Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    ^ Eg har sett at ein del (td på Facebook) går ut og krev dette. Eg tykkjer dette ikkje berre er feil, men på grensa til ei farleg linje, også.
    Å mene at det skal skrives ut nyvalg i lokalvalgene i hele Norge fordi mannen til noen som var statsminister inntil for to år siden og som ikke står på noen valgliste i det nylig avholdte valget, handlet aksjer som en gal i tidsrommet 2013-21 er mildt sagt fascinerende.

    Krav om nyvalg til kommuner og fylkesting land og strand rundt fordi velgerenes emosjonelle forhold til Erna Solberg og ved forlengelse partiet Høyre må antas å ha endret seg gitt ny informasjon som har kommet frem og som kanskje/helt sikkert (stryk det du synes ikke passer) kunne vært gjort tilgjengelig på et tidligere tidspunkt.

    Hva blir det neste? Krav om nytt valg fra AP/SP (evt kun i Nord-Norge for å ikke lage for mye styr) der velgerene bes se bort fra kunngjøringen om elektrifisering av Melkøya og store planer om utbygging av nett og vindkraft i Finmark da dette rimelig raskt viste seg ikke å være den gla'saken det ble forsøkt solgt inn som?

    Til tider kan man virkelig lure på hva folk har røyka. Det er forsåvidt kanskje det samme som var i vannpipa hjemme hos Solberg/Finnes da det ble sendt ut et forslag til hvordan Finnes kunne fortsette å trade aksjer om han skulle få 4 nye år litt på sidelinjen av kona.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.220
    Antall liker
    16.785
    Torget vurderinger
    2
    Det Gilbert gjør er vel å regne som et ytterpunkt i mulige tiltak, for å illustrere at det er valgets integritet som er satt på spill. Men det er et tullete forslag.

    Valget står, og fremfor å kunne nyte en velfortjent seier, må Høyre be om godt vær og håpe de står den av overfor velgerne. Solberg er ferdig som partileder. Dette er "bittelitt" mer alvorlig en tyveri av solbriller ...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.034
    Torget vurderinger
    4
    Nå har ikke jeg hatt anledning til å følge sakens utvikling hele tiden de siste par dagene, men jeg har ennå ikke hørt noen Høyre-velgere si de ikke ville stemt på sine lokale Høyre-politikere pga. hva Finnes har gjort. Eller at de har mistet tillitten til Erna Solberg fordi hun fikk utsatt festen til etter valget. Dersom det hadde vært stortingsvalg ville nok saken stilt seg ganske annerledes. Eller dersom hun satt i regjeringen.

    Jeg har derimot lest om mange rødgrønne som maser fælt om at Erna Solberg har mistet all (deres) tillitt. Men, det visste vi jo. Det er ikke de rødgrønnes tillitt Erna Solberg trenger.
    Noen mener sogar at hun burde gått av allerede før valget forrige uke. Jeg ser da for meg at Høyre fortsatt hadde vunnet valget, men mer knepent, og en masse rødgrønne ville sutret over at Solberg/Finnes-saken var en planlagt mediabombe for å ta all oppmerksomhet vekk fra deres rødgrønne lokalpolitikk.

    Jeg tror hun står seg godt på å holde ting på litt avstand, få litt perspektiv på ting og ikke gjøre noe overilt nå som valget er over og det blir en politisk sett roligere periode fremover. Dersom alt dette hadde skjedd mens hun var statsminister ville saken selvsagt krevd noe helt annet.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.034
    Torget vurderinger
    4
    Har Mads Gilbert over hodet forstått hva han har stemt på i kommunevalget ?

    ‘AS Høyre’ får altså vite at det er råtne epler i selskapet deres. Dette bekreftes fra mange kilder. Etter loven krever dette en umiddelbar børsmelding før ‘børsåpning’ (valgdagen 11.9) – for at det politiske ‘aksjemarkedet’ – vi velgere – skal vite om de råtne eplene og kunne vurdere dagens politiske ‘kjøp og salg’ – les vår egen stemmegivning 11.9.
    Det blir som å slutte å handle hos sin lokale Joker-kjøpmann fordi man synes Johan Johannson er en dust.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Påstod at det var vanskelig å finne ut av, fordi "det var mange gamle permer man måtte rote i først". Noen få tastetrykk var alt som skulle til og omfanget kunne vært kjent på onsdagen før valget. Senest.
    Jeg tror ikke dette var så vanskelig som Høyre prøver å få det til, men heller ikke så lett som det fremtilles. Som et lite eksperiment tenkte jeg å se hvor lang tid det ville ta meg å få oversikten over mine få aksjehandler i noenlunde samme tidsrom, altså fra 2013 til og med 2021. Da jeg egentig skiter i det så gav jeg opp da jeg var kommet bak til 2019 (staret altså i 2021).

    For det første kan jeg i handelslønsingen i nettbanken kun se handler for inneværende og forrige år. Andre leverandører har sikkert andre løsninger, men slik er nå en gang den jeg bruker.

    Siden den ikke ligger i nettbanken så må jeg til VPS sine nettsider som, for å si det forsiktig, ikke er spesielt egent til å hente ut et stort antall handler bakover i tid. Kan kun søke for 6 måneder av gangen, når man tar cut&paste så kommer det ut i et format som krever litt massering og det er veldig lett å gjøre feil, som f.eks ta med samme datoområde to ganger eller hopper over noe.

    Å få ut mine 24 handler på i løpet av 2 år tok meg ca 10 minutter og en hel del tastetrykk. Skulle jeg sendt fra meg en slik liste til noe så ville jeg også bruke en del tid på å sjekke at jeg har fått med alt, at ikke noe er dobbelt osv.

    Hadde jeg vært i en situsjon der jeg skulle hente ut tusenvis av handler som jeg var opptatt av var korrekt så ville jeg enten kontaktet banken jeg har handlet gjennom og bedt om å få tilsendt fullstendig transaksjonslogg på fyllte ordrer og om ikke det gikk ville jeg spurt VPS om de kan gi det ut i et egnet format. Hadde ingen av de funket ville det vært en skikkelig drittjobb, men skulle vel klart det på en dag.

    Jeg er litt usikker hvor langt bak i tid ting faktisk ligger i nettløsningen til VPS.

    Slik ser det ut om jeg vil søke etter handler i nettbanken.

    1695142787035.png
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå har ikke jeg hatt anledning til å følge sakens utvikling hele tiden de siste par dagene, men jeg har ennå ikke hørt noen Høyre-velgere si de ikke ville stemt på sine lokale Høyre-politikere pga. hva Finnes har gjort. Eller at de har mistet tillitten til Erna Solberg fordi hun fikk utsatt festen til etter valget. Dersom det hadde vært stortingsvalg ville nok saken stilt seg ganske annerledes. Eller dersom hun satt i regjeringen.

    Jeg har derimot lest om mange rødgrønne som maser fælt om at Erna Solberg har mistet all (deres) tillitt. Men, det visste vi jo. Det er ikke de rødgrønnes tillitt Erna Solberg trenger.
    Noen mener sogar at hun burde gått av allerede før valget forrige uke. Jeg ser da for meg at Høyre fortsatt hadde vunnet valget, men mer knepent, og en masse rødgrønne ville sutret over at Solberg/Finnes-saken var en planlagt mediabombe for å ta all oppmerksomhet vekk fra deres rødgrønne lokalpolitikk.

    Jeg tror hun står seg godt på å holde ting på litt avstand, få litt perspektiv på ting og ikke gjøre noe overilt nå som valget er over og det blir en politisk sett roligere periode fremover. Dersom alt dette hadde skjedd mens hun var statsminister ville saken selvsagt krevd noe helt annet.
    fins knapt nok større skivebom enn å gjøre denne saken til en rødgrønn vs høyre.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    10.180
    Jeg har derimot lest om mange rødgrønne som maser fælt om at Erna Solberg har mistet all (deres) tillitt. Men, det visste vi jo. Det er ikke de rødgrønnes tillitt Erna Solberg trenger.
    Hvis man har et mål om å bli stasminister igjen så er det nok en fordel å ha tillit også fra dem som ikke stemte på henne/høyre, man er stats for alle i landet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.596
    Antall liker
    9.936
    Torget vurderinger
    2
    En ektefelle med slike hemmeligheter og løgner ville vel gjort at sikkerhetsklareringen en miltitært eller departements ansatt ville blitt trukket?
    Jeg vil ikke ha statsminister med en slik partner på slep . Lett bytte for press og annen påvirkning .Dettte vil ende med at Finnes blir avslørt som innsidehandler , og en som har gjort det i arbeidstiden også ,
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.588
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Erna Solbergs forslag om å be byråkratene på statsministerens kontor passe på Sindre Finnes er noe av det rareste jeg kan tenke meg. Hun innrømmer jo da at hun ikke stoler på sin ektemann og at hun heller ikke har mulighet til å passe på han selv.

    Solberg foreslår en ordning, dersom hun blir statsminister igjen, som skal sikre fullt innsyn i mannens kjøp av salg av aksjer. Den blir avvist av SMK, skriver VG.
    – Hvis jeg skulle bli statsminister igjen, må vi organisere det på en helt annen måte som sikrer fullt innsyn for Statsministerens kontor i VPS-kontoen til Sindre, sa Erna Solberg overfor NTB etter pressekonferansen fredag.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.220
    Antall liker
    16.785
    Torget vurderinger
    2
    fins knapt nok større skivebom enn å gjøre denne saken til en rødgrønn vs høyre.
    Heh. Svaret er her. Som jeg skrev, det blir underholdende å følge Høyrefolks interne bataljer fremover. De er gode på å knuse hverandre når de værer makt.
    Røe Isaksen var stupsint over å bli vraket av Erna.
    Nå er E-24 pådriver i å forfølge ektemannens aksjehandler.


    Ellers, noen DN-overskrifter.

    Skjermbilde 2023-09-19 kl. 19.25.33.png

    Skjermbilde 2023-09-19 kl. 19.25.18.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke dette var så vanskelig som Høyre prøver å få det til, men heller ikke så lett som det fremtilles. Som et lite eksperiment tenkte jeg å se hvor lang tid det ville ta meg å få oversikten over mine få aksjehandler i noenlunde samme tidsrom, altså fra 2013 til og med 2021. Da jeg egentig skiter i det så gav jeg opp da jeg var kommet bak til 2019 (staret altså i 2021).
    Jeg tenker også at hvis dette er en form for spillegalskap/avhengighet (som det vitterlig kan se ut som) er det nok også et element av selvbedrag og bagatellisering som må overvinnes for å få krystet ut den fullstendige listen. Det er nok ikke bare å trykke på en knapp.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.460
    Antall liker
    9.893
    Nå har ikke jeg hatt anledning til å følge sakens utvikling hele tiden de siste par dagene, men jeg har ennå ikke hørt noen Høyre-velgere si de ikke ville stemt på sine lokale Høyre-politikere pga. hva Finnes har gjort. Eller at de har mistet tillitten til Erna Solberg fordi hun fikk utsatt festen til etter valget. Dersom det hadde vært stortingsvalg ville nok saken stilt seg ganske annerledes. Eller dersom hun satt i regjeringen.
    I følge nyhetssendingen på NRK radio i dag morges så hadde ca. 14% av de spurte stemt annerledes dersom de hadde fått vite om omfanget av Sindres krumspring før valget.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.951
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har Høire selv utarbeidet og lagt fram en slags tidslinje i dette, for i størst mulig grad å frikjenne Erna....Media kommer nok ( forhåpentligvis) til å grave både dypt og lenge for å sjekke denne, men hvis nå denne viser seg å ikke stemme, så bør det være kjørt....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Har Mads Gilbert over hodet forstått hva han har stemt på i kommunevalget ?

    Det blir som å slutte å handle hos sin lokale Joker-kjøpmann fordi man synes Johan Johannson er en dust.
    Begynner å lure på om Mads Gilbert faktisk stemte Høyre men har angret seg? :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    I følge nyhetssendingen på NRK radio i dag morges så hadde ca. 14% av de spurte stemt annerledes dersom de hadde fått vite om omfanget av Sindres krumspring før valget.
    Det synes jeg faktisk var mye tatt i betraktning at det var et lokalvalg. Det som har skjedd det har skjedd, dette valget gjelder jo hva som SKAL SKJE i kommuner og fylker de neste 4 årene! Senterpartiet har sitt utspring i Bondepartiet ( der var jeg snill! ) og det partiet hadde vel en tvilsom historie fra begynnelsen av 40 tallet. Skulle det virke inn på dagnes kommunevalg? Selvsagt ikke.
    Hva Sindre gjorde for 10 til 2 år siden burde faktisk ikke bety noe som helst i forhold til stemmegivingen i kommune/fylkestingsvalgetlget.
    Min helt private mening er at disse 14% knapt vet hva og hvorfor de har stemt ved dette valget.

    Men at Sindres aksjelek MÅ få en form for etterspill er en helt annen sak!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    8.513
    Torget vurderinger
    1
    Greia er jo at alle kan bli akkurat det de vil her på berget.
    Ingen trenger å tømme søpla, passe våre gamle eller være vaskehjelp hos de nyrike.
    Forresten; hvem skulle da tatt seg av bestemora mi, og sørga for at jeg kom hjem til et nyvaska hjem der søpla var tømt?
    Innvandrere, som vi ikke vil betale anstendig for. Luselønn samt sosial dumping + skattelette til de som har mer penger enn de klarer å bruke = Høyrepolitikk
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.460
    Antall liker
    9.893
    Innvandrere, som vi ikke vil betale anstendig for. Luselønn samt sosial dumping + skattelette til de som har mer penger enn de klarer å bruke = Høyrepolitikk
    Slik som å drive privat omsorg og helse med luselønn, dårlige arbeids og pensjonsvilkår og høyt utbytte?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    Nå har Høire selv utarbeidet og lagt fram en slags tidslinje i dette, for i størst mulig grad å frikjenne Erna
    Eg trur denne tidslina er eit blindspor, og det er nettopp difor Høgre har brukt heile dagen på å setja saman ei som i det store og heile ikkje skil seg nemneverdig frå E24 si.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    I følge "forsiden" til Dagbladet er Sindre utsatt for svindel fra sine partnere i Sveits.
    Synes vi synd på ham? Nei tror ikke det!
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    11.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Eg trur denne tidslina er eit blindspor, og det er nettopp difor Høgre har brukt heile dagen på å setja saman ei som i det store og heile ikkje skil seg nemneverdig frå E24 si.
    Det er forskjeller; Høyre påstår at alle spørsmål er besvart etter hvert som de kom, mens E24 forteller om klare spørsmål som forble ubesvart, eller at de svarte noe annet enn det det ble spurt om.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    3.890
    Torget vurderinger
    96
    At både VG og Dagbladet publiserer vrøvelet til Mads Gilbert er dårlig gjort, mannen burde beskyttes mot seg selv. Det soleklart mest idiotiske noen har skrevet om denne saken.

    Erna sliter for tida, skal tro om hun klarer seg. Jeg innrømmer at jeg heier litt på henne. Alle forventer at hun skal "legge seg flat", gå av og komme med standard frasene "av hensyn til partiet bla bla". Det kan selvsagt skje. Men foreløpig velger hun å kjempe sitt livs kamp. Kjerringa har baller!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.460
    Antall liker
    9.893
    Det synes jeg faktisk var mye tatt i betraktning at det var et lokalvalg. Det som har skjedd det har skjedd, dette valget gjelder jo hva som SKAL SKJE i kommuner og fylker de neste 4 årene! Senterpartiet har sitt utspring i Bondepartiet ( der var jeg snill! ) og det partiet hadde vel en tvilsom historie fra begynnelsen av 40 tallet. Skulle det virke inn på dagnes kommunevalg? Selvsagt ikke.
    Hva Sindre gjorde for 10 til 2 år siden burde faktisk ikke bety noe som helst i forhold til stemmegivingen i kommune/fylkestingsvalgetlget.
    Min helt private mening er at disse 14% knapt vet hva og hvorfor de har stemt ved dette valget.

    Men at Sindres aksjelek MÅ få en form for etterspill er en helt annen sak!
    Ernas oppførsel bør også få følger lokalt, dersom lokallaget støtter henne. Løyet, eller unnlatt å fortelle alt, kaste mannen foran bussen. Toppen av det hele er vel hennes forslag om at SMK skulle være verge for Sindre dersom hun blir valgt som president stasminister. Det er ikke slik politikk skal drives, det vil bare svekke tilliten til politikere enda mer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Jeg har nå, ved hjelp av nettbanken og VPS prøvd å finne ut når og til hvilke kurser jeg har handlet en bestemt aksje som jeg vet at jeg har flere handler i. Det har jeg faktisk ikke klart. Siden jeg fortsatt eier den så kan jeg se i nettbanken hvor mange jeg har, hva de er verdt og hva som er urealisert gevinst på beholdningen. Hva jeg totalt har tjent på eierskapet vet jeg ikke da realisert gevinst underveis forsvinner ved årsslutt og mottatte utbytter er heller ikkke tilgjengelig i nettbanken og kun en begrenset tid bakover i VPS. Jeg har hatt noen kjøp ved ulike tidspunkt opp gjennom årene og også noen salg. Men disse to kildene gir meg ikke svar på når og hvor mange aksjer jeg har kjøpt og solgt og som sagt ei heller hva jeg faktisk har tjent på eierskapet totalt sett.

    Kjøpte eller solgte jeg denne aksjen i 2017? Husker ikke. Nettbanken gir ikke noe svar og det gjør heller ikke VPS. Der svaret derimot finnes er i Aksjeoppgaven som kommer med selvangivelsen. Om jeg logger på Altinn så kan jeg, i et temmelig lite lesevennelig dokument finne ut at jo faktisk, den 18 august 2017 kjøpte jeg 104 stk av denne aksjen.

    Så den som mener at det for hvemsomehelst bare er å trykke på noen taster for kjapt å få oversikten over flere tusen handler fra 2013 til 2021 kan ta seg en bolle. Dersom handlene faktisk ikke er tilgengelige i nettbanken eller i VPS og man må gjøre det manuelt via vedlegg til selvangivelsen så tar det laaaang tid å lage en fullstendig liste over hva man har drevet med.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.069
    Antall liker
    8.865
    Sted
    Oslo
    Det var vel i 20 og 21 at hans handler virkelig tok av.
    Har lest at iallfall for de 3 siste årene er det raskt å få oversikt fra vps.
    Han handlet så mye i de årene at det kanskje burde sees på som næring.
    I tilfelle burde skattemyndighetene også ha oversikt.
    Og den slags regnskap er det vel plikt til å oppbevare i 10 år?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Fredrik Solvang greide det ganske lett?
    Jeg har en konto et annet sted, der er historikken bedre. Poenget er at dersom lang historikk ikke er tilgjengelig i handelsløsningen man bruker (som min ene) så er det en Jævla Stor Jobb å lage en fullstendig oversikt siden man må inn på rare steder for å få oversikten.

    Solvang fant fra juni-21 til i dag. Det er enkelt i VPS. Lengre bak er vanskeligere samt at Finnes har handler annet enn aksjer også.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.682
    Antall liker
    2.825
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nå, ved hjelp av nettbanken og VPS prøvd å finne ut når og til hvilke kurser jeg har handlet en bestemt aksje som jeg vet at jeg har flere handler i. Det har jeg faktisk ikke klart.
    Mulig det bare er min bank, men jeg får e-post hver eneste gang jeg kjøper eller selger.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.069
    Antall liker
    8.865
    Sted
    Oslo
    Han kunne fått oversikt iallfall for de siste årene rimelig raskt.
    Men det var vel opportunt å ikke levere noe før han også hadde gått helt tilbake til 2013?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Mulig det bare er min bank, men jeg får e-post hver eneste gang jeg kjøper eller selger.
    Jeg også, men jeg tar ikke vare på de (får de på jobb-eposen som er adressen jeg la inn en gang i tiden). Uansett vlle det ta deg ganske lang tid å gå gjennom 3600 eposter og legge infoen inn i et regneark, spesielt om du hadde et visst krav til korrekthet av fremstillingen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fredrik Solvang greide det ganske lett?
    Helt tilbake til 2013? Fullstendig liste, fra hele Ernas periode som statsminister, som var det både media og Erna selv etterspurte.
    Fra Aftenposten:
    Verdipapirsentralen Euronext Securities Oslo fører register for samtlige VPS-kontoer og alle bevegelser på disse kontoene. Alle som har VPS-kontoer, har tilgang til en portal hos dem. Der kan de kan hente ut oversikt over transaksjoner og årsoppgaver fem år tilbake i tid.

    Skal man lenger tilbake i tid, må investorene ta kontakt med bankene eller meglerforetakene hvor handlene er gjennomført. Disse investorene kan igjen ta kontakt med Euronext og be om historikken lenger tilbake i tid.

    Euronext lagrer transaksjoner 10 år tilbake i tid.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.069
    Antall liker
    8.865
    Sted
    Oslo
    Just my point.
    For de siste 5 årene var alt et tastetrykk unna.
    Hva var grunnen til at ikke de opplysningene kom asap?
    Å kalle det sendrektig er pent.
    Trenering vil andre si.
    Obstruksjon er et annet ord.
    Og her kan ikke Erna skyve gubben foran seg!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.592
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi det ikke var det det ble spurt etter? E24 spurte etter en komplett liste 7 sept. Hvorfor skulle man slippe den i rykk og napp før man hadde full oversikt? Helt uavhengig av valgdatoen ville det vært nokså dårlig krisehåndtering. I følge tidslinjen stilte Sindre på Høyres hus 13 sept med løsbladsystem og fikk hjelp til langt utpå kvelden med å sammenstille alt i et regneark. Først da fikk man noenlunde fullstendig oversikt.

    Burde man forsert den jobben og fått frem listen tidligere? Selvsagt, men jeg vet hvordan tilstanden i en partiorganisasjon er de siste dagene av en valgkamp. Man jobber allerede døgnet rundt og har veldig liten kapasitet for noe annet. «Dette haster, så det får vi ta på onsdag» er en forståelig tanke. Å begynne å nøste i det tre dager før valget skjer ikke. Noen uker tidligere, kanskje.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    I Aksjeoppgaven i Altinn, hvor jeg altså fant handlene så er det et dokument som er i landscape-format, altså lite trevleg å lese på skjerm umiddelbart. Mine 8 handler i 2017 fyller mesteparten av en A-4 side. På øyemål kunne de kanskje fått plass til 12 handler pr. side med det formatet de bruker.

    Så med mindre man kan kontakte meglerhuset for å få tilsendt en komplett liste så er dette en rimelig voksen jobb å lage oversikt over.

    Den som måtte mene at det bare er å trykke på noen knapper har i alle fall garantert ikke prød å gjøre dette selv.

    Innslaget til Solvang overfor er genuint fordummende i denne sammenheng.

    Slik ser det ut i Altinn: (Dette er en snip av en hele høyden av en A-4-side i landscape-format). Infoen om hva man har kjøpt/solgt er til venstre for dette og utelatt av meg...

    1695158003870.png
    (bildet slutter her)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nei, hvorfor skulle en det. men de kunne kanskje vært litt mer åpen på hva som trengtes?

    hvor vanskelig kan det være, om en legger godsiden til? kontakte meglerhuset eller noe slikt.

    avsporinger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    nei, hvorfor skulle en det. men de kunne kanskje vært litt mer åpen på hva som trengtes?

    hvor vanskelig kan det være, om en legger godsiden til?

    avsporinger.
    Det har blitt hevdet at dette kunne vært laget kjempelett med å trykke på noen knapper. Det er neppe tilfelle. Finnes kunne selvsagt sagt "jeg har handlet jævla mye, spesielt i 2020 og 21 men det vil ta noen dager å lage en komplett oversikt". Det visste han selvsagt, derav ble det "ingen kommentar".

    Det kan kanskje fremstå som litt merkelig at transaksjonsinfo langt bak i tid ikke er så lett tilgjengellig, men å vite hvilke kurser man har kjøpt og solgt hvor mye til og på hvilke datoer er ikke spesielt interessant og de viktige aspektene ved det holder rapporteres til Skatteetaten og ens meglerhus styr på posisjonene man har. Ting som er kjøpt og solgt og tap eller gevinst realisert er vann under broen og det er som det er, det er i utgangspunktet ingen grunn til å være speseilt ineressert i det. Jeg har selv aldri sett på det før denne lille øvelsen i denne tråden i dag.

    Skal jeg ha kontoutskrifter av en vanlig bankkonto mer enn et par år bak i tid må det spesifikt bestilles fra banken og tror også det er et gebyr for det. Gjorde det en gang for noen år siden og da fikk jeg en Veldig Tykk konvolutt med mange Veldig Tettskrevne Sider med transaksjoner på, men det er heller kke noe som umiddelbart er tilgjengelig. Om du skulle lure på hvor mye penger du brukte på Polet i 2015 så har du ingen måte å finne det ut på uten å bestille en kontoutskrift/kredittkortutskrift å gå gjennom den manuelt - om da ikke det er tilgjengelig i nettbanken (det er ikke i min i alle fall)
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.069
    Antall liker
    8.865
    Sted
    Oslo
    Erna har gjentatte ganger over år blitt spurt om det Finnes aksjehandler..
    Men da Huitfeldt saken kom opp, så sto vel hennes alarmklokker på snooze?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    10.180
    H og andre er veldig opptatt av det Finnes har gjort og det er greit det, man prøver intenst og ofre han for Ernas politiske fremtid, men saken er den at selv om Erna ender opp uten skyld i noe så har hun likevel ansvaret, hun kan ikke komme unna det. Så spørsmålet er fortsatt hvordan hun håndterer det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn