse, arbeidsløse, statsløse, tiggende boms som må leve på almisser fra almuen.

Og alt uten å involvere domstolene. Heldigvis er opposisjonen på vei til å stanse Listhaugs og Ernas galskap.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Noen blir man åpenbart kvitt. Den tidligere nevnte AP-mannen fra Hamar, samt hans far og mor, er tre eksempler. Vi får se hva fasit blir, den kan bli noe annet enn at noen hundre "produktive, skattebetalende, sårt trengte mennesker gjøres om til hjemløse, arbeidsløse, statsløse, tiggende boms som må leve på almisser fra almuen". Den kan bli et betydelig antall (hvorav kanskje ikke alle er like produktive, skattebetalende og sårt trengte, hva vet jeg) hjemreiste og utsendte.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.246
    Sted
    Porsgrunn
    Bioingeniøren kom til Norge som 14 åring. Ikke så lett å ta ansvar for sine handlinger som barn. Han fungerer jo godt i det norske samfunnet og skal altså miste sitt norske statsborgerskap etter så mange år... Dette er feil bruk av ressurser.
    For å kunne søke om statsborgerskap må du være minst 18 år og ha bodd 5 år i Norge. Dermed var han nesten 20 år når søknaden ble sendt inn, i tillegg er saksbehandlingstiden 18 måneder. Så det blir feil å hevde at han var bare et barn når søknaden om statsborgerskap ble sendt inn.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    For å kunne søke om statsborgerskap må du være minst 18 år og ha bodd 5 år i Norge. Dermed var han nesten 20 år når søknaden ble sendt inn, i tillegg er saksbehandlingstiden 18 måneder. Så det blir feil å hevde at han var bare et barn når søknaden om statsborgerskap ble sendt inn.
    Så var han analfabet når han ankom Norge - lærte seg fransk superfort og fikk en 6'er etter bare ett år i landet.... men norsk har han til gode å kunne tilfredsstillende etter 17 år i landet.... noe som skurrer her.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.660
    Torget vurderinger
    0

Ja du er nok ganske dum du! ;)

PS; har du hørt om "keiserens nye klær"?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn