Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Og det som er fint med konkurranseutsetting er at de som har en oppblåst ledelse og administrasjon stort sett vil tape anbud siden kostnadsnivået er for høyt. Og da må de slanke seg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.257
    Joda, men det kompenseres med lavere lønninger og dårligere pensjonsordninger for fotfolket.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    (...) NSB, nå Vy, har vært preget av høye priser, dårlig kundeservice, dårlig informasjon og dårlig drift i lang tid. Det koster mer å ta tog enn fly mellom de store byene (...)
    Da er det vel på sin plass å skyte inn en liten supplerende kommentar.

En flyreise mellom de store byene inneholder for det meste (og for de fleste) en reise fra eller gjennom Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger til Gardermoen, Flesland, Værnes, eller Sola. Det gjelder både med tanke på tid og penger.

På strekningen jeg reiser til min flyplass (Ruter sone 1 til N4 om jeg ikke husker feil) må jeg ut med ca. 100-lappen for å reise med NSB, og ca. 200-lappen for å reise med Flytoget eller buss. Jeg antar at det ender med tilsvarende overgang til buss eller tog i motsatt ende også.

Kjøpt nå koster billigste togbillett til Bergen i dag 964,-, og med reise måned fram i tid 489,-.

For å fly med Norwegian koster den billigste billetten i dag 779,-, om en måned 429,-.

Reisetiden? Til flyplassen, inkludert en overgang, oppmøte, innsjekking og alt man holder på med hos Avinor? Tror ikke besparelsen er den samme som togreisetid minus flytid, gitt.

Nå skal det riktignok innrømmes at det ikke går tog mellom Trondheim, Bergen og Stavanger uten en sving innom Oslo, så mitt eksempel er 'best case', mellom Oslo og en av de andre byene.

Er regnestykket fortsatt like enkelt?

Sist redigert av en moderator:
    S

Slubbert

Gjest
    Det har jo ingenting med poenget å gjøre. Det er jevnt over billigere å bli fraktet med fly fra Gardermoen til Flesland, enn med tog fra Oslo til Bergen. Og det er sånn cirka like langt. Ressursbruken per passasjerkilometer er langt høyere med fly enn med tog, ellers hadde jo fly vært mer miljøvennlig. Og allikevel er det dyrere å ta tog 50-ish mil enn å ta fly 50-ish mil. Strøm er uendelig mye billigere per passasjerkilometer enn flybensin, og driftskostnaden for et tog er mye lavere per passasjerkilometer enn for et fly. Og allikevel er det altså mye billigere per kilometer å fly enn å ta tog. Det henger ikke på greip.

Men da det var SAS-monopol kostet en flybillett mellom to norske byer mange tusen, så mye ligger nok i konkurranseutsettingen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så kostnaden for de som reiser er ikke interessant? Ei heller det at tog mellom disse byene også server de som reiser til og fra en drøss destinasjoner underveis, da?

Når det gjelder konkurranseutsettingen, som ser ut som poenget ditt. Hva med UK? Mener vi betaler mer for et dagskort i London enn i Oslo, og mer for å komme oss fra Gatwick til Victoria enn fra G-moen til Oslo S, og hvordan står det til med kundetilfredsheten hos de som reiser med privat tog i UK? De siste to gangene jeg returnerte fra London måtte vi leve med innstillinger og smått kaotiske alternative reiseveier.

S

Slubbert

Gjest
    Du får lese innlegget du siterte på nytt. Det handler overhodet ikke om tog vs. fly, men om at Vy ikke fremstår som en god leverandør av tjenesten togreise. De er dyre (som vist da de kuttet driftskostnaden for Dovrebanen med en faktor 5 da den ble konkurranseutsatt), de har dårlig kundeservice og man har som togpassasjer svært lite fleksibilitet og rettigheter. Jeg ser et stort forbedringspotensiale for produktet togreise og ønsker SJ velkommen til å få prøve seg. Og som togbruker er jeg forventningsfull til hva jeg tror de kan oppnå. Et bedre togtilbud er i alles interesse, ikke minst miljøets.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.257
    Er man mer enn to passasjer er det ofte billigere å bruke taxi/limousinservice enn et konkurranseutsatt tog fra byen og til flyplassen.

S

Slubbert

Gjest
    Flytoget har aldri prøvd å konkurrere på pris. Deres profil er rask reise og hyppige avganger for en betalingsvillig og kjøpesterk kundegruppe (forretningsreisende).

Fra Kastrup til København koster togbilletten 36 kroner.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.443
    Så kostnaden for de som reiser er ikke interessant? Ei heller det at tog mellom disse byene også server de som reiser til og fra en drøss destinasjoner underveis, da?

Når det gjelder konkurranseutsettingen, som ser ut som poenget ditt. Hva med UK? Mener vi betaler mer for et dagskort i London enn i Oslo, og mer for å komme oss fra Gatwick til Victoria enn fra G-moen til Oslo S, og hvordan står det til med kundetilfredsheten hos de som reiser med privat tog i UK? De siste to gangene jeg returnerte fra London måtte vi leve med innstillinger og smått kaotiske alternative reiseveier.
    På kollektivnettet i Oslo er det relativt sett dyrt å reise kort, men billig å reise langt siden sone 1 dekker et svært stort areal.

Ellers er, som nevnt før, enhver gullstandard for togdrift rundomkring i verden statlige monopoler i en eller annen form. Deutsche Bahn, Schweitzische Bundesbahn (og Postbussene i Sveits), SNCF Frankrike og ditto i Spania og Italia. Det ville overraske meg mye om togtilbudet i Japan er privat, men der har jeg ikke vært. Det er i utgangspunktet ingen ting som tyder på at å privatisere og dele opp noe slikt er en spesielt god idé - det er nesten fascinerende at de har kommet på det her på landet gitt hvordan det ellers funker i land som har veldig mye bedre togtilbud enn Norge.

S

Slubbert

Gjest
    Siden NSB/Vy suger balle synes jeg det er bra at noen andre får prøve seg. Hvem som drifter togsettene driter jeg i, jeg vil bare ha et bedre togtilbud. Skjønner at de ideologisk opphengte har vanskelig for å forstå sånt, men får ikke SJ til det er det bare å hive dem ut ved neste korsvei.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.456
    Torget vurderinger
    12
    Si det til Banenor og hva de nå heter selskapene som eier og drifter skinnegang og signalanlegg. De største problemene jeg har opplevd etter 10 år som 13mils pendler er signalfeil og annet rask som ikke er konkurranseutsatt. Det blir som å skylde på Fjordkraft hvis du opplever strømbrudd i Tana. Det er sjelden NSB/Vys mannskap eller uniformer har hindret toget i å gå. Det er kanskje et par ganger på disse årene det har vært noen minutter forsinkelse pga manglende personale på Oslo S. Prisen? ca 3500 pr mnd inkl alle soner i Ruter er helt ok for meg.

Og jeg "skifter" fra Ruter sonebillett til vanlig NSB-billett på Eidsvold hver eneste dag med togpersonalets viten og velsignelse så den historien kjøper jeg ikke....

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Hva er et bedre togtilbud egentlig? Skinnene(mangel på) , togsettene, signalanleggene osv kommer jo til å være det samme.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.257
    Egentlig litt underlig at VY tog privatiseres samtidig som VY buss kjøper opp konkurrenter.

S

Slubbert

Gjest
    Si det til Banenor og hva de nå heter selskapene som eier og drifter skinnegang og signalanlegg. De største problemene jeg har opplevd etter 10 år som 13mils pendler er signalfeil og annet rask som ikke er konkurranseutsatt. Det blir som å skylde på Fjordkraft hvis du opplever strømbrudd i Tana. Det er sjelden NSB/Vys mannskap eller uniformer har hindret toget i å gå. Det er kanskje et par ganger på disse årene det har vært noen minutter forsinkelse pga manglende personale på Oslo S. Prisen? ca 3500 pr mnd inkl alle soner i Ruter er helt ok for meg.

