Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Du vet denne familien med jordansk pass. De kommer ikke fra jordan, men fra palestina. De var innom Jordan og Jordan skrev pass til dem (med eller uten dems vitende). Så det at disse kommer fra et fredlig land er tull og tøys. De var palestinere.
    Det er jo forsåvidt interessant, om det er tilfelle. Om det er hold i dette så er jeg kanskje villig til å justere min posisjon her. Har du noen troverdig kilde til disse opplysningene?

Kom med noen kilder og linker så skal jeg lese dem og vurdere dem.

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Du finner ikke artikkel-seriene i VG og Aftenposten troverdig, så svaret må da bli nei, for en gitt verdi av troverdig.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    1.140
    Sted
    Oslo
    Dette er ikke nødvendigvis svart-hvitt. Man kan godt være reell flyktning og samtidig lyve (eller i etterkant fremstå som løgner) i sin asylsøknad.

F.eks: Grunnen til at du flykter kan være vanskelig å verifisere, man kan få dårlige råd av menneskesmuglere og medflyktninger, man kan misforstå i kommunikasjonen med myndighetene, myndighetene kan misforstå, saksbehandlingsfeil kan gjøres osv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du finner ikke artikkel-seriene i VG og Aftenposten troverdig, så svaret må da bli nei, for en gitt verdi av troverdig.
    Ok. Se bort i fra mitt kriterium at kilden og hendisningen skal være "troverdig".

Glem at jeg sa det.

Har du nå noen kilde som du kan dele med oss om hvor du har disse opplysningene fra?
    (selv tvilsomme eller falske kilder er godtatt)

Jeg skal ikke holde deg ansvarlig for evt. løgner, usannheter og fantasier som andre bidrar med.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    gå og let selv, Gjestemedlem. Linker er gitt tidligere å tråden. God kveld!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Med andre ord bare nok en løgn?
    Nei, bare et hint at jeg skal følge opp valget jeg gjorde måneder tilbake; å plassere deg på ignoringslisten grunnet din fryktelig debattmåte og manglende folkeskikk.

Linkene ligger der. let selv.

God kveld!

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Med andre ord bare nok en løgn?
    Nei, bare et hint at jeg skal følge opp valget jeg gjorde måneder tilbake å plassere deg på ignoringslisten grunnet din fryktelig debattmåte og forakt for mennesker.

Linkene ligger der. let selv.

God kveld!
    Passe oss så vi ikke blir moderert i to tråder på en dag, Larson.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^ Nå er det ikke en politiker som har skrevet innlegget. Og det handler ikke om USA eller oversettelser. Så hva du babler om aner jeg ikke, RRR.

Hvis innlegget over ikke var relevant. Da er ikke denne relevant heller?

Debatt: Statsborgerskap - I går gråt jeg og spurte min mann om hvor vi skal dra om det samme skjer med meg - Dagbladet
    Denne unødvendige frykten som endel innvandrere har er pisket opp av røde politikere og deres følgesvenner gjennom deres propagandakampanjer som fremstiller UDI som politisk motiverte, styrt av store fæle ministeren, og handler om ren vilkårlighet og ikke en god og rettskaffen saksbehandling. Disse menneskene som i sin iver etter å være gode i egne øyne destabiliserer troen på både retsvesen og offentlige saksbehandlere, de fremstiller UDI og UNE som uskikket til å ta eller endre på vedtak på saksfeltet.

Det er klart at denne kampanjen gir resultater. Den skremmer ekte flyktninger og lovlydige gode mennesker til å tro at "Listhaug kommer og tar dem", og at man ikke kan stole på norske myndigheter. Det er synd, for denne frykten er ubegrunnet. Er man den man sier man er, og kommer fra det landet man sier man kommer i fra, og ikke har kommet med graverende løgnhistorier, ja så har man heller ingenting å frykte. Og det er trist å se at sentrale opposisjonspolitikere og heiagjengen på sosiale medier er med på å skape en slik ubegrunnet frykt.

De tar ikke fem øre for å gjøre litt dårlig informerte flyktninger og innvandrere livredde. Alt for å gjøre seg selv populære og høste noen politiske godhetspoeng hos likesinnede.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Tiltredes. Når erfarne og ansvarlige AP-politikere på lang vei spekulerer i hvordan Listhaug påvirker UDI direkte i enkeltsaker så minner dette mest om Twittermeldingene til Trump.

Ap er desperate nå - de ligger under på målingene til tross for at de borgerlige gjennomfører en rekke tiltak som er upopulære og som burde ha gitt opposisjonen langt mer vind i seilene.

Jeg skulle ha ønsket at de blå hadde større baller og gjennomført mye mer på et tidligere tidspunkt - men jeg forstår på samme tid at de balanserer dette med velgeroppslutningen. Nå får de blåblå til og med kritikk for å ikke ha slått sammen nok kommuner med tvang! (veldig bra - Norge og nordmenn går i stadig museskritt mot den virkelige verden alle andre i EU lever i - noen av oss begynner å forstå at oljen ikke kan redde oss i uendeligheten - som politikken til AP legger opp til).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er valgår og mye som skjer i media om dagen har dette som bakteppe. Politikere og partier posisjonerer seg og det fører fort til at det konstrueres uenighet og konflikt der hvor det ikke behøver å være noen. Det er egentlig ikke så veldig stor forskjell på hva de viktige partiene står for når det kommer til innvandring og uønsket påvirkning på den norske politiske modellen fra udemokratiske religiøse krefter. Ap, H, Frp, SP er ikke så lang fra hverandre, så det spiller ikke egentlig så stor rolle hvem av dem som er i førersetet på dette området av politikken.

Det er sperregrensepartiene som litt desperat ønsker å så splid og splittelse og bruke fremheve dette som et viktig politisk skille. Det vil ikke bli noen kursendring om vi får en ny regjering. vel, annet enn noen ubetydelige symbolske endringer slik at de selvgode på sosiale medier kan få et par glansbilder og å posere med. I Norge er det jo tenkende og oppegående mennesker i de fleste partier, selv om de klart er i mindretall hos sperregrensepartiene ... noe deres oppslutningsnivå også vitner om.

Sakene med den falske somalieren og den jordanske/palestinske familien er nøye utvalgte. Det er dyktige strateger som har klart å skape dagsorden med dem. De gjør en god jobb de som står bak, og det er såpass profesjonelt gjort at det må stå et tungt pr-byrå bak kampanjen. Men den er også interessant for det er en arena med en del fallgruber og hindre. De var litt uheldig med valget den første saken. Den kan fort bli et tilbakeskritt i kampanjen. Men den andre her er mer interessant, og det blir litt moro å se hvordan den takles av partiene. Her må man balansere lov og rett mot menneskelige hensyn på en interessant måte. Den har alt. Lang tid, barn, sympatiske mennesker, skal barn være ansvarlig for foreldres gjerninger eller feil? Det er noe som virkelig utfordrer rettsfølelsen, for de fleste mener jo i bunn og grunn at folk kun skal være ansvarlig for egne gjerninger og ikke straffes for noe de ikke har skyld eller del i.

Men dette er også en gylden mulighet for de sittende partiene å gjøre denne saken til noe som viser dem fra sin beste side. De kan rett og slett ta i mot den som en gave og vise at de også er snille og gode og mennesker og slikt. De kan rett og slett på litt høyt og offentlig nivå si at de helst ser at man vektlegger menneskelige hensyn i denne saken mer enn å være bokstavtro til loven (selv om et enstemmig Storting vedtok dem).

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.979
    Jeg synest det er helt topp. Det tydeliggjør hvor lite alvorlig representanter på stortinget tar jobben sin. På nesten enhver arbeidsplass i Norge er det akseptert å følge med på ski, men ikke på bekostning av noe viktig. At representanter synest langrenn er viktigere enn hva de faktisk skal drive med sier der meste. Bra de får oppunder millionen for å ignorere jobben sin.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synest det er helt topp. Det tydeliggjør hvor lite alvorlig representanter på stortinget tar jobben sin. På nesten enhver arbeidsplass i Norge er det akseptert å følge med på ski, men ikke på bekostning av noe viktig. At representanter synest langrenn er viktigere enn hva de faktisk skal drive med sier der meste. Bra de får oppunder millionen for å ignorere jobben sin.
    Og når de som resultat av dette bli stemt ut av tinget har de landets beste etterlønns- og pensjonsordninger.

U

Utgatt24668

Gjest
    Borgerlig kaos - de blå-blå er mer opptatt av å se på ski-vm enn å stemme for sakene sine.

Politikere smugtittet på ski-VM og glemte å stemme

Hadde dette bare vært det eneste kaoset Venstre og de blå-blå sto for.

Borgerlig kaos faktisk :) Et lite treffende og utdatert uttrykk fra Stoltenberg dette.

Apropos gamle helter - hans månelanding blir vel snart dekket av National Geographics sin serie -Havarikommisjonen.

C

cruiser

Gjest
    Dreiv ikke du nettopp å sutra i en annen tråd om hvor fælt det var at vi ikke fikk forsket nok på lagring fordi anlegget på mongstad skulle legges ned?

H

Hardingfele

Gjest
    Ap verst på toppkvinner - Aftenposten

De blå partiene gjør det heller ikke så ille når det kommer til rekruttering av kvinnelige ledere. Ap er på sisteplass på et område som er en av deres kjernesaker. Liv og lære - nok en gang.
    Du skal se de flyter på tidligere gjennomslag:

1981: Gro Harlem Brundtland blir første kvinnelige statsminister i Norge.

1986: Gro Harlem Brundtlands “kvinneregjering” utnevnt 9. mai 1986, blir en verdenssensasjon. Åtte av de 18 regjeringsmedlemmene er kvinner (44 %).

1993: Kirsti Kolle Grøndahl blir første kvinnelige stortingspresident.

2007: Etter utskiftinger av statsråder har en norsk regjering kvinnelig flertall for første gang (57 %).

Men sikkert greit for Ap å bli minnet om at man hele tiden må utvikle seg.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Ja, alt var bedre før - men jeg tror ikke de fornyer seg og tiltrekker seg nye velgere ved å hvile på tidligere meritter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ny meningsmåling: Kalddusj for Solbergs drøm om fire nye år - Aftenposten

Ved neste måling er det ikke usannsynlig at Senterpartiet kjører forbi Fremskrittspartiet.

Dette er nøkkelen til en regjeringsskifte, fordi det kan gi en regjering som folk kan leve med i stedet for drømmerier fra sperregrensepartiene.

I dag er sperregrensepartiene fremdels aktuelle fordi de kan vippe, men de har lite for seg utover dette på nasjonalt plan. Skal man ha en sterk regjering bør man sikte på en som kan styre uten sabotasje og dustete konpromisser.

Siste i serien dustete kompromisser er vel den bensinsaken/fadesen som nå utspiller seg. (greit oppsummert her om ikke alle har fått den med seg ennå: Biodrivstoff er den nye ulven - Bergens Tidende )

Det er to slike aktuelle stabile konstelleasjoner å velge i nå slik jeg ser det.

H/Frp eller AP/SP

Jeg håper flest mulig vil stemme på ett av disse partiene i neste valg og ikke på rusk i maskineriet som de andre representerer. De hører hjemme i kommunevalgene, der er de til nytte ikke til skade som følge av at deres innblanding stort sett kun fører til kompromisser som er dårligere enn noen av partienes utgangspunkter)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det er tydelig at politikerne vil at alle skal kjøre nyest mulig bil, og helst elektrisk. Vi skal ikke se bort i fra at vrakpanten blir justert opp når vi nærmer oss 2020.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyelig forklaring:

Parlamentarisk leder i Frp, Harald Tom Nesvik, er ikke fornøyd med tallene. Samtidig mener han Sp-lederen har "tatt godt med Møllers tran" og ikke får mange kritiske spørsmål.

–Vi får se hvordan det går når han blir målt på det han faktisk sier og får noen kritiske spørsmål, sier Nesvik.
    Han virker litt overrasket over at et parti som ikke har vært i posisjon siden årtusenskiftet ikke får like mange kritiske spørsmål som regjeringspartiene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fornøyelig forklaring:

Parlamentarisk leder i Frp, Harald Tom Nesvik, er ikke fornøyd med tallene. Samtidig mener han Sp-lederen har "tatt godt med Møllers tran" og ikke får mange kritiske spørsmål.

–Vi får se hvordan det går når han blir målt på det han faktisk sier og får noen kritiske spørsmål, sier Nesvik.
    Han virker litt overrasket over at et parti som ikke har vært i posisjon siden årtusenskiftet ikke får like mange kritiske spørsmål som regjeringspartiene.

Senterpartiet kommer til å bli en vrien nøtt for Frp denne gangen. Det er ikke, som andre deler av venstresiden, noen som går i fistel over et bilde av en gråtende sigøyner eller en hundevalp i solnedgang. De har større troverdighet enn Frp som beskyttere av norske interesser, både når det kommer til innvandring og islam, og når det kommer til frihandel og arbeidsoppdrag som forsvinner til østeuropeere.

At de ikke er sentimentale fjols, men trauste bondemenn, og har det tradisjonelle bondevettet på sin side gjør at de fort kan bli et godt alternativ for dem som verdsetter norske interesser uten å ønske en alt for blå økonomi.

Borten Moe er vel den på venstresiden som har størst potensiale til å flytte stemmer over skillegrensen.

Men både en SP/AP løsning, som ser ut til å være det mest sannsynlige denne gangen, og et mer langsiktig alternativ med SP/H og evt. V som en bedre borgerlig utgave enn det vi har i dag kan være mulig å se for seg.

Det viktigste ved dette valget blir å få mest mulig av de unødvendige småpartiene bort. Krf, SV, Rødt, MDG ... og kanskje også Venstre, hadde vært genialt om de alle falt under sperregrensen denne gangen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sp var faktisk med i Jensemanns andre regjering, frem til 2013.

Sp kan faktisk gi ryggdekning til en strengere innvandringspolitikk, og en revurdering av EØS, dersom det blir regjeringsskifte. Men hvor stor forskjell blir det, egentlig?

Lysbakken slet med å finne noe han er uenig med i Høyres program.

SV-lederen skulle «gule ut» det han er enig i i Høyres program. Slik gikk det. - Aftenposten
    Å faen, jeg har allerede glemt den rødgrønne regjeringen. Så mye inntrykk gjorde de altså på meg. :(

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer til Høyres program så er det jo uklarhetene i programmet som gjør at Lysbakken har problemer med å finne noe å være uenig i. Som han mener setter partiets påstand om Støres uklarhet. Det er jo litt morsomt at de som kaller Støre for en tåkefyrste selv har samme retoriske taktikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når det kommer til Høyres program så er det jo uklarhetene i programmet som gjør at Lysbakken har problemer med å finne noe å være uenig i. Som han mener setter partiets påstand om Støres uklarhet. Det er jo litt morsomt at de som kaller Støre for en tåkefyrste selv har samme retoriske taktikk.
    Kanskje Lysbakken får problemer med en gang det er snakk om realpolitikk og ikke bare slagord og paroler som skal utveksles? Innhold har jo aldri vært hans sterke side.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje Lysbakken får problemer med en gang det er snakk om realpolitikk og ikke bare slagord og paroler som skal utveksles? Innhold har jo aldri vært hans sterke side.
    Her har han jo helt rett. Høyres program er jo bare fullt av floskler som ingen kan være uenige i. Slagord og paroler forteller litt om hva du vil, selv om du ikke gjennomfører noe av det. Men Høyres program forteller jo absolutt ingenting om realpolitikken, det er floskler som bare gir oss nye spørsmål å stille. Ikke engang paroler som vi kan forholde oss til som noe vi er for eller imot.

Nå skal det nevnes at jeg jobber litt med aksjonen for tannhelsereform for tiden. SV er vel egentlig det eneste partiet som har satt punktet skikkelig på kartet, men deres forslag er så forsiktig at det ikke kommer til å bety så fryktelig mye fordi de har lagt opp til en så sakte utvikling at den kommer til å bli torpedert av realpolitikken. Og da blir det floskler, selv om de signaliserer støtte til en tannhelsereform.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn