S
Slubbert
Gjest
Og det som er fint med konkurranseutsetting er at de som har en oppblåst ledelse og administrasjon stort sett vil tape anbud siden kostnadsnivået er for høyt. Og da må de slanke seg.
|
Da er det vel på sin plass å skyte inn en liten supplerende kommentar.(...) NSB, nå Vy, har vært preget av høye priser, dårlig kundeservice, dårlig informasjon og dårlig drift i lang tid. Det koster mer å ta tog enn fly mellom de store byene (...)
På kollektivnettet i Oslo er det relativt sett dyrt å reise kort, men billig å reise langt siden sone 1 dekker et svært stort areal.Så kostnaden for de som reiser er ikke interessant? Ei heller det at tog mellom disse byene også server de som reiser til og fra en drøss destinasjoner underveis, da?
Når det gjelder konkurranseutsettingen, som ser ut som poenget ditt. Hva med UK? Mener vi betaler mer for et dagskort i London enn i Oslo, og mer for å komme oss fra Gatwick til Victoria enn fra G-moen til Oslo S, og hvordan står det til med kundetilfredsheten hos de som reiser med privat tog i UK? De siste to gangene jeg returnerte fra London måtte vi leve med innstillinger og smått kaotiske alternative reiseveier.
Jeg nevnte flere ting: Høye priser, lite kundevennlige og sure konduktører, firkantet billettsystem (feks at man ikke kan gå av toget og gå på et nytt med samme billett, eller som jeg opplevde at jeg måtte gå av toget og vente på neste fordi det ikke var lov å kombinere ordinær billett og sonebillett på samme avgang), dårlig informasjon, dårlig/fraværende erstatningstilbud ved innstillinger, alt for få avganger feks på Dovrebanen (alltid utsolgt), alt for få sovekupéer, ikke interrail osv osv. Sånne ting har lite eller ingenting med skinnegangen å gjøre. La SJ prøve seg, jeg har stor tro på at det blir bedre.Si det til Banenor og hva de nå heter selskapene som eier og drifter skinnegang og signalanlegg. De største problemene jeg har opplevd etter 10 år som 13mils pendler er signalfeil og annet rask som ikke er konkurranseutsatt. Det blir som å skylde på Fjordkraft hvis du opplever strømbrudd i Tana. Det er sjelden NSB/Vys mannskap eller uniformer har hindret toget i å gå. Det er kanskje et par ganger på disse årene det har vært noen minutter forsinkelse pga manglende personale på Oslo S. Prisen? ca 3500 pr mnd inkl alle soner i Ruter er helt ok for meg.
Og jeg "skifter" fra Ruter sonebillett til vanlig NSB-billett på Eidsvold hver eneste dag med togpersonalets viten og velsignelse så den historien kjøper jeg ikke....
Vy kjører parallelt med Flytoget Gardermoen - Lillestrøm - Oslo S - Skøyen og videre vestover.Flytoget har aldri prøvd å konkurrere på pris. Deres profil er rask reise og hyppige avganger for en betalingsvillig og kjøpesterk kundegruppe (forretningsreisende).
Fra Kastrup til København koster togbilletten 36 kroner.
mulig jeg misforstår, men denne forstår jeg ikke. jeg har månedskort i oslo (sone 1). når jeg tar toget til fredrikstad så betaler jeg bare for distansen mellom grensen for sone 1 (rosenholm) og fredrikstad - og jeg sitter hele tiden på det samme toget. det var nsb som lærte meg dette…Jeg var på vei fra Stange til Oslo da jeg ble kastet av toget selv om jeg hadde gyldig billett hele veien. Enkeltbillett til Eidsvoll og sonebillett (4N) videre til Oslo. De kan ikke kombineres på ett og samme tog, så jeg måtte pent gå av på Eidsvoll og vente på neste tog videre til Oslo, som jeg da kunne ta med sonebilletten.
Jeg har månedskort sone 1, men kjøpte soneutvidelse til 4N for å ha gyldig billett fra Eidsvoll. Det var ikke lov, siden to enkeltbilletter ikke kan brukes på én og samme togavgang. Så jeg ble på ingen pen måte bedt om å gå av toget og vente på neste avgang videre til Oslo (og toget var knapt halvfullt).mulig jeg misforstår, men denne forstår jeg ikke. jeg har månedskort i oslo (sone 1). når jeg tar toget til fredrikstad så betaler jeg bare for distansen mellom grensen for sone 1 (rosenholm) og fredrikstad - og jeg sitter hele tiden på det samme toget. det var nsb som lærte meg dette…Jeg var på vei fra Stange til Oslo da jeg ble kastet av toget selv om jeg hadde gyldig billett hele veien. Enkeltbillett til Eidsvoll og sonebillett (4N) videre til Oslo. De kan ikke kombineres på ett og samme tog, så jeg måtte pent gå av på Eidsvoll og vente på neste tog videre til Oslo, som jeg da kunne ta med sonebilletten.
altså: månedskort sone 1 pluss nsb-billett rosenholm-fredrikstad. samme hjem; kjøper bare billett fra fredrikstad til rosenholm, resten av reisen dekkes av månedskortet.
Jeg sier ikke at det ikke er teit, er bare ikke overbevist om at det er vy som er synderen her. Det er ruter som ikke ønsker å subsidiere reiser som er lenger enn ruter sitt område. Dette er jo et "triks" som veldig mange bruker som ruter ikke er spesielt interessert i å betale for
Jeg har reist på denne måten i snart 10 år etter råd fra billettøren hos NSB den gangen. Ingen konduktør har noensinne sagt et pip om at dette ikke er lov eller gjort noe som helst. Jeg kjører riktignok med månedskort om det kan være en forskjell der (har i ettertid sjekket og det er en forskjell på å reise med 2 enkeltbilletter kontra månedskort https://www.dinside.no/reise/kjoper...trekning-koster-det-50-kroner-mindre/66642523). Har reist med enkeltbillett som påbygning mange ganger når jeg skal utenfor Ruter-sonen og det er aldri noe problem. For noen år siden var det en gjøk i NSB som foreslo at de som reiste på denne måten skulle gå av på Eidsvold og på igjen med samme tog, men den galskapen ble stoppet før den ble effektuert. En metode å unngå det på er å vise bare den billetten som gjelder når konduktøren passerer. De aller færreste legger merke til hvor den enkelte skal, men de finnes. Kan forresten ikke tenke meg at dette er noe som endrer seg med SJ. Har heller ikke sett noen flyruter med transit som gir samme fleksibiliteten så den er nok ikke veldig etterspurt. Noe skal man vel klage på.Det gir ikke mening, da jeg har gyldig billett og fint kan kjøre lovlig hele veien. Jeg kan fint ta toget til Eidsvoll på sone 4N og så kjøpe billett videre fra der, bare ikke på samme avgang. Det var også regelen jeg ble konfrontert med, å bruke to enkeltbilletter på samme avgang er ikke lov, ferdig snakka. Slik det heller ikke er lov å kjøpe én enkeltbillett (ikke plassbillett) og gå av og ta en kaffe med en bekjent på veien og så ta neste tog videre dit du skal. Én billett, én avgang, null fleksibilitet. Det er firkantet og lite kundevennlig.
Og dette er som nevnt bare ett av mange områder hvor NSVy er firkantet, lite fleksibelt og lite kundevennlig. Og hvis man er av den oppfatning at tog bør bli et mer brukt alternativ til bil og fly av miljøhensyn, så burde man være for alt som kan gi et bedre og mer fleksibelt tilbud. I stedet for å sette seg på bakbeina og si at «det er da bra nok» av rent ideologiske årsaker.
det er altså samme situasjon som jeg beskrev.Har reist med enkeltbillett som påbygning mange ganger når jeg skal utenfor Ruter-sonen og det er aldri noe problem.
har du månedskort for fire soner, så er det vel daikke noe problem å kjøpe tilleggsbillett ut av sonen til ruterHvis du er i Oslo og skal til hamar, hvorfor skal ruter subsidiere halve billetten?
Nei, hvis du kjøper en vybillett fra Oslo til hamar koster det ingenting for ruter. Bruker du ruter og tilleggsbilleter på halve reisen påløper det dem kostnader.De gjør da det uansett når sone 4N gjelder til Eidsvoll. Du kan kjøre sone til Eidsvoll og ta neste tog videre til Hamar, null problem. Det meningsløse i systemet har ingenting med Ruter å gjøre, men at én avgang = én billett, uansett.
« - NSB enkeltbilletter kan IKKE kombineres med enkeltbillett fra Ruter. Årsaken er at det da undergraver regelverket, og Akershus fylke vil da betale for andre enn egne innbyggere, sier kommunikasjonssjefen.»Står mer om denne problematikken her samt hvilke billetter som kan kombineres. https://www.dinside.no/reise/kjoper...trekning-koster-det-50-kroner-mindre/66642523
Sant nok, men konduktøren spurte om jeg bare skulle til Eidsvoll og jeg var dum nok til å være ærlig og sa at jeg skulle til Oslo og ville kjøre videre på sonebillett (jeg prøver alltid å være ærlig og det biter meg i ræva av og til). Og da var det ingen nåde, kjøp ny billett fra Stange til Oslo eller pell deg av på Eidsvoll og ta neste tog videre fra der. Og det ble ikke sagt i noen hyggelig tone heller. Jeg visste ikke en gang at det ikke var lov, men kundehensynet veide ikke tungt der i gården.En metode å unngå det på er å vise bare den billetten som gjelder når konduktøren passerer. De aller færreste legger merke til hvor den enkelte skal, men de finnes.
Det kan godt hende, tiden vil vise. Men mitt inntrykk av NSVy, som hyppig togbruker, er mildt sagt blandet og jeg ser stort forbedringspotensiale. Så jeg er håpefull. Og folk kan bare være avvisende av ideologiske og nasjonalistiske grunner (jeg har til gode å se noen andre), men at «det er bra nok som det er», er et fryktelig dårlig argument. Hvis man vil ha folk over fra fly og bil til tog, så er et bedre togtilbud måten å gjøre det på. Å argumentere for det motsatte er bare å gjøre seg selv til nettopp den formyndersosialistkommunistkarikaturen som Gjestemedlem beskriver.Kan forresten ikke tenke meg at dette er noe som endrer seg med SJ.
Problemet er ikke at folk klager, men at de tar fly og kjører bil heller ennå ta tog. Dovrebanen konkurrerer med en av Europas mest trafikkerte flyruter, og da er det kanskje på tide å ta den konkurransen på alvor.Noe skal man vel klage på.