Og jeg "skifter" fra Ruter sonebillett til vanlig NSB-billett på Eidsvold hver eneste dag med togpersonalets viten og velsignelse så den historien kjøper jeg ikke....
    Jeg nevnte flere ting: Høye priser, lite kundevennlige og sure konduktører, firkantet billettsystem (feks at man ikke kan gå av toget og gå på et nytt med samme billett, eller som jeg opplevde at jeg måtte gå av toget og vente på neste fordi det ikke var lov å kombinere ordinær billett og sonebillett på samme avgang), dårlig informasjon, dårlig/fraværende erstatningstilbud ved innstillinger, alt for få avganger feks på Dovrebanen (alltid utsolgt), alt for få sovekupéer, ikke interrail osv osv. Sånne ting har lite eller ingenting med skinnegangen å gjøre. La SJ prøve seg, jeg har stor tro på at det blir bedre.

Lokaltransporten med Ruter synes jeg funker bra.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor mener du det er rimelig at et fylke skal sponse din billett ut av fylket? Jeg er ganske overbevist om at de ikke har planer om det når det står sj på toget heller :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.456
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes prisen for min billett er helt grei, opplever sjelden sure konduktører og har reist daglig i årevis med kombinasjonen sonebillett og vanlig billett etter råd fra dengang NSBs personale. Sovevogn og fullbooket tog er ikke noe tema for meg så det kan jeg ikke si noe om. Problemene jeg opplever skyldes ikke Vys ansvarsområde så da er det ikke mye i min hverdag som kan kvalitetsforbedres, men jeg aksepterer at min hverdag og bruk ikke gjelder alle. Men jammen er en veldig stor andel av passasjerene jeg ser dagpendlere. Bare på lille stange står det 50-60 personer hver morgen.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Flytoget har aldri prøvd å konkurrere på pris. Deres profil er rask reise og hyppige avganger for en betalingsvillig og kjøpesterk kundegruppe (forretningsreisende).

Fra Kastrup til København koster togbilletten 36 kroner.
    Vy kjører parallelt med Flytoget Gardermoen - Lillestrøm - Oslo S - Skøyen og videre vestover.
    Opp til 3 avganger pr time, tar noen få minutter lengre tid.
    Og prisen er omtrent 50% rimeligere enn Flytoget.
    Alt handler om å ta riktig rulletrapp på Gardermoen i ankomsthallen og ned til perrongene.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg var på vei fra Stange til Oslo da jeg ble kastet av toget selv om jeg hadde gyldig billett hele veien. Enkeltbillett til Eidsvoll og sonebillett (4N) videre til Oslo. De kan ikke kombineres på ett og samme tog, så jeg måtte pent gå av på Eidsvoll og vente på neste tog videre til Oslo, som jeg da kunne ta med sonebilletten. NSVy sparte ikke ett eneste øre på det, og ethvert serviceorientert selskap ville løst det til beste for kunden. Samme med hun i linken jeg postet som ville møte noen på Lillehammer og ta neste tog videre til Trondheim. Neida, har du kjøpt billett fra A til Å må du pent sitte på samme toget fra A til Å, selv om det ikke er plassbillett. Dette er firkantet og svært lite kundevennlig, som om en butikk skulle nektet deg å bytte en vare om du fant ut at den ikke passet. Og samme med informasjon og oppfølging når tog er innstilt. Er flyet ditt innstilt går du i serviceskranken og finner en løsning, er toget ditt innstilt er du overlatt til deg selv, med minimal info. Og er flyet ditt forsinket så du ikke rekker korresponderende fly får du ny billett, er toget ditt forsinket så du ikke rekker korresponderende tog er du fucked. Her er det massivt forbedringspotensial.

Da SAS mistet monopolet på innenriks flyreiser ble tilbudet massivt mye bedre og prisene massivt mye lavere. Det burde også være mulig for tog, og i og med at tog er ment å erstatte flytrafikk av miljøhensyn er alt som kan gi forbedringer i togtilbudet noe de selverklært miljøbevisste burde ta i mot med åpne armer. Men neida, her snakkes det heller om et under pari tilbud som «godt nok», av rent ideologiske grunner. Det er merkelig, spesielt om man ønsker at togtransport skal spise større markedsandeler av flytransport. Jeg ser ingen andre grunner enn rent ideologiske til å motsette seg nye togtilbud, som er det man faktisk gjør når man argumenterer for at dagens tilbud er «bra nok». Hvis man ønsker at tog i større grad skal erstatte fly så bør man snu alle stener for å forbedre togtilbudet.

Ellers tar jeg aldri flytoget, det er som sagt et tilbud myntet på forretningsreisende.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på vei fra Stange til Oslo da jeg ble kastet av toget selv om jeg hadde gyldig billett hele veien. Enkeltbillett til Eidsvoll og sonebillett (4N) videre til Oslo. De kan ikke kombineres på ett og samme tog, så jeg måtte pent gå av på Eidsvoll og vente på neste tog videre til Oslo, som jeg da kunne ta med sonebilletten.
    mulig jeg misforstår, men denne forstår jeg ikke. jeg har månedskort i oslo (sone 1). når jeg tar toget til fredrikstad så betaler jeg bare for distansen mellom grensen for sone 1 (rosenholm) og fredrikstad - og jeg sitter hele tiden på det samme toget. det var nsb som lærte meg dette…

altså: månedskort sone 1 pluss nsb-billett rosenholm-fredrikstad. samme hjem; kjøper bare billett fra fredrikstad til rosenholm, resten av reisen dekkes av månedskortet. kombineres på ett og samme tog.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg var på vei fra Stange til Oslo da jeg ble kastet av toget selv om jeg hadde gyldig billett hele veien. Enkeltbillett til Eidsvoll og sonebillett (4N) videre til Oslo. De kan ikke kombineres på ett og samme tog, så jeg måtte pent gå av på Eidsvoll og vente på neste tog videre til Oslo, som jeg da kunne ta med sonebilletten.
    mulig jeg misforstår, men denne forstår jeg ikke. jeg har månedskort i oslo (sone 1). når jeg tar toget til fredrikstad så betaler jeg bare for distansen mellom grensen for sone 1 (rosenholm) og fredrikstad - og jeg sitter hele tiden på det samme toget. det var nsb som lærte meg dette…

altså: månedskort sone 1 pluss nsb-billett rosenholm-fredrikstad. samme hjem; kjøper bare billett fra fredrikstad til rosenholm, resten av reisen dekkes av månedskortet.
    Jeg har månedskort sone 1, men kjøpte soneutvidelse til 4N for å ha gyldig billett fra Eidsvoll. Det var ikke lov, siden to enkeltbilletter ikke kan brukes på én og samme togavgang. Så jeg ble på ingen pen måte bedt om å gå av toget og vente på neste avgang videre til Oslo (og toget var knapt halvfullt).

Noen videre forklaring kunne jeg ikke få, og det hele fremstår tenmmelig meningsløst. Det betyr også at hvis du feks forhåndskjøper billett fra A til B, men så senere finner ut at du skal til C, så må du ta ett tog fra A til B, gå av på B og vente på neste tog videre fra B til C. Eller kjøpe ny billett hele veien fra A til C.

C

cruiser

Gjest
    Det er vel slik fordi fylket(Oslo og Akershus i dette tilfellet) subsidierer billetter for sine innbyggere som reiser innenfor ruter sitt område. Bruker man sone billett til grensa for området og kjøper billett videre "misbruker" man systemet og får subsidiert en billett fylket ikke har noen intensjoner om å subsidiere.

S

Slubbert

Gjest
    Det gir ikke mening, da jeg har gyldig billett og fint kan kjøre lovlig hele veien. Jeg kan fint ta toget til Eidsvoll på sone 4N og så kjøpe billett videre fra der, bare ikke på samme avgang. Det var også regelen jeg ble konfrontert med, å bruke to enkeltbilletter på samme avgang er ikke lov, ferdig snakka. Slik det heller ikke er lov å kjøpe én enkeltbillett (ikke plassbillett) og gå av og ta en kaffe med en bekjent på veien og så ta neste tog videre dit du skal. Én billett, én avgang, null fleksibilitet. Det er firkantet og lite kundevennlig.

Og dette er som nevnt bare ett av mange områder hvor NSVy er firkantet, lite fleksibelt og lite kundevennlig. Og hvis man er av den oppfatning at tog bør bli et mer brukt alternativ til bil og fly av miljøhensyn, så burde man være for alt som kan gi et bedre og mer fleksibelt tilbud. I stedet for å sette seg på bakbeina og si at «det er da bra nok» av rent ideologiske årsaker.

C

cruiser

Gjest
    Jeg sier ikke at det ikke er teit, er bare ikke overbevist om at det er vy som er synderen her. Det er ruter som ikke ønsker å subsidiere reiser som er lenger enn ruter sitt område. Dette er jo et "triks" som veldig mange bruker som ruter ikke er spesielt interessert i å betale for

S

Slubbert

Gjest
    Og det er også forstemmende at NSVy driver så lite kostnadseffektivt at de kan sette ned tilskuddsprisen for Dovrebanen fra 750 millioner kroner i året til 150 millioner kroner i året med én gang den blir lagt ut på anbud. Tror noen de hadde gjort det hvis den ikke ble konkurranseutsatt? Staten har allerede spart 6 milliarder kroner de neste 10 årene, og hvis SJ ikke oppfyller kravene i anbudet kan de miste kontrakten. Å motsette seg dette fremstår som ideologisk prinsipprytteri. SJ er statseid, og det driter jeg i. Offentlig, privat, who the fuck cares? Det vi trenger for å få trafikken over fra fly og bil til tog, er først og fremst et bedre togtilbud.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg sier ikke at det ikke er teit, er bare ikke overbevist om at det er vy som er synderen her. Det er ruter som ikke ønsker å subsidiere reiser som er lenger enn ruter sitt område. Dette er jo et "triks" som veldig mange bruker som ruter ikke er spesielt interessert i å betale for

Du kan kjøre lovlig til Eidsvoll med sone 4N, når som helst og av hvilken grunn som helst. Hvilken forskjell utgjør det for Ruter om du tar samme tog eller neste tog videre fra der? Eller Vy for den del? Ingen. Vy har en regel om én avgang, én billett, uansett. Det er lite fleksibelt og lite kundevennlig.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.456
    Torget vurderinger
    12
    Det gir ikke mening, da jeg har gyldig billett og fint kan kjøre lovlig hele veien. Jeg kan fint ta toget til Eidsvoll på sone 4N og så kjøpe billett videre fra der, bare ikke på samme avgang. Det var også regelen jeg ble konfrontert med, å bruke to enkeltbilletter på samme avgang er ikke lov, ferdig snakka. Slik det heller ikke er lov å kjøpe én enkeltbillett (ikke plassbillett) og gå av og ta en kaffe med en bekjent på veien og så ta neste tog videre dit du skal. Én billett, én avgang, null fleksibilitet. Det er firkantet og lite kundevennlig.

Og dette er som nevnt bare ett av mange områder hvor NSVy er firkantet, lite fleksibelt og lite kundevennlig. Og hvis man er av den oppfatning at tog bør bli et mer brukt alternativ til bil og fly av miljøhensyn, så burde man være for alt som kan gi et bedre og mer fleksibelt tilbud. I stedet for å sette seg på bakbeina og si at «det er da bra nok» av rent ideologiske årsaker.
    Jeg har reist på denne måten i snart 10 år etter råd fra billettøren hos NSB den gangen. Ingen konduktør har noensinne sagt et pip om at dette ikke er lov eller gjort noe som helst. Jeg kjører riktignok med månedskort om det kan være en forskjell der (har i ettertid sjekket og det er en forskjell på å reise med 2 enkeltbilletter kontra månedskort https://www.dinside.no/reise/kjoper...trekning-koster-det-50-kroner-mindre/66642523). Har reist med enkeltbillett som påbygning mange ganger når jeg skal utenfor Ruter-sonen og det er aldri noe problem. For noen år siden var det en gjøk i NSB som foreslo at de som reiste på denne måten skulle gå av på Eidsvold og på igjen med samme tog, men den galskapen ble stoppet før den ble effektuert. En metode å unngå det på er å vise bare den billetten som gjelder når konduktøren passerer. De aller færreste legger merke til hvor den enkelte skal, men de finnes. Kan forresten ikke tenke meg at dette er noe som endrer seg med SJ. Har heller ikke sett noen flyruter med transit som gir samme fleksibiliteten så den er nok ikke veldig etterspurt. Noe skal man vel klage på.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Hvis du er i Oslo og skal til hamar, hvorfor skal ruter subsidiere halve billetten?

S

Slubbert

Gjest
    De gjør da det uansett når sone 4N gjelder til Eidsvoll. Du kan kjøre sone til Eidsvoll og ta neste tog videre til Hamar, null problem. Det meningsløse i systemet har ingenting med Ruter å gjøre, men at én avgang = én billett, uansett.

Et annet eksempel kan feks være at du finner en miniprisbillett fra Oslo til Dombås. Og så kjøper du den og i tillegg en vanlig billett videre fra Dombås til Trondheim på samme avgang fordi du tenker at du kan spare noen kroner. Det er ikke lov, og da kan du risikere å bli kastet av på Dombås og måtte kjøpe ny billett på neste tog videre til Trondheim. For det er verken lov å bruke to enkeltbilletter på én avgang, eller én enkeltbillett på to avganger. Og for n’te gang, det er lite fleksibelt og lite kundevennlig.

Men nå tror jeg det er umulig å forklare det mer utførlig. Og jeg tror også at du har inntatt din sedvanlige sofistmodus hvor du skal flisespikke på alt inn i evigheten, så da gidder jeg ikke å skrive noe mer her i denne omgang.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har reist med enkeltbillett som påbygning mange ganger når jeg skal utenfor Ruter-sonen og det er aldri noe problem.
    det er altså samme situasjon som jeg beskrev.
    hva slubbert sa, var at det egentlig dreide seg om tre billetter i hans tilfelle: månedskort for sone 1, tilleggbillett til sone 4 og nsb-billett ut videre. må vel være noe der. og da blir jo cruisers poeng straks tydligere?

Hvis du er i Oslo og skal til hamar, hvorfor skal ruter subsidiere halve billetten?
    har du månedskort for fire soner, så er det vel daikke noe problem å kjøpe tilleggsbillett ut av sonen til ruter

C

cruiser

Gjest
    De gjør da det uansett når sone 4N gjelder til Eidsvoll. Du kan kjøre sone til Eidsvoll og ta neste tog videre til Hamar, null problem. Det meningsløse i systemet har ingenting med Ruter å gjøre, men at én avgang = én billett, uansett.
    Nei, hvis du kjøper en vybillett fra Oslo til hamar koster det ingenting for ruter. Bruker du ruter og tilleggsbilleter på halve reisen påløper det dem kostnader.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Står mer om denne problematikken her samt hvilke billetter som kan kombineres. https://www.dinside.no/reise/kjoper...trekning-koster-det-50-kroner-mindre/66642523
    « - NSB enkeltbilletter kan IKKE kombineres med enkeltbillett fra Ruter. Årsaken er at det da undergraver regelverket, og Akershus fylke vil da betale for andre enn egne innbyggere, sier kommunikasjonssjefen.»

så; månedskort fra ruter + tilleggsbillett når du reiser ut – eventuelt andre veie – går fint; månedskort + tilleggsbillett på ruter + tilleggsbillett når du reisser videre ut av rutersone, det går ikke.

er je en logikk i dette, så langt

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.456
    Torget vurderinger
    12
    En annen sak er hvor stort behovet er for å gjøre det så komplisert som mulig. Vy ser ut til å prioritere storbrukerne/pendlerne som reiser daglig og der er tilbudet bra. De som har et særbehov en gang i blant er kanskje mindre interessante i så måte. Skal man stoppe på Gardermoen for å ta en kaffe med en kompis så kjøper man billett dit. Og så kjøper man en ny billett når man drar videre. Enkelt og greit. Mulig det koster et par tiere ekstra, men ærlig talt? Det virker å være et særbehov. Som "storkunde" er ikke denne kundegruppen noe jeg vil være med å subsidiere i form av økte utviklingskostnader ;). Jeg vil gjerne se hvor mye bedre Sj kommer til å bli på billettkombinering all den tid det er Akershus som er med å betaler moroa innen Ruterområdet. Prøv forresten å finne 2 flyselskaper som gir etterlyste billettfleksibilitet eller finn bare 1 som gir muligheter for spontankaffe i Frankfurt på vei et annet sted for deretter å reise videre med et annet fly enn planlagt?

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    En metode å unngå det på er å vise bare den billetten som gjelder når konduktøren passerer. De aller færreste legger merke til hvor den enkelte skal, men de finnes.
    Sant nok, men konduktøren spurte om jeg bare skulle til Eidsvoll og jeg var dum nok til å være ærlig og sa at jeg skulle til Oslo og ville kjøre videre på sonebillett (jeg prøver alltid å være ærlig og det biter meg i ræva av og til). Og da var det ingen nåde, kjøp ny billett fra Stange til Oslo eller pell deg av på Eidsvoll og ta neste tog videre fra der. Og det ble ikke sagt i noen hyggelig tone heller. Jeg visste ikke en gang at det ikke var lov, men kundehensynet veide ikke tungt der i gården.

Kan forresten ikke tenke meg at dette er noe som endrer seg med SJ.
    Det kan godt hende, tiden vil vise. Men mitt inntrykk av NSVy, som hyppig togbruker, er mildt sagt blandet og jeg ser stort forbedringspotensiale. Så jeg er håpefull. Og folk kan bare være avvisende av ideologiske og nasjonalistiske grunner (jeg har til gode å se noen andre), men at «det er bra nok som det er», er et fryktelig dårlig argument. Hvis man vil ha folk over fra fly og bil til tog, så er et bedre togtilbud måten å gjøre det på. Å argumentere for det motsatte er bare å gjøre seg selv til nettopp den formyndersosialistkommunistkarikaturen som Gjestemedlem beskriver.

Noe skal man vel klage på.
    Problemet er ikke at folk klager, men at de tar fly og kjører bil heller ennå ta tog. Dovrebanen konkurrerer med en av Europas mest trafikkerte flyruter, og da er det kanskje på tide å ta den konkurransen på alvor.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.456
    Torget vurderinger
    12
    Bare så det er sagt: Ser godt poenget med galskapen i å måtte gå av på Eidsvold for å ta neste tog. Ikke tjente Vy noe på det og ikke er det god kundebehandling. Har heller aldri opplevd noe lignende. Uansett er ikke dette svaret på hvordan konkurrere med fly Trheim-Oslo. Kjenner jeg Ola Dunk rett så dreier det seg mest om pris, pris, pris kombinert med latskap. Siden jeg i utgangspunktet har månedskort med Ruter og Vy undres jeg om jeg da kan ta Trondheimstoget til f.eks. hamar slik jeg kan i dag med en liten tilleggsbillett. Hvis ikke vil konkurranseutsettingen innskrenke dagens muligheter så vi får se om det blir mer eller mindre fleksibelt med SJ. Om mine argumenter er gode nok for deg spiller liten rolle i det mitt behov i dag er dekket på en tilstrekkelig bra måte og som god nordmann er jeg nå akkurat så egoistisk som de fleste andre. Det skal nok ikke tillegges hverken ideologi, nasjonalisme eller noe som helst merkelig med opprinnelse fra Askøy. Som nevnt tidligere blåser jeg egentlig en lang marsj i om konduktørene smiler eller er ei, det eneste som betyr noe er at togene er rimelig forutsigbare og erfaringsmessig ligger årsakene hos andre enn driftsselskapet så da hjelper det lite å bytte driftsselskap. Bare pragmatisme uten politisk slagside.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Hamar-Stavanger kan jo bli en morsom øvelse etterhvert. Sj fra Hamar til Eidsvoll, videre med ruter sonebillett til Oslo, vy til Kristiansand og sørtoget videre til Stavanger :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.456
    Torget vurderinger
    12
    Men lykken er jo anbud på alt blir vi tuta øra fulle av så dette må jo nærme seg nirvana. Økt kvalitet til lavere pris blir det visst. Så det er oppskriften på å få folk over til å reise med tog :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.257
    Entur har ansvaret for billettene. Mulig det er de som skal ha kjeft, ikke Vy.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn