Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    For all del. Hvem som trekkes mot yrket/faget ligger nok også i stor grad i en kulturell forståelse av journalistikkens rolle som forsvarer av den 'lille' mann. Det samsvarer godt med synspunkter til venstre på alle akser. Høyresiden er vel generelt mer opptatt av å bli/være den 'store' mann enn å forsvare ham...

Men i den grad at det totalt overskygger tendensen til å fremme/formidle opposisjonspolitikernes synspunkter fremfor posisjonens? Mnjaei. Egentlig ikke.

Det ble vel heller ikke rapportert spesielt ærefullt om SV's heroiske antikrigsdemonstrasjoner på Løvebakken i sin tid (selv om etterpåklokskapen kanskje kaster et annet lys på selve saken).

Det så rart ut, det var rart, og det ble rapportert som rart.
    Det er få som er mer opptatt enn å være den store mann/kvinne enn diverse ledere i Ap de siste tiårene. At sosialistene beskytter den svake i samfunnet er et politisk mantra som kan diskuteres. Høyre har også vært gode på det samme der de som eks har gjort / bidratt sterkt til at homofili er blitt stuerent.

Regjeringen har styrket arbeidsrettigheter til alle de som står utenfor LO Og som ikke har en jobb. De styrker og legger til flere jobber i næringslivet osv.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det blir vist ikke krise - partiene er enige om budsjettet. Press konferanse kl 19, ifølge NRK radio....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Se så glade de er.

glade.jpg

Enighet til slutt. De borgerlige er samlet og smilende. Etter harde og tunge runder, så ble et til slutt et statsbudgett.

Kaoset er avlyst, til både glede og forargelse for de røde.

Så får vi se på neste gallup da om det har styrket eller svekket til slutt.

Heller en smule mot det siste siden prosessen har tydeliggjort at det er er et forhandlingsresultat, og ikke en overkjøring som er resultatet. Samarbeid kan vinne selv om partene er skrikende uenig på mange punkter.

Det er faktisk en styrke for vårt svært pluralistiske demokrati at det oppnås enighet og ikke kriser og kaos til slutt. Norge er bedre enn Italia på dette.

Nå kan kanskje alle konsentrerer seg om saker og politikk frem til neste valg. Så får man se hvem som har det beste å by på.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken farge det blir for min del. Jeg har sympatier som trekker i flere retninger.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^ Det er neppe så stor uenighet som det framstilles som når resultatet er at man har flyttet på 7 milliarder NOK. Det er 7 av 1246 milliarder NOK - eller 0,056% av statsbudsjettet. Media kjører på og straffer Venstre for å akseptere "bilpakken". Man ser helt bort fra klimagasskuttene som Venstre har oppnådd.

Jeg tror media med NRK i spissen lykkes med å svekke regjeringen og derfor meningsmålingene med dette. Målet er å få venstre under sperregrensen og få Krf over til Ap. Man ser også helt bort fra at slike forhandlinger er normalt i en mindretallsregjering og er innenfor spillereglene. Man får Støre inn i studio som snakker fritt om kaos og uansvarlighet.

Uansett - partiene gjorde en god figur i dag. Vi får håpe at deres politiske håndverk ikke er til fånyttes etter valget neste år.

Sist redigert av en moderator:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Og Frp får pepper for å øke bilavgiftene. siv Jensen sa nettopp det motsatte under pressekonferansen.. Skjermbilde 2016-12-03 kl. 20.10.43.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    For all del. Hvem som trekkes mot yrket/faget ligger nok også i stor grad i en kulturell forståelse av journalistikkens rolle som forsvarer av den 'lille' mann. Det samsvarer godt med synspunkter til venstre på alle akser. Høyresiden er vel generelt mer opptatt av å bli/være den 'store' mann enn å forsvare ham...

Men i den grad at det totalt overskygger tendensen til å fremme/formidle opposisjonspolitikernes synspunkter fremfor posisjonens? Mnjaei. Egentlig ikke.

Det ble vel heller ikke rapportert spesielt ærefullt om SV's heroiske antikrigsdemonstrasjoner på Løvebakken i sin tid (selv om etterpåklokskapen kanskje kaster et annet lys på selve saken).

Det så rart ut, det var rart, og det ble rapportert som rart.
    Det er få som er mer opptatt enn å være den store mann/kvinne enn diverse ledere i Ap de siste tiårene. At sosialistene beskytter den svake i samfunnet er et politisk mantra som kan diskuteres. Høyre har også vært gode på det samme der de som eks har gjort / bidratt sterkt til at homofili er blitt stuerent.

Regjeringen har styrket arbeidsrettigheter til alle de som står utenfor LO Og som ikke har en jobb. De styrker og legger til flere jobber i næringslivet osv.
    Omtrent der Donald T. ville plassert seg i vårt hjemlige politiske landskap, med andre ord..... Skjønner jeg må lese meg opp på hva du mener om ting utenfor USA's grenser.

:rolleyes:

C

cruiser

Gjest
    ^ Det er neppe så stor uenighet som det framstilles som når resultatet er at man har flyttet på 7 milliarder NOK. Det er 7 av 1246 milliarder NOK - eller 0,056% av statsbudsjettet. Media kjører på og straffer Venstre for å akseptere "bilpakken". Man ser helt bort fra klimagasskuttene som Venstre har oppnådd.

Jeg tror media med NRK i spissen lykkes med å svekke regjeringen og derfor meningsmålingene med dette. Målet er å få venstre under sperregrensen og få Krf over til Ap. Man ser også helt bort fra at slike forhandlinger er normalt i en mindretallsregjering og er innenfor spillereglene. Man får Støre inn i studio som snakker fritt om kaos og uansvarlighet.

Uansett - partiene gjorde en god figur i dag. Vi får håpe at deres politiske håndverk ikke er til fånyttes etter valget neste år.
    Ettersom profilpotten bare er på noen få titalls milliarder så er 7 milliarder ganske mye

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    spørsmålet er hvordan de ekstra milliardene er finansiert. I fjor tok de fra pensjonsfondet. Blir ikke overrasket hvis det samme skjedde nå.

Husker ellers at regjeringen økte studielånsrenten med 0.35%-poeng i sitt forslag i oktober. Er dette reversert av Venstre + KrF?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Husker ellers at regjeringen økte studielånsrenten med 0.35%-poeng i sitt forslag i oktober. Er dette reversert av Venstre + KrF?
    Rentenivået i Norge er vel ikke helt politisk diktert. Studielånsrenten har vel en direkte sammenheng med Nibor.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Rentenivået i Norge er vel ikke helt politisk diktert. Studielånsrenten har vel en direkte sammenheng med Nibor.
    Ikke nibor.

renten er baert på snitt av de 5 beste boligrenter. og så et fratrekk på 0,5 %-poeng. Men det var før. Høyre må jo finansiere skattelettene sine et sted. Høyre er seg selv lik. Og FrP er for folk flest? ikke akkurat.

Renten på studielånet ditt øker fra 1,76 % til 2,11% 1. januar. Mvh hilsen Siv og Erna.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.100
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For å oppfylle Paris avtalen må vi kutte 800.000 tonn CO2 i året hvert år frem til 2030. Steffen Kalbekken i Cicero anslår at det opprinnelige budsjettforslaget ville kutte ca 100.000, KrFs 150.000 tonn, og Venstres 250.000 tonn. Hva kompromisset havner på gjenstår å se (jeg kan ikke se at mere penger til kontantstøtte og andre hjertesaker bringer oss i vesentlig mer grønn retning)- men folkens, årets krangel er bare et mindre forspiel.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.100
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke nibor.

renten er basert på snitt av de 5 beste boligrenter. .
    Som igjen i noen grad er basert på Nibor. Og at FrP er partiet for folk flest? Tja, det avhenger av om vi tror at folk flest syns det viktigste i livet er å unngå innvandring og dyr bensin.

H

Hardingfele

Gjest
    For å oppfylle Paris avtalen må vi kutte 800.000 tonn CO2 i året hvert år frem til 2030. Steffen Kalbekken i Cicero anslår at det opprinnelige budsjettforslaget ville kutte ca 100.000, KrFs 150.000 tonn, og Venstres 250.000 tonn. Hva kompromisset havner på gjenstår å se (jeg kan ikke se at mere penger til kontantstøtte og andre hjertesaker bringer oss i vesentlig mer grønn retning)- men folkens, årets krangel er bare et mindre forspiel.
    Cicero skal regne på omfanget, men under pressekonferansen mente de at de ville komme over 600.000 tonn. Det gjenstår å se - det er "grønn kraft" til Europa preg på disse skrivebordsøvelsene.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Abid Raja hevder å ha klart å lure inn en velodrom, hehe.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.100
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Abid Raja hevder å ha klart å lure inn en velodrom, hehe.
    Første gode nyhet fra denne regjeringen?
    Dette var en fin Kandidat for overskrift i Dagbladet.

PS! Du må nok ta innover deg at du ligger langt ut på venstreaksen ettersom du er den eneste som ikke ser noen fordeler med regjeringen ;)
    For all del. Vi har da fått både Segway og lakrispiper. Jeg håper virkelig ikke at du tok den kommentaren på alvor? I så fall skal jeg fjerndiagnostisere deg med Aspergers med det samme....

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @erato: Neiiii... Jeg mener at det endelig ser ut til å bygges vei og jernbane med et mål for øye i dette landet. Ap synes vel ennå at Kjell Opseths Metode er framifrå.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    165 mann på Tinget, og ikke en har så langt foreslått nasjonal eiendomsskatt uten bunnfradrag...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.100
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til gjengjeld har KrF akseptert at avlatshandelen fortsatt er greit, til tross for at Martin Luther mente noe annet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hver gang jeg leser sutring om NRK og media generelt så slår det meg at de som fortsatt sutrer enten er politikere selv eller betydelig yngre enn meg. Jeg husker godt den tiden Hagen lanserte begrepet ARK. Problemet med det begrepet da var at NRKs nyhets- og dokumentarredaksjoner var dominert av Venstre-folk og DLF-ere, med noen få skikkelig røde innslag som Bjørn Hansen. Ellers var media i stort og smått sentrumsorientert som tidligere Venstre-aviser de aller fleste regionsavisene var på den tiden jeg selv ble journalist i 1985.

Tallene for hvilke partier journalister støtter har vært offentliggjort av Journalisten de senere årene. Under den rødgrønne regjeringen var det såvidt over 50% som støttet partier til venstre for skillet og litt under 50% på høyresiden. I fjor, etter to år med blåblå regjering, var støtten til partier til høyre for det politiske vannskillet sunket til omtrent 45%, og Frp var nesten utradert. Så det er klart at det er en svak dreining til venstre, med større vridning når en høyreorientert regjering opplever regjeringsslitasje. Men akkurat det drastiske droppet på nesten fem prosent tror jeg skyldes at Frp har mistet all troverdighet overfor journalister i sin tid i posisjon mer enn noe annet. Det har også skadet Høyre.

Men når vi leser all sutringen så framstår det som om 80% av alle i media var blodrøde. Også journaliststanden er delt så godt som i to, med det unntaket at Frp er mye mindre populære og den delen av journalistene er nok havnet blant de som støtter AP. Det er en naturlig kobling mellom Frps bastardsosialdemokrati og APs versjon av sosialdemokratiet. Begge partier taler med to tunger, forøvrig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Amen!

Helt ærlig synes jeg hjertebarnet til KrF, kontantstøtte, er noe av det teiteste vi holder på med. Dette er en stimulans til at mor blir hjemme med barna mens far er ute og tjener penger. Ingen finner dette mer attraktivt enn sære frikirkemenigheter og innvandrere fra kulturer med tilsvarende eller enda mer patriarkalske tradisjoner.

Så blir mor hjemme uten å lære seg norsk, ungene henger i skjørtet til mor og lærer seg ikke norsk før de begynner på skolen, så henger de etter språklig fra skolestart, så forplanter det seg til alle andre fag, og så har man det gående.

Det er selvsagt mange ressurssterke familier som klarer å manøvrere godt i dette landskapet, og bruke tilskuddet med vett. Men ikke alle, og dette er regelrett destruktivt om man vil at innvandrere/flyktninger/asylsøkere/whatever skal lykkes og integreres, og bli bidragsytere i samfunnet. Bort med det!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Amen!

Helt ærlig synes jeg hjertebarnet til KrF, kontantstøtte, er noe av det teiteste vi holder på med. Dette er en stimulans til at mor blir hjemme med barna mens far er ute og tjener penger. Ingen finner dette mer attraktivt enn sære frikirkemenigheter og innvandrere fra kulturer med tilsvarende eller enda mer patriarkalske tradisjoner.

Så blir mor hjemme uten å lære seg norsk, ungene henger i skjørtet til mor og lærer seg ikke norsk før de begynner på skolen, så henger de etter språklig fra skolestart, så forplanter det seg til alle andre fag, og så har man det gående.

Det er selvsagt mange ressurssterke familier som klarer å manøvrere godt i dette landskapet, og bruke tilskuddet med vett. Men ikke alle, og dette er regelrett destruktivt om man vil at innvandrere/flyktninger/asylsøkere/whatever skal lykkes og integreres, og bli bidragsytere i samfunnet. Bort med det!
    Nemlig!

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.732
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi brukte kontantstøtten til å ha mamma ute i jobb og poden hos dagmamma. Vi brukte mindre penger på dagmamma enn vi fikk i kontantstøtte. Kontantstøtten er virkelig dødsteit.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.140
    Sted
    Oslo
    Hver gang jeg leser sutring om NRK og media generelt så slår det meg at de som fortsatt sutrer enten er politikere selv eller betydelig yngre enn meg. Jeg husker godt den tiden Hagen lanserte begrepet ARK. Problemet med det begrepet da var at NRKs nyhets- og dokumentarredaksjoner var dominert av Venstre-folk og DLF-ere, med noen få skikkelig røde innslag som Bjørn Hansen. Ellers var media i stort og smått sentrumsorientert som tidligere Venstre-aviser de aller fleste regionsavisene var på den tiden jeg selv ble journalist i 1985.

Tallene for hvilke partier journalister støtter har vært offentliggjort av Journalisten de senere årene. Under den rødgrønne regjeringen var det såvidt over 50% som støttet partier til venstre for skillet og litt under 50% på høyresiden. I fjor, etter to år med blåblå regjering, var støtten til partier til høyre for det politiske vannskillet sunket til omtrent 45%, og Frp var nesten utradert. Så det er klart at det er en svak dreining til venstre, med større vridning når en høyreorientert regjering opplever regjeringsslitasje. Men akkurat det drastiske droppet på nesten fem prosent tror jeg skyldes at Frp har mistet all troverdighet overfor journalister i sin tid i posisjon mer enn noe annet. Det har også skadet Høyre.

Men når vi leser all sutringen så framstår det som om 80% av alle i media var blodrøde. Også journaliststanden er delt så godt som i to, med det unntaket at Frp er mye mindre populære og den delen av journalistene er nok havnet blant de som støtter AP. Det er en naturlig kobling mellom Frps bastardsosialdemokrati og APs versjon av sosialdemokratiet. Begge partier taler med to tunger, forøvrig.
    I tillegg er det for enkelt å sette likhetstegn mellom AP-velgende journalist og AP-vennlig journalistikk. Man skal selge aviser, opprettholde seertall osv. Man skal levere til redaktører som igjen leverer til styrer, bunnlinja teller. Tror du skal lete lenge etter en journalist som stemmer på et regjeringsparti og som med vilje overser førstesidestoff om regjeringens korrupsjon, interne stridigheter, skandaler o.l.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

I tillegg er det for enkelt å sette likhetstegn mellom AP-velgende journalist og AP-vennlig journalistikk. Man skal selge aviser, opprettholde seertall osv. Man skal levere til redaktører som igjen leverer til styrer, bunnlinja teller. Tror du skal lete lenge etter en journalist som stemmer på et regjeringsparti og som med vilje overser førstesidestoff om regjeringens korrupsjon, interne stridigheter, skandaler o.l.
    Presis, og påstandene om ARK og rød presse er alltid størst når det er en borgelig regjering. Jeg tror rett og slett deres velgere er mer hårsåre enn andre velgere, i alle fall i kommentarfelter og leserinnlegg. Det er naturlig at journalister er mest kritisk til en sittende regjering, rett og slett fordi den får utført mer politikk enn opposisjonen. Og er ansvarlig for mer av det som skjer, både av skandaløse og ikke-skandaløse ting.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Dere er jo enige med hverandre her. Det er jo fint: "Borgerlige velgere er sutrete og mer hårsåre". Jeg ville ikke personlig ha vært komfortabel med en slik konklusjon. Det er en dreining mot venstre, og den kan føles urettferdig i forskjellig grad for de som stemmer borgerlig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men den statistikken slår fort andre veien med andre regjeringer. Ikke så mye, men det er likevel et faktum at nesten halvparten av norske journalister stemmer borgerlig. Færre enn ved valget for tre år siden, da praktisk talt halvparten stemte borgerlig med en bitteliten (under 1%) overvekt mot venstresiden. Problemet er bare det at denne klagingen har forekommet enten annenhver journalist har vært borgerlig eller det har vært som nå med en overvekt på venstresiden. Og som jeg nevnte var det rundt overgangen til åttitallet at Hagen skapte begrepet ARK om en redaksjon som var klart sentrumsdominert. Sutringen har eksistert helt siden jeg begynte å interessere meg for politikk, selv om det var slik at de fleste aviser av betydning hadde en direkte kobling til partiet Venstre bare få år tidligere.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    MDG er vel ganske så blodrødt? De er riktignok mer idealistiske og troverdige i sitt budskap enn SV som har vært igjennom sterk regjeringsslitasje. Eller de var mer troverdige etter noen uheldige hendelser. ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.699
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er temmelig uenig i MDG om mangt og mye, men de har unektelig et poeng i galskapen i at det er billigere å ta fly Gardermoen-Glasgow som å ta bussen Evenes-Narvik.

Samtidig som at det koster lite og ingenting å ta flyet Oslo-London, så betaler finnmarkingene 9000 hver vei for å komme seg fra Hammerfest til Bergen...

Johan-Kr

S

Slubbert

Gjest
    Jeg er temmelig uenig i MDG om mangt og mye, men de har unektelig et poeng i galskapen i at det er billigere å ta fly Gardermoen-Glasgow som å ta bussen Evenes-Narvik.

Samtidig som at det koster lite og ingenting å ta flyet Oslo-London, så betaler finnmarkingene 9000 hver vei for å komme seg fra Hammerfest til Bergen...
    Finnmarkingene kan imidlertid kjøpe seg gigantiske eneboliger for brøkdelen av prisen til et litt forvokst garderobeskap på Løkka. Og når årstemperaturen snitter på førti minus så er CO2-avtrykket for det også ganske betydelig.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En herrlig gla'sak at MDG la landsmøtet sitt til Narvik, som ble for tungvint å komme seg til med noe annet enn fly for selv ivrige MDGere. Hadde det vært et stunt for å synliggjøre hvor ressurskrevende det er å opprettholde busetting på hvert nes og at desentralisering har en åpenbar miljøkostnad hadde det vært elegant, men det var det nok ikke.

H

Hardingfele

Gjest
    MDG plasserer seg selv på en akse fra grått til grønt. Det er tidligere Høyrefolk i partiet, som Bente Marie Bakke, og det er tidligere SV-ere der, som Hilde Opoku. Partiet fanger dem som er utålmodige med etablerte partiers handlingslammelse når det gjelder klima og miljø.
    Partiet er blokkuavhengig - det ble det fnyst av fra Nettavis- og Høyrehold etter kommunevalget, men det viser seg at det har inngått samarbeid i kommuner på tvers av fløyer.
    Nylig vedtok sentralstyret at et regjeringssamarbeid med Frp er uaktuelt, så lenge Frp er partiet for fornekting av klimaendringer. Det rimer jo med MDGs program. Dersom konservative partier var forblitt bevarende i Burkes ånd og ikke blitt prostituerte tilretteleggere av predatorisk markedsliberalisme, ville det vært enklere å samarbeide med partiene på høyrefløyen.

På mine ulike møter i MDG-forbindelse har jeg til gode å treffe folk fra media som er MDGere, partiet er kanskje for ungt og uten tyngde på "kjøttvekta" til at journalister finner noen fordel i å identifisere seg som MDGere.

I august kom en valgforsker med denne klare konklusjonen, som nok går mot en del tåpelige fordommer:

Valgforsker: - MDG er reelt blokkuavhengig - Aftenposten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn